Net als McLaren is ook Mercedes bezig met haar eigen supercar. Deze SLC komt in 2010 op de markt. De SLC zal de concurrentie aangaan met de Porsche 911, de Audi R8 en de toekomstige BMW M10. Nu is er meer informatie uitgelekt. Joepie!
Volgens Carmagazine zal de SLC iets kleiner en lichter worden dan de huidige SLR door een nieuw aluminium spaceframe. Het gewicht wordt 1650 kilo waarbij de gewichtsverdeling bijna 50/50 is, namelijk 52% achter en 48% voor. De kracht wordt geleverd door een 6,2-liter V8 met tenminste 550 pk. Daarmee heeft de SLC iets minder power dan de SL Black Series maar door een lager gewicht zal hij toch sneller zijn. De SLC moet namelijk binnen de vier seconden op de 100 zitten.De topsnelheid zal rond de 300 km/u bedragen. Om die kracht te beteugelen werkt Mercedes aan een nieuw remsysteem dat lichter en sterker is dan conventionele systemen.
Het design zal lijken op dat van de gefacelifte SL maar op een aantal punten afwijken. De SLC zal bijvoorbeeld beschikken over vleugeldeuren, LED-achterlichten, een hydraulische achterspoiler en andere voor- en achterbumpers.
De coupéversie van de supercar zal onthuld worden op de autoshow van Genève in 2010. Een roadster zal een jaar later leverbaar zijn. Van beide auto’s wil Mercedes maximaal 6000 exemplaren bouwen. Als dat gaat lukken natuurlijk. (via WCF)
kevin zegt
-Edit: nutteloze bijdrage-
Willy zegt
Concurrent met de R8 ? De R8 ziet er uit als een supercar maar heeft maar 420 pk. R8 zou je vergelijken met de Z4M en SL
Donstil zegt
Een auto die de SLR moet gaan opvolgen gaat toch geen 150.000 kosten zoals de R8 ????
audi-fan zegt
@willy
dat slaat nergens op, de invicta s1 ziet er ook uit als een supercar en heeft krap 400 pk
J. zegt
Ziet er prachtig uit, maar ik vind dat de term supercar nogal snel in de mond wordt genomen.
‘Super’ vind ik een Enzo, Zonda of F1.
Mercedes zegt
@ J.
De SLR is een supercar en dit is de opvolger van de SLR en is dus in mijn ogen ook een supercar.
JPM zegt
Het lijkt me niet echt concurrentie voor de 911 en de R8. Eerder voor een F430 of een Gallardo.
GeoBem007 zegt
911 is een groot woord. Gaat van de Carrera tot en met de GT2 dus :-)
Edman zegt
@ Mercedes
Hoe kan het nou een waardige opvolger van de SLR zijn als die moet gaan concureren met de 911, de R8 en de GT-R?
Edman zegt
@ GeoBem007
R8, wat jij wilt…
Apache zegt
Is dat niet gewoon dit ding?
… dat zogezegd verondersteld was een Black series te zijn, maar het duidelijk niet is?
W1ck3D zegt
Idd, er zijn zoveel ‘supercars’ tegenwoordig dat het hoog tijd wordt dat het begrip eens opnieuw benoemd wordt.
In mijn ogen heb je enerzijds sportwagens en anderzijds supercars.
Sportwagens zijn eerder tem 315 km/uur en supercars zijn degene die daarboven gaan.
Sportwagens zijn ondermeer de 997 turbo, R8, F430, Gallardo, Aston Martin Vantage, etc.
Supercars is de créme de la créme: Veyron, Pagani, MC12, SLR
In het geval van de SLC denk ik eerder dat het een sportwagen wordt ipv een supercar.
/mierenn**ker mode off… :)
Apache zegt
… en wat was dit dan eigenlijk? Dit was toch de Mercedes SLC zoals die bekendgemaakt was?
F1-freak zegt
Lijkt me een leuk karretje, maar ik vind dat ze als ze de vormgeving van de gefacelifte SL gaan gebruiken, ze wel een keuze moeten maken: of de hoekige vormgeving van de voorkant óf de ronde vormgeving van de rest van de auto.
Oh ja: @ W1ck3D: Helemaal mee eens! Het begrip ‘supercar’ is te veel opgerekt.
