De afgelopen periode zijn de brandstofprijzen explosief gestegen. Als klap op de vuurpijl heeft onze “meedenkende” regering ook nog een accijnsverhoging voor ons in petto. De gestegen BTW inkomsten die gepaard gaan met een hogere brandstofprijs zijn blijkbaar niet voldoende. Als protest gaan vrachtwagenchauffeurs donderdag 50 km/u rijden.
De brancheorganisaties TLN en EVO hebben deze landelijke actiedag met het ‘de maat is vol!’ aangekondigd. Op achttien plekken in het land zullen zij vanaf 11.55 uur een half uur lang 50 kilometer per uur rijden op de snelweg. Het is de bedoeling dat automobilisten zich scharen achter colonnes van vrachtwagens. Wie daar geen zin in heeft, willen we graag wijzen op dit filmpje.
Jordyenbmw zegt
Dan kunnen we allemaal zeker weer in de file staan
xaray zegt
effe offtopic. hoe wordt accijnzen uitgesproken? assijnzen of aksijnzen :p?
Tenck zegt
Lekker allemaal, stakende bussen, stakende vrachtwagens. Straks is mijn fiets ook nog gejat.
Denk dat ik maar ga staken voor een staakverbod.
Benny1 zegt
Pak de regering nou eens aan in plaats van jezelf!!!
Lout zegt
Een staakverbod zoals in Spanje, Frankrijk en Portugal zou een stuk effectiever zijn! Maar 3x toeteren, een half uur 50 rijden,…. wat een kneuzenacties!!!!
Lout zegt
staakverbod = staking uiteraard! Ik was de post van Tenck aan het lezen :p
Lil Jeezy zegt
Ik snap hun niet WAAROM pas NA 11:55 en WAAROM maar EEN HALF UURTJE? en WAAROM 50km/h? en WAAROM niet 20km/h en de hele dag door VEEL leuker.. :P
CasperH zegt
Hmm, ik snap het enerzijds wel, maar ik zou toch graag een publieksvriendelijker actie zien. Uiteindelijk kunnen wij als automobilisten er ook niet veel aan doen en treffen wij in principe hetzelfde lot.
Wel goed dat ze in actie komen, in tegenstelling tot de automobilist die altijd maar alles lijkt te slikken.
M Freak zegt
Een half uur lang met je vrachtwagen de weg blokkeren lijkt me een beter plan.
Freddy zegt
Snap niet waarom ze niet de accijns verlagen.
Is alleen dit jaar al in belgië 6x verlaagd.
Zijn toch 1 europa????
Het kabinet begint steeds meer op de maffia te lijken.
Peter zegt
Aksijns.
automobilisten protesteren al jaren met langzaamrijden: files.
kon zegt
dit is toch juist heel goed? de automobilisten moesten hier eens een voorbeeld aan nemen
Fede zegt
Ik ben niet snel voor akties, maar hier sta ik 100% achter.
Laat maar komen die vrachtwagens! Het mooiste zou zijn als ze wat van die dingen ook op het binnenhof parkeren.
ITALIAgait zegt
Casper
2e deel , 100% mee eens
Ringfan zegt
Laat ze het gewoon in de spits doen!!!
Kom ik tenminste op tijd op mn werk…
M Freak zegt
We moeten misschien voor hen die een auto hebben, afspreken de ingangen van het Binnenhof af te sluiten. En protesteren.
Heisa’s daar in Den Haag.
Johan zegt
Ik vind dat sportwageneigenaren (en andere bezineslurpers) zich ook moeten verenigen en dergelijke acties moeten gaan houden!
Wie doet er mee!?
jan zegt
Waarom niet alle overheidsgebouwen in Den Haag blokkeren met vrachtwagens en bussen! Nu hebben wij er last van en niet de overheid!
gioor zegt
jaor..
gaan de bussen weer rijden, maar dan sta je jaren in de file omdat de vrachtwagens 50 gaan rijden..
ik word schijtziek van al dat gestaak!
Ik moet zo in de vakantie terug naar school omdat ik dingen nog niet afgerond heb omdat ik gewoon niet naar school kon…
is tog helemaal van de zotte !
RenJie zegt
@xaray
meen je dat serieus of wat :P het is de tweede, dat kan ik je wel vertellen.
