Het ronderecord was gisteren niet veilig bij de kwalificatie op Le Mans. Stephane Sarrazin, die met zijn Peugeot 908 HDI fap-fap de eerste startpositie wist te bemachtigen, dook er maar liefst 7,8 seconden onder toen hij in de eerste sessie een tijd neerzette van 3’18.513″ met een gemiddelde snelheid van 247,16 km/h.
Déjà vu? Het is in ieder geval een hele opsteker voor Peugeot na de enorme smakkerd die een van hun auto’s twee weken geleden maakte. Nog leuker is het dat plaats 2 en 3 ook voor Peugeot zijn, en dat zij óók het ronderecord gebroken hebben. Ook de Audi’s die volgen hebben die tijd verbeterd. Beetje matig record was het dus.
Niet alle auto’s die vooraan starten zijn diesels: op nummer 6 vinden we de Lola-Aston Martin van het Charouz Racing System Team terug. Op nummer 7 staat wel weer een Audi. De afgelopen jaren heeft het Duitse merk consistent het best gepresteerd, ook al zijn de Peugeots gewoon sneller. Als de Franse barrels het slim aanpakken zou de voorspelling van chefke nog wel eens werkelijkheid kunnen worden. (bron: reuters)
Jan Lammers start met de Lola Judd vanaf positie 12. De jongens van Van Merksteijn Racing (Peter van Merksteijn, Jos Verstappen en Jeroen Bleekemolen) starten overall vanaf de 18e plek. Jos zette een tijd neer van 3’32.301, waarmee ze netjes de LMP2-klasse aanvoeren.
Marvin zegt
247,16 km/h… gemiddeld!?!
subaru555 zegt
@marvin
vroeger gingen ze nog veel harder hoor.
tristan zegt
Jah gemiddeld ja, wat dacht je dan als top :s
rikkon zegt
tistie mooi hé
Sem zegt
nooit gedacht dat diesel het zo snel zo gaan maken binnen le mans
Mairsil zegt
@subaru555
Als ze vroeger harder gingen, hoe kan dit dan een nieuw ronde-record zijn?
Suiadan zegt
@Marvin: Ik heb een vermoeden dat die Mulsanne Straight er voor iets tussen zit. Het Circuit de la Sarthe heeft sowieso veel rechte stukken.
Citrofiel zegt
Go Peug! Laat die Duitsers maar een poepie (of eigenlijk een hoop dieselwalm) ruiken!
@ Mairsil; Scherp. ;)
subaru555 zegt
@mairsil
andere baan, nu is er op het rechte stuk twee knikjes, dat was er eerst niet
Susp1cious zegt
@ Sem, dat is niet zo verwonderlijk als je het motorenregelement bekijkt voor diesels en benzine auto’s.
Als Peugeot dit jaar de betrouwbaarheid een beetje voor elkaar heeft dan zou dit wel eens een mooi jaar voor hen kunnen worden. Ik vind het voor Jos en equipe jammer dat de Porsche waarin ze rijden zo begrensd is. Fantastisch van Porsche dat ze zo’n goede LMP2 auto hadden neergezet dat deze sneller was dan sommige LMP1 auto’s. Natuurlijk is de FIA er dan weer als de kippen bij om de pret te verzieken.
ff helemaal off-topic: wordt tijd dat er een andere autosportbond komt!
F1-freak zegt
Waar staat de Aston Martin Gulf?
San Sebastiano zegt
@Subaru 555: dit is echt een nieuw ronderecord, dus ook qua gemiddelde. Jij bedoelt waarschijnlijk dat vroegah de topsnelheden hoger waren dan tegenwoordig (ca 400km/h tegen ca 350 km/h nu), maar staat tegenover dat de bochtsnelheden nu weer hoger zijn: dat resulteert in snellere rondetijden.
subaru555 zegt
@ San Sebatiano
oh, dan heb ik dat fout gedacht
NISmo zegt
@Mairsil
Omdat het ‘Mulsanne-straight’ toen nog geen twee chicanes bevatte om de snelheid eruit te halen. De auto’s van toen liepen daar meer dan 400km/h!
Wanneer een circuit wordt aangepast zijn alle daarvoor gereden ronderecords dus eigenlijk niets meer waard, want je kunt ze niet meer eerlijk met elkaar vergelijken. Deze records zijn dus waarschijnlijk de snelste tijden op het circuit in de ‘nieuwe vorm’.
San Sebastiano zegt
@ Subaru: je hebt gelijk qua knikjes op het rechte stuk: was ‘k ff vergeten. Daarom lopen ze nu natuurlijk een stuk minder hard qua topsnelheid. Maar ik denk dat de huidige auto’s die snelheden ook op het oude rechte stuk niet gehaald zouden hebben ivm de enorme downforce van de auto’s.
STJ zegt
Een oude GT1 le mans auto van toyota, porsche of nissan zou gehakt maken van deze peugeot. Rond 1986 hadden LM auto’s ongeveer 900pk.
T16 zegt
Zo kan je live kijken naar de race zaterdag a.s. vanaf 14u30, start 15u00,
tot zondag 15u00. Ja ja, 24 uur lang endurance racen in 4 klasse!
