Sommigen duwden hem in hetzelfde verdomhoekje als de Fiat Multipla. Anderen vonden het een van de meest schitterende auto’s op de markt. Ik behoor tot de laatste groep, en daarom wil ik graag een momentje nemen ter ere van de Lancia Thesis, die dit jaar nog uit productie gaat en geen opvolger zal krijgen.
Na de briljante Thema en de wat mindere Kappa kwam Lancia in 2001 met deze opmerkelijk gevormde sedan op de proppen. De Thesis was een directe afstammeling van de Dialogos concept car uit 1999. Liefhebbers van Italiaanse flair konden hun hart ophalen – de Thesis was een bijzondere verschijning in zijn segment, dat gedomineerd werd en wordt door voorspelbare Duitsers. En het hield niet op bij het uiterlijk; de Thesis kende allerlei mooie gemakken, zoals kleine gaatjes in het dashboard voor een constante luchtstroom, onbewerkte mahoniehouten accenten en het optionele Skyhook veersysteem. De auto was bij de introductie leverbaar met vier motoren, waaronder de veelgeprezen 2.4 JTD en 3.0 V6 van Alfa Romeo. Later vond ook het 3.2-blok uit de Alfa GTA-modellen in teruggetunede vorm zijn weg onder de kap.
De verkopen van de Thesis zijn altijd achtergebleven bij die van de Kappa, die ten opzichte van de Thema ook al niet denderend populair was. Dit jaar zijn er nog slechts zeven op Nederlands kenteken gezet. In totaal vonden in ons land tot nu toe 337 Theses een eigenaar, waarvan de meeste (118 stuks) in 2003 op kenteken kwamen.
Hij was misschien niet zo snel als een Audi. Hij ging niet zo strak door de bocht als een BMW. Maar hij straalde klasse uit, als een statige heer die niemand iets hoeft te bewijzen. Hij was bijzonder, en dat is ook wat waard. Vaarwel Thesis, je zult gemist worden. (via autoweek)
rikkon zegt
Een moment van stilte is op z’n plaats…
Markus zegt
Alleen de achterlichten vond ik erg mooi, maar de rest helemaal niet.
Robert zegt
Klassiekerstatus is een kwestie van tijd. Een beeldhouwwerk op wielen. Kan zo een kunstmuseum in.
Weet iemand iets over de kwaliteit als ocassion? Ik geloof dat ik er een begeer!
Bart_V zegt
ik ben eigelkijk met Markus eens de de achterkand is de lancia best wel om aan te zien en het interieur ziet er ook wel (qua lijnen) degelijk uit
de voorkant zou ik maar geen uitspraken overmaken
joriske zegt
Tja , idd een heel mooie auto maar wat een lelijke foto’s heb jij gekozen :p
Een auto van 50 000€ en nu al te vinden voor +- 10 000€ in bijna nieuwstaat , schandalig
RIP
Doewap zegt
Ik vond de Thesis niet mooi, maar wel begeerlijk.
Er komt heus wel weer eens een grote Lancia. Binnen 6 jaar zeker. Fiat heeft geen ander merk dat serieus de strijd met de grote Duitsers (E en S, 5 en 7, A6 en A8) aan kan.
In dat segment heeft het niets met echte kwaliteit te maken, maar alles met uitstraling en er zijn nog steeds liefhebbers van Lancia met geld genoeg. Ze moeten alleen wel een ruim R&D budget opzetten, want een echte Lancia moet technisch vernieuwend zijn.
sjaaky zegt
de achterlichten en de grill zien er ok uit.. maar daar houd het dan ook bij op. De voorlichten verschrikkelijk om maar te zwijgen over die dingen waarop ze bevestigd zijn. wellicht dat ze de plus puntjes in andere auto’s gaan gebruiken voor de rest kan ik m ten zeerste missen als kies pijn.
Roel zegt
Jammer, maar te verwachten!
Ene: De 3,2 V6 was gewoon een alfa blok, dus een busso en geen GM-motor.
CasperH zegt
Wat ik altijd vreemd heb gevonden aan deze auto is dat ze nooit de moeite hebben genomen om het deel tussen de voor en achteras ook te stylen. Dat maakt het voor mij een heel vreemde auto. De voorkant en achterkant zijn superorigineel, het middendeel is inspiratieloos.
Desondanks is het een verrijking van het straatbeeld, al is het maar omdat deze auto anders dan anderen is.
ggj zegt
“Hij was misschien niet zo snel als een Audi. Hij ging niet zo strak door de bocht als een BMW.”
