Het sleepte tijdenlang voort, maar zoals gisteren al aangekondigd, heeft de Hoge Raad vandaag eindelijk besloten wat je moet doen met de kleine boetes die je tijdens je werktijd vergaart. Namelijk: gewoon lekker zelf betalen. In het door TPG Post ingestelde beroep heeft de Hoge Raad de eerdere uitspraak van het gerechtshof vernietigd en de vorderingen van Abvakabo en de werknemer alsnog afgewezen.
De Hoge Raad kwam tot deze uitspraak door de volgende punten:
1. Niets wijst erop dat de wetgever bij de invoering van de WAHV (begin jaren-90) heeft willen bepalen dat in dit soort gevallen voortaan de werkgever zelf de boetes zou moeten dragen.
2. Boetes voor onder de WAHV vallende verkeersovertredingen die met een motorrijtuig door werknemers worden begaan in de uitoefening van hun werkzaamheden worden in veel gevallen aan de werknemers zelf opgelegd, omdat de overtreding is begaan met “de eigen auto”, of omdat direct kon worden vastgesteld wie de bestuurder was.
3. Nu het gaat om een betaling voor een overtreding die de werknemer heeft begaan, ligt het voor de hand aan te nemen dat zich hier een categorie van gevallen voordoet waarvoor de tweede volzin van het eerste lid van art. 7:661 BW afwijking van hoofdregel van de eerste volzin toelaat.
4. Toepassing van die hoofdregel van de eerste volzin van art. 7:661 BW zou leiden tot een in de verhouding werkgever-werknemer niet te verklaren onderscheid tussen boetes die met toepassing van art. 5 WAHV zijn opgelegd aan de werkgever en boetes die op grond van die wet zijn opgelegd aan de werknemer: de eerste zouden in beginsel voor rekening van de werkgever blijven, de laatste voor rekening van de werknemer.
Bent u er nog? Goed, als je op je werk graag te hard wil rijden moet je dus gewoon dokken. En zo hoort het, want dat moet de rest van de weggebruikers ook. Ik hoop maar dat deze memo ook bij de provincies en in Den Haag terecht komt…
(bron: rechtspraak.nl)
Jesper zegt
Uiteraard geld dit niet voor de ambtenaren, die geven ten eerste doodleuk hun chauffeurs de schuld, en ja, met zo’n dikke 750li tik je toch eigenlijk zonder te weten de 180 aan, de heren hebben natuurlijk haast…
Overigens een publiek geheim dat de boetes voor politieagenten buiten diensttijd ook altijd genegeerd worden, zodra je zegt dat je agent bent wordt het voor de 12.396e keer door de vingers gezien, al reed je 60km/u te hard
(uit eigen ervaring – behalve dat 12.396)
Gizzer zegt
Belachelijk dat er met dubbele maten wordt gemeten. Ik vind dat ambtenaren politie of niet ook gewoon bekeuringen zelf horen te betalen. Anders plaatsen ze zich boven de wet, iets wat niet de bedoeling is. We hebben niet voor niets een scheiding tussen de uitvoerende een wetgevende en rechterlijke macht.
kadett rijdt beter zegt
En terecht!
Achterlijk gedrag om je werkgever verantwoordelijk te stellen voor jouw rijgedrag!
Erik zegt
” Overigens een publiek geheim dat de boetes voor politieagenten buiten diensttijd ook altijd genegeerd worden, zodra je zegt dat je agent bent wordt het voor de 12.396e keer door de vingers gezien, al reed je 60km/u te hard”.”
Tja en zo heeft ieder beroep zijn voordelen, zoals de SRV man die zijn eigen FOOD die hij verkoopt zelf tegen inkoopsprijs thuis op zijn tafel zet of de autoverkoper die een nieuwe auto tegen inkoopsprijs koopt en zo kun nog wel even doorgaan!
Corrado vr6 slc zegt
Ik vind het best lullig, want bijv. koeriers moeten van hun baas teveel orders geleverd hebben voor 5 uur en krijgen gezeik als ze het niet af hebben.
Dus vind ik het dan toch wel terecht als de baas het zou moeten betalen.
Guan zegt
Mooi, terechte uitspraak.
@Gizzer; de uitspraak zegt niet dat ambtenaren het wel door hun baas kunnen laten betalen, dus door de HR wordt helemaal niet met twee maten gemeten.
Sorcerer zegt
Nu moet nog iemand een zaak beginnen tegen gemeenten/de ambtenarij, om te zorgen dat zij niet meer hun boetes mogen declareren…
Jandepandaman zegt
Tja… Ik reed afgelopen woensdagavond vanuit Zeeland terug naar Den Haag en toen ben ik met het Pandaatje ook een paar keer Fors van de weg gedwarreld door een aantal van die donkerblauwe gevaarten met ingebouwde chauffeurs die Fors mmer dan 50 over de limiet heen gingen- ook op de stukken waar trajectcontrole is. Vermits dit arrest ook geldt voor die groep gaan we nu dan zien of hun salaris werkelijk zo goed is dat ze voortaan die boetes zelf slikken, of dat ze toch maar een tandje rustiger gaan rijden.
jopie zegt
Het besluit dat de provincie-ambtenaren boetes konden declareren was genomen op basis van de uitspraak van de rechter in deze zaak. Nu de Hoge Raad (terecht) anders heeft beslist, moeten de provincies die regeling per direct terugdraaien.
