De sterk gestegen benzineprijzen zorgen er nog niet voor dat we met zijn allen de auto laten staan, maar het verandert wel het koopgedrag van de autokopers. General Motors heeft daar in de Verenigde Staten behoorlijk last van. GM CEO Rick Wagoner heeft daarom aangekondigd dat er vier fabrieken waar trucks worden geproduceerd zullen worden gesloten.
Deze actie levert een jaarlijkse besparing van $ 1 miljard dollar op en reduceert de productiecapaciteit met 700.000 stuks. In de fabrieken (Oshawa, Ontario; Moraine, Ohio; Janesville, Wisconsin; Toluca, Mexico) worden modellen zoals de Chevrolet Silverado, GMC Sierra pickups, TrailBlazer en Envoy SUV gemaakt. Totaal werken er 676 vaste werknemers en 7590 “hourly workers”. De fabrieken sluiten in 2009 en 2010 en zullen zeer waarschijnlijk niet meer open gaan.
Daarentegen zal GM de productiecapaciteit van reguliere auto’s met een half miljoen per jaar gaan vergroten. Van de 19 product introducties in de komende tijd zullen er 18 reguliere auto’s of crossovers betreffen. De board heeft toestemming gegeven om de elektrische Chevrolet Volt in productie te gaan nemen en om een opvolger voor de Aveo te ontwikkelen. De toekomst van Hummer staat serieus ter discussie. Of het merk moet groener worden of het wordt verkocht.
Met dank aan Roel voor de tip!
bert zegt
Iig 1 gunstig bij-product van de hoge brandstofprijzen; die dinosaurussen eindelijk uit het straatbeeld!!
wotevajjjj zegt
erg
heel erg voor hummer het is een legendarish merk
(om de verkeerde redenen) maar het zou niet verkocht mogen worden
desnoods make ze een hybride auto
Willem zegt
Heel goed, heel goed…
Hugo zegt
Kan er niet om treuren. Laat het bouwen van échte auto’s maar aan de duitsers over ;)
de sjonnies zegt
Regeren is vooruitzien en de Amerikaanse autofabrikanten hebben jarenlang alleen op hun marketing divisies gesteund.
Ze hadden toch kunnen zien dat de economische boom, met name in China de prijzen voor grondstoffen onder druk zouden zetten.
Dat ze nu slecht voorbereid zijn en eigenlijk niet in een positie zitten om echt te kunnen reageren geeft aan dat er niet of nauwelijks naar veranderingen in de economie is gekeken.
Na de crisis in de 80ér jaren waar met name de Amerikaanse auto industrie onder heeft geleden hadden ze de bakens moeten verzetten i.p.v alleen maar op mode grillen van het publiek te willen reageren.
De kennis voor kleine zuinige auto’s is in huis; die heet OPEL
lincoln zegt
nou en .. de vaart der volkeren ..
ze hebben toch altijd leuk verkocht ..
aan alles komt een end ..
met mastodonten maar ook met hyperzuinige auto,s zoals de 2CV ..
F1-freak zegt
4 maar? Ze moeten er heel snel meer sluiten, want er rijden nog te veel van dit soort dingen rond. Maar goed, dit is tenminste een begin.
joost zegt
Ik ben het niet met bert eens, het is toch geweldig om af en toe een mooie dikke amerikaan langs te zien brullen, met zo’n lekkere rauwe V8, wat rijd u zelf een civic hybride. en civic hybride/ prius, is slechter voor het milieu dan een Hummer of dergelijke auto.
een Hummer stoot weliswaar meer co2 uit, maar het maken van die batterijen die in hybrideauto’s zitten komt er veel rotzooi in de lucht en aangezien een Hummer veel sterker is en ook veel langer mee gaat dan een civic hybriden/ prius. het enigste nadeel is het verbruik, maar je kan er ook gewoon een gastank is leggen. probleem opgelost.
