De Bugatti Veyron is een geweldig stuk techniek. Mooi kan ik hem niet vinden, maar ik heb een diepgaand respect voor de techniek en de prestaties die Piëch en de zijnen hebben weten te realiseren. Iedereen zei dat het niet kon, dat die auto nooit gebouwd zou gaan worden. Maar ze flikten het toch, en hoe! 1001 pk (afhankelijk van de temperatuur overigens tot 1050 pk) en een topsnelheid van 407,5 kilometer per uur (fabrieksopgave, in 2005 door de Duitse overheid geklokt op 408,47 kilometer per uur) zijn cijfers waar vrijwel alle autofabrikanten alleen maar van kunnen dromen. Naar de honderd knal je in een schamele 2,3 seconden. Toch zijn er een aantal fabrikanten die claimen een snellere auto te hebben. Door de fabrikanten en/of pers werden deze al snel tot “Veyronkillers” benoemd. En laat ik met die term nou een beetje moeite hebben.
Zo claimde Barabus met haar TKR al midden 2006 dat ze een auto hadden die een top heeft van 434 kilometer per uur in combinatie met een 0-100 sprint onder de 1,7 seconden. Tot op heden hebben ze dit overigens nog niet waar weten te maken in een officiële meting. Ook Shelby Super Cars (SSC) beweerde met haar Ultimate Aero TT de Veyron te vermorzelen, en deed dat ook daadwerkelijk in september 2007. Er werd een gemiddelde over twee runs gereden van 411,76 kilometer per uur. Sneller dan de fabrieksopgave van Bugatti van 407,5 kilometer per uur.
Maar waar veel mensen aan voorbij lijken te gaan is het verschil in kwaliteit. Bovenstaande auto’s zijn eigenlijk meer circuitauto’s, geschikt gemaakt voor de openbare weg. Blokken carbon met een stuur, vier wielen en een motorblok. Het enige wat telt is dat je bij je vriendjes kan opscheppen dat je een Veyron eruit trekt bij het stoplicht, maar je doet dat wel in een vibrerende plastic doodskist. Bij de Veyron stap je in een luxe bad van leer en geborsteld staal. Alles is tot in de puntjes verzorgd. De ontwikkelingskosten waren derhalve ook niet voor niets een geschatte 5.000.000 euro per auto. Daar kun je als SSC of Barabus gewoon niet aan tippen. Dat is ook niet erg, maar laten we het dan ook geen Veyronkillers noemen.
Een Veyronkiller? Die is er nog niet. En ik betwijfel of die er ooit zal komen. Natuurlijk zullen er auto’s gebouwd worden die sneller zijn, die harder rond een circuit gaan (wat heb je daar eigenlijk aan in het dagelijks leven) en uiteindelijk zullen er auto’s komen die dezelfde of meer luxe combineren met een hogere snelheid. Vergeet niet dat het pas iets meer dan 20 jaar geleden is dat we voor het eerst de 300 kilometer per uur voorbij gingen in een productie auto. Overigens óók een auto waar geld op toe werd gelegd, waar het om de prestige ging. En óók lelijk, vind ik, maar dat is een kwestie van smaak. Hoe dan ook, harder dan 300, dat was speciaal destijds, maar de eerstvolgende auto die harder ging dan de Porsche 959? Quizvraag, wie weet dat nog? En quizvraag 2: welk merk haalde het eerst de 350? Sommigen van jullie zullen het (uit het hoofd, niet Google) weten maar de meeste mensen niet. De mijlpaal was de 959. De volgende mijlpaal was de 400 kilometer per uur. En dat was de Veyron.
Waar het om gaat is dat er de komende jaren niemand een auto maakt die sneller is dan de Veyron. Niet met een vergelijkbare bouwkwaliteit en luxe uitrusting. En ook al lukt het wel, dan nog is het geen Veyronkiller. De Veyron is nu al onsterfelijk. De volgende mijlpaal ligt bij 500 kilometer per uur. Heren automobielfabrikanten: succes! En maak er dit keer iets moois van alstublieft.
Mr Maserati zegt
Leuk stukje en totaal terecht, de Veyron is (en blijft) gewoon een van de beste auto’s ooit.
(sorry, iets meer dan 200 jaar geleden, moet natuurlijk 20 zijn)
–edit: dank u, is inmiddels aangepast–
FordGt zegt
De temperatuur bepaalt of de veyron 1001 pk levert of meer tot een maximum van 1050. Maar er staat ook ook in je stukje tekst dat hij in een schamele 2,3 seconden naar de 100 km/h trekt. Maar is dit dan met 1001 pk of met 1050? Met 1001 pk is het toch in 2,5 seconden?
En ik vind het een prachtige auto!:p
Weer leuk stukje om te lezen
Kimi NL zegt
Mooi verhaal met een harde kern van waarheid. ben het helemaal eens..
die Ultima Aero TT is gewoon fucking lelijk, je zit in een kuipstoeltje en je hebt een stuur in je hand. voor de rest is het gewoon helemaal zo licht mogelijk enzo..
nee doe mij dan maar een Veyron. een degelijke auto maar bij een stoplicht ben je koning..
of wat ik dan nog gaver vind dan ee Veyron is dat iemand probeerd een auto die al op de markt is de 400 te laten overschrijden(top Secret). ja dat is ook een hele lichte auto enzo maar het is wel gaver.. en natuurlijk nog steeds petje af voor die mensen van Bugatti. hopelijk ooit nog 1 rijden:P
lincoln zegt
er is ook geen Lada Niva killer ..
er is ook geen Subaru Justy killer ..
er is ook geen Fiat Panda killer ..
eigenlijk is er maar 1 killer voor alles .. de consument ..
of liever .. het gebrek er aan ..
robert zegt
In een oude autovisie was een test met allemaal supercars. Waaronderr een lambo countach en een 959. De snelste auto was een of andere porsche van RUF. Heel veel auto’s(alle ferraries en lambos) haalden de 300 niet eens. De 959 haalde 300 en de 2 Rufs 311 en 314.
Ik denk dat de eerste auto die 350 haalde de mclaren f1 was.
kevin zegt
respect, respect
F1-freak (eerst Iemand) zegt
Hoewel ik bij het bericht over 9ff’s “record”een beetje reclame heb gemaakt voor de SSC, moet ik wel zeggen dat ik het eens ben met deze column. Soms vergeten mensen (ik ook, trouwens) dat dagelijkse bruikbaarheid eigenlijk belangrijker is dan hoe snel je de Nordschleife rondt.
LPJ zegt
De eerstvolgende auto die harder ging dan de Porsche 959? Ik gok op de Ferrari F40 ;-)
Toch ook wel een redelijk legendarische auto me dunkt ^^
Jandepandaman zegt
Goed stuk Casper, helemaal mee eens.
Goede morgen trouwens.
Het is inderdaad de combi van snelheid PLUS kwaliteit die maakt dat deze Veyron voorlopig niet verslagen wordt. Er rijdt over Youtube wel meer street-legal plastic rond dat sneller zou zijn dan de Veyron, maar het blijft dan overigens daarom niet minder bewonderenswaardig plastic, leeg, kaal aan elkaar geknoopt en geschroefd materieel waar je als trotse dure bezitter niet in gaat zitten met je tuxedo aan en je opgedofte Dame er naast. Bij de Veyron blijf je schoon en kun je de mechaniciën bovendien in dienst van Bugatti laten- bij de meeste Veyron-killers moet je zo ongeveer zelf mechaniciën zijn om je wagen op de weg te houden.
Dus ja ik ben het met je eens- Zolang merken van klasse als … euh… Spycker of Rolls-Royce geen auto bouwen die de 411 topt, is er eigenlijk geen noemenswaardige Veyron-Killer.
