Vorige maand meldden we nog dat de hybride Gumpert Apollo die de 24 uur van de Nürburgring gaat rijden zo’n 630 pk zou hebben. Dat was een beetje een lage schatting, want Gumpert heeft laten weten dat de groene racewagen met maar liefst 800 pk de Ring zal bedwingen!
De speciale Apollo, die nog onthuld moet worden (de afbeelding toont een niet-hybride auto), wordt nog steeds voorzien van een 3,3 liter twinturbo V8 en een elektromotor van 100 kW. Het geheel is ontwikkeld in samenwerking met Lithium Technology Corporation. Even wat klinkende cijfertjes: de elektromotor maakt gebruik van een 9 kWh-accu die bestaat uit 90 in serie geschakelde cellen van 27 Ah. Het systeem weegt zo’n 190 kg en geeft een volledig elektrische actieradius van 50 kilometer. De accu is aan het begin van de race helemaal opgeladen en wordt vervolgens met remenergie bijgeladen. Da’s een goede zaak op de Nordschleife.
Achter het stuur zitten F3/American Le Mans-coureur Dirk Müller en F1-veteraan Heinz-Harald Frentzen. Frentzen ziet het wel zitten om hybride te gaan rijden:
“Motorsports cannot ignore the necessity to save energy. I see a chance that our sport will go back to the forefront of technical development, making cars outside the race track more energy efficient.”
Vorig jaar won de bekroonde hybride Toyota Supra HV-R al de 24-uursrace van Tokachi op z’n sloffen, en er is geen reden om aan te nemen dat deze Gumpert Apollo niet extreem goede kansen zal hebben in deze slopende endurancerace op de Ring. Behalve natuurlijk als de coureurs moe worden…
We zullen het volgend weekend zien: de 24 uur van de Nürburgring vindt plaats op 24 en 25 mei. (via wired autopia)
Davidov zegt
Nice, is dit de ultieme deelnemer aan die race? :P
robbink zegt
vette auto die gumpert en nu al helemaal mooi dat ze zo ver doorontwikkelen met hybrides :D
ForrestGrr zegt
Jammer dat het zo’n lelijke auto is (persoonlijke mening natuurlijk)… Op technisch gebied lijken de Duitsers wel degelijk te weten waar ze mee bezig zijn.
mckroket zegt
lelijk? de auto is nog niet eens onthuld
Gregorius zegt
Het is ook makkelijk als je m niet voorbij wil laten als je wordt ingehaald. Ja sorry, ik heb je niet gehoord!
Maar ff serieus: is dat ding nou 190 kg zwaarder? Of gaan ze gewicht besparen op andere onderdelen. Hebben die auto’s bijvoorbeeld een minimum voorgeschreven gewicht?
Als die ding daar dan, zeg 150 kg overheen gaat… dan moet dat ding toch redelijk uit te remmen zijn door vergelijkbare auto’s uit z’n klasse.
En 150 – 190 kg door die 200-zoveel bochten heenjassen tja…
boostah zegt
dus het vermogen zal verschillen naargelang hoe ver ze in de race zitten?
pakweg 2 uur rondjes rijden en de batterij wordt enkel nog opgeladen door die remenergie, dus na het remmen effe vol vermogen, wat derna wat wegzakt
York zegt
Hmmm… coureurs worden moe en banden moeten vervangen worden..
Wel vervelend als er nu iets stuk gaat.. geen monteurs meer nodig maar elektriciens..
AMG Powerrr zegt
Hmm… Die Gumpert is geen Stumpert
erik zegt
Wat betreft het gewicht, als de Nissan GT-R zulke ongelofelijke tijden neerzet met zijn 1700kg op de NBR, ik denk niet dat we ons dan zorgen hoeven te maken over het extra gewicht bij deze Gumpert.
F1-freak zegt
Ik heb zo’n vaag vermoeden dat ik weet wie zijn klasse gaat winnen.
