Pak aan, een ultra-hip dak voor je Prius. Glazen dakjes zijn namelijk sooo Peugeot 308. Wat je echt wilt is een dak dat zonne-energie omzet in elektriciteit. Gelukkig is er de SEV Solar Roof Module, welke ervoor zorgt dat je 215 watt extra energie ter beschikking hebt. Oftewel, 32 km gratis eco-style rondrijden. Bijkomend voordeel is dat je BMW-rijders voor bent!
Het kost slechts een paar uur om dit systeem werkend te krijgen (DIY). De prijs is onbekend maar het zou 2 a 3 jaar duren om break-even te draaien. Handig voor je leasetermijn, alleen jammer dat er tegen die tijd weer een nieuw kabinet is met nieuwe inzichten…
Met dank aan HJ voor de tip!
Jorden zegt
al die groene poespas bij elkaar…
kan toch wel voordelig uitpakken
lincoln zegt
eerlijk is eerlijk .. nuttiger kan je een dak niet maken ..
JPM zegt
Tsjah waarom eigenlijk ook niet. Als je dan al milieubewust bent doe het dan goed. Ik vind het alleen jammer dat ze het nog zo weinig oplevert aan energie. Maar in de toekomst zal dat wel toenemen.
Jerudo zegt
Vind het er nog cool uit zien ook.
Zal wel niet op elke dak estetisch zijn maar op deze foto werkt het wel.
Emmanuel zegt
Prachtig.. 215W is nog best veel hoor, ik denk dat je daar in stadsverkeer op een mooie zonnige dag de helft van je benzine mee kan uitsparen. Ofwel, in stadsverkeer rondrijden voor 2.5l/100km.
Esprit_de_Flandre zegt
Cool. Jammer genoeg alleen nuttig voor hybrides en elektrische karretjes.
CrazyHenkie zegt
Had de vorige Passat ook niet een optioneel verkrijgbaar schuifdak met zonnepanelen erin? Al was dat voor de auto koel te houden in de zon ed, maar toch
Marijn17 zegt
@ Esprit de Flandre: niet persee, als je nou de accu oplaad met dat zonnepaneel hoeft de alternator minder hard te werken.
Phils zegt
Wat is het meerverbruik door het extra gewicht van die panelen?
F1-freak zegt
Ze zijn in elk geval niet de eerste, ziehier de VW Space Up! Blue:
thom zegt
@ CrazyHenkie
Kan kloppen de op de huidige en vorige audi (R)S6 is/was et ook een optie
http://www.autorola.be/nl/consumer/picture.do;jsessionid=07E74CE7FA330272CA57AA2AB42D967F?rval=1873512365&t=full&pid=4129175
@ Phils
http://www.navexelektro.be/webwinkel/htdocs/Zonnepanelen.htm
Sonja Bakkeren heeft denk meer nut :)
Mr. V8 zegt
Heeft iemand een teiltje?! *KOTS*
ZOEF zegt
Esprit, 215 watt is ongeveer 1/3 pk, of zoveel als een ijverige fietser continu produceert. Daar ga je echt niet de helft van je brandstof mee uitsparen, wel ongeveer de rolweerstand mee compenseren misschien. Ik gok op een brandstofbesparing van 0.1 liter per 100 km.
leon ol zegt
@ Emmanuel, waar baseer je dat op? 214W is maar 1/3 van een pk, tijdens het rijden stelt het dus weinig voor lijkt me.
