Een paar weken geleden onthulde Ford een tweetal foto’s van de Focus RS, het bommetje dat op de London Motorshow zijn debuut maakt. Het zwarte kleurtje kwam toch iets minder gemeen over dan de groene foto’s die eraan vooraf gingen. Gelukkig zijn er vandaag platen gelekt waarop ‘ie er giftiger dan ooit uitziet.
Hoewel het met gelekte informatie altijd oppassen is, lijken deze afbeeldingen ’the real deal’ weer te geven. Dit zeker omdat deze platen nauwelijks afwijken van wat we al eerder lieten zien. De groene gifkikker is gelekt via het Duitse Autozeitung.
Dit medium doet nog een schepje bovenop de verwachtingen van de door een 2.5 liter vijf-in-lijn aangedreven Focus RS: waar eerder gesproken werd van 280 pk en 400 Nm, worden nu cijfers van 300 pk en 410 Nm genoemd.
De binnenkant met de racy kuipstoeltjes en de buitenkant met de spoilers, diffusers en dikke velgen doen dit potentieel in ieder geval eer aan. Dit wordt een leuk scheurijzer!
UPDATE: Een persbericht met meer technische info. Hierin wordt o.a. duidelijk dat de Focus RS is uitgerust met een speciaal ontwikkeld voorwielophangingssysteem genaamd ‘RevoKnuckle’ in combinatie met een LSD. Deze setup moet aandrijfreacties in het stuur tijdens acceleratie en bochtenwerk tegengaan.
NEW FORD FOCUS RS: A LEGEND RETURNS
– London Motor Show preview for exciting new Ford Focus RS
– Genuine RS performance with 300PS
– Quaife Automatic Torque Biasing limited-slip differential and innovative ‘RevoKnuckle’, for assured handling and traction
– Expressive design exudes high performance intentBRENTWOOD, July 4, 2008 – The legendary Ford RS performance car brand is returning in the shape of the exciting new Ford Focus RS, which will be previewed on July 22 at the 2008 London International Motor Show.
The new Focus RS will go on sale in early 2009 and is being created by a small team of dedicated engineers, under the direction of Jost Capito, Ford of Europe’s Vehicle Line Director for Performance Vehicles.For performance road car enthusiasts, the new model will mark a welcome return for the Ford RS badge. This will be the second Focus model to carry the RS mantle and promises another exciting chapter in an exciting 40-year story that began in Germany in the late 1960s and gained momentum across Europe with the launch of the 1970 Escort RS1600.
Capito said: “We want the new Focus RS to be a serious high performance car – as much a car for driving enthusiasts as the one before it and classic Ford RS models of the past. We’re staying true to the core RS principles of an exciting, yet affordable performance road car you can live with every day.”
Authentic RS presence and style
Before it even turns a wheel, the new Focus RS exudes the presence, sporty style and lowered, ‘meaner’ appearance expected of a genuine Ford RS. Overt performance styling details mix with subtle revisions to create a planted, powerful stance and the promise of an exciting drive.
The London show car previews the design intent for a final production vehicle, though as development work continues, some final details may change before volume production begins.
The vehicle is finished in a special bright green paint with inlaid metallic flake, a striking, modern interpretation of the 1970s Le Mans Green of the Escort RS1600 era.
The vibrant exterior colour is contrasted with a number of performance styling details highlighted in gloss ‘piano black’, including the strip at the leading edge of the bonnet, the deep housings for the integrated front fog lamps and door mirrors with integrated side indicators.
Front and rear quarter panels have been revised to incorporate wider wheel arches and a wider track, complemented by revised, deeper side rocker mouldings. In another visual reminder of the car’s performance potential, triangular, RS-badged vents sit behind the front wheel arches. Two classic-style bonnet louvres are both a styling hint at the power beneath and a practical requirement, maintaining correct system temperatures.
The completely new front bumper design for Focus RS incorporates a deep front airdam with a large, mesh lower grille in an extended trapezoid. Stylish and practical, this prominent feature represents the latest Ford ‘kinetic design’ face and also is finished in piano black. Above, chromed xenon headlamps stand out like cat’s eyes and are framed by matt-black housings with unique additional vents running underneath.At the rear, a deep new rear bumper incorporates a large venturi tunnel to its lower edge with small vents at each corner of the bumper, emphasizing the car’s width. Two impressive chromed exhaust tailpipes sit each side of the black venturi, creating a purposeful rear view for the car.
