Wij wisten het eigenlijk al, maar opper-Alfist Luca de Meo heeft nu het definitieve antwoord gegeven: ja, Alfa gaat een SUV bouwen. In 2010 is het zo ver.
Niet geheel onlogisch, want Alfa Romeo wil hogerop. Ze gaan in 2009/2010 naar Amerika en willen ook in Australië, China en Japan aan de bak. En dan moet je tegenwoordig wel een SUV in je modellengamma hebben.
In een interview met AMS doet De Meo een boekje open over de plannen van Alfa. Dit jaar komen ze met de Mito, volgend jaar de 149 en de 8C Spider, en het jaar daarna de Kamal – als hij tenminste zo gaat heten. Dit alles moet de productie, die in 2007 op 142.000 auto’s lag, tegen 2010 doen verdubbelen. “Maar als we de 250.000 halen zijn we ook al tevreden, dan komt de 300.000 wel in 2011,” aldus De Meo. Klinkt optimistisch, maar als je bedenkt dat deze man in vier jaar Fiat uit het slop heeft getrokken zou het best wel eens haalbaar kunnen zijn.
Verder verzekert De Meo ons dat de ‘Alfa spirit’ behouden zal blijven: “we zullen nooit een eco-merk worden, al zullen we natuurlijk het verbruik en de uitstoot van onze auto’s blijven verbeteren.” In 2009/2010 komt Alfa in ieder geval met een start-stopsysteem. Voor verdere groene stappen, bijvoorbeeld hybrides, zullen ze op de ontwikkelingen bij Fiat meeliften.
UPDATE: de Alfa SUV is er inmiddels, het is de Stelvio!
markieanta zegt
Nee, doe dit nou niet alsjeblieft….
jellejelle zegt
foutje, blanco erover…
neen dit is geen weg die alfa moet inslaan…
RobTWo zegt
Ik ben benieuwd.
Tim zegt
Wat mij betreft een goed idee…;)
Lemme zegt
Ik hoop dat dit een topper gaat worden!
TUB zegt
lekker cayennerig. nope
CasperH zegt
Ik vind het totaal niet passen bij Alfa. Doe nou gewoon lekker je eigen ding, behoud je identiteit. Ik begrijp dat het veel geld oplevert, maar doe het toch maar lekker niet.
dekster zegt
De laatste alfa romeo SUV vond ik best mooi.
Marc van der Haak zegt
@ Dekster: ik denk dat dit model dan ook maar beter de laatste kan blijven.
Jimmie zegt
@Casper, alles draait om geld anders was er ook geen Cayenne geweest. Ik vind SUV’s ook totaal overbodige nutteloze wegenpark vervuilende auto’s, maar omdat de rest er 1 heeft moet je wel als auto fabrikant.
Esprit_de_Flandre zegt
De Alfa Sportut uit ’97, door Bertone
Goed dat ze die nooit gemaakt hebben.
Iedereen denkt hier dat Alfa de snoet van de Kamal zal overnemen. Die ligt wel redelijk in lijn met de 147. Misschien gaan ze er een 8C/Mito snoet op plakken. Hopelijk niet, want aangezien de 149 dat ook al krijgt, gaan alle Alfa binnenkort te sterk op elkaar lijken.
Ik zou graag een wat agressievere snoet zien, beetje zoals dit:
Met de 159 waren ze terug in die richting aan het gaan. En ze zouden moeten doorzetten. De 8C-snoet vind ik niet zo ‘hot&cool’ als deze.
prop zegt
Toch.. om te overleven zullen ze hun porfolio meten uitbreiden en nieuwe segmenten moeten aanboren, ik denk dat dit geen verkeerde stap is.. naast de saaie vw, peugeot, en citroen en die koreaanse rotzooi is er voor mijn gevoel wel ruimte voor zo’n bak.. mits de vormgeving een beetje oke is… maar aan de afbeelding te zien zit dat wel goed
ff off-topic.. heeft een van jullie wel eens in zo’n c crosser of zo’n gare peugeot achterin gezeten.. ik met mn 1.70m kom met mn hoofd tegen het dak aan en kan dus niet comfortabel zitten
Esprit_de_Flandre zegt
En dat het niet bij Alfa zou passen? Waarom niet? Een sportieve, leuke ogende SUV moet kunnen. Net als een MPV! Ze zouden die eens moeten maken. Tis niet omdat je papa geworden bent, dat je opeens in een Opel (buerk) wil rijden toch? En ik kan het weten.
