Groen is de nieuwe pussy-magnet en de Toyota Prius heeft zo’n lekker groen imago, dus ren allemaal voor je volgende auto naar de Toyota dealer. Als auto van de zaak kan natuurlijk ook, want dan is de bijtelling lekker laag. Ik snap dat je staat te popelen en bijna niet kan wachten, maar heb nog even geduld tot volgend jaar want dan komt de volgende generatie Prius op de markt. Met die nieuwe lithium-ion accu’s, desgewenst als plug-in hybride, wordt het helemaal een feest. Wie jankt er bij een verbruik van 1 op 45 dan nog over een benzineprijs van twee euro per liter? Zo zie je maar, de Prius heeft enkel voordelen.
Ho, ho, even rustig, niet zo enthousiast graag, want daar wordt Toyota een beetje zenuwachtig van. Door de hybride hype heeft iedereen zo’n hoge verwachting van de volgende generatie hybrides, dat Toyota ons liever weer met twee benen op de grond zet. Een verbruik van 1 op 45, is namelijk nogal aan de optimistische kant en dergelijke cijfers zullen in de praktijk waarschijnlijk door lang niet iedereen worden gehaald, aldus Toyota technologie expert Bill Reinert.
Tevens verwacht Toyota dat de plug-in hybrides een bereik zullen hebben van zo’n 65 kilometer, wanneer er puur op elektriciteit wordt gereden. Daarna moet de stekker weer in het stopcontact, of de benzinemotor moet een handje helpen. In het stadsverkeer zal dit volgens de Japanners voor veel mensen voldoende zijn, maar ook hier moeten de verwachtingen niet worden overdreven, om teleurstellingen achteraf te voorkomen. (via: automotive news)
jurrian zegt
ik ben ook benieuwd! hoe lelijk hij dit keer zal zijn. ik snap niet dat mensen bij het woord lelijke auto nog steeds met de multipla op de proppen komen, dat ding is allang history en de prius overtreft hem in saaiheid.
niels zegt
en hoe hard kan je rijde tot je verbrandingsknallertje weer aan schiet? lijkt me een vreemd idee om elektrisch over de snelweg te “scheuren”
Mercbenz zegt
Ik hou niet van geitenwollen sokken figuren, ik hou niet van veganisten, ik hou niet van greenpeace; dus hou ik ook niet van de Prius :D
Doet u mij maar een dikke V8 of groter…..
Nic zegt
Ach, met het huidige kabinet, wat graag wil laten zien dat ze tot 2 kan tellen (“Kijk, de dieselprijs is nu €1.47, als we daar nou eens 3 cent bij op doen komen we uit op €1.5, en als we dan over een half jaar de BTW verhogen, dan komen we uit op misschien wel €1.55! En als we dan nog even doorzetten komen we uit op, jahoor… €2.-! Knap van ons he?”) vind ik zo’n hybride dingetje nog niet eens zo gek, zeker niet omdat de Prius wel erg rijkelijk is uitgerust, standaard. Alleen zou het geen ramp zijn als ‘ie er iets meer zoals bijvoorbeeld een Mazda 6 uit komt te zien. ;)
Thibaut zegt
Elektriciteit kost ook geld. Er wordt precies altijd gedaan alsof dat gratis uit het stopcontact komt. Hoeveel kWh heeft dat nodig om op te laden?
Trobken zegt
Ik verwacht ook veel van deze mannen:
http://www.loremo.com
GT-versie spreekt me ook wel aan.
En toch ’n pak mooier dan de huidige Prius én veel revolutionairder…
Check es de filmpkes op youtube.
Nic zegt
@Trobken: die heb ik laatst nog gezien op Discovery. Lijkt me ook wel wat inderdaad. Hij schijnt ook erg veilig te zijn.
@Thibuat: elektriciteit kost wel een stuk minder dan benzine, zelfs relatief gezien.
Bouncing Bullet zegt
En hoe proper is de productie, gebruik en afbraak van die duizenden batterijtjes? Of is dat muggenziften???
Bas zegt
@Mercbenz
Geniet er dan nog maar een paar jaar van.