Gert-JandeMan zegt
Ik doe gewoon even een wilde gok. Ik weet niet of deze auto er eerder of later was. Maar ik gok op vraag 1: Jaguar XJ 220
jela zegt
De Veyron is inderdaad een prachtig stukje techniek, en zal ook niet zomaar verbeterd worden door een auto die enkele km/h sneller gaat. Toch vind ik dat veel mensen hier op autoblog (te?) veel aandacht schenken aan uiterlijk en comfort, terwijl het daar niet 100% om gaat. De Weber faster one mag er dan misschien niet uitzien, maar hij is daar dan ook helemaal niet voor gemaakt. En het is niet meer dan logisch dat je minder ‘afwerking’ en ‘luxe’ krijgt als je sneller wilt gaan en minder wilt betalen.
Pomoek zegt
Ben het helemaal met je eens. Met en mits of maar. De Veyron is zo ongeloofelijk duur, wie durft er met zo’n auto ’s morgens om 8 uur over de A2 van Utrecht naar A’dam te rijden en deze dan in Oud west op de openbare weg te parkeren? Dat tast de bruikbaarheid naar mijn idee behoorlijk aan…
LPJ zegt
@Gert-JandeMan: die kwam in ieder geval na de F40 ;)
Overigens vraag nr 2: zou wel eens de McLaren F1 kunnen zijn.
Fact is, zelfs de wagens die niet meteen een mijlpaal breken blijven redelijk legendarisch. Voor de rest ben ik wel eens met je verhaal.
tom zegt
mooi stukje
er zijn mischien wel wagens sneller maar ja dan heb je een plastic doodskist zoals er gezegd wordt
de veyron is en blijft legendarish het is de enige wagen met zo een snelheid en tevens het comfort anderzijds is het ook weer prijs kwaliteit
mooi geschreven casper
bramwillemse zegt
Dit moest inderdaad gezegd worden, Veyron-Killer is een term waar ik ook altijd een beetje met opgetrokken wenkbrauwen op reageer. Het enige dat (in principe) aangevuld / verwisseld moet worden aan een veyron na een run naar de 400+ zijn de de benzinetank en de banden. Dat is toch te bizar voor woorden?
Als je al die andere snellerts ziet, dan krijg je het gevoel dat de auto op exploderen staat en dat de halve motor gereviseerd moet worden na een run naar diezelfde 400+.
leuke column casper :) McLaren F1 was een recordbreker, maar was die de eerste die over de 350 ging? hm, kan wel..
Rick dos zegt
Je reinste bs van de bovenste plank dit stuk.
De reden dat deze auto überhaupt het levenslicht zag is omdat VW een lieve som geld in hun W motoren had gestoken. Dit was begin jaren ’90. Toen werd er al door VAG geropen deze motor kan 1000pk ophoesten.
Veel mesen hoorden het aan zeiden, oké, en gingen weer verder.
Om hun geld terug te verdienen van hun investering in W motoren hebben we heden ten dagen een Bentley die met een W motor rondrijdt en een paar Audi’s en VW’s. Maar om hun claim van 1000 pk en 400km/u kracht bij te zetten had men een geloofwaardige platform nodig. Waarom denk je dat we al die VAG sportwagen proto’s in de afgelopen jaren hebben gehad? Enter Bugatti. Bugatti had en heeft een naam waar men geloofwaardig de bedragen die ze voor deze auto vragen konden verkopen.
Maar laat het duidelijk zijn en zonder misverstand bestaan; De Bugatti is niet meer en niet minder dan een reclamebordje voor de W motor (en dus VAG) en niet voor Bugatti.
Kun je respect hebben voor de techniek? Ja.
Maar zo heb ik ook respect voor de Antonov 225 en z’n totstandkoming. Eerst het vliegtuig gaan bouwen en pas als het te laat is erbij stilstaan dat de hangar waar het gebouwd in werd te klein is.
Zo ook hier, eerst een motor bouwen om vervolgens de meest krankzinnige oplossingen bedenken om dat ding überhaupt de weg op te krijgen.
En dat is waar de Veyron-killers binnenkomen. De centrale claim was altijd meer dan 1000pk én 400km/u. Zij tonen aan dat wat VAG neergezet heeft ook op een andere manier en met minder geld en middelen te bewerkstelligen is. Zij hebben niet de budgetten die VAG wel heeft en ze kunnen al helemaal niet 5 miljoen per auto neerleggen en dan ook nog eens verlies er op draaien. Wat ze wel kunnen aantonen is dat wat VAG claimt “ultiem” te zijn dat helemaal niet is.
autogek zegt
De eerste die 350 is denk ik de XJ220. In mijn superkleine dorpje, ooit stond er een. 4 Analoge foto’s heb ik. Wat een bak!
autoblogger zegt
Rick Dos +1
CasperH zegt
@ Rick Dos: je hebt gelijk, ze hebben die budgetten niet en daarom zullen ze dus ook niet iets bouwen wat de Veyron in de schaduw zet. En ze tonen ook niet aan dat wat VAG heeft neergezet met minder geld kan, je zegt het zelf. Goedemorgen.
@ Lennart: hulde!
@ Gert-JandeMan: bijna, dat was het antwoord op vraag 2.
VonStroke zegt
De Veyron lijk mij inderdaad ook een reclamebord te zijn voor de VW-groep. Allemaal erg leuk maar emotie komt er niet bij kijken. Ik heb respect voor de Veyron als ingenieur-technische prestatie maar daar blijft het dan ook bij.
De enige wagen die in mijn ogen als ultiem is en blijft is de McLaren F1. Deze heeft als enige het recht om zich de meest ultieme vierwieler te noemen op deze planeet. De F1 was dergelijke stap voorwaarts tov alles en iedereen in de motor-branche dat je bij de Veyron maar over een kleine sprongetje spreken kan.
De F1 bergt 3 passagiers, een hoop bagage, is stukken lichter, heeft een quasi half zo sterke motor, pakken minder elektronica en rijdt mss 20km/u minder snel. En dat al in 93/94!
De Veyron en VW groep hebben daar weinig of niets aan toegevoegd. belachelijk veel elektronica, vierwielaandrijving, een motor formaat twin towers, geen bagageruimte, slechts 2 zitplaatsen en over het exterieur spreek ik mij zelfs nog niet uit. Die (nog geen) 30km/h extra is het enige wat ie meer biedt. Een redelijk magere prestatie.
Hetzelfde lot vergaat de kleine bedrijfjes die hun Veyron-killers lanceren. Een hoop carbon met een loeier van een motor en dan maar hopen dat ze rechtuit toppen op een hogere snelheid. Alweer kansloos natuurlijk.
Martijn zegt
eerste auto die 350 haalde Schuppan 962CR
wagen die harder ging dan de 959 ferrari F40
lincoln zegt
even een mededeling van nichterige aard ..
de Veyron kan werkelijk elke kleur of combinatie hebben ..
iets wat alleen de eerste rover 75 nog maar gelukt is ..
Bart_V zegt
@rick dos en casper mooie stukjes
en ik blijf erbij zweren dat dit het ultime auto is op het moment
die 9ff en Ultima Aero TT zin alleen maar gemaakt voor die snelheid te halen en ze allebij lelijk en de 9ff is volgensmij nog nie ens af (kijk die achterkant ;) ) maargoed de veyron is gewoon een brok degelijkheid (denk aan reclame van vw) en een technisch hoogstandje waarbij de bovenste 2 een puntje aan kunnen zuigen
voor mij blijft het gewoon de ultime auto
en jammer dat ik er waarschijnlijk nooit in kan rijden
w0o0dy zegt
@Lincoln: echt waar? Waarom kom je daar nu pas mee? Nou, dan ga ik er toch maar snel even eentje bestellen voor bij die hippe parelmoer schoenen die ik laatst zag staan…..
Timmah zegt
@ Rick Dos,
Hier moet ik je helemaal gelijk in geven.
DAT zegt
@Rick dos
Hoe iets tot stand komt is leuk en interessant maar doet niets af aan de prestatie die VW heeft neergezet. Dat de Bugatti een reclamebord is voor de W motor. Ja, nou en? Nogal wiedes dat het een prestigeobject is. En ik had niet de indruk dat alleen de budgetten hebben gezorgd dat deze auto er kwam. De engineeringcapaciteiten moet je ook in huis hebben om dit te maken.
