Het bestrijden van de fileproblematiek in Nederland lijkt nu eindelijk een beetje op stoom te komen. Hoewel we nu al 20 jaar achter de feiten aanlopen wordt er eindelijk eens substantiele actie ondernomen. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Naar goed Duits voorbeeld gaat Rijkswaterstaat snelwegen voorzien van zgn. uitwijkroutes.
Door vaste uitwijkroutes aan te maken, die in het geval van forse files door bijvoorbeeld ongevallen kunnen worden benut, kan de verkeersstroom beter gereguleerd worden. Hiermee wordt ook voorkomen dat automobilisten op eigen houtje sluiproutes zoeken.
Na een succesvolle proef in het IJsselmeergebied zet Rijkswaterstaat dit plan door. Inmiddels hebben de eerste 60 tot 70 vaste uitwijkroutes een ‘U-bord’ gekregen. Aan het einde van het jaar moeten dat tussen de 150 en 200 zijn. (via Elsevier)
kyanite zegt
Uitwijkroutes? Dat is weer een lapmiddel waar we geen hout aanhebben. Verbreding van snelwegen en proviniciale wegen is een stap vooruit en dan nog een volgende stap zoals betaalbaar maken van openbaar vervoer en dit OV minimale verdrievoudigen.
lincoln zegt
jaaahhaaa want sluiproutes moeten we niet hebben ..
stel je voor .. dan komt de belasting-betaler er achter dat door de bebouwde kom sneller is dan de snelweg !!
en dat eigen houtje ?? dat moet van alle kanten voorkomen worden ..
dat zou kunnen duiden op anarchie ..
kortom .. weer een adviesburootje dat schaamteloos zijn zakken vult ..
Melvivio zegt
ik vind het idd een beetje nutteloos, maar het is wel fijn, wanneer je in de file staat doormiddel van een ongeluk, je nog een extra mogelijkheid hebt, zeker als je onbekend bent in het gebied. Echter zie ik ook wel als nadeel dat het dadelijk in de dorpen die de alternatieve routes zijn de extra verkeersdrukte niet aankunnen.
SJ zegt
Die U-routes zijn juist ideaal. Nu zit het Duitse snelwegennet toch al vele malen beter in elkaar dan het Nederlandse, maar als er dan toch eens een gigantische file ontstaat is het heerlijk relaxt door binnenweggetjes rijden via de U-borden om zonder al te veel gehannes bij de eerstvolgende (of de tweede of de derde) oprit weer de autobahn op te gaan.
Rick dos zegt
Ik mag hopen dat de routes in je tumtummetjes terug te vinden zijn. Anders zijn deze routes natuurlijk nutteloos.
Ik bedoel, welke TumTum-slaaf let er tegenwoordig nog op boorden? Als de slet uit je TumTum het niet zegt dan bestaat het toch niet?
f1l1p zegt
Ja… Blijven pompen tot alle wegen vol zitten!
mastertjen zegt
Hier in Belgie, vb. rond Gent, bestaat al zoiets dergelijks.
opa plas piemel zegt
nutteloos initiatief ….wat dit landje nog kan redden van oa z”n fileleed is een immigratiestop en een fokverbod .
Roadronner zegt
Wat een uitvinding…. die U-bordjes in duitsland bestaan al jaren en is ideaal voor als je toevallig eens zonder tomtom of wegenkaart in de file terechtkomt in Duitsland.
Bas zegt
?????
Tja…men wordt steeds dommer zullen we maar denken.
Toen ik in 2001 iedere maandag, dinsdag en vrijdag voor knooppunt Leenderheide in de filer stond heb ik het wel s geprobeerd….ik ken de omgeving daar vrij goed (ben daar uit de klei getrokken) dus ik via Leende, Valkenswaard, Waalre naar Eindhoven…..geloof me….dat is ongeveer net zo’n aanrader als gaan Zwemmen bij de afgrond van de Niagara watervallen.
Maar goed….
Wat een idee zeg….GOH een alternatieve route….wat knap van ze dat ze dat hebben uitgevonden/….. nounou die advizeurs en con(kots)sultants zijn hun ton per jaar weer waard hoor.
mart(w)in zegt
ha ha ha in nederland zeker..
net zo als bas al meld…laat maar zitten..de infra is hier zo waardeloos dat je er beter in kunt blijven staan.
marcel zegt
@hierboven: klopt helemaal. Ons provinciale wegennet is zo waardeloos dat bij het kleinste beetje file op de snelwegen de alternatieven net zo hard dichtslibben. Maar Rijkswaterstaat kan dat probleem blijkbaar met behulp van bordjes oplossen. Idee: plak er meteen wat regenboogstickers bij, dan worden de mensen die achter de bordjes aanrijden en hopeloos vast staan nog op een fleurige sticker getrakteerd!
Duitsland als voorbeeld nemen? Laat ze dan bij Rijkswaterstaat maar eens met een deltaplan voor het Nederlandse wegennet komen. Maak een eind aan de terreur van de rotondes en de slecht afgeregelde verkeerslichten en die vele andere zaken die onze provinciale wegen volledig onbruikbaar hebben gemaakt.
Simpson zegt
@Bas, ja maar eindhoven is sowieso rampzalig, alle wegen eindigen in stoplichten (nee dit zijn geen verkeerslichten, maar stoplichten)
En al die sluiproutes hebben gemeen dat het vermoeiender rijd.
zoals de A9-A2 file vermijden door over aalsmeer te rijden, rijd lekker door, daar niet van, maar je moet wel oppassen voor die kamikaze bloementruckers
of parallel aan de a2 rijden over hetzij leerdam of geldermalsen. Is een pittoresk ritje, maar als je moe bent wel extra opletten geblazen. En bij die plomp water voor zaltbommel moet je toch weer de rij in.
kortom, allemaal in de driehoek Hoogezand Stadskanaal Delfzijl gaan wonen.
Bas zegt
Het misselijke eraan vind ik dan nog wel dat er mensen betaald worden om met “ideeen” te komen waarvan a. IEDEREEN ze al allang had bedacht en B. IEDEREEN weet dat het niet gaat werken.
Worden dat soort lui op staande voet ontslagen? Nee ze krijgen straks godver***me nog een bonus ook.
Jan C. zegt
wat een negativisme. Overigens is het Nederlandse wegennet echt honderd keer beter dan vele andere Europese landen. Men roept dan dat het in Duitsland zo goed voor elkaar is. Dat is ook een lachertje. Het probleem is dat in Nederland Amsterdam in een hoekje ligt naast water, dus een echte ringweg kan niet. Dan zit het nog eens dicht bij een Schiphol, Haarlem, waardoor er veel verkeer is wat langs Amsterdam moet. Kun je nog zo veel snelwegen willen aanleggen, dat helpt niet zo veel. Rotterdam is net hetzelfde laken een pak. Ook veel grote plaatsen in de buurt met veel verkeer. In Duitsland is de enige echt vergelijkbare plaats Hamburg. Laat het daar nou vaak ook stil staan.