Above, a unique, twin-element, black RS rear spoiler sits at the Focus RS’ roofline, echoing both RS models of the past and the World Rally-winning Focus WRC that has been its inspiration.“We believe it’s vitally important that a Focus RS looks like both a Focus and an RS – it needs to be individual, distinctive and overt in its performance styling, but it also needs to show a clear progression from and relationship to Focus ST”, said Stefan Lamm, Chief Exterior Designer, Ford of Europe.
High performance interior
Inside, this theme continues with a unique and appropriately performance-oriented interior, dominated by bespoke, sculpted Recaro high-performance sports seats, specially designed and trimmed for excellent support, even when driving enthusiastically. Each is colour-matched to the exterior, with ebony leather accents and ‘RS’ and ‘Recaro’ logos stitched into each backrest.
Elsewhere, colour brings new excitement to the Focus interior, building on the sporty interior theme of Focus ST with more use of accents matched to the exterior colour, brushed aluminium highlights and overt performance styling. Even the rear seats feature higher side bolsters and a microfibre finish to echo those up front.The centre console is finished in a stylish gloss, carbon-look trim and metallic highlights abound, from air vents, door grab handles, switchgear and gearshift surround, to unique RS-branded scuff plates on the door sills. These highlights contrast with a black-trimmed roof lining, emphasising the sporty, cockpit feel.
The driver is reminded this is a special Focus at every touch, with a gear lever finished with a six speed gear shift graphic in RS blue, a sporty, three-spoke steering wheel, finished with ‘Ford’ and ‘RS’ logos and even aluminium foot pedals. The performance driving environment is completed by three additional gauges from the Focus ST, including turbo boost pressure, sitting atop the centre console and angled toward the driver’s eyeline.
Powerful RS heart
At the heart of the all-new Focus RS is a specially developed, turbocharged version of the Duratec 2.5-litre 5-cylinder engine. Significantly revised for high performance, this powerplant is targeting an impressive power output of 300PS and over 410Nm of torque, contributing to an excellent power-to-weight ratio.
Such significant increases are not simply the result of altering engine management or boost pressure: starting with the Duratec 2.5-litre block, Ford RS engineers developed unique camshafts, a revised cylinder head and gasket and revised intake and exhaust manifold system for the car.Although the car is still in development, prior to its launch in early 2009, early performance testing indicates a 0-100km/h (0-62mph) time of under six seconds.
A traction ‘Revo’-lution
Throughout Focus RS’ development, Capito and his team have been keeping a sharp focus on creating a car that delivers excellent performance and traction.
Various innovations, developed as a result of customer feedback from previous performance Fords, have allowed engineers to keep the new Focus RS as front-wheel drive, with a limited-slip differential, while still achieving demanding targets for traction, handling and steering.The new Ford Focus RS is equipped with an innovative front suspension system known as a ‘RevoKnuckle’, which is designed to reduce unwanted steering disturbance and torque steer, the impact of torque on steering in front-wheel driven vehicles. Torque steer occurs during hard acceleration, cornering or driving on uneven surfaces, when torque on the driven wheels exceeds grips levels. It is characterised by sudden turning force on the steering wheel and can be exacerbated by vehicles with wide tyres and limited-slip differentials.
In Focus RS, the RevoKnuckle works in conjunction with a Quaife Automatic Torque Biasing limited-slip differential. Ford Team RS engineers have worked closely with Ford’s Advanced Research Centre in Aachen, Germany to develop the RevoKnuckle technology specifically for the high performance Focus RS. It allows the simplicity of a traditional McPherson strut arrangement, but with geometry settings that minimize steering disturbances and torque steer, principally a reduction in steering offset.
“The Ford Focus is an excellent base for a high performance car – agile, responsive and stable,” explained Capito. “We studied at length how best to enhance these qualities for a high performance model. Our work has shown clearly that our approach in combining a tuned RevoKnuckle with the Quaife differential is an ideal solution for a high performance front-wheel-drive road car like Focus RS.“As you would expect, we gave all-wheel-drive careful consideration, but by combining and tuning these elements and learning from Ford’s expertise in industry-leading handling, we have managed to eliminate the weight of AWD from the car and still have been able to target a class-leading balance of traction, handling and performance.
“The result is a lightweight set-up, that will deliver the right blend of traction and razor sharp controllability – in a way no one would have expected from front-wheel-drive, and we believe we have made the right choice,” Capito concluded.
Dynamic, agile and responsive
A genuine Focus RS must maintain and enhance the reputation for responsive, precise handling for which Focus is acclaimed and considerable engineering effort has ensured that the new Focus RS will do just that.
Driving quality developments for Focus RS include a 40mm wider track, stronger, longer driveshafts, revised springs and dampers and a thicker, longer rear anti-roll bar. At the same time, the steering system has been retuned to provide an even sharper steering response and very precise feedback.