Verder als een serieuze fabrikant een 1000pk/400km claimt betekent dat dit een bouwkwaliteit heeft die je van deze fabrikant mag verwachten. Dat ook andere mindere partijen proberen deze prestaties te halen is natuurlijk hartstikke lollig bij-effect van deze PK-race, maar geen vergelijk met de Bugatti.
w0o0dy zegt
Niet onbelangrijk als we de “prestaties van VW” beoordelen is dat de meest complexe zaken helemaal niet door VW zijn ontwikkeld…. de versnellingsbak moest door specialisten uitgedokterd worden omdat Vw het niet voor elkaar kreeg…. (hmm zie ik daar nu een duif op VW’s reclamebord schijten?)
Bart_V zegt
@ VonStroke
daar zit ook wat in
lincoln zegt
@wOoOdy .. nee niet echt .. maar na het betoog van de heer Dos is de Veyron ineens een waardeloos prul in de algemene opinie ..
dacht dat dit misschien nog een soort van unique selling point kon zijn ..
een beetje uit medelijde met de Veyron dan maar ..
ikke zegt
Prachtig al die discussie over wat nou beter is en vooral de argumenten waarom.
Ik zeg een ding, ik heb respect voor alles op vier wielen dat hard gaat :)
@Rick dos: VAG hater? Je doet de Veyron af als een stuk vuil zonder enig respect voor de prestatie… hoe veel budget daar ook achter heeft mogen zitten. Deze auto is gewoon een icoon geworden en voor velen een droom! Wees blij dat er nog fabrikanten zijn die zo’n icoon willen bouwen. Een 9ff ofzo iets is heel leuk, maar over 5 jaar kent niemand dat ding nog hoor!
@VonStroke: Ik wil niet zeggen dat de Veyron emotie uit straalt hoor… echt niet. Maar jouw voorbeeld van de Mc Laren F1 vind ik persoonlijk het slechtste voorbeeld wat je kan noemen.
Zo zie je maar hoe nutteloos deze discussie is, het gaat over meningen… ik vind de Mc Laren juist helemaal niet ultiem.
Zoef zegt
Volgens mij claimde de Vector W2 met 360 kmu als eerste die snelheid?
Rick dos zegt
@Casper
Correct me if I’m wrong maar ze tonen toch aan dat je met een auto zonder gazillion radiateuren, niet meer dan twee turbo’s, minder cilinders en minder pk’s ook over de 400km/u kan gaan.
Dus als je mij gelijk geeft en je volgt mijn beredenering dan kun je die beredenering ook doortrekken. Stel nou dat een grote autofabrikant z’n gewicht erachter gooit, denk aan Ferrari, Porsche, BMW, Mercedes etc., denk je dan ook niet dat zij dat puntje van comfort er in de mix kunnen gooien?
@DAT
Wel mijn stukje van de Antonov begrepen?
Rick dos zegt
@ikke
Lezen!
“Kun je respect hebben voor de techniek? Ja.”
Jonas zegt
@rick dos
Wat je daar allemaal vertelt mag dan wel waar zijn maar het heeft niets te maken met deze colunm, tuurlijk is het een paradepaardje voor VW maar dat doet er toch niet toe. Deze auto is een bijzonder stukje techniek punt aan de lijn.
Deze colunm gaat over het feit dat de kwaliteit van een bugatti veel hoger ligt dan zijn “concurenten” en hoeveel dat kost is bijzaak dus uw pleidoois heeft hier niets mee te maken!
Jimmie zegt
@Rick Dos, je vergeet voor het gemak even dat de Veyron naar die snelheid in alle luxe gaat, met een gigantisch comfort, niet om de zoveel 1000 km een engine rebuild nodig heeft en dit ook nog is enorm betrouwbaar doet.
In de ongeleide projectielen die zich Veyron killers noemen 400 rijden is vast doodseng, terwijl dat in de Veyron dat verre van zal zijn.
yissels.com zegt
Helemaal mee eens! Een Veyron zit in een totaal andere klasse. Maar toch is het altijd leuk om te lezen als er weer iemand beweerd dat er een nieuwe veyron killer is.
toyotafreakt zegt
ik dacht dat het de jaguar xj 220 was 220 staat voor 220 mph en dat is meer als 350
W1ck3D zegt
@BVO: toch een kleine opmerking: 9ff is geen type, maar een merknaam zoals RUF of Brabus. De 9ff TRC-91 is een van de geweldige producten van die firma.
Fout zegt
@ Rick dos
Moést er nu een auto bestaan die het hem kan nadoen, die zoveel comfort biedt en tegelijk deze raketprestaties en een toch wel zeer gemakkelijk te bereiken top van +400 km/u (je hoeft er geen F1-piloot voor te zoals hoogstwaarschijnlijk in die andere wagens het geval is) dan zou ik je gelijk geven maar dit is niet het geval; nu is en blijft het gewoon de keizer van alle automobielen voor mij. En wat een verschijning trouwens (in het echt)!
Je weet ook niet hoeveel de ontwikkeling van die paar SSC gekost hebben, waarschijnlijk ook niet weinig, en dan nog, na een paar honderd km’s vallen ze uit elkaar…
Ik heb bvb ook respect voor de mensen die de Airbus A380 ontwikkeld hebben, maar aangezien het hier autoblog is… Heb ik diezelfde bewondering voor de ingenieurs die achter de Veyron zitten!
VonStroke zegt
@Ikke: Het woord ultiem & McLaren F1 in één zin betekend voor mij louter dat die auto het meest aantal aspecten samengebracht heeft in één geheel.
Hiervan kan de Veyron alleen maar dromen, want het enige dat die heeft verwezenlijkt is de 400km/h barrière in een erg comfortabel jasje. Voor de rest vind ik dat ding een en al passiviteit uitstralen. Het is meer een accessoire dan een auto, en daarom komt bij mij het woord emotie sneller terug bij de McLaren dan bij de Veyron.
Laat ons wel duidelijk wezen, wanneer het op échte emotie aankomt dan haalt geen van beiden het tegenover heel wat andere vierwielers.
ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt
Je hebt hellemaal gelijk ,de Veyron is gewoon de Bug van de band en die andere speciale getunde versies,kort om niemand heeft hier een terecht antwoord op ,de Veyron is een statement waar je niet omheen kan
lebastille zegt
Ik ben het in zoverre met het stuk eens dat de combinatie luxe en snelheid niet snel overtroffen zal worden. Toch ben ik eerder voor een auto die sneller kan, zowel rechtuit als over een circuit, als een auto die snel kan en ontzettend luxe is. Die luxe voegt zoveel extra gewicht toe dat de performance er onder te lijden kan hebben. Liever dus een lichtere auto waar alleen de essentiële onderdelen in zitten.
Tombnolz zegt
Helemaal juist!
De Veyron is een luxewagen die harder gaat dan wat ook. Zo’n 9freakyf*ck maakt op mij zoveel minder indruk, bijvoorbeeld. Ok, het gaat misschien een fractie sneller en het ziet er beresterk uit, maar bekijk dat gestripte interieur eens. Beetje zoals een luciferdoosje. Toen ik dat stuur zag, wist ik het helemaal: deze heeft niets, maar dan ook niets te maken met de Veyron.
Stijn zegt
En F40 sneller dan 959, in meeste gevallen niet! Meeste 959’s zijn namelijk niet met de standaard 450 pk voorzien, maar met de optionele 500 (van de 959 Sport). De standaard 959 ging 319 km/u en de sport haalde de 330!
Markus zegt
Hoe weten zoveel wijsneuzen dat een Veyron jaren en kilometers mee kan gaan, en alle andere snelle auto’s zoals de SSC na “een paar honderd kilometer uit elkaar vallen”?
Volgens mij praat je dan ook maar anderen na, uit eigen ervaring zal het niet zijn schat ik zo. En met de kosten voor het onderhoud van je Veyron (daar was eens een topic over hier op Autoblog – een remschijf van 10.000 euro ofzo iets…) kun je waarschijnlijk ook je SSC motorblok elke honderd kilometer reviseren. Dus die duurzaamheid is nogal relatief.
