Jazeker, de auto met de coolste naam ooit wordt nieuw leven ingeblazen door V Eight Ltd, een bedrijf uit het plaatsje Cropredy in Engeland. Dat niet alleen: V Eight denkt ook dat het het beter kan en heeft de auto de afgelopen drie jaar grondig gemoderniseerd.
Even wat achtergrondinformatie: de Jensen Interceptor is een Brits autootje dat van 1966 tot 1976 werd gebouwd. De combinatie van een lichte carrosserie en een dikke Chrysler V8 onder de kap zorgde voor bijzonder brute prestaties, maar erg verfijnd was het allemaal niet. De nieuwe V Eight Interceptor S heeft de bekende LS2 V8 van GM gekregen (6.0 liter, 414 pk) en is onder andere voorzien van een moderne vijftraps automaat en onafhankelijke achterwielophanging. Het onderstel en remsysteem zijn ook nieuw, en de auto is voorzien van 17″ velgen die de stijl van de originele wielen voortzetten. Meestal is het not done om grote wielen op oude auto’s te monteren, maar dit is toch een ander verhaal.
De “Jensen Interceptor S by V Eight” is volledig handgebouwd en kost je zo’n £75.000 (€94.200 ex belastingen). V Eight zal slechts 50 exemplaren bouwen – momenteel hebben er al 27 een eigenaar gevonden. (via autoblog.com)
Rick zegt
Als deze terugkomt ga ik m direct bestellen wat een beauty
Mikeee zegt
ik heb het oude model van de week gezien er rijdt er een rond in aalsmeer zal wel een keer foto’s maken.is egt bruut dat geluid dat er uit komt
F1-freak zegt
Waarom maken ze er maar 50 van? Prachtige auto met leuke motor. Een soort muscle-car met Europees uiterlijk. De ideale combinatie!
Coolguy zegt
Automaat, dat is nu het enige minpunt dat ik eraan kan vinden.
Kom maar op met die bak!
w0o0dy zegt
De achterkant is een beetje simpel zo…. daar kunnen ze nog wel één en ander aan verbeteren.
Wim zegt
Wat Coolguy zegt, maar verder, wat een vette bak zeg
denny zegt
JENSEN!!! Geweldige wagen! Alleen moeten ze wel hun best doen de oude Jensens te overtreffen.
ZwerverRoodbaard zegt
Stoer :D ik vind de combinatie oud met nieuw altijd wel geslaagd ;)
estingo zegt
@denny
Met die nieuwe snufjes moet dat toch wel lukken denk ik, of je houd van een dikke Chrysler V8 geluid… dan niet natuurlijk, de rijprestatie zullen opzijn minst toch wel beter zijn…
Voor de rest mooie auto.. en inerdaad andere velgjes zou die nog mooier zijn… maar goe dat is smaak.
estingo zegt
@denny
Met die nieuwe snufjes moet dat toch wel lukken denk ik, of je houd van een dikke Chrysler V8 geluid… dan niet natuurlijk, de rijprestatie zullen opzijn minst toch wel beter zijn…
Voor de rest mooie auto.. en inerdaad andere velgjes zou die nog mooier zijn… maar goe dat is smaak.
Audi A6 1995 277.500 km zegt
Ik hoop al jaren dat het een trend wordt (nou ja, met die prijzen zal wel niet). In ieder geval dat meer bedrijfjes het zullen aandurven dit soort oude, mooie auto’s te voorzien van moderne onderdelen. Had Clarkson ook niet eens een Jaguar E-type die volledig onder handen was genomen? Het zou een stuk mooier worden op de weg.
XliljeezyX zegt
blijkbaar ben ik de enige die dit ding lelijk vind?
Alwood zegt
ga weg man! een wagen als dit heb je JUIST om de automaat. Heiligschennis om hierin met een pook te gaan roeren.
