Het verkeer wordt drukker, er komen meer borden en zeker niet minder flitsbrigades. Gelukkig gaat de Opel Insignia je als een soort virtuele bijrijder de borden voor je lezen.
Het bekende Lane Departure Warning, waarbij de auto waarschuwt als je buiten de lijntjes rijdt, krijgt de Insignia ook mee. Het meest spannende is echter de Traffic Sign Recognition functie die borden met snelheidsaanwijzingen en toegangsrestricties kan lezen. Het systeem krijgt de naam Opel Eye en omvat een camera die tussen de voorruit en de achteruitkijkspiegel is geplaatst.
De camera neemt 30 beelden per seconde op die worden geanalyseerd door twee processoren die GM specifieke software gebruiken. Afhankelijk van de lichtcondities kan Opel Eye op 100m afstand borden lezen. Het werkt door cirkels te detecteren en vervolgens dat beeld te matchen met beelden van verkeersborden die in de boordcomputer zijn opgeslagen. Mocht er een bord herkend worden, dan wordt die in het display van dashboard getoond. Filmpje!
Opel introduceert een primeur: een camera die bestuurders op twee manieren helpt. De functie ‘Traffic Sign Detection’ leest borden met maximumsnelheden of inhaalverbod en geeft deze weer in het instrumentenpaneel. De ‘Lane Departure Warning’ waarschuwt bestuurders wanneer ze ongemerkt afwijken van hun rijstrook. Samen hebben deze twee systemen een positieve invloed op de rijveiligheid, verminderen ze daarnaast stress en kunnen dure boetes voor snelheidsovertredingen voorkomen.
“Deze nieuwe voorzieningen passen in Opels filosofie waarbij het rijplezier wordt verhoogd door bestuurders te helpen zonder hun controle te verminderen,” aldus Hans Demant, managing director van Opel. “Concreet betekent dit dat het systeem de bestuurder informatie geeft zonder tussenbeide te komen.”
De groothoekcamera met hoge resolutie en de processoren worden het ‘Opel Eye’ (het Opel-oog) genoemd. Het systeem werd gezamenlijk ontwikkeld door ingenieurs van GM/Opel in Rüsselsheim en specialisten van toeleverancier Hella. De camera, die zich tussen de voorruit en de achteruitkijkspiegel bevindt, detecteert verkeersborden en wegmarkeringen. Het is niet veel groter dan een mobiele telefoon maar kan dertig beelden per seconde registreren. Twee signaalprocessoren en door GM gepatenteerde software, filteren en lezen de foto’s.
Opgelet: dit is de nieuwe snelheidsbeperking!
De functie ‘Traffic Sign Detection’ kan borden met een snelheidsbeperking of inhaalverbod lezen en de bestuurder informeren wanneer de beperking wordt opgeheven.
Afhankelijk van de lichtomstandigheden begint het systeem verkeersborden al vanaf honderd meter afstand te lezen. De camera focust op cirkelvormige patronen en identificeert vervolgens de getallen erin via contourvergelijking. Wanneer een foto overeenkomt met een verkeersbord in de software van de auto, wordt het verkeersbord weergegeven in het instrumentenpaneel.Het systeem geeft steeds de meest relevante informatie weer om de veiligheid te waarborgen en filtert verschillende verkeersborden eruit om de bestuurder niet te overweldigen. Als er twee verkeersborden vlak bij elkaar worden herkend, geeft het systeem voorrang aan speciale borden, zoals “verboden in te halen”, boven snelheidsbeperkingen.
De waarschuwingen worden gedurende enkele seconden weergegeven met een symbool in het midden van het instrumentenpaneel tussen de grote ronde wijzerplaten. Bovendien kunnen bestuurders op elk moment het laatst gedetecteerde verkeersbord opnieuw oproepen met een druk op een toets op het stuurwiel. Traffic Sign Detection kan worden geactiveerd via een subpagina in het menu van de boordcomputer.
