We riepen met z’n allen terecht dat het volslagen idioot zou zijn om auto’s naar bouwjaar uit onze hoofdstad te weren teneinde de luchtkwaliteit te verbeteren. Iemand bij de gemeente Amsterdam heeft geluisterd, want in de plannen die ze vandaag presenteren wordt geen melding meer gemaakt van bouwjaren, maar van Euronormen waaraan uitlaatgassen moeten voldoen.
Zo worden vanaf eind 2009 personenauto’s op benzine of LPG die de Euro-1 norm niet halen, verstoten van het gebied binnen de ring A10. Dieselauto’s moeten aan Euronorm 0 of 1 voldoen en bovendien van een roetfilter zijn voorzien, en bestelbusjes moeten minstens Euronorm 2 hebben. Uitzonderingen zijn er ook: oldtimers, dieselauto’s waarvoor geen roetfilter beschikbaar is en auto’s met invalideparkeerkaarten mogen de stad gewoon in.
Dit is allemaal een stuk logischer dan het weren van alle auto’s van vóór 1992, zoals aanvankelijk de bedoeling was. Het blijft nog steeds een zaadmaatregel natuurlijk, en we zitten nog steeds vast aan een Big Brother-systeem dat je kenteken registreert als je de stad in rijdt, maar er is in ieder geval over nagedacht…
Maar wees gerust, we kunnen nog steeds pissig worden want parkeren langs de grachten wordt binnenkort weer fors duurder. Anders dreigt Amsterdam de milieueisen voor 2012 namelijk alsnog niet te halen. Zie het volgende persbericht van Milieudefensie, dat zich verzet tegen de plannen van de gemeente:
Milieuzone Amsterdam:
Goede stap, maar onvoldoende voor schone luchtAmsterdam, 19 mei 2008 – Milieudefensie is verheugd dat het College van Amsterdam haar plannen handhaaft om de meest vuile auto’s uit de binnenstad te weren. De instelling van de Milieuzone, met de zogeheten euronorm als criterium, zal bijdragen aan een versnelde opschoning van het wagenpark. Ook de investeringen in het openbaar vervoer en het stimuleren van de fiets kan op instemming van Milieudefensie rekenen.
Helaas zijn de maatregelen van Amsterdam nog onvoldoende om de lucht vóór 2012 – de eis van Europa – schoon te krijgen. Het hoofdstedelijke autoverkeer moet daarom nog meer worden ontmoedigd. Door bijvoorbeeld parkeerplaatsen duurder en schaarser te maken.
Ook gooien de asfaltplannen voor de Westrandweg met de tweede Coentunnel en de verbreding van A1/A10 Oost roet in het eten van de nieuwe maatregelen. Die voorgenomen aanleg leidt tot zoveel extra verkeer in de regio dat deze maatregelen teniet worden gedaan. Ivo Stumpe van Milieudefensie: ‘Amsterdam kan de Europese criteria voor luchtkwaliteit alleen nog halen als de eisen voor de Milieuzone worden opgeschroefd naar de bijvoorbeeld de strengere Euro 3- en Euro 4-normen. En door het autogebruik verder terug te dringen, bijvoorbeeld door parkeergarages te sluiten.’
Guan zegt
Door die dure parkeer plaatsen was ik niet in staat om een nieuwere, schonere auto te kopen, waarom ik mezelf moest verplaatsen in een oud krot, dat evenveel olie verbrand als benzine.
Zo, denk daar maar eens over na, Amsterdam!
Wel positief uiteraard dat ze met nadenken zijn begonnen, complimentos!
Jacco zegt
Thanks god dat er straks niet allemaal Prius broodbakjes langs de gordel staan. De Range Rover en Saab 900 classics mogen de binnenstad dus blijven sieren:D
Hulde!!
K-Kalkan zegt
Nou, beter toch! Ik bedoel.. een M3 uit ’08 stoot (denk ik) meer uit dan een Civic uit ’86 toch :P ??