In my opinion: Casper-Rick Dos: 1-2.
vla zegt
Bij de Veyron denk ik altijd aan de Duesenbergs van back in the days. ;) Teringsnel, teringadvanced, teringduur, en nog een paar woorden met tering ergens erin. :P 300 pk in een vooroorlogse auto… Dat is toch wat…
Jandepandaman zegt
Ja sorry hoor Rick Dos, maar ik vind ook dat je de redenering van Casper afkraakt met verkeerde argumenten- So what dat de Veyron Uithangbord Reclamebord is voor VW-motoren en degelijkheid? Als Porsche, Shelby, of Barabus, of McLaren of wie dan ook een auto op de weg zetten en daar X- aan Glorieuze Details en Prestaties aan ophangen, dan is die auto toch net zo goed een Uithangbord Reclamebord voor die merken?
Bij de Veyron is gekozen voor een bepaalde technische oplossing. Strikt genomen zul je op tenminste …tig andere manieren (turbinemotor met reductiebak, opgeklopte Hemi, 2 turbo’s aan bestaand smallblok, andere versnellingsbak opbouw in combinatie met aanpassing van de inspuiting, van de cillinder-layout, nog meer gewichtsbesparingen, andere brandstoffen of raketaandrijving of Warp-drive of verzin het maar…) kunnen komen tot een auto die 415k.p/u kan halen.
Maar bij de Veyron hebben ze voor deze methode gekozen.
VAG bouwde op dat moment de ultieme auto. En ja hij is nog steeds ultiem in zijn combi van technisch kunnen en luxe. En ja natuurlijk zal de ultieme auto ooit overtroefd worden door een nieuwe auto die met het zelfde niveau van luxe en betrouwbaarheid nog harder door de Flitsbarriëre kan. VAG weet dat ook wel- zo gaat de technische gescheidenis van de mensheid nu eenmaal- Ooit was de Gouden Koets door Amsterdam aan het Koningshuis aangeboden ook een Ultieme Koets… Maar ook al is die Gouden Koets inmiddels ruimschoots voorbijgestreefd door andere koetsen en vervoermiddelen, het zal tot in lengte van jaren een icoon blijven van Ultieme GoudenKoetsheid.
Zo ook met die Veyron- Ja natuurlijk is het een reclame-uithangbord voor VAG. En natuurlijk is het in een aantal opzichten en volkomen onmogelijke auto die volstrekt nergens op slaat- Maar het is wel een wagen van 1000+pk meerdan 400k.p/u van een degelijkheidsniveau en een luxeniveau die de lat zo hoog heeft gelegd dat andere autofabrikanten er zelfs na een aantal jaar nog steeds het naspringen na hebben.
Met mijn degelijke nog nooit pech gehad hebbende Panda kan ik voor … wat zal het zijn…? …Pakweg een 100ste van de kosten veel verder komen met meer personen dan je ooit in Veyron zult kunnen. Maar mijn Panda is ook een Uithangbord voor Fiat— Jeeeeh de Oer-fiat-Panda is een Veyron-Killer!!! …?
Nee sorry- Ik ben het niet met je eens, Rick.
Pas als ik een auto op de weg zie die desnoods véél simpeler techniek of juist nog véél ingewikkelder techniek maar vooral met dezelfde kwaliteit en de zelfde luxe én overtreffende prestaties heeft en ook onvermijdelijk Uithangbord voor die autofabrikant is, dan wil ik de term Veyron-“Killer”veer in de mand nemen. En dan nog zou ik het eerder een Veyron-overtroever willen noemen in plaats van een Killer.
robin zegt
@ rik dos:
‘…ze tonen toch aan dat je met een auto zonder gazillion radiateuren, niet meer dan twee turbo’s, minder cilinders en minder pk’s ook over de 400km/u kan gaan.’
Absoluut! Ze zullen nog een pak sneller kunnen gaan, maar die ‘veyronkillers’ (yuk) zien eruit als prototypes voor opt circuit, de Veyron niet. Punt. Porsche reed in de jaren 70 ook al vlotjes over de 400, maar ook in een spartaanse sportwagen (zoals de SSC en die 9ff): de 917..
Wel that’s the big difference met de Veyron…
ok, reclamebordje voor de VAG W-motor, maar wel zo verpakt (ja ik vind em super uitzien, vooral in één kleur by the way) dat ie de tand des tijds zal doorstaan…
Fout zegt
Tja, no offence maar Rick dos zal ook wel een beetje beseffen dat hij maar redenen aan het zoeken was om de Veyron af te breken en die er eigenlijk niet zijn behalve dat het misschien een wat megalomaan project was; maarja is dat dan het verwijt..?! VAG verdient miljoenen euro’s per jaar, ze moeten er toch iets mee doen nietwaar?! Ik vind dat het resultaat er alleszins best mag wezen!
Ik herinner mij trouwens al eens dezelfde discussie gevoerd te hebben met Rick dos en toen gaf hij zich gewonnen, een nobele (en juiste) daad! ;)
Rick dos zegt
@Jonas
Veyronkiller. Wat was het doel van VAG om de Veyron leven in te blazen? Precies 1000pk maar vooral over de 400km/u. Dat dit in luxe moest gebeuren was nooit dé reden.
Als je vervolgens het oorspronkelijke doel van de Veyron kan overtreffen dan heb je een Veyron-killer.
@Jimmie
Nee, dat doe ik helemaal niet.
@Fout
Ik weet in ieder geval dat de ontwikkeling van de SCC niet meer gekost heeft dan Veyron.
V.w.b. je opmerking over de A380 blijkt dat je mijn opmerking over de Antonov niet begreep.
VAG heeft bij het begin al fouten gemaakt bij het creëren van deze auto. Het moest de “ultieme” sportwagen worden. En wat kregen we? Een sportwagen die overgewicht heeft die NIET het ultieme is wat een sportwagen kan brengen behalve dan een top van 400km/u en 1000pk. En waarom hebben we dit gekregen? Omdat VW moest en zou de W16 motor gebruiken. Het eindproduct is een compromis van 400km/u, 1000pk en toch maar wat luxe anders was het helemaal een vreemd verhaal geweest.
@ Jandepandaman
Nee, bij de Veyron is voor een platform (de motor) gekozen waaruit noodgeboren technische (idiote) oplossingen zijn toegepast.
Deze wagen is een omgekeerde wereld beredenering.
@robin
Hij zal alleen de tand des tijds doorstaan omdat hij bekend zal staan als de auto van 400km/u en 1 miljoen dollar.
@Fout
Ikke niet. ;)
tHom zegt
Omdat VW moest en zou de W16 motor gebruiken
Em juist daarom hadden ze eerst de vr6, w12 en de w18 maar vw moest en zou de w16 motor gebruiken. Volgens mij is et wel iets anders gegaan
Mr Hyde zegt
Rick Dos, you’re the man.
Iedereen is inderdaad verblind door de Veyron, juist omdat het het duurste, snelste enz is dat er is. Ze willen gewoon niet accepteren dat ook een klein onbenullig fabrikantje ook met iets kan komen dat de hoofdpunten van de Veyron verbreekt.
Uiteraard is het wel een goede auto hoor die Veyron, anders hadden ze er nu ook niet zoveel van verkocht, en hadden we hier nu wel al tal van berichtjes gehad hoe onbetrouwbaar enz hij is.
Echter, het enige echte unieke en goede aan deze auto is in mijn ogen de versnellingsbak en aandrijflijn. De rest kan verder ook elke fabrikant. Want zeg nou zelf, een beetje lomp gezegd is de motor geen prestatie. Er zijn er genoeg die met minder turbo’s meer PK kunnen krijgen en een vergelijkbare betrouwbaarheid. Eigenlijk is het blok zelfs opgebouwd uit 4 licht opgevoerde GTI blokken, eventjes heel lomp gezegd dan.
Verder de luxe voegt inderdaad niets toe, behalve dat het de klantengroep vergroot, daar is het dus inderdaad ook voor gedaan. Want er zijn nu eenmaal minder mensen te vinden voor een 400+ auto waar je voor getraind moet zijn en niet zo instapt en wegrijd, dan voor een die zelfs elke beginnende bestuurder en weinig rij-ervaring kan besturen.
