De afschaffing van de BPM blijft een lastig discussiepunt. Er is een kamp voorstanders en een kamp tegenstanders en ook in het kabinet is men het nog lang niet eens. Deze maand moet een besluit worden genomen over de toekomst van de BPM. Volgens tegenstanders heeft het afschaffen nadelige economische effecten, maar de voorstanders beweren dat dit goed is voor de welvaart.
Camiel Eurlings zelf, als Minister van Verkeer en Waterstaat, wil de BPM liefst geheel afschaffen om op die manier draagvlak te krijgen voor de invoering van kilometerheffing. Mocht de BPM toch voor een deel blijven bestaan, dan zullen er ook in de kilometerheffing concessies moeten worden gedaan, in de vorm van bijvoorbeeld een lagere prijs per kilometer.
Volgens Eurlings zal het afschaffen van de BPM en het invoeren van de kilometerheffing grote winst opleveren voor de reistijden, verkeersveiligheid en het milieu. De files zullen echt merkbaar verminderen als de kilometerheffing wordt ingevoerd. Instanties als het CPb, MNP en RPb hebben doorberekend dat dit Nederland jaarlijks 1850 miljoen euro aan maatschappelijke kosten bespaart, maar de accijnsinkomsten zullen met 850 miljoen euro dalen en daar wringt de schoen.
Minister Bos en staatssecretaris De Jager van financiën, willen die inkomsten niet missen en zien graag dat een deel van de BPM behouden blijft. Volgens CDA-Kamerlid Koopmans gaat de economie er netto zo’n 1000 miljoen euro op vooruit wanneer de BPM wordt afgeschaft en moet deze dus niet zuiver voor het vullen van de schatkist behouden blijven. Staatssecretaris De Jager ontkent dat dit het enige doel is. Volgens hem zullen burgers bij een te hoge kilometerheffing hun auto gedwongen vaker laten staan en dat is niet goed voor het welzijn.
De eerdergenoemde planbureaus hebben berekend dat het zakelijke verkeer niet minder zal gaan rijden, maar gezinnen inderdaad wel. Dit is volgens de SP onaanvaardbaar. Zij vinden dat de burger niet onder de kilometerheffing mag lijden. Ook de PvdA heeft er moeite mee, maar het CDA ziet dat anders. Als de files moeten worden opgelost, moet er ook minder of op andere tijden worden gereden.
Als de kilometerheffing wordt ingevoerd zonder te morrelen aan de BPM, dan zou het totale financiële voordeel nog hoger uitpakken, want dan dalen de accijnsinkomsten met “slechts” 400 miljoen euro. Dit is reden voor de planbureaus om te adviseren de BPM buiten de kilometerheffing te houden. De CDA-fractie is het daar niet mee eens. De heffing wordt immers ingevoerd om de wegen en het milieu te ontlasten en daar wordt minder op gewonnen wanneer de BPM in stand blijft. Om die reden moet de BPM worden afgeschaft, maar dat hoeft volgens Koopmans niet in één keer en mag best een aantal jaren duren. Dat de BPM uiteindelijk verdwijnt blijft wat hem betreft een voorwaarde.
Ook de autobranche wil dat de BPM volledig verdwijnt. De kans is dus groot dat het kabinet zal besluiten tot het afschaffen, maar waarschijnlijk krijgen we daar CO2-taks voor terug om de inkomsten op peill te houden. Die nieuwe milieubelasting moet de staat jaarlijks 850 miljoen euro opleveren, een kwart van wat nu wordt binnengehaald met de BPM. Als het kabinet de BPM niet in één keer geheel afschaft, bestaat de kans dat volgende kabinetten de BPM weer zullen verhogen en daar zal het CDA niet mee akkoord gaan. (bron: trouw)
bmw zegt
-edit: thanks, gefixed-
Dr Dre zegt
Tsja, ik vind gewoon dat ze BPM moeten afschaffen. Ze missen dat belastingsgeld mis, maar als auto’s door de afschaffing lager in prijs worden zullen meer mensen een nieuwe auto kopen. Zet dan over de nieuwe auto’s de CO2-Tax en voila… Meer geld in het laatje voor Den Haag.
