In Nederland hebben we officieel de hoogste benzineprijs van Europa. Helaas geen reden voor een feestje of überhaupt iets om trots op te zijn, maar houd nog even vol mensen, want er wordt gewerkt aan een oplossing. Knappe koppen hebben zitten puzzelen met het DNA van ééncellige organismen. Een aanpassing hier en een kleine wijziging daar, et voila, het resultaat mag best verbluffend genoemd worden.
De wetenschappers van het Amerikaanse bedrijf LS9 hebben het voor elkaar gekregen om het DNA van een ééncellig organisme zodanig te muteren, dat deze ruwe olie gaat poepen. Niet exact, maar het scheelt niet veel. De substantie die de organismes uitscheiden is qua moleculaire structuur bijna gelijk ruwe olie en kan na een relatief eenvoudige bewerking op dezelfde manier worden gebruikt.
De organismen kunnen op grote schaal worden gekweekt. Aangezien alles dat leeft ook moet eten, worden de “beestjes” verwend met mais, suikerriet of graan. Het zijn in ieder geval geen hele kritische eters. Het opmerkelijke aan het hele proces is dat de productie CO2 neutraal is. Met andere woorden, bij de productie komt minder CO2 vrij dan dat er verbruikt wordt. In het proces wordt 1.000 liter van de LS9 organismen, in een week tijd omgetoverd tot ruim 150 liter ruwe olie.
Het bedrijf wil in 2010 het proces in een demo-fabriek operationeel hebben en volgens de planning moet in 2011 de boel commercieel draaien. Men heeft berekend dat wanneer de organismen gevoed worden met Braziliaans suikerriet, een vat ruwe olie zo’n 40 dollar zal kosten. Momenteel kost een vat ruwe olie meer dan 140 dollar, dus dit is erg interessant. Hup, aan het werk dus! (bron: timesonline)
Maarten G zegt
Hopelijk is dit niet een bericht waar we nooit meer wat van horen. Misschien kan ik een paar van de beestjes adopteren?
Rik zegt
Ze kennen ook echt alles tegenwoordig, maar dit is wel een hele mooie vooruitgang en zo hoeven we misschien niet over naar een alternatief :D
Bruno zegt
omg :| zotjes
Soms had ik toch in de chemie willen zitten, poenpakken :p
RenJie zegt
nice, dit is nou het betere werk, we moeten het echt in dit soort chemie zoeken en niet in die domme alt. brandstoffen.
WithGolD zegt
laten we het hopen dan blijft de benzine miss toch nog, ma aangezien electrische auto’s ok zeer snel kunnen zijn kijk maar bij na een latus ellise he :P majah eenmaal bezine gereden altijd benzine toch:O:P
epo zegt
Een kuub beestjes heeft een week nodig om 150 liter te produceren. Klinkt als iets voor thuisgebruik.
Tenzij je ook elke week een nieuwe kuub beestjes nodig hebt natuurlijk, dat schiet niet op.
Patrick2002 zegt
*Zwaait met petrolhead vlaggetje :)
august zegt
En waar komt het suikerriet vandaan? (Brazilië ja.. maar hoeveel Braziliës heb je nodig om hoeveelheiden ‘olie’ van betekenis te produceren?)
Sjefke zegt
Helaas zal de prijs van de olie hierdoor niet dalen aangezien de voedselprijs omhoog schiet als dit rendabel blijkt te zijn… Maar laten we nu niet pessimistisch doen en hopen dat dit eindelijk het ei van Columbus is zodat we met zijn allen lekker met dikke benzine motoren rond kunnen blijven rijden :D
Dennis zegt
@august: Het hoeft geen of-of te zijn, en-en kan ook. Daarbij zijn die beestjes geen superkritische eters, dus dit is absoluut interessant. Alle bee(s)tjes helpen.
Lil Jeezy zegt
waneer komt er nieuws over auto’s?
ik wordt saai van al dit gedoe..
Mr Yigit zegt
Hier zat ik al langer aan te denken: men is in staat om dieren (en misschien ook mensen?) te klonen.. Kunnen de knappe koppen niet gewoon olie klonen? :?
Dennis zegt
@Lil Jeezy: Sorry, maar we moeten ook aan je algemene ontwikkeling denken. Die verantwoordelijkheid dragen wij nu eenmaal. ;)
Bovendien kom je hier volgens mij prima aan je trekken.
The Godfather zegt
Het is nu wel goedkoop totdat de staat z’n neus in dit soort zaken steekt.