FlorisFerrari zegt
Als topsnelheid van de F430 wordt meer dan 315 opgegeven, en dan zou dat volgens jou een supercar zijn. Toch?
C6.R zegt
@ Apache: Zo moeten ze hem gewoon uitbrengen, mooier wordt het niet!
sti-lover zegt
was het niet deze waar al een tijdje gelede spyshots van waren ?
W1ck3D zegt
@FlorisFerrari: hm ja, misschien nog een nuance dan, de wagen in kwestie moet de top van de firma zijn :) Enzo dus wel, F430 niet ;)
Nu ja, een definitie van wat een supercar is, is niet eenvoudig maar wat ik wil zeggen is dat het predikaat supercar te vaak gebruikt wordt…
Thijs zegt
Ik wil weer de Gullwing doors van de originele Gullwing.
Tombnolz zegt
Als ze maar niet opnieuw vervallen in zeevruchtendesign, zoals met de SLR…
@ W1ck3D:
Er zit wel wat in, in die definitie van jou, maar er zijn nog andere criteria: een extreem uiterlijk & een superhoge prijs. En omdat de Murcielago veel minder duur is dan de SLR & de Veyron enzo, maar toch gelijkaardige prestaties levert, vind ik het geen supercar. De Réventon, dát is Lambo’s supercar.
Chuck zegt
@ Apache,
Dat is gewoon een Porsche 911 met een Mercedes teken :P
Zo mogen het mercedes logo in de grille wel weghalen van mij :)
Apache zegt
@ Chuck
911? Waar? Als je die rode bedoelt, moet je wel superblind zijn! Ronde voorlichtjes, ok… Made in Stuttgart, ok, maar niks, maar dan ook niks anders heeft met Porsche te maken! Kijk gewoon ;)
W1ck3D zegt
@Tombnolz: “De Réventon, dát is Lambo’s supercar”
+1
majinstar zegt
Ze hebben toch al de SLR ??
Jordey zegt
@ Majinstar
De SLR is volgens mij vanaf eind 2008 niet meer te koop.
En de SLR is toch verouderd. Het Originele ontwerp stamt alweer vanaf de jaren ’90 dus kan je nagaan hoe hard een vervolg auto nodig is.
Wat ik wel jammer vindt, is dat de SLR echt super-hyper sport wagen was. Ik denk dat als je dit verhaal hoort ”De nieuwe SLC moet het opnemen tegen de 911 ( welke nieuwe sportwagen niet zou je zeggen ) en de audi R8” Dat je dan bedenkt dat dat geen echte super hyper cars zijn. Ik bedoel maar. Een R8 is niks vergeleken een gallardo. En de Gallardo is ook nog geen eens een Super Hyper car. Dus ik vindt het allemaal maar vaag. En als die SLC er dan eindelijk is, Denk je dan niet dat de SL65 AMG Black Series die SLC Vermorselt?
Rick dos zegt
Jezus, 1650 kilo.
Wat is dat toch met Mercedes en overgewicht?
Marina zegt
Ik neem aan dat hij Lambodeuren gaat krijgen. Vleugeldeuren is toch niet meer van deze tijd. Niet echt handig in je carport ook, naast de R8 en de 911…
JPM zegt
@ Rick dos
Mercedes kennende veel (overbodige)luxe en die vleugeldeuren zullen ook wel niet helpen.
JH zegt
het wordt een knaller…
Laurens zegt
Als ik die foto van Apache zie, denk ik aan 2 auto’s. 1: Ferrari 612 Scaglietti, en 2: Alfa Romeo 8C.
Nummer 1 kan ik nog begrijpen van mezelf.. maar 2?
Vind ik persoonlijk die geplaatste foto van Apache mooier dan die bovenaan in het artikel.
But hey, that’s just me.
majinstar zegt
@t Jordey: Daar heb je gelijk in. Een tijdje geleden was er ook een blog over gemaakt ( op deze site ). Maar ik snap niet dat Mercedes perse een nieuwe variant wilt uitbrengen, terwijl ze er al een hebben ??? Wek de SLR gewoon weer tot leven net als Frankenstein.
Silverarrow zegt
Klinkt op zich goed, die specificaties zijn lang niet slecht. De genoemde beoogde concurrentie kan wel inpakken als deze specificaties waar zijn, dus ik vraag me af of deze auto niet iets hoger moet worden ingeschat.