Koenamg zegt
Sluiten die handel.
roel zegt
Het kan me totaal niet schelen als ze stoppen met de productie van al die Amerikaanse Tokkie-wagens, maar de Hummer moet absoluut blijven. Dat is gewoon een fantastische wagen met bestuurders die alles zijn behalve een Tokkie. Ik hou gewoon van die enorme blokkendoos, die stiekem te groot is om over straat te gaan.
JT zegt
Ik vind het goed dat eindelijk die Amerikanen tot het besef komen dat olievoorraden beperkt zijn..
De boodschap was altijd: Keep China cycling!
9ff GT9 (Citroën C5 Ligne Business) zegt
Hopelijk wordt Hummer dan aan iets duits of Japans verkocht… Dan steken ze tenminste nog een beetje degelijk in mekaar.
Tom E36 zegt
Nouw , ik werk bij en opel-gm garage
en ik kan julie vanuit heeeeeel goeie bron vertellen,dat er een hybride of electrische versie komt van de hummer.
dus hummer fanaten , geen nood
AutoInformatief zegt
Is natuurlijk jammer als de Hummer geheel uit het straatbeeld verdwijnt. Het is en blijft toch altijd wel een indrukwekkende vertoning.
Ben nu dan wel benieuwd hoe de toekomst eruit komt te zien. Een stadshummer op het platform van een smartje? :P
Turbo zegt
GM, een bedrijf dat extra geld moet lenen op weg naar de ondergang doch nog steeds dividend blijft betalen op aandelen.
GM en goede beslissingen gaan al jaren niet samen. Zombie op weg naar faillissement (of opkoop door Toyota o.i.d.).
ronald zegt
@ joost
hahah werk jij ook bij Tros Radar? Die accus zijn op de meest duurzame en mv manier gemaakt. Op discovery was een programma over het maken van o.a. de accus van de prius. Als je dat ziet denk ik dat je veel wijzer en beter kan oordelen hierover.
Jammer dat hummer moet slinken, moet je smaak maar zijn maar toch en vooral die good old army hummers hebben zeker wel wat. Lekker grof en groot. MAar goed het blijft voor hummer kansloos om zo door te gaan natuurlijk.
six trey zegt
Binnen 20 jaar zal iedereen auto’s uit dit tijperk willen dit zullen de laatse echte auto’s zijn die niemand kan controleren want dat elektronisch gezever is niet te vertrouwen volgenst mij. Oliebronnen zullen we altijd wel hebben echte auto’s waarschijnlijk niet meer behalve dan de echte auto liefhebbers die de dagelijkse auto’s zullen opvoeren tot god weet hoeveel PK’s net zo als er nu word gedaan met de muscle cars
six trey zegt
@9ff GT9 (Citroën C5 Ligne Business)
Ooit al met een Hummer gereden? Anders weet je niet over wat je praat als je zegt dat ze slegt inelkaar gestoken zijn, geen enkele duitste auto bouwer kan een truck bouwen die kan tippen aan een H2 voor de zelvde prijs En noem mij een Japanse truck die kan tippen aan een H2 of Silverado 3500
Tim (de Hummergek) zegt
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE :-|!
DB zegt
@Ronald, reageerder Joost refereert aan een onderzoek door een onafhanklijke internationaal instituut waarin de invloed op het milieu is onderzicht van begin productie tot einde levencyclus (lees sloop). In dat onderzoek blijkt dat de Prius inclusief productie van zijn accu’s (nikkel) vele malen belastender voor het milieu is dan een hummer met zijn simpele techniek. Zo schijnen de techneuten er nog niet uit te zijn wat te doen met de accus van een prius als deze moet worden gesloopt. Bij een hummer bestaat dat probleem niet, door zijn simpele techniek kan meer dan 85% van de auto eenvoudig worden gerecycled.
Terug naar het onderwerp: Hummer heeft een aantal interessante potten op het vuur staan: kleinere modellen (Hummer HX), alternatieve brandstoffen binnen nu en een jaar (E85, diesel) en alternatieve aandrijflijnen. Wordt boeiend om te zien hoe het Hummer vergaat, schijnt wel het sterkste merk (letterlijk en figuurlijk) binnen GM te zijn. In amerika is het volume weliswaar gezakt, in Europa is de groei in 2008 tot nu toe 43%. Ook in andere regio’s van de wereld groeit het merk gestaag.
