Wij hebben over het algemeen een kritische houding ten opzichte van de overheid, die ons hiertoe ook vaak genoeg aanleiding geeft. Aan de andere kant zijn we nooit te beroerd om mensen credits te geven wanneer ze dit verdienen. Bij deze een post om onze minister Eurlings een paar veren in zijn r**t te steken.
De milieubeweging frustreert het overheidsbeleid continu met procedureel getouwtrek. Door rechtzaak na rechtzaak aan te spannen met luchtkwaliteitseisen en ander geneuzel weten clubs als Milieudefensie het algemeen belang effectief te ondermijnen en hun eigen agenda door de strot van de Nederlandse burger te duwen.
Met de spoedwet wegverbreding veranderde er in 2003 weinig, want de uitbreiding van het wegennet stuitte nog steeds op veel horden. Door de milieutoets te versimpelen lijkt er eindelijk een beetje schot in de zaak te komen.
Het resultaat: de verbreding van maar liefst 43 wegvakken komt nu een stuk dichterbij. Bij knooppunten als de A1 bij Diemen, de A2 bij Everdingen en de A12 bij Gouda, de A4 bij de aansluiting met het Prins Clausplein, de A9 bij Raasdorp, de A10 zuid bij knooppunt Nieuwe Meer, de A13 bij Delft en de A50 bij knooppunt Beekbergen, zal nu hopelijk vlot extra asfalt worden gelegd.
Milieudefensie schreeuwt moord en brand, met een persbericht dat is gelardeerd met kreten als “Spoedwet Wegverbreding onverantwoordelijk” en “Overheid zet gezondheid Nederlanders buitenspel”. Well boo hoo, cry me a river hippies! Over een paar decennia rijden we toch allemaal elektrisch, dus niet zo janken.
Heerlijk om eindelijk weer eens een man op Verkeer en Waterstaat te hebben, dat hadden we hard nodig na al het falende vrouwvolk dat de afgelopen jaren het ministerie bevolkte. Minder overleg, meer daadkracht, zo zien we het graag! (via zibb)
M Freak zegt
Werd tijd ook!
Thomas zegt
Doe dan ook gelijk de a28 Utrecht –> Amersfoort en Deventer–> Hengelo in beide richtingen 3×3 baans.
Dat zijn mijn inziens de grootste knelpunten van Nederland. Overigens, knooppunt hoevelaken is ook een ramp!!!
RobertJ zegt
ZO.
lincoln zegt
eindelijk .. sinds de romijnen niet echt veel schokkends meer gebeurd qua infra-structuur ..
smoke zegt
@Thomas
Deventer-Hengelo is de A1, en het vele vrachtverkeer daar zorgt grotendeels voor het probleem.
Wat mij betreft wordt de A28 ook tussen Zwolle en Meppel verbreed, maar dat plan is door de Raad van State geblokkeerd na een proces van, u raadt het al, Milieudefensie.
smoke zegt
De Romijnen? Explosief volkje he :)
Of bedoelde u de Rebecca Romijnen?
opa plas piemel zegt
wat mij altijd zo stoort aan die mileu hippies is dat ze de mond vol hebben over vervuiling terwijl ze zelf als ratten de meest afschuwelijke ziektes lopen te verspreiden in het openbare leven met hun ongewassen plunje en stinkende adem wat voortkomt uit hun dagelijkse portie junkfood.
kyanite zegt
Stil staande auto’s met draaiend motor zijn verontreinigender als 120km/uur rijdende auto’s, maar dat wordt vaak voor het gemak maar vergeten door die boomknuffelaars.
Emile_Benz zegt
Eurlings houdt ook gewoon van doorrijden. :wink:
smoke zegt
lol @ opa pp Spoken like a true genius. Epidemieën als cholera, tyfus en scheurbuik steken inderdaad weer verdacht vaak de kop op in onze steden de laatste jaren. Ook het Marburgvirus is eigenlijk door hippies verspreid ipv Oegandese grotten. Ik zeg: alle hippies in quarantaine. Geef ze een paar joints en een gitaar en sluit ze in je kelder op.
Ben je ook meteen van die zeer vervuilende bakbrommers af.
Mika_Hakkinen zegt
Dat ze de A67 maar is verbreden..
Linkerbaan alleen maar auto`s
Rechter alleen maar vrachtwagens.. die ook nog allemaal doen inhalen.. lang leven de doorstroming kuch.. maja beter als stil staan in de file
Emile_Benz zegt
@ Sir Somalot: misschien is ’t beter om die hippies de wegen te laten leggen (onder toezicht natuurlijk; hoe breder, des te beter…). Des te eerder is ’t klaar.
Zijn ze tenminste nog ergens goed voor.
