Klinkt muesli, maar dat is het niet. Ook de 180 en de 211pk sterke 2.0 TFSI varianten krijgen een groen A-label mee. Wie zei er dat groen en gezellig knallen niet samen konden gaan.
De € 37.250,- kostende 180 pk sterke A4 2.0 TFSI sedan haalt een topsnelheid van 236 km/h en sprint in 7,9 seconden van 0-100 km/h. Het verbruik blijft bescheiden met een gemiddelde van 6,6 liter per 100 km. De 211 pk sterke 2.0 TFSI verbruikt evenveel, maar haalt 250 km/u en sprint in 6,9 seconden naar de 100. Is niks mis mee.
Het volledige persbericht:
Met de update heeft 75% van het A4 motorengamma een groen label. Zowel de A4 als de A5 is direct te bestellen.
Nog meer groene labels voor Audi A4 en A5
• Nieuwe 2.0 TFSI-motoren met 132 kW/180 pk en 155 kW/211 pk
• 75% van het A4-motorengamma heeft groen label
• Ook leverbaar met multitronic transmissie en quattroLeusden, 7 juli 2008 – Audi breidt het motorengamma voor de Audi A4 en A5 uit met twee nieuwe TFSI-krachtbronnen. Beide hebben een inhoud van twee liter. Er is keuze uit een versie met 132 kW/180 pk en één met 155 kW/211 pk. Wat ze gemeen hebben is hun groene A-label. Daarmee zijn ze in goed gezelschap: 75% van alle voor de Audi A4 beschikbare motoren heeft inmiddels een groen label.
Audi zet voortvarend in op een sterke uitbreiding van het aantal modellen met een groen energielabel. Na de introductie van de A4 Limousine 2.0 TDI met A-label komen er nu twee nieuwe TFSI-motoren met A-predikaat. Zowel de uitvoering met 132 kW/180 pk als die met 155 kW/211 pk valt in de groenste categorie. Mede daardoor zijn ze in meer opzichten zakelijk verantwoord. Het A-label sluit perfect aan bij ‘groen wagenparkbeheer’ en het geeft recht op de maximale energiebonus. Zodoende is de A4 2.0 TFSI 132 kW/180 pk al leverbaar vanaf € 37.250,-. De A4 Avant 2.0 TFSI 132 kW/180 pk is er vanaf € 39.350,-. En de prijslijst van de A5 2.0 TFSI start bij € 40.800,-.
Efficiency dankzij hightech
De nieuwe motoren danken hun groene label aan een combinatie van geavanceerde technieken. Hun efficiency begint met de toepassing van directe brandstofinspuiting en een turbo. Daarnaast zijn de motoren voorzien van Audi valve lift voor de uitlaatkleppen. Deze combinatie van technieken leidt tot een hoog koppel bij lage toerentallen. Door de efficiënte werking van de motor leveren de 2.0 TFSI-modellen hoge prestaties bij een gunstig verbruik. De Audi A4 2.0 TFSI (132 kW/180 pk) is bijvoorbeeld goed voor een topsnelheid van 236 km/h en hij sprint desgewenst in 7,9 seconden van 0-100 km/h. En dat bij een gemiddeld verbruik van slechts 6,6 l/100 km. De versie met 155 kW/211 pk levert nog hogere prestaties (top 250 km/h, 0-100 in 6,9 s) bij hetzelfde gemiddelde verbruik. In de Audi A5 leveren de nieuwe motoren vergelijkbare (hoge) prestaties.
Volop keuzemogelijkheden
Beide versies van de nieuwe 2.0 TFSI-motor worden zowel in de Audi A4 als de A5 standaard geleverd in combinatie met voorwielaandrijving en een zesversnellingsbak. De 132 kW/180 pk sterke versies van de A4 zijn tevens leverbaar met de elektronisch gestuurde multitronic traploze transmissie. Voor de 155 kW/211 pk sterke uitvoeringen van de A4 en de A5 is ook quattro permanente vierwielaandrijving leverbaar. Alle A4- en A5-modellen met de nieuwe 2.0 TFSI-motor worden standaard geleverd met 16-inch lichtmetalen velgen. Tegen een meerprijs van € 3.600,- is de A4 2.0 TFSI leverbaar in de extra luxueuze Pro Line-uitvoering en tegen een meerprijs van € 3.900,- is de A5 2.0 TFSI leverbaar in Pro Line-uitvoering. Dan wordt de uitrusting uitgebreid met onder meer een comfort airconditioning, Audi parking system achter, het Audi-Soundsystem in combinatie met Radio concert en een middenarmsteun vóór.
De Audi A4 en A5 met de nieuwe 2.0 TFSI-motoren zijn met onmiddellijke ingang bestelbaar.
RenJie zegt
“De 211 pk sterke 2.0 TFSI verbruikt evenveel, maar haalt 250 km/u en sprint in 6,9 seconden naar de 100. Is niks mis mee.”