Als je het berekend zul je zien dat het meer gaat kosten.
Ik heb geen zin om te gaan rekenen, ik heb morgen mijn laatste examen. Maar het is zoiezo positief. Want zo hoeven we niet te rekenen op die Arabieren en zal de prijs waarschijnlijk dalen.
donzobar zegt
ik ga mijn hamster trainen zodat ie euro 98 pist. voor berdijven heb ik dieselgibbons. Btw Brazilie heeft nog een aardig net ontdekt olievoorraadje voor de kust, welke nog in kaart gebracht word maar er veelbelovend uitziet.
RenJie zegt
@Patrick2002
met Petrolhead vlag zwaaien?? haha, niet zo stoer doen :P Dáár is de situatie pas belabberd. ;)
Mercedes zegt
@Mr Yigit
1). Olie is geen levend organisme en kunnen ze dus (nog) niet klonen.
2). Klonen is een zeer duur proces.
guzmann zegt
Hmmm, misschien had ik beter daar kunnen gaan solliciteren dan. ;)
Maar is dit niet een beetje hetzelfde idee als graan en suikerriet omzetten in bio-ethanol? Gaat dit ook niet met behulp van micro-organismen (oftewel verrotting)?
@Sjefke: Ik wil ook best in dikke waterstofmotoren (lees: verbrandingsmotoren, geen brandstofcel!) blijven rondrijden hoor. Hopen dat BMW nu eindelijk z’n zin krijgt en er mogelijkheden komen voor een heuse waterstof-infrastructuur…
Audi A6 1995 277.500 km zegt
Wat dachten we van voedselverbouwing voor en kweek van deze beestjes op de maan, een lange slang naar de aarde en hoppa, klaar is je tankstation! Ja, ik weet het: geniaal!
RenJie zegt
Trouwens, kan je de vacuole van een tumor cq. kankercel (muis ofzo, heeft iedereen toch schijt aan) niet helemaal volpompen met een benzineachtige stof en hem keihard laten delen? Ik ben nog jongen-in-opleiding dus ik heb er niet heel veel verstand van… het leek me wel een idee :)
badidea zegt
Klinkt in ieder geval een stuk realistischer dan auto’s op water te laten rijden.
Maar, als er bij de productie komt minder CO2 vrij dan dat er verbruikt wordt, dan lijkt mij CO2 neutraal niet de juiste term. Eerder CO2 consumerend of zo.
Oly zegt
vet nou in dat geval wijs ik mijn wiet plantage de deur en ga ik nu voor eencellige organismen. maar volgens mij is dit inderdaad zoiets waar je nooit meer van hoord.
Sjaaky zegt
Hele mooie uitvinding. Alleen jammer dat het uitstoot probleem blijft bestaan, maar laatst las ik ook iets over een nieuwe katalysator uit Japan die 99.9% opving. Als dit allemaal realiteit wordt blijven we gelukkig rijden met echte auto’s die VROEM doen en niet met auto’s die zzzzzz doen.
Bart zegt
Nu even doorpuzzelen tot ze meercellige olifanten ontwikkeld hebben die hetzelfde kunstje kunnen
RenJie zegt
@Bart
je brengt me wel op een goed idee zeg.. dus wat ik net gezegd heb, maar dan met olifanten. Beetje zielig, maar je moet wat.
bp_STI zegt
beste nieuws sinds jaren :d ik hoop dat het echt werkt :d:d:d
ZwerverRoodbaard zegt
Ow !! Dat klinkt wel leuk :) maarjah ga dat maar is produceren op een wereldwijde basis met de benodigde vraag naar olie.
wotevajjjj zegt
De wetenschappers van het Amerikaanse bedrijf LS9 : project van chevrolet mss ???
als biodiesel slegt is voor de voedsel voorziening , wat doet dit dan ?
paul zegt
nou dan vinden die ratten dar in den haag toch wel weer een reden om die prijzen zo hoog te maken!
Nederland Hater zegt
Kunnen ze niet een paar van die dingen benzine laten pissen… dan wil ik er wel een paar in mn tank, restjes van gisteravond erin en gaan!!!
kowalsk zegt
Ik zit hier scheikunde te leren, morgen proefwerk en ik dacht ‘ik neem even pauze’ (dat leren is nodig omdat ik het hele schooljaar al pauze heb genomen) krijg ik dít te horen. Maar, wel goed nieuws!
