Nicholas Sarkozy en Autoblog-chick Angela Merkel zijn vandaag in beraad gegaan over de Europese regelgeving voor nieuwe auto’s. De Duitse auto-industrie maakt natuurlijk nogal wat vieze mobielen, en Merkel was voorheen niet te spreken over maatregelen die de uitstoot van fabrikanten radicaal zouden beperken. Maar nu is ze toch wat softer geworden…
De twee Europese toppers maakten vandaag bekend dat ze beiden de plannen van de Europese commissie steunen om de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in 2012 terug te brengen tot 120 g/km. Momenteel ligt die op gemiddeld 160 g/km.
Voor Franse en Italiaanse concerns is het allemaal niet zo’n probleem, want die bouwen vooral kleine en zuinige auto’s, maar de Duitsers kunnen er nog wel eens een zware dobber aan hebben. Vooral Mercedes en Porsche kunnen boetes tegemoet zien voor het overschrijden van de uitstoot – tenzij ze zich natuurlijk gaan beperken tot het bouwen van viercilinder turbootjes of, zoals BMW, allerlei trucs gaan toepassen.
De steun van Merkel voor de plannen is dan ook best verrassend. In de Frans-Duitse overeenkomst staat wel dat de limiet voor bestaande modellen gefaseerd ingevoerd moet worden – voor auto’s die vanaf 2012 nieuw op de markt komen, geldt de maatregel direct.
Turbo zegt
Politiek. Als ze irrelevant worden, zwengelen ze wel weer een of andere hype aan, zoals nu met het milieu.
Zwaait naat China
Y. zegt
Duitsland heeft geen andere keus. De EU zet in op lagere emissies en schrijft steeds hogere eisen voor. Dat kun je lastig vinden, maar als lidstaat doe je er weinig meer aan als het op communautair niveau al zover is. Dan kun je maar beter meegaan.
Overigens heeft dit alles ook een voordeel: hoe verder Europa is met technische innovaties op het gebied van lage emissies, hoe groter onze wereldwijde concurrentiekracht op dat vlak. Chinezen kunnen wel goed de vorm van producten kopiëren, maar voor het toepassen en maken van de inhoudelijke high tech moeten ze toch echt in Europa inkopen gaan doen.
Wat je er ook van mag vinden, met argumenten onderbouwd of niet (meestal niet), het milieu is here to stay en je kunt er maar beter het beste van maken.
sander zegt
Boeie, 2-0!!!!:P
Lil Jeezy zegt
BMW en volkswagen hebben volgens mij al de schoonste auto’s van duitsland.. alleen mercedes en audi zijn er mee bezig maar doen er niet zo veel aan naar mijn ide.. en porsche laat dat maar energie label G ;) (als je begrijpt wat ik bedoel met label G)
Jonas zegt
EIn neur afgang, ja ;)
Thibault zegt
Ik hoop dat deze hype van CO2 overwaait, want ik wil op mijn 40 jaar nog een sportwagen kunnen kopen met een dikke V8 erin.
Zoef zegt
“Overigens heeft dit alles ook een voordeel: hoe verder Europa is met technische innovaties op het gebied van lage emissies, hoe groter onze wereldwijde concurrentiekracht op dat vlak.”
Als de brandstofprijs van zulk belang is voor de consument, dan zal de auto-industrie zich wereldwijd market-driven op zuiniger motoren focussen. Is de brandstofprijs onbelangrijk voor de consument, dan haal je met een lager verbruik weinig voordeel als fabrikant.
conclusie: politieke druk kan alleen maar schade aanrichten. De vrije markt wijst zelf de weg.
Turbo zegt
Voorlopig komen de bananen nog volop uit Brazilië en bestaat er geen verbod op 2e huizen, 3e vakanties, overconsumptie in het algemeen. Milieu is dus nog steeds een hype en de auto een melkkoe.
