Onze vrienden van Gaspedaal.nl stuurden ons een persberichtje waarin ze melden dat er de afgelopen tijd een sterke trend was waar te nemen: er wordt steeds meer gezocht naar LPG-occasions en veel minder naar diesel.
In mei 2008 zocht zo’n 16% van de bezoekers naar een gasbak, terwijl dit vorig jaar nog 10% was. Slechts 27% zocht echter een diesel, tegen 39% vorig jaar.
Niet verwonderlijk, met die bizar hoge dieselprijzen. Diesel zweeft momenteel rond de €1,495 per liter terwijl LPG slechts €0,734 moet opbrengen. Ook die prijs is de laatste tijd sterk gestegen, maar is nog altijd een verademing ten opzichte van andere brandstoffen. En met de lage wegenbelasting van een auto met G3-installatie ben je al snel veel goedkoper uit.
Laten we dus maar weer allemaal op gas gaan rijden – dat is schoner en even snel. Of zou de LPG-prijs dan plotseling ook boven de 1 euro komen te liggen? Wen er maar aan…
bakkerst zegt
reken er maar wel op
LPG is alleen goedkoop omdat er momenteel minder belasting over geheven wordt, maar er is nergens vastgelegd hoelang dat gaat duren, dus voor ’t zelfde geld is het volgende week over met de goedkope LPG, en vult wouter zn (staats) zakjes..
Tinus zegt
Ik rij zelf een 850 2.5 20v op G3. Rijdt fantastisch! Er staat nu zo’n 355.000 km op de teller. Volvo for life!
W!d zegt
Gas heeft nog wel hogere R&O kosten.. en vraag en aanbod, slechtere economie, minder vervoer, overschot diesel prijzen zakken weer een beetje..
Mensen gaan massaal LPG rijden, vraag en aanbod, vraag stijgt.. het is een afval product en beperkt aanwezig, dus prijs stijgt..
Ik zou gewoon voor een zuinig benzine gaan
prop zegt
leuk dat je je economieboek er op loslaat maar de praktijk verloopt niet altijd zo… je kan iig nu en de komende tijd er nog prima gebruik van maken.
AutoInformatief zegt
En zodra de tweede kamer dit gaat merken worden er weer tal van belastingen bedacht en stijgt die prijs ook makkelijk naar 1,50.
‘T is Nederland, je wordt genaaid waar je bij staat.
johnnyt-jet zegt
en overschot diesel zal er ook voorlopig niet zijn door de wereldwijde vraag en het langere productieproces met gepaard gaande kosten.
In duitsland is diesel al duurder als benzine.
Tinus zegt
LPG is procentueel al meer gestegen dan benzine en/of diesel..
Kon je vorig jaar nog tanken van €0,44 per liter is het nu al € 0,734. Dit is een stijging van bijna 70%!!
Vraag aanbod mwah..
Bij het raffineren van ruwe olie is LPG een afvalproduct.. Uit olie wordt ongeveer 50% benzine en slechts 20% diesel gehaald.. Het aantal diesel auto’s is enorm gestegen, zeker meer dan het aantal LPG auto’s. Dus moet er meer olie geraffineerd worden aangezien er maar 20% diesel uit een vatje olie komt.. Je zou dan toch verhoudingsgewijs meer LPG moeten overhouden?
Mo zegt
Worden jullie nooit moe van afgeven op Wouter Bos? Die man doet zijn werk. En goed ook, want de inflatie is in Nederland het laagst. Brandstofprijzen verschillen niet gek veel van de buurlanden. Duitsland is nu zelfs ietsje duurder. En mocht je gewoon toch nog denken dat hij het slecht doet, dat kan. Maar wordt dan lid van een politieke partij en wordt daarin actief. Al die ondoordachte lompe opmerkingen lossen niks op.
Ontopic: Ben je met (het duurdere) onderhoud uiteindelijk niet evenveel kwijt ten opzichte van een zuinige benzine per km? Als je kijkt naar de totale kostprijs per km?
JanJansen zegt
Waar is de Prozac? wordt zo depri van die niet alflatende stroom berichten over brandstofprijzen en recessies.
Ik snak naar een mooie column oid waarin het plezier van het autorijden weer een beetje naar voren komt.
Gelukkig heb ik TopGear opgenomen, even een shot nemen zometeen… nadat Dr.Phil is afgelopen uiteraard ;-)
prop zegt
Nee eerlijk gezegd niet, dit soort berichten doen onze onvrede alleen maar groeien. Nu krijgt ie het zelfs weer voorelkaar dat we allemaal in een gasbak moeten gaan rijden.. opzoute met die kerel
Tinus zegt
Wouter Bos doet zn werk goed? Das idd een heel andere discussie.. Hij doet zeer hypocriet zn werk.