Het enige wat hier mis mee is… Ik heb hem nog niet :| en de cabrio is ook wel erg lekker. Bovendien rijdt deze niet meer 1:2 natuurlijk en das wel weer wat té gunstig voor het milieu ;)
RubenBaeten zegt
@Audi A6: Volgens mij was dat James May en ging het om een gerenoveerde XJS. Inderdaad briljant, al kun je wel je vraagtekens zetten bij het aanpassen van de originele exemplaren (is dat zonde of niet?). Zodra het om het bouwen van een compleet nieuwe auto gaat kan ik het echter alleen maar toejuichen. :-)
BART! zegt
@ Ruben Baeten:
Volgens mij bouwt dit bedrijf de wagens niet nieuw maar gebruiken ze oude chassis & koetswerken en vermoderniserden deze.
Wat je dus koopt is in principe een gemoderniseerde oude auto,
Quote van hun website: “Unitary construction as original 1976 Interceptor with revised front skirt. Constructed from a carefully selected donor car that has been returned to bare metal”
estingo zegt
@Ruen Beaten & Audi A6
http://youtube.com/watch?v=bPs-8ADOMRM&feature=related
geen idee hoe dat werkt met links plaatsen
paul zegt
zo wat een ontiegelijk mooie auto zeg! hebben hebben hebben!
KenDM zegt
Jepperdepep.
VonStroke zegt
Leuke bak, echt wel mooi. Alleen vind ik de prijs wel wat aan de zware kant.
Jimmie zegt
@w0o0dy, jij hebt geen kaas van Italiaans design gegeten gok ik.
Ramshoek zegt
Mooi ding, maar waarom die ‘oude’ Corvette LS2 motor als er ook een nieuwere 6,2 liter LS3 is?
Een Chrysler Hemi 6,1 liter V8 uit een Chrysler 300C STR zou wellicht meer ‘historisch correct’ zijn…
F1-freak zegt
@XliljeezyX: inderdaad!
Kyanite zegt
Leuke wagen, ik krijg alleen bij het horen van de naam Jensen braakneigingen…. maar goed die arrogante pisbak heeft gelukkig niets met het merk Jensen te maken.
Mean Green zegt
Heel fraai, goed initiatief. Jammer dat er geen Hemi in hangt, inderdaad.
w0o0dy zegt
@Jimmie: zoals iemand anders vandaag al op een ander topic zei: “ik zou maar niet naar het casino gaan als ik jou was”.
De auto is erg fraai en zeker heel cool, maar de achterkant is een beetje kaal… de bumpers zijn zonder verticale stukken (zoals bij het origineel) en de uitlaten zijn ook korter en zien er wat vreemd uit bij deze.
Zo is het een stuk beter in mijn ogen.
@Ramshoek: correcter is juist, maar die zal moeilijk verkrijgbaar zijn. Ik denk dat de LS2 gewoon goedkoop is, ruim voorradig en erg betrouwbaar… maken ze die niet nog steeds als “Crate engine”?
Klassiekerrally zegt
Joh, da’s oud nieuws! Heb ik jullie dat niet doorgegeven?
Gaaf ding he? Maar ik zou -purist als ik dan toch ben- voor het origineel in topstaat gaan.
Met name de eerste serie heeft een interieur dat niet onderdoet voor dat in een willekeurige Italiaanse GT uit de jaren ’60. Om je vingers bij af te likken!
Klassiekerrally zegt
Oh, wacht even: Even wat achtergrondinformatie: de Jensen Interceptor is een Brits autootje dat van 1966 tot 1976 werd gebouwd.
Auto’tje? Hallo! Met dit kanon maakte je destijds korte metten met alles wat er in Duitsland gebouwd werd hoor! Je veegde er gewoon de Autobahn mee aan! Bovendien was het merk al erg vroeg met vierwielaandrijving. De Jensen Interceptor FF had een 4wd systeem van Ferguson.
Dusseee…. Beetje meer respect graag! ;)
Mikeee zegt
@ Alwood
1:2?? Echt niet!
