Natuurlijk kijken we er niet meer van op, maar de geplande afschaffing van de BPM (die hele dikke extra belasting op auto’s die ze in het buitenland niet kennen) lijkt tot 2016 te worden uitgesteld. Houdt uw handjes maar weer om uw enkels, het kabinet komt er wederom keihard achterlangs in!
Aanvankelijk zou de BPM in 2011 opgaan in de kilometerheffing, maar de Telegraaf en de Volkskrant melden ‘op basis van bronnen rond het kabinet’ dat de BPM tot 2016 in stapjes wordt afgebouwd. Dat wordt dus een paar jaar lang dubbel betalen.
Terwijl de benzine- en dieselprijs vandaag wederom records breken (+2 cent) en de fijnstoftaks en de slurptaks inmiddels een feit zijn wordt het leven van de automobilist er steeds leuker op. Wij voorzien een teruggang naar het begin van de 20ste eeuw, waarin het hebben van een auto geen vanzelfsprekendheid is, maar een privilege voor de elite. Op zich heeft dit een heel positief effect: we hoeven ons niet meer druk te maken over de files.
En als u echt niet zonder uw Heilige Koe kunt gaat u maar een keer minder op vakantie; probleem opgelost.
Notoire dwarsligger voor het afschaffen van de BPM is de PvdA. De partij is bang dat de aanschaf van een ‘vervuilende auto‘ te goedkoop wordt, en bovendien is er hard extra geld nodig om haar slinkende achterban in de kansenwijken te knuffelen, er moet geld opzij worden gezet om boetes van ambtenaren te betalen, stickers langs snelwegen te plakken, en het Pvda-initiatief ‘spindoctors voor incompetente bewindslieden’ is natuurlijk ook niet goedkoop.
Gelukkig bewijst Camiel Eurlings een rots in de branding te zijn, hij pleit nog steeds voor volledige afschaffing van de BPM. Let’s hear it for Camiel!
In 2016 komt er een ’tussentijdse evaluatie’ waarbij wordt gekeken naar de effecten van de afschaffing.
Sander Autoblog zegt
Alles wat er aan BPM afgaat ..
Betalen wij weer fijn aan slurptaks en fijnstoftaks.
Oftewel, we gaan erniet op vooruit, maar ook niet op achteruit
Behalve de rijders die echt veel rijden dan .
jasper zegt
echt ik wordt zo moe van die gaste, dit is toch niet normaal????!! echt ik weetnie hoor maar ik betaal die onzin niet meer als die kilometerheffing komt. we worden hier helemaal kapot genaaid door onze eigen regering.
Floris zegt
Eerst zien, dan geloven. Ik heb ondertussen zoveel varianten en data gehoord. Daarnaast hadden we volgens eerdere plannen allang moeten rekeningrijden, maar dat schijnen we hier in NL nog steeds niet te kunnen realiseren. Dat zie ik op korte termijn ook niet gebeuren…
CasperH zegt
In één keer afschaffen is ook niet haalbaar, moet je kijken wat er dan gebeurt met handelsvoorraden van dealers en dergelijke. Dat wordt een ramp.
Appie zegt
ik smeer alvast maar weer wat Vaseline op mijn kontje.. :(
Appieflappie zegt
“en bovendien is er hard extra geld nodig om haar slinkende achterban in de kansenwijken te knuffelen”
Grappig dat autoblog zon discriminerende/racistische opmerking maakt. Stelletje geenstijl wannabee’ers.
Voor de rest, we worden idd hard genaaid als zo doorgaat.
W!d zegt
bah.. heb het helemaal gehad met de PVDA, ze zijn bang dat het té goedkoop wordt om een vervuilende auto te rijden?
Voorbeeldje die ik net tegenkwam:
Kia Sorento 2.5 CRDI F4WD Adventure
Netto catalogus prijs: 24270
BPM: 25214!!!!!
btw: 4611
Dat is fucking 30000 euro aan belastingen op een auto die eigenlijk nog geen 25000 euro kost!
bah bah bah en nog eens bah
xoun zegt
Waarom claimt Nederland het beste met het milieu voor te hebben maar nog wel vuilere (zwavelrijkere) brandstof te tolereren dan andere Europese landen?
Ik ben voor een schoon milieu,maar dan met zo min mogelijk regels. Geen BPM, geen kilometerheffing, maar extra belasting op brandstof (en dat in de hele EU).
W!d zegt
@Appieflappie: Ben het met je eens, wel op niveau blijven jongens (en meisjes).
Van de andere kant snap ik dat het frustratie is, maar alle mensen uit kansenwijken als PVDA stemmers te bestempelen kun je ze niet aan doen ;)
Alle gekheid op het spreekwoordelijke stokje, vind het niet kunnen dat de redactie van een blog over auto’s over andere politieke kwesties erbij haalt die duidelijk niet relevant zijn.
