Bent u weleens gesnapt door een motorsnor in burger terwijl u uw lulijzer aan uw oor had? “Da’s dan 130 euro meneer (inmiddels 150)”. Maar als brave burger betaal je natuurlijk zonder morren, want het is voor je eigen veiligheid. Althans, zo leggen Jodocus Spee c.s. het uit. Onderzoek bewijst nu echter dat het bellen met een carkit onder normale omstandigheden voor geen meter veiliger is. Goh zeg, echt waar joh?
Het onderzoek dat deze keer wederom tot dezelfde conclusie komt komt uit Californië, de Amerikaanse staat waar per 1 juli een handsfree-wet ingaat (dat geldt ook voor jou, senator Carol Migden!).
Statistische gegevens van staten mét en zonder handsfree-wet werden naast elkaar gelegd en de conclusie was dat handsfree bellen eigenlijk alleen onder zeer slechte weersomstandigheden veiliger is.
Natuurlijk hoeven we niet te verwachten dat dit enig gevolg heeft voor de boetes in Nederland, want het levert zo lekker veel geld op, en al dat verwachte boetegeld is uiteraard allang begroot/uitgegeven.
Wie het hele onderzoeksrapport wil lezen kan dat hier (PDF) doen. (via webwereld)
wotevajjjj zegt
tjah iedereen probeert zyn gelijk te halen maar volgens my is het nog altyd beter dat je gwn doet wat de wet zegt
mckroket zegt
logisch :)
als je geconcentreerd een gesprek aan het voeren bent, let je gewoon niet goed op de weg. of je dat nou met 1 hand aan het stuur doet of met 2.
fake robbie met de tips zegt
tip: 1
als je er geld aan kunt verdienen terwijl het eigenlijk geen ene vlok
uitmaakt of je handsfree of niet belt, blijf dan zo doorgaan.
aan het adres van koos in spee (ofzoiets, in ieder geval die knakker die altijd bij dat programma met die kabouter komt).
Pannekoek zegt
Het probleem is dat veel mensen naar hun mobiel gaan kijken als ze handfree bellen, en dan zie je niks meer van de weg, in tegenstelling tot bellen in de auto met mobiel aan het oor.
japp zegt
dit is allemaal ZON onzin..
er zijn ook mensen die kunnen bellen met t telefoontje aant oor en geen ongelukken kunnen maken!
geef dan gratis cursusen “rijden tijdens het bellen”
verbied anders roken in de auto..
hoevaak er geen sigaret bij je heilige deeltjes valt en je tegen je voorganger knalt.. ;) DAT zou verboden mogen worden..
(ik rook niet nee ;))
gr. japp!
fake robbie met de tips zegt
tip 2: als je minister van verkeer en nogwat bent, ga je dan eens een potje schamen.
fake robbie met de tips zegt
tip 3: bel gewoon niet in de auto, of ga met het ov. Daar red je levens mee!
(dat rijmde) misschien mooie slogan voor meneertje spee.
Luc zegt
‘je voert je gesprek, dan let je niet echt op het verkeer
Markus zegt
Punt is dat je focus bij een gesprek is en niet bij het rijden – dat is het gevaar.
NLX zegt
en waar heeft dit onderzoek zich op gericht? Op het effect van maar 1 hand op het stuur? het gaat om de afleiding. Je kan met de juist vraagstelling elk gewenst antwoord krijgen;)
lincoln zegt
ik heb ook nog een onderzoek liggen ..
kopen ??
maakt niet uit welk onderwerp of belang ..
lambofreak zegt
Tuurlijk, handsfree bellen of gewoon bellen maakt niet zoveel verschil, dast is gewoon logisch
Al eens geprobeert te SMSen in de auto?, dat is echt niet te doen. (Doe ik nooit meer, want ik reed constant over pechstrook :? )
Kelthas zegt
SMSen in de wagen valt nog mee, al gaat het pakken trager wegens het telkens op en neer kijken. Bellen doe ik handsfree met een Parrot kit en dat werkt zeer efficient, zeker als ik rook in de auto. Bellen én roken is zeer moeilijk. Het is gemakkelijk handsfree te bellen omdat je dan nog je 2 handen vrij hebt. Hoe dan ook, je concentreert je nog steeds op je conversatie dus die concentratie ben je kwijt en kan je niet op de baan richten.