Maarja, nu kunnen we oldtimers blijven spotten op PC Hooft ;)
japp zegt
nogsteeds een kutregeling.. maar t maakt vorderingen ;)
wel klote dat veel klassiekers nu nagekeken moeten worden..
t plan gaat alsnog veel geld kosten ben ik bang..
kunnen ze amsterdam gewoon niet opblazen ofso? :D
gr. japp ;)
JP zegt
Das mooi kut met mijn diesel tuftuf uit 2007 ZONDER roetfilter.
Ach behalve de wallen is daar toch niets te doen :P
B100 zegt
@ de hierboven geciteerde Ivo Stumpe van Milieudefensie
Welke alternatieven bied je aan? Juist, geen. Denk daar eerst eens over na voordat je met dit soort ondoordachte voorstellen komt. Milieudefensie, waarom krijg ik toch altijd zo’n negatief gevoel bij deze organisatie, terwijl het doel waar ze voorstaan gewoon goed is? Wellicht moeten ze eens capabele mensen op zo’n post zetten en niet van de geiten wollen sokken dagen millieuridders. Bah.
Rick zegt
Ja lekker Milieudefensie, parkeerplaatsen schaarser maken, dat is lekker bevorderlijk voor de doorstroming in de binnenstad… Als er nou eens eerst nagedacht wordt over alternatieven zou het een stuk logischer zijn. Ik fiets zelf altijd vrolijk door de stad maar met het OV is het vaak een hel om ergens te komen. Trouwens, met dat zonesysteem is het voor de niet-student volstrekt onduidelijk hoeveel strippen er gestempeld moeten worden, maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal.
Peter zegt
Jaja auto’s als zondebok om maar vol gas vooruit te kunnen met het ubercorrupte maar voor ambtenaren sexy zuidas project….
Alsof we zitten te wachten op nog meer kantoren en dus verkeer terwijl hele ring al muurvast staat iedere dag.
Rick zegt
@ Peter
corrupt? hoe zit dat volgens jou dan?
geelhoed zegt
En, wat verandert er nu?
Wanneer ging de Euro-1 norm in? En welk bouwjaar was de grens in de originele plannen?
Juist!
Pruts0r zegt
En dan hebben we het nog niet gehad over:
– Bromers
– Scooters
– TukTuk’s
– Boten met buitenboordmotor
Kortom, alles met Twee-takt motor. Deze motoren stoten een nog veel fijner stof uit dat nog veel vervuilender is….
W!d zegt
ja, balen man.. nu moet ik dus een roetfilter aanschaffen van een paar 100 piek omdat ik heeel misschien ooit een 1 x in Amsterdam kom.
Mairsil zegt
@geelhoed
Wat er verandert is, dat een auto van voor 1992 die toevallig wel aan de euro-1 norm voldoet gewoon de stad in mag, dat vind ik toch wel een belangrijk verschil.
@JP
Een diesel uit 2007 zonder roetfilter… Tsja, dan vraag je er ook echt zelf om. Dat iemand anders dan Lada dat uberhaupt verkoopt verbaast me nogal (of is ’t een lada?). Ik denk dat je behoorlijk wat steden in europa niet meer inkomt daarmee.
Markus zegt
Euro 1 is ook al stokoud dacht ik zo… Euro 3 is al van 8 of 9 jaar geleden, dus dan kun je nagaan. En Euro 1 diesels met roetfilter, die bestaan niet eens volgens mij, afgezien van achteraf montage.
Hilgert zegt
VAG verkoopt gewoon nog diesels zonder roetfilter….
gerard zegt
en waar vind ik nu of mijn saab 900 S voldoet aan de euro 1 norm?
BMW über alles zegt
wat voor buitenlandse wagens?
ik denk niet dat ze aan gegevens kunnen geraken van een Belgisch nummerplaat
Sebastiaan zegt
Hmmz… als ik het zo bekijk is het slechts een tijdelijke maatregel.
eind 2009 gaat de regeling in voor auto’s, dus zeg maar 2010.