Wie denkt dat ze dat ook gaan doen?
CSL zegt
Dat was gewoon te verwachten. Jij beheert tenslotte met je rechtervoet de auto en niet je baas.
w0o0dy zegt
Nou het is duidelijk, ga er maar niet vanuit dat die postbode voor je gaat stoppen als je via het zebrapad over wil steken, hij/zij is namelijk veel te druk met het in de gaten houden van de snelheidsmeter.
Goed man, dat beleid om het verkeer veiliger te maken!!
Realhustler zegt
Ok, de hoge raad heeft een punt. Maar er is ook iets wat ontbreekt. Want iemand rijdt in de baas zijn tijd te hard. Waarom ? Is het per ongeluk ? Is het omdat de door de baas gedicteerde agenda te krap is ?
Bv een chauffeur. De baas zegt, ik heb haast, rij even door, wil je. Doe je dat niet werkweigering. misschien niet juridisch, maar wel tussen de oren van de baas.
Een koerier, helemaal. Over een half uur moet dit pakje in amsterdam zijn. Gaan !! Is niet fair dat ie dan de boete zelf moet dokken, toch ?
Timmah zegt
@ Realhustler,
Je bent nog altijd steeds verantwoordelijk voor je eigen daden . Het is niet omdat je baas je iets opdraagt dat je dat ook letterlijk moet doen met achteraf als excuus dat je baas het gezegd heeft.
Turbo zegt
@Realhustler, laat je baas dan op schrift zetten dat hij de boete betaalt. Het staat je vrij in dit land om een oor aangenaaid te worden (wat dus velen toelaten).
Erik zegt
Tja,
EIGEN VERANTWOORDING!
Je gaat toch niet werken bij een baas die je aanzet tot verkeersovertredingen die je zelf moet betalen! Laat het hem maar schriftelijk op papier zetten dat hij de boete(s) betaalt op het moment dat er een binnenkomt. Maak dan afspraken met hem binnen de CAO overeenkomst / arbeidsvoorwaarden, toch?
Of ben je zo verstandig en zoek je een andere baas die wel verantwoording durft te nemen dat zijn bedrijfslogo niet geassioceerd wordt met ASO rijgedrag door zijn chauffeurs.
Zelf wil ik nog wel eens het bedrijf bellen dat ASO rijgedrag op de weg vertoont om het kenteken door te geven zodat er met een goed gesprek misschien meer respect komt onderling in het verkeer. En vaak vloeit hieruit voort dat een baas dankbaar is dat hij geinformeerd wordt hoe chauffeurs met zijn voertuigen en bedrijfslogo ASO gedrag vertonen op de weg.
Verder kan ASO gedrag leiden tot verkeersongelukken met dodelijke afloop en dat wil je als chauffeur toch niet op je geweten hebben en de rest van je leven mee dragen, of wel soms?
niek zegt
@ w0o0dy
Als jij geen constante snelheid kunt houden en op het verkeer kunt letten tergelijkertijd, wil je ons allen dan een plezier doen en onmiddelijk je rijbewijs verscheuren?
Pim Brussee zegt
Het gas intrappen doe je zelf, en niet je werkgever zo simpel is het.
Dat er bloedsnel rijdende zwarte BMW’s met blauwe zwaailampen in de grill rijden (met hoge ambtenaren of mensen uit de politiek erin), die jou min of meer dwingen aan de kant te gaan, moet je negeren.
Uitsluiten voertuigen met optische en geluidssignalen moet je de ruimte geven c.q. voor laten gaan. Dus ook een KLPD voertuig met uitsluitend de zwaailampen aan kun je gewoon negeren.
sjors zegt
als bijv een trekker/oplegger-chauffeur besluit om tot aan z’n begrenzer te rijden , kan dat weleens de bedoeling zijn dat ie niet door jan-en-alleman-met-irritatie ingehaald wil worden , door zijn snelheid aan te passen aan de rest van het rechts rijdende (vracht)verkeer.
Da’s namelijk beter dan steeds een personenauto’tje vlak voor z’n bumper ingevoegd te krijgen.
Het gaat ( en ging ) hier niet om “jakkeren”.
Iemand met een bureau-job kan tijdens werktijd schadeplichtig zijn aan z’n werkgever ( orders verkeerd afhandelen / etc ) , maar hoeft die financiële schade NIET zelf te betalen.
Waarom moet een nette chauffeur (die elke dag op de weg zit) dit wel ?