Floyd zegt
Dan kan men evengoed verbieden om met je passagier(s) te praten…
Als je een automatische versnellingsbak hebt kan je goed rijden met één hand en is een handsfree-kit overbodig. Alleen denkt de politie daar anders over natuurlijk.
lincoln zegt
las net een onderzoek van een bandespanningsmeterfabrikant ..
daar stond toch duidelijk dat de gemiddelde automobilist te achtelijk was om zijn bandespanning te checken ..
dus bellen lijkt me dan ook geen goed idee ..
sti-lover zegt
@ lambofreak ik sms altijd tijdens het rijden :p
maar van dat handsfree is bulshit volgensmij was iedereen hiert al van o
vertuigd
ZonParaplu zegt
Handsfree is tuurlijk veiliger, over welke mate daar kun je over doorpraten.
Maar ik vind dat alles de wet het verkeer veiliger kan maken dan moeten ze dat doen.
Wie kan me wijsmaken dat 1 hand aan het stuur even veilig is als 2?
BaRa zegt
De wet verplicht je om je ten allen tijde zo te gedragen dat je de optimale controle over het voertuig behoudt. Dat houdt onder andere in dat je niet mag eten achter het stuur (want dan heb je geen twee handen vrij). Om dezelfde reden mag je niet bellen met het toestel in je hand, en mag je ook niet roken tijdens het rijden. Dat je even hard afgeleid wordt door passagiers als door een beller klopt niet. Omdat een passagier mee in het voertuig zit, past hij of zij het gesprek onbewust aan in functie van het verkeer. De passagier babbelt als het ware “met het verkeer mee”. Niet bellen of niet kletsen is natuurlijk nog altijd het veiligst :-)
LPJ zegt
Da’s ook weer zo’n onderzoek dat ieder zoveel maand terugkomt … veel schokkend vind ik er niet meer aan tbh ;-)
Franco zegt
Al zou het waar zijn…de boetes leveren de dames en heren zakkenvullers te DH te veel op om af te schaffen!!!
sti-lover zegt
@bara
je even hard afgeleid wordt door passagiers als door een beller klopt niet. Omdat een passagier mee in het voertuig zit, past hij of zij het gesprek onbewust aan in functie van het verkeer. De passagier babbelt als het ware “met het verkeer mee
zelf geen jonge kinderen zeker :p?
dekster zegt
Tuurlijk is handsfree bellen bij zware weersomstandigheden veiliger.
Timmy zegt
Ik zeg altijd: oefening baart kunst. Wij bellen met het werk zoveel naar mekaar om dinge te laten klaar leggen, of om de klant op te bellen dat we onderweg zijn. Of dat we in de file zitten en te laat gaan zijn en ga zo maar door.
Ik moet toegeven in het begin gaat dat allemaal niet zo denderend. Maar mits wat organiseren in mijn bus kan ik nu tegelijk in mijn papieren zoeke achter adressen, namen, en telefoonnummers, drinken en met de planster dat die alles kan regelen. Maar dan enkel op de autostrade, binnendoor is nogal lastig met verkeerslichte, oversteekplaatsen …
@lambofreak:leer eerst je gsm goed kennen. Dat je niet constant moet zien hoeveel keer je nog moet drukken op veranderen van combinatie voor je het juiste woord hebt in je woordenboek. Op gegeven moment weet je gewoon wanneer het juiste woord er staat en kan je “blind” smse of toch quasi blind. en dan gaat dat vanzelf.