Dat hoeft ook niet. Deze auto koop je omdat hij zo verdomd mooi is. Erg mooie auto vind ik het. Dat hij uit productie gaat is jammer, maar langs de andere kant bereikt hij (misschien) wel cultstatus :)
3-Serie zegt
Ik kom wel eens vaker in Italie, daar zie je ze best regelmatig rijden en ik moet zeggen het is gewoon een mooie auto
Scooperdepoep zegt
2e alinea:
“Na de briljante Thema en de wat mindere Kappa kwam Lancia in 2001 met
deze opmerkelijk gevormde sedan op de proppen. De Thesis was een
directe…”
Ik zou eerder zeggen:
“Na de briljant mislukte Fiat Croma-cloon: Lancia Thema en de geweldige
gelijnde, ubersmaakvolle mooiste grote Lancia (wel de Coupe) ooit: de Kappa…..
Stefan zegt
Prachtige auto. Het duurde even voordat ik eraan gewend was, maar zo sierlijk van vormgeving en zo bijzonder van binnen. Helaas was de Thesis gewoon te duur geprijsd. Men durft er niet aan; bang voor die afschrijving. Lancia blijft nichemerk.
markieanta zegt
De Kappa coupe is heerlijk, zie er bijna dagelijks een rijden trouwens.
Alwood zegt
een zeer zeldzame wagen! Eentje met stijl :’) Zo ongeveer de enige echt mooi ontworpen wagen die nu nieuw te koop is.
Er is niet met trucjes geklooid zoals wielen groter maken, ramen kleiner, allemaal randjes in de carosserie om hem minder lomp te laten ogen. Het is gewoon een mooi en rank ontwerp! :D
Prachtig om af en toe een auto ontwerp te zien wat niet te hard probeert leuk over te komen. Verder maken de details hem natuurlijk helemaal af!
Wim zegt
@Roel, de 3.2 v6 IS een GM blok. Die helaas ook in de alfa word gehangen. Waarschijnlijk zal dat in de toekomst niet meer gebeuren want het is de motor waarop de meeste kritiek word ontvangen. de 2.2 jts in de 159 of de 2.4 jtdm
zijn minder zwaar en voelen sportiever aan. Qua geluid is de 3.2v6 ook al geen alfa. helemaal niet vergelijkbaar met de 3.0v6. In de brera zorgt de 3.2v6 ervoor dat de auto te zwaar word.
betaveloce zegt
@ Scooperdepoep
de Thema was geen mislukte Fiat Croma-cloon; om te beginnen was de Thema een vierdeurs en de Croma een vijfdeurs…
de Croma, de Thema, de Alfa 164 en de Saab 9000 zijn gewoon samen ontwikkeld en staan op hetzelfde platform, that’s it. Is een Seat Ibiza enzovoort dan ook een VW Polo-cloon…?
On Topic: idd jammer dat de Thesis verdwijnt. Ze zijn nu al zo zeldzaam dat ik altijd een wens doe als ik er eentje tegenkom, zoals bij een vallende ster
august zegt
Jammer, mooie auto.
En deze hadden ze ook best mogen bouwen: http://www.cwwcardesign.com/cars/pics/lancia_kappa.jpg
Charlie zegt
Wat de meeste mensen niet weten is dat dit lelijke gedrocht deels in IJmuiden gemaakt wordt bij Corus.
Natuurlijk wordt er door meer autofabrikanten staal bij Corus in gekocht (bv Audi en bmw) maar voor de Thesis worden ook echt bij Corus enkele onderdelen gemaakt.
Lancia geeft cad/cam tekeningen aan Corus van o.a. de motor ruimtes, motor steunen enkele chassie delen en ander plaatwerk. En Corus maakt uit de rollen staal het gewenste onderdeel.
Leuk om te weten is dat de nieuwe auto van TATA (nieuwe eigenaar van Corus) de Elegante op een Thesis onderstel staat en meer Thesis zooi in zich heeft.
Ook is TATA de nieuwe eigenaar van Jaguar (en misschien rangerover) dus daarvan gaat wellicht ook een deel van in IJmuiden gemaakt worden. Want vestiging IJmuiden is van heel Corus en TATA het modernst.
TATA maakt natuurlijk zelf ook auto`s dus alle kennis die hen onder ogen komt van (tijdelijke) overnames en klanten zoals Lancia gebruiken ze voor hun eigen TATA auto`s, over strategische bedrijfsbeslissingen gesproken, zo gek zijn die Indianen niet ;-)
En ja, ik heb bij Corus gewerkt ;-)
Emerald Green Jag zegt
De details zijn werkelijk prachtig. De som der details is naar mijn mening een ander verhaal…
GezondVerstand zegt
Duidelijk een wellus nietus verhaal.
En detail vind ik het een mooie auto. Als je hem in het echt ziet dan heeft het stijl, status. Net zoiets als de C6.
Interieur is ook prachtig, de Italiaanse Jaguar.
Alleen is de auto niet zo fotogeniek als je de hele auto ineens laat zien.
Maar allergrootste minpunt is zijn afschrijving.
