Gecamoufleerd hebben we de Ferrari California GT weleens met het kapje dicht zien rijden, maar de officiële kiekjes die Ferrari tot nu toe vrijgegeven heeft, waren altijd met open dak. Voor iedereen die langzaam begon te twijfelen, laat Ferrari graag zien dat het dak toch echt dicht kan.
Verder grijpt Ferrari deze gelegenheid aan om middels een persbericht nog wat details over de California met ons te delen. Het jonkie is 4,56 meter lang, 1,90 meter breed en heeft een wielbasis van 2,70 meter. Bij Lamborghini blijft men zweren bij V10 en V12 motoren, maar Ferrari heeft in de California een nieuwe 4,3 liter V8 gelepeld met 460 pk. Deze motor heeft een gemiddeld verbruik van 13,2 liter per 100 kilometer en stoot per kilometer 310 gram CO2 uit. Hele nette cijfers voor een Ferrari.
Nu Ferrari bewezen heeft dat het dakje ook dicht kan, wordt meteen ook even vermeld dat in gesloten toestand 360 liter bagageruimte beschikbaar is. Wanneer je het dak open doet, hetgeen 14 seconden duurt, blijft er nog 260 liter bagageruimte over.
Ferrari-baas Luca di Montezemolo spreekt uiteraard vol lof over zijn jongste telg:
I am very satisfied indeed with the work that the women and men of Ferrari have done. The California is an extraordinary car and I was delighted with the performance, comfort and driving pleasure it delivered. The California is, like all of our models, the epitome of cutting-edge innovation. Its gearbox, suspensions and chassis are the most advanced possible.
This is the first dual-purpose Spider/Coupé with a retractable hard top that closes in just 14 seconds. Despite its extraordinary performance, the California 2+ is also exceptionally easy to drive and has a space behind the front seats that makes it supremely flexible in terms of usage.
Op deze foto’s is de California te zien in de kleur Azzuro. Hiermee wordt verwezen naar de legendarische Ferrari California Spider die in 1962 op de autoshow van New York werd gepresenteerd.
Zo, gezien? Snel het dak weer open!
FERRARI PRESIDENT LUCA DI MONTEZEMOLO TEST-DRIVES THE NEW CALIFORNIA:
“I’M THRILLED. IT’S A GREAT FERRARI THAT DELIVERS UNIQUE DRIVING PLEASURE”Maranello, 29th May 2008 – The new Ferrari California, 2+ convertible, had a very special “test-driver” behind its wheel the last few days as the Prancing Horse President Luca di Montezemolo put it through its paces over several laps at the Fiorano circuit.
“I am very satisfied indeed with the work that the women and men of Ferrari have done,” declared Luca di Montezemolo. “The California is an extraordinary car and I was delighted with the performance, comfort and driving pleasure it delivered. The California is, like all of our models, the epitome of cutting-edge innovation. Its gearbox, suspensions and chassis are the most advanced possible.
This is the first dual-purpose Spider/Coupé with a retractable hard top that closes in just 14 seconds. Despite its extraordinary performance, the California 2+ is also exceptionally easy to drive and has a space behind the front seats that makes it supremely flexible in terms of usage.”
The latest photographs of the new Pininfarina-styled retractable hard top convertible released today show it with its top closed and in an Azzurro California livery. Azzurro California was the colour chosen for the legendary 1960s spider’s appearance at the New York Auto Show in 1962 and proved one of the firm favourites with owners of that model too.
Like the rest of the current Prancing Horse range, the Ferrari California has been aerodynamically designed to deliver significant downforce values – 70 kg at 200 Km/h, in fact.
This is the first time too that the new 7-speed dual clutch has been used on a Ferrari car. This technology is the fruit of in-depth gear shifting systems research by the Scuderia Ferrari. The system utilised on the Ferrari California cuts the gear shifting time to zero and enhances to the utmost the car’s performance in terms of comfort and driveability.
Performance is further boosted by the new Launch Control button which when hit delivers blistering high performance starts by ensuring correct torque delivery and preventing tyre spin during acceleration.
The car is 4560 mm in length, 1900 mm wide and has a wheel base of 2700 mm.
The luggage capacity of the Ferrari California provides further proof of the versatility of this latest addition to the Prancing Horse range: when the roof is up, the boot has a 360-litre capacity and a 260-litre capacity when it is down.
For the first time on a Prancing Horse car, the boot and cabin communicate directly, allowing a choice of luggage configurations to be used.
