Laten we eens een voorspelling proberen te doen. Wanneer zal de benzineprijs door de 2 euro grens knallen. Volgens steeds meer beursanalisten en oliespeculanten, kunnen we onze lol op. Zij houden er namelijk ernstig rekening mee dat de prijs van een vat ruwe olie nog dit jaar de grens van 200 dollar per vat zal doorbreken. Momenteel kost zo’n vaatje nog “slechts” 130 dollar en betalen we voor een litertje peut gemiddeld 1,63 euro.
Er wordt op de beurs dan ook druk gespeculeerd op een bizarre prijsstijging. Zo is het aantal call-opties dat kopers het recht geeft om voor het einde van het jaar een vat olie voor 200 dollar te kopen, maar liefst negen keer groter dan in januari. Dit betekent dat men er serieus rekening mee houdt dat de prijs tegen die tijd boven de 200 dollar zal liggen.
Als de overheid niet ingrijpt, is een prijs van 2 euro voor een liter benzine heel goed denkbaar, indien de olieprijs werkelijk tot de verwachte hoogte stijgt. Maar er is meer, want de hoge olieprijs zien we overigens niet alleen terug aan de pomp. Ook op de jaarrekening van het energiebedrijf, want de gasprijs is heel handig gekoppeld aan de olieprijs. We gaan een leuke tijd tegemoet. Wat denk jij, gaan we de 2 euro per liter dit jaar halen? (via: telegraaf)
papa mk1 zegt
Ik moet het nog zien gebeuren, de enorme stijging zoals de olieprijs is een trendbreuk en niet handhaafbaar. De stijging is dan ook niet te rechtvaardigen.
Er zal een correctie komen op de middellange termijn!
SjoerdV zegt
Absoluut, we gaan dure tijden tegemoet. Wanneer houdt dit op? Gaat de overheid ingrijpen?
Rik L zegt
ik denk dat de overheid het wel zo ver laat komen , en tegen die tijd gaan wel veel mensen staken/demonsteren
JPM zegt
Nee dat denk ik niet. En als je één iemand niet moet vertrouwen dan is het een speculant wel. Een afname van de olieprijs lijkt me ook niet tot de mogelijkheden behoren want laten we wel zijn, zolang de vraag stijgt en de voorraden afnemen zal de prijs hoger worden. Sommige prestigieuze zakenbanken zoals Goldman Sachs voorspelden een olieprijs boven de 175 de komende paar jaren. Maar er zijn ook onderzoekers en economen die een bubbel of bel zien ontstaan op de oliemarkt. Niemand kan het weten, maar 2 euro aan de pomp dit jaar nog lijkt me sterk.
autogek zegt
Ik denk van wel, maar de Amerikanen zitten lekker qua prijs, maar wij(nederlanders) dokken gewoon lekker veel accijns voor de grote kas die dan weer de grote portemonnees van de ministers en andere ‘hoge pieten’ goed kan vullen. Verschrikkelijk!
Jonas zegt
Ik twijfel, er werd gezegd dat de prijs zou dalen na dat een vat 100$ dollar zou kosten maar dat is niet gebeurt en het blijft steeds stijgen, maar 2euro per liter is wel belachelijk veel hé, ik denk dat er dan veel mensen op de fiets zullen springen
Arie zegt
ongetwijfeld..
maar alternatieve brandstoffen om de wereld te voorzien gaan we ook nog halen (weliswaar niet dit jaar dan…..)
Rik L zegt
en de overheid ondertussen maar lekker verdienen
Mardec zegt
Ja de olie-sheiks moeten toch ook een indexaanpassing krijgen met de dalende koopkracht he..
AMG Powerrr zegt
Het is te hopen van niet kan ik alleen maar zegge… en ik ben vast niet de enigste die er zo over denkt.
CSL zegt
Een vriend van mij was laatst in Iran en moest 8cent voor een liter benzine betalen!!! Gas kost daar zelfs 4cent per liter!!!!!!!!!!!
phantom zegt
waarom gaan alle kosten omhoog maar de lonen niet? laten ze daar eens heel snel wat aan doen!!
Esprit_de_Flandre zegt
Ik vrees van wel. Dat wordt pijnlijk, niet alleen aan de pomp, maar voor de hele economie.
Timmah zegt
Even off topic:
Ik hoorde hier net op de radio in België dat de heren van Top Gear nu aanstaande donderdag de R8 TDI zouden testen op het circuit van Zolder???
Allen daarheen zou ik zeggen…
MATSS zegt
2 euro lijkt mij wel heel veel ik gok op €1.83
Stef_4 zegt
wordt nog leuk als de VS dit jaar op vakantie gaat met hun dikke SUV’s door het land cruisen..’s zomers zijn er (mede door) de vakantie’s veel prijsstijging in de benzinemarkt
gerjan zegt
wat moet mengsmering dan wel niet gaan kosten en aspen! dat gebruiken wij veel als hovenier zijnde. wij betalen nu al 16 euro voor 5 liter (aspen)!! en 5 uur later is het op!
laten die minister maar wat minder verdienen. van 175000 en al die bonussen kan wel wat af. die bak ellende hoeft niet in een 7 serie rond te rijden. geef die kerel een zuinige auto en de rest van die lui in den haag. het openbaar vervoer is toch zo goed in Nederland laat ze de trein en de bus pakken! en de vouw fiets!!! zet zonnepanelen op het torentje zodat hij daarmee energie krijgt voor zijn torentje. die ministers moeten niet zo zeuren dat er mensen zijn die meer verdienen als hun! laat ze eens praten over dingen zoals dit!
groeten uit het nog rustige en mooie schone drenthe
bob zegt
@Stef_4 … Jij mag ook op vakantie met een dikke SUV als je dat wilt hoor … het is gelukkig nog een recht dat je je eigen auto mag uitkiezen.
M-Roadster zegt
Ik zet laag in op €2,09 per liter voor het eind van dit jaar…
JPM zegt
@ Rik L
Ja man, en dan steken ze het allemaal in eigen zak, wat een eikels hè!? Dat olie duurder wordt komt natuurlijk alleen maar door de overheid, want daar hebben we met zn allen een hekel aan en die doet het altijd slecht. Zij vullen hun zakken terwijl wij helemaal rooi achterblijven.
Iedereen zeikt hier alleen maar op de overheid. Ja Nederland heft relatief veel belasting op benzine maar daartegenover staat dat we een goed schoolsysteem hebben een goed zorgstelsel en andere steun van de overheid. Er zijn honderden landen waar je al je medische zorg zelf moet betalen evenals school. Dat zijn pas problemen waar de overheid voor aangepakt moet worden. Niet omdat jullie nou 60 euro aan de pomp betalen ipv 50.
Wally zegt
Misschien toch maar even solliciteren bij een bedrijf met wagen en tankkaart.. ;)
JPM zegt
@ gerjan
Ja man, en elke euro die jij nu meer uitgeeft aan de pomp steekt minister Bos in zn eigen zak! Ja echt wel. En ik vind ook helemaal dat je gelijk hebt dat onze minister met het openbaar vervoer kan reizen. Dat is ook lekker veilig en zorgt voor een degelijk beeld bij het buitenland. Om al helemaal niet over de bonussen van ministers te praten. Ik heb gehoord dat Balkenende vorig jaar 150% prestatiebonus mee naar huis nam en ook nog eens 40% van zn basissalaris aan opties en premies heeft gekregen. Én zn basissalaris is nog eens omhoog gegaan. Ongelooflijk, ik denk dat hij wel 800 miljoen euro heeft verdient vorig jaar aangezien al dat geld dat wij maar betalen zijn zak in gaat.
Fiskmas zegt
Ik denk wel dat de prijs boven de 2 euro stijgt.
Wat me nog meer zorgen baart is die gasbel in Groningen… dat ding is een super grote bron van inkomsten geweest voor nederland. zo hebben we altijd ons gas kunnen verpatsen aan andere landen. ik hoorde laatst ergens ( geen idee meer waarvan ) dat die bijna leeg was/is. Ik vraag me serieus af wat er dan gebeurt. dan hebben we helemaal geen leeway meer…
Fiskmas zegt
Sry voor spam :P en off-topic
@ JPM
Eventjes over Balkenende, die man is wel verantwoordelijk voor het besturen van ons land en het onderhouden van onze internationale relaties.
Misschien doet onze brave premier niet altijd even goed z’n werk, ik ben ook geen voorstander van hem, maar puur op de functie gericht vind ik dat soort beroepen toch wel gastronomisch ( leuk woord voor deze topic :P ) salaris mogen hebben. 800mln is het zeker niet, volgens mij net anderhalve ton euro’s netto dat Balkje per jaar over houd aan puur basissalaris.