TnT_200BhP zegt
@ Johan
Koop je een sportwagen, dan ga je er op een bepaalde manier mee akkoord dat deze enorm verbruiken.. Ik kan er zelf van meespreken.. Natuurlijk zal ik de huidige benzineprijzen zeker niet goedkeuren, maar om als sportwageneigenaar actie te gaan voeren, zal je weinig goede respons op krijgen vrees ik…
CasperH zegt
@ Johan: top! Tellen mijn modelauto’s ook?
Guan zegt
De beste stimulering voor technische ontwikkeling is oorlog. De beste stimulering voor de vermindering van brandstof verbruik moet wel een hogere prijs zijn, gooi maar omhoog dus die accijns.
Moet aan de andere kant natuurlijk wel de aanschaf van een nieuwe zuiniger auto goedkoper worden. (En dat deel begrijpen ze geloof ik nog steeds niet in den Haag)
Maar goed, het brandstof verbruik van een zeecontainer gaat natuurlijk enorm naar beneden wanneer ze 50 ipv 80 rijden, dus doe maar. Je zou natuurlijk ook kunnen beginnen om de aerodynamica van zo’n ding wat beter te maken, remenergie terug winnen en zo zijn er vast nog wel wat dingen te bedenken.
Dit is dus de positieve benadering he, misschien maakt het je dag wat beter ;-)
Testpiloot zegt
Wat was de boete ook alweer voor rijden over de vluchtstrook….plankgas?
Peter zegt
een stilstaande auto stoot niks uit en belast het milieu niet. Dus weg met die wegenbelasting op gewicht.
Brandstofkosten omhoog als je verbruik wilt beperken.
Dan heb je de keus: meer rijden? Dan een zuinigere auto kopen. Veel verbruikende auto willen hebben? Dan minder rijden.
Want wat nu gedaan wordt is gewoon smerig: mensen die al een auto hebben kunnen ‘m niet zomaar eventjes inruilen voor een zuinige. Want die zijn nieuw en op nieuwe auto’s zit zoveel belasting dat dat niet haalbaar is.
Je kunt hier beter een oudere benzine auto kopen ipv je oudere diesel. En die oudere diesel is niet zo interessant voor kopers. Dus export en dus lagere prijzen. Dus minder geld om nieuw en zuinig te kopen.
Overheid eet weer van drie walletjes: accijns en BPM en wegenbelasting.
Het kan bijna uit om in Luxemburg te gaan tanken vanuit Arnhem…..
RScosworth zegt
Ik ben blij dat ik in het grensgebied met Vlaanderen woon waar de accijnzen al zes maal verlaagd zijn dit jaar. Niet dat die paar centen me zoveel uitmaken, maar nu gaat mijn geld in ieder geval niet naar die kwal met z’n kalfsfoetusleren cape aan. 775 miljoen (driekwart miljard) euro, waar doen we het allemaal voor.
pt0x zegt
ipv dat mensen gaan klagen over het feit dat ze een staking uitvoeren welke voor hun vervelend is nou eens gaan nadenken over waarom ze het doen?!
deze tijden zijn juist goed uitgedacht zodat het publiek er minder last van heeft. verder, eigenlijk zou heel nederland mee moeten doen want dit kan gewoon niet langer.. per maand betaal ik per tank gemiddeld 2 euro meer de laatste tijd, waar gaat dit over… tjonge
Piet zegt
Waarom niet gewoon tanken bij de keine maatschappijen, en de grote jongens links (of rechts) laten liggen. ontstaat er mischien wel een prijzenoorlog!!
Guan zegt
Ik zat hier een reactie te typen, maar heb hem maar weer weggehaald, want het was echt te onvriendelijk. Dat kan ik gewoon niet maken ;-)
AutoInformatief zegt
Zoals al meerdere hier melden. Pak de regering eens zelf aan. Dump een groep vrachtwagens voor het binnenhof etc. Daar bereik je meer mee dan dat je iedereen zit te pesten op de snelweg.
Volgens mij snapt de regering niet helemaal dat wij nogal afhankelijk zijn van die vrachtwagens. Ik weet in ieder geval vrij zeker dat als de leverancier van de plaatselijke supermarkt niet meer kan rijden dat hier een heel dorp daar niet al te blij van wordt.