Texter zegt
Nee de BPM wordt eerder afgeschaft. Hij wordt namelijk omgedoopt tot CO2-taks, waardoor we vierdubbel gaan betalen voor hetzelfde. Aan de pomp bij het tanken (noodzakelijk om uberhaupt CO2 te kunnen uitstoten), de slurptaks (=boete), de CO2 tax en natuurlijk het milieutarief dat telkens in de kilometerheffing wordt bijgerekend. En natuurlijk is er de fijnstoftax voor de zelfontbranders. Dit kabinet heeft trouwens nog geen ene ruk te vertellen over wat er in 2016 gaat gebeuren, want dat is waarschijnlijk nog twee verkiezingen verderop gezien dat niemand het huidige kabinet de 4 jaar (2011) ziet halen behalve zij zelf.
T-Bird zegt
@sir smokalot
Ik moest dat van die enkels twee keer lezen voor het het kwartje op deze ochtend viel, maar toen lag de koffie ook over het bureau van het lachen. Thx.
rodi zegt
Zou het mogelijk zijn om dit kabinet af te zetten? Soort van staatsgreep… Hoe lang accepteren wij dit nog? Gewoon opzouten met deze idioten, die balkelende en co. allemaal opsluiten zodat ze nooit meer ergens aan de bak komen met hun achterlijke praatjes. Ze zijn alleen maar bezig met proberen ons geld afhandig te maken en dat op een manier dat we het net accepteren.Misschien zijn we wel gewoon laf en durft niemand er iets tegen te doen. Ik ben echt voor een massale actie tegen dit bagger kabinet!
DAT zegt
De overheid is verslaafd aan de BPM. Z’on dikke vette inkomstenbron ga je toch niet inruilen voor een onzekere kilometerheffing. Stel je voor dat de mensen echt minder gaan rijden!
joost zegt
-edit: uhmm…. Over the line!-
prop zegt
-edit: knip-
prop zegt
Wat mij echt boos maakt is dat ze het milieu steeds als excuus gebruiken… hou daar gewoon een keer mee op want het is nu wel duidelijk dat het om de doekoes gaat
Patrick2002 zegt
De overheid is zo hypocriet wat betreft haar regels tot het milieu.
Doe dan ook wat aan die vervuilende brandstoffen en maak meer ruimte voor alternatieve brandstoffen, dat kan veeeeel sneller! Hef daar ook minder accijns op. Ik zie geen actieve en al helemaal geen pro-actieve rol van de overheid alleen blaaat blaat blaaattt.
Jan C. zegt
Alsof het onder Zalm zoveel beter was… Heeft hij het kwartje afgeschaft? Nee, dit is gewoon goedkope berichtgeving.
DAT zegt
@joost
@prop
Sorry, ik snap dat je kwaad bent, maar jullie reacties gaan te ver.
Sorcerer zegt
Een paar punten:
– de km-heffing krijgen ze niet voor 2011 ingevoerd; beter nog: Eurlings lijkt nu niet meer zijn handen eraan te willen branden (en terecht: het wordt veel te duur, miljarden kost het systeem: minder belasting en duurdere benzine is beter)
– met deze percentagevermindering (4% ofzo dit jaar) duurt het nog wel langer dan tot 2016 voordat het hele bedrag is afgebouwd :P
Tja, de politiek moet niet zo veel ingewikkeld willen reguleren. Maak alles goedkoper (bpm, wegenbelasting etc.) en maak benzine duurder. Desnoods € 3 per liter, als al die andere bedragen maar wegvallen…
Als de benzine zo duur is, dan worden mensen ook gedwongen wat aan hun rijstijl te doen, want dan voel je het wel in je portemonnee… Ook in de file staan kost hierdoor meer geld (tenzij je een hybride bak hebt). Hoe dan ook allemaal veel eelijker…
Jesper zegt
@ DAT: Whoehahaha, ik moest zooo lachen bij t zien van die afbeelding, een paar klanten keken me hééél gek aan :P
Het klopt wel precies, dit kabinet is gewoon geldgeil, en hoe meer we rijden met hogere belastigen hoe blijer ze zijn, laat maar komen met die *kuch, millieu, kuch* centen! Dat onvulbare gat in de belasting moet toch dicht he…
Gisteren zag ik een BMW 760li staan met zo’n dingetje op de grille dat ie van iemand van het kabinet is (balkenende heeft EXACT zo’n auto)… heb meer dan 5 minuten staan prakiseren of ik me sleutel dr overheen zo trekken…
Majinstar zegt
Lijkt me erg kut als ze alle regels hebben ingevoerd om wat te verdienen en vele mensen weigeren om de auto te pakken vanwege de hoge kosten.
– Benzine prijs gaat omhoog.
– Bpm wordt niet afgeschaft, maar uitgesteld.
– Kilometerheffing wordt niet optimaal benut.
Goed voor het milieu en harstikke slecht voor de Nederlandse economie :D.
Ze zijn wel heel erg slim in Den Haag.
wilco zegt
Altijd die misselijke partij van de arbeid.
