De Ariel Atom: een compromisloze racer met een laag gewicht en een indrukwekkende pk/gewichtsverhouding. Hij is volslagen onpraktisch, maar je pakt hem dan ook niet om je wekelijkse boodschappen mee te doen. Dat de Atom niet altijd even makkelijk in het gareel te houden is ondervond een Belgische eigenaar vrijdagavond, toen hij in Stekene met zijn exemplaar zwaar crashte.
Autoblog-lezer Maarten woont vlakbij de plek waar het gebeurd is en meldt het volgende:
Dit is gebeurd op 100 meter van mn deur.. Bestuurder was een kennis van me. De oorzaak was volgens hem een mechanisch mankement. Hij kon niet meer terugschakelen en de auto reed steeds sneller en sneller zonder het gaspedaal aan te raken. Ik heb het enkel horen gebeuren. ’t Artikeltje klopt wel niet helemaal. De passagier is zelf uit de auto kunnen stappen, en de chauffeur zat ook gewoon in de auto. Hij kon er wel niet meer uitstappen omdat z’n 2 benen gebroken waren. Ik heb er wel geen foto’s van getrokken. Maar de foto van GVA geeft toch al een indruk. Toen ik er was, waren er namelijk nog geen hulpdiensten, en was alles dus nog maar net gebeurd..
Om de pijn wat te verzachten hieronder een foto van de Atom in betere tijden:
Met dank aan Maarten voor de tip!
wapz zegt
Kom maar op met die rechtzaak.
VonStroke zegt
Toch sterk dat ze er al bij al bijzonder goed vanaf gekomen zijn. Je zou erger verwachten met een concept à la Atom.
GoldenSample zegt
hij ging opeens harder en harder, tja ’t zou kunnen maar we horen ’t wel vaker hè…
Jason zegt
Wow, ik hoop maar dat de bestuurder het goed maakt.
RenesisHP zegt
Dus het gas bleef hangen? Dat heb ik begin dit jaar nog gehad met de mx5. Erg spannend en gevaarlijk. Oorzaak was een losgeraakte afdichtingsring van de cold air intake. Deze werdt tussen de gasklep gezogen en deze bleef daardoor open staan. Bij ons ging het gelukkig allemaal goed.
De oorzaak kan dus heel klein zijn en toch hele grote gevolgen hebben. De bestuurder van deze Atom heeft best veel geluk met de lichte verwondingen. Aan de schade te zien zal hij namelijk een goed harde klap hebben gemaakt.
Funnyjacket zegt
zeer jammer! heel raar dat mechanisch mankement..
mattie zegt
Het gas bleef hangen. oplossingen om de boel enigszins onder controle te houden: koppeling in trappen, rem in trappen en misschien wel gewoon de motor uitzetten, geen ontsteking is geen vermogen en je autotje zal afremmen. Ik begrijp dus niet hoe dit kon gebeuren, tenzij meneer aan het racen was.
carnie zegt
Ik heb dit al meegemaakt met mijn elise 111S met het uitkomen van een bocht , vanaf je dat merkt zet je toch direct de motor af, dat was toch mijn reactie…?
mashell zegt
“Hij kon niet meer terugschakelen en de auto reed steeds sneller en sneller zonder het gaspedaal aan te raken.”
En ontkoppelen en remmen? Of heeft zo’n minimalistisch ding deze voorzieningen niet?
Schokkend ook, dat dat hekwerk aan de zijkant niet alleen heel erg lelijk is maar voor het het lengte houden van het bestuurderscompartiment bij een ongeluk niet echt iets zinvols lijkt te doen.
Alwood zegt
of het wegnemen van de onsteking zou helpen hang denk ik van de situatie af… :? Als een diesel olie gaat verbranden krijg je deze ook niet uit, ik weet er geen te noemen maar er is vast wel een situatie waarin een benzine niet op het contact uit gaat.
Een ander risico is dat als je door adrenaline/paniek het stuurslot erop draait bij het uitzetten van het contact, de crash kan daar ook door veroorzaakt zijn.
Ontkoppelen had mij ook het beste geleken, jammer dat de motor dan de soep in draait maar je had er op een veiliger manier uit kunnen komen neem ik aan.
RenesisHP zegt
“Dan doe je toch dit, dan doe je toch dat” Yeah right.
Momentopnames. Op dat moment schrik je en dan denken de meeste mensen aan precies de verkeerde dingen.
