In 1962 werd de Corvette C1 opgevolgd door de Corvette C2. Deze auto was een radicale design verandering ten opzichte van zijn voorganger. Toch was dat niet slecht want de C2 met de bijnaam Stingray staat in de top 10 van beste sportwagens van de jaren ’60. Met recht een icoon dus.
De Corvette C2 werd ontworpen door designer Larry Shinoda onder leiding van Bill Mitchell die ook de Ford Mustang heeft ontworpen. De inspiratie kwam o.a. van de Jaguar E-type waarvan Bill een tijdje de eigenaar was en een haai die door Bill gevangen was. De concept car uit 1961 heeft dan ook de bijnaam Mako Shark. De klapkomplampen en de lagere neus zijn geïnspireerd op de Stingray racewagen uit 1959.
De carrosserie was, net als bij de C1, gemaakt van glasvezel om gewicht te besparen maar ook om de designers meer vrijheid te geven. Glasvezel was namelijk makkelijker in een bepaalde vorm te brengen dan staal of aluminium. Onderhuids had de C2 onafhankelijke achterwielophanging wat behoorlijk vernieuwend was begin jaren ’60.
Een aantal designkenmerken zoals de vier ronde achterlichten waren overgebleven van de C1 maar verder was de auto totaal anders. De C2 was als coupé leverbaar met een kenmerkende gesplitte achterruit die eindigde in een puntige achterkant en twee neppe luchtinlaten op de motorkap. Een jaar na de introductie werden beide zaken echter alweer geschrapt. De achterruit zorgde voor een te slecht zicht naar achteren en de luchtinlaten vond men toch te druk. Naast de coupé was er ook een cabriolet leverbaar.
Qua motoren heeft Chevrolet een hoop gewisseld gedurende het bestaan van de C2. Onder de motorkap lag in 1963 een grote 5,4-liter V8 met 360 pk. In 1964 werd dit verhoogd naar 375 pk. In 1965 werd de oude motor vervangen door een 6,5-liter Big Block V8. Ook kreeg de C2 in dit jaar schijfremmen. Het echte spektakel kwam pas in 1966 met de introductie van de 427-uitvoering. Deze had een 7-liter V8 met 425 pk waardoor de C2 in 5 seconden naar de 100 sprintte en een topsnelheid had van 245 km/u. Nog een jaar later werd de 427-uitvoering aangepast waardoor hij officieel 430 pk kreeg. Onofficieel schatte men het vermogen dichterbij de 550 pk. In 1967 had eigenlijk de opvolger klaar moeten staan maar doordat deze vertraagd was, bleef de C2 nog een jaartje langer in productie.
In totaal zijn er 117.964 C2’s van de productieband gerold tussen 1962 en 1968 toen de C3 geïntroduceerd werd.
Naast de productieversie van de C2 heeft het hoofd van het technische team, Zora Arkus-Duntov, in het geheim een raceversie ontwikkeld. Deze Grand Sport was gebaseerd op het prototype van de C2 en moest de concurrentie aangaan met de Shelby Cobra van Ford. Duntov wilde 125 homologatiemodellen bouwen zodat de auto mee mocht doen aan de Grand Touring races. De Grand Sports hadden een dunnere glasvezel carrosserie om gewicht te besparen. Er zijn verschillende motoren getest maar het meeste succes had een 550 pk sterke V8. Toen de bazen van General Motors echter achter het geheime project kwamen, werd het onmiddellijk stopgezet. Er zijn dan ook maar vijf Grand Sports gebouwd die allemaal in privécollecties terecht zijn gekomen.
Er zijn echter wel een aantal races gereden met deze auto’s al was de Grand Sport niet genoeg doorontwikkeld om grote successen te behalen. Wel wist Dick Thompson een overwinning in de Sports Car Club op zijn naam te schrijven.
F1-freak zegt
Mooi geschiedenisverhaaltje; ik wou dat ik dit op school kreeg. Lijkt me een leuke auto en hij zal ook wel goed geweest zijn, want in 6 jaar 117.964 auto’s verkopen van zo’n soort is best knap. Dat haalt Lamborghini nooit.
slk zegt
Mooiste corvette ooit in mijn ogen.Geweldige lijnen.
CustomCruiserMan zegt
Love it man!!!
prachtige auto
(maar een ’67 Mustang blijft mooier)
A8 4.2 zegt
mooiste corvettes aller tijden. ik heb nog wel wat foto’s op autojunk staan van een aantal stingray’s zijn net wat nieuwer
jasper zegt
die corvette uit 53 en 54 blijft t mooist, deze staat op de 2e plaats
Tombnolz zegt
Prachtig hé. Zo uniek en tijdloos. Staat op hetzelfde niveau als de Gullwing, blijft gewoon boeien.