Ralph zegt
Autoblog wordt in de toekomst fietsblog? Autorijden is zo niet leuk meer…
desigmMnn zegt
ongeveer 100e voor een volle tank, ongehoord…
maar 2 euri? nee, 1,85 top
klaas jan zegt
ik beloof dat als de literprijs boven de 2,00euro grens zal gaan staan, dat ik shell pernis in ze geheel af laat branden
XliljeezyX zegt
is dit alleen voor nederland?
want ik heb het gevoel dat wij tyfes hard genaaid worden vergeleken met duitsland of belgie.. ookal met die bpm en slurptax..
Mardec zegt
En waarom niet gewoon de auto’s van iederen die ook maar iets te zeggen heeft over die prijs klaas jan? :D
Dat zou meer effect hebben ;-)
AJ zegt
Vast wel, gouden tijden voor de overheid. Die hebben flink extra belasting-inkomsten bij dure benzine, en ook de gasopbrengsten stijgen enorm.
Het enige dat helpt is dat de dollar steeds minder waard wordt, maar dat heeft weer andere vervelende gevolgen.
Kortom, ik moet maar eens dichter bij huis gaan werken.
Danny zegt
Ik erger me er ook nogsteeds dood aan dat al die ministers met hun dikke 7 series over de vluchtstrook knallen terwijl iedereen in de file nutteloos brandstof staat te verstoken die toch als zo schrikbarend duur is.
Wanneer wordt hier eens wat aan gedaan, en ja, een minister mag wel iets meer verdienen als jan modaal, maar wat ze nu verdienen is toch echt wel heel extreem?? waar ligt de grens??? met hun inkomen is 2 euro/liter natuurlijk geen probleem
Mocht de benzineprijs de 2 euro tippen verwacht ik iets in de vorm van rellen/demonstraties, en ik zal ook zeker van de partij zijn…
Het is tijd dat ze dat ellendige kwartje van cock er eens afhalen, of niet dan.
Waar gaat het heen met de wereld…
wotevajjjj zegt
jup mss nog 2.5 euro dit jaar anyway
binne 3dage is 24h v/d nurburgring en dan zal het nog 1.6 euri zyn :d
trouwens kben 15 like i care :p
Tim zegt
Dat wordt VW Exclusief nemen… :P
AJ zegt
@Fiskmas
We hebben de komende jaren nog genoeg gas uit die bel. En daarna kunnen we de ruimte gebruiken om gas uit bijvoorbeeld Rusland op te slaan, zodat we winst kunnen maken op het doorvoeren.
Dus voorlopig is gas nog een leuke inkomstenbron voor Nederland. En vergeet niet dat Shell ook in Nederland winstbelasting afdraagt, dat is ook best veel.
Marc van der Haak zegt
@ autogek: als jij denkt dat alle centjes naar de ministers gaan dan ben je inderdaad gek. Wellicht teveel uitlaatgassen opgezogen?
Autorijden is al lang niet leuk meer. Alsof het nu net in gang is gezet, ga toch weg. Beter nog: ga toch fietsen.
Overal gaat de olieprijs omhoog, wat uiteindelijk niet alleen ervoor zorgt dat benzine en diesel omhoog gaan in prijs maar ook fabricaten als plastics en zelfs sommige medicijnen die (raar maar waar) bestandsdelen van olie bevatten.
Wat vreemd allemaal he, zoveel energie en dat het nog op gaat ook. In principe een achterlijke houding van de mens, natuurlijk is de voorraad olie eindig. Schaarste maakt iets duur toch? Waarom niet bij olie?
Een auto als een Prius is maar een halve oplossing. Alles wat de mens maakt zorgt ervoor dat er ergens anders op de globale balans iets in de ‘min’ komt te staan.
De mens is nu eenmaal funest voor de aarde, hoe graag we dat ook maar ontkennen.
ferrenzi206 zegt
Ik vindt het gewoon triesteg, hoedat alles blijft stijgen door de regering en dergelijke. Als de naft tot aan 2 euro komt, dan moeten wy de bevolking ingrijpen hiertegen!!!
bozewolf zegt
^^ Nou, leeg is ‘ie nog lang niet, hoor. Maar hij slinkt natuurlijk wel.
En ja, die peutprijzen schieten de lucht in als Chinees vuurwerk. Maar dáár kunnen we de Nederlandse overheid toch de schuld niet van geven. Die accijnzen zaten er al op.
Bxl zegt
1,50eur is het maximum wat ik betaal voor een liter benzine!
Wanneer de prijzen werkelijk hoger gaan, dan zal ik als eerste vooraan in de betogingen/rellen staan!!
Ik hoop dat ik niet de enige ben dat hierover zo denkt…
Het wordt stilaan absurd! 70eur voor een volle tank? En dan heb je het alleen nog maar over tankkosten!
Verzekering, wegentaks en dergelijk komt er ook nog allemaal bij kijken, en op het einde van de dag rij je nog altijd met een afthanse Golf van 16 jaar oud!!
bruistablet zegt
zolang er nog hele volkstammen zijn die dagelijks zinloze rondjes rijden door hun dorpje of stadje zal het wel meevallen…..de benzine word pas onbetaalbaar als het gepeupel niet meer de voedselbank kan bereiken per auto…..heeft de voedselbank een bezorgdienst trouwens .
Bas zegt
Mad Max … here we come!!!
Jimmie zegt
“Momenteel kost zo’n vaatje nog “slechts” 130 euro en betalen we voor een litertje peut gemiddeld 1,63 euro.”
130 euro is 204 dollar, dus we krijgen een prijsdaling?? ;)
-edit: Hè hè, eindelijk eens iemand die goed oplet. Is aangepast.-
Dennis zegt
Mensen, laten we toch niet zeiken over het salaris van onze ministers. In het zakenleven vullen topbestuurders jaarlijks hun zakken met miljoenen. Een goede minister kan in het zakenleven heel veel meer verdienen, dus minister zijn voor een “hongerloontje” (doe mij zo’n hongerloontje) is ook een stukje roeping.
Het gaat hier niet om wat ministers verdienen of in wat voor auto ze rijden. Het gaat om de politiek die ze bedrijven. We zelf hebben al lang geleden aangetoond dat we gewoon blijven doortuffen, ook al gaat de brandstofprijs fors omhoog. De vraag is echter hoe lang we dit volhouden en wat voor effect het op de algehele economie heeft op het moment dat we serieus in onze mobiliteit worden aangetast. Hopelijk heeft de politiek hierin een vooruitziende blik.
autogek zegt
@Marc van der Haak
Natuurlijk weet ik dat dat overdreven is, maar de ministers werken voor de overheid, wij betalen geld naar de overheid(belasting), en de ministers krijgen dan (in mijn ogen) een ‘goed’ salaris (zacht uitgedrukt). Terwijl andere mensen die voor de overheid werken- en ook erg goed werk verrichten, veel, en veel minder salaris.
enne… ik fiets elke dag 10,8 km heen en 10,8km terug naar en van school.
Marc van der Haak zegt
@ gerjan: dankje voor het opwekken van het beeld dat in Drenthe mensen wonen die niet verder kijken dan hun grote rode neus…
Lekker kortzichtig met zijn allen. Heerlijk. Met alle respect maar misschien is het handig om te kijken naar de verantwoordelijkheden die “bak ellende” en zijn ministers hebben en hoeveel uur zij in de week werken?
Die 1,5 ton tot 2 ton loon per jaar stelt niks voor in de balans van miljarden die in Nederland rondzwerven.
Zoals ik zonet al zei: ga toch fietsen!
Marc van der Haak zegt
@ autogek: tjah.. toen ik nog naar het atheneum in Emmen ging fietste ik 15km heen en 15km terug. Nu fiets ik vanuit mijn flatje in Groningen elke dag 4km heen en 4km terug naar stage. Dus fietsen kan ik ook wel en heb ik 6 jaar lang op het atheneum genoeg gedaan.
Mijn punt is alleen dat het kabinet misschien in verhouding tot de burger veel verdienen, maar kom op zeg een beetje perspectief mag wel hoor. We hoeven niet blij te zijn met alles wat ze bedenken in Den Haag maar we hebben het wel over “de bazen” van NL en die mogen best meer verdienen dan het “werkvolk”.
