Daar gaan we weer. De Alfa Romeo Mito is amper officieel of er zijn geruchten over een spicy versie. Deze Mito GTA wordt volgend jaar zomer (2009) verwacht en zal de beschikking krijgen over een vermogen van 230 pk…
Deze paardjes zijn afkomstig uit een turbocharged 1750cc blok. Volgens 4car moet het resultaat gelijk staan aan de “most powerful car in the sector“.
Nu alleen nog iets doen met die RWD plannen.
Brian zegt
Lekkerrrrrrr
Leuk autootje, echt geweldige lijnen =)
RenesisHP zegt
230pk in dat?!! OMFG. :shock:
Oke, beetje overdreven, maar wel leuk en gestoord. :twisted:
Frits zegt
Op petrolhead wordt al vermeld dat Autodelta 300 pk uit dat blokje wilt halen voor in de Mito:
“Hij stond er helaas niet, maar meneer Djelalian had er nog wel iets over te melden. Er wordt al gewerkt aan een opvoersetje voor de in september te lanceren Mi.To. De GTA uit de reeks zou uiteindelijk 300 pk moeten krijgen. Niet gek voor zo’n klein opdondertje…”
http://www.petrolhead.nl/2008/06/autodelta_presenteerde_afgelopen_vrijdag_de.php
dekster zegt
Wow, 230pk :shock:
Maar what the fuck? Dat design? En zie ik dat goed, heeft iemand daar en Alfa Romeo logo durven opzetten?
Die man zouden ze tegen de muur moeten zetten!
Ferdinand zegt
Voor degene die wel willen maar niet kunnen…. :(
K-Kalkan zegt
De voorkant klopt gewoon niet maar 230pk HolyMoma!! Lekker is dat dan :D
Trouwens.. Moet de Mi.To het tegen de Fiat 500 opnemen etc. of tegen het segment van de Polo etc. ?
w0o0dy zegt
@all: dit was toch allang bekend? De motor wordt de 1.8 turbo die in de Delta komt, maar dan met wat meer vermogen (in de Delta komt ie geloof ik op 210pk).
Er komt trouwens ook nog een snellere diesel.
slk zegt
Wat een vreselijke auto zeg.Verhoudingen zijn helemaal zoek.NA een jaartje of twee zullen hetw el weer sjonnievbakken worden,Want dan zijn ze niks meer waard.
BMW über alles zegt
toen ik de persfoto’s zag, vond ik hem zo’n geweldig auto (qua design uiteraard, motorisch kan een Alfa onmogelijk iets betekenen)
nu ik deze foto’s heb gezien, zijn mijn gedachten helemaal veranderd
w0o0dy zegt
één van deze twee diesel motoren komt vrijwel zeker ook nog…
“the 2.0 MultiJet with 165 HP and the 1.9 Twinturbo MultiJet with 190 HP.”
Kijk maar naar de video’s voordat je roept dat dit er niet uit ziet…..
http://video.google.nl/videoplay?docid=4916711559377724831&q=Alfa+romeo+MiTo&ei=jFZhSKegAoz2jgK35NipBA&hl=nl
Tommy zegt
Doe maar lekkah op de voorwieltjes, gegarandeerd spinnen geblazen! Maar 230 pk uit een 1,7-literblok geloof ik geen barst van. Mogen er wel 2 turbo’s op. Kost dat wel niet?? En met vierwielaandrijving is die weer veel te zwaar waardoor het vermogen nog hoger moet en het dus een zuipschuit wordt en niemand hem koopt. Nee doe maar lekker 180/190 pk met een sperdiff op de vooras.
w0o0dy zegt
@BMW…. : “motorisch kan een Alfa onmogelijk iets betekenen”
Jaja, ben je al 18? Als je dat soort dingen roept heb je echt totaal geen verstand van auto’s.
dekster zegt
@w0o0dy
Hou je in man, het is zijn schuld niet dat alfa romeo de voorbije jaren enkele naamonwaardige dingen gebouwd heeft. ;)
Off-topic: Hoe is het met je vriendin? :)
w0o0dy zegt
@dekster: dat Alfa een aantal minder geslaagde motoren heeft gemaakt dat zal ik niet ontkennen, maar alleen mensen die de geschiedenis niet kennen (bijvoorbeeld omdat ze pas 12 zijn of zo) kunnen dat soort domme kletspraat verkopen.
Off-topic: gaat wel redelijk, maar het wordt onverwacht/ongepland snel spannend want het gaat niet helemaal probleemloos. Dus opeens ligt de horizon een maand dichterbij….
w0o0dy zegt
@Tommy: wat is dat nou weer voor een onzin… er zijn genoeg auto’s met meer vermogen op de voorwielen en een 1.8 turbo die 210pk leverde had Audi al in 1999 en Alfa leverde vanaf 1995 al een 2.0 turbo met 200pk.