Mijn punt, Veyron is geen icoon, maar een van de zoveel auto’s die weer eens sneller dan de rest was.
Emmanuel zegt
@Rick Dos
Ach 400 km/u en 1000pk konden ze al in 1932(!!)… Als dat de ‘uitdaging’ was geweest voor VW, zou het wel extreem zielig zijn.
Nee de bedoeling was uiteraard om dit te realiseren in een auto die 200.000km mee kan, slechts om de 20.000km op onderhoud moet, voorzien is van alle mogelijke luxe en aan 400km/u niet het minste trillingkje of vreemde beweging maakt.
En dáár zijn ze op een ongelofelijke manier in geslaagd, en is geen enkele andere autoconstructeur tot op heden gelukt. Meer nog, er is zelfs geen enkele auto die aan 320 even stabiel rijdt als de Veyron aan 400.
Gerrit zegt
Ik geloof dat ik ook liever 2 seconden langer over een rondje Nordschleife doe in een comfortabele Veyron dan in 1 of andere rammelbak die sneller is..
Pieliej zegt
Ik ga totaal mee met je column.
De Veyron is luxe, comfort, snelheid en lelijk.
En inderdaad, zo’n SSC mag geen Veyron-killer genoemd worden, met dat interieur.
ZonParaplu zegt
Of de veyron nu een reclame bord is, het is het meest ontwikkelde bord.
Als je 400+ gaat moet geld niet uitmaken, je moet er alles aan doen om de mensen in die auto veilig die snelheid (heel afentoe) te laten halen.
Emmanuel schrijft,
10 May 2008 om 13:33
@Rick Dos
Ach 400 km/u en 1000pk konden ze al in 1932(!!)…
Volkomen gelijk, in de spitfires (latere varianten) zaten motoren in met meer dan 1000PK.
Ik denk dat 1000PK+ niet moeilijk te halen is, en 400 ook niet.
Om het in een zee van luxe, kalmte en zekerheid te doen als veyron kan voorlopig nog geen ander en daarom bestaan er geen veyron killers.
Mooi artikel!
MGT zegt
@Rick Dos Volgens mij mis je een aantal requirements van Piech in dezen. Het was niet alleen te doen om de 400km/u en 1000+PK, de veyron moest de luxe en stijl van de Bugatti’s van weleer uitstralen EN de bouwkwaliteit en duurzaamheid moest VAG-waardig zijn.
Jammer dat je dit niet mee neemt in je comment.
Overigens is vrijwel elke recordbrekende auto een uithangbord van het bedrijf erachter en bij super sports cars wordt er maar heel zelden winst op gemaakt (veel van de kleine bedrijfjes zijn er aan onder doorgegaan en ook de Carrera GT, SLR, XJ220, ed zijn verliesgevend geweest). Het zijn prestige objecten en dat juist het mooie eraan!
Rick dos zegt
“Volkomen gelijk, in de spitfires (latere varianten) zaten motoren in met meer dan 1000PK.” :shock:
Appels…peren….
@tHom
Dat zal heus wel maar ik neem aan dat dát niet mijn punt was.
@Emmanuel
Je begrijpt wel dat deze motor en de claim in een tijd was ontstaan dat we bijv. een M3 hadden met 286pk en een gelimiteerde top van 250km/u. En dat dat gegeven al “waanzinnig” werd betiteld?
Maar ik begrijp dus nu dat de Veyron gecreëerd was om 200.000km mee te kunnen rijden…duur dagelijkse commute, niet?
En iedereen heeft het hier steeds over luxe en snelheid. Alsof dát een ultieme sportwagen definieërt. Maar uh, als je dan zo graag luxe en snelheid wilt. Waarom dat niet een Bentley GT of z’n afgeleide Flying Spur?
Als ik aan de ultieme sportwagen denk dan moet hij inderdaad alles van de weg blazen wat er is, en dus ook op een circuit. Als daar vervolgens luxe bij kan komen is het leuk maar niet nodig. En dat doet deze auto gewoon niet.
SimonMc zegt
Pfff…So what…Hoeveel jaar hebben ze die veyron niet uitgesteld wegens problemen.
En zeker als je al weet hoe lang ze dat blok al niet hadden liggen.
Dat befaamde W16 blok lag al in 1999 ( of zoiets ) in de bentley hunaudieres concept.
VW heeft er ongelofelijk veel geld in gepompt, en hoeveel dingen van die veyron hebben ze eigenlijk zelf ontwikkeld?De versnellingsbak?Vergeet dat maar.
Een veyron killer maken is niet moeilijk.Alleen wilt geen enkele fabrikant er 10 jaar een fortuin aan ontwikkelingskosten in steken.
De veyron is gewoon show.En het beste bewijs daarvan is de prijs.Hoeveel verlies lijden ze niet op elke veyron?Maarja, bij zo’n gigantisch concern als vw maakt dat toch niet echt uit.
En zo’n supercar is het ook niet hoor, kijk maar naar zijn tijd op de nurburgring.De veyron is goed in een recht stuk, en het verlies in de bochten compenseert hij dan met een fenomenaal acceleratievermogen en topsnelheid.Maar goed ja, met 10 radiators, 4 turbo’s en een motorblok dat de helft weegt van een lotus elise is dat ook geen mirakel te noemen.
Rick dos zegt
@MGT
Nee, dat was het niet. VAG bezat Bugatti niet eens op het moment van de 1000pk en 400km/u claim.
Rick dos zegt
Dat zal heus wel maar ik neem aan dat dát niet mijn punt was.
Moet zijn:
Dat zal heus wel maar ik neem aan dat je begrijpt dat dát niet mijn punt was.
Cemro zegt
Kan nou niet 1 merk een beetje zijn best doen om een mooie, luxe en tergelijketijd ook bloedsnelle auto te maken.
ik bedoel veel merken scheppen op over van die auto ’s die de 400 of de 350 halen maar de meeste van die auto’s zijn of spuuglelijk of onbetrouwbaar of etc.
en die merken die wel hun best doen en mooie, luxe auto’s maken kunnen de 300 weer niet halen laat staan de 400
Is snel, mooi, lux en betrouwbaar nou onmogelijk samen te voegen?
Bartholomeo zegt
had BMW de veyron gebouwd onder de naam bugatti dan ging de heer Dos wel volledig akkoord gaan met de visie ;) , geintje, elk zijn mening hierover natuurlijk.
Ik vind het persoonlijk een prachtig stukje techniek en over-engineering waar ik zonder schaamte mee zou rondrijden :)
330d zegt
@ Rick dos
ik begrijp echt niet hoe jij de veyron geen supercar kunt noemen. Je hebt er zowiezo niet ingereden.Ik meen mij te herinneren dat er een filmpje was op youtube van een coureur die zei dat de veyron het meest dichtbij een f1 auto kwam op gebied van rijervaring (misschien dat iemand een link kan neerzetten). Als ik een f1 coureur hoor zeggen dat het op een f1 auto lijkt, dan noem ik het wel een supercar.
Heyhuub zegt
Die vergelijken van dat de Bugatti helemaal niet zo indrukwekkend is in vergelijking met de Mclaren F1 begint ook een beetje afgezaagt te worden.
Zo kan ik ook beginnen over dat de Mclaren F1 helemaal niet zo indrukwekkend is in vergelijking met bijvoorbeeld de RUF CTR Yellowbird. Deze haalde de 330 al in 1987 met 200pk minder uit een half zo groot LUCHT gekoeld blok.
Michael zegt
casper,
Bugatti EB110 GT
RenesisHP zegt
@330d.
Dan was dat wel een hele maffe of goed gesponserde coureur.
De Veyron is wel degelijk een Supercar, alleen zijn de concurrenten een Hypercar. There’s the difference.
De Supercars zijn de snelle goed berijdbare en toegankelijke monsters.
De Hypercars zijn de absolute coureursbeesten waarmee je op het circuit en dergelijke met veel ervaring de Supercars helemaal zoek rijdt en waarmee je als onervaren rijder je eigen hartstikke dood rijdt.