Alhoewel ik het toch absurd vind, in Duitsland, België ed. hebben ze geen BMP, moet dit dan niet Europees bepaald gaan worden? En dat komt Nederland dan goed uit omdat de grotere landen eigenlijk een soort veto recht hebben.
bmw zegt
Niet om vervelend te doen, maar worden jullie teksten eigenlijk nagelezen? :-P Ik bedoel dan wel nagelezen door andere mensen dan degene die hier reageren :-)
-edit: Even testen of jij wel wakker bent ;)-
Dr Dre zegt
@bmw
Eeh!? Nutteloos!?
Ron zegt
En ook nog 2 keer BMP geschreven i.p.v BPM. Maar goed, om even inhoudelijk te reageren. Ik snap niet zo goed waarom ze zo zeuren dat men minder gaat verdienen aan de automobilisten. Tenminste, ik snap het wel, maar ik ben het er niet mee eens. Wij rijden om ergens te komen, om te werken. Men doet het voorkomen of wij rijden om geld te geven de staat.
Laat ze nu eerst eens zorgen dat alle problemen rond het dichtslibben van dit land worden opgelost.
hubert zegt
Ik ben bang dat de importeurs de auto’s stukken duurder zullen maken als de BPM wegvalt. Nu zijn de netto prijzen zo’n beetje de laagste in Europa.
papa mk1 zegt
Klote NL met al die idiote regels, we betalen met zn allen het meest van alle lidstaten aan de EU en willen allerlei dingen gelijk trekken zoals bekeuringen in het buitenland etc. etc. etc. maar als je zoiets hebt als BPM en brandstofkosten wordt dat niet gelijk getrokken met de rest van de EU.
Ik ben niet trots op NL, en zeker niet op europa…
Alwood zegt
pah ze hebben het echt niet door daaro! ondermeer door druk van europa had de BPM al lang afgeschaft moeten zijn… verder is de kilometerheffing een terugkerende kostenpost waar de BPM een eenmalig te betalen bedrag is dus dat weegt totaal niet tegen elkaar op.
Wel zou het werken als nederland een kilometer in plaats van de WEGENBELASTING zou krijgen :|
En dan de belasting op aanschaf van nieuwe auto’s. Ik denk dat ze daar best wat verder zouden kunnen kijken dan hun neus lang is. CO2 alleen belasten slaat als een tang op een varken. Voer een belasting in op auto’s waarin gemiddeld weinig materiaal gerecycled is, die veel verbruiken (veel brandstof per km, niet veel C02) en veel stofdeeltjes (zoals roet) uitstoten. Maak daar een leuk formuletje van en koppel dat aan een premie.
LC zegt
LOL @ Dr Dre en hubert
oetluleersteklas zegt
weg bpm en en weg die wegenbelasting. de bpm is voor de autobranche goed en de wegenbelasting kan worden vervangen door kilometerheffing. maar dan wel zoals in duitsland: dat de heffing in de brandstofprijs terug te vinden is.
echter dit lijkt een utopie
Daemon zegt
That’s it. Als ik klaar ben met mijn EMBA opleiding ga ik weg. Ik ben vrijwillig in dienst geweest, en hou veel van Nederland, maar blijkbaar houdt de overheid niet van de Nederlanders.
Dr Dre zegt
@Alwood
Inderdaad, wat heeft de overheid eigenlijk aan een belasting die markt afhankelijk is? Eigenlijk niks, want in tijden van reces verdienen (ahum) minder…
Hendrik zegt
Wordt de BPM ook afgeschaft voor auto’s die je 2e hands importeerd?
:D
frederik zegt
Nederland: BPM
België: BHV
ieder zijn problemen blijkbaar…
M-Roadster zegt
Tijd om te verhuizen… Dit word helemaal niks!
VLS54 zegt
“Staatssecretaris De Jager ontkent dat dit het enige doel is. Volgens hem zullen burgers bij een te hoge kilometerheffing hun auto gedwongen vaker laten staan en dat is niet goed voor het welzijn.”
Is dat niet een beetje de totale bedoeling, dat we minder gaan rijden?
Ik snap er niets meer van, maak dan het OV aantrekkelijker ofzo.
We worden hier langzaamaan een melkkoe voor de overheid. Regels hier en daar, maar vooral ONTELBAAR veel belastingen….
Robin zegt
Ik heb het eigenlijk wel even helemaal gehad met het feit dat we meer moeten gaan betalen omdat we het milieu vervuilen. Ik zie liever het volgende gebeuren. Salarissen politici flink dalen, geld voor ontwikkelingslanden aan het volk terug geven. Buitenlanders die in NL willen wonen kunnen een entree kaartje kopen voor €10.000.
