Terwijl de aantijgingen tussen Tesla en Fisker over tafel vliegen kregen we via de mail wat interessante info over Tesla Motors…
Tesla is nu volop bezig met de productie van de Tesla Roadster, alle kinderziektes zouden zijn verdwenen, de auto is leverbaar met een fatsoenlijk interieur (op z’n Amerikaans afgewerkt, maar met fatsoenlijke materialen) en een leuk linnen dakje voor als het onverhoopt begint te regenen.
Autoblog-bezoekers Jelle en Jorn spraken tijdens de Top Marques met een medewerker van Tesla, welke een flinke vinger in de pap heeft in Californië. Na zijn enthousiasme te hebben geuit over de auto, het acceleratie-vermogen en de handling van de auto, kwamen er toch nog een paar leuke dingen naar boven. Hij had de Tesla Roadster meegenomen naar een circuit en zoals elke straatauto reed hij niet zo geweldig. Veel onderstuur en hier en daar veel te comfortabel. De auto heeft volgens hem overigens wel potentie om te racen, alleen ligt daar de passie van Tesla niet. Toch vreemd om dat van een merk te horen die net een roadster op de markt heeft gebracht… alsof je praat met een fabrikant die geen idee had van auto’s en er toch maar mee is begonnen.
Toch kon hij meerdere dingen met zekerheid zeggen; de Tesla Roadster wordt een verkoopsucces en de four-door sedan komt dit jaar. Beide items zijn best interessant, ook al was de Tesla Roadster natuurlijk al bijna uitverkocht voordat de productie ook maar begonnen was. De man had echter ook een leuke scoop, de vierdeurs versie is al klaar! Het prototype is al doorontwikkeld en gaat volgend jaar in productie. De vraag was dan ook; waarom weet niemand daar dan vanaf?
Tesla zal de auto niet op de autosalon in Parijs of een andere autoshow onthullen. Ze onthullen hem nergens. Alle poespas die Henrik Fisker gebruikt om zijn FourDoorHybrid-sedan aan te prijzen vindt Tesla maar zwaar overbodig. Geen onthullingen op autoshows, dat is ouderwets. “Ons model is gewoon van de zomer klaar, en dan gaan we hem verkopen”.
De meeste autofabrikanten zoeken de publiciteit zo veel mogelijk op om hun producten zo snel mogelijk te verkopen. Tesla zoekt juist hun klanten zo snel mogelijk op, dit is wellicht nieuw en ook intrigerend. Na wat doorvragen kwam men al snel terug bij het eerste punt; de Tesla Roadster is natuurlijk al een verkoopsucces. De marketing machine van Tesla draait op volle toeren maar zet zich in om de verkoopdoelen te bereiken en niet om het merk op de kaart te zetten. Mede hierom is/was Tesla op zoek naar Real-estate om hun producten aan de man te brengen.
Als klap op de vuurpijl kwam het nieuws naar boven dat er nog een nieuw model aankomt. Het is nog niet zeker welke naam het model gaat dragen en hoe deze eruit gaat zien maar er zijn wel degelijk aanknopingspunten. Het model is eind 2010 klaar en komt in medio 2012 op de markt, het zou mogelijk een sports GT kunnen zijn. Opvallend maar niet slecht als we kijken naar andere fabrikanten welke een dergelijke modellijn hebben lopen.
Wel heel erg nieuw is de snelle ontwikkeling van nieuwe modellen. Als we bijvoorbeeld naar Spyker kijken, hebben deze toch een veel langere ontwikkeltijd dan een fabrikant als Tesla. En dit terwijl Tesla werkt met de nieuwste technologie. Als verklaring kon hij mij laten weten dat de modellen tegenwoordig zeer snel ontwikkeld kunnen worden zonder prototypes, dit komt mede door de vooruitgang met computersystemen. Zoals Michiel van den Brink al in één van zijn columns heeft uitgelegd is het tegenwoordig mogelijk om een auto zowel aërodynamisch als crashtest-technisch te kunnen ontwikkelen. Dit drukt niet alleen de kosten maar ook de ontwikkelingstijd.
