Hybride auto’s worden steeds minder suf. Het probleem is echter dat ze gekocht worden vanwege de verkeerde redenen en daarnaast zijn ze levensgevaarlijk. Mocht je toch een onweerstaanbare drang hebben om zo’n apparaat te kopen, dan hebben we een onmisbaar lijstje met de snelste modellen op de markt…
Top 6 Fastest hybrids on sale now (via egmcartech.com):
6. Chevrolet Tahoe Hybrid (tie)
Starting price: $49,590
0-60 mph: 8.3 seconds
Miles per gallon: 21/22mpg
6. GMC Yukon Hybrid (tie)
Starting price: $50,045
0-60 mph: 8.3 seconds
Miles per gallon: 21/22mpg
5. Toyota Highlander Hybrid
Starting price: $34,200
0-60 mph: 8.1 seconds
Miles per gallon: 27/25mpg
4. Lexus RX 400h
Starting price: $41,580
0-60 mph: 7.5 seconds
Miles per gallon: 27/24mpg
3. Nissan Altima Hybrid
Starting price: $25,170
0-60 mph: 7.1 seconds
Miles per gallon: 35/33mpg
2. Lexus LS 600h L
Starting price: $104,900
0-60 mph: 5.5 seconds
Miles per gallon: 20/22mpg
1. Lexus GS 450h
Starting price: $55,800
0-60 mph: 5.2 seconds
Miles per gallon: 22/25mpg
TomRS6 zegt
Die van mij zuipt veel meer en is slomer.. jaloers? nee, ik rijdt ‘echt’.
RenJie zegt
mwoah.. het zegt wel iets over de sloomheid als er 4 SUV’s in de top 6 staan.. Maar eigenlijk zijn ze helemaal niet zo sloom, 8 seconden is aardig snel voor Hybride SUV!
Edman zegt
Laten we het nu eens over kofferbak ruimte hebben in hybride auto’s…
Lexus LS600H: 2 liter
Lexus GS450H: 1.89 liter
Wauw!
Jonas zegt
Daar gaan we weer.
Word to the ignorant
Jonas zegt
@ Tom:
Ik vraag mij dan toch af of jij ooit al met een GS450h hebt meegereden of dergelijke. “echt rijden” man toch
@ Edman:
Die koffer ruimte valt zeer goed mee. Als er wel zoveel mensen zijn die een lpg installatie steken… Denk trouwens niet dat de mensen die met zulke sleeën rijden die kofferruimte nodig hebben voor naar het containerpark te gaan.
RenJie zegt
@Edman
daar kan je toch wel weer mooi 2 flesjes in kwijt!
Fout zegt
Zoveel concurrentie is er dan ook nog niet…
@TomRS6
jij rijdtdt misschien echt maar schijfdtdt wel fout!
Nick zegt
En welke mensen rijden hier in? Juist, de forenzen die in hun uppie eventjes door de stad heen moeten en hooguit een paar kilometers over de A-wegen.
Voor dat zelfde geld zou je ook een kleine, lichtere auto kunnen nemen met meer kofferruimte en betere emissies en een lager verbruik.
Zonder op de luxe achteruit te gaan zelfs!
dekster zegt
21-22mpg, hoeveel is dat nu ook weer in liters?
Tomsns zegt
@Nick: Amen! Let’s cut the bullshit.
jan zegt
21-22mpg = ong 1 op 9
Cedric zegt
@ dekster:
1 gallon = 4,5liters geloof ik en 1mijl=1,6km
dus: 21m/g = 33,6km/g=7,5km/l
eigenlijk is dit dus nog redelijk veel, ofwel heb ik een fout bij mijn gegevens
R8 zegt
1 gallon = 3,78541178 liter
Dennis zegt
man man man kritische mensen hier ze. Lexus heeft zijn reputatie echt opgebouwd met zijn nieuwe modellen. In mijn mening de beste auto’s gemaakt (hoewel ik een bmw-fanboy ben). Geen kritiek geven op iets waar je geen persoonlijke ervaring mee hebt aub, dat is lame.