Wegenbelasting leuk en aardig. Het wegdek ziet er goed uit, maar slechte structuur zorgt voor te veel files. Linkse partijen lekker links laten liggen. De belasting moet maar eens gebruikt worden waarvoor het bedoelt is, en niet voor bijkomende zaken die er niet toe doen.
Guan zegt
1000 miljoen, sinds wanneer is dat niet meer 1 miljard? In de tijd dat ik niet meer in Nederland ben mis ik toch wel heel veel.
Ik heb de discussie verder ook niet helemaal gevolgd, maar KM heffing zou toch in de plaats komen van wegenbelasting? Dit lijkt mij een logische keuze, want dan blijf je op het gebruiks vlak maar belast je de veel gebruiker meer dan de mensen die weinig rijden.
Nu gaat het over de BPM, welke wel weg moet uiteraard (alleen al vanwege gelijkheid binnen de EU), maar ik mis dan de link naar gebruiksbelasting.
Verder is de SP een clubje van onnozele tomatengooiers. Wanneer het om het milieu gaat zijn ze ineens groen, wanneer autorijden voor de burger duurder wordt zodat men privé minder gaat rijden dan dat de zakelijke verkeersdeelname afneemt, staat ze ineens weer te steigeren. Waar denken ze nu dat geld verdient wordt, waar een economie draaiende mee wordt gehouden? Wie kan die mensen eindelijk eens een beetje kennis bij brengen?
Thomas zegt
Belachelijk, een extra inkomsten onder het kopje co2, maar waarvan daadwerkelijk NIETS naar het milieu toegaat.
Laat de situatie alsjeblieft lekker zoals het is. Het kan alleen maar erger worden. Moet je voorstellen dat je een startende ondernemer bent en je wilt wat personeel aan het werk zetten… De reiskosten van je personeel zijn gewoon niet meer te overzien!!! Ik heb momenteel nu al hetzelfde probleem…
Dan nog het kulargument over de gezinnen. Die gezinnen zorgen niet voor de files. Deze rijden vaak op zeer onlogische tijden wanneer het ook nog eens niet druk is op de weg…
Aahh, van mij mag dit kabinet echt worden afgeschoten.
W!d zegt
het grootste probleem vind ik persoonlijk.. wat krijg ik dalijk voor m’n 2e hands auto terug! Als de bpm er af gaat kost een auto die eerst 48390 euro kost nog maar 35700.. oftewel.. dezelfde auto word even 12500 euro minder waard!! (netto catalogusprijs 30000 euro)
Arno zegt
he papa mk1, dan ga je toch lekker weg. ga je geld maar verdienen in afrika of zo. succes!
nederland is een vol land en er zijn regels nodig. ik vind het wel goed dat de vervuiler betaald. dus bpm eraf, minder vervuilende auto’s goedkoper maken, vervuilende auto’s duurder (sommige absurde auto’s gewoon verbieden (denk aan hummer), en kilometerheffing.
Js zegt
Ok, dit was al een hele tijd geleden. Maar had het Europese Hof niet een uitspraak gedaan waarin werd vastgelegd dat the BPM in NL een vorm van dubbele belastingheffing was en dat deze moest worden afgeschaft volgens Europese wetten ?
Als wij deze BPM gaan vervangen met een CO2 tax.. is dat niet gewoon weer een dubbele heffing ? Ik ben geen expert op het gebied van belastingrecht, maar volgens mij komt het weer tot het zelfde neer. Omdat auto’s worden al jaarlijks belast met wegenbelasting (in de toekomst kilometerheffing), dus een CO2 tax zou een tweede belasting worden op autos. Zie ik dit verkeerd ?
Eerlijk denk ik dat grote bedrijven hieronder niet veel zullen gaan lijden. Echter families, en kleine ondernemers zullen het zeer moeilijk gaan krijgen. Volgens mij vergeten de mensen in Den Haag dat de salarissen van de meeste Nederlanders niet gelijk staat aan die van hun. Uiteindelijk zal dit leiden tot stilstand in de economische groei omdat niemand zal een onderneming kunnen starten en families zullen niet meer per auto willen reizen om kosten te besparen. Soms is het zo triest om te zien dat een democratisch gekozen overheid zo ver van haar eigen mensen staat. Nederland zal zo ooit nog een keertje der eigen nek omdraaien. Jammer.