Die oude Chrysler V8 die ze in de Interceptor stopten was de 440cui RB-motor. Een maat van me heeft een *goed* afgestelde 440 in een 2,4 ton zware (en als baksteen ontworpen) 1973 Chrysler Imperial. Zonder te proberen haalt ‘ie makkelijk 1 op 5 (automaat, LPG en lage compressie).
Dus met zo’n lichtgewicht als de Interceptor moet 1 op 8 mogelijk zijn.
DAT zegt
Beyond Übercool
Klassiekerrally zegt
@ Mikeee: ik denk niet dat 1:8 haalbaar is. Ja, misschien als je je gasvoet in de stand ‘brommobiel’ zet. Maar probeer dat maar eens met deze auto! ;)
w0o0dy zegt
Videootje van een Interceptor tijdens de Prescot Hillclimb
http://www.youtube.com/watch?v=hp671FnAaFg
en 6 minuten interceptors….
http://www.youtube.com/watch?v=XbTkVa1Y5ZU
Klassiekerrally zegt
Oh wat verschrikkelijk: http://www.atozofbangerracing.co.uk/Jensen/Interceptor/index.html
:cry:
Klassiekerrally zegt
Dit interieur bedoel ik:
lincoln zegt
waarom is Jenssen ooit failliet gegaan ??
waren de auto,s te goed of te mooi ??
RubenBaeten zegt
@Klassiekerrally: Kan ‘m ff niet terugvinden… Maar kan ook zijn dat ie ondergesneeuwd is geraakt. Ik had ‘m in ieder geval niet eerder gezien.
Enne… Qua formaat is het toch een autootje? In ieder geval vergeleken met de boten waar die Mopar V8 anders in zou liggen… :-)
Au @ die bangerracers… :-(
Citrofiel zegt
Het uiterlijk origineel gehouden, met modernere techniek. Ik zeg: Sleeper! Vooral ook gezien het niet erg flitsende achterste deel van de auto…
w0o0dy zegt
@lincoln: Ze waren volgens mij altijd al erg duur en toen kwam de oliecrisis…….. Daarnaast zijn er steeds meer concurrenten op de markt gekomen die een sportiever weggedrag hadden en ook een dikke 8 cilinder of zelfs een 12 (v of bb) Denk aan de Ferrari 365 daytona, de Maserati Bora, Lambo Countach, Porsche 928 (jaartje later), de Jaguar XJS……
w0o0dy zegt
Oh en ik vergeet er nog een paar zoals de Iso griffo, DeTomaso Pantera, de Bizzarini.
Verder was de Jensen Healy een grote flop en werd het model van de Interceptor snel oud in vergelijking tot de nieuwe concurenten. Dat zorgde ervoor dat geldschieter Kjell Qvale zich terugtrok en dat was het dan…..
Bedazzling zegt
Of we gaan natuurlijk voor een fractie van het geld voor een originele die alleen nog een NL kenteken nodig heeft:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=2255409&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.modelDescription=interceptor&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&ambitCountry=DE&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1
k0walsk zegt
wat een prachtbak zeg! ben benieuwd hoe deze eruit zou zien als je alles zou ‘vereenvoudigen’, dus met een paar simpele lijnen en zonder fratsen.
Appeltje zegt
Leuk initiatief! Wel jammer dat het er maar 50 worden, ach, dan maar een ‘originele’ vinden. Maar in ieder geval leuk om zoiets moois opnieuw te bouwen en ‘beter’ te maken. Dat is vaak het jammere van de auto’s die ik zelf leuk vind, namelijk Britten, Fransosen en Italianen met matige bouwkwaliteit (afgezien van het ijzersterke Chryslerblok). Design heb ik altijd geweldig gevonden… Britse auto, Amerikaanse power, en Italiaans design, echt smikkelen en smullen! Ik houd wel van multiculti auto’s (Grifo, Facel Vega, Bristol, allemaal schitterende klassiekers met stijl maar een stevig Amerikaans blok). Overigens zag ik zaterdag nog een erg zeldzame Hardtop ‘Coupé’ versie rijden, daar zijn er maar 45 van (Over een paar weken te zien bij Woensdagspotdag).