@ Rick Dos: Hoezo? Tegenwoordig weegt een Ferrari 599 GTB, Audi R8, Porsche 911 Turbo, Lamborghini Murcíelago, Nissan Skyline GT-R of Aston Martin DBS ongeveer hetzelfde. Daar heb ik je nooit over horen klagen…
Rick dos zegt
@JPM
Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn.
@Silverarrow
Audi R8 1560 kilo mét vierwielaandrijving
Porsche 911 (turbo zie ik niet als concurrent) 1450 kilo
Ferrari 599 en de Murci zie ik niet als concurrent
Maar de Ferrari 430 en Gallardo kun je als concurrent zien en die wegen resp. 1450 kilo en 1430 kilo.
De GT-R is gewoon zwaar en daar heb ik zeker wel over geklaagd. Alleen Nissan heeft mij nooit teruggebeld.
En de DBS zie ik ook niet als concurrent.
Maar de AM V8 weer wel en die weegt 1570 kilo.
Al met al -als het allemaal natuurlijk waar is- is deze auto zwaar t.o.v. z’n concurrenten.
w0o0dy zegt
@Rick dos: oh heb je dat mailtje niet ontvangen? Speciaal voor jou zijn ze bezig met de V-spec GT-R..
Enne over zwaar gesproken…Niet alleen Mercedes maakt auto’s die te zwaar zijn. Bmw ook. Want, wat weegt de nieuwe M3 rijklaar? En de M6? (zal je helpen de m3 heeft een ledig gewicht van 1675kg volgens de RDW en de M6 maar liefst 1785kg volgens BMW)
Dus eigenlijk is 1650kg gegeven de specificaties van de SLC helemaal niet verkeerd. In mijn ogen wel teveel, maar dat geld voor 80% van alle auto’s tegenwoordig. Sign of the times.
Rick dos zegt
@w0o0dy
Appels, peren.
w0o0dy zegt
@Rick dos: Ja dat klopt maar daarom niet minder waar… Ook BMW maakt te zware auto’s…
En als dit een iets lichtere sportievere opvolger van de SLR moet zijn dan klopt het allemaal aardig want die weegt leeg 1668kg. Daarbij weten we niet of de hier genoemde 1650kg incl vloeistoffen is of echt het lege gewicht van de auto….. Het blijven speculaties. Stel dat dit het rijklaar-gewicht is… dan hebben we het over een 550pk sportwagen van onder de 1600kg… dat is iets zwaarder dan een Aston of de R8 maar niet zo enorm veel meer. Kortom, te vroeg om Mercedes daarover af te zeiken.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Waar heb je trouwens die gewichten vandaan?
M3 sedan volgens RDW 1580kg 50-ZF-TZ
M3 coupé volgens RDW 1555kg 40-XL-NJ
M6 coupé volgens RDW 1685kg 65-SG-NJ
Nu kan ik het gewicht van de M6 nog wel plaatsen, want je moet er nog een gem. passagier van 70 kg. (?) en 30l (?) brandstof ofzo bij tellen.
Maar die van die M3 kan ik niet plaatsen.
Rick dos zegt
@w0o0dy
Je mag er toch van uitgaan dat het gewicht gemiddeld genomen is.
Maar zoals ik al zei als het allemaal waar blijkt te zijn. And if so, dan is die gewoon zwaar t.o.v. z’n concurrenten.
w0o0dy zegt
De cijfers van het gewicht van de M3 komt van de site van BMW, net als dat van de M6.
Gewicht in kg
Ledig gewicht EU/NL (RDW) 1.655 (1.675)
M6 http://www.bmw.nl/nl/nl/general/downloads/_narrowband/pdf/BMW_M6_Coupe_Cabrio_brochure_maart_2008.pdf?download=true
M3 http://www.bmw.nl/nl/nl/newvehicles/mseries/m3coupe/2007/allfacts/engine/technical_data.html
w0o0dy zegt
Kwam trouwens in de Brochure van de M6 nog iets interessants tegen…. Bmw houdt ons een beetje voor de gek….. Het gewicht is zonder opties (die standaard zijn op de M6…. hoe dat kan snap ik ook niet, maar daarom is het gewicht bij de RDW lager dan het werkelijk is…)
Copy-paste M6 Brochure… in de kleine lettertjes staat:
“Fabrieksopgave. De RDW-gewichten liggen 100 kg lager. Ledig gewicht geldt voor auto’s in standaarduitvoering. Speciale uitrusting en accessoires kunnen dit gewicht verhogen.