Zaterdag 8u30 Kwalificaties (herhaling) en 9u00 Warming up (Live).
Kijk tip is de group C racers zaterdag ochtend. Live op tv Eurosport 2 vanaf 10u00 tot 11u00 in de legend race, en ook hier te zien: (meesten mensen ontvangen enkel Eurosport (1)!)
http://cosmos.bcst.yahoo.com/up/player/popup/?rn=1929417&ch=1929417&src=eseurosport
Uitzendtijden Eurosport 1 en 2 voor Le Mans hier:
http://consumer.eurosport.nl/adventure/sport_sto1602477.shtml
Hier de lap-tijden en veel meer info op de officiële Le Mans site.
http://www.lemans.org/24heuresdumans/pages/accueil_gb.html
Veel kijk plezier!
the_real_stig! zegt
het is wl grappig hoe de geschiedenis zich blijft herhalen. na 1999 waren alle grote namen bijna verdwenen uit le mans en nu zijn peugeot en porsche er alweer terug bij mischien binnen een paar jaar toyota, bmw, sauber, mercedes, minolta,… het lijstje met kampioenschap wreters blijft maar gaan!
Frasker zegt
Ik denk dat het racerecord v/d Porsche 917 wel eens kan gaan vallen morgen en overmorgen. Met die Peugeot’s op een droog circuit…
Josje zegt
daar gaat de trots van audi…
te hopen voor hun dat het tijdens de race, waar het eigelijk om draait, stukje beter uitpakt…
Davidov zegt
Netjes hoor Peugeot. Heeft iemand misschien een wallpaper van de afbeelding bij dit artikel? :)
CS zegt
Ik vind dat ze de diesels te veel vermogen hebben gegeven. Het is leuk dat er met diesels geraced wordt zeker met langeafstandsraces en het is natuurlijk goed dat ze dan ook competitief zijn, maar hier is geen kruid tegen gewassen. Als diesels zowel sneller zijn op de baan als ook minder stops hoeven te maken, wat moet je dan beginnen als benzine?
Ik vind het veel leuker als een diesel ook op een diesel manier meestrijdt, dat wil zeggen: net een tikkie minder vermogen dus net iets langzamer, maar ook minder brandstof/banden verbruik en dus minder stops. Terug van 5.5liter naar 4.7-5.0L lijkt mij dan ook een logische stap.
robbie zegt
@F1-freak, op de 4e en 5e plaats in de GT1 klasse. De complete startopstelling (per klasse):
http://www.lemans.org/24heuresdumans/chronos/pdf/essais2/practice%202_24hCla.pdf
michiel zegt
Kent iemand een NORMA M20?(een auto he ;)
600pk BMW M3 CSL motor.
waarom doet die niet mee in Le Mans?
link : http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/15/wakker-worden-met-norma
bla zegt
@San Sebastiano: Vroeger, met het rechte stuk zonder de twee chicanes, lag de tijd nog lager. Rond de 3.15. Maar de huidige auto’s zijn dus sneller, want in die chicanes verlies je natuurlijk meer dan 3 sec. En @STJ: Deze wagens gaan toch een stuk rapper dan die Toyota’s en porsches hoor. Pk’s is niet alles…
Speedy zegt
Jos en zijn maatjes starten overall 14de plek.
http://www.lemans.org/24heuresdumans/chronos/pdf/essais2/practice%202_24h.pdf
Carabo zegt
@michiel
Die wagen valt binnen geen enkel regelement op Le Mans en zou toch hopeloos te langzaam zijn.
robbie zegt
@T16, RTL GP zend ook redelijk wat uit (op RTL7) en op hun site is ook nog een live stream te vinden.
http://www.rtl.nl/sport/rtl_gp/lemans/live/
Stijn zegt
@ Frasker zou wel eens kunnen alhoewel het record uit ’71 (Distance – 5335.313km Average Speed – 222.304km/h) toch wel vrij scherp te noemen is :-). In de jaren ’80 dacht men het, tevergeefs, ook enkele keren te breken. En dan te zeggen dat het record nog scherper had kunnen staan, want Pedro en Olliver vielen uit toen ze aan kop lagen met een gemiddelde snelheid van 240 km/u. Ter vergelijking de pole was toen; Pole Position – #18 John Wyer Automotive Engineering Ltd. – 3:13.90.
Toch zal het waarschijnlijk nooit meer zo’n indrukwekkende overwinning als toen worden, de eerste Ferrari (3de) eindigde toen op bijna 500 km achterstand. Those were the days…
terazino zegt
Als Peugeot deze keer nog niet weet te winnen kunnen ze er maar beter mee stoppen. Audi blijft de eerste diesel!