Scuderia zegt
Vind hem echt lelijk net zoals de rest van Lancia. Te apart
bmw zegt
Dit is een triest moment. Maar alle groten der aarde verlaten ons ooit fysiek, om daarna voort te leven in de hoofden en harten van de mensen. De Lancia Thesis is een wagen die ik al een hele tijd graag op de oprit zou hebben. Helaas heb ik er niet de middelen voor…
De lijnen en stijl van deze wagen zijn ongeëvenaard. Lancia durft. Hopelijk brengt de toekomst meer van dat moois.
W!d zegt
RIP.. amen..
Ik vind het iedere keer weer een imposante auto om tegen te komen (wat op zich al niet vaak voorkomt) Die achterlichten, die grille.. ik snap niet waarom deze auto niet is aangeslagen (op kwaliteit, restwaarde en ROB na natuurlijk) Voordeel, je kunt tweedehands een super de luxe limousine rijden die nog exclusief is ook!
markieanta zegt
ff een quote:
‘de Thema was geen mislukte Fiat Croma-cloon; om te beginnen was de Thema een vierdeurs en de Croma een vijfdeurs…
de Croma, de Thema, de Alfa 164 en de Saab 9000 zijn gewoon samen ontwikkeld en staan op hetzelfde platform, that’s it. Is een Seat Ibiza enzovoort dan ook een VW Polo-cloon…?’
Eh, ik wil je even uit je droom halen mijn beste, maar een Ibiza, een Fabia en zalefs de nieuwe A1 zijn inderdaad Polo klonen, of de Polo is zelf een kloon van 1 van bovengenoemde.
BaRa zegt
Zo zie je maar weer: je mag een fantastisch product op de markt brengen, zonder de juiste marketing haal je het niet. Audi, BMW en Mercedes halen het telkens weer, zelfs al is het heel vaak van hetzelfde laken een pak. Lancia haalde het met de Thesis helaas niet, ondanks zijn voor bij de introductie best vooruitstrevende vormentaal. En die lampen achteraan, die zijn alleen door Maserati bij de eerste Coupé beter gedaan. Veel fabrikanten kunnen er een puntje aan zuigen.
Melchior zegt
Aan alles komt een einde.
Dit was één van de stijvolste auto’s in zijn klasse waarin er nog echt hout werd gebruikt in het interieur ipv plastiek nephout zoals in sommige zogezegde “premium” Duitse merken.
Doewap zegt
@Scuderia
Quote: “Te apart”
Je legt de vinger haarfijn op de zere plek. Zoals zovele anderen, verplaats jij je ook het liefst in iets dat sterk op die van de buurman lijkt.
Want God verhoede dat iemand eens zou denken: wat een rare auto heeft hij.
Sterker nog, in jouw reactie stel je “te apart” zijn gelijk aan wat jij lelijk vindt.
Daar is voor geen autobouwer iets aan te doen, aan zo’n redenering, dus ik hoop dat Lancia doet wat het altijd doet: jou negeren.
betaveloce zegt
@ markieante
het hangt er maar van af wat je onder een kloon verstaat. De Opel Agila en de Suzuki Splash zijn klonen van elkaar, de Suzuki SX4 en de Fiat Sedici ook, net als de Peugeot 4007/Citroën C-Crosser/Mitsubishi Outlander of de Fiat Ducato/Peugeot Boxer/Citroën Jumper en zo kan ik nog wel even doorgaan…
Modellen die gewoon een platform delen en nog wat onderdeeltjes maar er wel heel anders uitzien en een eigen persoonlijkheid hebben, zijn wat mij betreft geen klonen. De Polo, de Fabia, de A1 en de Ibiza zijn dus geen klonen van elkaar, evenmin als de Thema, de 164, de 9000 en de Croma….
Kijk maar eens in Van Dale
Brakovich zegt
Tja,je kunt hem mooi vinden. Ik vind er niks aan. Lancia spreekt mij wat ontwerpen betreft,de laatste jaren niet aan. Vreselijke bakken die dingen.
Sorry!
AlfaGT zegt
’n schoon Automobiel!
Scooperdepoep zegt
@defiatiseen5deursendethemaeen4deurs-racties…
…dat weet ik, en toch vind ik hem, met hoeveel deuren dan ook, 2 druppels met de Croma, een opperlelijkerd… op 1tje na dan, in 1995 werkte ik in Amsterdam bij een headhuntersbureau en 1 van de consultants daar had een:
Parelmoerwitte Lancia Thema Coupe!!
Slechts enkele als concept van gemaakt volgens haar, maar who knows…
Vond dat ding wel ok eerlijk gezegd.
Chris zegt
Stijlvol, niet mooi…
henkie zegt
@ Wim
De 3,2 in de Thesis is wel degelijk het alfa-blok, ipv het GM-blok!
