Een maand geleden was de nieuwste Mazda concept nog naamloos, maar dat is nu dan eindelijk opgelost.
De compacte crossover SUV is speciaal voor de Russische markt gemaakt, want 20% van de autokopers kiest daar voor een SUV. De nieuweling wordt dan ook onthuld op de autoshow van Moskou in augustus. De Kazamai is net als de Nagare, Ryuga, Hakaze, Taiki en Furai ontworpen volgens de Nagare designfilosofie.
Kazamai betekent in het Japans “draaiende zijwinden en het ontwerp omvat volgens Mazda koetswerklijnen die zijn geïnspireerd op zijwinden in de natuur waardoor de auto visueel als een lichtgewicht overkomt. Over de techniek laat Mazda nog niet zo veel los, behalve dat de sportieve Kazamai vierwielaandrijving, een direct ingespoten benzinemotor van de nieuwste generatie, een nieuw ontwikkelde transmissie en een lichtgewicht chassis heeft.
WERELDPREMIÈRE MAZDA KAZAMAI CONCEPT CAR OP SALON VAN MOSKOU
Op de komende Moscow International Automobile Salon (MIAS) heeft Mazda op 26 augustus de Wereldpremière van een nieuwe concept car, de Mazda Kazamai, een sportieve compacte crossover. ‘Kazamai’ staat voor ‘draaiende zijwinden’ in het Japans en geeft uiting aan de krachtige maar toch ook nuchtere uitstraling van deze stijlvolle en compacte crossover.
De concept car is gebaseerd op de lange termijn visie van Mazda op het gebied van technologische ontwikkelingen onder de naam ‘Duurzame Zoom-Zoom’, waarin een unieke balans is voorzien tussen sportief rijplezier en de hoogste milieu- en veiligheidseisen. Naast de onthulling van de Kazamai heeft Mazda op de MIAS het Russische debuut van de Mazda CX-9, die in februari dit jaar in Amerika werd beloond met de ‘2008 North American Truck of the Year’.
De Kazamai is een verdere doorontwikkeling van de nieuwe designfilosofie van Mazda onder de naam ‘Nagare’, waarbij de ‘flow’ designelementen van Nagare zijn verweven met aerodynamische verhoudingen. Het ontwerp omvat koetswerklijnen die zijn geïnspireerd op zijwinden in de natuur, waardoor de auto visueel als een lichtgewicht overkomt. De stoere vijfpuntsgrille, de sterk gebogen voorste wielkasten en gave daklijn zorgen, in combinatie met de grote 22 inch wielen, voor een sterke emotionele aantrekkingskracht.
Met z’n sportieve uitstraling en compacte afmetingen nodigt de Kazamai uit tot rijden en garandeert hij bovendien veel rijplezier. De vierwiel aangedreven Kazamai is voorzien van een direct ingespoten benzinemotor van de nieuwste generatie en een nieuw ontwikkelde transmissie. Het model is zeer aerodynamisch en heeft een lichtgewicht chassis dat bijdraagt aan de verhoogde veiligheidseisen. Als het model in productie zou gaan dan is de bestuurder verzekerd van uitstekende rijeigenschappen, een laag brandstofverbruik en zeer sterk verlaagde CO2-emissies.
De Mazda Kazamai is opnieuw een trendbrekende concept car van het Mazda Design Team, dit jaar winnaar van de ‘Grand Prix du Design’ in Parijs. Hij is speciaal ontworpen voor de Moscow International Automobile Salon en geeft een goede indicatie van de ideeën die Mazda heeft over een toekomstige compacte crossover. En in de steeds maar groeiende Russische automobielmarkt zijn de compacte SUV’s het op één na grootste segment, ofwel ongeveer 13 % van alle verkochte nieuwe auto’s.
Meer informatie wordt bekendgemaakt direct na de persconferentie van Mazda op 26 augustus a.s. om 10.15 uur lokale tijd in Moskou.
AutoInformatief zegt
Ik weet niet wat ik van al die nieuwe concepten van Mazda moet denken, vind ze er nog een stukje te extreem uitzien.
autoblogger zegt
Daarom is het ook een “concept” ;)
jochem zegt
maar wat is het nut er dan van??
autoblogger zegt
Om je een idee te geven welke kant het toekomstige design op gaat, en hoe de auto er ongeveer uit komt te zien. Bij een eventueel productiemodel zijn alle scherpe randjes er weer af en krijg je een normale burgerbak, je weet toch.
RX-7/6 Owner zegt
Weer zon vette concept wanneer gaan ze nog eens in productie!!!!