Brakes also have been uprated, with 336mm ventilated front discs and 300mm rear discs generating vice-like stopping power on road or track. Large calipers peek out from behind unique 19-inch wheels, wrapped in 235/35 low profile Continental tyres.A special version of Ford’s ESP system has also been developed for Focus RS, designed to allow a very sporty driving style before activating. Intensive work to refine the natural handling abilities of the car has allowed the ESP system to carry a full de-activation option for enthusiast drivers and especially for track use.
“We are refining all the handling characteristics of Focus RS without ESP, to hone its natural responses, rather than use ESP to help its handling. In Focus RS, ESP is a pure safety device”, explained Capito.
Reliable and durable
In creating the new Focus RS, Ford’s Team RS engineers have had to meet the same stringent targets for durability and reliability as those set for the rest of the Focus range.
Despite its many bespoke engineering and styling elements, Focus RS will be built entirely on the main Focus production line in Saarlouis, Germany and offered with a standard Ford of Europe warranty.
A great heritage
The new Focus RS represents a significant moment in the heritage of both the Focus and Ford RS brands.
It is 10 years since the Ford Focus was first revealed to the world at the Geneva Motor Show in 1998, paving the way for a range of Ford vehicles whose exciting design was matched by class-leading driving quality. Since this time, more than 5.3 million Ford Focus models have been built in Europe, including Russia, with the car also built and sold in North America and Asia.
At the same time, the new Focus RS marks the return of the famous but rare Ford RS badge, last seen on the first-generation Focus RS in 2002 and with a distinguished heritage stretching back 38 years including Fiesta, Escort and Sierra models.
“RS is uniquely important to us in terms of our performance heritage and World Rally Championship success, while the Focus has played a major part in establishing Ford’s excellent reputation for driving dynamics,” said John Fleming, Ford of Europe President and CEO. “The all-new Focus RS will embrace and celebrate both of these – it will be a genuine RS and a genuine Focus and I’m confident it won’t disappoint in either area”.
QuireinIngh zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
STI zegt
Mooi, mooi, mooi. Hier zou ik wil in gezien willen worden :)
Eigenlijk zou je hem dan ook in BP-kleurenstelling moeten kunnen krijgen, zoals de rally-fords 2 jaar geleden. Die vind ik zó mooi :)
victor zegt
zooo hehe, deze stonden allang in de autovisie vandaag maar goed, praaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaachitge auto echt heel mooi, als ik nog is geld had, dan wist ik waar het heen moest, een lambo is hier niks bij.
GeoBem007 zegt
Op de voorwielen? 300pk? Help!
thijs zegt
Hele dikke auto! Wordt et toch niet stiekem een 4wd?;)
lincoln zegt
tja .. tis geen opgeleukte Focus meer ..
meer het serieuze werk .. thumbs up ..
Robbert_W zegt
4 wiel inside information :)
autospotter zegt
zeeeer mooie RS beter dan het vorige model
hardcore hooligan1993 zegt
pittig!!:d
ZwerverRoodbaard zegt
Ander kleurtje ? Dit doet pijn aan mijn ogen ;)
Doe maar rood of blauw of idd de BP kleurenstelling :D
AMG Black Series rulezzz zegt
Zo, deze kar is zoveel bruter dan een Subaru Impreza WRX STi en een Lancer EVO X. Echt heel gaaf:)
corrado vr6 slc zegt
Zeker een geslaagd model en vind deze kleur echt wel wat hebben!
Alleen die voorkant vind ik ietje minder, ze hadden best wat minder zwart kunnen gebruiken.
En 300pk en 410nm!!!! Pfff uit een Fordje, vet hoor!
RenesisHP zegt
Geef hem racestickers en hij kan de rallytrack op. Erg bruut.
V8 Vantage zegt
Deze foto’s staan toevallig ook al in de Autovisie, die vandaag al in de winkels lag en bij mij op de deurmat viel. Kennelijk waren zij ook van plan om het embargo van Ford te breken, anders zet je de foto niet op de coverpage van je blad… In de Autovisie spreken ze ook over een iets hoger vermogen dan 280 pk en waarschijnlijk meer dan 400nm.
Het kleurtje is echt geweldig, al staat Ford RS blauw ook niet slecht denk ik.
Rick dos zegt
Goed, het is duidelijk op welke doelgroep ze zich met deze foto’s richten.
Vroeger was je al blij als je een afgeragde barrel van een paar honderd gulden kon kopen. Tegenwoordig doen we het daar niet meer voor.