CasperH zegt
@ Jimmie: natuurlijk, dat begrijp ik, maar ik vind het zo jammer dat een van de weinig merken die nog echt karakter heeft ook aan de hype toegeeft.
Tombnolz zegt
Van mij mogen ze, als ze hem maar voldoende groot maken. En daarmee bedoel ik: een concurrent van de Touareg en X5 en niet van de Tiguan en X3. Maar ik vrees dat dat ijdele hoop is…
AlfaGT zegt
Ziet er goed uit! Zo van voren een echte Alfa! We’ll see!
Luc zegt
Het past gewoon niet bij Alfa Romeo
damster zegt
Ach en wee. Wat een ellende op deze mooie dag. Waarom? Waarom? Waarom? We hebben toch helemaal geen expertise in het people move pur sang segment? We maken betaalbare en sportieve bella’s.
Ik ga direct http://www.plakeenfiatsnuitopdekamal.com registreren en F. Kroymans stalken. Wat een misere. Jeetje, het is toch wel duidelijk dat Opa Agnelli een beheurlijke set steekjes los heeft zittten, waarom laten ze dit toe???!??! Kijk, dat je onder druk van een mogelijke fusiepartner (GM) rare sprongen maakt en cross segmenterend aan het werk gaat kan ik tot op zekere hoogte begrijpen. Maar aangezien dat allemaal ‘past tense’ is, moeten de mannetjes uit Turijn niet denken dat ze 5 jaar na dato een profijtelijk nieuweling Cayenne-style moeten gaan bouwen. WTF!
Ik ben ontstemd.
Damster
Mr Maserati zegt
NEE aub. Alfa, doe ons dit niet aan, dit ziet er niet uit. Ik ben benieuwd of dit nou echt een goede move is als ze het echt gaan doen.
@Esprit de Flandre: Wat een gedrocht die Sportut
BaRa zegt
Niet zeiken jongens. Als Porsche het mag, dan mag Alfa het ook. Zelfs Michiel heeft zich ooit aan een SUV gewaagd. ’t Is weliswaar niet geworden wat hij wilde, maar het geeft op z’n minst aan dat je het idee niet de facto moet verwerpen.
Tom Joad zegt
@ damster
‘We’? Ben jij voetbalcoach oid?
Die expertise kun je eenvoudigweg in huis halen. Niets nieuws. Bovendien schat ik de marktkennis van ‘de mannetjes uit Turijn’ iets hoger in dan die van jou; klaarblijkelijk is het suv segment, ook in de nabije toekomst, nog niet verzadigd. En dat verbaasd me ook maar weinig.
Huin zegt
Getverdemme!
Een SUV is zó suf! Porsche had het ook nooit mogen doen en die Pekingeend van Spyker is ook ongeveer even stijlvol als spijkerpakken & geföhnt mannenhaar; ook dat leek indertijd een goed idee.
Een lekkere SUV is duidelijk; groot en hoog zonder sportieve aspiraties: Range Rover / G-serie / Q7.
RijNouNsDoor! zegt
BMW Z8 op hoge poten met een alfa grille erin. mmm ff wennen.
Baztrd zegt
’t plaatje doet me weinig… niet uitgesproken lelijk, maar daar is ook alles mee gezegd. En voor een Alfa is dat wel een tegenvaller.
Wel goed dat ze op groei inzetten, het is voor mij toch een van de leuke automerken, mag het best goed mee gaan! Qua ontwerp heeft het eigenlijk altijd wel goed gezeten, betrouwbaarheid is aanzienlijk verbeterd, ik denk dat ze nu op sportiviteit moeten richten, daar ontbreekt het toch een beetje aan de laatste tijd… ze zouden bijvoorbeeld op achterwielaandrijving kunnen overstappen :) en de auto’s lichter proberen te houden… hebben ze meteen een beter verbruik zonder “groen” te worden!
damster zegt
Hoi Tom, alles wat je schrijft is waar. Behalve dan die ijzersterke opmerking over de coach. Bam! Daar heb je me echt even mee uit het veld geslagen.
Natuurlijk kun je alles inkopen en kun je identiteit aan de grillen van de markt verkwanselen….maar wat brengt het op het einde? Een janboel van mediocere aanwezigheden in alle auto-segmenten. Dan is het wat lastig om je te beroepen op kernwaarden (oogstrelend design en fijne rij-eigenschappen) zoals Alfa die altijd heeft uitgedragen, nietwaar?