De inflatie is van de EU-landen het laagst in Nederland, maar alsnog erg hoog. Dus we mogen niet vragen om hogere lonen van Dhr Bos.. dit zou de inflatie alleen maar verder opdrijven.
Ja, makkelijk praten als je net je eigen loon met 20% verhoogd heb… Evenals de lonen van politie en in het onderwijs (ook overheid). Nu de de ambtenaren voorzien zijn in hun loonsverhoging mogen wij niet meer KLAGEN! (ja zo noemen ze dat als een niet-ambtenaar om loonsverhoging vraagt). Stel je voor dat het voordeel van hun eigen loonsverhoging teniet wordt gedaan door inflatie die mogelijk ontstaat wanneer iedereen meer gaat verdienen.
Een beter idee: We doen het BTW tarief omhoog, ja dat doen we! Dit betekent helemaal niet dat de inflatie verder stijgt ofzo.. Of de accijns op diesel.. Nee, dat betekent helemaal niet dat het eindproduct duurderw wordt.. Dat is toch ook infaltie!!
Wouter Bos = Hypocriet…
Alwood zegt
haha, toen wij begonnen met een range rover uit ’72 (2002 ofzo) toen kon je vaak nog lpg onder de 30ct tanken! ;) als iets hard over de kop is gegaan…
Verder is de LPG-jacht juist geweest, de afgelopen jaren sloeg het nergens op zoals de LPG-stations verdwenen. Van 2003 tot 2007 zijn ze alleen maar bezig geweest LPG te bannen om het vervolgens lekker duur te kunnen maken omdat vadertje staat eerst niks verdiende aan deze afvalstof.
Op het moment is deze heksenjacht naar diesel verplaatst en blijkbaar is LPG niet snel klein te krijgen want direct nu de aandacht verslapt is schiet het gebruik weer rap omhoog.
brennie zegt
-edit: leestekens, ooit van gehoord?-
Emerald Green Jag zegt
Als je met benzine 1:14 rijdt en met LPG met dezelfde auto 1:8, dan is het voordeel net zo snel weggesmolten als de Noordpoolkap.
Alleen naar de brandstofkosten kijken is rijden met oogkleppen op, want ook Vadertje Staat wil van de lagere brandstofprijs meeprofiteren (hogere wegenbelasting). Het zal op jaarbasis niet zoveel schelen, m.i.
Ik heb nog nooit gezien dat LPGverbruik het benzineverbruik benadert…
Misschien een idee voor de motoren ontwerpers?
prop zegt
Dat is zo vanzelfsprekend dat het bijna een loze opmerking is
Je mag rustig aannemen dat de economische rijder dat wel degelijk in beschouwing neemt voor hij/zij overstapt naar gassss
Iwan zegt
@ brennie:
1. neem eens een cursus Nederlands
2. Opel en lpg is een slechte combinatie
3. die Santa Fe kost wel €200/kw belasting en €4,- per 100 km extra…; maar dan rijd je wel Hyundai!
Tinus zegt
@ Emerald..
Ik heb een rekensom voor je.
Ik rij zelf een volvo 850 2,5 20v G3. Verbruik LPG 1:7,5 á € 0,70 (per km 9,33 cent)
Zou op benzine 1:10 rijden.. á € 1,60 (per km 16 cent)
Wegenbelasting is per maand slechts € 10 meer.. (yes, het is een G3!)
Reken mee: 0,0933X + 10 = 0,16.
0,0667X = 10
X =10/0,067= 149,25
Oftewel vanaf 149 km per maand rij je 6,67 cent per kilometer goedkoper!
Ik rij 30.000 per jaar.. dat scheelt per jaar € 1900
Dat is € 158 per maand.. oftewel elke maand gratis internet, tv, telefoon, mobiel abonnement en een (kleine) kar boodschappen..
Hoezo dat scheelt niks?
Das schrikken he! haha
prop zegt
Nice Tinus
Emerald Green Jag zegt
@tinus
Je vergeet de wegenbelasting mee te nemen.
Daarnaast heeft een motorblok meer slijtage met LPG, wat weer meer onderhoud vergt en een kortere levensduur betekent (oftewel: de afschrijving is hoger).
Tel dat er ook even bij op, wil je?
Henk zegt
@ autoinformatief.com
” ‘T is Nederland, je wordt genaaid waar je bij staat.”