Look at the big picture and not just your wallet.
floryn zegt
laat ik nu maar vast 100.000 liter inkopen, dan ben ik over een paar jaar rijk haha
floryn zegt
@ autogek
een salaris is een waardering voor de voor je werk. Om minister te worden moet je heel wat meer in je mars hebben dan een of andere rijsambtenaar……..
deze wereld zit in zo in elkaar dat je beloont wordt naarmate je beter werk aflevert
Bxl zegt
@ Danny
Wat je zegt! wanneer de prijs 2eur/liter bereikt, verwacht ik ook iets in de vorm van rellen/opstanden! Ik vind het zelfs hallucinant hoe de prijzen momenteel staan! en dit allemaal zonder enige vorm van tegenwerking van het volk!?
en over ministers enzo.. tja ik weet niet als we ons daarop moeten focussen, maar het steekt idd wel tegen wanneer je ziet met wa ze rondrijden en verdienen…
natuurlijk zal voor hun 2eur/liter geen probleem vormen!
Maar rijden begint een soort van luxe te worden, en zeker voor de nederlanders als ik dat zo hoor van bijkomende slurptaks en BPM…. :?
mc zegt
@ markvander haak
De olie voorraad is nog enorm groot. Er is namelijk in 1960 voorspeld dat 40 jaar later (in 2000 dus) alle olie op zou zijn. Nu wordt nog steeds gezegd dat er een voorraad is voor 40 jaar. Deze voorraad van 40 jaar is aangetoond en economisch winbaar. Wat ik probeer te zeggen is dat de olie en gas voorraad nog erg groot is, maar dat oliebedrijven een soort van schaarste creeeren waardoor de olieproducenten veel voor hun product kunnen krijgen.
Er is momenteel bijna een soort monopolie van olieproducenten en olieproducerende landen. Zij hebben nu de ‘macht’ in handen om de olieprijs te laten stijgen.
Maar de hoge olieprijzen hebben ook een voordeel. Veel bedrijven en landen gaan op zoek naar nieuwe olievelden en er is laatst voor de kust van brazilie een enorm olieveld gevonden. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat de olieprijs gaat dalen. Dit principe dat een hoge prijs tot een zoektocht naar nieuwe bronnen leidt is ook toepasbaar voor andere grondstoffen zoals metalen.
Al met al verwacht ik dat de eerste maanden de olieprijs nog blijft stijgen, dat er daarna een correctie plaatsvindt. Maar dat de prijs uiteindelijk nog flink hoog zal worden sluit ik niet uit.
smeck zegt
ik snap niet dat iedereen zo doorzaagt over de salarissen van de ministers (alhoewel ik er wel mee eens ben).
Het probleem is dat ze de automobilist op elke mogelijk manier naaien, overal belasting en accijnzen op heffen, en ipv deze eraf te halen omdat de prijzen stijgen juist extra accijns heffen…dat is het gruwelijk asociale gedrag van die hufters in Den Haag.
En tegen iedereen die zegt: pak de fiest/OV…lees het testje maar is van de AD van vorige week…zolang het OV en/of de fiets geen goed (lees zeer slecht) alternatief zijn moeten ze gewoon oppleuren met al die [s]uitmelk[/s]”milieu” belastingen en proberen de belofte na te komen dat we er dit jaar met gemiddeld 2% koopkracht op voorruit gaan, want de huidige stand staat op 3,2% verlies in koopkracht…
Gunther zegt
Bij ons op school verwachten ze prijzen van benzine nog veel hoger dan 2€ in de toekomst.
We gaan blijven rijden ondanks die prijzen maar we gaan wrs nog meer nadenken over het feit of we met de auto gaan of niet, of we met meer in de auto gaan (carpolen)
Ik moet zeggen hier in antwerpen zie je nog altijd verdomd veel auto’s waar maar 1 persoon inzit. Carpolen wordt dat dan niet meer gedaan? Zo kan je ook een beetje uit de kosten komen. Als je die deelt met 4 man ofzo.
bozewolf zegt
Goed punt van Gunther. Misschien worden de prijzen hoog genoeg dat de meesten gaan nadenken over hoe ze precies die auto gebruiken…denk dat daar nog enorm (echt enorm) veel winst te behalen valt…
Stef zegt
Tsja, momenteel betaal je voor een vat qua dollars wel meer, maar terug gerekend naar euro’s minder dan toen de vaten nog op 75 dollar stonden.
De prijs zal wel hoger komen te liggen, maar ik verwacht dat voor die tijd de markt wel omgezet word in de euro of yen, de dollar gaat binnenkort af doen vermoed ik.
Anyways, dat ie de 200 dollar gaat bereiken moge duidelijk zijn.
DAT zegt
Bij 200 dollar voor een vaatje zal de prijs eerder €3,00 per liter zijn (bij gelijke wisselkoersen). De accijnzen, heffingen en BTW zijn percentages. Dus dat aandeel in de prijs stijgt exponentieel…. :cry:
wilco zegt
Die 2 euro gaan we zeker halen!
Denk maar niet dat de overheid dat zal tegengaan, lijkt me illusie. Die profiteren er zelfs van.
98 is bij t duurste tankstation inmiddels boven de 1,70 gekomen. Dus ja, ik ga er vanuit dat het een kwestie van tijd is voor t misgaat. Een herstel van de dollar zal de genadeklap geven, en dan zitten we echt op 2 euro de liter.
Zoef zegt
Ik rij lekker op LPG. Hoewel die ook al hier en daar 60 cent kost (BE)
freestyler zegt
Ik lees hier een hoop gekreun over de hoge olieprijzen, maar bedenk wel dat de benzineprijs momenteel relatief tot het totale vermogen van de gemiddelde nederlander veel goedkoper is dan 30 jaar geleden! Sterker nog, nu is het eigenlijk maar een schijntje in vergelijking met toen…
Turbo zegt
Als alle analisten het met elkaar eens zijn, wordt het tijd om contrair te denken. Recessie/depressie 2008/2009 staat voor de deur, met een krimpende economie kan het best eens de andere kant op gaan met de olieprijs.
bvking zegt
Mij lijkt het idd ook dat de 2,00 euro per jaar gehaald wordt. Dit zou met de huidige benzinprijs een stijging van 30% betekenen. Als een vat olie inderdaad 200 dollar gaat kosten betekend dit een stijging van 50%. Als jij kijkt hoe klein deel maar uit personeelskosten en raffinagekosten bestaat is 2 euro per liter heel realistisch. Meer dan 60% van de prijs aan de pomp bestaat namelijk uit accijnsen. Als de doller weer opkrabbelt zal de prijs wel nog hoger kunnen uitkomen aangezien je momenteel ongeveer 1.55 dollar krijgt voor een euro. Als dit naar 1.35 zou gaan (het kan natuurlijk ook andersom gebeuren) zou dit een nog hoger stijging van de olieprijs in euros betekenen
Markus zegt
Zie je wel, over niet zo heel lang dan is autorijden weer voor de rijken.
JPM zegt
Komt ook nog eens bij dat als de dollar verder blijft dalen wij niet meer hoeven te betalen maar de Amerikanen wel. Maar de OPEC is niet echt dom dus die rekenen dat wel in de prijs mee.
Een voordeel van de hoge olieprijs is dat olie in teerzanden in Canada nu winstgevend genoeg zijn om te winnen. Daarnaast is er een grote olievondst gedaan voor de kust van Brazilie. Die is echter vrij diep maar het zal geen probleem zijn om te winnen.
Dus de olieprijs hangt van 3 factoren af. Hoeveel olie opkomende economiën als China en India gaan gebruiken, hoeveel olie er nog gewonnen wordt en als laatste de OPEC die kunstmatig de olieprijs hoog kan houden of kan laten dalen.
Bart_V zegt
tog maar een tesla roadster ? :P
Jan zegt
Ik zet in op 2 euro per liter…. diesel. Dat begint ook echt pijn te doen, heb gvd een paar maanden geleden een diesel gekocht, is dat prijsvoordeel onderhand bijna weg tov benzine en de wegenbelasting wel torenhoog…
Niet dat ik ook maar 1 km minder zal gaan rijden, en carpoolen al helemaal niet. Ik verkoop eerder mijn huis dan mijn auto :-0
JPM zegt
@ Turbo
Nou nou hier in Europa staat absoluut geen recessie in het vooruitzicht. Hooguit in de VS. Verder vergeet je dat als de VS in een recessie zit, China en India gewoon vrolijk doorgroeien en meer olie nodig hebben.
Niels zegt
Zeker weten, vind het absuluut niet normaal… Maarja, wat doe je eraan, je wilt toch blijven rijden.