Alwood zegt
afschuwelijke redeneringen staan er ook in dat stuk :| niet te geloven… heb het nóg een keer doorgelezen :o
Het is toch te stom voor woorden dat je er van uit gaat dat alle problemen maar opgelost worden om dat autorijden dadelijk een elitaire bezigheid is! Alsof er nog niet genoeg mensen geen km meer maken omdat de brandstofprijzen inmiddels zo absurd hoog zijn.
Verder moeten ze wel grove rekenfouten maken want het kán simpelweg niet dat accijns inkomsten minder terugvallen als de BPM behouden blijft maar kilometerheffing doorgaat. Tenzij BPM onder accijnsinkomsten valt.
Mochten ze verder daadwerkelijk het fileprobleem op willen lossen neem dan per direct het recht van de provincies en gemeenten om de infrastructuur te regelen uit handen. Zet een nieuw ministerie van verkeer op die een duidelijk wegennet mét haarvaten uittekend en maak álle snelwegen MINIMAAL 6baans.
De capaciteit van het wegennet is teruggelopen (door dichtstoppen binnenwegen) terwijl de verkeersdruk vertienvoudigd is in 5 jaar… en die camiel gaat ook alleen maar voor makkelijke oplossingen :(
Eerlijkgezegd zou ik beste eens een maandje willen proberen als minister van verkeer :P het moet dan simpelweg wel beter gaan dan het nu loopt :?
TweetyV6 zegt
Hmmm.
Ik zie nog steeds het verband niet tussen meer betalen en minder ‘milieuvervuiling’ behalve dat het een kutsmoes is om mijn door Al Gore cs. aangepraatte slechte geweten af te kopen. Voor iets wat wetenschappelijk nog steeds niet eenduidig bewezen is.
Dat ze maar eens sparen door onzinnige uitgaven te reduceren cq. elimineren. Da’s net zo gezond voor de staatskas.
Alwood zegt
@ Arno
Dan vergeet je alleen dat in NL dit soort veranderingen in de regels áltijd meer nadelig uitpakt dan de oude situatie. De overheid zal met geen mogelijkheid inleveren op het geld wat ze vangen en met de wet van behoud van geld ;) zal iedereen dus meer moeten betalen.
De verhoudingen zullen wel in het voordeel van zuinige auto’s komen te liggen maar niet omdat die goedkoper worden. Slechts de slurpende auto’s worden nóg duurder.
Mochten het daadwerkelijk zo uitpakken dat je minder betaald om een Polo Bluemotion te rijden dan een GTi dan ben ik helemaal voor.
Een voorbeeldje is de korting die bijv. de Aygo krijgt op de wegenbelasting (50%). Heel leuk, vooral omdat het een A-klasse auto is… maar waarom heeft een BMW 520i dat voordeel niet tov een M5?! Als een gezin een nieuwe auto koopt zal dat nooit een aygo zijn.
Nog weer hetzelfgde met de huidige BPM kortingen… Waarom in hemelsnaam zou een Prius ZES KEER meer subsidie krijgen dan een BMW 116i?! Mensen die gewoon een zuinige auto willen hebben alleen maar op papier voordeel, in de praktijk maakt het niks uit.
Alleen ziellozen krijgen daadwerkelijk een noemenswaardig bedrag terug…
Ejay zegt
Laten we het volgende doen: We schaffen de BPM af. Gewoon BTW, dat past beter bij het beleid van de omringende landen. Verder doen we de accijnzen op brandstof een stuk naar beneden, eigenlijk is alleen BTW wel genoeg. Het slaat namelijk nergens over dat wij hier in Europa krom moeten liggen, terwijl ze in China en India voor een dubbeltje en een ei lekker kunnen gassen. Olie raakt ooit op, maar waarom dan wij alleen daarvoor extra moeten betalen is mij de vraag.
Dan geven we 1x 100.000 euro of zelfs ietsje meer uit aan een heel groot onderzoek hoe de overheid efficienter met geld om kan gaan. Kortom wat is totale geldverspilling. Ik denk dat je dan best 2 miljard of zelfs wel meer kan besparen. Wat krijg je dan? Blijere mensen vanwege de toegenome luxe, want het extra geld word uitegegeven aan nu duurdere auto’s. En het geld dat bespaard word aan accijnsen kan aan andere goederen worden uitgegeven. Kortom, iedereen blij.
