Nee, Spyker gaat Lotus NIET overnemen, maar heeft vandaag wel bekendgemaakt dat men de samenwerking met Lotus gaat intensiveren. De twee ondernemingen hebben al vier jaar een samenwerkingsovereenkomst maar zijn nu een Parts and Platform Commonality Agreement (PPCA) overeengekomen, waarbij Lotus bepaalde onderdelen voor de Spyker C8 Aileron zal gaan leveren.
Het doel van de samenwerking is om technologie te delen en kosten te besparen.
Victor R. Muller,CEO of Spyker Cars:
Our company has had a very fruitful cooperation with Lotus, developed over the past four years, relating to engineering services in respect of certain components of our cars, as well as in respect of worldwide certification. Spyker and Lotus have now come to the conclusion that they need to intensify their cooperation to the point that we intend to share parts and platforms, as well as anagreement on the supply of parts. Moreover, Lotus Engineering has become Spyker‘s preferred subcontractor in respect of a number of engineering projects relating to the Spyker C8 Aileron and the Spyker D8 Peking-to-Paris.Michael Kimberley, CEO of Lotus Cars:
Lotus is very pleased to be identified as Spyker‘s preferred Engineering supplier for these unique “high Brand Image” groundbreaking cars. We look forward to working with Spyker to expand our global businessopportunities, projects and interests for our mutually synergistic Products and Technologies. Lotus Engineering has a great heritage and solid trackrecord in developing innovative solutions for clients and we look forward tousing Lotus‘ advanced light weight vehicle know-how and vehicle dynamics technology to enable Spyker to establish itself as a dynamic premium automotive player.
apos zegt
jammer voor lotus
RijNouNsDoor! zegt
In plaats van euro’s kilo’s afboeken!
W!d zegt
Dit noem ik goed nieuws! Lotus is toch 1 van de beste ontwikkelaars in de markt. Lotus is Tata meen ik? Gaan deze dan ook de auto’s bouwen.. op dezelfde lijn als de nano?
JPM zegt
Inderdaad goed nieuws. Ik hoop dat Spyker hier serieus kostenvoordeel uit kan halen zodat ze die prijzen een beetje naar beneden kunnen gooien. Spyker is vrij duur voor relatief weinig auto.
Race_Kees zegt
Zoals Apos zegt; jammer voor Lotus, maar mooi voor Spyker.
De handling van Spykers was niet top.
Chip zegt
Een Spyker met de handling van een Lotus, can it get any better? :D
coen zegt
Succes gewenst voor Lotus… hoop dat spyker er wat van kan leren !
henkie zegt
Ik hoop alleen dat ze motorisch niet gaan samenwerken,
Ik word namelijk niet blij van een Toyota-motor in een Spyker:P
voor de rest, goed nieuws!
Klaas zegt
Jammer voor Lotus? Goed nieuws voor Lotus. Lotus heeft al te vaak vage eigenaren gehad die niet echt geld in het bedrijf konden stoppen. Spijker zou Lotus geen goed hebben gedaan.
Lotus is op zijn best als onafhankelijk engineering bedrijf. Daar verdienen ze ook hun geld. Niet zozeer met de autootjes. Natuurlijk hebben ze nu ook een vage eigenaar. Maar de situatie lijkt werkbaar te zijn.
CasperH zegt
Spijker wordt het Skoda van Lotus. En kijk wat Skoda voor Volkswagen gedaan heeft!
Diederik zegt
Dat wordt dus een SPYTUS,
Een leuke auto waardoor je snel in de financieële problemen raakt.
Oftewel ’t SPYT US dat we er zo’n zooi van maken.
donaldduck zegt
Hehe eindelijk wordt Spyker wakker.
De VVA van Lotus is een perfect concept voor fabrikanten
als Spyker. Perfecte techniek en de solide naam van Lotus.
Echter nu maar afwachten voor Lotus dat Spyker wel gaat betalen
na aflevering van producten.
rudi zegt
even voor de duidelijkheid; spijker wordt geen skoda van lotus! Noch wordt het een lotus voor een deel of wat dan ook van spijker. Lotus heeft een bedrijf dat kennis en technologie verkoopt. Spijker gaat dat nu dus op grotere schaal kopen. That’s it
rudi zegt
@ donaldduck ja je hebt wel gelijk, ik hoop niet dat ze bij lotus voor de gek gehouden worden en aan het lijntje gehouden worden door mooie beloftes. Daar kunnen ze wat van bij spijker.
carnie zegt
veel autofabrikanten laten onderdelen maken door lotus engineering. Ze verdienen er bijna meer op dan op hun auto’s. Goed nieuws voor lotus = extra inkomsten(als spyker betaald), goed niews voor spyker want dan krijgen ze deftige onderdelen
Guan zegt
@rudi, Ik denk dat ze bij Lotus nuchter genoeg zijn en er voor zorgen dat ze zeker zijn dat Spyker voor geleverde diensten kan betalen.