Timmah zegt
Na een nachtje stappen en een bezoek aan de lokale pitta bar , poep ik ook ruwe olie.
Ik voel al een “poep” belasting aankomen.
Zoepie zegt
Nog twee jaar wachten …
Alfa Corse zegt
Het probleem blijft dat auto’s nog steeds CO2 uitstoten!
Bonobo zegt
“Het opmerkelijke aan het hele proces is dat de productie CO2 neutraal is. Met andere woorden, bij de productie komt minder CO2 vrij dan dat er verbruikt wordt.”
Dat klopt niet. Neutraal betekend in dit geval: evenveel wordt er opgenomen door de plant > door die beestjes omgezet in ruwe olie > en uiteindelijk weer uitgestoten door auto’s en dergelijke.
Het zieke is dat wij dan auto rijden voor weinig, maar mensen die het minder ruim hebben geen eten meer kunnen betalen.
Verder is het in principe gelijk aan de al bestaande bio-brandstoffen. Het is in feite gewoon brandstof verkregen uit planten. Niets nieuws onder de zon volgens mij.
C30CDIAMG zegt
en dat is geen verplaatsing van het probleem aangezien de prijzen van graan ook behoorlijk aan het stijgen zijn…!?
Rovvel zegt
Ik zou toch wel eens willen weten welk rendement ze halen met hun proces. Pas dan kan je je uitspreken over de efficiëntie van heel de zwik, vergeleken met andere nieuwe brandstoffen.
Verder beweren ze dat hun proces minder CO2 emitteert dan er is opgenomen door de planten. Dat lijkt me redelijke onzin. Wat ze bedoelen, is dat de olie minder CO2-uitstoot genereert dan het plantaardig materiaal heeft opgenomen. Daarbij ‘vergeten’ ze dat het verschil in de ademhaling van de bacteriën en/of de celmassa zit. Als het proces is afgelopen, moeten ze zich van die celmassa ontdoen door verbranding of verrotting (chemisch gezien hetzelfde), met onvermijdelijke CO2-uitstoot.
Maar goed, op zich is het wel een interessant proces.
JPM zegt
Dit lost helemaal niets op. Voedselprijzen rijzen op dit moment de pan uit en dat zal alleen nog maar zo door gaan. Als er ook nog miljarden organismen van suikerriet moeten leven zal dit ten kosten gaan van de prijs voor dat spul. Komt ook nog eens bij dat men juist opzoek is naar schone brandstoffen, en zolang je olie verbrandt zal er altijd co2 vrij blijven komen. Geen oplossing voor de lange termijn dus.
Bonobo zegt
@Rovvel
Als alles waarmee die beesten gekweekt worden plantaardig is, dan is het proces CO2 neutraal. De manier waarop het proces gaande wordt gehouden: voer teelt, aanvoer, fabriek, dat is misschien niet neutraal. Het verrotten van beestjes en ademhaling, is gewoon CO2 wat eerder door de plant uit de lucht is gehaald.
De efficiëntie heeft meer effect op de economische waarde van het idee.
VeyronLover zegt
Ja, en zo worden de graanproducten nog duurder… Dat compenseert dan waarschijnlijk de goedkope olie… Maar ja, het is wel el een goed idee, enkel het graan nog…
autogek zegt
Speciaal voor corvette: zie de naam van het bedrijf: ls9 (=corvette motor)
Ik denk niet dat dit de markt gaat ‘redden’, toch lijkt me het wel nuttig.
fr3z zegt
Al kunnen ze olie zo goedkoop produceren..
Dan wordt er in de 2e kamer nog steeds zoveel % accijns over heen gegooid en dan is het toch wel net zo duur : /
Mercedes zegt
De voedselproductie is zo groot als de overheid wilt.
Europese boeren hebben een enorme opbrengst per hectare omdat ze veel meststoffen gebruiken. (Hoge input ==> zeer hoge output)
Amerikaanse boeren hebben maar een matige opbrengst per hectare omdat ze weinig meststoffen gebruiken. (Matige input => matige output)
Als de Amerikaanse overheid de landbouw subsidieert op Europese wijze zal er, net zoals in de EU, een enorm voedseloverschot zijn.
Voedselvoorziening is geen probleem, als het belangrijk wordt zal er genoeg zijn.
Mercedes zegt
@fr3z
Het blijft véél goedkoper: 40$ ipv 140$ en aangezien de overheid 60% ervan belast.. zou het nog altijd maar de helft gaan kosten.