Aangezien de camera in real time werkt, geeft Opel Eye meer accurate informatie dan draagbare navigatiesystemen waarin snelheidsbeperkingen zijn opgeslagen. Wanneer een snelheidsbeperking wordt gewijzigd door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, heeft Opel Eye het gezien.
De processoren kunnen verkeersborden herkennen, omdat de meeste uniform zijn ontworpen, conform de Wenen Conventie inzake verkeersborden en signaleringen. Deze overeenkomst uit 1968 standaardiseert de verkeersborden in meer dan tachtig landen.
“Toen we aan het Opel Eye werkten, hebben we de capaciteiten van het systeem aanzienlijk verhoogd. Op Duitse snelwegen bijvoorbeeld, hebben verschillende rijstroken soms verschillende snelheidsbeperkingen. Het Opel Eye slaagt er keer op keer in om de juiste snelheid te registreren,” aldus Dr. Christoph Schmidt, Engineering Group Manager van GME Electronics.
Lane Departure Warning: alarm geeft ongewenste verandering van rijstrook aan
De Opel Eye camera controleert ook of bestuurders op de snelweg op hun rijstrook blijven. Dit voorkomt gevaarlijke situaties, zoals bestuurders die achter het stuur in slaap vallen. De Lane Departure Warning kan met een toets worden in- en uitgeschakeld. Wanneer deze actief is, waarschuwt het de bestuurder met een gonggeluid en een knipperlichtje in het instrumentenpaneel.
De Lane Departure Warning gebruikt een tweede signaalverwerkingsprocessor en software om de lijnen en overlangse patronen te filteren bij snelheden vanaf 50 km/u. Zo kan het systeem rijstroken herkennen. Met specifieke algoritmen, die bepalen in welke omstandigheden er alarm moet worden gegeven en op basis van de bewegingen van het stuur en de richtingaanwijzers (die een bewuste verandering van rijstrook aangeven), is het systeem ontwikkeld om alleen te reageren als het echt nodig is.
“Een auto die ziet en die de bestuurder ruim tevoren kan waarschuwen voor potentiële gevaren is opnieuw een belangrijke stap in onze ongevalpreventiestrategie op lange termijn,” aldus Demant. GM Europe werkt ook aan een ‘vehicle-to-vehicle’ communicatiesysteem tussen voertuigen. Hierbij kunnen auto’s gegevens, zoals hun exacte positie en snelheid, met elkaar uitwisselen. (zie V2V)
Bestuurders kunnen zo op voorhand gewaarschuwd worden wanneer ze in elkaars dode hoek rijden, op een moeilijk zichtbare plaats gestopt zijn of dezelfde kruispunten oprijden. Er loopt momenteel een pilotproject in de Duitse deelstaat Hessen, in samenwerking met de deelstaatregering.
Opel Eye, met de functies Traffic Sign Detection en Lane Departure Warning, zal als optie worden aangeboden in de nieuwe Opel Insignia. In de toekomst zullen nog andere modellen volgen, conform Opels filosofie van democratisering van technologie.
In 2003 introduceerde Opel als eerste autofabrikant het innovatieve AFL-systeem (Adaptive Forward Lighting) met dynamische bochtverlichting en 90°-hoekverlichting in het mid-size segment. Datzelfde jaar maakte Opel de Continious Damping Control (CDC) beschikbaar voor Astra-rijders. Daarvoor was deze optie meestal slechts verkrijgbaar op luxe auto’s en exclusieve sportauto’s.
Stancke zegt
Knappe technologie!
RobertJ zegt
past hij daar op verzoek dan de cruisecontrol op aan? en/of is deze cruisecontrol dan ook nog adaptief?
kyanite zegt
Je mag nog wel zelf gas geven en aan het stuur draaien?