De GTA krijgt het Q2 systeem (geavanceerd limited slip differential) waarmee de auto op het skidpad ongeveer 1g haalt… tractie zat dus, zelfs in de bochten.
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
1G? Dat is serieus veel, sterker nog, dat is meer dan een GTR. Met wat voor banden en met welke maat willen ze dit allemaal gaan bereiken?
Mardec zegt
Mooi auto, nog mooiere prestaties, maar shit die lampen +o(
Luc zegt
Naar mijn mening te veel voor deze auto.
w0o0dy zegt
@Mx5/rx8owner: Welke banden weet ik niet, maar dat Q2 systeem is erg effectief en door de relatief korte wielbasis en het relatief lage gewicht van de motor zal de MiTo toch al weinig (/minder) last hebben van onderstuur…. Je zou voor de grap eens de site http://www.alfamitoblog.com moeten bezoeken. Daar zie je wat video’s over de techniek van de MiTo en de doelstellingen van Alfa.
Dit is niet zomaar een gepimpte Grande Punto….. dit moet de meest sportieve hatchback worden in vergelijking tot alle hatchbacks met vergelijkbare specs….
Benjamin1 zegt
Leuk, maar Alfa en wouter Windvaan kennende gaat dat 40 mille kosten in NL…(wouter is geen Hoofdletter waardig)
Lijkt het op nou zo of is het alfa teken een soort stormram wat 30 cm voor de koplampen hangt?
CSL zegt
boring….
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Ik geloof je meteen, het is een mooi project. Dit moet dan wel een hele stugge auto met flink brede banden worden. Met smallere banden lukt het ook, maar dan zul je de auto nog harder moeten maken. Nadeel is dan gelijk ook dat de auto moeilijker en listiger te besturen is. Nog gaver dus. :twisted:
w0o0dy zegt
@mx5/rx8owner: de auto schijnt extreem weinig over te hellen dus daardoor alleen al goed van richting te veranderen. Verder is het onderstel niet enorm hard maar door de electronica (het DNA-systeem) kan het afhankelijk van de instelling redelijk comfortabel zijn of erg sportief…
w0o0dy zegt
Voor wie mer wil weten over de techniek van de MiTo is dit één van de meest interessante video’s, over Alfa’s DNA-systeem
http://www.youtube.com/watch?v=GJzZvMfh3As
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Dan zullen het toch de banden en de electronica zijn. Je haalt die bochtensnelheden anders niet. Of hij moet ook nog een berg downforce hebben. Dat kan ook nog.
Maakt ook niet uit. Het is ambitieus en ik zie hem dan ook graag tegemoet. Ondanks het feit dat ik de auto helemaal niet mooi kan vinden heb ik namelijk veel respect voor kleine auto’s met te veel vermogen voor de doorsnee rijder.
Ook dit is ondanks alle hedendaagse techniek een bom op wielen. Praktisch elke bom op wielen is een rijdende doodskist voor mensen die de auto onderschatten. ;)
Mr. Marteen zegt
De GTA versies worden wel steeds milder… qua pk’s dan, eerdere modellen hadden in de GTA versie 250 pk. Nu enkel nog achterwielaangedreven….
Hot Hatch zegt
De italianen beginnen nu pas met de PK-race…:cry:
Maksimum zegt
@Mr. Marteen
GTA Versies worden absoluur niet milder. Dit een een vele kleinere auto dat de 147 en 156 GTA bijvoorbeeld die 250 pk had de opvolger van 156 is de 159. De GTA versie daarvan krijg echt geen 230 pk;).
@Hot Hatch
De Italianen hebben al decenia’s in de gaten dat rijervaring niet alleen uit vermogen bestaad. 80% van de Duitse auto’s kun je zoveel vermogen instoppen als je wilt. Het blijven saaie grijze dingen.
corrado vr6 slc zegt
Als ze nou alleen die koplampen veranderen naar zoals al die nieuwe alfa’s hebben, lijkt ie me al 10x zo mooi!
En 230pk pfff, dat is zeker wel tof :)
Baztrd zegt
Erg leuk bakkie :) dat Q2 systeem schijnt heel goed te werken, dit zou wel eens een erg fijn rijdend apparaat kunnen worden!
jopie zegt
Wat moeten vrouwen en dameskappers nu met 230 pk? :)
johnnyt-jet zegt
die hebben in ieder geval geen auto nodig om een te kort lid, een te klein ego en een vermeend minderwaardigheids complex te moeten compenseren .
F1-freak zegt
@Tommy: als ze dat op de achterwielen doen kan je pas lachen! Dat wordt driften!
smokin zegt
Uit autoweek:
“Alfa Romeo heeft er nooit een geheim van gemaakt dat er een supersnelle 230 pk sterke GTA-versie van de Mito komt. Wat we nog niet wisten is dat die kracht komt uit een 1.750 cc viercilinder turbomotor.”
