Afgelopen januari stond er op de autoshow van Detroit een concept van een compacte Saab SUV. Natuurlijk is dat een voorbode van wat komen gaat en dus moet de 9-4X getest worden.
De Saab 9-4X is dan ook op en om de Nurburgring gespot, waar er gewerkt wordt aan de afstemming van de wielophanging. De 9-4X zal het platform delen met concerngenoot Cadillac, die met de BRX ook een compactere SUV zal gaan uitbrengen. Cadillac liet met de Provoq concept al zien, hoe Cadillacs interpretatie zou kunnen ogen. Toch gaat de 9-4X heel herkenbaar worden als Saab met een steiler geplaatst A-stijl die bovendien ook nog een zwart gemaakt is. Voor het vierwielaandrijfsysteem wordt gebruik gemaakt van het XWF systeem wat Saab in de 9-3 AeroX gebruikt. (via TCC)
schnitzerken zegt
Kan je niet veel van wegdragen eh, kan em wel zijn:P
Ik wacht wel op duidelijkere foto’s..
bozewolf zegt
Jammer dat Saab zich ook laat verleiden tot het bouwen van Suf’s…
zal wel de druk van GM zijn ofzo.
Stancke zegt
Sjah, afwachten alhoewel dat een SUV al niet echt goed klinkt. Past ook niet echt bij Saab vind ik.
Citrofiel zegt
Ehm, de spyshots is een Saab, en de lijnen erover zijn van de BRX of zo?
Nederland Hater zegt
+1 voor slurptax
Blafwoef zegt
Blijf gewoon alle SUV’s lelijk vinden. Ben Saab liefhebber, maar de 9-7X is al jammer en de 9-4X is evenzo jammer.
frits zegt
ik snap echt niet waar saab mee bezig is! Saabs waren mooi en bijzonder vooral de oude 93 en de leuke hoekige 900. De 95 en de huidige 93 zien er aardig uitdelen maar het is gewoon een verbouwde opel en de 95 moet gewoon vernieuwd worden, hoelang gaat dat ding al mee! En tja de allerergste 9-7x een amerikaanse suf met saab badge, zo ontzettend verpesten van je merk en status. Laten we hun allerergste dieptepunt, de promotie met een travestiet, Margreet Doolman maar vergeten. Ik hoop dat ze met de nieuwe kleine weer wat nieuws eigens creeeren anders vrees ik het einde voor saab, in ieder geval saab voor mij.
bozewolf zegt
Gewoon een 900 classic halen. Die dingen gaan, mechanisch gezien iig, toch niet kaduuk.
Tijmen zegt
@ frits:
Vergeet de 99 niet, die fantastische coupe, met turbo-wielen en dat geweldig mooie dashboard waar je echt overheen moest kijken, wilde je de straat zien… Dat is ook echt iets wat ik mis bij Saab, een coupé. Dààr is de echte Saab-liefhebber in geïnteresseerd.
RenesisHP zegt
Moslim’s rule the world… Oke, niet helemaal, maar burka’s doen het erg goed tegenwoordig. In autoland is dit een ware rage aan het worden. Is dit misschien de realisatie van de echte moslimauto die elk merk spoedig ook wil hebben?
timh zegt
ik zag hem laatst in den haag staan. het is best een mooie suv naar mijn idee
IanH zegt
de 93 AeroX die hier gelinkt staat is een TurboX! goed bezig met modellen autoblog ;-)
BaRa zegt
BMW heeft 3 SUV’s in het gamma zitten, Porsche 1 – waarvan binnenkort zelfs een dieselversie, Volkswagen minstens 2, Audi (binnenkort?) 2, Volvo ook 2, Citroën 1, Peugeot 1, enzovoort. Vanuit een marktlogica geredeneerd, heeft Saab gewoon een SUV nodig. Vind ik dat leuk? Neen. Maar als het Saab kan helpen om de verkoopscijfers omhoog te halen, waarom zou je er dan tegen zijn? Dan komt er gewoon meer geld binnen voor andere ontwikkelingen, zoals de 9-1.
W!d zegt
ach.. zal wel een opgepimpte captiva zijn, net als de antara, maar dan nog steviger aan de prijs! well done GM :S Nu komt er ook een cadillac van? Ga eens investeren in de toekomst in plaats van badge engineering, heb daardoor echt een hekel gekregen aan GM. Kom op verzin in iets nieuws!
JP West zegt
He, die Zweden zijn vergeten hun winterhoes van de auto te halen, of om Wouter te citeren: ‘K Zieniks.
RScosworth zegt
Hier mag iemand mij even een uitleg geven. Ik heb ooit 1x in mijn ganzen leven zo’n Saab SUV gezien. Nu zit de wereld in een brandstofcrisis en in Zweden gaan ze opnieuw zo’n kaskraker maken en nog op de Nurburgring testen ook. Heb ik iets gemist?
Tinos zegt
Grappig, probeert Saab zich met een nichemodel te redden? Of beschouwt Saab al zijn modellen als nichemodellen? Zou als ik Saab was er eerst voor zorgen dat er nog dit jaar een echt nieuwe 9-5 en 9-3 in de showrooms staan.
BaRa zegt
@W!d: de Cayenne, de Touareg en de Q7 hebben allemaal hetzelfde DNA. De hele VAG doet niets anders dan badge engineering, en als je wat verder rondkijkt dan zie je dat geen enkele autoconstructeur er aan ontkomt. Alleen GM hiervoor op de korrel nemen lijkt me wat kort door de bocht.
N!SS@N zegt
Dit keer wel een echte saab ipv die amerikaanse meuk met zweedse badge?