Tomsns zegt
Simpeler:
http://www.eforecourt.com/l_100km_mpg_convert.htm
Tomsns zegt
@Dennis: Volledig akkoord, Lexus zal zeker wel goed zijn, maar het Hybride-concept dat beter voor ’t milieu en verbruik is slaat nergens op.
Wil je zuinig rijden ben je beter met een Lupo dan met een GS.
Autos zijn te zwaar, simpel.
Opnieuw: 9ff kan als eenvoudige firma de golf 3L maken, waarom kan VAG dit niet met hun miljarden-budget? Ecomotive? Bluemotion? Andere bumpers, een dakspoiler en fijnere banden, sorry, dit kan ik thuis zelf ook.
PCCB zegt
Wat ik niet begrijp van Toyota, is dat de Lexus Hybrids er goed uitzien, terwijl de Prius er zodanig saai uitziet…
PCCB zegt
@Tomsns: iemand die met een Lexus rijdt gaat nooit omschakelen naar een Lupo. Dus rekening houdend met het feit dat de consument in hetzelfde marktsegment blijft, is het wél beter voor het milieu. Je vergelijkt een kleine stadswagen met een luxesedan. Wees er maar zeker van dat Lexus enigszins een beter zicht heeft op haar consumenten en de markt dan jij.
De Lexus Hybrides zijn goed, aantrekkelijk. Bovendien hebben ze vooralsnog geen echte concurrentie uit Duitsland.
Tomsns zegt
@PCCB: omdat de Prius van de grond uit gemaakt is om hybride te zijn, dus aerodynamisch, dus ja, saai.
Heb op deze site ooit gelezen dat de Prius meer aerodynamisch is dan een F1, maar dat heeft te maken met de downforce.
Maar ja…Toyota heeft nooit veel van kaas gegeten van italiaanse design. Dus Toyota zou ‘ns met Alfa aan tafel moeten zitten.
Maar ik verwacht toch veel meer van VAG :-( Heb het hierboven beschreven
Edman zegt
@ Jonas
M’n vader heeft de LS600h niet gekocht omdat de kofferruimte zo tegenviel, als er twee weekendtassen in passen is het veel.
@ Dennis
Geen persoonlijke ervaring? Waar zie jij aan dat wij geen persoonlijke ervaring hebben? Geen voorbarige conclusies trekken, dat is al helemaal lame…
En het zijn zeker niet de beste auto’s. Die wagens laten je nog wel eens in de steek (niet dat andere premiums dat niet doet, maar dat nemen we voor lief).
Daarnaast is het zo saai om met z’n hybride te rijden, er is geen motorgeluid, je hoort ‘m niet de toeren in trekken. Dat is jammer… Waarom zou je anders een V8 in een auto lepelen?
Tomsns zegt
@PCCB: Opnieuw: “Lexus zal zeker wel goed zijn”.
Het concept hybride bestaat voor 2 dingen:
1) Prius is van de grond uit zuinig rijden (waar ze volgens mij totaal niet in geslaagd zijn) :-) 9ff kan beter :-)
2) Omzeilen van zware roadtaxen zoals in Londen, Lexus :-) 22MPG = 12.84L benzine. Ben je beter met een diesel uit dezelfde klasse als je voor luxe gaat.
Dus opnieuw, onze GEWONE autos kunnen beter, hybrides are bullshit.
Aniator zegt
Wow, 22 mpg is wel slecht. Wij hebben thuis een 300C V8, en die haalt met z’n 5.7L motor ook 22mpg (volgens de boordcomputer). En dat met vierwielaandrijving…
Dat had wel een betere besparing verwacht van de specialisten van de hybrids (Lexus)
Rovvel zegt
@Tomsns: ik nodig je uit om een auto van hetzelfde formaat als een Prius te vinden met vergelijkbare prestaties en een lager verbruik.
Ik ben het wel helemaal eens met je als je zegt dat auto’s veuls te zwaar zijn.