Maar goed, we zien wel hoe t komt. Ik denk dat inderdaad zodra het duurder wordt mensen minder een auto gaan kopen of bezitten. Ben benieuwd of die ontwikkeling straks op gang komt als de literprijs 2 euro is.
Saab 9-3 1.8t zegt
Ik begin er echt genoeg van te krijgen. Dat de regering hiermee maar blijft doorgaan.
Nu heb ik er persoonlijk wat minder “last” van,…maar toch. Dat jan modaal het lastig gaat krijgen is een feit. Wellicht biedt het kansen,..maar eerlijk is het niet te noemen.
Zeg dan als regering; We willen jullie de auto uit hebben en wij hebben een tekort,….dus dokken! Maar elke keer onder het mom van het milieu ed.
Kotsmisselijk wordt ik er van!
sjaaky zegt
doe mij die lelijke honda maar.. dan kan ik tenminste nog fijn door rijden zonder al dat gemieter..
Alwood zegt
haha, kansloos maar heel hard te verwachten…
En dat iedereen er vast rekening mee kan houden… Het zal écht niet voor een paar jaartjes duurder worden. Over de komende jaren zullen de kosten die je aan een auto hebt alleen maar stijgen en stijgen en stijgen… en dan wordt op een gegeven moment de BPM vervangen door iets nog veel asocialers en duurders waardoor auto’s met belasting opeens 3x meer kosten. :|
Toch moeten de verhoudingen in europa dan uiteindelijk wel zo scheef liggen dat nederlanders wel massaal in opstand moeten komen :( Of het buitenland pikt het niet meer als nederland haar beleid ook daar probeert door te voeren.
Steve zegt
wat jullie doen moeten jullie weten…ik rij al een tijd rond in een duits aangemelde diesel…scheelde de HELFT in de aanschaf…MEER als de HELFT in wegenbelasting en BIJNA de HELFT in de verzekering.
De dagen die ik overzees vertoef rij ik wel rond in een spotgoedkope 5 liter V8 waar een luttele 8% VAT over berekend werd tijdens de aanschaf and that was all!
btw: lang leve de fransen en hun revolutie theorien…daar berijken ze tenminste nog eens wat tegen de regerende overheid
greetingz,
cms zegt
@ W!d: je bent de importtax van die Kia nog vergeten, als die uit Zuid-Korea komt. haha
Frank deH zegt
En vergeet vooral niet uw anus te bleken (deel MiniGreg 148 van Gregorius Nekschot).
E320cdi zegt
@ jesper:
inderdaad! ze verwachten van het volk dat we allemaal in een 107 rondkarren, en zelf mogen ze wel rijdenwat ze willen, waar ze niet eens voor betalen. Stel honden zijn het. Als je iets wil bereiken: begin bij jezelf! (dat was het toch?)
Ik sluit me verder bij iedereen aan: Het gaat alleen maar om geld in dit shitland. Na de havo ben ik hier weg, ik zie dat ik hier anders veel teveel geld aan uit moet geven. (aan dit land)
NuttelozeBPM zegt
Tja, que sera, sera
Ik lach meer met hun dan zij met mij, aangezien ik zoveel achterpoortjes ken….
Maarja toch vind ik dit absoluut belachelijk dat ik het met illigale praktijken moet doen!!!
Rijden en laten rijden!!!
designfreak zegt
wat is in godsnaam een ” kansenwijk” ?
heeft het misschien iets met de staatsloterij te maken?
johnnyt-jet zegt
U schaft zich een tweedewoning (zie web-site) aan in een ander EU land en koopt aldaar , legitiem, een auto aan welke alleen maar goedkoper kan zijn. ..
U maakt van de terugreis een vrolijke rit en in nederland aangekomen is uw smile nog steeds aanwezig en dat zal zo blijven.
We leven toch in een Europa met een vrij verkeer van goederen en personen alwaar belemmering in deze niet zijn toegestaan ?
w0o0dy zegt
@johnnyt-jet: volgens mij kun je alleen een auto op je naam zetten als het adres in het buitenland ook je woonadres is. Voor een vakantiewoning werkt het dus niet. Als je zonder in het buitenland te hebben gewoond een auto invoert dan moet je gewoon BPM aftikken.
johnnyt-jet zegt
Het is zonder meer toegestaan een auto te kopen en met het kenteken van dat land te rijden. Of het een hoofdverblijf betreft dan wel een non-resident verblijf is doet niet ter zake.
leo zegt
maar je moet wel eerst een huis kopen in een ander land, is het niet makkelijker om je in duitsland als zelfstandig ondernemer ofzo aan te melden en dan een duitse auto op naam van je bedrijf te nemen?
mvgr
johnnyt-jet zegt
ik weet niet wat eenvoudiger is , een huis kopen of je als ZZP er aan te melden in een ander land……
leo zegt
het laatste is in ieder geval een stuk goedkoper ;)