En de sukkels die er naar blijven kijken zonder er wat aan te doen ;-)
Emerald Green Jag zegt
@tinus
Wegenbelasting wel meegenomen, mea culpa
prop zegt
Slijtage zou ik achterwege laten.. is niet meer van deze tijd en als je 1x per maand een paar dagen op benzine rijdt wordt de zooi nog netjes gesmeerd.
heb je ooit afgewerkte olie van een gasmotor gezien trouwens… brandschoon… geen roetdeeltje te bekennen
Tinus zegt
@ Emerald
Welk extra onderhoud? Het is geen alfa ofzo..
Een bi-fuel blok van volvo slijt niet harder dan een benzineblok. Er zitten oa verharde klepzittingen in. Daarnaast verbrand LPG schoner en vollediger zodat er zich geen zuren en andere koolwaterstofverbindigen kunnen ophopen in de motorolie.. Waardoor deze uiteraard beter zn werk kan doen. Slijtage is wellicht lager!
Let wel, hier zijn idd aanpassingen voor nodig. Laat een volvo 850 (vanaf ’95) dat standaart al hebben! (de bi-fuel kop is getest op de 850 alvorens deze op de v70 als zodanig te benoemen). Je ziet die dingen niet voor niks zoveel op LPG.
KM stand nu 355.000 met de eerste cilinderkop. Olie – en koelvloeistofverbruik zijn nagenoeg nul.
Emerald Green Jag zegt
@tinus
Ik heb even voor de grap gekeken wat het voor mijn eigen auto qua wegenbelasting zou betekeken om een G3 in te bouwen. Je betaalt 300 Eur in het jaar meer aanwegenbelasting.
Verder heb ik bij http://www.esset.nl/brandstof.htm gekeken of het wat zou opleveren.
Vult u even mee in?
1. Gebruik auto: 4 jaar.
2. Kilometrage: 15.000
3. Gewicht auto: 1510 kg
4. Tankinhoud benzine: 55 l
5. Verbruik benzine: 7,58l/100km
6. Literprijs brandstof: 1,68 (benzine), 1,50 (diesel), 0,783 (LPG)
Bij mijn auto is LPG slechts 53 Euro per jaar goedkoper. Interessant? Nee dus.
Daarnaast: voor een Jaguar 2,5l V6 (144KW) is het nog kostbaarder om op LPG over te zetten…
Uw beurt…..
Benjamin1 zegt
Zodra Bos een stijging in Gas verbruik ziet gooit ie er meteen accijnzen op, let maar op, betaal je daar ook 1,50 voor;)
prop zegt
Sorry dat ik mij in jullie discussie meng maar jij bent ook totaal niet iemand die in de doelgroep van een gasrijder valt volgens mij. 15.000km per jaar schiet niet op natuurlijk
Ook stel je eerst dat gasrijden in het algemeen niets waard is en later pas je je stelling op je eigen auto toe
Emerald Green Jag zegt
@prop
Klopt helemaal.
Mijn geachte opponent gebruikte zijn auto ook als voorbeeld dus ik dacht: kom, laat ik eens kijken wat het voor mijn auto zou betekenen.
Appels met apples vergelijken zonder generalisatie…
prop zegt
Maakt ook allemaal niet… de uiteindelijke conclusie is gewoon dat Bos op moet tyfen
jopie zegt
Volgens mij valt het reuze mee met die “trend” en is dit gewoon een manier van Gaspedaal om even aan hun naamsbekendheid te werken. En de vriendjes van Autoblog werken uiteraard mee.
MrSelected zegt
Dit valt mij in mijn directe omgeving ook op. Veel dieselrijders struinen het internet af voor een LPG auto, of één die goed op LPG kan rijden.
Logisch natuurlijk.. zit er zelf ook aan te denken..
DRU zegt
Ik herken mezelf terug in de trend. Wat leuk :) Ik heb de afgelopen nachten heerlijk lopen zoeken naar een Mini Cooper met een LPG G3 installatie. Dat is bijna niet te doen. Ik ben zelf ontzettend blij met mijn huidige gas auto. Afgezien van de berekening op jaarbasis, is het gewoon minder hard huilen aan de pomp. Dat psychologische effect speelt echt mee bij mijn vrijheid en rijplezier. Zo hoef ik niet te gaan zeiken om benzinekosten te delen met vrienden als je uitgaat.