Tomsns zegt
@Aniator:
Lexus GS 450h
0-60 mph: 5.2 seconds
22/25mpg = 12.84L/100km
Chrysler 300C V8
0 à 100 km/h : 6,4
Consommation moyenne : 11,4L
( http://www.automobile-sportive.com/guide/chrysler/300c.php )
Mja, bij lexus kan ja taxen omzeilen
Apache zegt
Hybride in de oorspronkelijke betekenis:
hy·bri·de (dem; hybriden)
1 bastaard
2 iets dat uit heterogene elementen bestaat
Hoe kunnen ze een milieuvriendelijker auto nu hybride noemen? een Hybride auto zou bijvoorbeeld een auto met trappers zijn, of een overdekte motorfiets met 5 zitplaatsen of zo… Een menggeval met als ene helft een auto en als andere helft iets anders.
Een hybride gitaar is bijvoorbeeld een akoestische gitaar, gebouwd als een elektrische gitaar, dwz met een solid body en pickups, maar het geeft een akoestisch geluid en speelt ook and een akoestische gitaar. Voorbeelden:
– de Ovation VXT.
– de Michael Kelly Hybrid Guitar
– Ibanez MSC550TRD Montage Series Hybrid Cutaway Acoustic-Electric Guitar
– Ibanez MSC650VV Montage Series Hybrid Cutaway Acoustic-Electric Guitar
Tomsns zegt
@Rovvel: heb even gegoogled…
Volgens de Belgische Prius Club: “Een huidige Prius verbruikt inderdaad 4,5 liters/100 Km benzine in plaats van 7,5 liters/100 Km voor een conventionele benzine wagen”
Kan ik de Prius als berline met een 3-serie diesel vergelijken?
de 318d 4,7L, 316i (dus benzine :-) ) 5,9L (volgens http://www.bmw.be)
Maar de technologie achter de Prius is zeker niet slecht! Maar BMW komt toch aardig in de buurt met hun diesels zonder de hybride-heisa.
Autos kunnen lichter ja :-) daar hoop ik hard om, niet zozeer voor het verbruik…natuurlijk meegenomen…maar een lichtere wagen remt beter, gaat beter door de bochten, rijdt sneller, trekt beter op en verbruikt minder.
Hybrides maken ze maar zwaarder…jammer… :-(
Rovvel zegt
@Tomsns:
Ik heb wat moeite met die cijfers, omdat ze van de fabrikant komen. http://www.spritmonitor.de bevat een database van de real-life brandstofverbruiken van gewone gebruikers. Daarin zie je dat een Prius 5.25 l verbruikt, een BMW 318d (de 143 pk versie, dus mét efficient dinges) 6.34 l, en de 116i (316 met eff.dyn. staat niet in de database) 7.88 l. Dat zijn toch verschillen van 20 tot 40 %.
Trouwens, het toevoegen van een techniek die het gewicht verhoogt, maar het verbruik verlaagt, is toch perfect legitiem? En wist je dat een Prius 60 kg lichter is dan een BMW 318i? (uit de carbase van http://www.autoweek.nl)
Enfin, ik ben voorstander ;-)
Tomsns zegt
@Rovvel:
HIERBIJ TREK IK MIJN WOORDEN TERUG OVER DE PRIUS :-)
Ondanks de dubbele aandrijving (1.5i en elektro), 60kg lichter is duidelijk een knap stukje techniek die voor 100% van de grond gemaakt om zuinig te zijn! BMW (nog) niet
De 318d heeft wel 143pk :-) maar kom, dit terzijde :-)
DUS: PRIUS … EEN KNAP STUKJE TECHNIEK! … maar geef mij toch maar die 318d :-) Persoonlijk vind ik dat BMW ook wel (op de “traditionele” manier) goed bezig is.
Moet nu wel weg :-) GOED WEEKEND AAN IEDEREEN!!
K-Kalkan zegt
@ Rovvel; Vergeet nou iedereen de vergelijkingstest die op Autoblog.nl voorbij kwam? 525D tegenover de Prius; op de snelweg én in stad was de BMW zuiniger, en weet ik zeker dat de 525D ook nog eens sneller is ;)
OT: Woooow, veel SUV’s in de top 6 :P Dat is niet goed mensen!
Rovvel zegt
@K-Kalkan:
Dat was een supergekleurde test, erop gericht om de BMW te bevoordelen in de domeinen waar hij goed in is: de snelweg. In de comments van die autoblogpost staan kritieken genoeg, lees die maar eens na.