Melvivio zegt
Ha ik ga morgen mee 50 rijden in mijn auto! beetje iedereen opfokke ! toeteren en zo, heel verkeer gek maken !
Silverarrow zegt
In de file staan doen we toch al, ik zeg lekker mee doen. Topactie, alleen dat halve uurtje mogen ze van mij wel 1 uur van maken.
Mies zegt
Als ze die 50 halen….. files zijn er toch wel.
segura zegt
dat ze maar doen waarom niet direct de brusselse ring gaan bezetten veel beter en dan op de autostrade blokken de 3 rijbanen + de pechstrook bezetten veel beter
raceman zegt
50 per uur?
normaal rijden ze 45
marruk zegt
@Lil Jeezy:
niet leuker, maar effectiever. Die spanjaarden en fransen zijn tenminste echte doorblazers, zulke echte chauffeurs zijn er in Nederland maar weinig (in verhouding). Dus ja, als hun passie dan wordt vernageld door de brandstofprijzen (het moet wel beetje leuk/financieel goed te doen, zijn), dan komen ze in actie.
En niet zo’n beetje ook. Ik zeg prima, maar wel 1 dag.
Want ik moet er niet aan denken dat we zaterdag ook allemaal bij de AH met 3 winkelwagens vol voor 1 gezin in de rij bij de kassa staan, of dat 40% van de brandstofpompen al door z’n voorraad heen is. No thanks!
Maar een half uurtje 50 rijden.. kom op zeg haha.
Bijna nog lachwekkender dan dat 3 keer toeteren.
En dáar werd al bijna 10 minuten aan besteed in het 8-uur Journaal..
Haha, Nederland is ook niks gewend.
Slechte bereikbaarheid, links kabinet, weinig kilometers per jaar is logisch
in zo’n klein land waar alles relatief om de hoek is..
Maar transporteurs rijden echt VEEL hoor jongens, héél veel..
En dan gaan mensen zeiken en agressief worden.
Ik zou zeggen, loop even 2 weken mee! Kijken of je het dan begrijpt.
Stappen er misschien ook nog ns een paar eindelijk in de trein in plaats van in hun Golf.
Zullen we morgen gewoon de A1, A2, A4 en A27 blokkeren met die veel-tonners? :D
Windhoos zegt
@Caspar, met een publieksvriendelijke halen ze niet de nodige aandacht in de media en laat de media nou net een enorm sterk middel zijn tov andere mogelijkheden.
Trouwens, een meerderheid vergeet trouwens volgens mij dat ze niet alleen staken voor zichzelf, maar ook voor héél autorijdend Nederland. Ik ben bv ook niet blij met die constante verhogingen
Windhoos zegt
Een publieksvriendelijke actie bedoel ik uiteraad
marruk zegt
@Melvivio:
lol :P
jamesBROWN zegt
Kijk, dez actie vind ik nog acceptabel, maar die vrachwagens die de hele snelweg blokkeren mogen voor mijn part worden opgeknoopt.
Bxl zegt
sva é we schieten tenminste in gang!
het begon met toeteren, daarna 50 per uur rijden,
wie weet wat hierna komt, heuse blokkages? betogingen??
Laat maar komen!!
tv zegt
Ik zeg op vrijdag 16:00 uur Den Haag op slot
Benjamin1 zegt
@ tv, dat is 1, den haag om 16:00 op slot op vrijdag, maar daarnaast ook gewoon 1 week geen transporten
De schade die multinationals dan lijden, en wat te denken over de haven van Rotterdam. Binnen 2 dagen ligt Balkenende HUILEND aan de voeten van het volk. Jammer dat mensen niet begrijpen hoeveeel macht ze hebben als ze 1 blok vormen.