Want lekker rijden op een dikke slagroomtaart met vliegend tapijt besturing is niet iets dat in lijn ligt met de ranke creaties uit het Centro Stile. Daar gaat het mij om. Al draagt deze logge SUV een gouden Alfa-ring, het is en blijft een lelijk ding.
Het gaat mij niet om de zakelijke kant van het verhaal. Want ja, iedereen kan alles maken en er een mooie AR branding over heen smeren. Het gaat echter om competenties van een merk. Voorbeeld: Waarom komt er geen opvolger van de LM002, ondanks dat er genoegen platformen / onderdelen binnen VAG voor zijn? Omdat het simpelweg niet past bij het merk.
Maar dat verbaast jou vast ook niet.
Tom Joad zegt
@ damster
Oei, vervelend. En je dag begon al zo ellendig met dit AR nieuws. Had ik eigenlijk wel een beetje rekening mee mogen houden.
Dat er geen opvolger van de LM002 komt, vind ik inderdaad weinig vreemd. Dat heb jij ontzettend goed gezien. Het waarborgen van identiteit en kernwaarden lijkt mij bij Lambo meer marktgevoelig dan bij AR. In termen van merkperceptie althans. AR begeeft zich toch al decennia lang in meerdere segmenten – en niet altijd met oogstrelend design. Met ‘karakter’, ‘eigenzinnigheid’ etc. weten slechts weinigen zich te redden.
tommaso zegt
Ik heb de Kamal een aantal jaren geleden als mockup al op de autoshow in Geneve gezien.
Was een markttester destijds van Alfa.
Weet niet of de markt er toen niks van vond of dat er geen geld voor ontwikkeling was , denk het laatste.
De trend in SUV land is richting een compactere SUV dus een Kamal type past daar wel in. Desnoods als nice model a la BMW X6 wat pas echt een gedrocht is.
Alfa heeft destijds de Matta , een Jeep achtige , op de markt gehad dus de SUV markt past wel binnen het merk.
Hoop dat het inderdaad een goed rijdend type gaat worden mocht die dan toch moeten komen.
Bisazza zegt
Ik geloof dat dit studiemodel van de Kamal alweer iets van? 4, 5 jaar oud is?
Ik zou daarom nog maar niet teveel op dit uiteindelijke model afgaan… Anyways… Toch hoeven ze het voor MIJ niet te doen…
Bisazza zegt
Hoe gaat de opvolger hiervan dan eigenlijk heten? Youssouf? Khalid? Azzedin?
Citrofiel zegt
Ik denk niet dat de SUV veel met de Kamal concept te maken zal hebben, qua design. Die is gewoon al wat te verouderd, Alfa is al een andere weg in geslagen. Dat hij er komt vind ik overigens niets voor Alfa. Jammer. De cross-156 kon nog net, maar verder zou het niet moeten gaan. Maar ja, wat doe je eraan, marktwerking…
Tom Joad zegt
@ Bisazza schrijft,
Kamal (perfectie oid in NL) lijkt me inderdaad wat pretentieus én misplaatst.
JaloerseKat zegt
op het eerste plaatje afgaande *zou ik hem niet kopen* ..
damster zegt
Zucht. “Youssouf? Khalid? Azzedin?” Is geenstijl/telegraaf gesloten?
Kamal is sanskriet voor ROOD, je weet wel, die kleur waarin de auto’s uit dit topic vaak worden gespoten.
Marvin zegt
Niet dat ik de Kamal lelijk vind, maar DOE DIT A.U.B. NIET! Ik erger me al aan het feit dat bij de huidige generatie Alfa’s (lees: 159, Brera, Spider) luxe een hogere prioriteit heeft dan sportiviteit. Overigens denk ik ook dat dit de rede is dat de Brera en Spider zo slecht verkopen. De 159 is een succes omdat die veel wordt gekocht door van die onnozele lease rijders (die net zo goed een BMW hadden willen kopen) die indruk willen maken op andere mensen tijdens de file. Bij de Brera en Spider moet Alfa het toch meer hebben van de liefhebbers die behalve een mooi uiterlijk ook sportieve prestaties willen.
De Meo zegt dat ‘Alfa spirit’ behouden zal blijven, maar een SUV past helemaal niet in het beeld van de Alfa spirit. En nee een SUV is echt niet sportief en al helemaal niet op de manier waarop Alfa’s sportief zijn.