Bruno zegt
wat doet het M6 cabrio filmpje hier? O,o
Bruno zegt
Oke laat al maar -,- is gewoon blijkbaar megahuge reclamen middenin een artikel
vla zegt
Eum sinds wanneer staat de ‘Gevonden op DirectAuto’ zo in het oog? Pas maar op of ik stop met voor jullie te rijden! :P
http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/18/zet-je-rondetijd-in-de-reasonably-priced-car
niels zegt
Was zoiets ook niet de bedoeling in de nieuwe E-klasse of zit ik fout?
RA999 zegt
Gelukkig remt ie niet zelf af. Een auto die je op de juiste snelheid houdt, ik moet er niet aan denken…
@de vlaeminck
Sinds gister volgens mij. Nouja, zolang de reclame niet té duidelijk wordt vind ik het niet erg…
RenesisHP zegt
Nog meer shit die kapot kan en megaduur is om te repareren. Het wordt steeds meer een robot.
vla zegt
@ RA999
Ik denk ook altijd iets in die aard, maar dan meer financieel gericht. ;) Maar als je maar blijft toevoegen en toevoegen, dan vraag ik me af: waar gaat dat eindigen? Nouja, zolang er maar geen popups zijn. :)
RA999 zegt
@de vlaeminck
*ahum* AdBlock *ahum* ;)
Laurens zegt
Nieuw, Opel Insignia!
Dit is geen auto meer met computertrekjes, dit is een computer met autotrekjes!
Peter zegt
Opel , fresh thinking better cars . Welcome to the Future
Thijs zegt
Het systeem is wel vermakelijk, maar ja ik kan nog steeds zelf op de weg letten, heb wel graag dat m’n medeweggebruikers dat ook kunnen. Beetje overbodig allemaal dus, maarjah.
Ik vind het wel oprecht vervelend worden dat reclame nu zelfs al ín de tekst staat. Aan de zijkanten was tot daar aan toe, de header vond ik ook alweer een forse stap, maar nu ook nog als onderdeel van een collum?
vla zegt
@ RA999
Die staat bij mij af op AB, er zijn er geen en anders gaat het nogal traag om een nieuw tabblad te openen met IE7. ;)
Luc zegt
mooi systeem, zal denk ik ook een must-have voor bejaarden zijn. Maar hopelijk blijven die wat meer uit de insignia’s
Sjaaky zegt
Zou die ook matrix borden kunnen lezen?
lincoln zegt
kan in nederland nooooit functioneren ..
zijn gewoon teveel borden en teveel overbodige informatie ..
Nederland Hater zegt
Opel is zoooooo 1972….. En overigens absoluut niet premium!
topg zegt
@lincoln, als je het systeem nu bvb alleen al laat selecteren op ronde en driehoekige platen, dan haal je er al veel van die nutteloze reclameposters uit.
Alles hangt af van de snelheid van verwerking, maar waarom niet, het zou moeten kunnen.
Wie had gedacht dat het deze weg zou opgaan, auto’s uiteindelijk zo maken dat ze het klassieke systeem van autoborden kunnen begrijpen. Auto’s zullen nog ooit eens grotendeels autonoom kunnenrijden, maar dan alleen door te begrijpen wat wij begrijpen en te handelen zoals wij handelen en het verkeer ‘uit te lezen’zoals wij dat doen.
Terwijl het in principe veel makkelijker kan door verkeerssnelheden elektronisch door te stralen naar aankomende wagens, eenrichtingstraten bvb ook. Andere auto’s herkennen met rfid achtige technologie. Het hele systeem digitaal inrichten ipv een digitaal systeem proberen te laten omgaan met een analoge wereld.
Maar goed, dat vereist een standarisatie van het systeem dat aanvaard moet worden door elke automobielbouwer en vooraleer het volledige wagenpark is overgeschakeld en ingeruild… lukt gewoon nooit…
Dan maar zo….