Een betere oplossing lijkt mij om een Li-ion accupakket met plug-in mogelijkheid in te bouwen, en thuis zonnepanelen op je dakkie te leggen.
leon ol zegt
(nog beter lijkt mij vliegwielhybride, maar daar willen de autofabrikanten niet aan omdat dat goedkoper is)
madru zegt
Begrijp mij niet verkeerd ik ben PRO…..Maar voor 32 km moeten we toch maar eens de maak van die panelen ook bekijken….De productie hiervan is echt niet proper voor het mileu hoor……Nu ja zoals ik al zei ik ben Pro en zal wel blij zijn dat we met zen allen met zo’n dingen kunnen rondrijden….tenslotte hoe meer wij er kopen hoe meer zij er zullen in investeren om ze beter en beter te maken…!!!
six trey zegt
een woord, lame
Ik vind het hybride gedoe al saai en dit is helemaal slaapwekkend ik ben bang dat dit de toekomst van de auto industrie zou worden, ik zou echt nooit in een elektrisch karretje willen rijden
six trey zegt
een woord, lame
Ik vind het hybride gedoe al saai en dit is helemaal slaapwekkend ik ben bang dat dit de toekomst van de auto industrie zou worden, ik zou echt nooit in een elektrisch karretje willen rijden
Citrofiel zegt
Twee tot drie jaar voor BE qua geld, maar hoe lang zou het duren voordat je break-even draait wat betreft vervuiling, na het produceren van dit dakje? Legden ze dat ook maar eens zo gemakkelijk uit…
Bas zegt
Als je je bedenkt dat je met een Prius leasen 1200 euri in de pocket houdt om aan iets anders uit te geven dan de bodemloze Wouter put wordt het toch wel interessant heh…zo een dakje is echter volgens mij alleen interessant voor de mensen die de Prius NIET leasen…32 km extra geen geld uitgeven aan te veel belaste benzine is toch wel erg leuk…De vraag is alleen….MAG dit van onze overheid wel? Het is immers brandstof waar je geen accijns over betaald en da’s verboden.
Of moeten we voor ieder uurtje zon dat wordt omgezet in brandstof een €tje afdragen aan Wouter?
Of zijn de regeltjes nou ineens weer NIET belangrijk?
M Freak zegt
Over mijn anti-milieu lijk!
Mardec zegt
@ six trey
Als jij beweert dat jij nooit in een telsa roadster zou willen rijden.. dan ben je een idiot :D
Dat ding trekt harder op dan wat dan ook.
Hybridetechnologie is lang niet zo slecht. Zeker dit zonnepanelen initiatief vind ik uber.
Maar ik ga toch het ronkend geluid van motoren missen samen met de geur van benzine.
Maarja, dit is de toekomst..
& Nee ik ben geen fucking tree hugger, maar een realist die even nadenkt met de stand van zaken.
Nick zegt
@ZOEF: Dat zijn juist de kleine dingetjes die hem doen.
Alhoewel ik sterk twijfel of dit het waard is.
six trey zegt
@Mardec
Ik vind gewoon elektrische motoren geen motoren ze maken geen mooi lawaai ze missen gewoon gevoel (soul). Doe mij maar een “good old muscle car” een brok puure mechanica zonder elektronica die toch vroeg of laat kapot gaat.
Dit versta ik onder een motor :P
RenesisHP zegt
215 watt extra? Ons geluidssysteem komt daar al zwaar bovenuit. Jammer dat je uit dat formaat zonnepaneel weinig energie haalt, anders zie ik er het nut best van in en eerlijk gezegd ziet het er best mooi uit. Alleen hoeveel extra gewicht brengt zoiets mee?
six trey zegt
ik wil nog een woord toevoegen aan mijn bovenstaande afbeelding namelijk:
YI-HA
mattie zegt
De eerste zijn ze zeker niet. De solarchallenge is daar een goed voorbeeld van, maar ook commercieel zijn ze ook niet de eerste.
Check this:
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Zonnetrein-heeft-wind-in-de-rug.htm
Het bedrijfje heet soios, http://www.soios.nl
mattie zegt
Er was eerder iets over Soios op autoblog.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/20/suv-op-zonne-energie
wimbers zegt
de airco hierop laten draaien zou al heel wat schelen, inderdaad, wat vw deed.