Ik zie het ook nog wel gebeuren dat je over een paar jaar 5 euro per liter zal betalen. Grrrr…
C-Driver zegt
Gisteren weer vrolijk 39 liter getankt voor precies 65 euro, een student met een auto die 1:8/9 gaat is onderhand niet eens meer haalbaar… Ik moet maar eens wat zuiniger gaan zoeken.
Marc van der Haak zegt
@ mc:
Je kunt het ook zo benaderen: door de hoge olieprijs wordt er meer gekeken naar duurzame alternatieven. Want nieuwe olievelden ontdekken of niet, de vraag blijft groeien en een fossiele brandstof is nu eenmaal eindig.
Gezeur over de loonstrookjes in Den Haag is irrelevant aan het onderwerp en als je het mij vraagt ook nicht im vrage.
Ik ben geen milieufreak maar zou graag meer stimulans willen zien voor nieuwe technieken om niet meer op fossiele brandstoffen te rijden.
mattie zegt
Waarom klaagt iedereen zo. De hoge olieprijzen komen gewoon door de hoge vraag, dus als je zelf voor minder vraag zorgt daalt ook de prijs.
En die ‘hoge’ salarissen van ministers vallen ook wel mee, een vergelijkbare functie in het berdijfsleven verdient al gauw vijf maal zo veel. En wees blij, in nederland is de accijns op brandstof een vast bedrag, dus de staat verdient niet veel meer wanneer de prijzen stijgen.
Wie geen stijging in zijn energie kosten wil, die trekt gewoon een extra trui aan in de winter en maakt geen gebruik van een airco. Scheelt een hoop centjes.
Ik denk dat we de 200 dollar per vat wel gaan halen dit jaar.
Wat_een_gezeik zegt
ja
roberto zegt
van mij mogen ze hor, ten eerste omdat ik diesel rijd en dus nog geen €2,- hoeft af te tikken per Liter en als de prijzen stijgen zullen meerdere mensen gaan carpoolen en met het openbaar vervoer reizen, waardoor de file’s een stuk minder zal zijn
Zoef zegt
@freestyler: interessante stelling! Graag concretere cijfers aub.
Zoef zegt
Ondertussen wordt er in Groenland een gigantische nieuwe olievoorraad gevonden. Raakt bekend dat er in Afrika nog nauwelijks gezocht is naar olie. (inderdaad, hoe komt het dat er in die Afrikaanse landen geen lek olie opgepompt wordt? Nog niet gezocht, zo blijkt!)
Brazilië heeft onlangs een grotere nieuwe voorraad ontdekt dan die van Saoedi-Arabië voor haar kusten. Begint China ondertussen meer steenkool boven te halen en gaan ze boren in de zuidchinese zee waar ook nieuwe voorraden zijn ontdekt, en raakt bekend dat de olievoorraden van Irak minstens driemaal zo groot zijn als tot dusver aangenomen.
Manmanman er is meer olie dan stront op deze wereld. Ik wed dat binnen tien jaar, met correctie voor inflatie, de olie niet duurder is dan vandaag.
Tomiseentijger zegt
ik kan me nog een kerel herinneren die ooit voorspelde dat de vatprijs naar de 100 dollar zou stijden en iedereen m uitlachte…
3 jaar later, iets boerser met een heleboel kiespijn moesten ze m toch gelijk geven…
dus, om in te gaan op de stelling, t gaat zeker lukken, t is alleen een kwestie van tijd:)
RenesisHP zegt
@roberto.
Jij denkt dat diesel niet mee stijgt, zoniet harder? ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/01/dieselprijs-in-rap-tempo-richting-benzineprijs
madru zegt
Ik vind dat wij met de ganse wereld een algemene staking moeten houden !!! Voor 3 dagen koopt niemand nog iets aan de pomp maar echt NIETS !!! zal de vraag wel doen zakken niet ?? Ik weet wel….dan ga je ervoor en erachter gaan tanken…Maar dat is niet echt waar geloof mij een wereldwijde staking…..Dat doet echt wel raare dingen met de beurs !!! Iemand zin ??
RScosworth zegt
Ik ben van mening dat het gekloot in het midden oosten het er ook niet veel beter op maakt. Het ergste is dat we er nog zelf aan meedoen ook. En hoeveel is er vorig jaar uitgegeven aan die oorlog? Meer dan 230 miljoen euro toch? Ik eet dat geld nog liever op dan het aan zoiets uit te geven. Net of wij even de boel kunnen gaan veranderen daar. Ik heb het idee dat het ons eigen schuld is.
Culaste zegt
Let op, mensen. Het is met dit soort voorspellingen net als met de beurs, het gaat allemaal om het subjectieve gevoel van vertrouwen in de toekomst van… (vul maar in:) aandelen, goudprijzen, opties en.. olie. Er is aantoonbaar voor onze generatie voldoende voorraad. Voorheen nog niet rendabel gemaakte velden worden (binnenkort) geëxploiteerd. Wij laten ons ringeloren door de commentaren van de speculanten en multinationals: Als die roepen dat de olievoorraad opdroogt, gaan de cijfers aan de pomp de volgende dag omhoog. Verwacht niets van de overheid: die is de lachende derde en biedt geen alternatieven. Nee, ik verwacht weerstand van de gebruikers! Ik vind het lastig om m’n boodschap in tien regels te zetten, maar 2 euro per liter is maatschappelijk en mondiaal niet acceptabel en irreëel. Dat zijn de huidige prijzen al. En als we het maar vaak genoeg roepen (2 euro per liter) gaat iedereen in dat onomkeerbaar doemscenario geloven. Die kans moeten we ons allemaal niet geven!
Yuri zegt
Zoals iedere autoblogger hier vind ik de brandstofprijzen belachelijk. Ik ben ook van mening dat er heftig geprotesteerd moet worden, ik woon zelf sinds kort in Belgie, maar rij dus veel (dagelijks) in NL rond en rij diesel dus ik heb het nog een beetje beter als de benzine rijders.
Ik weet niet hoe we kunnen protesteren of er ook maar iets tegen doen, maar zo’n site als autoblog met zoveel mensen, kan missn toch wel wat uitrichten…?
Verder vind ik niet grappig om erop te wedden :P ;)
niels zegt
Over een half jaartje is je benzine slurpende oudere auto aan de straatstenen niet meer te slijten !
Alain zegt
Ik vrees ervoor dat die 2 €/l er binnen de volgende 12 maanden komt.
Als dat zo zal zijn, dan vliegen mijn auto en motorbike de deur uit.
Ik beleef geen plezier meer aan auto-of motorrijden als die prijzen aan de pomp de pret op die manier gaan bederven.
So be it !!!
Emiel zegt
Natuurlijk zijn er nog zat olievelden, maar deze zijn moeilijker te bereiken. Olie uit de grond van Canada halen kost bakken met geld en ook op andere plekken is dat zo. De benzineprijs gaat zeker boven de 2 euro komen… dus zullen er ook wel meer van die echte “zuinige” auto’s moeten komen, anders komen de (Europese) autofabrikanten in grote problemen… lees dalende verkopen.
Dan nog iets. Ik kan begrijpen dat veel menen het niet eens zijn met ministers, maar deze mannen en vrouwen besturen wel het land, wat nou niet het makkelijkste baantje op de wereld is. En zeg nou zelf, is Nederland nou zo slecht om in te wonen? Wees nou eens blij dat je in Nederland woont en niet elders. In de USA zijn veel dingen goedkoper, daar staat echter tegenover dat zaken als het minimumloon veel lager zijn, je hebt weinig rechten, moet veel meer werken, er is geen AOW, WW, WAO of wat dan ook. In Nederland betaal je dan wel meer belasting, maar je krijgt er wel veel voor terug.