Particular attention was also paid to fuel consumption levels which in the case of the ECE combined cycle is 13.2 l/100 km with CO2 emission levels of around 310 g/km.
Aqualung zegt
Dit is zowaar de eerste coupe-cabrio met een mooie daklijn:)
Escher zegt
Iedereen die dit geen mooie auto vinden, geef ik groot ongelijk…
joske (porschefan) zegt
vind het ng redelijk mooi hoor!
M Freak zegt
Holy F*ck!!!
Hij begint steeds mooier te worden…de kleine baby!
Paul zegt
dit is een echte ferrari en voor een cabrio heeft hij een hele mooie daklijn
Dekdouk Dimitri zegt
Hij ziet er toch über geil uit!!
robin zegt
nou k vin hem dicht veel mooier:P
roberto zegt
Lijkt op een maserati Grand Turismo nu de kap dicht is! Ben benieuwd om hem in t wild te zien!
Jonas zegt
@escher, tgoh smaken verschillen, maar dit ding hoort toch niet in het lijstje “mooiste ferraris ooit”.
Ik blijf bij men standpunt, vies ding en de nam ferrari niet waard!
York zegt
Coupé-cabrio maar dan als echte cabrio en coupé.. geen vermenging van de twee.. of juist de goede vermenging?
Stijn zegt
Mooiste Ferrari sinds de 575!
Xiphos zegt
vraag me tog af bij zulke auto’s waarom ze nogsteeds de mini achterstoeltjes maken, je kan er egt niet zitten, maak er dan een 2 pers van scheelt ook weer gewicht :P
martijn zegt
Ik vind hem dicht mooier dan open eigenlijk open heeft hij heel veel weg van de lexus is-a die concept… dicht is hij echter heel apart, verder hele mooie auto alleen jammer van de achterkant die is slordig
VMAX zegt
Kan je toch zien wat kleur met een auto doet he. Als Ferrari nou die rare vinnetjes aan de zijkant, dat vage handvat, die cheapass lampen en die gefakede uitlaten verwisselt voor iets MOOIS, kan het best een aardige auto worden.
Thibaut zegt
hmm..
en hoeveel gaat dat extra wegen?
Kempjes zegt
Ik denk toch echt dat we ‘m gaan bestellen. Wat a beauty zeg ! Dan wordt het misschien wel de eerste witte in het land, haha
freak zegt
niet doen kempjes ! ik ken iemand die in loppem (belgië) aan de ontwikkeling van die dct werkt (hdm) en die was niet al te enthousiast over de wagen
RobertJ zegt
érg mooi. niet veel meer toe te voegen :P
focus_st zegt
Las alsjeblieft die kap er vast op, daar wordt ie 10 keer mooier van, stomme cabrio’s
koen zegt
zooo, dat is de mooiste cabrio-coupe die er is
RA999 zegt
Zo met ’t dak erop vind ik ‘m een stuk geslaagder, mooi bijna.
Dat kan ook door de kleur komen, die is ook erg mooi, mooier dan dat rood…
@ Thibaut
Nou, niks. Er is geen versie zonder dak ;)
christian zegt
Echt prachtig, inderdaad een van de mooiste ferrari’s ooit!
MurcieBoy zegt
@ escher
iedereen z’n smaak toch?
Nico zegt
veeel beter!
autogier zegt
wauw echt mooi dit word een succes
bambinodoro zegt
Da noem ik wel nog eens e schoon autooke, echt, die daklijen zijn idd schitterend, en het kleur vind ik ook wel nice, alhoewel ik hem in het tradiotionele ferrari rood zou nemen
Kelthas zegt
GEIL, gewoon weg GEIL!
In’t rood, leuke velgen, zwart interieur met rode stitching en hier afleveren graag
Tombnolz zegt
Mooier met dak dan zonder, goeie prestatie voor een cabrio :)
Maar de achterzijde blijft verschrikkelijk lelijk, schandalig voor een Ferrari, die gewoon volledig mooi hoort te zien. Als je eens een furieuze Italiaan wil zien, met véél temperament, dan stel ik voor dat je Enzo Ferrari terug tot leven wekt en hem confronteert met die achterkant.
schnitzerken zegt
toch mist ie het sportscar effect
bilow zegt
Ben ik de enige die hem van de zijkant op een corvette vind lijken.