Volgens mij wist onze vriend IlQuadrifoglio dit ruim een jaar geleden al te melden.
FabianVTR16V zegt
Ze willen hiermee waarschijnlijk de John Cooper Mini Coopers S Works overtreffen ;)
Deze heeft namelijk “maar” 211pk
BMW über alles zegt
@wooody
ben 23, dus geen 18 maar ook geen pee van 80 die met het verleden leeft
johnnyt-jet zegt
wooody heeft wel een punt als je stelt dat een Alfa op motorisch gebied niets heeft te betekenen . Een stukje geschiedenis op dat gebied zal je echt verder helpen.
bmw zegt
Ik heb gevonden wat er ontbreekt aan de Mito: bumpers…
johnnyt-jet zegt
je zegt net dat je niet met het verleden leeft , bumpers ???
het is 2008 !
CasperH zegt
Ik heb laatst in een Cooper S gereden met 175 pk. Dat vond ik leuk, maar op het randje. Op een gegeven moment landde er een vlieg op mijn rechterknie en ik trok onbedoeld een bandenspoor van een kilometer of 8. Erg veel vermogen voor zo’n kleine auto en eerlijk gezegd vind ik de “gewone” Cooper veel prettiger om te rijden. Natuurlijk is het lachen voor even, maar dagelijks met zoveel vermogen, ik weet het niet…
En dan is de MiTo nog eens een pk’tje of 55 sterker. Die moet dan wel perfect uitgebalanceerd worden wil dat nog een beetje een bruikbaar wagentje zijn.
j zegt
leuk karretje wel een beetje te veel tuperware fiat punto
johnnyt-jet zegt
je hebt met de 155 pk versie al meer dan voldoende vermogen en bijbehorend koppel om een bommetje te zijn , geloof me.
Nick zegt
En de concurrentie?
De Mini Cooper S JCW GP met 220 pk en de Audi S1 met 210-240 pk?
LaTiNo156 zegt
Ik hoop nog steeds dat ie in het echt er goed uit ziet, maar vooralsnog is het gewoon Chicken Little op wielen!
Tommy zegt
@ w0o0dy
Oké met dat Q2-systeem (een sperdifferentieel) kan hij wel ruim 200 pk weg krijgen. Allen jouw vergelijking met Audi klopt ook niet, want Audi heeft voor dikke motoren altijd quattro dus dat gaat al niet op.
IlCuoreSportivo zegt
luc:
????? teveel
al ooit een auto met teveel pk’s gereden??? ik alleszins niet,
en dankzij het schitterende Q2 systeem zal er geen sprake van onderstuur zijn hoor, schitterend, eindelijk weer echte alfa’s.
IlCuoreSportivo zegt
Veel onwetende ziel(ig)en hier :)
gta’s milder???
pk race??? zeer goede repliek van “Maksimum” toch één weldenkende ziel hier.
Hou alfa maar eens goed in de gaten de komende jaren, geen duitser zal aan ons plezier kunnen tippen.
IlCuoreSportivo zegt
Weer zeel veel meedelijden aant krijgen met arm schapen die het zelf niet weten en daarom maar aan de bmw of benz hangen.
Wij hebben toch veel meer plezier, mierenneukers.
marruk zegt
Laten ze nou maar verdomme eerst eens die 159 GTA afmaken,
want dat duurt al bijna 3 jaar. Deze staat nog niet eens bij de dealers
en er wordt al weer gesproken over 230-300 pk,
wat normaal gesproken in de snelste Focus ligt, om maar wat te noemen.
En niet in een concurrent voor de Ka.
w0o0dy zegt
@Tommy: die opmerking over Audi had te maken met je opmerking “Maar 230 pk uit een 1,7-literblok geloof ik geen barst van. Mogen er wel 2 turbo’s op.”
Voor het vermogen van 230pk uit 1750cc heb je geen twee turbo’s nodig. De Abarth Grande Punto SS (een 1.4 met turbo) haalt al 180pk met één turbo en geen gekke truckjes…. omgerekend naar 1,8 liter kom je dan op 231pk…
Overigens kan de motor voor de GTA toch wel een twinturbo zijn, maar voor het maximum vermogen is dat helemaal niet nodig. De reden dat het misschien wel een twinturbo wordt is dat het koppel onderin dan beter ingeregeld kan worden en er een vlakkere koppelcurve (meer een plateau) gerealiseerd kan worden. Dat geeft de auto de nodige soepelheid tijdens rijden onder een groter aantal omstandigheden…. Hard gaan is niet zo moeilijk, een auto maken die goed doseerbaar is en voorspelbaar reageert en dus ook echt het vermogen onder de meeste omstandigheden kan omzetten in snelheid, dat is een stuk moeilijker.