Brian zegt
Het zal wel aan mij liggen, maar komt er dan geen massaal geklooi bij de steden bijvoorbeeld, want het lijkt mij dat de wegen in de stad echt niet breder zullen worden. Dan krijg je beetje een flessenhals effect, toch?
Melvivio zegt
whoo hoo, a67 hulde :)
en tevens ook mijn oprit please ;)
Oom Agent zegt
It’s about time!
Floryn zegt
Het is wel degelijk duidelijk dat er inderdaad ondermaats geïnvesteerd is in de infrastructuur van dit land. Veel mensen vinden het gek dat er steeds meer files staan, maar beseffen niet dat de snelwegen vaak nog steeds 4 baans zijn. En precies met die 4 banen begonnen we nou na de oorlog. De aantallen auto’s en vrachtwagens en motoren is echter veel en veel groter dan toentertijd.
Deze infrastructuur is van super groot belang voor iedereen in het land en zal dan ook die prioriteit moeten krijgen. En ja, Camiel Eurlings is de eerste minister die af en toe weer eens met goede plannen aankomt in tijden. Hulde!
Frasker zegt
Bij ons wordt de A2 al verbreed van 3 naar 5 banen, echt veel minder files verwacht ik.
lincoln zegt
@Florijn .. hulde ?? man .. met wat er aan autogerelateerde accijnsen binnenkomt per jaar kan ik heel nederland asphalteren + de antillen ..
en de weg er naar toe ..
mckroket zegt
wat ze nou gewoon moeten doen, een extra baan op ALLE snelwegen van Nederland, en er dan niks meer aan doen. dan zullen er nog wel files zijn, maar wel korter en dan heb je gewoon pech als je erin staat. ik kan er wel mee leven. dan maar 15min eerder weg van huis.
maarja, niet echt milieuvriendelijk vinden ze dan
derfx zegt
A67 !!! meteen algemeen inhaalverbod voor vrachtauto’s op tweebaans snelwegen tijdens spitsuren.
Pim Brussee zegt
Zolang er na een verbreding weer een versmalling komt, blijven we files houden. Files ontstaan voor het grootste deel door de houding van de weggebruiker t.o.v. zijn medeweggebruiker. Het begrip “heer in het verkeer” is al lang zoek. Vandaag de dag is het “ikke, ikke, ikke… en de rest kan stikke”.
Niemand zegt
Waarom geen A28-36..?
Timmie zegt
Als Belg vind ik (en ik ben vast niet de enige) dat jullie Nederlanders zeer grof kunnen zijn!
lincoln zegt
@Timmie .. en hier zijn we nog vrij beschaafd ..
noem eens een voorbeeld ??
SJ zegt
De A12 bij Gouda? Wat dachten ze van de A12 tussen Utrecht en Arnhem? Aan de reacties hier te zien is het sowieso maar beter om inderdaad bijna alle stukken snelweg met minstens 1 strook te verbreden. In Nederland vind ik trouwens ook het minimum aantal rijstroken (per richting) drie. Twee rijstroken is gewoon niet meer van deze tijd. Helaas hebben tot nog toe zeldzame slakjes en struikgewas de voorkeur genoten boven verkeersinfarcten.
Rick dos zegt
Ik zeg: alles de grond in. Alles in tunnels en anders dubbeldekbanen.
Gelijk van alle gezeik af.
Zo, ik heb gesproken. En zo zeg ik dus.
bozewolf zegt
Goede zaak lijkt me zo.
En ik snap even niet wat de milieugoeroes hier tegen kunnen hebben….
Niet alsof mensen een tweede auto aanschaffen op het moment dat er meer asfalt komt. Sterker nog, if anything zou dit de files moeten terugdringen en hey presto, minder vervuiling!
Ik ben het in grote lijnen wel eens met de meeste milieuhippies (ergo, er is een probleem en we moeten er wat aan doen) maar dat ge-iemel van de laatste jaren. Overal wordt over gemekkerd, niks is goed, alles is fout. Godjezus. Stap in je Pious en rot op.
Anyway, go Camiel? :)
chairman zegt
Nederland is inderdaad planologisch een rampgebied geworden. Ik vermoed echter dat elk van bovenstaande stoere praters vooraan bij de bezwarencommissie staat als bij hun om de hoek bijvoorbeeld een afvalverbrander komt. Wel eens van NIMBY gehoord?
Iedereen die beweert dat er simpele oplossingen zijn voor de files liegt. Of je nu recht door zee beweert te zijn, links of rechts, files zijn de prijs van de welvaart.
Waarbij inderdaad de daadkracht van Eurlings een verademing is na al die zoetgevooisde dames die de problemen voor zich uitschoven.