Sorcerer zegt
De BPM in 1 keer afschaffen is onmogelijk: dan worden occasions duurder dan nieuwe auto’s. Zal dus ook nooit gebeuren.
CO2-taks vind ik weer jammer… Als je een sportwagen wilt kopen waarmee je weinig wilt rijden (zoals bijv. een Ferrari) dan betaal je de volle mep, terwijl je met 2.000 km per jaar het milieu veel minder schaadt (zogenaamd dan) dan een Prius-rijder met 20.000 km per jaar!
Ik ben voor volledige afschaffing + een CO2-verhoging die bovenop de km-heffing komt, waardoor je per km dus meer betaalt als je in een vervuilende auto rijdt.
Maargoed, gewoon de benzine flink duurder maken en wegenbelasting/bpm afschaffen is nog steeds handiger/goedkoper/eerlijker… En CO2, tja, ik denk nog steeds dat de zon een véél grotere invloed heeft op ons klimaat (wie zijn wij om te denken dat we zelf zo veel invloed hebben, terwijl de zon continu extreem veel energie naar ons toe straalt), en met mij steeds meer wetenschappers, maargoed…
sacha zegt
@Sorcerer: Zo gaat dat in Nederland. Iemand die een leuke sportauto voor erbij kan betalen (en dus er weinig mee rijdt) kan ook wel die CO2 tax / BPM betalen. Nivellering noemen ze dat in goed politiek jargon: progressieve belasting die veel verder gaat dan alleen de inkomstenbelasting.
Benjamin1 zegt
Ze zijn weer lekker op dreef in Den Haag. BPM moet afgeschaft worden, goh dan noemen we het voortaan toch gewoon CO2-Taks. Hetzelfde als de grondwet van de EU. Werd volmondig NEE tegen gezegd door de bevolking, paar maanden later wordt het, in een minimaal aangepaste vorm toch ingevoerd. Ze zijn nu al zo enorm aan het goochelen, de afspraak was toch dat de BPM en de Wegenbelasting afgeschaft zouden worden en dat je daarvoor in de plaats per km zou betalen. Wat overigens wel eerlijk is want nu betaald iedereen evenveel BPM, ook als je 2000 per jaar rijd.
Die hele CO2-taks is gewoon pure BPM met een mileu-achtig naampje.
Het maakt allemaal niks uit, dit hele gedoe gaat ons sowieso veel geld kosten.
Stelletje schoften in Den Haag!!
Majinstar zegt
Joh al die gasten in Den Haag hebben het Syndroom van file. Denk je nou echt dat d.m.v dit soort oplossingen het file probleem verminderd ??? Als mensen ergens perse moeten zijn pakken ze toch wel de auto.
Scheelt gewoon aan tijd en zelfs nog aan geld. Gezien het openbaar vervoer jaarlijks duurder wordt en gratis reizen daarmee alleen op plekken voorkomt waar mensen er nooit gebruik van maken.
In elk geval dank ik alle CDA stemmers natuurlijk voor dit wanbeleid en een toekomstige dure tijd.
joost zegt
Overheid = Roverheid
Zo lang het volk blijft zitten en als een slaaf alles betaalt en toelaat, zal de overheid ons blijven melken, en uitwringen.
Het is wachten tot er een keer een opstand komt, net als toen Alva de tiende penning invoerde. Maarja, toen was de welvaart ook een stuk minder.
Tegenwoordig hebben we zoveel welvaart dat er zoiets bestaat als ‘keuzestress’. Dus een dergelijke opstand voorzie ik niet zo snel gebeuren helaas. En de overheid weet dat natuurlijk ook wel, dus die gaan lekker door met ons uitmelken.
Een tweede PVDA (Partij voor de Automobilist) zou het denk ik wel goed doen bij de komende verkiezingen.
Emerald Green Jag zegt
@ joost
citaat: “Een tweede PVDA (Partij voor de Automobilist) zou het denk ik wel goed doen bij de komende verkiezingen.”
Die was er al, genaamd Partij van de Filerijder. Deze heeft onlangs besloten zich bij de VVD aan te sluiten (in op te gaan), omdat het gedachtengoed van deze partij het beste aansluit met die van de PvdF.
Verder: dit treurige kabinet wil dus af van een vast toeslagpercentage op iedere verkochte nieuwe auto. Daar in de plaats komt een normgestuurde opslag, waarbij dit kabinet op ieder moment kan besluiten de kosten per gram uitgestootte CO2 te verhogen.