Ik blijf het herhalen oefening baart kunst
bruistablet zegt
het is algemeen bekend dat als linkse hufters zowaar iets voormekaar hebben gekregen dat ze dan plotsklaps 180 graden omdraaien om weer een probleem te hebben….sodemieter al dat linkse tuig op groenland neer…bah,wat een naar volk die communististen .
mashell zegt
“de conclusie was dat handsfree bellen eigenlijk alleen onder zeer slechte weersomstandigheden veiliger is.”
Haha. Het onderzoek komt uit Californië en vergleken met hen hebben wij hier altijd zeer slechte weersomstandigheden.
Diederik zegt
Ik snap niet dat er eigenlijk nog mensen zijn die een boete krijgen voor het niet handsfree bellen.
Ik bedoel, voor ongeveer elke telefoon is wel een headset te krijgen en die zijn in 99 van de 100 gevallen goedkoper dan de boete. Sterker nog, die van mij zat gewoon bij de telefoon en kostte me niets, behalve 1 jaar bellen voor 6 euro per maand meer (dus €72,- voor telefoon + headset).
Vorige week verleende ik netjes voorrang aan een dame die van rechts kwam. Ik vond dat ze moeilijk door de bocht ging en ja hoor…. dat krijg als je moet sturen, schakelen en bellen zonder handsfree setje. Bijna een een fietser eronder (die wel degelijk voorrang had) en vervolgens nog net de stoeprand aan de overkant meegepakt. Zal lekker zijn voor de bandjes.
Maar ja, of dit nou door het niet handsfree bellen of door de dame in kweste kwam weet ik niet 100% zeker. :P
Overigens zit ik gemiddeld genomen een uurtje per rit (1x ’s morgens en 1x ’s avonds) in de auto en hanteer ik meestal de regel: als het belangrijk is bellen ze wel terug. Die constante drang om maar overal en altijd bereikbaar te zijn hangt me echt de keel uit.
s. zegt
In amerika zijn het ook bijna allemaal automaten…
Als je zoals bij ons ook nog eens moet schakelen, zal het mss wel wat uitmaken..
smokin zegt
@wotevajjjj:
“tjah iedereen probeert zyn gelijk te halen maar volgens my is het nog altyd beter dat je gwn doet wat de wet zegt”
En dat is dus verkeerd om.
Wetten worden gemaakt door volksvertegenwoordigers. Die moeten doen wat het volk wil en in hun belang is, niet andersom. Kwestie van stemmen op mensen die deze wet willen aanpassen.
tss68nl zegt
@Diederik
Het gaat ook niet om bereikbaar zijn wel? Ik heb geen tijd om op mijn werk alle telefoontjes te plegen die ik die dag nog af moet werken, dus doe ik dat s’ochtends en ’s avonds in de auto. Werkt perfect, scheelt me toch weer zo’n 2 uur op een dag.
Handsfree is misschien de eerste 3-4 keer wat lastig, maar ik merk nu geen verschil meer tussen handsfree bellen en niet bellen in de auto. M’n verkeersoverzicht en alertheid worden er echt niet minder om.
Als we nu ook hands-free een gesprek voeren gaan verbieden, dan moeten we ook maar meteen praten met je bijrijder/passagiers gaan verbieden. Dan heb je namelijk net zoveel in je handen (namelijk niets anders dan een stuur) en praat je wellicht over dezelfde soort onderwerpen, in hetzelfde tempo. Sterker nog…ik denk dat er uit dat onderzoek komt dat praten met je bijrijder gevaarlijker is? Je hebt toch de neiging de ander af en toe aan te kijken…ogen van de weg…oeps?
Politie agent : “Jawel meneer, ik zag toch echt uw mond bewegen. U heeft gepraat met uw vrouw, en smoesjes over een stukje tussen uw tanden trappen wij doorgewinterde bromsnorren niet meer in hoor. Dat is dan 130 euro graag.”