Mercedes zegt
Een sjonniebak die er niet sjonnie uit ziet? PRACHTIG!
Ik wil de sprint naar 100 wel weten.
Mr. V8 zegt
Gelekt??? Deze fotos staan op de cover van de nieuwe Autovisie…
V8 Vantage zegt
@Mercedes: dat is nog niet bekend, maar moet wel binnen de 6 seconden zijn. Er zit een goed sperdif onder, maar het blijft een voorwielaandrijver. Ik denk dat vooral de tussensprints te vergelijken zijn met de Evo en STI.
Svensson zegt
Ding ziet er geweldig uit, maar geen 4WD = epic failure.
StormRAM zegt
Lijkt me een prachtige kar! Als dit de productieversie wordt, dan moet ik toch wel ff een proefritje maken. :P
Lucas zegt
Nu toch echt hopen dat het een 4WD wordt, WAT een gave auto!
Heerlijk!
De Baron zegt
@ Robbert_W,
Dus jij weet 100% zeker dat het een 4wd wordt? Hoe kom je aan die info?
grtz
Tinus zegt
Jammer dat ie niet RS blauw is!
Volgens mij is volgens mij nog meer uit die 5 pitter te halen. De 850 t5 jes haalden met een chip al 320 pk.. en dat was ´maar´ een 2,3 liter blok. Deze 5 cilinder van volvo heeft 2,5 liter.
Maargoed, tis een dikke vette kar! Zeker voor een focus! Korte bak erop en dit ding krijgt WRC aspiraties!
Coonio zegt
Deze RS in de blauwe kleur “Blu Cepheus” van Lamborghini’s Ad Program. Meer heb ik niet nodig!
Jesper zegt
@ corrado vr6 slc: “En 300pk en 410nm!!!! Pfff uit een Fordje, vet hoor!”… dus een GT of een Shelby Mustang is aan jou ook niet besteed? ;)
Hij ziet er geinig uit, maar had ik de centen in me zak, zou ik er geen moment over peinzen of ik naar Ford, Sub, of Mitsu zou gaan… 300pk voorin, allejezus, das je reinste zelfmoord, ik ga wel ff voor de Impreza STi kijken, of in dat segment miss wel de Evo Sportback zodra ie dr is :D
dekster zegt
Mooie Ford, alleen dat wanabe-lamborghini-green moeten ze achterwege laten ;)
STI zegt
@Jesper
Heb je de laatste aflevering van TG gezien? Clarkson kraakte de nieuwe Impreza nogal af.. En ik vind persoonlijk de Evo X ook geslaagder dan de nieuwe Soeb.
Timmy zegt
Ziet er gewoon heel erg netjes uit. Strak en agressief. Net zoals het vorige model mondeo st. Die vond ik er ook verschrikkelijk mooi uitzien toen ie pas uitkwam.
Maar het blijft zonde dat ze cosworth niet meer onder hun vleugels hebben. Anders zouden ze net als vroeger gehakt hebben kunnen maken van de concurrentie. Foute beslissing geweest als je het mij vraagt om die Engelse hun weg te laten gaan.
Hot Hatch zegt
Man ik ben geen Ford fan, maar dit is werkelijk GRU-WE-LIJK!!!
webhosting zegt
doe mij er maar een ruil direct alles in
Hot Hatch zegt
Nog een keer dan maar: GRU-WE-LIJK!!!
Alwood zegt
helemaal niet, dit was een leuk scheurijzer geweest als er een awd systeem a la Escort RS in had gezeten… dit is gewoon lame, veel leuker om voor dat geld een 2e hands V70R (laatste lichting heeft zelfde blok) te kopen. Ben je verzekerd van 300pk, een veel beter onderstel en uiteraard AWD!
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Ik vind de auto puur en alleen maar wat hebben omdat ik er een stukje WRC in herken. Voor de rest blijft het een fuck-ass. Vanuit zo’n oogpunt is zo’n auto cool. Ja toch?
RENZOVR6 zegt
en gaan met zon ding, als het mag wel op 4 wielen
anders komt t niet goed
Guan zegt
Mooi! Maar een gewone focus vind ik een veel te hoge zit hebben… Ik zou wel eens willen voelen hoe dat met deze RS zit…
alex zegt
dat word een erg leuk snoepje! ben wel erg benieuwd wat het gaat kosten. zelf denk ik dat de prijs rond de 47000/48000 zal gaan liggen, waarmee ze de concurentie aan te gaan met de S3 en de 130i..
ik hoop wel dat de sper die hier in gaat liggen beter werkt dan die in de vorige RS.. maar daar werd zoveel over geklaagd dat dat wel gemaakt moet, en dan moet dit toch een serieuze speler word!
ik kijk uit naar de rijtest autoblog!;)
Fout zegt
héél mooi opgeleukt, echt sportief! geslaagd
ook wel een leuke motor; die vijf-in-lijn van volvo 300pk uitbrakend
Rob zegt
Wow Ford is erg goed bezig de laatste tijd!