En willen de tradionalisten wel eens minder dramatisch gaan doen. Steeds dezelfde idioten-nonsens hier. Alsof je niet meer zelf zou kunnen sturen of rijden, simplistische sukkels… Iedereen maar miepen over ‘rijplezier’ terwijl ze in een afgeragde corsa naar de fabriek moeten rijden en nog nooit een wagen met 200 pk + vanbinnen hebben gezien.
Alsof ritjes van en naar het werk over de autonsnelweg zo boeiend zijn. *geeuw* Eerste wat ik wil in een volgende auto is een adaptive cruise control…
RenesisHP zegt
@topg.
He dude, sinds wanneer heb je 200pk nodig voor rijplezier? Met minder kan het ook. Ik blijf erbij dat onze 120pk sterke behoorlijk pure mx5 een betere stuurmansauto is dan onze 250+pk sterke modernere en veiligere rx8. Gelukkig kunnen de elektronische hulpjes van de rx8 gewoon uit. De mx5 heeft alleen ABS.
RenesisHP zegt
Van toekomstige auto’s krijg je steeds meer slaap.
Gregorius zegt
Er moet vast een torrent zijn te downloaden waarmee je een ‘Koos Spee’s 20 verschillende radar apparaten’-update mee kan doen. Dan heb je er ten minste nog wat aan.
Zoef zegt
Hoe doe je dat die leuke smileys?
Zoef zegt
Niks leuks aan, die Opel.
Er moeten gewoon minder borden komen, en minder reglementen, en meer good old plain autorijden terug.
Texter zegt
En Opel bites the dust. Ze zouden nog dit jaar komen met een ZELFRIJDENDE Insignia, niet dit flutsysteem.
RobertJ zegt
@topg: adaptieve cruise >> :D (jammer dat er geen inbouwsetjes zijn :P)
@mx5/rx8: >> :D (jammer dat de MX5 standaard zo klein is>1.92=telang)
Klassiekerrally zegt
Ik zie als nadeel dat je nu nog minder ZELF uit je doppen gaat kijken. De auto doet dat immers wel voor je?
Ja, ik ben bang voor een gedeeltelijke schijnveiligheid.
En even minder serieus:
Bij meerijdende vrouwen is dit nog mogelijk:
Maar hoe doe je dat bij de elektronische helpers? ;)
Luc zegt
Had BMW dit uitgevonden vond iedereen het top
W!d zegt
Hmm.. helaas is de max snelheid vaak anders dan op de borden staat, door de matrixborden. Ik denk dat dit soort dingen beter via het navigatiesysteem doorgegeven kunnen worden..
Timmie zegt
Dit is echt nutteloos. Ik kijk liever naar de verkeersborden dan naar het dashboard. Dan verlies ik de weg niet uit het oog… En binnenkort hangt elke auto vol met processoren, harde schijven, …
Lustigson zegt
Man, is ‘r straks nog iemand die zélf kan autorijden?
Jandepandaman zegt
@topg & mx5/rx8owner- Ik heb inmiddels die 200+ pk wel eens gereden (Carrera 4S en een tot 296pk opgefokte Humvee). Leuk. De Carrera kon ik gebruiken op een rit van Rotterdam naar Stuttgart en terug. De Humvee in Duitsland in de buurt van Hamburg. Beiden dolle pret in gehad. De Humvee is een Beest en de Carrera benadert Schoonheid in de puurste zin. Maar wat mij vervolgens volledig ziek maakte, was de krater die het gebruik sloeg in met porte-met-toch-al-niet-zo-veel. Vooral die Humvee….