Sinds dat Snoras bij Spyker betrokken is en de financiën weer op orde zijn gebracht (Mag ik van uit gaan neem ik aan) wordt het tijd dat we naar mr Muller gaan luisteren en hem gelijk geven wanneer hij de nederlanders zeikers vindt.
Ofwel stop allemaal maar weer met negatief doen, want het gaat gewoon de goede kant op met Spyker!
koen zegt
@Wid: Lotus is eigendom Proton.
Chrizzzie zegt
D´r zijn hier nogal wat mensen die niet weten wat Lotus Engineering nu precies doet. ff voor de duidelijkheid. 40% van alle nieuw verkochte auto´s in Europa hebben iets van Lotus techniek in de auto zitten.
Ik denk niet dat Proton een vage eigenaar is voor Lotus. Een paar jaar geleden was Proton de beste keus als opkoper. Als Lotus onderdeel had uitgemaakt van een bekende OEM dan had Lotus Engineering nooit zo groot kunnen groeien als het nu is vanwege strategisch belang. (Je wilt niet dat info van jou ontwikkeling bij de concurrent beland.)
Ik hoop alleen dat Lotus goede betalingsafspraken heeft gemaakt met Spyker. Dit is altijd een moeilijk punt bij ontwikkelingskosten.
peterv zegt
hoor ik daar een lotus aan komen met
een audi 4.2 v8 met 400 pk ?
June zegt
Hahahaha, jammer voor lotus… dies goed :) Ik denk dat spijker met wat echte designers moet gaan werken ;)
lincoln zegt
leuk nieuws ..
alles beter dan zaken doen met dat omhoog gevallen Audi ..
zelfs al is het met een Maleis staatsbedrijf ..
apos zegt
rudi schrijft,
13 May 2008 om 12:33 Op grote schaal kopen van kennis en technologie
Laat me niet lachen man nog geen 100 auto’s per jaar op wat voor schaal denk jij wel niet?
Wat ik bedoel met jammer voor Lotus is het volgende:
De negatieve beleving die rond spyker hangt kan van invloed zijn op het goede imago van lotus om nog maar te zwijgen van de betalingsmoraal van spyker (check Karmann en vele anderen).
rudi zegt
@ apos
als je wat beter had gelezen dan weet je dat ik heb geschreven ‘op grotere schaal’. dus niet zozeer veel in kwantiteit, maar dat er meer gebruik gemaakt gaat worden van de expertise bij lotus.
rudi zegt
Bovendien, als je de business-structure van lotus een beetje had gekend, dan wist je ook dat het toch al niet op productiewerk gaat. Lotus ontwikkelt en doet onderzoek, het daardwerkelijke produceren gebeurt meestal door subcontractors. Apos….
Nick zegt
Peterv: 450 pk. ;)
Of 525 pk, als je twéé turboladers hebt.
Hoewel de motor zelfs atmosferisch daar boven kan leveren, ligt maar aan de fuelmaps en timing van het MED 7.1.1 managementsysteem.
wotevajjjj zegt
@ chip
wa dacht je van een auto die nx met spyker te maken heeft ?
Citrofiel zegt
Het kan er alleen maar beter op worden voor Spyker, dus: Approved!
bas k zegt
KOOP JE EEN AUTO VAN 3TON ZITTEN ER ONDERDELEN OP VAN EEN GOEDKOOP BRITS WAGENTJE.
GEEF MIJ MAAR EEN FERRARI I.P.V. VAN EEN HOLLANDS BLIK OP 4 BANDEN
ggj zegt
-edit: CAPS LOCK alert-
The Honda Spirit zegt
helemaal mee eens
C30CDIAMG zegt
Tijd niets van Spyker gehoord…
Alex zegt
Werd tijd dat Spyker met een ander merk als Lotus gaat samen werken.
Alleen redden zij het toch niet. ;-)
Jan Annoniem zegt
As we speak zijn een team van medewerkers van Spyker aan het werk samen met Lotus medewerkers bij Lotus in Engeland om een prototype te bouwen die over 3 maanden klaar is! Veel lotus mensen weten er niets van. Alle spyker medewerkers zijn in een Lotus jasje gegooid en zitten in een aparte “geheime” loods