Oldtimers zijn > 25 jaar
2010 – 25 = 1985
mijn Honda prelude uit 88 is binnen 3 jaar oldtimer en kan dan weer ‘fijn’ de stad.
Bol zegt
Jeuj parkeren in A-dam binnenkort voor 10 eu per uur?
Citrofiel zegt
Ah. De ambtenaren hebben toch ergens nog een restje hersenen gevonden.
Dutch zegt
@marsail:
Ik vrees dat geelhoed de spijker op de kop slaat. Euro 1 is ingevoerd in 1992. Een auto van vóór 1992 die feitelijk aan Euro 1 of zelfs Euro 2 voldoet (ik denk aan diverse Volvo’s), staat bij de RDW helaas niet als Euro 1 (maar bijvoorbeeld als U9) geregistreerd, simpelweg vanwege het feit dat auto’s vóór 1992 niet op Euro 1 werden gekeurd – omdat die norm nog niet bestond! Die Volvo uit 1990 die zelfs Euro 2 zou halen, komt er dus nog steeds niet in.
Kortom, we worden hier met een zogenaamd weldenkend kluitje in het riet gestuurd.
Ja, Amsterdam heeft toch nagedacht. Maar dan vooral over een manier om de schijn van willekeur weg te nemen. Feitelijk verandert er niks.
classic red zegt
Mijn auto zou aan de euro 1 norm moeten voldoen (geregelde kat), maar het staat niet op het kenteken. Dus dan mag ik onterecht niet Amsterdam in. Nu kom ik er welliswaar nooit, maar slecht voorbeeld doet in ambtelijke kringen doorgaans volgen.
Dutch zegt
Precies, classic red. De ambtenaren hebben inderdaad nog ergens een restje hersenen gevonden, maar dan om hetzelfde als iets anders te verkopen.
Laten we er niet intrappen. (Zoals autoblog getuige de kop helaas wel doet…)
En als Amsterdam slaagt in zijn opzet, volgen andere steden snel. Dus de kop in het zand steken gaat niet helpen. Vroeg of laat is ook jouw stad aan de beurt.
Daarnaast blijft het feitelijke rendement van de hele maatregel natuurlijk nihil, zeker afgemeten tegen de hoge (maatschappelijke) kosten. Oldtimers krijgen een ontheffing? Zijn dat alle oldtimers volgens de belastingdienst? In 2010 is dat dus alles van vóór 1985. Dan weer je in de praktijk dus auto’s tussen 1985 en 1992. Goh, dát zet zoden aan de dijk. Dáár ga je die Zuidas opeens helemaal plempievol door bouwen – not.
Het milieu schiet er niks mee op, die lucht blijft even vies (dus die bouwstops blijven, let maar op) en Amsterdam blijft zitten met een duur privacy-aantastend systeem.
RenesisHP zegt
En ik mag gewoon doodleuk blijven rijden met 284g/km. Hoezo vreemd beleid. :?
ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt
Als auto lief hebber ga je gewoon in Rotterdam wonen
Mauske zegt
NJa da’s in Duitsland ook het geval he…. Je moet zo’n stikker kopen, Ik zou met mijn dieseltje een gele stikker krijgen terwijl een Bugatti Veyron een Groene stikker krijgt daar… Ook de lambo’s en Ferrari’s krijgen daar een groene stikker… beetje maf allemaal… denk dat een bugatti of lambo wel wat meer vieze lucht uitpuft dan mijn auto.
ViperArry zegt
Volgens RDW…..
Euroklasse
Voor bedrijfsvoertuigen die zwaarder zijn dan 3500 kg registreert de RDW een zogenoemde Euroklasse. De Euroklasse geeft aan in hoeverre het voertuig voldoet aan de in de Europese richtlijnen vermelde minimum waarden voor de uitstoot van vervuilende stoffen.