Mardec zegt
Wat een super lekkere auto is dit wel niet :-)
Piston zegt
Aan elke kant er een pijpje afzagen en je hebt één van de mooiste wagens van het decenium.
Luc zegt
vind de achterkant nog steeds niks
Willem vd Velde zegt
Hij is mooi! Erg goed in balans, meteen in productie nemen, nix meer aan veranderen.
mercedes zegt
wtf wat is ie mooi zo dicht!! en ook nog een mooie kleur ervoor al zou ik zelf iets anders kiezen!!
tom zegt
wat een prachtige machine
zeker zo mooi als zonder dak
janus zegt
Jammer van die IS-F uitlaten, vind dat meer iets voor mislukte tuning projecten… Voorkant heeft ook wel iets weg van de Maserati GranTurismo. Voor de rest is dit een prachtige wagen!
Skyline.. zegt
Oef, die lijnen!(L)
Frasker zegt
Prachtige auto, eindelijk een mooie Ferrari die ook daadwerklik in producti gaat.
@Escher
thanks!
Deefeketje zegt
*kwijl*
Jan Groothuijse zegt
Het is een 4-zitter, dat had ik nog niet eerder gezien…
Ben benieuwd of deze net zo in waarde gaat keldere als andere ferrari 4-zitters.
Falco zegt
Ik moet zeggen dat hij een mooie lijn heeft voor een Coupé/Cabrio, maar vind de achterkant nog steeds zuigen
Xemurai zegt
Zo hey! Hij is zoooveel mooier als hij dicht is :) Geweldig model!
ron zegt
ik vind hem schitterend\
alleen jammer van die koplampen die zo lijkt het net een of andere muis!
jammer hooor
voor de rest schitterend!!
Beck zegt
Idd jammer van de lexus-uitlaten, maar voor de rest in het blauw wel mooi!
Nieuwe foto’s in wallpaperformaat aub??
Thibaut zegt
@RA999
jha, dat weet ik
maar hoeveel denk je dat het gaat wegen, zo heel het boeltje bijeen?
Patricius zegt
Wow! Hij kan dicht :D
Hij is dicht nog mooier dan open!
Babes zegt
zeer lekker :p je ziet het zelf niet als hij dicht is
Benjamin1 zegt
Mooie kleur, en echt veel mooier dan op die ouwe foto’s in het rood. Daar leek hij nog op de Opel GT, maar nu, nu is ziet ie eruit als een echte Ferrari. Hij is het steigerende paard waard wat mij betreft!
Bertus zegt
tsjonge iedereen is wel over zeg ! Bij de cabrio waren er nog heel veel negatieve reacties en nu voornamelijk positief. Ben het er wel mee eens hoor …prachtige kar, maar dat vond ik bij de eerste release ook al hoor !
glenne zegt
weinig op te zeggen prachtige wagen!
Timo zegt
Deze Ferrari staat samen met de AM DBS bovenaan het dikke bakken lijstje.!
Chris zegt
Eén woord mensen: Wow :D
dekster zegt
@Escher
Ik vind deze auto niet mooi.
Boor me maar de grond in :P
DJD zegt
ik zat al te denken, met de kap dicht, jakkiebah. het blijkt dat ik gelijk heb…
Zapp zegt
Ik vond hem eerst lelijk maar holy guacamole wat ziet hij er fantastisch uit.
E. zegt
Waar komen deze foto’s vandaan?
Volgens de officiele site komen er pas over 4 dagen weer nieuwe foto’s…
wapz zegt
Valt het niemand op? Een persbericht van Ferrari waarin geen woord staat over de prestaties van de auto zelf. Alleen over de co2 uitstoot en hoe snel het dakje is. De wereld is vanaf nu officieel verloren! :(
GijsSpierings zegt
Dicht is hij vele malen mooier!
mastertjen zegt
vind hem zeer geslaagd!
mss nog een ander kleurtje ;)
Tim--> zegt
Ik twijfel nog een beetje…
Op deze foto’s ziet hij er best geslaagd uit, maar dat komt doordat de achterkant niet in beeld komt ;)
Op de foto van de zijkant doet de voorzijde me qua profiel erg denken aan de 550/575 en dat is een mooi gegeven, want dat is volgens mijn mening één van de mooiste Ferrari’s ooit gemaakt!
Volgens mij wordt dit een auto die nadat één of andere tuner zich erop gestort heeft erg mooi kan zijn! (achterbumper en uitlaten aanpassen!)