There’s the difference. ;)
X043 zegt
jaja mooi mooi maar hij roest well snell onder de vleugel nie?xD
RenesisHP zegt
Als aanvulling.
Ik vind de Veyron uniek vanwege het feit dat de auto de prestaties van een Hypercar heeft gecombineerd met het bedieningsgemak van een Supercar en de luxe van een limo.
Alleen betekent dit ook dat het een groot compromis is.
De overige auto’s zijn dus geen Veyronkillers kwa compromissen, maar puur kwa snelheid.
Scuderia zegt
Ik zelf denk dat de CCXR hem kan verslaan, maar geen één auto kan tippen aan de Veyron gewoon heel veel respect voor Buggati en Volkswagen
niek zegt
Had die schommeling tussen 1001 en 1050 pk niet te maken met het feit dat vw never nooit het vermogen op de pk nauwkeurig kan leveren en dat die schommeling 50 pk kan zijn? Daarom streefde vw volgens mij naar 1050 pk om er zeker van te kunnen zijn dat de veyron met MINIMAAL 1001 pk geleverd kon worden
lincoln zegt
tuurlijk is Bugatti al 100X failliet ..
met auto,s aanbieden voor onder de kost en ontwikkelings prijs kan dat ook niet anders ..
en is het een reclameboord voor VAG ..
Nike/Adidas/Elmex/Dash3in1/Senseo en dus ook VAG hebben een reclame-budget ..
en op deze manier nog best wel goed besteed lijkt me ..
JelleT zegt
Naar mijn weten is de Ferrari 288 GTO (1984) de eerste die harder dan 300 ging. Als je Callaway meerekent met hun getunede Corvette Sledgehammer(1988) was dat de eerste die door de 400km/u (409,90) grens ging. Waarna ook Vector de 400km grens claimde met de WX3 Twin Turbo (1992). Maar goed als er nou eens een officieel lijstje komt met snelheden ipv. dat iedereen gaat roepen de snelste te zijn.. dat zou het wat makkelijker maken.
Trabbi zegt
Leuk te weten dat VW alle VW-kopers heeft uitgemolken om een paar superrijken een Veyron goedkoop te kunnen verkopen. Die mensen hadden net zo goed het vijfvoud van de aanschafprijs kunnen neerleggen, maar het is toch makkelijker veel mensen een beetje meer te doen betalen. In dat opzicht is de Veyron een walgelijke wagen.
Trabbi zegt
@ 330d
F1 coureurs hebben er ook wel wat van mee om te zeggen waar ze voor betaald worden…
lincoln zegt
@Trabbi .. ga eens staan ..
kijk eens naar beneden ..
naar die spullen aan je lichaam ..
allemaal van fabrikanten die reclame maken omdat jij dat betaald hebt ..
Trabbi zegt
In dit weer ben ik naakt!
WizardOfOss zegt
Ach, eigenlijk is het heel simpel: een auto is pas een Veyron-killer wanneer Captain Slow er harder mee durft te gaan dan met een Veyron…
CasperH zegt
Rick dos schrijft,
10 May 2008 om 11:32
@Casper
Correct me if I’m wrong maar ze tonen toch aan dat je met een auto zonder gazillion radiateuren, niet meer dan twee turbo’s, minder cilinders en minder pk’s ook over de 400km/u kan gaan.
Dus als je mij gelijk geeft en je volgt mijn beredenering dan kun je die beredenering ook doortrekken. Stel nou dat een grote autofabrikant z’n gewicht erachter gooit, denk aan Ferrari, Porsche, BMW, Mercedes etc., denk je dan ook niet dat zij dat puntje van comfort er in de mix kunnen gooien?
Als mijn oma wieltjes had, was ze een karretje geweest. Maar ze heeft geen wieltjes. Ik doe niets af aan de prestaties van de SSC of Barabus: knap werk. Maar het prijsverschil straalt er dan ook wel heel erg vanaf, dat zul jij ook moeten erkennen. Natuurlijk zouden de door jou genoemde merken met een grote fabrikant achter zich ook vergelijkbare kwaliteit en klasse kunnen hebben als de Veyron. Porsche heeft zelfs al eens een vergelijkbaar kunstje van Bugatti geflikt (300+, 959, ook verlies op elke auto, ook reclamebord voor het merk) en natuurlijk kunnen ook Ferrari, BMW en Mercedes kunnen iets dergelijks doen, maar ze hebben het niet gedaan.
Het uitgangspunt was een 400+ km/h en 1000+ pk auto die bruikbaar was en makkelijk rijdbaar. En dat is ze gewoon als eerste gelukt, klaar. In een Veyron kan je je ook nog een beetje makkelijk naar de golfclub, zowel qua rijeigenschappen als qua uitstraling, dat is ook wat waard. Er is (nog?) niets vergelijkbaars (prestaties + uitstraling + kwaliteit) op de markt, zo simpel is het. Was het maar zo, ik zou het geweldig vinden. Een 400+ BMW met de looks van de CS concept zou geduchte concurrentie kunnen zijn, en een stuk mooier wat mij betreft.
Maar de volgende mijlpaal staat bij 500 km/h, let maar op. Over 20 jaar is de Veyron nog steeds bekend, maar die SSC of Barabus, die kent waarschijnlijk bijna niemand meer. En stel dat één van bovengenoemde merken een Veyron-achtig project doet in de tussentijd, dan zal ook dat een klassieker worden (kijk maar naar de F40, de XJ220, de McLaren F1) maar de mijlpaal blijft de Veyron.
JPM zegt
@ Rick dos
Ach wat een gezeur over wanneer die claims waren en of het alleen maar reclame van VAG is. Feit is dat jij anti VAG bent en dat ontzettend doorschemerd in je reacties over de Veyron. Ander feit is dat dit de eerste productie auto is die de 400km/h grens heeft bereikt en het een fenomeen is. Geen feit maar een mening is dat dit wat mij betreft de beste auto ter wereld is. En dan beste in de zin van ‘meest complete.’ Je kunt ermee fileparkeren in een stad, je kunt hem als woon werk auto gebruiken maar je kunt er ook 400km/h. Verder is het een pracht van een ding, vooral wat het interieur betreft. A milestone!
lincoln zegt
@Trabbi .. goed kijken .. ook achter je navel .. ze je wel allemaal Lays chips en Coca cola ..
wilco zegt
De 500 wordt alleen gehaald door auto s met straalmotor. Of met hele circuit achtige bouw. Niet met een Veyron achtige. Simpelweg omdat het verbruik in zo n Veyron al absurd hoog is (tank raakt in 18 min leeg). Qua techniek en dergelijke ben ik t wel eens dat er niemand meer is die dit overtreft.
Ik zou de Veyron de snelste GT noemen. Geen echte sportwagen, want in de bochten is ie kansloos.
Jandepandaman zegt
Rick Dos- “En iedereen heeft het hier steeds over luxe en snelheid. Alsof dát een ultieme sportwagen definieërt. Maar uh, als je dan zo graag luxe en snelheid wilt. Waarom dat niet een Bentley GT of z’n afgeleide Flying Spur?”
Ja maar jongen als je zo gaat redeneren is er maar 1 “ultieme superauto” te bouwen en die moet dan straatlegaal lijken op óf een F1 wagen en dan kom je uit op een Caparo T1-achtige, óf op een Le Mans-auto zoals http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.driverdynamics.com/news/wordpress/wp-content/uploads/2007/01/PUG%2520LM%25201.jpg&imgrefurl=http://www.driverdynamics.com/news/wordpress/20070115/peugeot-reveals-908-le-mans-race-car-and-announces-driver-line-up.htm&h=896&w=1417&sz=146&hl=nl&start=51&tbnid=0R6AhzfQDENrCM:&tbnh=95&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dle%2BMans%26start%3D40%26gbv%3D2%26ndsp%3D20%26hl%3Dnl%26sa%3DN en indergelijke auto’s mag jij rustig in je brandvrije race-overall met helm op gaan zitten om niet onder de olie en ellende op je cocktail-nette pak weer uit te stappen met volkomen verkreukelde dame aan je zij omdat zij amper langs de rolkooi kon geraken uit de Spartaanse bijzit.