Kortom: Tesla maakt gebruik van een nieuwe marketingstrategie, moderne techniek en snelle innovatie. Andere fabrikanten beginnen massaal achter te lopen met hun ontwerpen en zijn hopeloos ouderwets bezig.
Tesla, the new kid on the block?
RenesisHP zegt
Nope, ik blijf erbij dat ik liever een omgebouwde Lotus Elise zou hebben.
Arie Nap zegt
Je wilt niet weten wat voor een niveau van verfijning je in een BMW bijvoorbeeld zult vinden.
Neemt niet weg dat een snel ontwikkeld moderne auto niet goed is, dat dwingt de andere fabrikanten tenminste tot het uitbrengen van iets soort gelijks.
Hoog tijd dat er een écht aerodynamische en zuinige auto komt die 1:50 doet en niet te duur is en in massa geleverd gaat worden, dan wordt het leuk :)
Deze Tesla is een leuk aanzetje naar een elektrische auto maar niet meer dan dat, desondanks hebben we dit soort modellen nodig om andere fabrikanten aan het denken te zetten :)
Pannekoek zegt
”There’s a new kid in town
just another new kid in town
Ooh, hoo
Everybody’s talking ‘bout the new kid in town,
Ooh, hoo
Everybody’s walking’ like the new kid in town
There’s a new kid in town
There’s a new kid in town
I don’t want to hear it
There’s a new kid in town
I don’t want to hear it
There’s a new kid in town
There’s a new kid in town
There’s a new kid in town There’s a new kid in town
just another new kid in town
Ooh, hoo
Everybody’s talking ‘bout the new kid in town,
Ooh, hoo
Everybody’s walking’ like the new kid in town
There’s a new kid in town
There’s a new kid in town
I don’t want to hear it
There’s a new kid in town
I don’t want to hear it
There’s a new kid in town
There’s a new kid in town
There’s a new kid in town”’
:(
willem zegt
tesla is geweldig! Het enige echte alternatief voor fossiele brandstoffen
Pannekoek zegt
Hoow, 1 keer Ctrl V te vaak..
Klassiekerrally zegt
Klinkt als stof voor een goed boek of een fijne film! ;)
Hopelijk blijft het niet bij woorden. Ik ben zeer benieuwd!
Snuf zegt
Een (kleine) revolutie! Overigens kan je op hun website vinden dat ze weldegelijk alle verplichte testprogramma’s doorlopen, incl. crashtests. Je koopt echt geen auto die direct vanuit de computer is gerold. Groot voordeel voor hun designs: de motor behoeft weinig aanpassingen, is erg compact, trillingsvrij etc.!
Voor we (weer) allerlei kritische noten gaan plaatsen stel ik voor eerst eens af te wachten hoe deze gedurfde start-up het gaat doen en hoe onafhankelijke testen de kwaliteit van hun product beoordelen.
Zoef zegt
Neen, geen new kid on the block, maar een gadget, rap en met weinig autoliefde in elkaar gestoken en met weinig autoliefde.
Dat hoor je uit de roadholding-eigenschappen die nauwelijks aandacht krijgen want weinig interessant…
Dat hoor je uit het verlaten van het normale circuit voor het onthullen van auto’s via het zoeken van publiciteit op autoshows…welke ontwerper met passie voor auto’s wil de introductie van zijn schepping nu missen op een autoshow?????
Het enige positieve is de samenwerking met Lotus.
Ja de gadget is bij de intro al uitverkocht, maar dat heb je met veel gadgets.
Overigens vind ik het wél een erg leuke gadget.
Zoef zegt
Het niet introduceren op een autoshow duidt niet op een “vernieuwende aanpak” maar gewoon op een bot gebrek aan interesse voor andere auto’s en de autowereld. Het is gewoon hun wereld niet. Da’s een ferme afknapper hoor.