Daar is zeker niks mis mee.. veel auto’s halen nu 250 km/u merk ik nu.. :)
Snuf zegt
Het blijft opvallend hoe snel autofabrikanten kunnen reageren op de hoge olieprijs…………..blijkbaar lag de technologie al op de plank?
RenJie zegt
krijgen auto’s nou het label uitgegaan van het verbruik of de uitstoot?
RenJie zegt
en welke productie-4-cilinder haalt er nog meer 250 km/u ?? Ik kan ze niet 1,2,3 opnoemen eigenlijk. (laatste vraag)
T16 zegt
Zowel de A4 als de A4 is direct te bestellen.
Ik begrijp je niet, bedoel je de A4 en de A5?
-edit: yep, thanks-
Suske zegt
“Zowel de A4 als de A4 is direct te bestellen.” ?!?!?!! :)
sebastian zegt
ongelofelijk hoe hoog die topsnelheden en acceleratiecijfers liggen bij onze oosterburen. bmw, audi en mercedes leveren zowat standaard 250 km per uur als ze boven de 200 pk hebben. als je dit vergelijkt met concurrenten uit frankrijk of italie dan liggen de prestatiecijfers 10 a 20 procent hoger bij hetzelfde aantal pk. ongelofelijk…
jorden zegt
met 211 pk, 250 km/h???
is dit niet een beetje groot spraak?
RubenBaeten zegt
Vet premium!
Josje zegt
@ Renjie
volgens mij op uitstoot. maar daarbij komt ook nog eens kijken hoe lang de auto is (of hoeveel m^3 de auto is)
met deze 2 gegevens kan je dus 2 dingen doen:
of de motor zuiniger maken
of de auto langer rekken ;)
tdj zegt
“Wie zei er dat groen en gezellig knallen niet samen konden gaan.”
Ik denk dat je dan de opgegeven verbruikscijfers niet gaat halen ;)
Ruof A Idua zegt
Prachtig land Nederland. Subsidies voor energielabels………
Maar ik kan je verklappen dat de opgegeven verbruikcijfers in de praktijk verre van haalbaar zijn (of was er toch al niemand meer die daar nog in geloofd?).
Rij zelf een Audi A4 1.8TFSI 160 pk. Haalt maar krap 1 op 10 in plaats van de door de fabrikant opgegeven 1 op 13,5. En ik rij echt niet overdreven hard of “sportief”. Subsidies zijn natuurlijk al een drama, in welke vorm dan ook, maar ken ze dan in ieder geval toe aan echt zuinige auto’s.
student zegt
Zekerrrrrr PREMIUM!!! :)
rippance zegt
Netjes, krijg je dan ook korting op de bijtelling of moet je dan perse een hybride hebben?
Bart zegt
Fabrikanten geven het niet echt een verbruik op, ze rijden een een Europese testcyclus en die heeft helemaal niks te maken met de werkelijkheid. Ik heb hem wel eens moeten rijden op een rollenbank en je haalt de fabrieksopgave dan gemakkelijk, de manier hoe je rijdt verklaart echter alles. Heel erg sloom optrekken, beetje stad, beetje buitenweg.
Als ze daar dan goed op scoren wil niet zeggen dat de fabrikanten liegen, de voorgeschreven manier om aan dat verbruik te komen is gewoon veel te slap.
Remon zegt
Krijgt de Golf 5 Gti nu ook een A-label dan aangezien daar dezelfde motor in ligt of heeft de auto die al?
Of komen er meerdere dingen bij kijken?
Mvg,
Remon
MxM zegt
@ jorden 250 KM/u klinkt niet ongeloofwaardig met 211 PK.
Ik rij zelf met ‘iets’ minder vermogen (A4 1.8 Turbo), en daar zet ik ook 240 mee op de teller (via GPS)
Dus ja…, het kan :)
Tommy zegt
Audi is goed bezig met die ValveLift motors, en deze helmaal met turbo.
Een top van 250 km/u met een “viercilinder” in de zware A4 vindt ik best knap! Met quattro wordt dit jammer genoeg niet gehaalt denk ik?
RScosworth zegt
@ sebastian
“als je dit vergelijkt met concurrenten uit frankrijk of italie”
Welke concurrenten van Audi, BMW of Mercedes komen er uit die twee landen?
Nick zegt
@Remon: Nee, de dwarsliggende 2.0 TFSI uit de Golf V GTI heeft geen variabele kleppen lift (Valvelift) maar wel variabele kleppentiming.
En de Audi A4/A5 hebben t.o.v. de Golf V GTI, ondanks de esthetisch gezien vrij grote grille, een lagere luchtweerstand.
Alleen de cW-waarde van de A4/A5 is 0,27 terwijl de Golf GTI (vanwege de hatchback vormgeving) een cW-waarde van 0,32 heeft.
De (longitudinale) motoren van Audi lopen altijd iets voor qua technologie op de Volkswagen motoren, dit ook vanwege de “Vorsprung durch Technik” filosofie van Audi.