Maarja, dan moet dit natuurlijk echt iets interessants zijn voor massaproductie.
Rovvel zegt
@Bonobo: dat bedoelde ik ook, dat het proces op zijn best CO-neutraal is (ook al een hele prestatie). In de tekst staat:
“bij de productie komt minder CO2 vrij dan dat er verbruikt wordt”
Met die bewering had ik het wat moeilijk :-).
Tom# zegt
@ Dennis: worden de “beetjes” verwend met mais, –> Beestjes?
Ontopic: Doe maar een paar van die beestjes hierheen. Mais genoeg hier!
Zou wel geniaal zijn als die beestjes heel de wereld konden voorzien van olie.
jos zegt
daar gaan de voedselprijzen …
Thibaut zegt
chemie aan het leren voor morge, neem even een pauze, ik ben gewoon verbaast..!
wel zeer geniaal:d
kom er maar op en realiseer het maar he!
hoelang zijn ze hier al niet met bezig?
hopelijk komt het er door en worden ze niet vermorzeld door de olieproducenten, die hun zaakje nu wel bedreigd zien..
Savipe zegt
hopelijk voegen ze wat viagra bij die mais enzo:p
1000L poepen hahah:p
RenJie zegt
@Savipe
gozer, weet je wel wat viagra is….
autogek zegt
@savipe
dat is laxeermiddel… niet viagra…haha
Tom# zegt
gebruik je altijd viagra als je niet kunt poepen:P? Rare bijwerkingen heeft dat spul he?..
Tim.A. zegt
Laat het Marianne Thieme niet horen…
RenJie zegt
@Tim.A.
haha, als ze dan ook nog aan zeiken over hersen- en gevoelloze eencellige dieren dan mogen ze uit de kamer. “Auuuu, dan doen jullie die eencel -.- pijn, kom op: EEN CEL :| “
Tom# zegt
Die eencelligen mogen geen alcohol! Dan sterven hun hersencelletjes af.. of klopt hier iets niet?
bp_STI zegt
geef ze gwn rotte pruimen goede diarreeolie :p
Wouter zegt
Moderne versie van dat verhaal van die goud schijtende ezel :p
GOD zegt
en volgende week schijten ze complete M3’s uit
GJVers zegt
Hmm lijkt me al met al toch wel een puik plan moet ik zeggen. Ik weet in Kalkar nog wel een mooie cilo te staan die nu word gebruikt voor een paar schommels en een draaimolen.
Laten we daar een paar van onze eencellige vrienden in gooien en kijken wat er gebeurt!!
Birger zegt
Dat bestaat niet!
En als het al bestaat lopen alleen BMW’s op de benzine die die beesten uitschijten.
RenesisHP zegt
@Birger.
Laat maar. :(
Mardec zegt
Nu nog gewoon aanpassen zodat ze als eten de smurrie uit de riool kunnen nemen. Dus dan kun je een conventioneel zuiveringsstation aanpassen zodat het ruwe olie produceerd.
Of het laten werken op GFT afval, dan moet je tenminste nergens “”eten”” gaan gebruiken zodat de prijs laag blijft en er geen hongersnoden komen.
Automagnaat zegt
volgens mij is dit net zoiets als bio-ethanol, alleen hoeft de suiker uit planten niet eerst losgemaakt te worden om die te laten vergisten.
Dat scheelt heel veel energie verslindende processen. Maar hoe zoiets meer CO2 kan verbruiken dan uitstoten (uiteindelijk met verbranden van brandstof) is mij een wonder.
Endlezz zegt
@donzobar
:D
M Freak zegt
Hartstikke leuk, maar hoe klein zijn die beestjes? En hoeveel ruwe olie poepen ze uit? Als jij een vat vol wilt, ben je lang bezig, wat zeg ik, heel lang!
madru zegt
ben niet mee hoor?? Is de uitstoot van deze zelf geproduceerde olie milieu vriendelijk ??? Zoniet ,,??? Weet ik echt niet wat hier goed aan is OK allemaal goedkoop rijden maar als ik op mijn fiets zit heb toch graag wat frisse lucht !!
Birger zegt
Maar kunnen goedkope auto’s dit wel aan? Ik bedoel, Nissans en Mazda’s zullen hier echt niet goed op draaien, denk ik. Die dingen staan bekend om de slechte techniek, vooral de wankelmotoren.
Vincegail zegt
@Renjie, Autogek en Tom#:
in België is ‘poepen’ een synoniem voor ‘n..ken’. Ik moet zeggen, de Belgische variant van ‘poepen’ een stuk leuker om te doen dan de Nederlandse…..