Dit is een iets teruggeschroefde versie (230 pk) van de motor die in de 156 GTA (250pk) en de GT (240 pk) te vinden was. Dit is op verschillende sites te lezen. En ja, deze motor was nog een juweeltje.
Het GM-blok is trouwens ook niet zo overhangen van een Holden in een alfa, alleen het onderblok komt overeen, en de rest is door Alfa aangepast.
Maar het blijft een mindere motor, dus zal deze motor op termijn inderdaad vervangen worden.
Baztrd zegt
*snif*
Ben zegt
De achterkant is geweldig naar mijn idee. Jammer dat er geen echte Alfa – V6 meer leverbaar was.
In Italië, met name Rome barst het van van de Theses! Jammer, hopenlijk komt er wel een opvolger, desnoods met andere naam.
Jimmie zegt
Motorblok IS wel een echte Alfa v6, die GM ongein is pas in de 159 en Brera te vinden en zal ook weer uitgefaseerd worden voor mooie Maser blokkies.
egbert zegt
wat is het toch een verschrikkelijke auto.
anoniem zegt
een moment stilte. A.U.B niet zeg. Dat ze da hok maar eerder van de weggehaald hadden wat n lelijke skijt bak zeg!!
Michael zegt
van binnen was ie mooi ,,, maar de buiitenkant is spuuglelijk!
joriske zegt
@anoniem
dan ga jij straks weer met je 13de hands mercedes naar huis rijden zeker ?
G. de Groot zegt
Ik respecteer de mening en de beargumentering van de schrijver, maar die voorkant blijft een van de meest afschuwelijke creaties der mensheid sinds de H-bom. De rest van de auto is inderdaad wel mooi en het zou al helemaal mooi zijn geweest als ze de zelfmoorddeuren van de Dialogos concept erin verwerkt zouden zijn, maar met zo’n lelijke voorpartij verbaast het me dat de mensen bij Lancia überhaupt verkoopverwachtingen hadden.
naatie zegt
kont was wel leuk, maar de voorkant…
cheese dippers zegt
wel leuk om die conceptcar te zien. de facelift heeft namelijk dezelfde achterlichten, terwijl die eerst wat saaiere achterlichten had. ben in rome geweest en heb hem daar vaak gezien. van de politie in het donkerblauw. echt een prachtbak. R.I.P. lanciaatje.
DVB9 zegt
Zonde. Ik heb em in Italie echt als een van de meest verkochte auto’s gezien en hij heeft echt een klassieke uitstraling. Jammer.
ggj zegt
@ joriske Waarschijnlijk op de fiets of, als hij al 18+ is, met de lesauto. ;)
gijs zegt
heerlijke bak, een van de weinige auto’s met echt hout verwerkt in het interieur!
F. zegt
Mooi of lelijk zal ik in het midden laten, maar bekijks heb je met een Thesis zeker en vast, zelfs al bestaat het model reeds 7 jaar. En zij die er mee gereden hebben zullen het weten: rijcomfort van de bovenste plank!
Vergeleken met Duitse wagens is (was) het betaalbaar exclusief rijden.
VonStroke zegt
Ik vond hem wel wat hebben, onlangs kwam ik er één tegen en heb er nog enkele foto’s van gemaakt.
http://farm4.static.flickr.com/3033/2464993626_edf90c8222.jpg?v=0
http://farm4.static.flickr.com/3172/2464994440_70a2001419.jpg?v=0
http://farm3.static.flickr.com/2177/2464161969_bd9b320acc.jpg?v=0
Het zit hem echt in de details bij deze wagen, enja klasse straalt ie ook heel erg uit.
Pordon zegt
Gelukkig! Wat een mislukte auto. Het zou al heel veel schelen als Lancia een andere grill maken, want op elke Lancia is het gewoon een lelijk ding.
Dit heb ik altijd een Wannabe gevonden, Het lelijke eendje.
Hammer zegt
Jammer, was een mooie auto. De neus misschien iets minder maar dit is wel WÉÉR een auto met klasse minder…. Erg jammer!
de sjonnies zegt
Jammer, de kont en zijkant waren dik in orde, de verhoudingen waren gewoon mooi en ik had gedacht dat ze bij Lancia die neus er af zouden zagen en er een echte retro-neus a la Aurelia aan zouden hangen.
Maar die retro-look neus in een ‘moderne ‘verpakking ….afschuwelijk
Misschien kan Michiel van der Brink nog een nieuw-neus voorstel naar Lancia sturen, wordt het gegarandeerd een Hit !
Le Feber zegt
Tja, dit moet nou net echt je smaak wezen, het is in ieder geval niet de mijne.
Ik verdoem het idd in het zelfde hoekje als de multipla.
