Rolls-Royce is een merk met heel veel historie. In haar 94-jarige bestaan heeft het merk een aantal schitterende automobielen afgeleverd. Eén van de allermooiste is de Silver Cloud.
De prachtige Silver Cloud kwam in 1955 op de markt als opvolger van de Silver Dawn. Het flamboyante design was getekend door John Polwhele Blatchley. De lange motorkap in samenwerking met de glooiende wielkasten lopen mooi over in de ronde, aflopende achterkant. De grote hoekige grill zorgt voor de statigheid die hoort bij een rasechte Rolls-Royce.
De afmetingen van de Silver Cloud zijn enorm. De standaard auto was. 5,4 meter lang, 1,9 meter breed en woog bijna 2 ton. Natuurlijk was er voor de veeleisende klant ook een verlengde versie te bestellen. Deze was 10 centimeter langer en werd leverbaar in 1957. Om dat op een goede manier vooruit te krijgen lag er een flinke 4,9-liter zes-in-lijn onder de motorkap. Deze motor was gekoppeld aan een automaat met 4 versnellingen maar als optie was ook een handbak te bestellen.
Onder de carrosserie zat een nieuw ontworpen frame waardoor de Silver Cloud 50% stijver was dan zijn voorganger. Om het comfort Rolls-Royce waardig te maken was de ophanging volledig onafhankelijk. Ondanks zijn enorme gewicht had de Silver Cloud geen schijfremmen maar echte ouderwetse trommelremmen.
De eerste generatie, de Series I, is in productie gebleven tot 1959. Vanaf dat moment leverde Rolls de Series II. Het belangrijkste verschil tussen beide modellen is de motor. De 4,9-liter zescilinder werd namelijk vervangen door een brute 6,28-liter V8. Deze motor zou ook de basis leggen voor alle Rollsmotoren tot aan de jaren ’90. Door de grotere motor werd auto nog zwaarder en kwam het totaal gewicht op 2100 kilo. De V8 gaf de Silver Cloud een topsnelheid van 183 km/u en ook de acceleratie was aanmerkelijk sneller.
De Silver Cloud was behoorlijk populair niet in de laatste plaats door de beroemde slogan: “At 60 mph the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the electric clock”. Naast de motor werden er weinig aanpassingen gedaan.
De Silver Cloud III werd in 1962 geïntroduceerd. Dit keer werden er wel een aantal cosmetische veranderingen doorgevoerd. Zo kreeg de Series III de dubbele koplampen en werden de motorkap en de spatborden verlaagd. Ook werd er vanaf dat jaar een drophead coupé en een coupé met vast dak leverbaar. Deze waren al eerder leverbaar als de bijna identieke Bentley S1 en S2 maar nu dus ook voor de Roller. Ondanks de kritiek weigerde Rolls-Royce moderne schijfremmen te monteren en moest de Silver Cloud het tot het eind van zijn leven met trommelremmen doen.
Uiteindelijk is de auto tot 1965 geproduceerd want in dat jaar werd hij namelijk opgevolgd door de Silver Shadow. In totaal zijn er 7886 van de band gerold waarvan 2360 Series I, 2717 Series II en 2809 Series III. Ongeveer 10% daarvan is een verlengde wielbasis.
Ondanks dat Rolls-Royce een sterk staaltje design heeft getoond zijn er toch talloze coachbuilders geweest die speciale versies gemaakt hebben. Mulliner is de bekendste maar er zijn veel meer bedrijven die een poging hebben gewaagd.
ford zegt
waarom zou je een auto van 5,4 meter willen verlengen met wel 10 hele centimeters :?????
verder wel een hele mooie klassieker, alleen ik zie de rolls royces van deze tijd liever
RenesisHP zegt
@ford.
Beenruimte. ;)
Dit zijn toch wel de echte Rolls-Royce’s(hoewel?).
Dit is in ieder geval een van de meest herkenbare/onmiskenbare modellen. Zoeen waarbij een kind van drie het al gelijk ziet. :o
Oke, you get my point..