Jaloezietaks, CO2 taks, slurptaks, kilometerheffing, BTW… De geïnde belastingen komen nooit ten goede van de automobilist.
My goodness, wanneer staan we nu eens eindelijk gezamenlijk op tegen dit soort uitmelkerij? Nog even en dan kan zelfs ik Nederland niet meer betalen.
Ca.dil zegt
1000 miljoen? 1850 miljoen?
1 miljard en 1,85 miljard… Zo schrijf je dat… 1000 miljoen klopt echt voor geen moer…
Jesper zegt
‘Tot ziens BTW..’ inderdaad ja, voor je het weet is-ie weer terug, hooguit met een andere naam, eentje die nog meer geld in het laatje brengt…
Minister Bos en staatssecretaris De Jager van financiën, willen die inkomsten niet missen en zien graag dat een deel van de BPM behouden blijft.
Toen ik dat las kwam er echt stoom uit mijn oren, ze smijten al het geld weg aan nutteloze onderzoeken, en als het potje leeg is maken ze het autorijden nog wat duurder :(
Afschieten die klanten…
Sjappie zegt
Waarom iets veranderen, als het nu toch goed is?
Geen kilometerheffing en gewoon de BPM houden….
Lb zegt
Waardeloze discussie, CO2 tax, fuck off man! China, USA en verband bij het leven, laat ze daar maar eerst eens beginnen. BPM, CO2 tax en rekening rijden? Wat een Bullshit! In Duitsland, Frankrijk en Spanje wonen miljoenen mensen meer en daar kennen ze die begrippen ook niet. Gewoon geld in het laadje dat is het hele eieren eten en of het nou link of rechts om is? Lb!!
Komt ook niet ten goede van het miliieu want extra bomen worden er ook echt niet geplant en meer wegenbouwen zoals het eindelijk eens doortrekken van de wel bekende rijkswegen laart ook nog steed sop zich wachten. Nee, burgers, laat je niet foppen door dit soort scheinheilige praat uit Den Haag. Brussel wil gewoon gelijke regels, dus geen BPM meer, Den Haag wil de staatskas vullen en dus komen er alternatieven, dat is het verhaal !!
Bas zegt
Allemaal dom gelul.
Eerst ervoor zorgen dat ALLE autofabrikanten hun hybride modellen die ze in andere landen WEL verkopen maar hier (om welke reden denk je zelf Camiel?) niet. Om je een voorbeeld te geven: OPEL.
Dit is weer gewoon een achterbakse manier om meer centjes los te kloppen want zoveel zuinige modellen zijn er hier niet te koop of je moet kiezen voor de eenhandsworstPrius.
RenesisHP zegt
Verdomd, weer een extra reden om een bedrijf in het buitenland te starten. Wat is als petrolhead het beste land om naartoe te emigreren.?
NuttelozeBPM zegt
Wrm zo negatief???
Dit is goed!!!
Geen BPM meer als alles goed gaat, en de CO2-taks in de plaats…Wagens stoten steeds minder uit…
Maar toch…het feit dat ze hier in NL zo moeilijk doen over autorijden is absurd…
Bas zegt
@NuttelozeBPM
Waarom negatief? Omdat dit beleid geen beter mileu beoogt als doel.
Er zijn massa’s en massa’s meer hybride modellen op de wereld dan er in Nederland worden aangeboden. Waarom denk je dat dat zo is?
Dit beleid (verzonnen door de firma list en bedrog) beoogt dus zoveel mogelijk centjes los te kloppen van mensen die de keuze hebben tussen een Prius een Honda Civic en (straks) onbetaalbare “vieze” auto’s.
Eerst moet ons Camieletje de RDW opdragen om meer hybride voertuigen goed te keuren voor verkoop in Nederland….daarna zou het wellicht een goed idee kunnen zijn.
Bas zegt
Zei ik Hybride?
Merken als: BMW en Mercedes hebben ze op de plank staan voor 2009. Merken als Ford en Opel zouden ze nu al aan kunnen bieden.
Dan hebben we het nog niet over het floppende e85 ethanol aangedreven auto’s die ook (want al jaren in Brazilie aangeboden) allang rond zouden kunnen rijden en voor ons zeer voordelig zouden kunnen zijn als de overheid geen half-twatterige maatregelen zou verzinnen….zoals nu….maar echt zou laten zien dat ze iets DOEN om (infrastructuur bijvoorbeeld) om deze proefballon te laten opstijgen.