Doe mij maar een mooie laguna, die bij de heer VonStroke op foto 3 staat :D
Klassiekerrally zegt
Het is een bijzondere auto. Ondanks dat het niet mijn eerste keus zou zijn, heb je volgens mij een dijk van een auto op de tweedehandsmarkt. Lang leve de afschrijving! :)
VivelaFRANCE zegt
Hij was niet lelijk, wel een beetje saai, en kon niet aanbotsen tegen de veel mooiere Citroën C6 :D
DAT zegt
In het blauw is ie het mooist:
Opvolgertje:
RubenBaeten zegt
Degenen die reageerden dat de 3.2 geen GM maar een 100% Alfa-blok was: jullie hebben gelijk, ik heb het aangepast.
Toby zegt
het was wel een Alfa blok hoor, alleen de nieuwe 3,2 v6 komt deels uit de GM rekken vandaan
Donstil zegt
Ik ga hem zeker missen,
Prachige verschijning tussen de duitse rivalen
Pomoek zegt
Alle Lancia’s zijn speciaal. Dus ook deze. In Italië is het inderdaad best een veel gezien merk auto. Maar precies zoals een van voorafgaande reacties stelt: Te apart. Te apart voor de smaak van NL consumenten, die liever in een A4 A6 3/5/7-serie anoniem door het leven gaan. De auto is nu nog te duur voor mij. Maar ik weet zeker dat ik er ooit een ga kopen en er heerlijke kilometers in ga beleven.
Citrofiel evil twin zegt
Ach geen paniek die herleeft toch wel weer in een omgebouwde chinese vorm. ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/19/mutlipla-herleeft-in-chinees-jasje
Citrofiel zegt
Hoe leuk ik hem ook vind, mooi kan ik hem niet noemen. De algemene vorm van de koets is vrij behoudend, en daar hebben ze extreem vreemde details op geplaatst. Mss dat hij meer gewaardeerd was als het meer een eenheid was geweest.
Ruben, wat vind je minder aan de Kappa, eigenlijk?
vin zegt
In dit trainingspak heb ik de auto enkele jaren geleden gespot in Italië, zo mooi..
Jandepandaman zegt
Tja…. Wat mij betreft een momentje stilte van diep geroerde blijdschap dat dit monster van de weg verdwijnt, oeh wat is dít een stuk Lelijkheid op wielen…
De achterpartij c.q. het achter-aanzicht is te saai voor woorden, nou ja- passend bij zo’n saaie ouwe-rijke-lullen-bak. Het midden is domweg niet vormgegeven en de voorzijde is zo oerlelijk dat je er bijna door zou verongelukken als je het op de weg zou tegenkomen…
De vergelijking met de Multipla vind ik volledig mank gaan- De Multipla is lelijk maar dan tenminste nog praktisch. Dit Frankenstijnse monster is alleen maar te lelijk voor woorden en meer niet.
Dat hij zo in een kunstmuseum zou passen, daar ben ik het roerend mee eens- Over kunst valt te twisten, moderne kunst is vaak zo on(be)grijpbaar als wat en dat geldt voor deze auto ook, moderne kunst in een kunstmuseum oogst vaak alleen maar lof in het museum zelf en in de kringen die om wat voor reden dan ook geld willen besteden aan dergelijke zaken of die er mee dwepen.
Dat er dus nog geen 340 van deze auto’s in heel Nederland rondrijden vind ik dus nog veel- Dat moeten dan Italofielen of blijkens een reaktie waarin staat dat er wel veel in Rome rondrijden, verdwaalde Romeinen zijn…
Maar goed- Als hij ooit in een kunstmuseum belandt mag hij wat mij betreft met liefde en eerbied verder als museumstuk worden vertroeteld en heel gehouden voor het nageslacht, compleet met bordje “Niet aanraken” en nukkige suppoost er bij….
Birger zegt
Jammer dat deze uit productie gaat, ik heb er dit jaar nog staan naar kijken op het autosalon en er eens ingezeten. Het is een klassebak met prachtige afwerking.
Jammer dat deze niet meer verkocht is maar er zal wel een opvolger komen!
slk zegt
Dit is zo lelijk.Als je bij de dealer wegrijdt ben je al 20000 euri kwijt.Geef mij maar een voorspellende e klasse.
Midas zegt
Werkelijk een prachtige auto, maar nergens zo mooi en helemaal op zijn plek als in Rome!
RubenBaeten zegt
@Citrofiel: De Kappa is bij mij altijd als een soort teleurstelling gevallen na de Thema. Hij komt net wat behoudender, wat braver over en dat vind ik jammer. Dat geldt overigens niet voor de coupé en de (zeer mooie) stationwagon.
Maar hier konden ze toch echt niet aan tippen:
Peter zegt
Een echte liefhebbers auto. Ik vind het net van alles niks bovendien vind ik de kwaliteit van Alfa Lancia en fiat nog steeds brandhout.