AudiSport.be zegt
Net terug uit Eindhoven. Geen probleem hier. *gniffel gniffel*
Sorcerer zegt
Ga lekker het binnenhof bezetten… elke dag opnieuw een paar trucks die de boel blokkeren totdat ze worden afgesleept, dan piept ‘de politiek’ wel anders…
Maar tot die tijd blijven die plannen voor die accijns gewoon staan en vervelen jullie mij alleen maar… rijden is sowieso al steeds minder leuk de laatste tijd. Gelukkig hoef ik pas later de weg op morgen, anders was ik echt pissig geweest…
Ik betaal die accijns ook niet voor m’n lol, maar filerijden kost nog meer brandstof…
Bas zegt
Jammer van al deze acties in de EU. De regering zal niet luisteren…immers…de olie wordt er niet minder schaars door en “men” heeft dit dertig jaar geleden al zien aankomen.
We moeten ook niet demonstreren vanwege de hoge brandstofprijzen…we moeten demonstreren tegen de onwil de accijnsopbrengsten te investeren in goede alternatieven.
colourAgga zegt
Vrachtwagenrijders, als ik jullie was zou ik den haag afsluiten. Vanaf 8 uur: 4 vrachtauto’s op de Utrechtse Baan en 2 op de A44/N44/Rijksstraatweg.
Dan voelen ze het wel :)
Corrado vr6 slc zegt
Beter rijden ze met de grootste vrachtwagens die overheids gebouwen binnen.
Ik kan en wil niet snappen dat die benzineprijzen zo hoog zijn.
Ben zegt
Normaal vind ik deze acties echt verschrikkelijk, maar ik steun ze 100%
Sparky zegt
@Bas: de huidige brandstofprijzen hebben NIETS maar dan ook echt helemaal NIETS met de schaarste van de olie te maken, en des te meer met de vreselijk uit de klauwen gelopen graai praktijken van onze eigen overheid. Van een litertje benzine gaat 61.5% (!!) aan accijnzen naar de overheid, en raad eens? Over dat hele bedrag, dus inclusief de accijns, wordt ook nog een BTW berekend!
Dus ga nog maar even lekker voorover gebukt staan met je broek naar beneden…
Onze wegenstelsel is dusdanig fragiel dat er erg weinig voor nodig is om het gruwelijk vast te laten lopen. Dus als er nu even iemand een vrachtwagen dwars over de ringweg van Den Haag zet met een “spontaan” gesprongen luchtleiding (=muurvast op de rem), zijn alle heren en dames politici wel een paar uurtjes later thuis.
Ennuh, de trein nemen in plaats van de auto of motor? Weet je wel wat dat kost? Ik ben meer dan 2 keer zoveel kwijt om op m’n werk te komen, en dan heb zit je nog met aansluitingen, vertrektijden, lopen van en naar de bushalte, en meer dan 2 keer de normale reistijd. Tenzij je bij een groot station woont en bij een ander groot station werkt, is het openbaar vervoer geen haalbare optie.
Windhoos zegt
@Sparky, het heeft toch wel wat te maken met het opmaken van olie hoor. Of denk je soms dat al die wetenschappers maar uit hun nek zitten te kletsen, dat lijkt me toch stug……..
Kenny zegt
Windhoos,
Jij gelooft dus alles maar dan ook alles wat iedereen zegt? Er wordt zelf gezegd dat 62% van een liter benzine naar de staat zelf to gaat? Heeft olieschaarste daar dan iets mee te maken? Hebben wetenschappers daar iets mee te maken? Gaat die 62% van die €1,60 dan naar hun? Dacht het niet. Wij worden gewoon opgelicht door de regering.
Pim Brussee zegt
Er is zoveel olie nog op te boren, dat wij nog dicenia lang daarop kunnen teren.
De z.g. olieschaarste is uitsluitend een kwestie van politiek en handel. Als de vraag stijgt gaat de prijs omhoog. Shell en Esso bepalen de prijs. Dus… tank massaal bij andere maatschappijen, gaan de marktleiders vanzelf de prijs naar beneden draaien.
Pim Brussee zegt
TLN en de VERN gaan niet over tot actie, want de overheid heeft toezeggingen gedaan. Zij snappen blijkbaar niet dat beloftes van de overheid NOOIT nagekomen worden. Bos lacht zich een bult, want de accijnsverhoging gaat gewoon door.
Een ding is duidelijk, in het beroepsvervoer is schijnbaar alleen de OV-sector in staat actie te voeren. Lid worden van bovengenoemde organisaties kost dus geld, maar brengt niets op dan alleen maar toeteracties en oeverloos geklets.