Appieflappie zegt
Waarom kunnen auto’s er niet zo uitzien ?
*droomt verder
Escher zegt
Lijkt wel wat op de Hakaze… ‘k vind het nu wel welletjes met dit design…
Peter zegt
onder de furai zat nog een courage chassis… ook leuk als je dat roadlegal kan krijgen ;)
*courage maakt race auto’s van net onder het kaliber van audi’s R10/peugeot 908*
Guan zegt
En wat moet ik me bij een draaiende zijwind voorstellen?
Scorso zegt
*Vraag me af wat Jeremy Clarkson hiervan zou zeggen…*
*BWEUUUUUUUUUUUUUUUUURK*
AutoInformatief zegt
@ Autoblogger
Als dit dan het toekomste design word dan vind ik toekomstige mazda’s niet mooi :P
Emile_Benz zegt
had hij niet beter kamikaze kunnen heten?…
RiKe zegt
Als ze die voorkant (het uitstekende deel met het Mazda logo er op) nou verder naar achteren trokken zou het er een stuk beter uit zien.
Nu is het net een bloed mooie vrouw met een heksen neus.
VonStroke zegt
Keer op keer mooie concepts van Mazda, ook deze kan ik wel smaken.
Trobken zegt
Wat hou je hiervan nog over met een bestaand Mazda-chassis, normale wielen, productie-achterlichten, normale buitenspiegels en gangbare koplampen en deurklinken? Concepts zijn leuk, maar vaak onrealistisch. De VW-Ecoracer is een voorbeeld van een prachtige concept, die mits enige beperkingen wél direct in productie kon/kan…
Peter zegt
@trobken: wat is dat voor een mislukt ding zeg? nee sorry…. ik ga veel eerder voor een mazda concept dan voor dat gele hok hierboven!
Trobken zegt
@Peter :Eaar leuke feitjes over de Ecoracer:
(sorry dat dit off-topic wordt, ff om te verduidelijken dat je van ’n concept meer kan maken dan enkel een leuke verpakking, deze auto rijdt écht en kan (ware het niet dat de kostprijs momenteel nog veel te hoog zou zijn, zo in beperkte productie)
-bijna alles is van carbon-kevlar: zowel de body als 90% van het chassis met bijbehorende steunbalken, crashzones enz
-instappen gaat via elektrische deuren waarbij tegelijk het dak iets wordt verhoogd zodat het makkelijker instappen is
-alle lampen zijn LED’s, niet de standaard led maar led’s die vrijwel in iedere kleur kunnen oplichten!
-vierwielaandrijving met racevering en schokbrekers en een vrijwel perfecte gewichtverdeling van 40:60 zorgt voor een perfecte handeling!
-Motor, compressie 17.2:1, 136pk, tussen 1900 en 3750tpm meer dan 250nm beschikbaar, motor reeds geschikt voor EURO-5 uitlaatgastest, motor voorbereid voor CCS (kunnen zowel benzine als alternatieve brandstoffen tegelijk/apart worden gebruikt);De combinatie is goed voor een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km (1 op 29,4). De topsnelheid bedraagt 230 km/h, voor de sprint van 0 naar 100 km/h is 6,3 seconden nodig.
-multifuctioneel dashboard waarop vrijwel alles te bekijken is van de auto
-door middel van je vingerafdruk zijn persoonlijke afstellingen/voorkeuren te laden voor de verschillende personen (je kan bv. zelfs het aantal pk’s beperken om zoonlief ermee te laten rijden)
-binnen enkele minuten laat de auto zich tot roadster ombouwen. Het dak, de zijramen en coupé-achterzijde zijn te verwijderen. Nog extremer is de speedster-variant. Hierbij kan de A-stijl en voorruit verwijderd worden en vervangen door een module bestaande uit een lage voorruit en een afdekplaat voor de cockpit.
Deze concept van Mazda is erg leuk en om enkel een designrichting aan te duiden, zeer leuk. Maar zo’n concept maken of ’n leuke Mazda 2 in elkaar schroeven, da’s nog iets anders hoor…
lincoln zegt
wat een lef bij Mazda .. dit soort ongein maakt het een stoer merk ..
alfa romeo zegt
waarom die lelijke voorkant en zijkant
een paar mooie rechte lijnen zijn toch ook goed??
LP640 zegt
(Na)gare designfilosofie! :p
Wouter zegt
Mooi zo!
Wie zei hier op autoblog dat Japanse wagens saai en zielloos zijn?
Esprit_de_Flandre zegt
Vreemd neusje.