Volgens spritmonitor.de verbruikt een 520d gemiddeld 6.75 l/100 km. Een heel goeie prestatie, maar toch nog 20% meer dan een Prius.
MrSelected zegt
Ik weet uit ervaring dat de GS450h echt een SUPER auto is. Ongelovelijk stil, schakelt nog zachter dan gesmolten boter en het heeft ook nog eens een shitload aan vermogen en koppel.
Een GS450h of een 535d wordt dan best een lastige keuze.
Oh ja; priussen zijn ondingen. Ookal kost een 116i/316i/520d 2, 3 of 5x zoveel rijd ik nog liever in een van de BMW’s. Als je een beetje wilt doorrijden met zo een Prius is je verbruik erger dan in een BMW waarmee je doorrijdt.
speedlimit zegt
@ Edman
“M’n vader heeft de LS600h niet gekocht omdat de kofferruimte zo tegenviel, als er twee weekendtassen in passen is het veel”
Hmmm…max. 2 weekendtassen wil dus zeggen dat ze dan ook ’n max. inhoud hebben van 1 liter.
Haal zo’n weekendtas dan ook bij ’n echte zaak en niet bij de wibra ofzo ;)
Emmanuel zegt
@MrSelected
Ik weet niet wat jij onder doorrijden begrijpt, maar zolang je niet boven 160 gaat is het ONMOGELIJK om met een prius meer dan 7.5l/100km te verbruiken. Echt, ik heb al als een complete gek gereden (constant plankgas optrekken, alles dichtgooien zodat de generator niet werkt, enz.) en daar raak je gewoon echt niet boven (ter vergelijking, met een Golf GTI doe ik vlotjes 25+l/100km)
En in allerlei nutteloze vergelijkingen zal de Prius er inderdaad niet goed uitkomen. Maar dat betekent enkel dat je hem in die tests niet gebruikt waar hij voor dient. Aan 90km/u verbruikt een Prius weliswaar evenveel als een S-max 2.2 TDCi (daar heeft ie dan ook geen bal aan zn hybride systeem) , maar in stadsverkeer is dat nog maar de helft.
Bottom line: Koop een hybride als je voornamelijk stad doet, een zuinige diesel als je voornamelijk autostrade doet. Al de rest is onzin.
Emmanuel zegt
Trouwens, een Lexus GS450h verbruikt officieel 7.9l/100km (en dus geen 22mpg, waar die onzin ook moge vandaan komen), in de praktijk is dat 9-10 l/100km. Again: op autostrade meer dan een BMW 535d, in de stad een heel stuk minder.
MrSelected zegt
@Emmanuel: In de week Prius rijden heb ik een verbruik van 5.9 l / 100 km gehaald. Met een 118d heb ik met hetzelfde rijgedrag 5.7 l / 100 km gehaald.
En dan was het 1-serie rijden leuk, terwijl ik met de Prius (die best vlot is trouwens) geen greintje plezier heb beleefd. Dus ookal kost het andere wat meer, ik hoef geen Prius.
Emmanuel zegt
@MrSelected
En wat voor wegen heb je dan voornamelijk gedaan?
Vergeet ook niet dat je een liter diesel niet met een liter benzine mag vergelijken, in een liter diesel zit 20% meer energie, dus is het logisch dat je er verder mee rijdt. (Vandaar dat uit de raffinaderij een liter diesel ook een stuk duurder is).
Ten tweede kan je qua ruimte een 118d ook niet met een Prius vergelijken, in een 1-serie wil ik écht niet achterin gaan zitten.
Maar uiteraard, qua rijplezier heb je gelijk, ik neem de Prius dan ook enkel om in de stad te rijden, waar rijplezier sowieso toch ver te zoeken is, en die ECVT best wel comfortabel is. Voordeel van de Prius is ook dat je nooit behoefte krijgt om te snel te gaan rijden, zeer veilig tegen boetes :)
SJ zegt
@ Emmanuel
“Bottom line: Koop een hybride als je voornamelijk stad doet, een zuinige diesel als je voornamelijk autostrade doet. Al de rest is onzin.”
Bottom line: Als je voornamelijk stad doet, koop een OV-abonnement of pak de fiets.