Ik heb ook regelmatig in oude 2CV’tjes en R4’tjes gereden met nog geen fractie van het vermogen van die grote jongens. Ook heb ik eens een testrit in een Copen gemaakt. Ik vind sindsdien zelf dat vermogen hoegenaamd niets te maken heeft met rijplezier; je kunt op een plank met 4 wielen en een grasmaaiermotor net zo veel lol hebben als in die Carrera. Het is alleen compleet ándere lol. Dus als MX5/RX8owner zegt dat je in die MX5 meer plezier kunt hebben dan vind ik dat dat echt klopt. Er wordt vaak veel te veel belang gehecht aan maar zoveel mogelijk peekaa’s. De Lelijke Eend die met ijzerdraadjes aan elkaar hangt is spannend en lachen om te rijden want je moet daarin nog écht alles zelf doen. De dure moderne bakken van tegenwoordig zijn uitstekend voor woon-werk want die doen gewoon alles voor je- kun jij intussen je krantje lezen, je croissantje eten, je pornoblaadje wat je thuis van je vrouw niet mag bekijken lezen en je stoppels scheren. Daar is deze Insignia goed voor. Die Insignia heeft niets met rijplezier te maken, maar allen met efficiënt van A naar B gaan.
Mijn devies: Wil je echt zonder gedoe van A naar B- Neem een auto en dan inderdaad zo’n dure die alles van je overneemt. Wil je rijplezier- neem dan een motorfiets. :-)
Wim zegt
Nou, gefeliciteerd, dan zie je het verkeerdbord op je dashboard: wie zegt dat je dat wel ziet?
En Opel kan vast niet garanderen dat er nooit een verkeersbord wordt gemist, dus eigenlijk moet je zelf toch nog alle verkeersborden langs de weg spotten.
Ary zegt
paar dingen:
1. Ik denk dat het niet handig is, omdat je juist naar je dashboard moet kijken om te zien wat voor bord het is, dus je kijkt niet meer naar voren door je voorruit, dus das theoretisch gezien niet veilig.
2. Als je geen borden kan lezen, kan je betero ook niet gaan rijden.
3. Kan dat ding ook in het donker borden herkennen? Borden hebben wel reflectoren, maar toch?…
4. Het is alleen miss een beetje nuttig als de auto zich automatisch aanpast aan bijvoorbeeld de max. snelheid
5. Het zou leuk zijn als dat ding 120 herkent , terwijl er 100 staat. Dat je dan een boete krijgt, en deze kan claimen bij opel omdat hun systeem niet goed werkt xD.
6. Zo’n systeem zie ik nog meer fouten maken dan Windows Vista
herke zegt
Ze moeten niet zoveel technologie in die opels stoppen, straks krijg je nog meer [O]veral [P]ech [E]n [L]ast
RenJie zegt
Heeft men dit niet al op de huidige navi’s ? :)
jopie zegt
Wat is er toch mis met de rijopleiding?
JP West zegt
Handig voor als je bijziend bent zeg. Echt iets voor de Opel rijder. Heeft die Insignia ook een kapstokje voor een bolhoed en een wandelstok klem?
GerreLekker zegt
Aan de wirwar verkeersborden kan dit nog leuke effecten geven!
GOD zegt
tenzij ze niet ingrijpen of gaan piepen vind ik het best
Luc zegt
@ herke en JP west, horen jullie niet bij de jullie juffrouw in groepje 1 thuis op dit moment?
JP West zegt
@Luc, ja en moet jij niet je bolhoed eerst afdoen in het bejaardentehuis? :D
Luc zegt
Sorry, maar ben pas 16. En als je denkt grappig te zijn, laat ik het je zo zeggen; dat ben je niet. In tegenstelling, kinderachtig.
Francis zegt
Ik vind het een nogal dwaas om ronde borden die meestal niet, slechts korttijdig of slechts gedeeltelijk in het gezichtsveld verschijnen proberen te lezen. Kan de overheid niet gewoon een complete lijst van alle signalisatieborden op het Internet zetten zodat we die regelmatig in onze auto kunnen downloaden? Tenslotte is toch de overheid verantwoordelijk voor goede signalisatie (en borden horen al lang niet meer bij ‘goede’ signalisatie).
Patrick170 zegt
Dit grapje kost wel meer dan 500 euro op je wagen, vind het veel geld voor zoiets