Mijn vriendin trapte in eerste instantie de rem totaal door. Niet beseffende dat dat niet werkt. So what. Zulke dingen moet je ervaren om goed te handelen en zelfs dan blijft het van de situatie afhankelijk. Wij hadden het geluk dat het s’avonds op een recht stuk A1 was. Wat denk je wat er had kunnen gebeuren als wij vol dooraccelererend een bocht hadden tegengekomen? Het kan binnen een fractie van een seconde gebeurt zijn, handel daar maar tegen. ;)
Mechanica kan trouwens weleens weigeren of kapot gaan. Dat kan iedereen met ieder merk overkomen. Noem het maar het risico van het vak genaamd autorijden.
desigmMnn zegt
@wapz welke rechtzaak?
crashen doet auw
Volvo_440_turbo zegt
Een fitnessvriend had het ook voor in zijn Yaris T-sport, er was ergens iets aan zijn gaskabel blijven hangen of zoiets en schrok zich rot… beestje begon voluit te accelereren.
Ik kan me aannemen dat dit met een Ariel Atom een ‘iets’ heftigere ervaring is…
dekster zegt
@VonStroke
Ziet er best veilig uit niet?
Volvo_440_turbo zegt
Ziet er veilig uit, maar hoeveel botsenergie slorpt het op? Of moet je lichaam dat opvangen?
Autobouwers studeren zelfs op binnenbekleding van auto’s om botsenergie op te vangen…
w0o0dy zegt
Kweenie, het verhaal rammelt een beetje in mijn ogen. Dat hoeft niet zoveel te betekenen.. dat iemand niet meer precies weet wat er gebeurd is na zo’n crash dat is niet zo gek, het gaat allemaal erg snel.
Remmen helpt allicht iets maar met veel vermogen zal de auto niet tot stilstand komen. Maar de klap zal wel minder hard zijn. Dus wel gewoon voluit in de ankers. De sleutel één standje terug zal er voor zorgen dat de motor uit gaat als je ook de koppeling onderin trapt. Doe je dat niet dan blijft de motor op de compressie (vanwege de snelheid) gewoon “doorlopen”. Wel zal het vermogen terug moeten zakken omdat er geen ontsteking meer is.
Als schakelen lukt dan kun je terugschakelen, maar als je teveel terugschakelt zullen (bij deze auto de achterwielen) de wielen blokkeren en dan heb je je handen vol aan je auto.
Ik weet niet of de bestuurder wat te verwijten valt weet ik niet… maar het verhaal klinkt niet helemaal correct…. we’ll probably will never know what really happened.
carnie zegt
@volvo 440:
ofwel heb je een kreukelzone om zoveel mogelijk energie optevangen en zodat de schok voor de bestuuder niet zo erg is.(tenzij het echt heel hard is en dan ben je spinazie)
ofwel heb je een monocock dat niks meegeeft. zoals bij de lichte sportwagens (caterham,ariel atom , lotus , F1) en is de schok groter voor de persoon zelf maar met 5punts gordels is dat de beste kans om te overleven. (kijk naar kubica vorig jaar, hij heeft een snelheidsvermindering van 220Km/h overleeft.
IlCuoreSportivo zegt
Tijd voor car crash investigation op NGC als je het mij vraagt. :)
ZOEF zegt
“Remmen helpt allicht iets maar met veel vermogen zal de auto niet tot stilstand komen”
NEVER!
Remmen hebben altijd VEEL meer vermogen dan de motor. Zelfs een doorsnee autootje zoals een Golf heeft een slordige 500 pk remvermogen. Goed doorremmen tot stilstand helpt altijd.
Aston Martin zegt
Deze Ariel Atom ziet er niet echt goed meer uit, ondanks de zichtbare tolkooi.
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Als wij met 120pk al door de (aangepaste)remmen heen trappen(fading) door de hitte en de constante druk op de remmen, dan zal hij daar nog even een schepje bovenop doen. Remmen is no option met het gas er op. Ik weet niet hoe hard hij ging, wij gingen toen(blijven hangen in 4) zo’n 170. Bij ons hielp het om het contact uit te draaien, maar wij hadden dus de mazzel dat we een redelijk rustige rechte A1 op dat moment hadden… :roll: :D
Maarten zegt
@ iedereen: De auto kwam net van de garage. Dat maakte het voor de eigenaar nog onverstaanbaarder. Hij wist zelf niet helemaal wat hem overkomen was. Je zou voor minder, als je zo’n ongeval hebt gehad. Tussen het blokkeren en het raken van de muur zaten hoogstens 3 seconden, voor zover ik het kunnen horen heb. Maar van zodra ik meer weet over de oorzaak van het ongeval en de toestand van de inzittenden, laat ik het weten.