Benny1 zegt
@DB kijk jij begrijpt het. Gelukkig zijn er ook nog normale mensen te vinden op autoblog dan alleen “die anti’s”.
Moet toegeven dat ze bij Toyota het wel goed voor elkaar hebben, een auto zo lelijk! en zo vol met plastic en troep te verkopen aan de mensen.
RenesisHP zegt
Hummer verdwijnen zou flink teleurstellend zijn.
Het is toch een beetje een iconisch merk geworden in de loop der jaren. :)
Michel zegt
Als de americanen dezelfde brandstofprijs betaalden als wij hier was er nooit een Hummer geweest!!!!
Baztrd zegt
Tja, zat eraan te komen dit… grootverbruikers van fossiele brandstof zijn niet zo handig op het moment, beetje duur in het gebruik, ook in amerika waar het dankzij Bush economisch nou niet zo geweldig gaat :)
Hybrides zijn de oplossing niet, ze verbruiken iets minder… da’s nog steeds te veel. En productie en sloop is inderdaad veel omslachtiger en milieu-belastender.
Een prius is een statement, een icoon. Het milieu is door de prius geen haar beter geworden, maar doordat de prius een herkenbaar uiterlijk en het media-label groen, zuinig, milieubewust heeft is het een soort rijdend greenpeace-shirt. Hiermee kan dan heel holywood laten zien dat ze ont-zet-tend bezig zijn met het milieu, op weg naar hun 253ste onnodige vliegtuigreis dit jaar…
Een hummer is het tegenovergestelde, eigenlijk :)
Maar goed, het is wachten op waterstof-pompen overal, dan kunnen we weer los… tot die tijd is het even behelpen. Wil je echt een verschil maken, rij dan geen auto (scheelt ook een hoop stress en geld kan ik je verzekeren, en lopen naar je werk is heerlijk ’s ochtends :D), of als het niet anders kan iets heel kleins en lichts.
Wil je graag (het misplaatste idee hebben) dat de rest van de wereld denkt dat je de moeder Theresa van het milieu bent, koop dan een prius.
Wil je gewoon autorijden, kies dan iets wat je leuk vindt en realiseer je dat opwarming van de aarde, machtsspelletjes met olie en verontreiniging van de lucht allemaal zaken zijn waar regeringen en grote bedrijven (met name industrie, hoewel het beleid bij de investeringsmaatschappijen e.d. gevormd wordt) velen malen meer invloed op hebben dan consumenten. Of je in een Prius of een Hummer rijdt maakt ongeveer evenveel uit als luisteren naar Abba of System of a Down. Het is heel anders, en zegt ongetwijfeld van alles over jou als persoon, maar het gaat de wereld niet veranderen…
Esprit_de_Flandre zegt
Wat een jankers hier allemaal. Ooh, Hummer gaat verdwijnen, boehoe. Bleit jank trunt snik.
Hummer gaat niet verdwijnen, GM gaat het verkopen.
En ze zullen het zeker verkopen. Aan Tata. En GM zal tevreden zijn met het geld om de diepe diepe put wat te vullen. En Tata gaat een paar motorenfabrieken overnemen, en een paar batterijenfabrieken, en gaat de meest groene en tegelijkertijd meest gigantische auto op de markt brengen. En GM zal zich belachelijk voelen dat ze het zelf niet gedaan hebben. En Tata zal zoveel geld verdienen ermee, dat ze de helft van GM zullen opkopen. En de andere helft van GM zal verkocht worden aan een Chineesje.
GM als entiteit gaat ten onder binnen de 10 jaar. Mark My Words
citrofielletje zegt
YEs Yes einde…. sorry voor de SUV fans maar nu kunnenen ze eindelijk eens zuinigere autos maken ..