Brian zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Y. zegt
@Zoef: ik heb het over lage emissies, niet laag brandstofverbruik. Dat ze toevallig samengaan is precies dat: toevallig. Die zogenaamde vrije markt werkt niet als het aankomt op zaken van algemeen belang (zoals het mejeu, dat nu eenmaal hot is) waarvan de gemiddelde Telegraaflezer niets in z’n portemonnee voelt en dus gelooft dat het niet belangrijk is.
rickgeurten zegt
Ik citeer: “Voor Franse en Italiaanse concerns is het allemaal niet zo’n probleem, want die bouwen vooral kleine en zuinige auto’s, ”
Vooral dat stukje over kleine en zuinige auto’s, die ferrari’s zijn me toch zuinig en zooo klein;)
Ik geloof niet dat dit een oprechte mening is? Ik vind in ieder geval wel dat deze auto’s behoren tot t iets rijkere verplaatsers met een auto onder ons, maar zuinig en klein zijn ze in ieder geval niet!!
RubenBaeten zegt
@rickgeurten: Ferrari hoort bij Fiat, en Fiat bouwt veel meer kleine autootjes dan Ferrari’s.
Zoef zegt
@Y.
CO2 – emissie en verbruik zijn wel degelijk rechtstreeks gerelateerd, via gewone scheikunde: x gram brandstof + Y gram zuurstof geeft z gram CO2.
De relatie is lineair per soort brandstof.
kg CO2 per liter:
LPG: 1.5
Benzine: 2.34
Diesel: 2.68
Diesel verbruikt het minst en komt daardoor het laagst in CO2 per kilometer, dan LPG, en benzine het meest.
Er kan wat fout gaan in die verhouding in oude versleten of slecht afgestelde motoren, maar bij nieuwe moderne goed onderhouden motoren is het mooi rechtlijnig.
Zoef zegt
Die zogenaamde vrije markt werkt niet als het aankomt op zaken van algemeen belang (zoals het mejeu, dat nu eenmaal hot is) waarvan de gemiddelde Telegraaflezer niets in z’n portemonnee voelt en dus gelooft dat het niet belangrijk is.
Daar ben ik het hoegenaamd niet mee eens en ik beweer dat milieuzaken, indien ze door de overheid worden geregeld, een wanfocus krijgen die geen verband houdt met hun werkelijke belang, hetzij te weinig (Rusland, China) of teveel (Europa)
De mate waarin milieu aandacht krijgt in de vrije markt, kan beschouwd worden als de juiste mate. Daar zijn milieu-adepten het natuurlijk niet mee eens, maar zij overdrijven. Uit ongenoegen willen ze dan maar de aandacht die zij aan milieu willen geven, via de politiek opleggen aan iedereen.
“algemeen belang” is een valkuilbegrip. Wie bepaalt dat immers? Als iets in ieders belang is maar tegen het jouwe, is het dan nog algemeen? enz…
Tenslotte doe je wel minnetjes over de gemiddelde telegraaflezer. Moet die door anderen bestuurd worden? cq je bent geen democraat?
Zoef zegt
“Die zogenaamde vrije markt”
Ja als ze “zogenaamd” vrij is dan is ze niet vrij natuurlijk. Ze moet echt vrij zijn, zonder bedrijven die samenslagen met politici om de markt te vervalsen in hun voordeel en zonder overheden die goederen en diensten willen leveren in de plaats van bedrijven en zonder dat overheden hun bevolking verhinderen van vrije keuzes te maken.
RW zegt
@ Thibault: misschien is dat dan nog wel mogelijk, alleen is de benzine dan zo duur dat je er net een rondje door de wijk mee kunt rijden.
jopie zegt
Toch zijn dit weer typisch politieke beslissingen waar niet verder over nagedacht is. Fabrikanten hoeven kleinere auto’s die nu al aan de norm voldoen niet verder te ontwikkelen om ze nog “schoner” te krijgen.
Het was beter geweest als de regel was om de uitstoot van alle auto’s xx% omlaag te krijgen.
Eric zegt
Het wordt tijd dat er een Europese Autopartij komt om de flauwe kul over CO2 nu eindelijk de kop in te drukken. Ik zal het nog eens melden. De 6 miljard mensen produceren 7 gigaton CO2/jaar. De Atlantische en Grote Oceaan produceren samen jaarlijks 70 Gigaton. Dus de 120 gram/km. lost niets op!! Vliegtuigen ,treinen en schepen moeten niet besparen op CO2 uitstoot.!?!?
Joey zegt
We only got 4 minutes to save the world