w0o0dy zegt
@ZOEF: als bij zo’n Atom (meer dan 220pk of zelfs 300?) het gas er vol op staat dan trekken alleen je achterremmen het waarschijnlijk niet tegen de aandrijving…
Als mensen burnouts kunnen maken? Hoe doen ze dat? Volgens mij met de rem erop vol op het gas gaan….. alleen je achterremmen zijn dus niet genoeg.
Daarnaast loopt de weg niet oneindig door… dus misschien zou je theoretisch met genoeg ruimte wel tot stilstand kunnen komen…. alleen binnen welk aantal meters? Op een kilometer rechtdoor zou het geen probleem zijn, maar op een stukje van 200 meter voor de bocht kan het wel eens heel anders aflopen.
sjaak zegt
Verschil is natuurlijk wel dat er waarschijnlijk wel een paar goede remmen in die atom liggen itt jouw auto.
Simon zegt
@ ZOEF:
Ja, maar zelfs dat werkt niet als je midden in een bocht zit. Gooi jij hem maar eens vol in de ankers zonder de controle te verliezen.
w0o0dy zegt
@mx5/owner: zoals men mij bij de ANWB heeft geleerd… remmen helpt (eigenlijk) altijd, zelfs als het een crash niet kan voorkomen…. Of raak je liever met nog hogere snelheid dat snel dichterbij komende obstakel?
Co zegt
Het is wel mogelijk dat het gas bleef “hangen”, als het een nieuwe Ariel Atom3 is dan heeft hij geen gaskabel meer doch een elektronisch gaspedaal (drive by wire) kan me voorstellen dat daarbij een storing kan voorkomen, begrijp alleen niet dat hij de boel niet kon beremmen weet namelijk dat de remmen van de Ariel ook bij vol gas noch vertragen, moet er echter wel bij zeggen dat ik de optie zwaardere remmen erop heb zitten (4 pots). Tot slot hoop de de bestuurder buiten zijn 2 gebroken benen geen inwendig letsel heeft aan het chassis te zien was de impact zeer groot.
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Ja, je hebt gelijk. :mrgreen: ;)
Jammer dat het maar minimaal helpt op dat moment. :?
Stef zegt
Je hebt mensen die goed reageren, en je hebt de rest; mensen die schrikken.
Die mensen trappen het rempedaal door de vloer heen, krijgen een black-out, weten niet hoe te reageren, doen die foute dingen.
Dat zijn ook precies de mensen die dit soort auto’s niet horen te hebben.
Iets mis waardoor die bleef versnellen. Tuurlijk. Meneer dacht er verder niet aan om simpelweg het contact uit te zetten? Ook zonder stuurbekrachtiging kan je nog wel aan het stuur draaien dan.
Co zegt
@alwood
de atom heeft geen stuurslot slechts een aan-uit schakelaar (en een separate startknop) dus waarschijnlijk toch paniek bij de bestuurder. Hoewel in 3 sec kun je niet al teveel uitvoeren
@ maarten
zodra je iets meer weet gaarne update
jef zegt
alé, kan er iemand een besluitje geven van hoe je het wel moet doen?
R36 zegt
Als je gas nu blijft hangen tegen 120, met een gewone auto bvb. Golf 5, gaat dan de servo ook niet meer werken als je het contact afzet??
Op de autosnelweg valt het nog mee, maar als je toevallig net een bocht gaat nemen?
MurcieBoy zegt
hebben ze soms vergeten een handrem erin te bouwen??
Co zegt
@ Stef
kan zien dat je de Ariel niet kent stuurbekrachtiging ????? kijk eerst even op de site van ariel voordat je dit soort onzin schrijft
@ MurcieBoy
je handrem bij +100km je hebt waarschijnlijk geen rijbewijs cq auto anders wist je wel wat er dan gebeurt. Blokkerende achterwielen je gaat geheid in een spin.
Pieter-Jan zegt
Normaal zijn de remmen krachtig genoeg om het te winnen van de motor.