Bouncing Bullet zegt
of is het muggEziften?
Zoef zegt
“Bijtelling lekker laag”
klinkt als
“krijg je maar een half pakje slaag.”
ML320cdi zegt
@Mercbenz
ik zou ook nooit zo’n auto kopen, maar ik ben wel van mening dat het goed is dat ze er komen en dat iedereen er mee bezig is. Want je kan wel blijven zeggen ik wil een V8, maar als je straks 2 euro voor een liter brandstof moet betalen en in de toekomst wordt dat alleen maar meer, dan piep je natuurlijk wel anders. Aangezien er bij mij 95 liter in gaat en ik minimaal 1x per week tank wordt dit een duur geintje.
gemister zegt
groen of niet, zelfs op m’n fiets ben ik eerder bji de honderd. Nee dank je, ik sla over.
Emmanuel zegt
@gemister
Nou, ik heb met onze Prius er enkele dagen geleden nog een (waarschijnlijk heel slecht schakelende) bmw 320d uitgetrokken. En denk dat ie toch probeerde, vermits hij mee ging tot 140 waar je 70 mocht.
10.9 naar 100 (en zonder dat je tijd kan verliezen met schakelen) is best wel snel hoor.
g55amg zegt
is het niet zo,dat als je een accu niet onder stroom houdt,dat dan de energie verloren gaat,dus wanneer je dit gedrocht niet rijdt kost het je ook geld of heb ik het nu verkeerd ?
Powerbrake zegt
Ben ik de enige hier met een inkomen beneden de 100.000 Euro?
ronald zegt
Toyota meest waardevast, bron automotive
http://www.automotive-online.nl/home/5039-grandeur_minst_en_aygo_meest_waardevast.html
Prius meest waardevolle hybride auto! Al klinkt een v8 voor mij ook een stuk mooier maar je lacht iedereen uit als je in een prius rond kan rijden. Ik kom veel minder bij de tank ”echt veel minder” en het is gewoon een dergelijke auto met een super staaltje rechniek en net zo ”nog” zuinig als de aygo van de buurvrouw.
Esprit_de_Flandre zegt
@Powerbrake: Hierzo!
Rovvel zegt
@Powerbrake: nee, maar waarschijnlijk wel bijna de enige die oud genoeg is voor een rijbewijs ;-)
Emmanuel zegt
@Rovvel
so true :-)
Ben eens benieuwd hoeveel van de mensen hier ooit met de auto’s zullen kunnen rijden waar ze luidop van dromen. Als je (als twintiger) zelf moet werken voor je geld ben je dolblij dat je een Prius kan/mag rijden. Maar die reality check zal voor de meesten nog wel komen.
@Bouncing bullet
In de prius zitten een 20 tal batterijcellen, geen “duizenden”.
En denk jij dat een gewone lood-accu van een auto – die je om de x km moet vervangen – wel milieuvriendelijk is?
Gezien voor 90% van de autoproducenten de Prius een serieuze doorn in het oog is, is het niet meer van evident dat je heel wat anti-Prius propaganda en verhalen te horen krijgt, die in de meeste gevallen totaal geen steek houden.
Zoek mij eens een andere benzinewagen die in druk stadsverkeer onder 5l/100km blijft, of zelfs maar in de buurt komt?
Bas zegt
@Emmanuel
Haha…ik ben zelfs benieuwd hoeveel van de jonge gastjes….die nu nog geen rijbewijs hebben uberhaubt ooit het geld zullen hebben om hun eigen door werk betaalde auto vol te tanken met benzine.
Ik denk ongeveer 1.
De rest mag blij zijn als hun baas hen een leasebak ter beschikking stelt die NIET op een fosiele brandstof rijdt (en dus nog enigsinds betaalbaar is).
Ik heb het even over alles na 2010.
Voor de rest:
Verdubbel even het bedrag wat je NU uitgeeft aan: energie en eten en bedenk jezlef even of je het dan nog kunt betalenom auto te rijden….uberhaubt.
Dat is namelijk de realiteit over nu en 2 jaar….leer er maar mee leven alvast.