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Uit een 1.8 kun je nog wel meer vermogen halen ook. :P
http://www.autojunk.nl/clips/view/140070
mnml zegt
Ik moet nog wennen, vooral aan die neus.
Op een of andere manier vind ik die op een copen lijken.
w0o0dy zegt
@mx5/rx8owner: ik weet niet hoeveel pk dat ding heeft… maar de Donkervoort 270RS heeft 270pk uit de 1.8 turbo motor van Audi en volgens mij heeft deze ook gewoon de 1.8liter met één turbo aan boord…. en 370pk!
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
http://www.autojunk.nl/pix/show/140069/3
peter zegt
Na alle commentaren op de 147 /156/159 GTA versies ivm tractie zou het me eerlijk gezegd verbazen dat het nu opeens wel zou lukken. Bijna elke FWD auto met dergelijk vermogen heeft problematisch rijgedrag. Kijk naar de GTAs, kijk naar de opel OPCs …
johnnyt-jet zegt
een GTA heeft zeker niet een problematisch weggedrag door die pk’s. Ook ik heb tractieproblemen met volgas , in een bocht of wat dan ook met 120 pk”s.
Nu heeft een GTA ook geen sper , niet vergeten. En ze rijden prima , vraag het de eigenaren ipv hier te papagaaien.
peter zegt
mja papegaaien.. goed ik heb er zelf nog niet meegereden. Maar beetje kennis fysica helpt je al ver. Los daarvan heb ik nog geen enkele positieve review tegengekomen (die je serieus kan nemen). Er staat altijd wel in van als je er zachtjes mee rijdt is hij aangenaam…
peter zegt
we kennen allemaal de charmes en de looks van een alfa, maar dat hoeft je niet blind te maken voor de nadelen van een model. Gelukkig binnenkort terug RWD ?
johnnyt-jet zegt
De GTA is prima te bereiden met de wellicht beste v 6 ooit, maar …
mag een auto ook nog een beetje ”fout” zijn ipv die perfecte apparaten die menig fabrikant nu aflevert ( ik denk bv aan audi met saaie 4 wd.) , zelfs journalisten klagen hier over.
Laat RWD zijn intrede doen , en dat komt er ook als je de berichten hoort.
Bert zegt
Weet nou niet of RWD zo fantastisch is hoor!
Bij een beetje regen moet je toch goed weten wat je doet in zon krachtig autootje.
Tis wel leuk maar het heeft ook nadelen….
En de MITO, moet ik gewoon even in het echt zien, hij heeft leuke lijnen…maar zoals al eerder opgemerkt zit er ook iets niet in verhouding met die voorkant.
Wellicht is dit express van Alfa gedaan, om de standaard versie genoeg comfort te bieden en dat ze hopen op het feit dat veel jonge mensen deze MI.TO zelf gaan verlagen etc. om zo snel een liefhebberscircuit om het model heen te binden!
Tis hoe dan ook een spraakmakend ontwerp, en het interieur ziet er eigenlijk veel duurder uit als dat het is. Leg dat eens naast het interieur van zijn concurrenten!
Birger zegt
Voor kleine auto’s is fwd het beste hoor, anders gaat hij nog op de achterwielen bij het optrekken :)
Neen serieus, met zo’n korte wielbasis zou hij de wagen vooruit duwen in de bochten en hij zou een pak meer kosten ook om rwd te hebben. En als hij dan rwd heeft moeten ze er tractiecontrole opzetten om hem op de baan te houden.
w0o0dy zegt
Nog wat nieuw nieuws
“Despite rumours, this will not be the first production application of the Multiair electronic inlet valve control system, which uses hydraulic pressure to open and close an engine’s inlet valves and allows greater timing variations than conventional engines. Multiair will be used first in a new variant of the 1.4 litre turbo four, producing 165 bhp instead of the present 155 bhp. This engine, offered from next year, will offer improved economy and efficiency as well as more power and torque.
The Mito GTA will also get Fiat’s Q2 front differential in an effort to dial-out torque steer. The GTA’s expected to cost in the region of £17,000.
This racy 230bhp Alfa hatch is tipped for a 150 mph top speed and will be capable of reaching 60mph in under six-seconds.
RenesisHP zegt
Dus zo´n 5.9 naar de 96 en een top van zo´n 230+. Gecombineerd met een berg grip. Volgens mij wil Alfa hiermee gaan racen.
damster zegt
Mmmm….GTA….september 2009…..dat wordt een mooie maand. Je kunt al rechts en links lezen dat de standaard mietoh strakker stuurt en straffer veert dan de koeper es…..yummy!
Kan niet wachten. Wat nu?
rjb zegt
Iemand al enig idee wanneer de prijzen van de Mito in Nederland bekend worden?