Rick zegt
Vind het dan toch een betere prestatie van Renault dat ze een 2.0 16V nu al op dik 190 pk krijgen zonder turbo. Sommige versies zelfs al meer.
Alleen of het net zo groen is, geen idee :P
sebastian zegt
@rscosworth
…ik bedoel dan vooral modellen die qua pk’s elkaar niet veel ontlopen of hun meerdere zijn maar die qua prestaties niet kunnen tippen, voordat we in (ridicule) argumenten vervallen als: je mag die auto’s niet met elkaar vergelijken e.d. …
alfa’s met 3.2 v6 (230-260 pk) halen geen 250
peugeots met 3.0 v6 (211 pk) halen geen 250
renaults met 2.0 16V T (230 pk) halen geen 250
zijn vast nog wel een paar…
CSL zegt
@Rick
Dan vind je een Civic TypeR of een S2000 hellemaal vet!
CSL zegt
@sebastian
welles van tandwielen gehoord in de versnellingsbak!
sebastian zegt
@csl
nee, leg eens uit ;)
ik wel eens wat over marketingprioriteiten gelezen…
sebastian zegt
(ik heb)
Omar zegt
@ Sebastian
De alfa romeo 147 GTA (250 pk) haalt de 250 km/h wel..
sebastian zegt
met moeite… (officieel loopt ie 246)
kowalsk zegt
Go Audi! :D
Citrofiel zegt
Kijk eens aan. Zo wil iedereen wel milieuvriendelijk rijden! (en dan heb ik het over het vermogen, niet het merk. Bah, hoe kon je het denken)
JanJansen zegt
Zo zie je maar weer dat motoren die het beste presteren, hiervoor het laatste beetje energie uit de brandstof moeten persen.
Als je zo’n high-tech motoren met hoogwaardige en lichte onderdelen dan niet op vol vermogen gebruikt is het verbruik beter dan reguliere motoren.
Nu ben ik benieuwd hoe zuinig je met een 911 kunt rijden als je met een fluwelen voetje het gaspedaal indrukt ;-)
Benjamin1 zegt
Dat moet dan wel een heel klein tandwieltje zijn in die bak. Anders haal je de 250 echt niet met je niet premium Audi, wat betekent dat je dus een aanloop ter grootte van Belgie nodig hebt om de 250 te halen….
630i zegt
Zo, de (toekomstige) leasetopper. Hoewel de mensen in de ICT altijd nog zitten met de bijteling. Bij mij op het werk heeft iedereen bijna een A6, S80, 5-serie of E-Klasse maar er waren er ook enkele met een Prius, was wel even lachen. Hoewel er wel een was met een GS450h, die ziet er wel top uit.
Marco zegt
Toch grappig dat de 2.0 TFSI in de A5 maar 350 euro duurder is dan de 1.8 TFSI. Zowieso zie je leuke BPM-perikelen. De S5 tiptronic die duizenden euro’s goedkope is dan een handgeschakelde versie, want ja minder BPM (i.c slurptax.)
kadett rijdt beter zegt
Leuk natuurlijk, vette prestaties en een – relatief, maar in de praktijk niet haalbaar – verbruik.
Vraagje:
Waar blijft de 1e Audi A4 van 1000 kg schoon aan de haak, met een 1.0 liter motor van 100 pk, met een verbruik van 1 op 20?
Dat zou pas echt een prestatie zijn!!! :-)
tss68nl zegt
@RenJie
Uitstoot is toch 1 op 1 gekoppeld aan verbruik? Verbruik per km vertaalt zich via wat chemische formules direct naar uitstoot per km lijkt me!
RobertJ zegt
@tss68nl: nee, dit gaat niet 1:1 op. Hoewel de CO2 uitstoot bijna 1:1 gerelateerd is, verschilt de uitstoot van CO, NOx en roetdeeltjes een factor 10 kan schelen tussen 2 motoren met ongeveer hetzelfde verbruik.
Jeroen zegt
@630i, kan ik bij jullie komen werken?
Ivan zegt
Benjamin
Dat moet dan wel een heel klein tandwieltje zijn in die bak. Anders haal je de 250 echt niet met je niet premium Audi, wat betekent dat je dus een aanloop ter grootte van Belgie nodig hebt om de 250 te halen….
@Benjamin
dat is echt wel dikke zever. ik heb hier een Audi A6 1.9tdi gechiptuned naar 155pk en op de autosnelweg haal ik met gemak 220km/u. het kan zijn dat hij nog sneller gaat want het voelde niet dat hij op het maximum zat. We hebben ook wel een zesbak.
geert zegt
hey gasten, met 211 paardjes en voldoende koppel en een goed gespreide bak zal je die ong. 250 km/u wel halen. Een goede stroomlijn doet wonderen.
Onehp zegt
@kadett rijdt beter:
3 maanden later heeft audi je wens overtroffen qua resultaat, je krijgt 120pk EN 1 op 25!!! En toch blijven de meesten zeuren… http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/01/extra-zuinig-audi-a4-tdi-concept-e#post-16669