Rob USA zegt
Zuinger = SUFFER ..Keep the V8 alive..
joost(Ford F350 driver) zegt
Zuiniger is net wat Rob USA schrijft suffer dus juist meer V8 motoren hoe groter hoe beter, ziet er ook nog beter uit zo’n grote mastodont en als je het goed bekijkt veiliger ook. Groot en stevig.
Sorcerer zegt
Hummer moet gewoon evt. een exclusief merk worden met lage oplage. Dus duur en exclusief. Dan is het net als bij Lambo ook geen probleem dat de uitstoot best hoog is; er rijden er dan toch maar weinig van rond…
citrofielletje zegt
je kunt ook wel een zuinige v8 maken je noemt het gewon volt 8 een autotje op 8 pittige accus ! hahhahaaha
Citrofiel evil twin zegt
Hummer was nochtans goed bezig in 2004/2005 toen ze een H2 hydrogen aan het testen waren met een 6,0-liter V8 Vortec motor voorzien van een supercharger. Waarom ze hem niet in productie genomen hebben snap ik nog altijd niet.
w0o0dy zegt
@Db en nog wat lui: Dat “onafhankelijke onderszoek” (het beruchte “Dust to dust verhaal” is een vod, kwalitatief is zelfs een lada uit 1985 superieur.
Er wordt gekeken naar de vervuiling door 130 jaar nikkelproductie (die echt niet alleen voor de accu’s gebruikt wordt) terwijl de Prius pas zo’n 15 jaar geleden getekend is…… Daarnaast zijn de aannames nogal subjectief gekozen omdat de Hummer wel moest en dus ook kon winnen (dat was tenslotte het doel van het hele onderzoek).
De gebruiksduur van de Prius is erg kort gekozen, die van de Hummer erg lang. Het verbruik van de Hummer is de theoretische waarde, die zelfs door mensen die niet bij het gaspedaal kunnen met hun voeten niet gehaald wordt. Daarnaast wordt de recycling van auto’s buiten beschouwing gelaten….
Kortom, dat onderzoek da’s niet eens geschikt als pleepapier.
Dat GM snel stappen moet ondernemen is duidelijk, dit soort lompe zware bakken hangt het bedrijf binnenkort als een steen om de nek. Wat mensen denken te weten over toekomstige modellen is inmiddels achterhaald door de trend op de markt. Alle nieuwe modellen worden opnieuw beoordeeld en er zullen een boel nieuwe modellen die in ontwikkeling zijn, de nek worden omgedraaid…. Afschrijven dat project en opnieuw beginnen, maar dan met iets dat de markt over 2 jaar WEL wil hebben…
Het gerucht gaat trouwens da Fiat in overleg is met GM om productiecapaciteit in de Vs te kopen. Het zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn dat de SUV van alfa (god bewaar me) daar gemaakt gaat worden… Fiat wil graag de markt op in America/canada/etc maar vanwege de lage dollar is dat met kleinere auto’s niet rendabel, dus zoeken ze naar productiecapaciteit in de VS of daar in de buurt.
Arnoud zegt
Zet ze maar op een rijtje op de Knobbel bij ’t Harde. HET schietterrein van Nederland. Kunnen onze jongens mooi oefenen op het vernietigen van tanks. Burgerlijke tanks dan wel, maar de wereld zal een betere plaats worden zonder deze aarts lelijke hompen staal.
MCG zegt
Mooi dat die opkomende markten zulke roekloze beslissingen maken met hun geld, new money. Hummer heeft totaal geen toekomst en dat is een hele goede ontwikkeling.
emile zegt
terug naar ’t chrysler-concern. Daar hoort ’t thuis. AM General ging failliet, Jeep ging naar chrysler en de HMMWV (onder GM herdoopt tot Hummer) naar GM. Komen die 2 weer bij elkaar.
A3Hekman zegt
Hummer doet me aan dinosaurussen denken, ik krijg er kippevel van.
Stoppen met die energieverslindende dikke motoren ( met in verhouding weinig vermogen ) en tonnenzware “lummels” is de enige remedie
Audri zegt
Het stopt eindelijk “bijna”
– Obama steekt geen geld meer in GM en Chrysler.
– Europese importur Kroymans failliet.