Ik dacht aan de hand van zijn resultaten bij Fiat, dat Luca De Meo het wel begreep, maar helaas. Dit heeft niets met Alfa spirit te maken, maar alles met centen.
Het liefst begon ik een handtekeningenactie tegen een Alfa SUV, maar ja dan gaan mensen misschien nog denken dat ik gek ben. Hoe dan ook dit raakt mij.
Bisazza zegt
@ Damster,
Trrrrrrm goeie comeback! Telegraaf/Geen stijl gesloten….?
Ik heb niet de nood op iedereen en alles te reageren zoals jij, echter als jij nou je huiswerk iets beter had gedaan was je er zelf ook achter gekomen dat Kamal een Arabisch woord schijnt te zijn voor “perfectie”
Bisazza zegt
@ Damster, Mijn welgemeende excuses… ik zie dat beide kan…
Jonas zegt
pfff jammer hoe minder van die SUV’s er rondrijden hoe beter
VonStroke zegt
Eerst de Mito die ik al niet echt volledig kon apprecieren en nu dit? Het wordt er allemaal niet veel beter op bij Alfa. Dit past gewoon niet bij ze, zijn er dan echt geen constructeurs met principes meer?
En zeggen dat ik nochtans een echte Alfanatic ben…
Birger zegt
Ik vind dit geen slecht idee, dus laat maar komen, ik ben benieuwd!
PCCB zegt
De Cayenne past(e) toch ook niet bij Porsche? We zien wel.
Er is vraag naar, dus laat maar komen. Alfa Romeo is boven alles een bedrijf, en alle producten die meer inkomsten genereren zijn goed. Bovendien, één SUV’tje meer of minder, het doet allicht geen pijn. Hij zal er zeker lekkerder uitzien dan enkele SUV’s van tegenwoordig.
w0o0dy zegt
Goed voor de winstcijfers als het verkoopt want op SUV’s zijn de marges hoger dan op vrijwel alle andere auto’s maar toch… Ik vind het een schande dat ze zich gaan storten in dit segment van flutauto’s voor wannabe’s. Nokken met die hokken!
IlCuoreSportivo zegt
Geef ons heden onze echte alfa’s, de alfa’s waar ook onze generatie recht op heeft.
SNEL, LICHT, RWD, lage stoelen, vertikale stuurpositie, verslavend geluid en stuurgedrag.
Geen SUV, alles draait de soep in, het interesseert me geen moer hoeveel auto’s ze verkopen, voor mijn part hoe minder hoe liever. Als ze maar sportief zijn.
PCCB zegt
@w0o0dy: “flutauto’s voor wannabe’s”: enige nuancering mag ook wel… Ik zie nog altijd liever een SUV rijden dan een Aixam ofzo. Bovendien vind ik bepaalde SUV’s nog mooi. Het is een kwestie van smaak.
Nutteloos? Een Maybach is bijvoorbeeld minstens even nutteloos. Maar er is vraag naar. Dat is de realiteit. Embrace it. En altijd liever een gediversifieerde markt met creaties die me misselijk maken dan een markt van Trabantjes, with all due respect…
IlCuoreSportivo zegt
Marvin@ Ik teken de petitie alvast. Groot gelijk over de huidige generatie, ik wel er geeneen van hebben, Gelukkig is de gt nog in produktie, maar hoe lang nog?? Das de volgende voor mij denk ik zo. En daarna verwacht ik de alfa in de oude glorie herstelt is. Als er dan nog benzine te krijgen is. :(
w0o0dy zegt
@PCCB: een SUV kan vrijwel niets beter dan een grote stationwagon, op een aantal punten leggen ze het ruimschoots af tegen zo’n grote station… Terreinrijden kunnen suv’s niet echt, maar dat doet toch ook bijna niemand. Het enige punt is de hoge zit en evt de geschiktheid voor het trekken van aanhangers…..
Conclusie? Ze worden gekocht door mensen die zoiets leuk of indrukwekkend vinden of door mensen die aanhangers rondsleuren… tja, jammer als ik hun tenen ga staan, maar ik vind suv’s een waste of money, lastig qua uitzicht op de weg en in feite schieten ze tekort op de punten die ik het belangrijkst vind: weggedrag (minder goed dan de vergelijkbare grote stationwagon), prestaties (idem) en verbruik en kosten (idem).