De nu vastgestelde Euroklassen kennen de waarden 0, 1, 2, 3, 4 en 5. De waarde 0 betekent dat het voertuig veel vervuilende stoffen uitstoot en de waarde 5 betekent dat het voertuig heel weinig vervuilende stoffen uitstoot. In een aantal gevallen is geen waarde bekend of kan de RDW deze niet vaststellen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij sommige ingevoerde voertuigen.
Hebben we het dan alleen over bedrijfsvoertuigen die meer wegen dan 3500 kg en van voor 1992 zijn die niet meer Amsterdam binnenkomen?
Immers…. voor mijn Passat uit 1998 (op benzine) heeft ook geen Eurocodering.
Wat ik wil weten is of ik met mijn Kever uit 1985 straks nog wel Amsterdam in kan (als je dit al moet willen met je oldtimertje……).
Horen Kevers bij geregistreerde “Oldtimers”?
Volgens de regels van RDW heb je momenteel alleen een Oldtimer als je een auto hebt waarvan een typegoedkeuring is afgegeven voor 1978. Dan kom je ook in aanmerking voor blauwe platen etc etc.
Leuke puzzeltjes allemaal…..
Mijn Kevertje bestaat al sinds 1938 ofzo, typegoedkeuring in Nederland vanaf de jaren 50? Typegoedkeuring voor mijn (Mexicaanse importkever) bestaat vanaf 1978 (opheffen van de Duitse productie).
Wie legt t me even uit?
Juppe zegt
@ViperArry,
Je Passat heeft wel een eurocodering. Alle auto’s vanaf 1992 hebben dat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard
Als je auto bij de APK een viergassentest moet ondergaan (benzine), dan is je auto euro 1 of hoger. Daarvoor werd alleen het CO gemeten.
Over die oldtimers: Een oldtimer is een auto van 25 jaar of ouder. Dat staat los van het recht op het voeren van blauwe platen. Het gaat om het bouwjaar, niet om het jaar van ontwerp, eerste ontwikkeling etc. Je kever is gewoon van 1985, en dus nog geen 25 jaar. Het is allemaal niet zo moeilijk.
@classic red,
Pre-euro 1 met kat is niet gelijk aan euro 1. Euro 1 heeft strengere eisen dan het zg. U9 wat je toendertijd had. Maar dat wil idd niet zeggen dat een bepaald type U9 auto de euro 1 norm niet zou halen. Het is alleen nooit gemeten. Maar er zijn idd auto’s die na de invoering van de euro1 norm in ongewijzigde vorm zijn verkocht. Maar veel zijn wel aangepast.
Ter info: Hier vind je het aandeel auto’s per euro-norm. Zo’n regeling zet idd zoden aan de dijk. Ahum..
http://www.milieuennatuurcompendium.nl/indicatoren/nl0388-Wegvoertuigen-naar-milieuklasse.html?i=16-102
(Overigens is dit 2006, dus het huidige aantal oudere auto’s zal lager zijn, simpele interpolatie. Ik durf trouwens niet te zeggen of de verdeling in Amsterdam gelijk is aan de gemiddelde verdeling)
smokin zegt
Parkeren 10 euro per uur?
Volgens mij is het dan goedkoper om iemand mee te nemen die net zo lang rondjes blijft rijden tot je uitgewinkeld bent.
Jesper zegt
@ Dutch: dat zou betekenen dat die gehele regeling over enkele jaren niet meer van kracht is. In 2017 zijn auto’s van 1992 namelijk 25 jaar oud, en dus oldtimers, gaat dan de regeling worden aangepast?! Tegen die tijd kost parkeren ook wel €15,- per uur dacht ik zo…
Thijs zegt
@Smokin,
In mijn auto gaat dat op.
Gelukkig mag de motor op de stoep ;)
BOBBEJAAN zegt
ik kooop eeen oldtimer :D
Appie zegt
Hoe maak je de stad onaantrekkelijk?! bouwbedrijven of andere bedrijven met bestelbusjes willen steeds minder amsterdam in vanwege deze grap. Mensen mét auto willen liever niet in amsterdam wonen omdat er (nog) minder parkeerplaatsen beschikbaar zijn. het openbaar vervoer zuigt als een hoer. en als je dan eindelijk (na een hoop geld) aan alle eisen voldoet sta je godverdomme nog in de file op de gracht!