Zeg, weet iemand waarom men in godsnaam minder pk’s zou opgeven dan er daadwerkelijk inzitten. Men beweert dat de 997 turbo ook (nog) meer paarden aan boord heeft…
Apache zegt
WOW :o die motoren waren bijzonder krachtig voor die tijd :o Is dit geen faudt? Dat ding was in de jaren ’60 krachtiger dan een R8 nu!
Markus zegt
Een van de mooiste Corvette’s, zoniet de mooiste… dit was lange tijd mijn nummer 1 droomwagen! Nu niet meer… nu kan ik niet kiezen. F40, of toch een McLaren F1… pff, er zijn zoveel schitterende auto’s.
K-Kalkan zegt
1 van de mooiste achterkanten ooit vind ik! Zo mooi ontworpen, de gesplitte achterruit, en het loopt in een punt! Gewoon perfect.. Zoiets moeten ze opnieuw op de markt brengen net als de camaro etc. ! :D
K-Kalkan zegt
Hmm oke, sorry dat ik zo stom ben… Er zijn al de hele tijd corvettes aanwezig… Net als de mustang :P
Maar de style van zo een auto is nergens meer te bekennen :(
lincoln zegt
de tijden dat GM/Ford/Chrysler alles nog in eigen huis maakte zonder toeleveranciers .. toen de “sky the limit” was .. het leek allemaal onstopbaar ..
de peekaa strijd nam toen net zulke absurde vormen aan als nu in duitsland ..
motoren waren ijzersterk en de 350 van GM word nog steeds gemaakt ..
zeker 1 van de beste auto tijdperken waarin praktisch gebruik van ondergeschikt belang was aan de kunst ..
(niet de kunst van het weglaten iig) ..
zeker een mooie auto .. maar ik verkies de Thunderbird ..
Babes zegt
het is dan ook een uber geile wagen
RubenBaeten zegt
550 pk uit 7 liter? Pff, dat halen ze bij *vul willekeurig Duits merk in* al uit een melkpakje. Die Amerikanen kunnen ook niks! Boee!
/sarcasm
Echt een schitterende auto, staat torenhoog op mijn verlanglijstje :-)
dekster zegt
Die auto heeft me nooit aangesproken, die voorkant, net een scheerapparaat…
Scuderia zegt
Prachtige wagen!
Rick dos zegt
Ik zag er vorige week twee rijden.
Gave auto’s.
RenesisHP zegt
Het geluid van de 427 is 1 van de mooiere geluiden uit de autoindustrie die ik in de afgelopen 5 jaar tegen ben gekomen. Wat een geweldig mooie auto is dit.
VonStroke zegt
Vind ik toch de mooiste ‘Vette uit de reeks, echt een icoon uit de industrie.
Rob USA zegt
@Mx5/rx8owner:Maak dat de laatste 40 en toekomstige miljoen jaar! :)
Inderdaad eén van de meest mooie auto’s ooit en zeker de krachtigste van zijn generatie volgens mij. Dat ontwerp die lijn die achterruit die sidepipes die tankdop die uitlaten zoo mooi verwerkt in de carosserie die acceleratie enz enz…kwiijjlll!
Where is Michiel when you need him??
Michiel_vd_Brink zegt
@ Rob USA: Here I am. Waar heb je me voor nodig? ;)
Michiel_vd_Brink zegt
Hier de Mako Shark Concept:
Leuke anekdote:
De lakafdeling kreeg de opdracht om de kleuren van de gevangen Mako na te maken.
Ze kregen de haai er als voorbeeld bij.
Ze kregen het echter niet goed genoeg voor elkaar… Het kleurenschema met unieke glanseffecten was niet na te maken en toen hebben de spuiters doodleuk de opgezette haai overgespoten om toch een perfecte match te krijgen.
Bij de presentatie werd de overgespoten haai naast de gespoten auto gehouden en iedereen was tevreden. ;)
Michiel_vd_Brink zegt
@ Rob USA: Lever jij maar een Corvette Z06 aan en dan komt het helemaal goed.
Laurens zegt
@ Michiel van den Brink
Een Corvette Z06 én een achterbak vol met geld neem ik aan?
Of lopen de zaken wel érrug goed? ;)
sebastian zegt
neoclassicisme uit de autotijdperk, ofwel snakken naar een tijd dat het beter was…
9000cse zegt
@ Michiel van den Brink
What the devil is the secret of your mind?
C6.R zegt
@ Michiel: mogen we eerst zien wat je met die Z06 van plan bent?
Oftewel, heb je daar al schetsen van, want ik krijg het idee dat je erg graag met een Z06 aan de slag wil gaan…
Zoef zegt
Wat een schitterende wagen! en dat reclamfilmpje! Het leek Ronald Reagan wel.
