Minstens één topteam uit de Belcar kreeg afgelopen weekend (in de nacht van zaterdag op zondag) ongewenste bezoekers in de pitbox op het circuit van Zolder. De saboteurs knoeiden oa met remmen, velgen en benzine. De sabotage werd echter tijdig ontdekt en leidde niet tot ongevallen.
“Zondagmorgen ontdekten onze monteurs dat er was gepruld met de poort van onze box”, vertelt Anthony Kumpen. De meervoudige Belcarkampioen rijdt samen met Bert Longin in een Mosler voor het Gravity-team.
Vorig jaar, toen Kumpen en Longin voor het eigen PK Carsport reden, kregen ze in Francorchamps ook al te maken met sabotage. Toen was er ‘s nachts water bij de benzine gegoten en werd geknoeid met de alternatorriem van hun Corvette. “Maar dit is van een andere orde”, zegt Kumpen. “Met water in de tank val je stil. Maar als ik in de Bianchibocht op dit circuit zonder remmen val, hang ik in het bos. We hadden zware verwondingen kunnen oplopen. Dit is poging tot slagen en verwondingen, tot moord zelfs.”
Ook een tweede team (A+) vermoedt sabotage. Van Hooydonk: “Na het tanken gingen de motoren van onze beide Vipers op geen tien minuten van elkaar stuk. Dat is toch frappant. Normaal rij je 77 uur met één motor.” Maar dat kan men natuurlijk niet serieus nemen, een Viper gaat immers veel sneller stuk.
Met dank aan iedereen voor de tip!
koen zegt
jammer dat er zulke mensen zijn die zoiets doen :(
Benny1 zegt
@ Autoblogger ow is dat echt zo? Gaat een viper snel stuk?
corvettez06 zegt
valt me wel op dat het amerikanen zijn, mmmm zet je aan’t denken.
xaray zegt
zielig, ze kunnen niet winnen op een menselijke manier.
ik vind het tegelijkertijd een complimentje; ze kunnen niet winnen van zun dus zijn zij wel goed waardoor anderen op een andere manier hun plaats wil innemen
Babes zegt
@ xaray
ik denk dat je niet echt op de hoogte bent van het kunnen van kumpen. Ze hebben met hun team dit jaar al meerdere keren gewonnen.
Dus een excuus is het echt wel niet
Gunther zegt
Ik was daar het hele weekend ( zoals gewoonlijk als er iets te doen is :p) k stel me de vraag wie daar binnen geraakt? Dei boxen zijn gesloten. Zelfs wij sluiten onze box en wij rijden dan ‘maar’ met een alfa.
Nog iets. sabotage. moet toch gebeurd zijn door mensen die er iets van kennen want ontluchting van de remmen saboteren:s niet iedereen weet zomaar wat los te draaien. Circuitzolder en de bmw cup zijn ook wat tenten kwijt ( gestolen ook dees weekend) Denk dat de euroboss mensen dan nog geluk hebben gehad met hun wagens en materieel.
Wat een schande dat zoiets gebeurd.
(foto op artikel is niet Kumpen ter info :D)
v0LrAtH zegt
Ik was gisteren daar (in de box van Kumpen), heb dan ook met hem gesproken, en ik vind dit totaal niet kunnen. Dat was mijn mening ook: poging tot moord. Ik hoop dan ook ten zeerste dat ze de daders vinden en vervolgen. Had gehoopt dat ze dit verhaal nog prachtig konden omkeren, helaas is de bolide in kwestie uitgevallen een half uurtje in de race met technische problemen :(
Had gehoopt hem te zien winnen, better luck next time :D
Bxl zegt
Klinkt als een scenario voor een Michel-Vaillant strip! :p
Jos zegt
@Bxl, dat is meteen waar ik aan moest denken… dit is toch gewoon triest?
Dennis zegt
een vriend van mij rijd in de Belcar-series, strakke shit zo te horen.
bla zegt
Idd, echt schandalig, maar het gebeurt wel meer op zolder blijkbaar. Onlangs nog een M3 (e36) gepikt van een fotograaf.
@Gunther: Das wel Kumpen, maar in de FIA GT ;)
Fout zegt
Amai de volle 77 uur met één motor!! Sterk…
vla zegt
Normaal rij je 77 uur met één motor.
Kan iemand me iets meer vertellen over dit? Ik wist dat niet! Een motor uit een bestaande (super) sportwagen gaat toch zeker 15-20 jaar mee?
dekster zegt
@de vlaeminck
77uur voor revisie misschien?