Baztrd zegt
@ sti-lover: Jij zult ongetwijfeld goed je aandacht kunnen verdelen en erg handig zijn en nooit naar het schermpje hoeven kijken als je een sms typed.
Helaas kan niet iedereen dat, paar jaar terug hier in den haag een griet van 22 over een klein kind heen gereden, reden: ze was een sms aan het sturen… kind dood, ouders doodongelukkig en griet de rest van haar leven getraumatiseerd… ik hoop maar dat het een belangrijk sms’je was dan…
Probleem met dit soort zaken is dat niet iedereen hetzelfde is. Je moet ergens een grens trekken. Ja, praten met je passagiers is ook aflijdend. Maar die zitten naast je, zien wat je doet, zien ook het verkeer, dat scheelt omdat ze zich, en het gesprek, daarop (kunnen) aanpassen.
Hands-free bellen is al iets gevaarlijker. De ander ziet niet wat jij doet, dus kan daar ook geen rekening mee houden. De verbinding is soms matig, waardoor je je meer op het gesprek moet concentreren.
Bellen met de telefoon in de hand is weer een stap erger omdat je jezelf fysiek ook nog beperkt.
Persoonlijk vind ik het grootste probleem dat mensen zich zo druk maken om het kunnen bellen in de auto. Alsof je niet even een half uurtje later kan terugbellen, of even kan parkeren… hoe belangrijk vinden mensen zichzelf?
Pure onzin, nergens voor nodig, als je iemand doodrijd omdat je jezelf zo belangrijk vind mogen ze je van mij opsluiten… Maar dat geld voor alles… te hard rijden, oververmoeid rijden, met een slechte auto rijden, dronken rijden… Doe wat je wil, maar denk eerst aan de veiligheid van een ander… jezelf doodrijden prima, maar anderen hebben niks met jouw egoisme te maken :)
Baztrd zegt
@ Timmy: Oefening baart kunst… en waar dienen mensen te oefenen? Op een parkeerplaats zonder obstakels? Of laat jij je kinderen daar dan even rondrennen zodat het realistischer wordt?
tss68nl zegt
@Baztrd
Ja, ik vind het belangrijk. Als ik mezelf iedere dag een uur kan besparen door te bellen in de auto dan doe ik dat. Zolang je maar niemand in gevaar brengt he. Ik doe dat al 5 jaar lang, nagenoeg iedere werkdag. En nog geen krasje op een kind, fietser / auto gereden.
Dus het is vast zo erg als jij het stelt he…mensen die bellen achter het stuur rijden kinderen dood ;)
Het liefst zou je iedereen apatisch achter hun stuurtje zien, om vervolgens tot de conclusie te komen dat er een kind wordt doodgereden omdat er een controlelampje ging branden en de bestuurder daardoor een ogenblik werd afgeleid.
Als we niemand meer gaan vertrouwen in een auto omdat ‘niet iedereen hetzelfde is’ en er dus mensen zijn die door hun onkunde slachtoffers maken, laten we dan het probleem bij de bron aanpakken en alle auto’s op rails zetten met een electronische centraal nederlandse sturing. Adres intikken en afwachten maar.
bmw zegt
Het is veelzeggend dat deze topic op autoblog nog steeds voer voor discussie vormt. Jullie staan achter, de samenleving heeft deze regel reeds lang aanvaard.
@Diederik: “Die constante drang om maar overal en altijd bereikbaar te zijn hangt me echt de keel uit.”