Speedking92 zegt
toch vind ik een auto die “gumpert” heet best wel suf…
dekster zegt
Ik durf wedden dat die auto het einde van de race niet gaat zien…
Thijs zegt
Ik vind die Gumpert geniaal. Het is net zo’n auto uit Burnout. Heerlijk lomp.
carnie zegt
Ik snap het concept van hybride in racing niet… De batterij laadt gemakelijk op dat wil ik wel geloven maar wanneer ontlaad je de batterij? De elektromotor is 130pk . De benzine en elektromotor kunnen niet op het zelfde moment draaien dus wanneer is de elektromotor nuttig? Je kan die toch nergens gebruiken als je een ronde rijdt met de elektromotor verdubbelt je rondentijd ineens gemakelijk. Dat is ook niet gewenst tijdens het racen toch?
Belachelijk concept
w0o0dy zegt
@Carnie: waarom zou de electromotor niet tegelijk met de benzine motor kunnen draaien? Dat doet een Prius, dat doet de Civic en dat doen de modellen van Lexus en ook de Amerikaanse SUV’s nu al. Het idee is dat de electromotor bij lagere toeren de benzinemotor ondersteunt met extra koppel (het vermogen is niet zo heel erg relevant). Als de auto dan de bocht uit accelereert is ie sneller, maar de benzine motor neemt het pas alleen over als er serieus veel vermogen uit de motor komt. Het afstellen van de motor is eenvoudiger als die niet een goed bruikbaar toerengebied van 3000 toeren hoeft te hebben. Ze kunnen bij het ontwikkelen zich meer concentreren op een goed en lineair vermogen tussen 8000 en 10.000 (beetje willekeurig gekozen cijfers). Daarnaast kun je op snelheid zonder dynamo werken en toch alle electronica voeden waardoor de verliezen kleiner zijn.
Dat jij het niet kan volgen betekent zeker niet dat het concept belachelijk is…. eerst informeren en daarna pas (evt) oordelen.
Bertram zegt
@ w0o0dy dit wist ik niet … maar heeft dit nog iets met brandstofbesparing te maken ? Ik bedoel de rol van de brandstofmotor is nog behoorlijk groot. Natuurlijk zal het wat schelen, maar is zoiets nou een essentieel verschil ?
W0o0dy zegt
@Bertram…. je moet je het zo voorstellen…. om een auto goed bruikbaar te maken moet er een compromis gesloten worden. Je hebt koppel nodig bij lage(re) toeren en je wil veel vermogen hoog in de toeren… dat compromis maakt dat je niet het maximale uit de motor kan halen… Een motor met maar één doel is makkelijker te ontwikkelen dan een motor met meerdere toepassingen (een generator bijvoorbeeld levert heel efficiënt zijn vermogen, maar is niet geschikt om een voertuig voort te bewegen).
Door de electromotor hoef je niet laag in de toeren veel brandstof in te spuiten (voor een hoog koppel) daar spaar je dus wel wat brandstof… Daarnaast win je door het remmen energie terug die anders verloren gaat. Ook weer een stukje brandstofbesparing.
Hoe minder je verbruikt hoe minder vaak je hoeft te tanken… dat is tijdswinst.
Een bijkomend voordeel zou kunnen zijn dat er minder verschillende toerentallen gebruikt worden wat de slijtage van de onderdelen ten goede kan komen en dat je eventueel langere versnellingen kunt gebruiken omdat de electromotor het koppel genoeg verhoogd om vanaf een bepaald toerental soepel te accelereren.
Bertram zegt
Aha duidelij:) weer wat geleerd :P
carnie zegt
@ woody
Ik heb nog nooit gehoord dat een elektromotor (koppel 150Nm lijkt mij realistisch?) een racemotor van over 800pk (met over 500Nm koppel) gaat ondersteunen. Ja de elektromotor heeft direct zijn koppel dat weet ik maar buiten heeel trage bochten (en dan bedoel ik echt bochten van onder 50km/h) gaan race auto’s niet onder de 3500 toeren. Dus van ondersteuning is hier absoluuuuuuut geen sprake.