GeoBem007 zegt
vlaeminck: You moron.. :-P Het gaar hier om de motoren van die racebakken hé..
vla zegt
@ GeoBem007
Duh! Die gaan ook langer mee hoor! Weet je hoe lang/lastig/listig/moeilijk/zwaar het is om een motor te vervangen? En die hoogstaande stukjes ingenieurkunde (okee: die van de Viper mss niet ;) ) koop je ook niet echt om de haverklap.
vla zegt
-edit: in het spamfilter is niks te vinden…-
Stancke zegt
Jammer dat die dingen gebeuren, wel leuk voor het nieuws:D
RubenBaeten zegt
@vlaeminck: Racemotoren worden om de haverklap vervangen. Formule 1-motoren zijn wel een extreem voorbeeld, maar die gaan maar twee races mee. 77 uur voor de Viper GTS-R V10 is nog best veel.
yannick zegt
ik vraag mij altijd af… zoals bijvoorbeeld bij Ferrari… die bouwen exact dezelfde vitessenbak in hun “gewone” auto’s als in hun F1’s… (niet allemaal ik weet het)
maar die zijn ook niet built to last… gaan dan al die rijke knapen dan na 50uur goed scheuren ook wisselen van versnellingsbak?
RenesisHP zegt
@De vlaeminck.
Een echt goede racemotor houd twee rondes na de race waarvoor hij bedoeldt is gewoon op. Dan is de max er voor die omstandigheden uit gehaald. ;)
CasperH zegt
The Leader leeft, ongelooflijk triest dit soort zaken.
@mx5 / rx8owner: jij snapt het :)
Gabbertje zegt
waarom doe je zoiets, dan is er toch wat miss in de bovenkamer
Gunther zegt
@ bla
Neen dat zijn ze niet. FIa gt-> saleen van pk carsport
De wagen daar is een mosler van gravity
F1-freak zegt
Dit is toch gewoon te erg! Inderdaad doet het wel heel erg denken aan een Michel Vaillant-strip. Stel je voor dat het niet ontdekt was, dan hadden we zomaar eens crashes kunnen krijgen die veel erger zijn dan de Peugeot/Mercedes die laatst voorbijkwamen.
guzmann zegt
Ik zou bijna zeggen…groene rakkers…. :)
Kan me toch moeilijk voorstellen dat je je eigen concullega’s op zo’n manier in gevaar wilt brengen. Het blijft toch competitie, geen oorlog.
vla zegt
Nou, dat wist ik niet… Maar nog steeds snap ik het niet, jullie hebben het gewoon bevestigd. ;) Als je dus met je…oh ik zeg maar… DB9 :P enkele rondjes extreem hard rond het circuit knalt, dan is hij toch nog niet kapot? Wat doen ze met die motoren dat ze maar zo lang meegaan?
Gunther zegt
@ de vlaeminck
extreme omstandigheden
Ooit al eens discht bij zo een auto gekomen als die juist van een race komt? Je zweet van de hitte die van de auto komt. En dat zijn niet alleen de motor maar ook remmen , banden enz.
Door die extreme onstandigheden gaat corrosie door koelwater enz al de reactie’s die gebeuren in die motoren veel sneller. Zowel de goede als de slechte dingen. Dus de motor zal ook rapper de geest geven. DB9 is niet tot op het einde doorgedreven. Deze motor heeft nog altijd een reserve. Lijkt dom maar is zo. Kijk dan naar de DBR9. Top raceauto. Haalt alles eruit wat erin zit. Hier zal de motor dus ook sneller kapot zijn.
chrizzzie zegt
Anthony Kumpen, is dat niet de broer van Jos Verstappen´s ex vrouw?
Ik wil geen valse beschuldigingen maken maken maar het zou de Michel Vailant verhaal alleen nog maar interesanter maken :)
RenesisHP zegt
@de vlaeminck.
Een DB9 is niet tot het uiterste gekieteld. Deze draait bijvoorbeeld veel minder toeren dan een DBR9. Ook de remmen slijten veel harder.
Het makkelijkst is het om een raceautoleven te vergelijken met het gehele leven van een normale auto. Alleen dan verschrikkelijk versneld. Dus 300000 km slijtage in een paar uur. Een raceauto moet het uiterste van de mogelijkheden binnen een reglement benutten. Betrouwbaarheid is alleen voor de desbetreffende race(s) van toepassing. Voor de volgende race wordt de auto daar waar nodig gestript en wordt de helft van zo’n auto vernieuwd. Dat moet dus ook wel, alles is compleet afgetrapt.
Zo een beetje duidelijk?
vla zegt
@ Gunther & mx5/rx8owner
Ook op zo’n kleine schaal? Want ik ken enkele mensen die een autootje voor de track hebben en het duurste zijn voor hun de banden! ;) Verbazend trouwens hoeveel Volvo’s gebruikt worden voor de track, maar de kwaliteit is dan natuurlijk fantastisch. Maar stel: ik heb een DBR9 ( :D :D :D :D ) en ik doe er wat tracks mee, no big deal, gewoon wat lol maken. Hoe lang zou die (motor) dan meegaan?
vla zegt
@ mezelf
DBRS9 bedoel ik…
Gunther zegt
hangt ernorm veel van je rijsteil af dan. Als je zo af en toe rijd zal hij lang genoeg meekunnen. Maar da nog. Als je schakeld wanneer het eigenlijk niet moet zullen veel onderdelen rap slijten. Dus moeten deze vervangen worden.