Door slechte remtechniek kan je de max temperatuur van de pads of de remolie overschreiden, maar je hebt ook nieuwe pads die bij hun eerste paar hitte cyclusen een gas afscheiden (komt van de lijm waarmee de lagen van de pad zijn vastgeplakt), en de pad glijdt door op dit laagje.
Als je nooit stevig op de remmen staat (altijd flink remmen ook te raden om fading te voormijden, en het vervormen van de schijf te voorkomen), de pads dus de kans niet geeft om het gas kwijt te spelen, dan ga je flink verschieten wanneer je in een nood situatie op de remmen staat.
Jochen zegt
Nog’n paar triestige foto’s… Via hulpdienstenforum.be
Willem zegt
Jongens, geloof Co nou maar. Die heeft een Atom! (en nog een veeel mooiere Lotus…:P)
Zoef zegt
De Atom lijkt me wel een zeer veilige auto?
De crash zal niet tegen 50 of zelfs 70 km/u hebben plaatsgevonden vermoed ik. Er dan enkel met gebroken benen afkomen, bij zulke frontale botsing tegen een muur, is ronduit fantastisch te noemen.
6 EuroNCAP sterren denk ik.
Zoef zegt
Daarom hebben motorfietsen dus een killswitch…
w0o0dy zegt
@Zoef: ik denk dat je je serieus vergist in de krachten die er vrij komen als je met 30 of meer op een muur klapt… In de video van TopGear reden de heren met 30mph? tegen een klein muurtje aan…. (en er doorheen) die klap was heftig en Clarkson hield er een scheurtje in een botje van zijn hand aan over.
Ik ben ooit met zo’n 30 tot 40 achterin een micra geknald en ik had een blauwe streep over mijn borstkas van de gordel….
Veel harder dan 50 zal het niet geweest zijn denk ik.
JH zegt
Is moeilijk vast te stellen bij welke snelheid de crash was omdat normal zo’n vakwerk frame niet deformeert maar eerder afbreekt/scheurt (bekijk maar eens een ducati frame of een Japans alu frame na een frontale crash)
Zou niet slecht zijn als de Atom een crashbox zou hebben a la F1 op de neus die de eerste klap opvangt en de energie absorbeert
Klassiekerrally zegt
@ w0o0dy: Ik ben ooit met -ik gok- 20 km/u tegen een Mercedes bedrijfsauto geknald. Niet mijn schuld overigens. (Ik zag dat ik geen voorrang ging krijgen, remde, de aannemer in de Mercedes dacht “oh, dan hoef ik niet te remmen”, ik kon niet meer uitwijken en BAM…)
Kever plat. Ik had alleen heupgordels. Het stuur van de Kever (een after market sportstuur) heb ik tegen het dashboard gedrukt. Had wat last van m’n polsen.
De Mercedes pickup maakte door de knal een 180° draai!
Het hoeft dus echt niet hard te gaan om au te doen ;)
The Honda Spirit zegt
doe mij ook maar zo’n ding, zo hard en dan alleen je benen gebroken. Op een motorfiets was ik hardstikke niet meer hier geweest.
Ary zegt
Tja, gas bleef hangen?
Heb in mijn jonge jaren wel wat gereden op het circuit in Zandvoort en als er wat verkeerd ging: “dan bleef altijd het gas hangen’?
Ben zelf ook weleens verkeerd gegaan (2x) maar dan “bleef het gas ook hangen”.
Maar dat kwam beide keren omdat mijn voet erop stond hahaha.
w0o0dy, ik volg je een beetje, maar volgens mij heb je ook wat circuit Zandvoort ervaringen?
mashell zegt
“omdat normal zo’n vakwerk frame niet deformeert maar eerder afbreekt/scheurt (bekijk maar eens een ducati frame of een Japans alu frame na een frontale crash)”
Maar dat is toch heel slecht? Zo’n frame moet de meeste energie omleiden (weg van de passagierscel), een beetje vervormen om energie op te nemen maar nooit en te nimmer breken of scheuren want dan is het met de werking in 1 klap gedaan.
Matthieu zegt
Wat is er mis met ontkoppelen?
Zelf op de autosnelweg aan 130 km/h ook meegemaakt dat het gas bleef hangen van een diesel, die dus ook blijft draaien als je het contact afzet. Op de pechstrook kon de motor enkel afgezet worden door in 2e de koppeling in één keer los te laten.