Alain zegt
Vroeger gingen ze inderdaad nog harder. Dat was toen de twee chicanes op Les Hunaudières (Mulsanne Straight) er nog niet lagen … .
robbie zegt
@Alain, vroeger was alles toch beter ;)
dekster zegt
Hopelijk rijden de audi’s en peugeots elkaar uit de race en gaat een Porsche of Aston martin-Lola met de overwinning lopen :)
guzmann zegt
Iemand die crash nog gezien gister van die ene Mazda in de kwalificatie? LMP2 geloof ik.
guzmann zegt
@Davidov:
http://www.seriouswheels.com/cars/2007/top-2007-Peugeot-908-V12-HDI-at-Le-Mans.htm
Gregorius zegt
@ Guzman: Jazeker. Was weer een geval van een hoop lucht onder de platte bodemplaat op hoge snelheid. Kan bijna niet anders dan dat we er ook nog eentje zien inde 24h. Het blijft een probleem en er gaat binnenkort een keer een dode bij vallen voordat er echt iets aan gedaan gaat worden.
Danny zegt
Echt op zen frans efkes rap zijn maar we zullen zien wie er eerst aan de streep is.
Ik ben er gerust in dat audi weet waar ze mee bezig zijn het zijn tenslotte 24 uren he.
maar inderdaad peugeot heeft efkes in de kijker geweest.
Scuderia zegt
Ik keek vanochtend dacht ik dat het al bezig was :P
En heb volle vetrouwen in Jos verstappen! en al helemaal in Jeroen Bleekemolen!
Jeroen Bleekemolen is gewoon een geweldig! Als hij nou eens F1 ging rijden.
Waneer is Le Mans trouwens Augustus hé?
Rick dos zegt
Kijk, Audi krijgt EINDELIJK eens een keer échte concurrentie en het is gelijk nergens meer te bekennen….
Conclusie kan dus zijn dat de overwinningen van Audi van de afgelopen jaren nogal hol zijn…
bozewolf zegt
^^ Uuuh…over een uurtje?
geert zegt
reageer nu eerste keer , maar zie nogal dikwijls voor en tegenstanders Duitse en Franse wagens. Nu, ik ben verzamelaar van auto’s, ook recente. Beste vrienden, ze hebben allen gebreken. De Duitse fans overschatten de Duitse wagens, De Franse fans overschatten de Franse enz…… En een race is wel meer dan de mechaniek alleen….
wel leuk dat peugeot nog even aan het milieu denkt tijdens de race en een roetfilter plaats.
eigenlijk zou audi moeten winnen gezien de ervaring die ze hebben met diesels op Le Mans.
geert zegt
ha, nog iets vergeten. Als de drukgevoede benzinewagens ook tot 5500 cc (zoals de diesels)mochten gaan ipv 4000 cc dan zouden we niet veel spreken over de diesels.
Davidov zegt
De Porsche RS Spyders doen het goed :)
Davidov zegt
De Peugeots ook trouwens.
Brent corijn zegt
erg snel!
Nick zegt
@Geert: Dan zouden er limieten gelden voor toerentallen zoals bij Formule 1.
De diesels zijn ook gelimiteerd op zowel toerental (5000 tpm) als de turbodruk/luchtinvoer, vanwege de roetfilters die vast zouden kunnen lopen.
Wel erg triest dat de Ottomotoren in de prototypeklasse geen katalysator hoeven te dragen.
Met de nieuwe XPI techniek van Scania-Cummins, kan men met gebruik van tweetraps uitlaatkoeling (EGR) zorgen dat men de uitlaatgassen door de partikelfilters vrijer kan laten stromen en daarmee het vermogen opkrikken.
Dan moeten ze uiteraard wel die techniek in handen krijgen.
geert zegt
@Nick:
Inderdaad triest dat ze geen kat hoeven. Is de roetfilter bij de diesels dan wel verplicht? Hebben de audi’s ook een roetfilter?
eigenlijk spijtig dat er maar 2 dieselbouwers meedoen, niet?
Nick zegt
@Geert: Nou, ik heb liever wel nog dat Ottomotoren mee rijden aangezien aan het dieselgeluid nog steeds niet te wennen is voor mij.
Hoe vervelend iedereen (incl. ik) het ook vind, dieselmotoren (tenzij de HCCI motor toch blijkt te werken) zijn de toekomst.
Thermodynamisch is het veel beter, alleen dat het vermogen afhankelijk is van het luchtoverschot is een vervelende drempel die even overwonnen moet worden.
geert zegt
tja, het rendement van de diesels is momenteel niet te kloppen……………
Davidov zegt
Een 908 klinkt trouwens best lekker, beter dan ik had verwacht :)
CS zegt
@Geert
Je hebt gelijk over het rendement, probleem wat ik ook met het reglement heb is dat ze bovenop dat efficiëntie voordeel ook nog eens 9 seconden per ronde sneller kunnen zijn als de snelste benzine, wat heeft het dan nog voor zin? Maar ja, de grote merken heh, altijd een net wat vettere vinger in de pap.
geert zegt
’t is waar. misschien maar hopen dat de andere grote dieselmakers(bmw,fiat……)er ook bijkomen. En als het reglement dan nog aangepast wordt zodat de benzines er terug bijhoren…
Audi heeft nu in elk geval een concurrent met peugeot erbij. Wie er uiteindelijk wint is voor mij niet zo belangrijk, als er maar strijd is.
haha, wie weet, straks een ferrari met dieselmotor.