Tombnolz zegt
Super coole bak.
’t Is natuurlijk een delicate kwestie hé, een klassieker moderniseren. Maar als er optisch niks aan veranderd wordt, heb ik er weinig moeite mee. Een Golfje zo origineel mogelijk houden, is dezer dagen nog wel doenbaar, maar een Jensen is andere koek. Superveel stukken zullen er zeker niet meer voorradig zijn, dus is het geen ramp om wat moderner materiaal te gebruiken. Er een nieuwe motor in steken, gaat me iets te ver…
Dion zegt
helemaal lijp van dit ding… opa had vroeger als bijna als eerste een jensen interceptor ff, oftewel met 4 wielaandrijving en abs…
sinds ik daar van een foto had gezien, het model altijd geweldig blijven vinden. het korte fasback model met de dikke motor maken het helemaal gaaf 8)
Serzjuh zegt
@ XliljeezyX
+1 maar kan begrijpen dat hij z’n charmes heeft. Doe mij maar een Camaro…dikker geluid ook, maar hou het echte Engelse ook in leven zou ik zeggen! Ik bedoel; Jag’s die Indisch worden 8| enzo.
Klassiekerrally zegt
Jensen heeft ook een tijdje de Volvo P1800 gebouwd.
Een van de eerste (zo niet DE eerste) Jensen heette ook Interceptor. Die zag er echter wat minder spannend uit :)
geelhoed zegt
Weer geen woord over ABS. Terwijl we dat in het vorige topic toch aan de bloggers duidelijk hebben gemaakt.
Broddelwerk!
A110 zegt
Voor zijn tijd was het een mooie auto en nog mooi uit zijn tijd, maar laat het daar.
Nu lijkt het net een opa met pumaatjes aan.
dekster zegt
Dat is gewoon één van de coolste auto’s ooit.
Alhoewel, zo cool zal het niet zijn binnenin als de zon hard schijnt.
Carmaster zegt
@ Klasssiekerrally
Volgens mij heet de Jensen met het Ferguson-systeem gewoon alleen FF i.p.v
Interceptor FF. Het was een apart model namelijk met een fors langere wielbasis en een extra sidevent op het voorscherm.
Verder een geweldige auto, nu de prijs nog.
Gr.
w0o0dy zegt
@Carmaster: volgens mij heb je gelijk wat betreft de 4wd. Dat was idd de FF versie
Klassiekerrally zegt
@ Carmaster: Klopt inderdaad… Was iets te enthousiast met typen ;)
Jensen was al bezig met vierwielaandrijving voor de CV-8, maar die versie is nooit verder gekomen dan het prototypestadium.
Tien jaar geleden heeft Jensen nog een korte opleving gehad met de SV-8:
Behoorlijk zeldzaam (ongeveer 30 stuks totaal), maar je ziet ‘m heel af en toe toch te koop staan.
Audi A6 1995 277.500 km zegt
@Ruben: je hebt gelijk!
Audi A6 1995 277.500 km zegt
@estingo: jij hebt gelijk!
JohnfromHolland zegt
Ik kan uit ervaring vertellen: De Interceptor III is een heerlijke wagen. Voor de echte puristen: Naast de in 2008 door Copredy geïntroduceerde Interceptor S zal eind 2009 de Interceptor SX het licht zien. Die krijgt een Chevy LS9 blok met 620 pk in het vooronder. Hopelijk zijn ze in staat het onderstel hiermee in balans te krijgen, want de LS2 van 440 pk in de Interceptor S is al sterk genoeg om de berm te vinden, ondanks de onafhankelijke achterwielophanging die daar al in zit gebouwd.