Niels zegt
Doe mij maar zo’n paneel met een LS600HL eronder en ik ben tevreden :)
Tim zegt
Nu maken ze wel werk van al dat eco zeg! :D. Jammer dat ze bruikbaar voedsel nu gebruiken in biobrandstof, net zoals kerosine, daarom heb je nu weer de nieuwsberichten over stijgende voedselprijzen, tot nu toe lijkt zonne-energie mij in ieder geval een héle goede optie
NickMazda zegt
De titel moet zijn: maak deze auto nog lelijker
RX-7 Owner zegt
als jullie weten hoeveel dat kost laat het me dan ff weten want ik heb een mijn auto een electro moter als turbo gebruikt alleen die is te snel leeg.
alvast bedankt
Emmanuel zegt
@Leon Ol
In stadsverkeer gebruik je ook maar ongeveer 1pk gemiddeld hoor. (=700W).
Je verbruikt 5 liter/100km. Dit is, aan 20km/u gemiddeld (sneller doe je niet in stadsverkeer), 1 liter per uur. 1 liter benzine bevat ongeveer 32MJ aan energie, zijnde 8.9kWh. De Prius benzinemotor haalt in dit soort verkeer een rendement van hoogstens 10%. Dus: 890W aan elektrisch vermogen zou meer dan genoeg zijn om constant elektrisch te rijden.
Of, op een andere manier berekend:
Je kan in stadsverkeer ongeveer 10 minuten op de 120Wh aan batterijcapaciteit van de Prius rijden. (Hij heeft 1200Wh aan batterijcapaciteit, waarvan slechts 10% gebruikt wordt, om slijtageredenen). Dit komt overeen met een verbruik van 720W.
Trouwens, zelfs aan 90 km/u gebruik je nog altijd maar een dikke 5 kW.
Bacchus zegt
Reken ook even al die uren die een gemiddelde autogebruiker in NL voor een stoplicht of in de file staat mee, dan laadt ie ook op! En als carbon in je motorkap er uit ziet, dan doet dit het ook. Als extra voordeel heeft het nog dat het je auto passief koel houdt, alle zonlicht dat omgezet wordt in electriciteit wordt geen warmte.
Foramen zegt
@six trey
ooit in een elektrische auto gereden?
ik heb pas een verhaal aangehoord van iemand die er precies zo over dacht als jij tot hij ging testrijden in;
http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/28/hollands-gereedschap-thorr
totaal geen motorgeluid
maar de kracht en koppel schijnt zo heftig te zijn dat je daar helemaal niet meer op let, want je hebt met een elektro natuurlijk wel altijd volledig koppel.
FabianVTR16V zegt
Leuke vinding, maar waarschijnlijk prijzig.
Wel ideaal voor de ultieme “groene rijder”
Op een gegeven moment wordt het gewoon een sport om zo zuinig mogelijk te rijden.
Helemaal na de berichten die vanochtend werden verspreidt betreffende de verwachte benzine prijzen einde dit jaar (2 euro / liter)
Ps. Audi en BMW leveren al een tijdje een electrisch schuif/kanteldaken met zonnecellen als optie ;)
hubert zegt
@Wimbers,
Een beetje airco vraagt heel wat meer dan de 80 Watt die de panelen bij VAG opleveren.
Ze werden gebruikt om het dak iets open te zetten en vervolgens de ventilatie zachtjes te laten draaien.
een airco zal nooit draaien op zonnecellen.
Tombnolz zegt
Gewoon álle auto’s (met uitzondering van cabrio’s) standaard uitrusten met een zonnepanelendag! Subliem idee toch!
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
We zijn in een ware gekte / milieu hype beland. Mensen zouden naast ’the inconvenient truth’ ook eens ’the convenient lie’ moeten bekijken. Google maar eens en bekijk deze korte documentaire. Nog even en we rijden allemaal in saaie electro auto’s met een zonnepaneel op het dak en vloermatten gemaakt van echt gras. Dit om de Co2 uitstoot per saldo negatief te maken… En, al zou het allemaal waar zijn, wat dan nog. Ik rijd liever een lekkere V8 met 28 graden dan een saaie electrocar met 25 graden!!
Thijs zegt
@ six trey,
AMEN !!!!!!!