Al ben ik het wel met jullie eens dat het absurd is dat je straks 2 euro voor een litertje benzine moet gaan tanken! Ik ben bang dat het realiteit zal worden… :(
mr right zegt
ik voorspel in oktober zal de 2 euri helaas gehaald worden
Snuf zegt
Prijsopdrijving gebeurt vooral door de speculanten. Er is geen brandstof tekort, in Europa zelfs een benzine overschot. Ook hebben de olie producerende landen inmiddels voldoende reserve capaciteit bijgebouwd. Ik las onlangs dat er dagelijks drienaal meer olie verhandeld wordt dan er verbruikt wordt ……………. eens zal die bel knappen. Maar voorlopig is het een mooie stimulans voor de alternatieve brandstoffen en zuinigere motoren (incl elektra), niet zozeer voor CO2 reductie maar wel om minder van olie afhankelijk te worden.
gekke turbo zegt
@ mattie helaas zijn de accijns en btw percentage gebonden belastingen 64% om precies te zijn. dus hoe hoger de prijs hoe meer centjes voor de overheid. de wereld economie is heel fragiel en balanceert zich nu op een zeide draadje. en degene die zeggen dat door china en india de kop boven water gehouden kan worden slaat de plank volledig mis, de inkomsten van beide landen zijn gemiddeld meer dan 50% afhankelijk van amerika en 40% van andere landen. zoals iedereen weet zit de economie van amerika te verslechteren; er hoeft maar een klein tikje te worden gegeven en amerika is knock-out. en dan is het net een domino effect waardoor olie prijs vanzelf tot de 80$ moet dalen omdat vraag dan ineens veel minder wordt dan de aanbod waarna we weer over nieuw kunnen beginnen.
RenesisHP zegt
The rich get richer and the poor don’t get a fucking thing. Times like these people want to get high. Real high and real fast and this is how whe gonna do it.
RRRobert zegt
Met lpg gaat het gelukkig stukken minder hard. Ik bedoel, in percentages gezien loopt dat ook aardig mee op, maar in absolute bedragen valt het nog relatief mee.
Bij de huidige brandstofprijzen (Esso om de hoek) liggen voor mij de verhoudingen in de brandstofkosten als volgt: Mijn auto doet 1:9.5 op lpg ~ 6.4 cent/km of op Euro95 1:11.5 ~ 13.4 cent/km, dus tel uit je winst. Een vergelijkbare dieselversie doet 1:14 ~ 9.6 cent/km, da’s ook al anderhalf keer de kosten van lpg.
9000cse zegt
@ mattie, 20-05 om 22.44 uur
Accijns op brandstof is geen vast bedrag maar een vast percentage
@ Zoef
Kun je aangeven waar ik meer kan lezen over olievondsten bij Groenland en in de Chinese zee en olievoorraden in Irak? Bij voorbaat dank.
OT: Ik verwacht, dat de benzineprijzen de € 2,00 wel zullen bereiken, maar pas begin volgend jaar. En ik verwacht ook, dat de dieselprijs op gelijk niveau zal komen. Afgelopen maandag bedroeg het prijsverschil in Zuid-Duitsland tussen super (95 RON) en diesel nog maar € o,oo5.
Mr Maserati zegt
Ik ben afgelopen week gezakt voor me rijexamen dus ik heb er nog geen last van op mijn fiets:P
bmw325i zegt
2 euro per liter is gekke huis dat word dus een lupo 3 L kopen of een prius hahhaha en alleen weekends rijden. auto rijden word binnekort een luxe
SR zegt
heb niet alle reacties gelezen maar wil toch even erop duiden dat het feit dat de prijs van de calls sterk gestegen is er absoluut niet op wijst dat men kan aannemen dat het zo gaat zijn. er zijn wat crisissen gebeurt en zo is er wat paniek losgebroken en daarop wordt uiteraard gespeculeerd. als je echter naar koersdoelen van grote banken kijkt zal je niet snel 200 dollar zien, bv had enkele weken gelede KBC laten weten dat hun koersdoel 90 euro per vat was als ik me niet vergis.
we gaan wss omhoog maar ik zie het helemaal niet zo snel gaan. denk er ook aan dat men uit steeds meer dingen olie kan halen wat wel eens een dikke koerstegenslag kan betekenen voor de olieprijs
Ary zegt
@SjoerdV
gaat de overheid grijpen? Weet je wel hoeveel % er in die 1,63 juist naar de overheid gaat? te veel, waardoor die prijzen zo hoog zijn…
ferry zegt
toen ik begon was het nog 1.30 in guldens toch maar weer terug naar de goeie oude tijd dan maar
bart zegt
2 derde van de benzine prijs is accijns. Hoe hoger de brandstofprijzen hoe hoger de belanstinginkomsten van de overheid!! Zijn wij nou echt zo stom om te denken dat de overheid de prijs van een litertje brandstof goedkoper zal maken…Echt niet! En het excuus van de hoge olieprijs slaat ook volledig de plank mis om 1.63 voor een liter benzine te vragen. Als je kijkt naar de stand van de dollar nu én vorig jaar zit daar in euro’s weinig verschil in (100 dollar toen was 80 euro, 130 dolalr nu is ook 80 euro…) we worden met zijn allen voor de gek gehouden, maar kunnen we er wat aan doen? We hebben dagelijks onze auto nodig, de overheid heeft het openbaar vervoer ook zo duur en niet confortabel gemaakt dat daar niet op te vertrouwen is, dus de auto zal toch blijven rijden. Laat het me weten aub. En dan geen oproep om één dag niet te tanken…
Vincentvld zegt
@ Ary, 70% ongeveer;)
Ik denk dat twee euro een reele schatting is. De vraag naar olie is vele malen groter dan het aanbod op lange termijn, en met opkomende economien als China, India maar ook Brazilie zal dit alleen maar erger worden. En ik denk dat het bij 2 euro echt niet op houdt!
Loewie-643- zegt
Eigenlijk is het schandalig dat de benzine en dieselprijs door toedoen van de beurzen genekt wordt. Ik zou voorstellen de benzineprijs nu al vast te zetten op twee euro en dan ervoor te pleiten de komende 5 jaar deze niet meer te verhogen of iets in die trent.
Elke stijging opnieuw zorgt voor een gigantische irritatie en ontevredenheid bij de automobilisten. Dus waarom niet die prijs vastzetten, de regering doet er zoals gewoonlijk weer niets aan want zo wordt de staatskas alleen maar meer gespect. En van dat geld kunnen ze weer nutteloze andere dingen doen.
FabianVTR16V zegt
Het is gewoon te belachelijk voor woorden mensen !! :(
En de overheid kijkt gewoon lekker toe, want zeg nou zelf, je vangt toch liever 19% BTW over 2 euro dan 19% BTW over 1,50 euro !
We zullen het ook maar niet meer hebben over het kwartje van meneer Kok, welke we ooit in betere tijden terug zouden krijgen !?!
En wie had er ooit over gedacht dat de diesel prijzen nu gelijk liggen aan de benzine prijzen in het gulden tijdperk ?!?!
En geloof mij nou maar, als de prijzen niet in één keer explosief stijgen blijft iedereen gewoon lekker in de auto rijden.
De prijzen gaan zo geleidelijk omhoog dat we het met z’n allen maar accepteren, wat we eigenlijk niet moeten doen.
Heerlijk Eerlijk zegt
Dit word heel zwaar voor de economie, de burger in iedergeval, mensen die hun auto verplicht moeten gebruiken voor hun werk zijn zwaar het bokje.
en wat te denken van vrachtwagens en de hele logistieke sector, het word gewoon tijd dat de regering hard ingrijpt en zorgt dat deze belachelijk hoge olie prijzen naar beneden worden gedwongen…
markieanta zegt
Nou zie ik hier allemaal reacties van minderjarigen(er staat namelijk bij een deel van de mensen bij dat ze nog naar de middelbare school gaan) en studenten. Als die studenten nou eerst eens gewoon lekker gebruik gaan maken van het openbaar vervoer zijn we al van een groot deel van al die vervuilende oude auto’s en hun veel te lage gebruik af.
Met studenten die zogenaamd geen geld hebben om hun auto te rijden heb ik absoluut geen medelijden.
Momenteel carpool ik met een collega van Leeuwarden naar Assen, dit kost me een tank per week, dus ongeveer 60 euro. Van mijn werk krijg ik hier een vergoeding van 400 euro per maand. Dit houdt in dat ik 240 euro per maand kwijt ben aan de benzine. Wanneer de peut straks 2 euro zou moeten kosten heeft mijn baas een heel groot probleem, want dan kost het mij 320 euro. Houd ik dus nog maar 80 euro over in plaats van 160 euro en is het voor mij dus niet meer rendabel om werk buiten mijn plaats te zoeken. Dus dan is het of een kwestie van een benzine pasje en een afschrijving per kilometer, toch maar een leaseauto of is het tijd voor een andere baan.
Wanneer de benzine en de diesel zo duur worden, kunnen we wel stoppen met wegen aanleggen, aangezien er toch niemand meer overheen kan rijden voor zijn werk en de files dus ook geen probleem meer is. Met als gevolg dat ik minder werk zal hebben in de toekomst.