Lustigson zegt
Kan iemand nu een photoshopje maken met ‘I ban-sterdam’? Gaan we met z’n allen gewoon naar een andere stad. Utrecht of zo.
DAT zegt
@Ruben Baeten
“Dit is allemaal een stuk logischer dan het weren van alle auto’s van vóór 1992”
De euronorm 1 is ingevoerd op 1-1-1993 !!!! Dus alle auto’s voor deze datum hebben geen euronorm.
Het is bijna gewoon dezelfde maatregel en zelfs jullie zijn er in getrapt. Kijk dat is nou slimme politiek.
Peter zegt
Ook zo leuk, extra geld naar OV en bussen gaan een uur langer rijden. ja hoor Mokum, prima plannen weer voor het milieu!
OV kost ook zeer veel energie, vaak niet schoon, zit voor groot gedeelte vol met studenten, bejaarden en anderen waarvan laten we zeggen ‘sommigen’ best de fiets kunnen pakken. maar nee autobezitters pakken, dat klinkt veel stoerder. Wat is nou de vervuilende factor van een simpel autootje dat max 5000km per jaar rijdt.. Heel wat minder dan al het extra verkeer dat al die prestige kantoren rond Zuidas aantrekken.
Dutch zegt
@Juppe: spijker op de kop, hoewel ik weer ergens anders dit hoopvolle bericht lees:
“Benzine-auto’s of auto’s op LPG vanaf bouwjaar 1992 hebben Euronorm 1 en
mogen in de milieuzone rijden. Gebleken is echter dat ook vóór 1992 al
veel auto’s voldoen aan Euronorm 1, omdat veel auto’s toen al een
driewegkatalysator hadden. Als blijkt dat een auto ook voldoet aan de
normen mag deze ook in de milieuzone rijden. De RDW gaat de komende tijd
voor alle auto’s op kenteken de euronorm vermelden. Die gegevens zijn dan
via de site van RDW bereikbaar.”
Als dát gebeurt, is er wel degelijk enige vooruitgang geboekt. Wel een boel werk voor de RDW. :)
@Jesper: precies. Want de oldtimer-loophole is zo te zien ENORM: klassiekers kunnen een ontheffing aanvragen als ze meer dan 25 jaar oud zijn en een klassiekerverzekering hebben. Nu zijn er klassiekerverzekeringen die gewoon 20.000 km per jaar toestaan, dus gassen maar.
Waarmee nog eens wordt onderstreept dat de hele maatregel wel een verborgen agenda moet hebben (Big Brother?), want wie gaat nu zo’n enorm apparaat optuigen voor een uiterst minimale milieubijdrage die vijf jaar later tot nul is gereduceerd?
Of politici zijn echt zo naïef dat ze aan symboolpolitiek genoeg hebben…
Peter zegt
Politici zijn verslaafd aan regelzucht, werkverschaffing, verspilling en de door hun beoogde maakbaarheid van de samenleving.
Esprit_de_Flandre zegt
Die gasten van Milieudefensie zijn geschift. Euro3 of Euro4-norm? Kun je net zo goed weer 1992 als grens pakken. Wat me het meest stoort is dat de sociale impact totaal niet besproken wordt (tenminste niet op autoblog).
Hier in Belgique wil Febiac (federatie/lobby van autobouwers en verkopers) dat de belasting bepaald wordt op de uitstoot. Groene maatregel, akkoord. Men wil zo het wagenpark sneller vernieuwen – dus men wil gewoon meer verkopen. Groen interesseert ze niet, gewoon meer omzet en meer winst.
Maar vooral hun antwoord op de sociale impact: “Volgens onze studie zijn de meeste van die oude, vervuilende auto’s in bezit van gegoede families, vaak als tweede auto.”