Ik had nog nooit gehoord dat bij een hybride de elektromotor de benzine motor zou ondersteunen. Dit lijkt mij regeltechnisch onmogelijk, ze moeten perfect samen draaien dan. Ofwel gaat de benzine motor de elektromotor voorttrekken (en gaat die werken als een generator en worden de batterijen opgeladen (wat gebeurt in een prius) ) Ofwel gaat de elektromotor de benzinemotor voorttrekken en gaat in het beste geval je koppeling erdoor, in het slechtste geval heel je motor…
Dus dat lijkt mij redelijk onmogelijk tenzij ze de regeltechniek zo perfect hebben kunnen afstellen, dan kan het.
Ik denk dat ze inderdaad gewoon de dynamo vervangen door de elektromotor te laten gebruiken als generator bij het remmen en daar alle elektronica oplaten draaien maar die energiebesparing is minimaal.
Dus woody voor je mensen een idioot noemt zou ik even nadenken over wat je schrijft…
w0o0dy zegt
@Carnie: als je kan lezen dan weet je dat ik je geen idioot noem. Ik zeg alleen dat je er te weinig vanaf weet om een oordeel te vellen.
Een electromotor van dit firmaat kan wel 400NM aan koppel leveren…. Hoeveel deze electromotor levert, dat weet ik ook niet, maar meer dan 150Nm is zeer waarschijnlijk.
De lexus GS450h (die ik gereden heb) laat op het scherm zien dat de electromotor en de benzine krachtbron tegelijk draaien…. dat merk je ook aan de prestaties want met alleen een 290pk (ongeveer) benzine motor zou die auto lang niet aan de prestaties komen die hij neerzet.
Bij vrijwel alle hybrides wordt de motor ondersteund door de electromotor. Geloof je het niet zoek het dan maar op, maar ga niet mij aanvallen vanwege je eigen onwetendheid.
w0o0dy zegt
En hier heb je een schema van hoe zoiets werkt…. makkelijker kan ik het je niet maken….
http://www.hybridsynergydrive.com/en/series_parallel.html
carnie zegt
Je hebt gelijk dat ze inderdaad samen kunnen werken en dat dan het koppel opgeteld mag worden. Waar je echter geen gelijk in hebt is :
De elektromotor van tesla geeft +- maar 270Nm en die heeft 250pk . Deze elektomotor heeft de helft aan pk… sinds dit met een elektromotor redelijk rechtevenredig is gaat het koppel ook halveren.. dus zo’n ding heeft zeker geen 400Nm wat de elektromotor nutteloos maakr in vergelijking met de zeer krachtige benzine motor
Dus dat de elektromotor kan helpen bij het uitacceleren van de bochten… ik denk dat het ‘extra-tje’ dat de elektromotor levert zeer weinig is in vergelijking met de benzinemotor, ook te bedenken dat na 90km/h de elektromotor zowiezo afslaat omdat die dan op zijn topsnelheid zit. En sinds de gemiddelde snelheid van zo’n races toch tegen de 150 km/h ligt, gaat de elektromotor mss in 1 of 2 bochten maar kunnen aanspringen wat het helemaal nutteloos maakt.
Conclusie: het is een promotie stunt maar heeft geen voordelen tov de wagen zonder elektromotor..
w0o0dy zegt
@carnie: je gelooft maar wat je wil… dit is een redelijk uitzichtloze discussie.
De ene electromotor is de andere niet….
Dit gaat over de aandrijflijn van de GS450h “The V6 produces 286bhp and 368Nm of torque while the electric motor is capable of 190bhp and 275Nm Torque
916 zegt
@ Carnie.
De Electromotor van de Prius levert 400 Nm tussen de 0 en 1500 omw/min. Ik zag in een tabel dat de electromotor van de Tesla tot 13000 omw/min gaat, dus is er veel minder koppel nodig om dat vermogen te behalen. Dit omdat:
Koppel * hoeksnelheid = vermogen.