@smokalot e.a. erg flauw om een toeriste met vreselijke pech er bij te halen, ironie is gebaat bij enige goede smaak…
smoke zegt
@chairman
Waar heb je het in hemelsnaam over?
chairman zegt
@smokalot
Lees je je eigen bijdragen wel? Die misplaatste grap over het Marburgvirus…
Ach, het is zo simpel om iedereen die een andere mening of leefstijl heeft in een hokje te proppen, dan kan je zelf lekker stoppen met nadenken. Lukt aardig.
smoke zegt
owh dat. Tsja, als mensen dat serieus nemen….
lincoln zegt
@chairman .. nou .. ik zal je vertellen .. ga nooit een relatie aan met iemand die het marburgvirus heeft .. is om de dooiedood niet leuk ..
Erwin zegt
@ lincoln, doe niet zo bloedserieus over doodsaaie mensen met een griepje, schaam je ;)
@ chairman, maak je eens druk om dingen die er echt toe doen :)
SJ zegt
@ chairman: het fileprobleem oplossen?
1. Inspraak milieumilities minimaliseren.
2. Alle snelwegen minimaal 6-baans.
3. Inhaalverbod voor vrachtverkeer. Misschien zelfs een aparte rijstrook voor vrachtverkeer.
4. Stimuleren van (grote) bedrijven om zich buiten de randstad te vestigen.
5. Stimuleren van dichtbij je werk wonen c.q. werk dicht bij huis zoeken.
6. Maximum snelheid op snelwegen volledig laten bepalen door matrixborden. Waarbij er dus sowieso na iedere oprit/afrit en ieder knooppunt zo’n balk met matrixborden boven de weg hangt en daar de max. snelheid geeft die op dat moment als veilig wordt beschouwd. Uiteraard moeten er dan ook camera’s bij hangen, maar op veel plekken is dat al zo. Als het zeer druk is bijv. een max. van 100 en als er geen kip op de weg is geen max. snelheid zoals in Duitsland.
7. Extra op- en afritten voor 112- en opruimingsdiensten. Bovendien extra brede havens op de vluchtstrook om bijv. op korte termijn een gekantelde vrachtwagen naar toe te slepen, zodat het verkeer weer door kan rijden.
8. Invoering van omleidingsroutes over secundaire wegen, wederom zoals bij onze oosterburen (waar gelukkig eindelijk mee begonnen wordt).
9. Ik zal vast nog iets vergeten.
kyanite zegt
@SJ
Je bent verbetering/uitbreiding/beprijzing van het openbaar vervoer vergeten…..
SJ zegt
Klopt, hoewel ik niet zou weten hoe je dat zou willen uitbreiden. De treinschema’s zitten nu al overvol. Dan zou je moeten beginnen met alle stations dubbel zo groot moeten maken. Dan zou bijv. Utrecht CS naar 38 sporen moeten en daar is gewoon geen ruimte voor. Goed je zou twee of drie lagen sporen boven elkaar kunnen doen, maar dan wordt het een duur grapje. Maar als je eenmaal die knooppunten gehad hebt kun je gewoon het aantal sporen uitbreiden, dat moet niet zo’n probleem zijn. Vervolgens zou je nog kunnen zorgen dat alle treinen dubbeldeks worden. Maar met al deze veranderingen zullen de prijzen echt niet dalen.
SJ zegt
Wat ook nog kan is de snelheid van de treinen verhogen, vooral de intercity’s. Alleen zullen dan waarschijnlijk alle sporen aangepast moeten worden en misschien moeten ook alle treinen vervangen worden.
kyanite zegt
Den Haag CS schijnt reeds een complete kelder te hebben waar nog een compleet station gemaakt kan worden. Spoorverdubbeling is op de meeste trajecten geen probleem. Stations uitbreidingen moet ook een mouw aan zijn te passen.
Geld? Ja dat is een ander verhaal, maar als Bos nu eens 20% van de inkomsten van het autoverkeer in het OV pompt dan kan het hele verhaal financieel rondgemaakt worden.
Klein voorbeeld:
Purmerend heeft op koopavonden en op zaterdag gratis stadsvervoer, dit heeft als gevolg dat er niet een verdubbeling van het aantal passagiers heeft plaatsgevonden, maar tot 1000% (duizend) meer passagiers op deze dagen. Je kan mij dus niet vertellen dat als het OV goedkoper cq gratis wordt dat er veel mensen in de relatief dure auto stappen om op een betaalde parkeerplaats te gaan staan.
CSL zegt
De A28 Utrecht naar Amersfoort is echt een ramp elke keer weer.