Over die banden.
Wij rijden met onze alfa met een bepaald merk( zal het merk maar niet noemen zeker om trouble te voorkomen) ze kosten zowat 250€. Nu hebben we al 2 race’s achterelkaar een ’tet’ op de voorband gehad. Ze zijn dus onbruikbaar nu.
Daarna komt de leverancier van het merk met het argument dat de voorbanden te veel belast worden en dat we mediums moeten opleggen. Weer eens banden kopen van ieder 250€. Dan wordt het natuurlijk een dure zaak.
Moet je maar een voorstellen wat die banden kosten voor een mosler of een viper. Wil ik niet betalen :D
Je zou eens naar het circuit moeten gaan en gaan zien hoe het allemaal aan toe gaat. Denk dat je je ogen opentrekt. Ben nog met een team geweest dat per race 2 motoren op voorraad had liggen :D Dit zijn totaal geen uitzonderingen.
Klassiekerrally zegt
Wat een verhaal zeg… Gentleman drivers lijken niet meer te bestaan? :(
Foramen zegt
@de vlaeminck
Ik heb een kennis die zelf ook deelneemt aan races in zijn gt3 rsr waarbij de motor ook om de 40race uur gereviseerd moet worden, dit komt omdat die motoren zover worden opgevoerd dat het materiaal gewoon veel harder slijt.
daarom halen fabricanten niet de voledige capaciteit uit de wagens gewoon om de levensduur te verlengen ze weten zelf ook wel dat je uit bijvoorbeeld een lambo gallardo 800pk kan halen maar dan zou je het zelfde krijgen als in de race dus gewoon om de zoveel tijd complete revisie en daar zal je als “tour” rijder niet zo blij van worden.
vla zegt
@ Gunther
Wel veel taalfoutjes hé… Maar het gaat om de inhoud: leuk om eens wat te horen van iemand die front row seats heeft. ;) Ik heb ook al verhalen gehoord over de vreemde dingen die gebeuren op die plaats vlak naast het bordje ‘Pit Lane’. ;) Dingen die een gewone mechanieker niet voor mogelijk houdt! Maar ook dat ze er een beetje licht over gaan, dwz dat ze nogal gauw een groot risico nemen… En ook dat je bij grote evenementen banden gratis kan krijgen, that is als je iemand kent die daar werkt (alhoewel: werken… ;) ). Spaart een hoop geld uit, en meestal zijn de banden nog in erg goeie staat.
@ Foramen
Dat ze niet alle ‘umph’ ( :P ) uit hun auto’s halen dat is een feit, maar ik denk dat dat niet alleen komt door de slijtage die zou optreden. Ik denk dan aan comfort, veiligheid, economie, ergonomie, en vooral of er daadwerkelijk vraag naar is! Wel nogal mottig dat die race motoren wel zo vlug slijten, en je kan ze niet blijven reviseren… Hoeveel keer kan je ze eigenlijk herzien? :)
Gunther zegt
sorry van de spelfouten :D Tis ook maar vlug getypt tussen het leren:D
de uitleg van Kumpen himself vind je hier: http://www.tvl.be/nl/nieuws/ Klein detail. Hij legt het uit op de saleen niet de molser ;)
lincoln zegt
doe ik ook altijd met voetbal ..
prik ik de bal van de tegenstander lek ..
Djeeroen zegt
@ lincoln
lol,
daar kan ik nog wel om lachen
classic red zegt
Enigszins off topic: Belcar races zijn de moeite waard. Lage entree met toegang tot het paddock, mooi startveld. Ook een aanrader voor Nederlanders die niet te ver van de Belgische grens wonen. Gisteren was ik er ook, was de moeite waard. Al stalen de euroboss wagens de show. Vooral de demo van Alesi’s 1993 F1. Ferrari’s V12 klinkt geweldig.
@Bxl
Er hangt niet voor niets een afbeelding van Michel Vaillant op het pitgebouw.
Gunther zegt
@ classic red
Ooit De echt belcar gezien voor de belgian gt?
Dat ging er pas hard aan toe. Mooi tijden.
classic red zegt
Natuurlijk waren die dikke(re) auto’s top, maar voor een goed deelnemersveld moet het een beetje betaalbaar blijven. Nu met de gt3’s heb je in ieder geval een gevarieerd startveld met Ferrari, Lamborghini, Porsche, Aston Martin, Lotus etc. Voorheen waren het wel erg veel Porsches en BMW’s.