Met BMW vergelijken is misschien wat krom maar ik kom elke dag langs een nieuwe M3 en verbaas me erover wat een saaie bak dat eigenlijk is voor het hardcore model van BMW.
sus zegt
Willen ze de potentiële scirocco-kopers overhalen om een ford te kopen ?
De kleur vind ik niet echt geslaagd.
Geef mij deze maar in het iets minder opvallende granietgrijs..
mmm…perfect
@rob.
Ja die m3, kzie er haast elke dag wel een in het wit en dan valt ie op.
Maar daarstraks een donkergrijze..Was er bijna voorbij toen het me opviel..
sus zegt
Ah nee, voorwielaandrijving..bijna perfect :D
CSL zegt
Deze moet haast wel knallen. Mischien wel een Audi S3 concurent!
Alex zegt
Nice!!! Bommetje op wielen en ook nog eens gespoten in een perfect kleurtje
Died zegt
Oranje zou hem toch beter staan dan blauw denk ik, net als de focus st.
Davidov zegt
Dit wordt een topper. Zoals Autovisie zegt: Hij lust Evo’s en STI’s rauw. Dat ie geen vierwielaandrijving krijgt lijkt me geen probleem, want met de 3MPS valt volgens mij ook prima te rijden ;)
Tomsns zegt
circa 220pk is de limiet voor FWD. Focus ST dus.
Meer? Hier ’t resultaat:
-Alfa 147GTA 250pk http://www.youtube.com/watch?v=gYy-qc6l2L8
-Opel Astra VXR (OPC) 250pk http://www.youtube.com/watch?v=0xDZonrA2Dw
300pk? :-) ’t Zal wel een 4WD worden.
Die RS ziet er wel heeeeeeeel goed uit :-)
Peter zegt
als ie met AWD komt is het een waardige opvolger voor de *classic* escort RS cosworth!
markieanta zegt
Wauw, dit keer meer maken a.u.b.
Fruitcake zegt
Ford heeft zelf al in het persbericht gezegd dat het een FWD word: http://bridgetogantry.com/index.php?option=com_content&task=view&id=183&Itemid=1
Wel jammer.
Alwood zegt
blablabla… wat een onwijs marketing promotioneel gezwam, dat persbericht. Met dat nieuwe onderstel willen ze gewoon te zeggen “fuk, geen zin in een echt nieuw en verrassend model bedenken… jullie doen het maar met nieuwe verenpakketjes.”
Erg jammer, zeker omdat (gezien de rally-history) de EVO-X toch als belangrijkste concurrent gezien moet worden en er geen mogelijkheid in dit universum is dat de focus sneller wordt. Laat staan dat die sneller is dan de Soeb… ;)
Altron zegt
Ziet er nice uit , alleen die achterkant blijft lelijk…
''thunderbird v8" zegt
eindelijk heeft ford weer een ”superauto” het werd tijd!
misschien dat het weer net als vroeger word ten tijde van de cosworths…
mashell zegt
Volgens mij zou RS blauw (zoals de 2001) versie de auto beter staan. Dat het een gifkikker is kunnen we aan de 300pk op de voorwielen zelf wel afleiden, daar voor hoeft ie er niet als een Kermit uit te zien.
Scar zegt
It’s mean and it’s green, it’s Kermits racemachien
Bert zegt
Zou hier een maximum leeftijd voor gelden? Als ik deze auto zie, voel ik me weer 23 :) Wat een heerlijk giftig bakkie zo zeg!
M-Roadster zegt
Wat een lekker wagentje die RS van Ford, dat groen is helemaal goed! Alleen dat interieur is echt zó jammer, de stoelen zijn top, maar verder is er helemaal niks aan. Wederom van dat knalharde plastic overal…
Komt gewoon bij iedere Ford-dealer te koop?
bmwF zegt
sorry op zich een hele mooie auto, maar die spoiler maakt hem bijzonder lekijk vanachter uit.
the mean green machine? :o
RScosworth zegt
Holy cow! Dit ziet er echt extreem uit! Als de cijfers kloppen en dat LSD er daadwerkelijk onder komt, kun je het een Evo of WRX nog bijzonder moeilijk maken.
monk zegt
op aich wel een vette auto, alleen misschien dat het door de kleur komt, maar ik vind em een tikkeltje ordinair
focus_st zegt
O Laat het snel 2009 zijn :)
victor zegt
cosworth, moeilijk maken, laat me niet lachen, die auto’s stellen hier niks bij voor
RScosworth zegt
Ter aanvulling van de update, grote RS-baas Jost Capito zegt er het volgende over:
Moreover, the RS gained an innovative front suspension system known as a ‘RevoKnuckle’, which is designed to reduce unwanted steering disturbance and torque steer. According to Capito, the results are staggering and it eliminates the need of an AWD system that would add extra weigh to the car.