Sorcerer zegt
Elektrisch rijden is niet eens het argument… files zijn VEEL erger voor het milieu dan een toename in het wegverkeer met een paar % …
Echt onbegrijpelijk, die milieudefensie-figuren. Ik heb ook hart voor het milieu, zoals sommigen hier weten (bijv. mijn roep om roetfilters 100% verplicht te stellen), maar ze hebben gewoon echt een bord voor hun kop. Ik rij verdomme niet voor niets 1 op 5 in de file…..
GH zegt
@ Sir Smokalot
De vrouw met het marburgvirus is toevallig een kennis en heeft het toch echt in Uganda opgelopen dus de hippies treffen hier geen blaam.
@ chairman
Het was maar een grapje van Sir Smokalot, maak je niet druk.
BVO zegt
als ze maar eens opschieten met de grote verbouwing op de a67 bij EHV en maar gelijk een baan erbij want die polen met zijn vrachwagens blokeren ook alles en ze vallen ook in slaap bij Geldrop waardoor er nog extra file is pff
Daytona zegt
hadden ze al moeten doen toen ik me rijbewijs nog niet had en de benzine prijzen ook nog niet zo hoog waren, en er minder automobielen bezitters waren.
Pats zegt
@ CSL en alle andere a28 mensen.
Ik rijdt daar heel erg vaak. En ik heb noooit geen last van file. Waarom? Sla die a28 eens over. En kijk eens wat verder om je heen op de kaart ;)
Jan C. zegt
Goh weer enkel in het Westen? Interessant. De A28 bij o.a. Meppel en Groningen wordt niet aangepakt??
Jan C. zegt
@Pats: Leg me dat eens uit hoe je dat doet in Zwolle!
Ralph zegt
Werd gdv tijd man!
Overal in Nederland 2 banen erbij en in Brabant 4 want daar woon ik,haha
Clovis80 zegt
ze moeten een gedeelte accijns van de benzine gebruiken om de snelwegen snel aan te pakken. De boomknuffelaars kunnen wel zeuren met het argument ” dat is slecht voor het milieu”, maar zijn met die stelling erg kortzichtig. Als we met zijn allen lekker doorgaan met het verstoken van fossiele brandstoffen hebben we over 50 jaar geen milieu meer, en is het Arnhem aan zee.
Nu het verbreden van de wegen is in de nabije toekomst misschien een achteruitgang voor de luchtkwaliteit. Echter met de opkomst van elektrisch rijden is dit met een jaar of 15 wel verleden tijd. En heb je dus 2 vliegen in 1 klap. En een bredere weg, en een betere lucht kwaliteit.
Desnoods laat je iedere inwoner 10 euro per jaar betalen, zodat het OV gratis is.
zeurpiet! zegt
iedereen is het er hier mee eens maar ik heb er mijn twijfels over:
Met een baan extra of bredere banen is er meer kans dat er een ongeluk gebeurt.
– Om een extra baan aan te leggen moet de weg afgesloten worden vanwege de wegwerkzaamheden. (dit is nummer één oorzaken van een file, je moet dus een file veroorzaken om er een te voorkomen)
– Omleidingen zijn al even storend als files en om de snelweg te verbreden moet het verkeer omgeleid worden.
– Het asfalteren van de weg is heel slecht voor het milieu, er komen gassen vrij die schadelijk zijn voor de natuur.
– Op lange termijn is het verbreden van de weg geen oplossing er gaan meer mensen op de snelweg rijden met het idee ‘ik kan weer op de snelweg rijden want er staat toch geen file.’
– Meer mensen gaan in de spits rijden, want als er een baan bij is kunnen er meer mensen rijden voordat er een file is. (zo ontstaat er een file met nog meer auto’s)
– problemen met ritsen zullen niet verholpen worden, het verkeer zal nog altijd moeten afremmen voor de vele op- en afritten.
– Files door verkeersovertredingen zullen niet opgelost worden, er zullen altijd mensen zijn die te hard rijden of op het verkeerde moment inhalen. Hierdoor blijven er files ontstaan.
– Er moet ruimte gemaakt worden voor het verbreden van de wegen, dit zal lastig zijn aangezien er niet veel ruimte meer is bij knooppunt hoevelaken.
– Het aanleggen van bredere wegen zal erg duur zijn, er moeten mensen worden ingehuurd en er zijn materiaalkosten.
– Als de snelwegen verbreed worden ontstaat er een opstopping bij de afritten, er rijden meer auto’s op de snelweg maar de afrit is niet verbreed.
koetjekoetje zegt
opa plas piemel, ik neem het hier op voor de milieu hippies!!!!!!!!
zij eten echt geen junkfood hoooor!!
dat is toch ook niet goed voor het milieeu,
dus…
doe niet slim