Rayner zegt
waarom praat iedereen over die prius? zijn we lexus en mercedes vergeten?
markieanta zegt
@Rayner, Mercedes?
Sinds wanneer hebben die een stroommobiel.
Die hebben slechts een zuinige auto ontwikkeld, maar dat hebben Ford, VW en BMW bijvoorbeeld ook. Dus wat is je punt.
Even voor de duidelijkheid, Lexus is onderdeel van Toyota…
9000cse zegt
@ Rayner
Welke Mercedes?
9000cse zegt
@ Dennis
Ook bij mij wekt je artikel de indruk, dat Toyota de Prius zal vervangen door een ander, nieuw model (= carrosserie), terwijl ik meen, dat dit hetzelfde zal blijven en alleen de techniek vernieuwd zal worden (li-ion batterijen plus plug-in). Graag een reactie. Bij voorbaat dank.
bmw zegt
@Bas: sommige mensen houden echt van de angstretoriek. Jij bent er ook zo eentje, blijkbaar.
– voedingsprijzen zullen niet verdubbelen in de komende twee jaar;
– onze samenleving en economie zitten in een snelle evolutie, maar niet in een revolutie;
– voeding, brandstof en andere energie vormen weliswaar een belangrijke hap uit ons budget, maar huisvesting en ontspanning zijn minstens even belangrijk.
Ik vraag me af of mensen zoals jij er plezier in scheppen om van die onheilstijdingen op websites te posten? Als je iets van economie en samenleving kent, dan moet je dit verhaal toch genuanceerder en correcter kunnen vertellen? Of is dat jennen gewoon leuk: behold, the world is coming at its end. Echt, mocht het wat grappiger geformuleerd zijn, zou ik er nog om lachen. Nu is het gewoon bangmakerij en onzin.
Corrado vr6 slc zegt
Als ik het geld had zou hem wel willen hebben, dan zou ik em op de oprit zetten want dan kan ik zeggen ‘kijk ik heb een prius, ik ben milieu bewust’ en dan rijdt ik weg in m’n dodge charger r/t hemi en of 1 van mn andere benzine slurpers ;)
Guan zegt
Waarom zijn er tot nu toe eigenlijk nog geen Li-ion cellen gebruikt in auto’s?? Overigens zie ik dat er in mijn telefoon al weer een ander type zit; Li-polymer.
Trevor zegt
Wanneer gaan ze bij Toyota nou is begrijpen dat er voor die CAMRY hybride wel degelijk markt is. Die zou ik nog best overwegen.. Zullen ze vast met het argument komen dat ze niet in het vaarwater van LEXUS willen zitten… Ik denk dat beide makkelijk naast elkaar zouden kunnen bestaan…
Jesper zegt
@ trevor: Geen idee wanneer Louwman & Parqui (importeur) de Camry naar NL haalt, ik zie er wel steeds meer rijden vanuit de grijze import. Het klopt indd dat-ie dan in het vaarwater van de goedkoopste lexus zit, maar ach, je wilt een toyota of je wilt een lexus he…
Roger zegt
Natuurlijk is Toyota nerveus. Nu al is het bijna onmogelijk de opgegeven fabriekswaarden te halen. Dat geldt voor elke auto maar als je gaat roepen dat je de zuinigste bent gaan mensen daar op letten.
Wat nu als straks de Chevrolet Volt, Volvo C30 Recharge en Honda FCX wèl de opgegeven getallen halen en de nieuwe Prius niet? Dan heeft Toyota een heel groot imagoprobleem.
En wat die vormgeving betreft jongens, daar is helaas weinig aan te doen. Voor een lage Cw-waarde zal de vorm nooit veel afwijken van die rijdende banaan; zie ook Honda FCX en Chevrolet Volt.
Al met al blijft het vanuit een technisch oogpunt een pracht van een uitdaging om uit dezelfde hoeveelheid brandstof 2 x zoveel kilometers (of meer) te halen. Plug-in maakt het al beter; het rendement van de energiecentrale is toch iets beter dan dat van die alleenstaande verbrandingsmotor. Maar waarom niet de meest eenvoudige weg kiezen; gewichtsbesparing. Kijk eens naar bovengenoemde Loremo…
Bas zegt
@bmw
uhuh….geeft niks. Ik heb die voorspellingen niet zelf verzonnen.