RScosworth zegt
Volgens Carscoop :roll:
''thunderbird v8'' zegt
(alwood :geen mogelijkheid in dit universum is dat de focus sneller wordt. Laat staan dat die sneller is dan de Soeb…)
ik weet niet of je die rijtest van de vorige focus rs (215 pk)wel eens heb gezien,
maar dat was ook een voorwielaandrijver en was op het circuit sneller dan sommige voorwielaandrijvers met 250 pk en sommige vierwielaandrijvers met gelijke pk`s als de focus, en nog was hij 2 a 3 sec sneller op het circuit.
je moet nooit zomaar wat onzin uit gaan kramen als je niet weet waar je het over hebt…
SJ zegt
Volgens mij zijn de meesten hier de vorige Focus RS vergeten. Ik kijk iig uit naar de komende, alleen dan zonder Kernmit-groen in de catalogus a.u.b. En als hun bewering over het aanpakken van de nadelen van FWD kloppen zijn ze nog eens vernieuwend bezig ook.
Alwood zegt
@Thunderbird
jep, maar er is uiteindelijk gewoon een fysieke limiet aan de krachten die je over 2 bandjes die moeten sturen en voortbewegen kan geven. En ik denk dat die limiet eerder onder dan boven de 300pk ligt.
Daarbij waren sperdiffs ’toen’ nog zeldzaam in ‘normale’ auto’s en heeft dat de RS een groot voordeel gegeven. Auto’s met 200 pk hadden ook nog niet zoveel kracht om de grip optimaal te benutten.
Mocht de Focus sneller zijn dan hebben ze werkelijk de natuurwetten herschreven óf de auto zo knoerdhard afgeveerd dat er niet mee te rijden is over klinkers.
In ieder geval wordt het een prachtig vergelijk want zowel de WRX, EVO als focus hebben straks 300pk. Maar aangezien de soeb nu al gewonnen had in rondetijden is dat eigenlijk ook wel de gedoodverfde winnaar in de 2009 strijd.
Alwood zegt
Blijft trouwens dat die oude RS toch ook vooral graag voorbanden opeet… en niet erg lekker was in wegverkeer (wordt overal gezegd iig). Een wagen die op glad asfalt onverslaanbaar is maar verder tegen valt.
Een goed licht awd systeem had alles een stuk mooier, makkelijker en soepeler gemaakt. Betere kracht, gewicht en grip verdeling.
Bert zegt
@ Tomsns
Ah meneer de ingenieur komt hier eens uitleggen wat de limiet is van vermogen op de voorwielen… ga toch naar school jongen !!! Wacht nu maar eens mooi af en Ford zal je verbazen !
Tomsns zegt
@Bert:
Dag Bert, hier ingenieur Tomsns :-)
1) Wel Bert, doe toch maar ‘ns de moeite om op de youtube-links te klikken.
Daar spreekt een man die reeds 25jaar in de autojournalistiek zit.
2) Want had je de moeite gedaan om alles hierboven te lezen alvorens me te beledigen, zou je zien dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. (zie Alwood bvb).
3) Volgens Wikipedia:
Voorwielaandrijving heeft een aantal voordelen:
* Compacte bouwwijze
* Vlakke bodemplaat
* “Veilige” rij-eigenschappen (bij een te snel genomen bocht gaat de auto rechtuit (onderstuur), waardoor de bestuurder makkelijker de snelheid kan verminderen)
Negatieve eigenschappen:
* Ingewikkelder techniek
* Veel gewicht vooraan
* Grotere draaicirkel
* Moeilijker veel vermogen op de weg over te brengen doordat door gewichtsverplaatsing (of: dynamische aslastverplaatsing) de druk op de voorwielen vermindert en zodoende de grip.
4) Volgens de autoindustrie:
Audi FWD: RS4 RS6 Quattro
VW FWD: R32 4WD
Ferrari Lotus BMW … RWD
enz…enz…enz…
Geloof je zelfs dit alles nu nog niet, probeer dan zelf maar ‘ns een chrono op circuit te zetten in een 147GTA.