De grap van een Veyron-standaard voor op de weg is nou juist dát je niet alleen maar in een straat-legale circuit-wagen rijdt, maar in een luxe-wagen die het óók kan.
En ik blijf er bij- Een auto afbranden omdat hij Uithangbord Reclamebord zou zijn voor een merk is de grootst mogelijk larie want dat is elke merk-auto die over de weg rijdt. Zelfs een lullige Japanse Nies op 4 wielen Cuore is dat nog, maar dan op heel andere gronden- Elke merk-auto is dat wel op de één of andere manier, anders brengen ze uiteindelijk geen geld in de la. De énige auto die misschien géén Uithangbord Reclamebord zou hoeven zijn, is van die ene excentrieke rijke persoon die heeft besloten zelf met eigen handen een monster te bouwen volstrekt volgens zijn of haar eigen iedeeën en met de middelvinger hoog en krachtig naar de rest van de wereld opgestoken over wat die er vervolgens van denkt. En dan mag jij mij die auto aanwijzen, maar ik garandeer je dat dat geen merk-auto zal zijn.
“Nee, bij de Veyron is voor een platform (de motor) gekozen waaruit noodgeboren technische (idiote) oplossingen zijn toegepast.”
Ook hier ben ik het niet met je eens- Als techneut kun je ook stellen dat men bewust heeft gekozen voo dit bepaalde platform zodát men de uitdaging kreeg om naar niet zo zeer idiote als wel interessante oplossingen te zoeken. Dat daar vervolgens bepaalde keuzes bij zijn gemaakt waar je wel of niet achter staat, is weer wat anders. Maar idioot? Nee- keuze voor bepaalde oplossingen.
Neen Heer Dos- Ik blijf er bij dat dit maal U den plank volkomen mis slaat.
Kijk- Laat één ding duidelijk zijn voor mijn deel- Het uiterlijk van de Veyron vind ik slap, met de gekozen lichthandel en uitlaatpartij en spiegeltjes en zo- Die geven mij het gevoel dat ze er uit bezuiniging zo aan geplakt zijn- De auto was technisch helemaal doordacht en toen waren de vormgevers nog bezig en toen was het van “Ooooooh Shit- de geldkraan is leeg en de tijd is om, gauw zet die twee stagiairs nog even aan het werk zodat we daar voor een habbekrats nog gauw klaar mee zijn”. En zo lijkt mij die auto afgemaakt. En dat vind ik dus vreselijk zonde- De Veyron is in zijn vormgeving nog niet af- Daar hadden ze nog extra tijd en geld in moeten pompen.
wilco zegt
Een mooie sportwagen die concurrentie overal wegvaagt is nog steeds de Mclaren F1, die is op de Nurnburgring nog steeds sneller dan de Veyron wedt ik. De Veyron is denk ik vooral n soort luxe auto geworden, met prestige. Wel leuk, maar sportwagen is niet t juiste woord.
carlos zegt
net alsof jij ooit , met een veyron door de straten heb gereden..
Rick dos zegt
@330d
Ik zeg niet dat het geen supercar is.
@Casper
Ik zie dat je het niet snapt. But no problem.
@JPM
Dit heeft niets met anti-VAG of wat dan ook te maken.
Maar goed, als we dan toch op die kinderachtige toer moeten gaan…
Feit is dat jij een Veyron fanboy bent en dat ontzettend doorschemerd in je reacties over de Veyron.
En?! Hebben we er wat aan?
Jan C. zegt
Daarbij heeft Rick niet eens gelijk. Volkswagen had namelijk ook een heel andere wagen kunnen bouwen, maar men wou hem perse qua carrosserie niet te veel laten afwijken van het prototype van de Veyron.
Men wou namelijk voorkomen dat hetzelfde zou gebeuren als bij de Boxter van Porsche, waar het prototype heel erg afweek van de uiteindelijke productieversie.
De vele sportwagens waar Rick naar verwijst zijn ook nogal zwak. Je hebt de W12 of Nardo en de Bentley. Men had er voor kunnen kiezen de Hunaudieres van Bentley te produceren maar men vond het niet passen bij de merknaam.
Volkswagen wou wel graag een reclamebord hebben, maar niet voor de W-motor (De Phaeton is een voorbeeld waaruit blijkt dat VW een sportwagen ook onder eigen naam had kunnen uitbrengen)
Rick dos zegt
Je vergeet de Avus. Zo zie je dat ze op zoek waren gegaan naar het juiste platform.
Zoals ik ookal in mijn comment aangaf. En als je mijn andere comments leest dan verwijs ik ook al naar de Phaeton en Audi.
Jan C. zegt
Dus Rick, de Avus van begin jaren ’90 heeft wat te maken met de door jou genoemde proto’s van eind jaren ’90? Alas men reclame wou maken voor het W-blok had men dat zonder problemen met de naam Volkswagen gedaan (Zie: Phaeton – logischer was die auto als Audi te verkopen, platformwise)
Rick dos zegt
De Phaeton en bijv. de Passat W8 zijn/waren ook zulke successtories.
hans zegt
Ordinair ding die niks met een bugatti te doen heeft.
d0lf zegt
ik vind 450 km/h ook wel een mijlpaal, maar ik ben bang dat dat nooit gaat gebeuren vanwege het verbruik en de hele milieu hype.
Jan C. zegt
@Rick Dos: Dat wist men toen nog niet…
@hans: van doen heeft
JPM zegt
@ Rick dos
Niets met anti VAG te maken?? Geloof je dat echt?
Ja ik ben een Veyron fanboy en jij niet en dat is prima, maar bij elk stuk dat over de Veyron gaat begin jij weer over VAG en dat het maar reclame is en dat het niet veel voorsteld. We weten dat het reclame is, nou en? Praise VAG voor het Veyron-project whatever de reden is.
Euphoric zegt
Weinig nut om nog te reageren op Rick Dos, altijd hetzelfde verhaal.
Zodra iets met VAG te maken heeft moet het in een”negatief” daglicht gesteld worden. Het wordt een beetje saai, je subjectiviteit straalt ervan af en het weerhoudt me meestal al om reacties te lezen als het gaat om Audi en VAG stukjes. We weten inmiddels dat je autokennis hebt en dat BMW erg goed is, geniet er maar van.
Feit is gewoon dat de Veyron voor de kinderen van nu een droomauto is (zal worden) zoals bijvoorbeeld de F40 voor mijn generatie is.
Mooi artikel en het is simpelweg de waarheid, geen alledaagse productieauto haalt hetgeen de Veyron haalt. Schoonheid is natuurlijk iets subjectiefs….
Heyhuub zegt
@Wilco
Clarkson vond de Veyron sturen als een Lotus Elise
Tiff Needle was onder de indruk van het weggedrag.
Bij Evo magazine konden de Enzo en Zonda F de Veyron in de bochtige wegen niet bijhouden tijdens een road trip met deze wagens.
Chris Harris had geen moeite om de 911 GT3 RS af te schudden die alles gaf om hem in de Veyron bij te houden over boctige bos wegen.
Niet te beginnen over het feit dat het record van 0-160-0 km/h op naam van de Veyron staat.
En jij loopt lekker te bazelen dat de Veyron kansloos op het circuit is.
Kan jij mij trouwenseen tijd van de Mclaren over de nurburging laten zien?
Rick dos zegt
@JPM en Euphoric
O, oké, dat is het. Het is niet gewoon mijn mening over deze auto. Nee, het is mijn zogenaamde anti-VAGnes. Oké, duidelijk. Next.
“Niet te beginnen over het feit dat het record van 0-160-0 km/h op naam van de Veyron staat.”
Laten we daar inderdaad niet over beginnen, want de laatste keer dat ik keek was dat nog in handen van de Ultima GTR
w0o0dy zegt
@Heyhuub: leuk roepen dat iemand bazelt, maar dan moet je wel juiste cijfers quoten…..De Veyron het record voor 0-160-0? Laat daar maar eens het bewijs voor zien dan, want bij mijn weten doet de Ultima dat in 9,4 en komt de Veyron niet verder dan 9,9….