…”Ik vraag me af of mensen zoals jij er plezier in scheppen om van die onheilstijdingen op websites te posten?”…
Nee. De bedoeling is eigenlijk wakker schudden….maar met hardhoofdige en anieve figuren zoals jij gaat dat zeker niet lukken.
…”Nu is het gewoon bangmakerij en onzin.”…
Nope…dankzij het internet is er een heleboel informatie beschikbaar.
Als je die info wat genuanceerder wil hebben….en vooral als je niet het hardhoofd of de kerel met de plank voor zn kop wil zijn: zoek jezelf is wat meer informatie op en trek je eigen conclusie.
Doe niet zo dom of iniedergeval ignorant over de problemen die de peakoil met zich mee zal brengen maar probeer jezelf nou s iets erover te leren.
en verder :
Ik vind het prima als we (jij en ik) hierover elkaar over een paar jaar nog s spreken.
En voor wat betreft de energieprijzen mag dat volgend jaar ook al.
Bangmakerij? Je bent gewaarschuwd en als dat je bang heeft gemaakt…dan is dat vooral jou keuze.
Bas zegt
daarbij:
een overheid die zich richt op een zinloze oorlog tegen zelfverzonnen terroristen in afghanistan en een Wilders die de schuld schuift op moslims….DAT is bangmakerij.
Bas zegt
@bmw
Gazprom voorspelt torenhoge olie- en gasrekening
10 juni 2008. Bijdrage geleverd door Rembrandt Koppelaar.
De Nederlandse consument zal volgend jaar meer bijna het dubbele moeten betalen voor zijn olie-, gas- en elektriciteitsrekening. Waar een gemiddeld Nederlands huishouden vorig jaar nog 3200 euro kwijt was aan totale energiekosten zal dat in 2009 boven de 6000 euro uitgestegen zijn. Dat gebeurt wanneer de voorspelling van het Russische Gazprom – een olieprijs van 250 dollar per vat in 2009 – uitkomt. Analisten rekenen namelijk voor dat deze torenhoge olieprijs een verdrievoudiging in de prijs van aardgas vanuit Rusland zal veroorzaken. Van de huidige prijs van 410 dollar per 1000 kubieke meter naar 1500 dollar per kubieke meter in 2009. Voor het kostenplaatje van de Nederlander betekent dit dat:
1) de jaarlijkse uitgave aan aardgas (gemiddeld 1700 kubieke meter) stijgt van 1000 naar 2000 euro;
2) de kosten van elektra zullen toenemen van 700 naar 1200 euro per jaar (gemiddeld 3346 kWh);
3) de prijs aan de pomp van benzine stijgt bij een olieprijs van 250 dollar naar 2.8 euro per liter, waardoor de particulier voor haar jaarlijkse 12000 kilometers met de auto tegen de 3000 euro kwijt is.
Bron: Peakoil Nederland
http://www.peakoil.nl/2008/06/10/gazprom-voorspelt-torenhoge-olie-en-gasrekening/
Trobken zegt
Goed voor de aandeelhouders van Gazprom.
priusrijder zegt
Corrado vr6 slc, 13 June 2008 om 9:07 Inderdaad een dodge charger is heel handig. Maakt psychisch waarschijnlijk iets goed, wanneer je een probleem hebt met een te klein geslachtsdeel. Een prius maakt weer iets goed, wanneer je een klein inkomen hebt en toch op een heerlijke manier wilt reizen. Daar heeft het milieu eigenlijk helemaal niets mee te maken.
Vroegwakker zegt
Bas schrijft 13 June 2008 om 19:16. Volgens jou geeft Wilders de schuld van de hoge benzineprijs aan Moslims? Dat is nieuw voor me, volgens mij verzin je deze onzin zelf. Overigens is de Prius een geweldige wagen en de nieuwe wordt duidelijk nog beter.