Peter zegt
Een echte liefhebbers auto. Ik vind het net van alles niks bovendien vind ik de kwaliteit van Alfa Lancia en fiat nog steeds brandhout.
Citrofiel zegt
@ Ruben; Ik kan niet zeggen dat ik die Thema bijster spannend vormgegeven vind… Minder behoudend en braaf dan de Kappa? Het kan eraan liggen dat het niet mijn tijd was qua auto’s in het algemeen, maar ik vind de Kappa mooier dan de Thema. Dat kan natuurlijk, maar probeer mij eens uit te leggen wat dan de specifieke dingen zijn die de Thema dat stukje beter maken t.o.v. de Kappa, als het mogelijk is.
off-topic; Lag het aan mij, of lag AB er net even uit?
Niels zegt
Ze hadden dat ding ook gewoon een paar fatsoenlijke koplampen kunnen geven, ipv uit de productie halen.
Citrofiel zegt
@ Niels; Dat zou inderdaad al een wereld van verschil maken…
Jonas zegt
RIP
http://nl.youtube.com/watch?v=wqdc6kVqN4o&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=h4YmT07GoO0&feature=related
floryn zegt
ja een vaarwel is op zijn plaats
een klassieker van morgen
Tombnolz zegt
Toen hij net uitkwam was ’t liefde op het eerste gezicht. Ik vond ‘m supermooi en kan me nog goed herinneren dat ik er meerdere keren ben gaan inzitten op het Autosalon kort daarna.
En dan is het opeens gekeerd: hij is m.i. totaal níet mooi. Een saaie sedan met een geflipt front en een goed bedoelde kont (had beter geweest met rode streepjes). Ben er dan op het recentste salon nog eens gaan inzitten en vond ‘m zeer flauw afgewerkt vanbinnen en totaal niet meer van deze tijd in ’t algemeen.
Zo zie je maar “het kan verkeren”.
Baar toch stoort hij me niet. Tof om af en toe eens tegen te komen. Tof dat er mensen zijn die toch wat geld hebben en een keertje niet voor BMW/Mercedes/Audi/Volvo gaan. Tof dat ze wisten dat hij tweedehands niets meer zou opbrengen, maar hem toch gekocht hebben.
revaei zegt
Andere koplampen? Dat maakte die auto juist zo fraai!
Ik hoop dat Lancia doorgaat met eigenzinnigheid. De Delta is daarvan gelukkig voorlopig het bewijs.
carlos zegt
de laatste wat jij bedoelt is geen groep , maar een een paar gevallen apart..
RubenBaeten zegt
@Jonas: Tof! Ik heb ze er even bij gezet. :-)
@Citrofiel: Voor zijn tijd (1984) was de Thema een erg modern uitziende auto, met een mooie wigvorm en strakke styling. De Kappa is wat ronder en liever, ook iets boller. Ik vind het absoluut geen lelijke auto, maar het was een beetje een brave weg om in te slaan voor Lancia (in tegenstelling tot de Thesis).
Maar dat vind ik ervan, misschien ben ik bevooroordeeld doordat mijn vader vroeger altijd Thema’s reed en doordat ik zelf een geweldige 2.0 Turbo 16V heb gehad. Iedereen heeft op een goed moment wel een auto waarvan ie zichzelf voor z’n kop kan slaan dat ie ‘m weg heeft gedaan – bij mij is dat die Thema. :|
GerreLekker zegt
Achterlichten was enigste mooie aan de wagen, al de rest zum kotsen.
En een Lancia = brokken bij de vleet
betaveloce zegt
@ GerreLekker
“En een Lancia = brokken bij de vleet”
Wat een belachelijke opmerking. Pakweg de BMW 7-Reeks van de vader van een collega heeft anders op zijn voorbije drie levensjaren ook al heel wat tijd doorgebracht in de garage hoor. En dat is dan een degelijke Duitse auto van een goeie 80.000 euro. En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden verzinnen…
francesco zegt
Schitterende auto.
De Klasse loopt er af….BMW,Audi,Mercedes verdwijnen in het niets….
Soulmaster zegt
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE :( Ik rij voor de lange afstanden een Thesis JTD die door squada gekietelt is naar 225pk. Nooit meer duits als je dit meegemaakt hebt.
250K probleemloze kms geen seconden storing en als ik de zelfde comfort + luxe + acces. wil hebben bij een duitse bak ben ik 2 x zoveel kwijt.
r.i.p
Soulmaster zegt
ps zeg ruben de kappa was briljant hoor. Zee van ruimte zeer veel comfort en ja bij mij stroomt behalve porsche bloed ook Lancia bloed door de aderen.