Hee, als dit zo door blijft gaan ligt straks in Nederland de hele economie op zijn gat, dat is leuk….
bob zegt
Klinkt misschien hard, maar dan zoek je toch een baan dichter bij of dan verhuis je toch ?
bart zegt
brandstofprijzen en daarbijhorende belastinginkomsten moeten natuurlijk wel hoog blijven….waar moeten anders de verkeersboetes van de ministers van betaald worden. Dat hoeven ze toch niet zelf te betalen, neeehhhh! Belachelijk! Jan met de pet moet het ook zelf betalen!
markieanta zegt
@Bob, je leest niet:
Dus dan is het of een kwestie van een benzine pasje en een afschrijving per kilometer, toch maar een leaseauto of is het tijd voor een andere baan.
Daarbij verhuis ik echt niet, dan zoek ik wel een andere baan inderdaad. Alleen snap je mijn punt niet echt geloof ik. Ik ben namelijk civiele techneut, met andere woorden, ik maak wegen en andere wegenbouwkundige kunstwerken om het zo maar te noemen, wanneer de boel veel te duur wordt is daar geen behoefte aan.
Het gevolg van te dure benzine ten opzichte van het loon is dat er minder mensen gaan rijden en dat er minder ontwikkeld zal worden.
Slechte business voor ingenieursbureaus, aannemers, asfaltcentrales etc etc….
Murphmeister zegt
Dat er olie zat is wat MC zegt is niet helemaal waar. okay er is een veld gevonden bij brazil, maar is hiervan ook al een officiele schatting? tevens zit deze erg diep, kan nu prima gewonnen worden maar is duurder. door de hoge olie prijs kunnen de teerzanden in canada ook goed gewonnen worden maar is weer duurder. vanaf +/- 1960 is er geen “fatsoenlijk” veld meer gevonden, op elke 5 vaten die we gebruiken, vinden we er nu maar 1tje.
Naar mijn mening is het speculatie geld en de lage Dollar wat de prijs stuwt, en niet acties van de OPEC. zie maar de productie stijging, en prijsstijging.
voor de liefhebbers is er een erg interessant boek om te lezen: Het zwarte goud, van Seifert T en Werner K.
Voor de rest, niemand weet wat er gaat gebeuren qua energy prijzen, echt niemand.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Mark: Jaaaaaaaaaaaaa Mad Max!
Die kant gaan we vast op. Vechten voor ‘go juice’
LOL
de sjonnies zegt
Simpelweg een kwestie van vraag en aanbod op de wereldmarkt en meer niet.
Afgezien van onze accijnzen die de prijzen aan de pomp omhoogjagen en niet de hogere prijs van ruwe olie, ( deze prijsstijging is t.o.v. ons vaste accijnspercentage zeer relatief) kan men de enorme expansie van China – waar ze bakken olie voor nodig hebben- als een van de oorzaken zien.
Verder weigeren de Amerikanen categorisch om zuiniger en kleiner te gaan rijden waardoor de ruwe olieprijzen verder onder druk komen te staan.
Het voordeel van hoge accijnzen op het Europees continent heb ik nergens kunnen lezen, nl dat de Europese autofabrikanten zich de laatste decennia erop hebben toegelegd om zuiniger motoren te bouwen en we daardoor gecompenseerd worden door een gemiddeld lager verbruik, met name Diesels hebben de laatste 20 jaar voor een revolutie gezorgd.
We kunnen wel blijven klagen, maar reken niet op enige clementie vanuit Den Haag; minder rijden is een uitstekende file oplosser en het accijnsgeld wat nu nog moet binnenkomen heeft al een bestemming !
MrSelected zegt
7 november 2008 zal de € 2 / liter bereikt worden.
Mark my words.
Furby C-Rules zegt
9 oktober 2008 zal de benzine prijs door de € 2 euro limiet heengaan.
Om precies te zijn zal hij van €1,98 naar €2,01 gaan :-))
Augustus 2009 zal de toegang tot olie beperkt raken door nieuwe en grote oorlogen…en zal de prijs door het dak gaan…vanaf dat moment breken de nieuwe technologieen pas echt door…en de nu bekende oliemaatschappijen zullen het alleenrecht op die nieuwe technologieen verwerven, en de wereld blijft verder hetzelfde, weltrusten…
Mark zegt
Goldman Sachs voorspelde al een olie prijs van 150-200 dit jaar. Als zij dat al zeggen dan mag je zeker van minimaal 200 euro uitgaan!
mr.B zegt
Accijnzen, Accijnzen, Accijnzen, Accijnzen, Accijnzen, Accijnzen —> dat is waar we in dit land onder lijden!
Accijnzen+BPM+BTW+Rekeningrijden, kijk daar eens naar ipv. te focussen op de stijgende olieprijzen……..
als men echt wil dat dit stopt, stop dan ook met het stemmen op groenlinks, pvda, sp en andere partijen die dit onderwerp niet aan willen pakken…..
bart zegt
@ mr. B:
je vergeet de wegenbelasting nog….
verder heb je 200% gelijk.
Stop met stemmen op de linkse kant van de politiek. Milieu, milieu, milieu!!!
glenne zegt
@ sjoerdV: de overheid heft taksen op de benzine dus denk maar niet dat zij ingrijpen als ze hun winst er uit halen
Patvandepeteflet zegt
Oliecrisis? Zakken vullen? Prijsverhogingen? Milieu?
Alles lost zich vanzelf op als alles over 50 jaar op is, dus.. Hersteld de natuur zich weer en kunnen we met z’n allen weer terug naar het stenen tijdperk..
Dus mensen; geniet ervan nu het nog kan!!!
Patvandepeteflet zegt
Beetje veel het woordje ‘weer’ en ‘op’ gebruikt btw (wat een zinspelingen..)
Summer Sky zegt
Ach zolang een litertje brandtof ongeveer evenveel kost als een kopje koffie dan valt het allemaal nog wel mee…bedenk dat benzine/diesel veel duurder is om te produceren is dan koffie en vele vele maarden waardevoller voor onze maatschappij. Wat we tanken is zo bekeken eigenlijk nog steeds spotgoedkoop.
bart zegt
drink jij 70 liter koffie per week…??? ik niet maar ben wel afhankelijk van 70 liter brandstof waar we toe gedwongen worden door de overheid.
RenesisHP zegt
Ach ja, het vrouwtje kan nog steeds elke dag op het werk komen met een stadsverbruik van 1 op 6,5, maar het gaat nu wel achterlijk hard omhoog. Ik zie ook echt geen daling in het vooruitschiet, dus het wordt tijd voor een salarisverhoging. :roll:
gekke turbo zegt
of een andere wagen :P
gekke turbo zegt
@ mx5/rx8owner weet jij trouwens of je lpg g3 kan installeren op de rx-8, als dat zo is denk ik er serieus over na om er een aan te schaffen
Trevor zegt
Heel even.. iedereen spreekt hier de hele tijd over benzine!!! wat dachten jullie van diesel.. ik denk dat de leasemaatschappijen ook ff snel hun prijzen aan het hercalculeren zijn. Verder denk ik dat ik toch weer is serieus naar een LPG auto ga kijken.. dan kan je nog steeds lachen bij de pomp. Maar nu mijn voorstel; wat de buschauffeurs kunnen moeten wij met z’n allen toch veel beter kunnen! Ja ik heb het over staken, massale blokkades, enz enz. Zullen we eens beginnen komende maandagochtend in een grote cirkel rond het binnenhof te gaan staan(ja met de auto’s!) en er geen minister of andere jan doedel in of uit kan om het land te besturen??!! Eens kijken hoe ze dat vinden.. NB Ik heb dus minimaal zo’n duizend mede automobilisten nodig voor deze actie.. Kunnen we hier op autoblog een aanmeldingslijst maken???
Nb deze actie gaan we dan natuurlijk net zo lang herhalen tot er wat gebeurt!! want het is te belachelijk voor woorden dat wij als automobilisten nu bijna de begroting rond brijen voor mijn bos en kornuiten!!!
Zoef zegt
@9000CSE: over groenland een radioprogramma gehoord begin deze week. Feyten of Fillet op Radio1 (VL)
Irak: bron Het Laatste Nieuws eerder deze week.
Chinese zee: ook denk ik, niet zeker.
Ik zuig het alleszins niet uit men duim.
RenesisHP zegt
@gekke turbo.