Eric zegt
Snelle ontwikkeling van auto’s? Ik denk dat een doorsnee Duitser wel veel meer ontwikkelingstijd kost dan een kleine roadster. De wagen bestond al in de vorm van de Elise. Ze hebben aanpassingen moeten doen voor hun batterijen, maar crashtest waren reeds uitgevoerd door Lotus. Al bij al een leuke auto maar toch wat plaatwerk op een chasis geplakt. Dat kun je van een Audi TT of BMW Z4 niet zeggen. Maar deze 2 laatste zullen door hun opbouw veel langer meegaan dan een Tesla.
Sorcerer zegt
[quote]Kortom: Tesla maakt gebruik van een nieuwe marketingstrategie, moderne techniek en snelle innovatie. Andere fabrikanten beginnen massaal achter te lopen met hun ontwerpen en zijn hopeloos ouderwets bezig.[/quote]
Offff, er blijkt straks vanalles mis te zijn met die Tesla’s en het hele merk flopt ontzettend…
Want niet op autoshows willen verschijnen enzo, en de rest van de houding vind ik gewoon erg verdacht…
Chrizzzie zegt
@ Zoef: “Dat hoor je uit de roadholding-eigenschappen die nauwelijks aandacht krijgen want weinig interessant…”
Die roadholding eigenschappen heeft Lotus Engineering voor hun rekening genomen. Ik denk zelf dat het hier dus wel goed mee zit.
Wellicht dat ze de nieuwe Tesla lanceren op een Co2 conventie of een bijeenkomst van Al gore. Marketing technisch misschien wel veel interesante als zo´n autoshow.
Zoef zegt
Ook dan valt de desinteresse voor de autowereld op.
Klassiekerrally zegt
@ Zoef: ik ben het bijna op alle punten met je oneens, maar licht even de ‘desinteresse voor de autowereld’ er uit.
Ik begrijp je redenering op dat punt niet helemaal: omdat Tesla zichzelf niet presenteert op autoshows, hebben ze geen interesse in de autowereld?
Even een vergelijking trekken:
Dus wanneer ik mijn eigen klassiekertje niet laat zien op een oldtimertreffen, heb ik geen interesse in klassiekers?
Esprit_de_Flandre zegt
Let’s hope the bubble doen’t burst.
Rovvel zegt
@Zoef: misschien weten ze dat de gemiddelde ‘autoliefhebber’ absoluut geen interesse heeft in non-V8-aandrijfconcepten, getuige de teneur van veel reacties op autoblog.nl?
Wat de samenwerking met Lotus betreft: ik heb de wiki-pagina over Tesla er eens op nagelezen. Daar vertellen ze dat de Tesla geen omgebouwde Elise is, maar wel degelijk een eigen chassis heeft. Hij deelt wel een aantal componenten met de Elise, zoals de ophanging.
Chrizzzie zegt
@ Rovvel: Ik heb het niet over een samenwerking met Lotus Cars met over een samenwerking met Lotus Engineering. Dit heeft helemaal niks mee te maken of er onderdelen van een Elise inzitten maar om de consultancy kennis die Lotus Engineering heeft gehad binnen het project
Rovvel zegt
@Chrizzzie: dat was ook helemaal niet tegen jou gericht :-). Ik denk dat je mijn opmerking over de Elise kan beschouwen als het internetequivalent van luidop nadenken ;-)
ZOEF zegt
Volgens mij worden delen van de Tesla in Engeland door Lotus geproduceerd. Er is dus een innige vermenging met Lotus en dat is toch alleen maar een compliment?
Wat ik denk is dat deze Teslajongens nogal alternatieve luitjes zijn die niets ophebben met de traditionele autowereld, die hen ook nauwelijks interesseert.
Een beetje zoals iemand die wil gaan helicoptervliegen omdat ie het handig vindt van in zijn tuin te kunnen opstijgen en landen. Zo hoeft hij niet naar het vliegveld, waar de andere luchtvaarfanaten zich bevinden.
autoblogger zegt
Tesla gaat nog dit jaar naar de beurs (IPO)
http://news.cnet.com/8301-11128_3-9946577-54.html
Hubert van roosmalen zegt
Weet iemand vanwaar het enorme prijsverschil vandaan komt
USA-Europa?