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de veiligheid ook minder goed dan bij een grote stationwagon (zowel voor de passagiers als de omgeving) omdat overgewicht de actieve veiligheid verminderd. In begrijpelijke taal: de kans op een ongeval is groter door een hoger zwaartepunt en meer gewicht.
Kortom ik heb er niets mee en vind ze flutauto’s voor wannabe’s.
PCCB zegt
Een Maybach kan niets beters dan een Audi S8, kost een veelvoud, is wat mij betreft niet mooier dan een S8, rijdt niet zo lichtvoetig, … Om maar één voorbeeld te noemen.
Maar hoe dan ook zijn er mensen die deze wagen willen en/of kopen. Dat is hun vrije keuze. Daarom ga ik hen nog niet stigmatiseren.
Wat mensen doen met hun geld, is hun zaak, voor zover ik het me nog herinner.
Rick dos zegt
“en in feite schieten ze tekort op de punten die IK (cruciaal woordje) het belangrijkst vind”
PCCB zegt
@Rick dos & w0o0dy: Ik heb er niet over gelezen, hoor. Het is ieders volste recht om een mening te hebben. Daar heb ik geen bezwaren tegen.
Rick dos zegt
@PCCB
Het was ook niet voor jou bedoeld.
Herman zegt
Dat ik dit, na 25 jaar Alfa rijden nog moet meemaken. Een Alfa SUV heeft wat mij betreft niets meer van doen met het virus waarmee de liefhebbers van het merk in het verleden besmet raakten. Nee, ik zal niet beginnen over de tijdloze schoonheid van m’n 1e serie Bertone 1750, die is toch niet te evenaren, maar een Alfa SUV omdat ’t zo goed verkoopt, Alfa’s met Opel motoren, een Alfa Suv omdat we pappa zijn geworden…. Tsja, Alfa Romeo rijden wordt steeds meer om rationele redenen dan met emotie gedaan. Hoewel, Alfa’s worden ook nog wel verkocht om buurmannen de ogen uit te steken en sommige mensen reageren nog altijd pisnijdig van jaloezie als de buurman met een Alfa de oprit op komt rijden, wat dat betreft is er niets veranderd….
LPJ zegt
Mensen die niet vinden dat zoiets bij Alfa past en Alfa alleen sportieve karaktervolle lichte auto’s zou mogen maken, kennen de geschiedenis niet goed denk ik. Alfa bouwde in het verleden bussen, bestelwagentjes, vrachtwagens, … en met de Matta zelfs ooit al eens een terreinwagen ja. Hadden die bestelwagens wel veel te maken met de “alfa spirit” zoals die hier voorgesteld wordt dan?
Jan Napoli zegt
Ach, zolang er niets veranderd aan de kwaliteit van de auto’s zal het wederom niet lukken in Amerika en Europa. Het blijven schitterende auto’s, rijden uitstekend maar na zoveel jaren Alfa Romeo gereden te hebben is mijn huidige 147 toch echt de laatste. De afwerking van deze auto is eigenlijk niet meer van deze tijd. In plaats van geld te besteden aan een SUV zou ik een paar studiereizen inplannen naar Duitsland en Japan.
Helaas………………..
damster zegt
Alfa vroeger ook al SUVs gemaakt? …
Nuance mannen, waaronder Lennart: Er is nogal een verschil tussen een agiel bestelautootje met “1 punt nog wat motortje” wat puur voor gebruiksgemak (denk de lokale bakker, denk de busmaatschappij: DENK VOORAL VROEGER) is gemaakt en een kolos dat geen extra functionaliteit biedt boven een 159, vooral veel gewicht heeft (voor dat heerlijke ‘ik ben groter en zwaarder dan jij, ondanks dat we in dezelfde file staan’-gevoel) en een zeer stevige motor nodig heeft om al die meuk toch nog prestaties te geven. Hell, ook in NLse SUVs zit 93% van de tijd maar 1 persoon te sturen over een geasfalteerde weg. Functie?
In mijn wereld is er een groot verschil tussen tussen functie welke in balans is met vorm, en de dezelfde combinatie maar met of de functie of de vorm ‘on steriods’. In het laatste geval is de zaak danig uit balans, en krijg je gedrochten (check q7, cayenne, touareg, x6, etc., zeg maar de regular uberpenisverlengers).
Dit is de nuance. Maar omdat te voelen en te zien, moet je natuurlijk wel enige affectie hebben met lekkah scherp sturen enzo.