Lustigson zegt
Jammer. De Thesis was veruit de mooiste auto in z’n klasse. Bijzonder, maar erg stijlvol. Typisch Italiaans design, en de ultieme maffia-auto.
asdf zegt
Wat een wagen, wat een verlies…
Tombnolz zegt
Hoeveel stuks zijn er eigenlijk van gebouwd?
Citrofiel zegt
@ Soulmaster; “als ik de zelfde comfort + luxe + acces. wil hebben bij een duitse bak ben ik 2 x zoveel kwijt.”
Frans dan maar? ;)
@ Ruben; Strak vs. rond dus, komt het op neer. De lijnen vind ik namelijk eigenlijk veel op elkaar lijken… Ik kies dan rond, en jij dus strak. Het zal wel. Voor mij geldt voor de Thema wat voor jou voor de Kappa geldt.
En inderdaad kan invloed (van je ouders) belangrijk zijn. Zo vind ik bijvoorbeeld de Fiat 500A, B en C (Topolino) fantastische wagentjes door mijn vader, en met de opvolger, het rugzakje, heb ik he-le-maal niets. Niets.
slk zegt
20 stuks denk ik.Gelukkig maar
Knorrit zegt
Spijtig. In mijn ogen was het één van de meest statige en sjieke modellen op de markt, die (zoals zoveel Italiaanse automobielen) werd ondergewaardeerd. R.I.P. Thesis.
Alfista zegt
tja, alles een kwestie van smaak.
Ik vind ‘m apart en mooi. Je moet eraan wennen.
Het kleurengamma vind ik minder geslaagd.
Zou ik er eentje kopen? Nog niet. Omdat ik het een auto vind voor de wat ouderen, gedistingeerden. Rijd zelf al enkele jaren 166 omdat ik me nog té jong vind voor een Thesis (44jaar).
Maar wat een verademing naast al het (goede?) Duitse blik-op-wielen…….
En net als de Lybra (die ik gehad heb) ondergewaardeerd.
Hugo H zegt
De Lancia Thesis is een auto van prachtige klasse. Wat een subtiel design. Hard ben ik op zoek naar een exemplaar dat het waard is om mijn huidige Alfa 166 op te volgen, maar dat deze auto mijn Alfa opvolgt is geen vraag doch slechts een kwestie van tijd
Brimbrammer zegt
Of je hem mooi vind of niet maak niet uit, niemand kan ontkennen dat de Thesis een wel heel bijzondere wagen is tussen alle andere wagens op de weg.
Daarnaast is ie extreem comfortabel en luxe uitgerust en de motoren zijn stuk voor stuk smakkelijke exemplaren.
Persoonlijk vind ik hem helemaal geweldig en heb zelf pas geleden nog op het punt gestaan om er één te kopen, het is echter een Phedra V6 geworden (ook al zo,n Lancia model waarover de meningen zeer verdeeld zijn).
Hoe dan ook, erg jammer dat de Thesis in deze vorm niet meer gemaakt zal worden.
Lybra sw Formaly Known As Dedra Turbo zegt
De thesis is mijn droomauto… taksen en verzekering waren te duur, maar gelukkig heb ik mijn prachtige Lybra gevonden.
Wie zei iets van dat de afwerking op geen klote trok bij Lancia? Had het ergens vluchtig gelezen…
de afwerking bij Lancia is nu eens totaal maar ook echt totaal anders dan bij fiat of alfa.
de afwerking van de thesis mocht gerust langs de afwering van een topduitser staan.
de rijeigenschappen vond ik beter dan de A6 en de 5serie (ik spreek nu over 2 jaar terug) tuurlijk ga je niet om sportief te rijdden met een thesis…
de reden waarom deze niet verkochten? de “slechte reputatie”. mensen zien een lancia van vandaag nog als de lancia uit de tijden van de beta. dat is iets van 20 a 25j geleden en ook het feit dat als je een italiaan vandaag koopt dat hij morgen nog maar bijna de helft waard is.
Als je met een lancia rijdt geraak je hem ook niet rap beu omdat het interieur altijd boeiend blijven, dan blijf je hem meestal rijden tot hij op is. niet zoals bij een duitser, je rijdt er 4jaar mee rond en je bent hem al beu. daar zit het verschil!
Viva Lancia!!!!
523i zegt
Ik had hem wel eens zien rijden en in mijn ogen is het een headturner. Ik zag net het interieur en begon te kwijlen. Ik zocht een occasion en besloot te wachten tot de afschrijving een dieptepunt bereikt.
Wat een prachtige auto (koplampen zijn twijfelachtig) en over een tijdje wil ik graag een occasion aan de tand voelen of hij mijn bmw e39 523i wil komen vervangen! (toch wel een beetje bang voor italiaanse problemen, als die nog bestaan)
Timo zegt
Tja Lancia’s, Alfa’s ,Citroen …..de iets Zuiderlijke Europeanen hebben altijd al geprobeerd de Duitsers van hun blok te duwen met grote Luxe limousines…..meestal zijn die ontwerpen altijd enorm elegant…..maar slaan ze nooit aan…..