Ben het volledig met je eens. En de persoon die hier meent dat het “voor zijn werk noodzakelijk is”, die moet zijn werksituatie in vraag stellen en anders aanpakken. Niemand is zo belangrijk dat hij geen halfuurtje kan gemist worden. Niemand. Is dat wel zo, dan ben je slecht bezig. Het kapitalisme maakt ons gek en geeft ons het idee dat we altijd “productief” moeten zijn. Welnu, ik heb een boeiende job op relatief hoger niveau en mijn gsm wordt zelden of nooit gebruikt in de auto (ook al heb ik een ingebouwde carkit). Ik kan mezelf dus relativeren. En heb ik nog een telefoontje te doen, dan doe ik dat op mijn werk of thuis, maar ik ga er anderen niet voor in gevaar brengen. Een auto dient om te rijden, niet om in te werken of wat dan ook.
Voor de rest gaan velen hier voorbij aan het feit dat telefoongesprekken veel meer aandacht vereisen dan face-to-face interacties, door de slechtere kwaliteit van het geluid, de kunstmatige mix van het telefoongeluid en de geluiden in de auto en de afwezigheid van non-verbale communicatie. Dit kan je niet ontkennen, het is wetenschappelijk aangetoond.
tss68nl zegt
Nouja, ik denk dat de mensen die zichzelf niet capabel achten om handsfree te bellen achter het stuur het ook vooral niet moeten doen. Want als je dat al over jezelf kan zeggen dan is het waarschijnlijk ook echt dramatisch ;)
Maar laten we ons niet gaan bemoeien met mensen die daar geen last van hebben ;)
GOD zegt
ik rij altijd te hard met het voordeel dat ik weet wat mogelijk is en ik een veel snellere reactie heb en een veel betere en snellere inzicht in het verkeer etc.
ik kan in princiepe nog koken tijdens het rijden (beetje overdreven)
Sorcerer zegt
Ik merk ook dat ik trager ben en slechter rij als ik intussen bel (bijv. met een klant, dan moet je toch echt goed horen wat hij/zij te zeggen heeft). Daarom ga ik meestal achter een vrachtwagen kleven als ik op de snelweg rij.
In de stad bel ik nooit als het niet hoeft, moet het wel, dan gooi ik ‘m ff langs de kant, anders heb je telkens van die stiltes terwijl ik het verkeer zit te bestuderen :P
Timmy zegt
@Baztrd
Wat dacht je van overdag als je van de ene dak naar het andere rijdt om onderhoud uit te voeren en der is geen kat meer te bespeuren op de snelweg want iedereen is al gaan werke of zit nog thuis. Pakweg rond een uur of 10.
Als je dan als ik steeds met een aanhanger rijdt mag je “officieel” niet harder dan 90. Dus ga gewoon achter een vrachtwagen hangen op veilig afstand, laat ons zeggen metertje of 100, en begin te oefenen e.
Luister ook telkens aandachtig naar het verkeersoverzicht op je radio. Dan weet je of je aan een file komt ja of nee. Of een ongeval of wat dan ook.
Dan kan je rustig oefene met combineren. Smse en rijden. Of bellen en ondertussen zoeken achter de juiste namen en adressen. Maar als je wijs bent steek je al je papieren in een ringmap. Leg je die op je stuur, kan je bladeren. Nogal handig ipv door een berg losse bladen te zoeken.
Appie zegt
als de overheid echt wat aan de “veiligheid” willen doen:
van die € 150 boete die je normaliter aan het CJIB betaalt verplicht een parrot o.i.d. kopen
Pim Brussee zegt
Wetenschappelijke onderzoeken in o.m. Duitsland tonen aan er geen verschil is in al dan niet handsfree bellen in de auto. Grote ondernemingen verbieden hun vertegenwoordigers al te bellen in de auto. We hebben steeds meer rotzooi in en om ons dashboard, en dat leid enorm af. Gevolg, een te lange reactietijd om nog adequaat te reageren op gevaarlijke situaties in het verkeer. In een aantal landen (o.m. UK en Begie) mogen beroepschauffeurs als niet meer roken en/of eten achter het stuur. Laat staan een DVD afspelen tijdens de rit. Daarintegen mogen automobilisten dat wel. Te zot voor woorden.