Maar tot dan Bert, zou ik toch eerst voor m’n rijbewijs gaan.
N!SS@N zegt
lekkerrr…
skip zegt
afwachten wat het geeft op de voorwielen. hier op autoblog zitten slechts een paar zeldzame exemplaren die echt kennis van zaken en aandrijfsystemen hebben. de rest basseert zich op elkaars mening en op wikipedia, waar elke idioot de grootste onzin zonder problemen kan opzetten. ik denk dat sommige mensen het moeilijk kunnen verkroppen dat dit fordje toch echt wel iets nieuw gaat geven.
Tomsns zegt
@Skip
Let’s bring em on die 300pk FWD RS :-) een goede circuit-2-kamp met 300pk RWD/4WD :-) AND THEN AND ONLY THEN TELL ME I’M WRONG :-)
De Baron zegt
@ Tomsns,
Bij puntje 3 noem je dat een voorwielaangedreven “onderstuurt” is. Echter hoef dit per definitie niet waar te zijn. Men kan met bijvoorbeeld andere stabilisatorstangen voor en achter to monteren de auto overstuurt maken.
Er zijn tal van auto’s die ondanks hun achterwielaandrijving een onderstuurt karakter hebben, zoals de Toyota MR2 en de Mazda MX-5.
Een voorwielaangedreven auto die overstuurt is, is de Mini.
Neemt niet weg dat het voor de “leek” veiliger is om een onderstuurde auto te hebben.
Wat ik dus wil zeggen is dat het mogelijk is om een voorwielaangedreven auto een onderstuurt karakter te geven.
Wat ik tot slot niet snap is dat je Bert beledigd terwijl je eerder aangeeft dat je dat zelf ook niet fijn vind. Maar dat zal wel weer aan mij liggen…
Ciao
w0o0dy zegt
@De Baron: Iedere auto heeft (zonder downforce en electronica) last van onderstuur dat heeft niets met de soort aandrijving te maken en alles met de hoeveelheid grip van de voorbanden en de gereden snelheid.
En ook bijna iedere auto (en dus ook de meeste voorwielaangedreven auto’s) kunnen ook overstuurt door een bocht gejaagd worden….
Een Mx5 met onderstuur? Tja, als je te hard een bocht in duikt en geen gas geeft misschien (als je geen sportonderstel hebt en geen goede banden hebt en/of het nat is).
Power-understeer of power-oversteer dat is een ander verhaal. Bijna alle voorwielaandrijvers hebben daar last van…. maar andersom hebben bijna alle achterwielaangedreven auto’s last van power oversteer (tenzij het vermogen echt heel laag is in verhouding tot de grip).
Een voorwielaandrijver kan zijn vermogen vrij goed kwijt als het buitenste wiel met een hoger toerental kan draaien dan de binnenste wiel. Dat bereik je door een goed torque-sensing differential. Overigens is het recept voor een achterwielaandrijving eigenlijk hetzelfde… met een goed differentieel kun je meer snelheid halen zonder zinloos spinnen van het binnenste wiel of oncontroleerbaar overstuur….
Tomsns zegt
@De Baron
Eerst en vooral, ik ben zelf ex-eigenaar van een Focus, en nog steeds ENORME fan! Absoluut 1 van mijn beste wagens geweest!!!
Dus bij het “goede nieuws” over de RS, was ik eerder teleurgesteld dan blij.
Ophanging kan veel helpen qua karakter, absoluut, m’n oude focus deed dingen die ik nooit verwachtte :-) Veiliger met onderstuur? Valt over te discutieren, maar please … dit terzijde, ik versta beide versies, maar FWD heeft limieten en die Ford koppig probeert te verleggen ipv simpel een 4WD-systeem te doen als bij de legendarische Cosworth die toch een icoon blijft, en dit probeer ik met handen en voeten uit te leggen.
Wordt deze RS een icoon? Zal deze zich kunnen onderscheiden van andere constructeurs die enorme pks op de voorwielen zet?
I surely hope so :-S
Qua Bert? An eye for an eye…mja…ben zwak op dat gebied…i know…sorry…
De Baron zegt
@ Tomsns,
Ik ben met je eens dat een 4wd systeem meer grip biedt. Echter denk je dat Ford dat niet overwogen heeft? Ze zijn namelijk al tijden bezig met de ontwikkeling hiervan.
De grote nadelen van 4wd zijn het gewicht en het vermogenverlies. Daarnaast is de prijs ook vele malen hoger dan het huidige systeem. Het is een afweging die gemaakt moet worden en ze hebben nu eenmaal gekozen voor een FWD met sper en revoknuckle.