Roy zegt
Ik vind de auto zowel als cabrio, als coupe echt supermooi. En ik ken eigenlijk geen andere auto’s die in beide vormen mooi zijn. Is het al bekend wat hij gaat kosten?
Tombnolz zegt
Wat ik me afvraag, hoe druk je als Ferrari-designer die verticale uitlaatpijpen erdoor? Zo goed als iedereen vindt het afbreuk doen aan het ontwerp en tóch dromen we niet…
CSL zegt
mooie auto op deze foto’s. Deze kleur past hem wel.
donvliet zegt
is erg mooi, vooral van de zijkant
San Sebastiano zegt
Ik ben een die hard tifoso van Ferrari, maar heb echt mijn bedenkingen bij het ontwerp. Zo vind ik het lijnenspel te druk: ik bedoel waren die twee roostertjes nu echt nodig achter de voorwielen? Ook de achterkant kan me niet zo bekoren met die Japanse achterlichten en Lexus uitlaten..
Ik ben erg benieuwd wat Michiel van den Brink vindt van het ontwerp!
Harold zegt
Erg mooi eindelijk!
Wrt een beetje veel alfa 8C…
Jorge zegt
Mooië wagen, maar de verhoudingen & ’t lijnen spel doen mij erg denken aan de SL van Mercedes Benz.
Arjan zegt
Zoals Steve Irwin het zou zeggen: What a beauty!
Floris zegt
In deze kleur en met het dak dicht ziet ie er een stuk beter uit. Ik blijf de achterkant lelijk vinden, daklijn is geslaagd.
mashell zegt
Erg mooie auto.
Baztrd zegt
Prachtig! Inderdaad zowaar een mooi vouwdak, zeldzaam!
Ik ga deze gt steeds meer waarderen, denk dat het een groot succes zal worden.
Persoonlijk zou ik deze verkiezen boven een duurdere ferrari, van het wisselgeld koop ik dan nog wel een leuke klassieker en een praktische auto erbij :D
Trevor zegt
zou ie ook een “budget”prijs krijgen? Dus beetje a’la 911 of granturismo, of jaguar xk-r ergens in die buurt.. ZO ja.. dan zouden dit best wel eens een verkoopsucces(je) kunnen worden… Maar ja “helaas” praten we dan nog steeds over een prijs van 160.000-200.000 eurie…
Esprit_de_Flandre zegt
Knap, knap. Kleur is ook bijzonder goed geslaagd. Op foto dan, in het echt zou ik het nog moeten zien.
Erwin zegt
Een Ferrari hoort alleen 4 achterlichten ipv 2 te hebben. Verder een verschrikkelijk mooie wagen.
Rob zegt
Dat ziet er een stuk beter uit dan die vorige foto’s! En wat een lekkere kleur zeg.
majinstar zegt
Het is wel heel erg moeilijk om hierin een fout te ontdekken. Maar knap staaltje werk.
AriM6 zegt
Dat ding kun je toch geen Ferrari noemen.
De voorkant doet me denken aan een Lotus Elise en dat lijkt me niet echt iets goeds.
Maar jah aan alles komt een eind en ik vind dit zo’n beetje het eind van de mooie reeks auto’s die ferrari’s heeft geboud.
Maar smaken verschillen dus dat ding zal vast wel goed verkopen
Carmaster zegt
Geen wonder dat de kont zoo lelijk is, het is een CC.
Ookal heeft hij geen grote kont voor een CC.
Maar je wil toch niet vergeleken worden met Mercedes SL’en als Ferrari??
Gesloten ziet hij er wel beter uit maar het valt me op dat ze de achterkant dit keer niet laten zien. Misschien hebben de chefs bij ferrari hun brillen opgezet en eindelijk echt met hun ogen gekeken naar de afgrijselijke bilpartij. Waarop ze zeiden; nee geen fotos daarvan deze keer……
CM.
Carmaster zegt
@ AriM6
Correctie: aan al het goede komt het eind.
Dus ook aan Ferrari’s bouwkunst
rider zegt
heel erg geslaagd model. is weer een tijdje geleden dat ik een ferrari gelijk mooi vond. echter,……. ook deze heeft iets wat mij een klein beetje stoord. en dat is de achterkant. hebben ze een designer van TVR ingehuurd? die achterkant lijkt sprekend op die van de SAGARIS. maar verder is het een heel mooi model met mooie techniek. wat kost dat nou?