M.a.w.: De overheid zegt:
Jij hebt straks de keuze: je koopt een zuinige/minder vervuilende auto en je betaalt geen BPM / c02tax of je betaalt meer voor een “vieze”auto en vervolgens wordt je zodanig in je keuze beperkt dat je haast wel MOET kiezen voor een hele dure en “vieze”auto.
Dit idee is daarom DUS niet bedoeld om de Nederland te verbeteren maar om de schatkist te vullen.
68-442 zegt
De bedoeling van de kilometerbeprijzing was toch om het GEBRUIK van de auto te belasten en niet langer het pure BEZIT? Een Ferrari bloembak op wielen stoot in je tuin niks uit, tenzij je er rondjes mee gaat rijden. Dat dit kabinet nu met een (overigens nog niet bevestigd!) plan komt om naast de beprijzing ook een CO2 component in te voeren, is een gotspe die bovendien gesteund wordt door alle milieuwoordvoerders van de grote partijen in de Kamer. Gaan we toch weer BEZIT belasten en dat was niet de afspraak. Wie kan nu nog beweren dat wij een betrouwbare overheid hebben. We worden hier warm mee gemaakt om alvast aan het idee te wennen, dan krijgen we het voor de kiezen en is het hogere doel gediend. De staatskas blijft gevuld door de – zwijgende – automobilist maar weer eens flink uit te knijpen.
Sorcerer zegt
mx5/rx8owner: Luxemburg is een goed land hiervoor. Bijkomend voorbeeld:
– bij verhuizing kun je rest-bpm terugkrijgen van de overheid
– snelheidsboetes van Luxemburgers worden niet geïnd (tenzij je wordt aangehouen)
Eventuele bedankjes kunnen mijn kant op :D
Op dit moment kun je, als je voor een paar ton aan auto’s wilt kopen, net zo goed een klein huis in .lu kopen en dan de auto’s in Luxemburg kopen :P
Rob USA zegt
Ik heb alles gelezen maar alleen Hubert heeft het goed:Ik begrijp dat de autowereld de BPM eraf willen dan verhogen ze idd gewoon hun netto prijzen!!
BV. auto kost nu netto 50000 en dat is met BPM (ongeveer) 72500.
Dadelijk zonder BPM vragen de importeurs 60000, zo 10000 meer in de knip!!
Dan de overheid nog wat slurp-CO2 tax …weg voordeel!
Pomoek zegt
Dat het sociaal onwenselijk is dat er minder auto wordt gereden is voor mij nieuw. Blijkbaar is de minister niet op de hoogte van de vervoermiddelen fiets, bus en trein. Juist het terugdringen van het privégebruik van de auto zal een positief effect hebben op het aantal files in NL. Onbegrijpelijk maar maar: 10% vaqn de filerijders zijn op weg naar opa/oma of op weg naar andere zaken dan werk. Kortom, Kilometerheffing invoeren (desnoods koppelen aan het verbruik) is een goede maatregel. Het aller-aller-simpelst is: BPM afschaffen; belasting op groenere auto’s omlaag (met name auto’s die rijden op gas) en de accijns op benzien verhogen. Het bezit van een auto kost dan niet veel, het rijden is dan relatief duur. Zo stimuleer je mensen om een keuze te maken. Het huidige stelsel en de voorgestelde maatregelen maken mobiliteit enorm ingewikkeld. En dat heb ik het nog niet eens over de administratiekosten ivm. het rekeningrijden.
de sjonnies zegt
Zoals vaak worden door onze regenten zaken niet aangepakt waar ze aangepakt moeten worden :
– stimuleer het wonen bij het werk, hoe verder je nu van je werk woont hoe
meer fiscaal voordeel je hebt.
– maak industrieterreinen bereikbaar met het openbaar vervoer,
– zorg, door invoering van andere fiscale voordelen dat de auto van de zaak
niet als een aanvulling op je salaris wordt gegeven
– geef mensen die, bv in een straal van 15 kilometer van hun werk gaan
wonen extra belastingvoordelen.
En geloof me, wat er links wordt weggegeven, dat wordt rechts weer zwaar teruggehaald, de staat der Nederlanden heeft het BPM geld allang uitgegeven !