Aangezien het een soort van twee-takt is, durf ik het niet te zeggen. Ik zou daarover contact opnemen met Mazda zelf(importeur of dealer). Ik weet wel dat je niet zomaar even iets kan doen met de motor, die is ondanks zijn eenvoud behoorlijk specialistisch.
bart zegt
Heel goed Trevor! Eindelijk iemand met goede ideeen.
volvo :D zegt
2 euro niet normaal, zit op dit moment in Oman en daar ben ik 8 euro kwijt voor een volle tank
jack zegt
tja dat heb je met die oorlogen hè, niemand er ooit bij stil gestaan wat een gemiddelde tank op slurpt?
xjs678qr zegt
Ik denk dat ik mijn 118d met frituur-olie ga vullen….
Mardec zegt
Shit he, waarmee gaan we onze molotovs dan vullen als die benzine dan zo duur is wanneer we gaan staken ? xD
Mark zegt
@ Trevor
Dat is eigenlijk helemaal geen slecht idee. Vanuit autoblog moet dat toch te organiseren zijn! Genoeg lezers volgens mij. Wie doet er nog meer mee???
Pascal B16a2 zegt
vind het gewoon absurd. ze kijken gewoon wat het meeste verbruikt word in de maatschappij zoals brandstof en sigaretten en daar profiteren ze van en de diesel zullen 1 van dees ook gelijk trekken met de diesel. Die dikke nekken die rijden zuinig, ene liter meer of minder het volk betaald toch en meestel hebbe ze de dikste tdi enz erin liggen. GEWOON ABSURD ALS ZE ONZE KEZEM OOK WAT OMHOOG TREKKE DAN HEB IK ER GEEN PROBLEEM MEE.
Pascal B16a2 zegt
met de benzine sorry mensen
Ben Janzen zegt
In Belgie is de Accijnzen enkele maanden gelden aangepast naar beneden. Wat doen de Hollanders?. Helemaal geen ene fuck. Kassa. Eerst leeg plukken met de Euro. Het gas dat in Nederland word gewonnen naar het buitenland verkopen en ook weer gas importeren uit Rusland dat ook nog eens duurder is dan ons eigen gas dat voor minder naar het buitenland gaat. De euro zuigt al. De middenstand rekende het gulden bedrag om naar de euro en hup weg geld. Deze regering moet weg. Eruit. Gooi ze maar op de noordpool kunne ze even nadenken. Een regering van nationale eenheid. En als die het niet goed weg ermee. Wanneer reageert er iemand op het graaien. We klagen wel maar doen helemaal niets. En het klootjes volk is de lul. Wie staat op en doet wat. De vakbonden, oppositie, ANWB en noem alle smaar op doen NIETS NIETS NIETS NJET, NOP NOTHING. Gooi het hele land plat. Staken en geen auto rijden voor 1 week. Misschein dat meneer Ellende en graaibos en die schijnheilige eens wakker worden. WIE VOLGT. STELLTJES ARMOEDIGE IN MALING GENOMEN NEDELANDERS
Ben Janzen zegt
Dank u wel heren,
Wat houden we over?. 4 stoelen 1 tafel en een bed. De rest jammer weg. Ga maar werken en hou niets over. Dank u wel Europesche Unie. Meneer Balkende pers de europesche grondwet (met ander pakpapier er omheen) gewoon door je strot. Dank u wel. Ga u maar auto rijden.
Mijn auto kost 17.000 euro, maar komt met alels uit op 24.000 euro. Hup weg 7.000 euro. De wegen worden er niet beter op en de gezondheidzorg is om te janken. Koop een nieuwe auto ja nu nog BPM maar over 7 maanden afgeschaft. U gaat rekening rijden. Wie betaald mijn BPM terug ???????????? Dank u wel klootjes volk ga zo door. U wilt staken? Maar ja dat mag niet van de rechter.
WIE DOET WAT HIER IN NEDERLAND???? POLITIEK NEDERLAND IS EEN GROTE VRIENDEN CLUB. GRAAIEN ALS JE KAN ZAKKEN VULLEN ALS HET MOET EN JAN MET DE KORTE ACHTERNAAM LEKKER WERKEN TOT Z’N 65 OF MISSCHIEN WEL TOT ZIJN 72 JAAR. DAN GRAAG NET DAAR VOOR DOOD GAAN AUB. SCHEELT AOW (WAT ER VAN OVER BLIJFT DAN) DOEI
Ben Janzen zegt
U weet wel die beroemde uitspraak van minister Bos tijdens de verkizingen:
Na het bitter volgt het zoet. Dat moest zijn na het bitter het zuur en wrang.
Stem maar op mij bij de volgende verkiezingen.
Lijst ?. (hoop op plaats 1)
Partij : Herrijzend Nederland. of zo iets
Let op mijn woorden. Ik word de volgende Minister President.
Benzine zegt
We zijn met ZIJN ALLEN gewoon zo GODSGRUWELIJK STOM…..
Iedereen klaagt steen en been over de benzine prijs.
WE MOESTEN MET ZIJN ALLEN EENS EEN WEEK LANG DE AUTO LATEN STAAN !!!!!
MAar stom als we zijn doen we dat niet..
Enig idee wat het de staat kost als er een week lang niet gereden wordt?
enig idee wat er gbeurd met de treinen en bussen….
Ik zou het liefst zien dat er een oproep kwam voor een autoloze dag of week..
Wie nog meer ???
Bas zegt
tja…nu hebben we het nog over hoed duur de benzine straks wel niet is.
Over een jaar of 10 is het of een andere brandstof of we spreken hier af welke pomphouder we omleggen om zn benzine te stelen.
9000cse zegt
@ Benzine
Ik vind ook, dat het de spuigaten uitloopt met de brandstofprijzen, maar het zal je geen moer helpen, wanneer we met z’n allen een week niet zouden rijden. Ik heb geen zin, om het je haarfijn uit te leggen en het zou ook te veel tijd in beslag nemen, maar uiteindelijk zouden we ons er zelf nog het ergste mee duperen. En waarom zou je dat doen?
9000cse zegt
@ Zoef
Nog bedankt voor je moeite!
9000cse zegt
@ Ben Janzen
Moet toch wel opluchten om hier je gal te spuien.
Maar, of je het nou wilt begrijpen of niet: Onze regering heeft geen enkele invloed op de olieprijs. Wel op de accijnzen, die er geheven worden en daar zou de Sociaal Economische Raad en/of het Centraal Plan Bureau zich eens over moeten buigen.
Wat zou het voor ons allen betekenen, wanneer het accijnspercentage omgezet zou worden in een vast bedrag per liter, dat vanaf een bepaald prijsniveau bevroren zou kunnen worden?
Overigens is de uitspraak “Eerst het zuur, dan het zoet” niet van vriend Bos, maar van zijn voorganger, vriend Zalm.
Greg zegt
Mij krijgen ze nooit uit de auto… hoe duur benzine ook is.
Boodschappen zal ik dan maar bij Lidl gaan doen, kleding bij Bristol kopen en schoenen bij de Schoenenreus ==> Alles ervoor over om olie in mijn tank te kunnen blijven stoppen.
Arnold_GT zegt
Ik denk dat dat wel te doen is hoor!!
Maar nogmaals! in plaats van te janken, DOE ER WAT AAN!
Appie zegt
JPM rukt zich op de posters van de overheid en laat zijn derrière maar wat graag bezoeken door de overheid. zo blijkt uit zijn reacties op meedere berichten waar overheid mee te maken heeft.
LIK TOCH ME REET KLOOTZAK! de benzine is toch achterlijk duur? en de overheid handhaaft de accijnzen toch nog steeds als percentage? in plaats van een absoluut bedrag.
bart zegt
Go Appie, Go Appie, heel goed jongen. JPM is net zo erg als de hele focking overheid!
Jos m. zegt
Goed zo Overheid! Mijn vrouw stopt met werken omdat het meer kost om er te komen (ca 400 euro per maand!!!) dan dat 2 dagen per week werken oplevert! om precies te zijn houdt ze er 300 aan over als de autokosten erafgehaald zijn. Goed zo overheid nu de kinderopvang nog duurder maken en we blijven allemaal thuis. Lekker steun trekken levert meer op tegenwoordig!!! Werken loont niet meer sorry, maar zo ga je wel denken tegenwoordig.
Bart zegt
is er iemand die kan zorgen dat er een link van dit topic bij de juiste personen terecht komt?? Bos, Balkenende en de hele boevenbende? Het zou jammer zijn als zij niet weten wat er echt speelt in dit land,,,,:-)
Fabriccio zegt
@ JPM 60 euro in plaats van 50 euro ?? Ik reken nu gewoon 100 euro a
Fabriccio zegt
@ JPM
60 euro in plaats van 50 euro ?? Ik reken nu gewoon 100 euro af voor een volle tank.