danny zegt
als nu de fabrikanten de motoren ook nog eens LPg klaar zouden maken, dan zou ik overwegen voor LPG, maar nu moet je maar afwachten wat het doet met je motor ( kleppen en zo), bij de ene LPg installateur is de motor wel geschikt bij de andere weer niet, en de fabrieksgarantie vervalt meestal, zo kun je geen keuze maken …er zouden duidelijk regels moeten komen hieromtrent, ( ik spreek uit ervaring 1500€ kleppenrevisie exl plaatsing en nog niet in orde )
het is een dure grap om nieuwe kleppen te plaatsen en dan verdwijnt uw voordeel al snel en de auto wordt nog eens minder waard als je hem wilt verkopen
omwille van extra gewicht + vermogenverlies moet je al een krachtige motor hebben om nog goed vooruit te komen en zeker om te kunnen concurreren met de huidige krachtige diesels, het blijft toch een afgang als een dieselwagen sneller optrekt dan een vergelijkbare benzine
In belgie is het verschil LPG diesel/benzine groter 0.50€ lpg en 1.30€ diesel en 1.50€ benzine
twinspark zegt
En laat de hierboven gememoreerde Alfa het nu juist fantastisch doen op LPG!
325.000 km en nog nooit 1 motorisch probleem gehad. Jammer dat de 159 niet geschikt is. Voorlopig lekker doorkachelen dus.
Tinus zegt
Mogguh Emerald,
Je rekentabelletje vermeld de inbouwkosten en een afschrijving van 4 jaar.
Ik heb een auto die niet gezien de leeftijd (’95) nog amper afschijft. Daarnaast was deze auto reeds uitgevoerd met een G3 installatie.
Ik rij al jaren op gas en ben echt wezen rekenen voordat ik zoiets doe.
Wanneer je een gebruikte auto koopt die reeds over een installatie beschikt mag je de inbouwkosten van je rekenstaatje afhalen. Scheelt toch 500 per jaar extra!
Laat dat nou net het onderwerp zijn:
“Occasion trendwatch: LPG is heet, diesel niet”
Nou jij weer!
Tinus zegt
@ mezelf
Dit gaat btw nergens over, mn eigen mening verdegigen.. haha
Emerald Green Jag zegt
@Tinus
Ook een goede morgen toegewenst.
Tja, die afschrijving is voor jou minder dan voor mij. Maar je hoort me niet klagen hoor, ik rij privé een prachtige auto en neem de kosten op de koop toe.
Ik zou het overigens zonde vinden van mijn auto (als dat überhaupt mogelijk zou zijn). Jouw Volvo is ervoor gebouwd (Bi-Fuel blok als ik me niet vergis) en da’s ook weer een onderscheid.
Tinus zegt
@ Emerald
Je hebt helemaal gelijk. Een jag rij je op benzine!
G. zegt
Ik heb nog een a4 avant lpg g3 te koop ! Proline exlcusive, zwart metallic, 18 inch rs 6, BJ 07-2003 KM stand 186.000 rijd perfect en ziet er goed uit. Bij interesse mailen !
kamperman zegt
Ik wilde ook een goedkoop rijdende auto aanschaffen dus LPG of diesel maar ik blijf voorlopig toch nog maar door rijden in mijn Honda Civic 1.5 V-tec e.
Deze Honda weegt 1060 kg maar we rijden er regelmatig tussen de 1 op 15 en 1 op 17 mee (lange afstanden Kampen Enschede).
En ik kan er altijd nog G3 in laten zetten.
Ik wacht eerst de LPG prijs maar eens af want ik heb het vermoeden dat deze steeds meer zal gaan stijgen naar mate er meer mensen over gaan stappen op LPG (de schatkist zal toch gespekt moeten worden).
Gr.Kamperman.
Th.Arts zegt
Algemene regel:Je maakt autorijden zelf DUUR !!!!
Enkele Vaste regels:
Koop NOOIT nieuw!!, de slechtste investering !!
Doe onderhoud veel zelf !!! (Doe-het-zelf-garages)
GEEN brede banden !!!! resultaat:2km.meer uit een liter LPG
BERU bougies en kabels !!!!resultaat:ook 2km.meer uit liter
Tank met je hoofd en blijf weg bij de dure leveranciers.
Zoek en gij zult vinden : prijs ltr/lpg :0,495 tot 0,525
Volvo V40 1.8 1 op 14 op LPG !!!!!
Tip: Koop een gebruikte auto met G3-installatie b.v.uit een niet voltooid leasecontract………TOP
Th.Arts
PS.Vele automobilisten zijn LUI en KlAGEN graag (om hun eigen stommiteiten !!??)