Toen waren mannen tenminste nog mannen ….
wouterjeuring zegt
‘k heb laatst een corvette c1 gespot in het wit+rood, erg mooi!
de c2 ook met die achterruit
Klassiekerrally zegt
Een kennis van me heeft een Split-window:
Geluid daarvan horen? http://www.autojunk.nl/clips/view/139411
Michiel_vd_Brink zegt
@ Laurens: Inderdaad, maar gelukkig is de kofferbak van de Corvette daar groot genoeg voor.
@ C6.R: Uiteraard heb ik daar tekeningen voor liggen. En nee… die ga ik niet laten zien. ;)
w0o0dy zegt
@Michiel van den Brink: is de Zo6 een auto die relatief makkelijk een flink andere vorm kan krijgen, of blijft de basisvorm bij een custom build min of meer herkenbaar?
Michiel_vd_Brink zegt
@ w0o0dy: Het chassis staat veel vormvrijheden toe.
De crashboxen voor en achter bepalen de minimale lengte en de voorruit is fixed, dus daarmee zijn de proporties wel zo’n beetje bepaald.
Kijk maar eens wat een verschillende varianten er allemaal mogelijk zijn.
Hieronder een paar voorbeelden van varianten op hetzelfde thema:
Callaway:
http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=1447
Anteros:
http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=1640
Castagna:
http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=1708
Incognito zegt
@ w0o0dy
Volgens mij doet de basisvorm er echt niet zo toe, custom toveren ze toch alles om?
w0o0dy zegt
@Incognito: je moet ook met je nieuwe body wel aan de regels voldoen anders mag de auto de weg niet op (goedkeuring RDW of een vergelijkbare club) Je kunt daarom niet alles overhoop gooien. Zo moeten crashzones en het basis “chassis” grotendeels intact blijven anders moet je de auto opnieuw laten keuren en evt zelfs crashtests laten uitvoeren…. lijkt me duidelijk dat dat onhaalbaar is bij een project op kleine schaal vanwege de kosten. Stel je voor dat Michiel en co eerst 5 GTO’s zouden moeten bouwen voor de crashtests en dan nog eens 5 voor de klanten… Dat wordt een erg dure hobby dan.
ZwerverRoodbaard zegt
Kan zo uren naar de C2 Corevette kijken zonder me te vervelen :P Laatst ook op een oldtimer treffen stond daar half in trans te genieten ;)
Leuk stukje text trouwens :)
phantom zegt
onafhankelijke achterwielophanging? dat heeft de c4 nog niet eens, laat staan deze
Franco zegt
Echt het geilste Corvette ooit!
Voor al als een carbio in gun-greypaint gespoten!
Geil!!!
Scorso zegt
Mooi… En nu iets over de ’67 Chevrolet Camaro SS?
bozewolf zegt
Die custom Vette’s van die Coachbuilder website. Ik kende Callaway wel, maar die andere twee, halleluja, wat een beauties.
Rob USA zegt
@Michiel van den Brink:Hahaha nee het was meer omdat je ooit een zei dat je niet zo Amerikaans georienteerd was en ik vind dat ( echt persoonlijk) heel jammer omdat ze mooiste (en de meest betaalbare) designs ooit hebben gemaakt!
P.S. Mag het ook een ZR1 zijn?? :)
Michiel_vd_Brink zegt
@ Rob USA: Een ZR1?? Ik durf het bijna niet te vragen, maareh…. Mag ik even? ;)
dekster zegt
Iemand heeft het lumineuze idee om er een boot op te inspireren.
Michiel_vd_Brink zegt
Ah! Bo Zolland is weer bezig!
Jesper zegt
Een Z06 is van alle Vette’s nog het meest geschikt om er een C2 Stingray look-a-like van te maken. Vooral doordat zijn achterruit al eindigt in een punt aan de kont en de motorkap. Je zou eventueel de achterruit af kunnen plakken met vynil (hoe heet dat plastic ookalweer) voor het gewenste split-window effect :P
Carmaster zegt
Er is zelfs nog een raceversie, namelijk de C2 ZO6!!!
Dat was wel een officiele GMauto.
Heeft ook zo rond de 500pk dacht ik.
http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/Spa6HrsRing102007/PA062224.jpg
http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/Spa6HrsRing102007/PA061977.jpg
Verder een geweldige auto, de mooiste Corvette ooit(zeker in 427trim).
Franco zegt
@Jesper,
VINYL?!?
Je bedoelt glasvezel…vinyl is om op de vloer te leggen en erover te lopen… :D
Rob Musquetier zegt
Wellicht voor de liefhebbers deze site met heel veel plaatjes van het Mid-Year (C2) model.
Rob Musquetier
Ontwikkelaar/Webmaster v/d wereldwijde C1, C2 & C3 Registries