Maar desalniettemin blijft het een geweldig rijdende auto.
ciao
Tomsns zegt
@De Baron
Voor 10.000% akkoord! Het antwoord van 99 op de 100 vragen: Money-money-money. Maar ik denk dat velen de meerprijs graag willen betalen. Maken ze morgen een RWD/4WD RS overweeg ik zelf! :-)
Goed weekend aan allen!! Bye
Scuderia zegt
Heerlijke wagen!
RScosworth zegt
@ Tomsns
De vorige Focus RS zorgde al voor een verlies van om en nabij de 10.000 euro per auto. Dit kwam mede door de ontwikkeling van het LSD wat blijkbaar nogal duur was. Een 4wd platform had er voor gezorgd dat modellen alleen nog maar verder onder de kostprijs verkocht zouden worden, tenzij ze zich uit de markt zouden zetten met een absurd hoge vraagprijs.
Dit is op zich allemaal niet zo erg want een Evo is ook niet goedkoop meer (ook nooit geweest) maar het punt is dat Ford nogal zwaar tilt aan al die milieutoestanden. Als je ziet dat een Evo of WRX in de praktijk stilletjes aan naar een gemiddeld verbruik van 1:6 sukkelt (die oude Escort Cossie maakten het nog bonter overigens, vandaar dat hij stierf aan een veel te vroege dood), is het niet heel vreemd dat ze het op deze manier aanpakken. Want wanneer we de woorden van Ford moeten geloven, en Ford Europe staat nu niet echt bekend in het verprutsen van rij-eigenschappen, is dit veelbelovend.
Meneer Jost Capito is ook van plan om met deze auto geld te gaan verdienen, in tegenstelling tot de oude RS die in feite alleen maar geld gekost heeft. Je zou zo met tranen in de ogen terugdenken aan de vroegah toen er nog homologatie auto’s bestonden. Maar goed, we hebben nu een GT-R die onmenselijk snel blijkt te zijn, en een Corvette die de allerduurste en allersnelste exoten het nakijken geeft op een van ’s werelds meest zware circuits dus misschien word dit ook een revolutionair iets. ;)
Timmy zegt
@rscosworth. Ja jonge hier staat de opvolger te trappelen. Hoop alleen dat die kerels daar toch een AWD van gaan maken. Voorwielen alleen lijkt me link als je wat snel op het gas gaat. Liever een evo dan. Zoals Clarksson zegt over de evo:”An AWD that drives like a RWD”
Nog is iets. Van waar ben jij als jij gelijk bij de renault clio cup al die straten kent. Want als je je auto is laat gaan. Wil ik je toch is voorbij horen en zien flitsen. Zonder het geflits van die klote peugeot 307 van politie zone grens
RScosworth zegt
@ Timmy
Die nieuwe Evo X moet inderdaad wel een genot zijn wanneer het echt zo rijdt als Jeremy zegt en niet als een ‘normale’ naar mijn mening enigzins saaie awd. Maar als ze bij Ford waar kunnen maken dat ze met een fwd de grip van een awd kunnen evenaren en daarbij automatisch een bak minder gewicht hoeven toe te voegen hoor je mij ook niet klagen! Ik ben overigens van Zundert maar ben pas bijna klaar met heel het schoolgebeuren. Gelukkig heb ik veel autoliefhebbers om me heen die mij zodanig vertrouwen dat ik niet hoef te wachten tot het moment dat ik zelf financieel in staat ben om tegemoet te komen in mijn passie voor (snelle) auto’s.
Maar ik ga een goudgele rakker opentrekken. 8)
Tomsns zegt
@RScosworth:
Thanks for the info mate
XytraS zegt
Dik baksken, rijgedrag mag nog zoveel over gespeculeerd worden als jullie willen, maar het zal gewoon afwachten zijn tot de 1ste tests ;)
Het interieur daarentegen is qua ordinair zijn omgekeerd evenredig aan het brute uiterlijk, een gemiste kans toch wel.
Langs de andere kant, eens je aan het rijden bent zou het mij wss zelfs niet storen als het interieur uit karton bestond :p
Timmy zegt
@rscosworth: aha ene van net over de grens bij Wezel. Staan ook veel flitspaaltjes e. Niet zo bijster interessant, neem dan toch maar de kampweg van wezel naar Brecht. Tot aan Cargoservice rustig en dan een lang recht stuk om te gaan als de wind.
Nog maar net gedaan met het schoolgebeuren. Volle bak gas beginnen geven met sollicitere of als je al werk hebt op je werk zodat je gauw je rs kan gaan bestellen!