Damster
Edo- zegt
Dit doet me een beetje denken aan de z8
LPJ zegt
Zo denken jij (en ik) over SUV’s ja damster, maar van mij mag iedereen rijden in wat hij/zij wil. En van mij mag Alfa gerust een SUV maken voor die mensen die dat wel graag zien. Alfa Romeo maakt en maakte auto’s voor iedereen, niet voor één specifieke doelgroep. En zolang ze ook auto’s blijven maken die ik graag zie ben ik content ;)
Tom Joad zegt
@ damster
Je spreekt over nuance. Echter in jouw pover gefundeerde bespiegelingen omtrent suv’s en de doelgroep is vrijwel geen enkele nuancering terug te vinden.
Dat je de zakelijke kant, een strategisch besluit om dat suv segment te betreden, niet meeneemt in je oordeelsvorming begrijp ik niet.
Ook AR is toch gewoon onderworpen aan de tucht van de markt. En die markt brengt dagelijks zijn stem uit; hoef je tegenwoordig de pc niet meer voor in.
Als Alfarijder – gezien jouw tomeloze AR devotie ga ik daar gemakshalve maar vanuit – zie jij toch ook liever dat het AR wel gaat. Wie weet wat voor fraais er niet uit dit concept komt. Maar dat is een nuance.
cheese dippers zegt
bij porsche cayenne kwamen er ook negatieve reacties. uiteindelijk wel de best verkopende auto van het merk. ik denk dat als ze een mooi design weten te maken, deze auto best succesvol kan worden.
Tom Joad zegt
@ cheese dippers
En dat voor een sportautofabrikant pur sang – wiens aanhangers beduidend minder vergevingsgezind zullen zijn geweest.
Marvin zegt
@Lennart:
En mensen die de geschiedenis nog beter kennen weten dat de Matta in opdracht van het Italiaanse leger is gemaakt (OK er zijn enkele geciviliseerde versies verkocht). De productie voor vrachtwagens begon in de tweede wereld oorlog voor het leger. Tijdens de oorlog was er geen vraag naar auto’s en dus bouwde Alfa trucks om te kunnen overleven.
LPJ zegt
Klopt wat je zegt Marvin. En die productie van bestelwagens is doorgegaan tot wanneer? Ergens in de jaren ’80 toen Fiat het overnam? Alfa maakte die wagens om te overleven, en mag nu SUV’s maken om te overleven. Zolang ze maar de wagens voor de liefhebbers blijven maken ook.
S4CABRIO zegt
Ik vind hem een beetje wanabe Cayenne.
IlCuoreSportivo zegt
voor mij (san) geef me maar een lekkere suv…hoop dat alfa zich aan zijn specifieke stijl houdt. Dan lijkt me dit een topper. Toch…ik mis eveneens de sportieve versies van de alfa in de toekomst. san
PS vergelijk aub geen cayenne met een alfa. Alfa gaat voor het hartje en cayenne voor het geld.
sylvii zegt
wauw.. tja apart! gaat de kant van de bmw.. audi en porsche op..
weet niet of ik dit zo mooi vind.. hij heeft trekjes van 1900 check z’n lampjes en de bumpers..
noem het zeker geen cayenne this is real alfa style!
sylvii zegt
warom staat dat ding zo huge hoog op zn wielen btw? valt me nu ineens op.. zakken met dat ding..
damster zegt
Zo. Na een weekje afstand nemen, weer even terug. Hilarisch topic. Vooral als je bedenkt dat 50% van de reacties over een 5 jaar oud plaatje gaat…
Next!
Alfa147 zegt
Zo!! heel goed!! Eindelijk, dit is waar ik echt op gehoopt had! Een SUV met design-klasse en Alfa Spirit!
En juist.. Ik wil over een paar jaartjes ook niet noodgedwongen een saaie auto moeten kiezen, omdat Alfa niets zou bieden in de klasse die ik dan nodig heb.
Heel goed zo doorgaan! :D
Peter
Alfa147 zegt
@ Jan Napoli
Ben ik toch benieuwd wat is mis is met een 147. Ik rijd er zelf een en kan er absoluut niet over klagen. K ben larisch geworden over van het merk. De afwerking vind ik zelf super, juist doordat het anders is dan andere merken.
En de materialen die ze gebruiken zijn gelukkig niet zo plastic-achtig als ik in heel veel merken zie.
Maargoed ieder zijn eigen ideeen natuurlijk