Birger zegt
@Audi A6 1995 277.500 km schrijft,
19 June 2008 om 17:45,
Even off topic, maar wat ik me nou afvraag; wat voor auto rij jij en hoeveel heeft ‘ie gelopen?
vla zegt
Dus toch nog een DBS/DB9 later… :)
Maar hoe zit het dan met de CO2? Wordt er CO2 uitgestoten tijdens de verbranding van de ruwe olie? Want dan zouden die beestje CO2 moeten ademen… :?
Mardec zegt
@ De vlaeminck
Dat doen ze ook
Planten nemen CO2 uit de lucht en zetten deze om in plant en suiker
Deze plant en suiker worden gegeten door de eencelligen en maken er olie en nieuwe eencelligen van. Dus ze halen meer CO2 uit de lucht dan ze omzetten in olie. Prachtig toch. Deze olie wordt dan weer in CO2 omgezet.
Het enige probleem is nu dat er veel te veel mensen op de aarde wonen om deze techniek grootschalig toe te passen.
Nuke ASIA & AFRIKA yeehaaw 8-)
Sorcerer zegt
Ren-Jie: een tumor kopieert z’n eigen dna, geen moleculen… Ik hoop niet dat je een medische studie ofzo doet, want dan is het wel een erg kansloze opmerking.
CO2-neutraal betekent trouwens dat er net zo veel CO2 in gaat als eruit komen: de plant (maïs) moet CO2 uit de lucht opnemen om zijn vrucht (maïskorrel) te maken. Beest zet dat om in olie, auto verbrandt dat en maakt er weer CO2 van. Tadaa!
vla zegt
@ Mardec
(@ iedereen: sorry, ik zal eens wat geleerd moeten doen…)
De reactie van fotosynthese is niet zo simpel…
6(CO2) + 6(H2O) -> C6H12O6 + 6(O2)
Dus dat wil zeggen dat CO2 omgezet wordt in O2, daarom dat men de amazonewouden de longen van de wereld noemt. De CO2 blijft niet in de plant zitten, de C6H12O6 wel (=glucose) en die wordt gebruikt als voedingstof. Een heterotroof diertje dat dit eet heeft dan enkel wat suiker binnen. Dus nog steeds: vanwaar haalt dat diertje zijn CO2, of is er geen CO2 bij de verbranding van dit soort ruwe olie?
RA999 zegt
@de vlaeminck
Zo geleerd is dat niet, de fotosynthese kreeg in al in de brugklas ;)
Summer Sky zegt
Mja, dit stond eerder in timesonline inderdaad, maar ik heb ook al gelezen dat een deel van het verhaal niet is verteld, en Automagnaat tipt het hierboven al aan: deze organismen zetten suikers om, en deze suikers moeten eerst (met energie) worden losgeweekt uit het met mais, suikerriet of graan.
Als de energiebalans desondanks postief uitslaat, dan lijkt mij dit veelbelovend.
vla zegt
@ RA999
kreeg in al in de brugklas
Kreeg je ook Algemeen Nederlands? :D
Maar ik zie die pas nu, in het 4e middelbaar…
niels zegt
kunnen we over een tijdje misschien van die beestjes in je tank gooien :p
op zich wel een geweldig idee… als het allemaal een beetje rendabel is zou het wel eens een leuke lukeratieve handel kunnen worden :D misschien nog een beetje doorontwikkelen:lol:
RenJie zegt
@Sorcerer
– offtopic- *kuch* 4Gy NT + NG *kuch* :P Sorry, inderdaad stomme actie.. moet eigenlijk ook geen medische studie doen, daarom ga ik medische studie + economie doen. Beetje uit een boek leren kan iedereen wel, maar voor lange tijd onthouden: bij mij niet. :) – offtopic-
RA999 zegt
@de vlaeminck
Nederlands kreeg ik wel, typeles daarentegen… ;)
RenJie zegt
@Sorcerer
ja, maar elke cel heeft toch een vacuole, als een cel zich deelt, dan moet hij toch dezelfde inhoud van de vacuole meedelen?
stel je haalt cellen(met een grote vacuole[bv. vetcellen]) uit een lichaam. Aan de andere kant kweek je tumorcellen. Onder bepaalde omstandigheden(vraag me niet welke) ontstaan hybride cellen. Kan je dan geen tumorcellen hebben met een vacuole gevuld met vet – of in de toekomst wat op benzine lijkt –
Correct me if i’m wrong, ik weet het ook niet. xD
Bonobo zegt
Renjie,
Jij bent nog veel te dom om dit soort dingen te bedenken. Leuk dat je over dingen nadenkt, maar je hebt nog te weinig begrip van de onderliggende principes om er wat van te maken.