Een Duitse wagens daar word ik zelden warm of koud van….ik heb er ergens wel respect voor want de degelijkheid straalt er vanaf.
Ma stel ,je gaat een avondje uit ,een sjiek restaurant of zo…..Een A6 zelfs een A8 is daar niet op zijn plaats, die ontbreekt iets…..een Thesis daar straalt de Elegantie vanaf en hetzelfde geld voor de 166,C6…….
En stel deze wagens in hun eigen land en daar zijn de Noorderlijke Duitse wagens helemaal niet meer aan het decor aangepast….
Dit is natuurlijk een gevoelskwestie…..ma ik heb toch dat gevoel….misschien anderen ook.
Welja het voordeel is, binnen enkele jaren koop je een Thesis voor 5000 euro…….en ben jij de man met klasse, i.p.v van de rest van jouw straat die een BMW5 gekocht hebben voor 20.000 euro.
Dus er is ook een goed punt aan dit feit , laten we hopen dat de Italianan zulke dingen blijven bouwen….
Jimmie zegt
De Thesis 2.4 JTD is nog steeds te bestellen.
De Italiaanse regering rijdt in de Thesis en heeft ze dus min of meer geforceerd om de Thesis te blijven maken ;)
Lancia K zegt
De briljante thema en de wat mindere kappa? De thema was gewoon mooie sedan met als basis oa fiat croma, saab 9000, weinig briljant. De Kappa is een auto met een tijdloos design, ingetogen gedistingeerd. Een Kappa moet je goed bekijken en op je in laten werken dan ga je hem steeds meer waarderen. Bovendien is het integenstelling tot wat zijn uiterlijk doet vermoeden een enorm ruime auto zelfs ruimer dan de Thesis. Overigens ook de Thesis is van een tijdloze schoonheid en is zwaar ondergewaardeerd. Het is hopelijk slechts een kwestie van tijd voor er een waardige opvolger komt Lancia is een merk wat thuishoort in de topklasse.
hilbert zegt
de Thema= 4deurs race auto, Kappa = ingetogen limo Thesis jammer geen
coupe en geen v8 en kwam uit toen G.M. de scepter zwaaide bij fiat,
dus lancia had geen compleet modellen progamma, + de negatieve publiciteit
heeft het roemruchte merk geen goed gedaan,
maar met de nieuwe delta koers vooruit….
Lustigson zegt
@ hilbert
> … toen G.M. de scepter zwaaide…
Waar heb je ’t over? GM is alleen maar aandeelhouder in Fiat geweest, maar zag af van overname tegen betaling van $ 2 miljard.
Albert zegt
Als Thesisbezitter (2.4 diesel) is het interessant de diverse meningen te lezen. De een vindt het een wangedrocht, de ander een schoonheid met klasse. Over smaak valt niet te discussieren, maar aan degenen die geen oog hebben voor schoonheid zou ik willen zeggen, smaak is ook een kwestie van cultuur. En die hebben ze in Italie al 2000 jaar. Het is niet voor niets, dat vrijwel alle grote automerken italiaanse designers in huis hebben. Ik rij nu al 6 jaar regelmatig met deze Thesis van Italie naar Nederland en terug en iedere keer stap ik onvermoeid uit. Het gaat te ver om het over alle technische details te hebben, maar de kenners weten die wel en de sceptici willen toch hun ongefundeerde vooroordelen behouden, dus is het ook daarover zinloos te bekvechten.
Patrick Minnaard zegt
Tja, heb nu al zoveel reacties gelezen, ben er stil van.
Ik rij zelf een Kappa stationwagon 2.4 20V en echt, hier kan geen enkele duitse wagen aan tippen! zelfs geen volvo.
Zoveel kracht, ruimte en souplesse.
René zegt
je hebt gelijk ben een verse thesis 3.0 eigenaar en intens gelukkig
spijker zegt
Thesis is naar mijn mening te zwaar,met name n.l wegenbelasting en tevens is er geen coupe versie van gemaakt, voor mij mag de kappa zoweer in produktie, alleen wel met navigatie=modern.
trouwens grote lancia,s worden altijd beter verkocht dan grote alfa,s al wil sommigen dat niet inzien.
Alleen het verkoop apparaat bij lancia loopt ouderwets achter jammer.
spijker zegt
LANCIA-FOREVER alleen nog racen zit toch in bloed of niet dan..
produktie opvoeren naar 500.000 eenheden/per jaar.
en de dialogosproject verder naar boven projecteren zeg maar de S-KLASSE VAN LANCIA.
en een klompleet progamma ook weer een converteble,s zoals in het verleden zo maak je weer naam wat de duiters kunnen de italianen ook en dan beter.