Daar bij zien ze dan wel even over het hoofd dat sommige mensen, die wat krapper (of zelfs heel krap) bij kas zitten, niet anders kunnen dan een tweede- of zelfs derdehands wagen te kopen. Om toch maar te kunnen gaan werken. En die mensen, die het al niet breed hebben gaat men nu nog wat extra belasten!
SCHANDE!
Peter zegt
Ik heb zelf gewoon een nwe auto maar heb verderop in de stalling ook nog een E30-325i. Die zal wel geen euronorm halen ;-)
Voor mij vervelend en druist wel wat in tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel. Daarnaast vind ik het doodzonde van al het geld en werk.
Voor hardwerkende garagehouders. De vaak wat oudere vaklieden met passie voor hun vak is dit echter een ramp. Velen hiervan kunnen straks door deze ‘sociale’ maatregel naar dat eveneens lompe overheidapparaat UWV.
JP zegt
@Mairsil
Nee, geen lada. Toyota (Corolla) Verso had toen nog niet standaard een roetfilter behalve de 180PK D4D geloof ik.
DAT zegt
@Dutch
Waar heb jij die info over RDW vandaan? Interesant, voor mij althans.
Barry330cd zegt
Als Amsterdammer ben ik voor deze maatregel. Bovendien, wie gaat er nu in de godsnaam nog met de auto in de binnenstad winkelen? Terwijl je met Bus, tram, brommer en fiets prima alternatieven hebt, die ook nog eens zeer goedkoop zijn. Als ik naar het centrum ga pak ik de fiets of de tram, altijd goed en dan kan ik ook nog eens ff de kroeg in zonder gezeik van eventuele blaascontrole. ;)
niels zegt
Het is een spannend verhaal wat Amsterdam doet. Gelukkig is de ring rond Amsterdam vooral gebouwd om aan Amsterdammers te vertellen binnen welk gebied ze moeten blijven, en aan de rest waar Nederland aan Amsterdam grenst.
Dat ze het in Amsterdam vreselijk zwaar hebben met de milieuvervuiling wordt natuurlijk bewezen door dit soort geniale plannen. Het afschaffen van parkeergarages is echt een goed idee, daarvoor moet je wel een flinke tijd uitlaatgassen gesnoven hebben. Ik zou het heel anders doen. Maak de hele stad binnen de ring gewoon autovrij. Heb je het hele probleem opgelost.
gerard zegt
Wat is dan de toekomst?
Het gaat gaat niet om (niet) winkelen in de binnenstad, maar het is zo zelfs niet mogelijk om met de auto uit de stad weg te komen…… Ik zal dus maar per keer dat ik de auto ophaal uit Noord voor het inladen van de kampeerspullen de boete voor lief nemen….
In noord is verder een transferium voor saabs van voor 1985 gepland, even met het pontje het water over en dan naar het werk of de creche.
Met de fiets voor een gezin van 4-8 kinderen boodschappen doen, dat is wat de toekomstige mokummer toch moet kunnen nietwaar? Grote bakfietsen zijn daardoor in de mode geraakt! zelfs bij nieuwe amsterdammers zal die mode wel doorzetten, fietscursussen zjn nu al in opkomst. De bakfets mag in de toekomst ook fijn mee vanuit IJburg in de tram.
Let wel, het gaat de stad met de fijnstofmaatregelen juist om alle locaties waar gebouwd moet worden langs de ring en de grotere uitvalswegen binnen de ring. OP andere plekken is er geen fijnstofprobleem.
e. tummers zegt
dat ik nog als geboren amsterdammer de stad in mag is toch nog gelukkig, nietwaar? mag ik ook nog even leven van de heren? het is een schande dat zo de bevolking wordt uitgeknepen door zogenaamde directe en indirecte belastingen en vergunningen.de heren weten het wel te brengen, niet? kunnen ze niet effen wachten tot ik van deze planeet ben opgezout? sorry dat ik leef