Er zijn veel hele slimme mensen die over heel veel dingen nadenken. Jij zit nog ergens op een school, voor jou is het nog een aantal tientallen jaren zaak niet de illusie te hebben dat je iets wezenlijks bedenkt.
En als je dat wel denkt te doen:
“if it looks to good to be true, it probably is too good to be true.”
Jesko zegt
Houdt dit in dat tegen de tijd dat we op de poep van die diertjes rijden, we een strontlucht ruiken iedere keer als er een auto langskomt…?
OnT: Het lijkt mij heel mooi als dit er komt. Als het waar is over die 40 dollar per vat, dan kan dat de benzine prijzen aardig gaan drukken. Maar Nederland kennende zullen ze de accijnzen dan wel een flinke boost geven.
BaRa zegt
Ik heb het gevoel dat ik die foto van die E. Colli al eerder heb gezien… en dat iemand het copyright vergeten is.
Zoef zegt
“Het opmerkelijke aan het hele proces is dat de productie CO2 neutraal is. Met andere woorden, bij de productie komt minder CO2 vrij dan dat er verbruikt wordt.”
Dan is het niet CO2 neutraal, maar CO2-negatief! Voor deze “oplossing” van het “CO2-probleem” (quotes omdat ik denk dat “oplossingen” voor niet-problemen totaal overbodige moeite zijn), kan je een dikke prijs van 25 miljoen dollar krijgen van Richard Branson!
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/02/09/AR2007020900693.html
denny zegt
als iedereen nu zo’n tank in de achtertuin krijgt. Dan kun je gewoon je eigen tankstation beginnen en als je t een beetje goed aanpakt maak je wellicht nog 7 miljard winst in een kwartaal, net als Shell!
Joerek zegt
Dit soort processen zijn wel CO2 neutraal. Het feit dat er nog steeds CO2 uistoot bij de auto’s is maakt niet uit. De CO2 wordt namelijk weer uit de luchtgehaald tijdens het proces.
Het probleem met de huidige brandstof is dat alle co2 ligt al miljoenen jaren ligt opgeslagen in de vorm van olie en dat nu in een paar decennia wordt omgezet.
Daarom zijn dit soort processen heel goed en de brandstofmotor kan gewoon blijven bestaan. De CO2 die bij de auto’s weer naar buitenkomt wordt tijdens het proces van fotosynthese weer in olie omgevormd. In feite lopen we dus gewoon op zonlicht en het CO2 loopt daarbij in een kringloop.
Ferdinand zegt
Ik vraag me af welk restrictie enzym ze gebruikt hebben….
RenJie zegt
@Bonobo
gozer, als je in 4g zit ben je op z’n minst NIET dom. Je kan het op z’n minst even uitleggen als jij het wel zo goed weet ipv te gaan kwekken dat iemand dom is, omdat hij nog op school zit.
Brabus zegt
@Bonobo
Hoe oud ben je?? :?
Wally zegt
Volgens mij is de wet van behoud van energie nog altijd van toepassing: dus nutteloze actie – even nutteloos als biobrandstof.
Ik houd het bij elektromotoren & kernenergie voor de komende 20 jaar.
9000cse zegt
Ik zit net te bedenken, dat we nu met z’n allen zo’n 85 miljoen vaten van 159 liter ruwe olie PER DAG verbruiken. Als het rendement van deze poepolie even hoog is als dat van de olie, die we nu verbruiken, dan hebben we daar dus 567 miljoen vaten voor nodig. PER DAG! Oftewel zo’n 207 miljard vaten per jaar! (207.000.000.000). Dat zijn véél beestjes. Hééééél véél!
Dennastiaan zegt
Rekenen is niet je sterkste kant hè !!!!
9000CSE!!!!
9000cse zegt
@ Dennastiaan
Hoezo?
autoblogger zegt
@donzobar: hoe gaat het met de training?
autoblogger zegt
@JPM: niet correct, zie mijn aanvulling:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/17/poep-van-bacterien-wordt-gebruikt-als-biodiesel
Issam zegt
Jullie zijn allemaal gek
-EDIT: dat klopt!-