Klassiekerrally zegt
Zeer fraaie en statige automobiel. Maar dit vindt ik toch nét even mooier:
Zelfde basis, nét even dynamischer uiterlijk :)
H zegt
Na de Phantom II is dit mijn favoriete Royce, de drophead dan (eveneens afgebeeld). De gewoone vierdeurs vind ik wat te pompeus. Er is, voor mij geen enkele auto die de phantom 2 overtreft. De nieuwe is ook wel mooi en kwalitatief de beste, maar voor deze tijd vind ik dat niet echt spectaculair in vergelijking wat Henry deed in zijn tijd. Auto’s van deze tijd zijn ook niet zo gracieus en ontzagwekkend als in de jaren 20 of 30.
Haha, schitterend: Ondanks de kritiek weigerde Rolls-Royce moderne schijfremmen te monteren en moest de Silver Cloud het tot het eind van zijn leven met trommelremmen doen.
de goede oude standvastigheid van Rolls-Royce, die ze trouwens nu ook nog een beetje hebben.
@Ford: ht is niet om de spellings-idioot uit te hangen, maar Rolls-Royce is met en koppelteken. niets taalkundig, maar door verbondenheid tussen de bijde heren.
H zegt
@ klassiekerrally
dat was dan ook de taak van Bentley, een sportievere royce zijn. Ik ben niet voor sportiviteit.
MurcieBoy zegt
nou ik vind de phantom toch echt de mooiste, ik denk niet dat RR die kan overtreffen met een ander model
Klassiekerrally zegt
@ H: ik ben ook niet sportief (lichamelijk dan), maar de lijnen van de R type Continental vind ik adembenemend…
H zegt
@klassiekerrally
Ik hou het bij het stijve en statige. Maar smaken moeten verschillen, anders winnen de Bolsjewieken.
Audiofreak zegt
*kwijl kwijl* die nieuwe coupe is ook fantastisch.
)
NLX zegt
ga toch weg met die nieuwe kuch rolls royces kuch. Silver Shadow, Silver Clpud, mischien een Phantom II, heerlijk
Yellomello zegt
niet mijn smaak, ik denk gelijk aan Elton John als ik zo’n oude Roller zie. Bak voor ouwe nichten dus…
mashell zegt
“ik denk gelijk aan Elton John als ik zo’n oude Roller zie. Bak voor ouwe nichten dus…”
Ik denk gelijk aan Queen Elisabeth II. Die is wel oud maar helaas geen nicht van mij, anders had er bij de erfenis misschien nog wel zo’n Rolls voor mij ingezeten.
H zegt
vergeet vooral ook de FAB 1 niet uit de Thunderbirds
Jandepandaman zegt
Ik vind het vooronder van de Silvercloud in zwarte versie altijd lijken op een doodskist met verchroomde grafsteen voorop… Voor de rest als je kijkt naar het complete plaatje… Daar kan wat mij betreft qua statigheid toch echt niets tegenop. Doe mij er maar eentje en nee u hoeft hem niet voor me in te pakken- ik neem hem zo wel mee. :-D
STI-OWNER(sti-lover) zegt
ha weer prachtige wagens zo maken ze ze niet meer :(
Esprit_de_Flandre zegt
Was de EX100 niet gebouwd om het 100-jarig bestaan te vieren? In de tekst staat 94 jaar. Of bestaat Rolls-Royce als fusiebedrijf 94 jaar en een van de twee apart 100+?
eric zegt
beetje jammer dat vroeger engelse gasten in een schuur met welluidende namen als John Polwhele Blatchley nu vervangen zijn door een lab met de nazaten van de bouwers die ook de british way of life wilden slopen met king tigers en stuka’s
Appeltje zegt
Ik kom er duidelijk een beetje laat mee omdat ik het nu pas zie staan, maar leuk dat aan deze iconische RR een artikel is gewijd, ik heb er zelf ook eens een stuk over geschreven omdat deze Rolls de Rolls aller Rollsen is, gewoon de stereotype RR met dat grote ronde uiterlijk, dat op plaatjes nog niet eens zo groot lijkt door de mooie verhoudingen. Ik mag niet hopen dat ze de naam gaan hergebruiken voor zo’n pooierig Duits hok, zoals ze al met de naam ‘Phantom’ gedaan hebben. Er zijn van de Cloud nog vrij veel varianten, waarvan ik de ‘Chinese Eyes’ van Mulliner Park-Ward (gefuseerd begin ’60’s geloof ik) nog enigszins ‘vaak’ tegen kom.