Jan P zegt
Tja.. die olieprijs die speelt ons danig parten. Het opmerkelijke is dat bij een goedkopere dollar de prijs toch stijgt. Ik denk zelf dat de prijs bewust kunstmatig hoog wordt gehouden om op zo’n manier met z’n allen die oorlog te betalen. Want sluw zijn die Amerikanen zeker!
En 2 Euro voor een liter; met dit kabinet dat zich als 53e USA-staat beschouwd, zeker geen uitgelsoten optie
Tom zegt
Als de benzine/diesel prijzen blijven stijgen word alles duurder en duurder.
want als de transport kosten hoger worden , wordt het automatisch doorberekend bij de prijzen van de producten.
Dus als de overheid de accijnzen niet gaat verlagen, dan stap ik denk ik over van Auto naar een Vespa die 1/50 rijdt xD
murat zegt
Wat ik niet begrijp consument hebt alles in handen als we allemaal in heel europa 1 week niet werken kijken of zij die olie prijs niet omlaag kunnen halen. En die amerikanen dat zijn de grootste boosdoeners die kopen alles in wat te kopen valt zo handhaven ze de hoge olie prijzen terwijl in amerika grond rijk is aan olie. En nog een ding biodiesel is toch ook raar gelijk voedsel prijzen omhoog kan toch niet dit is al jaren van tevoren gepland. en over tien jaar gaan we zeker voor water vechten overal is er een oplossing voor alleen we worden gedwongen door de staat en andere instanties zoals groote machten die we niet kennen
murat zegt
fred flinstone stapvoetsrijden amerika is onze grootste boosdoeners wat hebben zei te zoeken in irak en afganistan hebt heel europas leven gekost bush die plukt ons ook zo kaal
lincoln zegt
@murat .. iedereen heeft zo zijn eigen belangen .. zo ook Bush ..
belangen zijn niet goed of slecht .. ze zijn er gewoon ..
dat zogenaamde “irakezen bevrijden” gebeurd trouwens uit armoede .. amerika is tamelijk aan de failliete kant en word zwaar gefinancierd door China ..
Hans zegt
even een minuutje om eens over na te denken, want er klopt iets niet…….
Voor alle ‘melkkoeien’ in Europa.
acht jaar geleden kregen we 1 US Dollar voor 1,2 Euro en 1 vat ruwe olie koste toen 60 Dollar.
dus 1 vat koste 72 Euro.
aan de pomp betaalde we 0,82 Euro voor 1 liter Diesel.
In het jaar 2008 ergens in Mei, nu dus….,
krijgen we 1 US Dollar voor 0,65 Euro en 1 vat ruwe olie kost nu 110 Dollar.
Dus 1 vat kost 70,1 Euro…….. ( eehhh Oeps ??!!…)
aan de pomp betalen we 1,25 Euro voor 1 liter Diesel…….
En nu, mijn beste melkkoeien stel ik me de volgende vraag :
Als een 1 vat ruwe olie nu goedkoper is (in Euro) als in 2000,
waarom betalen wij dan 50% meer voor 1 liter Diesel ?????!!!!
Iemand moet hier serieus zijn zakken aan het vullen zijn ,dat kan niet anders !
Dus mijn beste ‘melkkoeien’ blijf braaf verder werken en hou jullie ogen
gesloten, maar de dag komt dat de Dollar terug omhoog gaat en hier wil ik
zelfs niet over spreken wat de gevolgen zullen zijn …..
Stuur dit door aan zoveel mogelijk personen
iedereen moet dit weten en begrijpen.
We zijn misschien ‘melkkoeien’ maar we zijn niet stom !!!! …..
eeehhhh…….toch wel een beetje want we laten dit allemaal maar gebeuren !!!
Groetjes, een oplettende Dieselrijder……
RiKe zegt
Ik weet wel zeker van wel, de overheid trekt er teveel inkomsten uit.
barendtje zegt
ja ik denk ook dat de brandstof 2 euro p/L gaat kosten…
Eigenlijk moet gewoon heel nederland 1 week,
niet met de auto rijden.
wedden dat de bezine of diesel een stuk goedkoper wordt.
Zafer zegt
@Hans, misschien is de Euro 2,2(nogwat) duurder dan de GULDEN?! Je let niet helemaal op denk ik ;)
nilo zegt
waarom gaan we niet met zn alle lease, en zorge dat je baas betaald voor de brandstof, ben je direct er vanaf
Jan zegt
@nilo Ja slim idee man, en vraag je baas meteen even of ie je gas-water-licht betaalt dan ben je helemaal onafhankelijk van de olieprijs! Succes met de onderhandelingen, laat je ons de reactie van je baas even weten?
gradus zegt
mensen laat ons nu eens op houden met klaggen , dit wordt te duur, dat is te hoog
laten we mazaal die heilige koe op stal staan , ik heb het al gedaan ik rijd nu al 3 maanden met de ns
als we dat allemaal zullen doen , zullen die hogepieten wel anders gaan denken ,
en zal je zien dat de prijzen kelderen
Melvin zegt
word het openbaar vervoer dan gratis? als die accijns is heel gauw omlaag gaat, want het gaat echt nergens over man.. we betalen ons scheel aan de belasting en nog moeten ze ons uitmelken, want dat is wat ze letterlijk doen, een maand geleden reed je voor 15,00 115 km en dan zou je voor 115km 20euro betalen
absurd…
mvg melvin
HARRY zegt
Niet zeuren, maar een oplossing bedenken.
Niet de auto stil zetten, want dat is geen oplossing. (NS is veel te duur)
Wat wel kan is stoppen met andere belastingen te betalen:
Wegenbelasting
Ruilhandel ( is niet te belasten )
Proberen zo veel mogelijk ex/btw te betalen
Geld van inkomen storten op buitenlandse banken
Als er vermogen is ook verplaatsen naar het buitenland
Dit zijn oplossingen die als je jezelf hier 2 maanden aan houd met een groot deel van de bevolking, de nederlandse staat een flinke duw mee kan verkopen.
doe er je voordeel mee
Jan zegt
BRABSTOFPRIJZEN!!!!!!!!!
WAT GAAN WE ERAAN DOEN
wiij zijn gek we rijden maar door,
als we nu alleen maar het hoognodige kopen, zoals eten.
geen luxe artikelen en of uitjes voor 1 of 2 maanden,
vroeger was het niet anders , dan gaan de peijzen vazelf weer zakken
nederland moet gaan staken voor 2 dagen en ook geen auto rijden
wat dacht je als we dit op 23 en 24 juni 2008 doen
wie gaat ermee doen,graag iedreeen, want dan heeft het effect
Rob zegt
Auto rijden wordt bijna als een eerste levenbehoefte gezien.
Jan en alleman heeft er een.
Maar dat gaat weer verdwijnen, auto rijden, vliegen en andere energie verslindende
bezigheden kunnen straks weer alleen door de rijken betaald worden zoals het
ook is begonnen. En zo erg is dat ook weer niet, de lucht wordt dan weer een stuk schoner.
Er gaat de komende jaren heel veel veranderen…
A. de Wit zegt
In America klagen ze ook over de hoge bezineprijs maar deze is nog altijd onder de 80 eurocent per liter. Nederland is zo’n beetje het duurste in de wereld belachelijk accijns en BTW in de brandstofprijs onze linkse regering onderlijding van wouter Bos gebruiken dit om de schatkist te vullen. We worden afgeperst door onze regering. In Belgie hebben ze kortgeleden de brandstofprijs iets verlaagd om aan de burger wat te gemoet te komen.
romboudianus zegt
ja, maar belgen zijn dan ook gemiddeld wat slimmer en beschaafder dan wij hollanders…… maar, wat de belastingen betreft, in het algemeen en brandstofbelasting in het bijzonder…., allemaal geldontwaarding! dus ook het geld in ons aller fiscus (‘srijksschatkist!) wordt steeds minder waard…. en dat moet dan weer worden gecompenseerd door weer een %tje meer belasting en zo….. ach, beste luitjes, we hebben alles maar te leen….. het leven is ontvangen en doorgeven. ga lekker aan ’t strand of op de hei ‘ns lekker diep ademhalen!
we hebben alles maar te leen! tegen alle verstand/rede in net een niet te dure, maar wel nieuwe bak uit de showroom gehaald. m’n ouwe, maar subliem rijdende 14 jarige audi hield er totaal onverwachts mee op.
bigcar zegt
haha, en nu kost het zowat 1.70. waar jullie je voor de crisis druk om maakten…