2 Elektronisch begrensd.
3 De motoren van de BMW M6 Coupé en M6 Cabrio zijn ontworpen voor het gebruik van Super-plus (RON 98). Wordt Eurosuper (RON 95) of RON 91 getankt, dan nemen de prestaties af.”
Rick dos zegt
Nee, dat verschil is te verklaren door Europese regelgeving.
Ik weet dat de EU norm is dat je een bestuurder met een x gewicht en benzine met een x gewicht moet meenemen in je berekening.
Wat ik echter niet begrijp is dat ze bij de M6 zetten dat je 100 kilo er af moet halen voor RDW waarden maar bij de M3 er weer 20 kilo bijtellen.
En v.w.b. de opties is het zo dat er alijd opties erbij genomen kunnen worden. Ik noem maar wat (niet dat het zo is) standaard zit er geen airco op de auto maar als je een airco erbij neemt dan heeft dat invloed op de auto. Dat is overal zo.
w0o0dy zegt
@Rick dos: het lijkt erop dat BMW kale auto’s (dus zonder de standaard aanwezige accesoires) aanlevert voor de RDW keuring en dat alle afgeleverde auto’s wel de normale standaard uitrusting meekrijgen. Een trucje om de wegenbelasting te drukken (en evt andere belastingen in andere landen)?
Rick dos zegt
Nee, hier is wat ik erover gevonden heb.
Ledig gewicht binnen de EU: de aangegeven waarde is inclusief een tankvulling van 90%, 68 kg voor de rijder en 7 kg bagage. Het ledig gewicht geldt voor automobielen in standaarduitvoering. Opties kunnen dit gewicht verhogen. In Nederland hanteert de RDW een 100 kg lager gewicht.
w0o0dy zegt
@Rick dos: Ergens klopt er dan nog steeds iets niet helemaal… 68+7+63 is ruim meer dan 100kg (nml 138). Als het alleen met de bagage/brandstof en passagier te maken had, dan zou het gewicht volgens de RDW dus 138kg lagen moeten zijn dan die 1785 en dus op 1647 uitkomen… Raar verhaal.
Tombnolz zegt
@ Marina: retro is “in”, weet je wel?
@ wOoOdy & Rick dos:
Ga maar gezellig door, maar ik denk dat héél weinig kopers naar het gewicht kijken, laat staan er een auto voor laten… Overigens ben ik wel van mening dat de auto’s heden ten dage echt te zwaar zijn geworden en dat dat gewicht echt kan (en moet) gedrukt worden. Een 207 3d 1.6 hdi bijvoorbeeld weegt leeg al 1172 kg!
Rick dos zegt
@w0o0dy
Enige uitleg die ik er aan kan geven is dat ze 100 kilo als standaard voor elke auto hebben gegeven. Aangezien niet elke auto dezelfde tankinhoud heeft.
@Tombnolz
Kopers trekken zich daar helemaal NIETS van aan. Maar we zitten hier JUIST om over de auto’s te discussiëren. Wat de kopers er van vinden is niet belangrijk. ;)
Chief_S5 zegt
Als het de opvolger van de SLR moet zijn, dan moet het een auto worden die gaan concurreren met de Murciélago LP640, Carrera GT (ookal is die uit productie, maar in die categorie valt ie wel.), Gallardo LP550, 911 GT2, en vast nog wel meer supercars uit het middensigment.
Het onderste sigment bestaat uit de R8, GT-R, verschillende 911’jes, en nog meer.
Het hoogste sigment (hypercars zou ik ze noemen) zijn dus de Veyron, SSC-nogwat, en misschien nog andere gestoorde wagens van wat minder bekende autobouwers.
Voor het geval je hierop uitbundig wilt gaan reageren dat er geen zak van klopt, dit is zoals IK het zie. :)
9ff GT9 (Citroën C5 Ligne Business) zegt
Je hebt sportscars supercars en hypercars, wat je bij welke vind horen is volledig persoonlijk… Ik hang de indeling van Chief_S5 aan. Ik denk dat deze auto nooit zo goed zal zijn als de Nissan GT-R daaintegen denk ik dat hij wel een stuk mooier is…