Mijn eerste reactie was om gewoon de koppeling in te drukken en af te remmen en geleidelijk vertragen om te stoppen op de pechstrook. Dat gaat perfect en is volgens mij ook een normale reactie als het gas blijft hangen. De motor was natuurlijk wel opgeblazen, maar ik stond toch veilig aan de kant.
Co zegt
@ willem
Ja klopt heb een Ariel maar geen Lotus dat is Rob die heeft een Ariel Atom1 (is overigens te koop zie http://www.vanstern.nl ) en zijn Lotus is dacht ik een Elise Turbo
Co zegt
moet zijn http://www.vansten.nl sorry
Jan C. zegt
Ik weet ook niet wat er echt gebeurde, maar mijn reactie zou ook zijn koppeling intrappen…
Cupracer zegt
Kan je deze auto niet goedkoper kopen als je hem zelf in elkaar zet?
of was dat een ander gelijkaardig sportwagentje?
Willem zegt
@Co
Owwja dat is waar, maar wat het dan jouw Ariel die onlangs tegen een lantaarnpaal zat? Zoja, dan heb ik nog een hele mooie foto van jou voor de Tarzan op Zandvoort!
CasperH zegt
Ik denk dat het, gezien de schade, een redelijk gelukkige uitkomst is voor de inzittenden. En voor diegenen die bij hangend gas hun auto van het contact halen: succes. Geen rembekrachtiging meer, geen stuurbekrachtiging mocht je die hebben en als je pech hebt schiet hij in het stuurslot.
Gewoon ontkoppelen en rustig een uitrollen en remmen op een veilige plek is volgens mij toch de beste optie. Al is het natuurlijk makkelijker beredeneren nu dan op het moment dat het gebeurt.
CasperH zegt
Zo dan, sorry voor de typo’s. Ik ga koffie zetten.
Co zegt
@ willem
jaja klopt van die lantarenpaal maar dat was vorig jaar januari stuur die foto maar even door als je wilt [email protected] alvast bedankt
carnie zegt
@ casper
: een ariel heeft wel rem en stuurbekrachtingen… natuurlijk! (ps mocht je het niet door hebben, dit is sarcastisch)
+ als je ontkoppelt blaas je gewoon je motor in het rood en knal kapot!. kan je even goed tegen een paal rijden sinds dat de kosten niet veel zullen verschillen dan.
btw voor je monocock zo buigt rijdt je al zeker over de 70 km/h!
ik heb een lotus gezien die tegen 70 per uur een boom heeft proberen omver te rijden (lotus is verloren) en die monocock was nog redelijk intakt
Willem G. zegt
Maar wat moet je dan wel doen???
Ontkoppelen -> motor opblazen
Sleutel uit -> verlies stuurbekrachtiging enz
Remmen -> halen mss te weinig uit
?
carnie zegt
sleutel gewoon uit, stuurbekrachtiging heb je alleen nodig tegen lage snelheiden.
Ik heb weken lang met een landrover gereden waar de stuurbekrachtiging van kapot was. Dat gaat perfect behalve als je moet parkeren ;)
transam73 zegt
Heb het ook een keer gehad met een oude Volvo. Reed 140, er was een bout van de carburateur losgetrild en op de vlinderklep blijven hangen. Het komt natuurlijk to-taal onverwacht en je schrikt je rot. Je moet plots vanalles tegelijkertijd doen. Als je op de 3e (linker)baan rijdt, wil je daar niet stil gaan staan. De afstand naar de vluchtstrook dan ineens erg groot en je moet, al vertragend, maar het geluk hebben dat de baan daarnaartoe vrij is. Om de motor niet op te blazen durfde ik de koppeling natuurlijk niet in te trappen en remmen was de enige optie. Auto kwam bokkend tot stilstand op een parkeerplaats (godsgeschenk!) en sloeg vanzelf af. Heb wel peentjes gezweet, want behalve de techniek (en jezelf) heel houden moet je ook maar net de ruimte krijgen om een veilige plek te bereiken om stil te gaan staan (en die moet je ook weten te spotten tijdens die ‘3 seconden’ al aan gedacht bij heel dit verhaal?). Blij dat mijn vriendin op de passagiersstoel zat toen, en niet aan het stuur…
eftyphoon zegt
wat voor een rotslechte auto’s hebbgasen jullie daar in Nederland. De gas die blijft hangen is toch echt niet normaal hé. Zo te horen gebeurd het vooral ij oude wrakken of auto waar jullie zelf aan hebben zitten sleutelen.