En nog even over de Prius, de benzinemotor van dat ding levert 78 pk uit 1,5 L. Fiat haalt het dubbele uit een 1,4 motor om maar wat te noemen. Dus hoezo mooie techniek?
w0o0dy zegt
@edman: als ik zo je teksten lees dan lijkt het er sterk op dat je maar een eind in de ruimte kletst.
Voor een grote sedan is 330l bagageruimte niet veel, maar de gemiddelde kleine middenklasser heeft niet meer en daar gaan families mee op vakantie…..
Dat je bij een LS600h geen motorgeluid zou horen is ook nogal onzin, ja de auto is erg stil, maar er ligt toch echt een 5 liter v8 onder de kap en die klinkt prima (maar is wel erg goed gedempt).
Dat er nog wel wat verbeterd kan worden aan de auto’s neemt niet weg dat voor 3/4 van de omstandigheden de huidige hybrides prima te gebruiken zijn en op een aantal punten de benzine- en diesel varianten de oren wassen. Voor zakelijke km’s door politici, bestuurders van bedrijven etc zijn de Lexus modellen bijvoorbeeld prima. Stiller, ruim (behalve de kofferbak waar zelden meer in zit dan een setje golftassen), betrouwbaar en schoon (20% minder uitstoot dan een vergelijkbare diesel) en relatief zuinig (net zo zuinig als de vergelijkbare diesel) en van alle gemakken voorzien.
Tom zegt
GS450h rijdt fantastisch, maar de bagageruimte is net groot genoeg voor 1 golftas MAX.
ik krijg er de “quinny” niet in…
En, eerlijk gezegd, ik ben niet onder de indruk van de binnenkant, maar dat is persoonlijke smaak.
Ik zou een beetje aangeklede 530d nemen….
ML320cdi zegt
Ik rij zo af en toe wel eens in een GS450h, maar daar kan wat mij betreft geen E-klasse, BMW 5 serie of audi A6 tegen op. Zo ongelovelijk goed, rijd heerlijke, comfortable en ik vind hem persoonlijk samen met de A6 de mooiste van het stel.
M Freak zegt
Het zijn enkel de acceleratie tijden, daar gaat het toch niet om…
En er zijn toch wel betere hybrides dan een Chevy Tahoe!?
Gardo zegt
Bovendien is de GS 450h niet alleen van 0.100 erg snel, maar de tussensprints van de wagen zijn ongelofelijk, sneller dan een Audi RS4 of een Porsche turbo.
Verder ga ik mij maar niet in de hybride discussie mengen, want daar komt toch nooit een einde aan.
Patrick zegt
Ik werk zelf bij de Toyota dealer in Breda, en daar zit ook Lexus bij, dus weet wel het een en ander over de hybrides van Lexus. Het is bij zulk soort auto’s puur voor de kracht gedaan, en dat het zuiniger is is natuurlijk ook gunstig. De elektromotor uit zo’n LS600H heeft zelf al ongeveer 200 PK.
Emmanuel zegt
@SJ
Waat jij überhaupt waar je over praat? De motor van de Prius werkt volgens een Atkinson cyclus, die er in essentie op neerkomt dat je ervoor zorgt dat de arbeidsslag zo lang mogelijk duurt, om zo veel mogelijk arbeid van de motor nuttig te gebruiken. Voor details, google maar eens.
Dat, en het feit dat de overbrengingsverhoudingen van het planetair tandwielstelsel de maximale omwentelingssnelheid van de verbrandingsmotor beperken tot 5000rpm, zijn de enige redenen dat die motor ‘maar’ 78pk levert.
Qua techniek is het aandrijfsysteem van de Prius gewoonweg geniaal. Veel vermogen uit een motor halen heeft niets met technisch vernuft te maken, dat kan de eerste de beste tuner met 1000euro en 3 hersencellen.
Trouwens, mijn moeder gaat niet elke dag 20km heen en 20km terug fietsen. En met het openbaar vervoer doet ze daar letterlijk 2x 2u over. En vermits je haar niet op een scooter/moto op krijgt is de Prius gewoonweg de goedkoopste en milieuvriendelijkste oplossing. 4.9l/100km in stads(rand)verkeer is gewoon netjes, dat haal je op een 250cc scooter met moeite.