Dat JC zei dat het ding rijdt als een Elise dat is “a figure of speech” een analogie, geen feit dus.
Aangezien NIEMAND betrouwbare circuittijden voor de Veyron overlegt blijft het gissen. Je zou verwachten dat als die auto dat werk echt onder de knie had, dat men die pr-kans niet voorbij had laten gaan. Het feit dat er geen circuittijden naar buiten komen betekent in mijn ogen dat niemand het probeert of dat de tijden zo belabberd zijn dat niemand met een Veyron ze in het openbaar wil hebben. Geef toe, je staat ook behoorlijk voor l*l als je 1,8 miljoen hebt betaald voor de snelste auto ter wereld en een Corvette Zo6 van een tonnetje rijdt je zoek…..
Baztrd zegt
Had het niet beter kunnen zeggen dan Casper hier doet, de veyron is in a league of it’s own.
Baztrd zegt
Oh en @ w0o0dy: Naar mijn idee gaat het bij een veyron niet om circuittijden, daar is’ie niet voor bedoeld. Op de openbare weg, als “normale” auto, dat is waar de veyron heerst, er is simpelweg verder niets zo snel, zo luxe en zo bruikbaar tegelijk.
Benjamin1 zegt
Op de een of andere manier vind ik de Veyron een echte amerikaanse muscle car. Veel cubic inches, gaat hard zolang het asfalt recht is en een hoge topsnelheid. Waarom heeft VAG de Veyron nooit losgelaten op de nurnburgring of bij Topgear, zijn ze misschien bang voor de te langzame rondentijden?? Ten tweede is de styling ook niet echt mooi, zo zal niemand hier zeggen dat hij de Veyron als mooiste auto ooit ziet. Daarnaast is de combo van luxe en prestaties ook niet echt voor de hand liggend. Als je als fabrikant het doel stelt een zo goed mogelijke sportwagen te maken, dan zorg je voor een auto die bv de Ferrari 430 Scuderia verpletterd, dat is namelijk het summum van een ”sportwagen”. In dat opzicht faalt de Veyron, het is in mijn ogen net niet wat ik voor ogen had.
@ Rick Dos
Over dat reclamebord vind ik een beetje een open deur. In feite is elk topmodel toch een reclamebord. Denk bv aan de FXX, PURE reclame voor het steigerende paard, een show van wat wij wel niet in huis hebben, wat wij wel niet kunnen, of de 430 Scuderia, ”ontwikkelt in samenwerking met ene meneer M. Schumacher, die gast die vroegah wel eens rondjes reed in een F1 wagen.
w0o0dy zegt
Nog even een feitje over de Veyron en z’n “legendarische” wegligging…..
op de Prescott Hillclimb (het terrein is eigendom van de Bugatti owners club) reed de Veyron een 46,39….. ter vergelijking….. het record voor de straatlegale productie auto’s boven 2 liter staat op 46,76 en dan hebben we het over Subaru Impreza’s, Audi quattro’s, Celica GT4’s….
Nog even lachen? Het record voor de klasse B2 (gemodificeerde straatlegale productie auto’s) staat op naam van een 1800cc Caterham 7 met een tijd van 47,32.
dekster zegt
@w0o0dy
Ik kan je verzekeren, ik lig plat.
Misschien zit het verschil in de banden, 400kmh vereist volgens mij toch best harde bandjes…
Jan C. zegt
@Wooody: 46.39 is sneller als 47.32 en 46.76, waarbij een heuvelklim nou niet echt een racebaan is… daarbij is een analogie niet een feit, inderdaad, maar als een BVeyron het gevoel van een veel lichtere Lotus heeft en de quotes van verschillende onafhankelijk magazines en bestuurders aangeven dat de wagen een goede wegligging heeft… Volgens mij wil VW de Bugatti niet als racewagen maar als GT-wagen met hoge snelheid presenteren. Racen zou het verkeerde beeld geven.
w0o0dy zegt
@Jan C: Dat het sneller is dat moge duidelijk zijn, maar het scheelt maar weinig. Een 1800 cc Caterham 7 is nou ook niet direct een supercar en die zit er maar een seconde achter. Dus is de wegligging van de Veyron niet zo brilliant als sommigen ons willen doen geloven. Die Caterham komt niet boven de 200pk uit en het gewicht is minimaal 600kg. Daarmee blijft de auto ver achter op ieder rechte stuk. Dat betekent ook dat de Caterham het op het remmen en in de bochten moet winnen….. in de bochten dus want tegenover de Veyron is de auto met relatief smalle banden, geen abs en een laag gewicht kansloos als het om de remweg gaat.
De veyron zal best een goede wegligging hebben… maar mensen denken dat enorm veel vermogen een snelle rondetijd oplevert op het circuit… ik denk dat tegen echte supersportwagens de Veyron het gewoon aflegt als het om bochtjes gaat…. niet omdat de auto gevaarlijk is, te weinig grip heeft of wat dan ook, maar gewoon omdat de cetrifugaalkrachten de auto naar buiten zullen duwen en de electronica de auto op koers houdt binnen de grenzen van wat de auto kan… en dat is snel, maar het kan sneller….. Ultiem misschien, ultieme supersportwagen? Nope dat denk ik niet.
vincent996 zegt
Laten we niet vergeten dat je met de Veyron ook het gemakkelijkst optrekt naar welke snelheid dan ook. Een GT9 of een SSC kan theoretish wel sneller (optrekken), maar vergeet niet dat dit tijdens optimale omstandigheden zijn met een heuse coureur achter het stuur. Probeer aan een stoplicht sprint met een van deze zogenoemde veyronkillers maar eens proberen om een veyron te verslaan. Het zit er natuurlijk dik in dat je gigantische strepen achter je laat, met de erbij horende snelheidsverlies. Met de 4wd en DSG van de Veyron is het praktisch onmogelijk om die eventjes een poepie te laten ruiken. Dus, pas als er een auto is die keer op keer, ongeacht wie er achter het stuur zit, sprint tijden van onder de 2,5s kan waarmaken, dan krijgt het mijn diepe respect. Zo niet, f*** off and try again. :p
myway zegt
Perfect stukje, zat er eigenlijk al op te wachten tot het geschreven ging worden ! Volkomen op zijn plaats, want mooi of niet (ik blijf ‘m prachtig vinden), de Veyron is gewoon een klasse apart !
Edo- zegt
“Iedereen zei dat het niet kon, dat die auto nooit gebouwd zou gaan worden. Maar ze flikten het toch, ”
dus iedereen zei dat ze die auto ooit gingen bouwen maar ze flikten het toch? Maak ik nou een belachelijke fout na al die biertjes van vanavond of heb ik het goed haha verder mooi stukje
9000cse zegt
Voor het “gigantische” bedrag van DM 100,- (+/- €50,-) nam de VAG de rechten en de merknaam van Bugatti over en daarmee een enorme verplichting aan de historie hiervan.
Iets dergelijks doe je als één van de grootste autoproducenten ter wereld natuurlijk niet, om het in portfolio te houden. Daar wil je en doe je iets mee.
De buitengewoon ambitieuze Ferdinand Piëch wist donders goed wat hij ermee wilde: De meest exclusieve en prestigieuze sportwagen bouwen, die er bestaat, om eer te bewijzen aan de onovertroffen reputatie van Ettore Bugatti.
De voorwaarden werden zeer minitieus samengesteld en de auto moest aan de allerhoogste verwachtingen voldoen. Aanvankelijk waren er zo’n grote problemen, dat het project bijna moest worden afgeblazen. Vooral transmissie, koeling en duurzaamheid moesten sterk verbeterd worden. Maar dan ken je Piëch niet. Wat deze man voorheeft zal er komen, al moet je dwars door een betonnen muur heen.
Ook is er uitvoerig onderzocht wat de potentiële klanten willen. Resultaat: Naast de (vele) topklasse auto’s, die ze al bezitten, een superbolide met aanzien, aperte luxe, gigaprestaties, kwaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid.
Het verdient slechts applaus, wat VAG hier heeft gepresteerd, want anderen kunnen dan wel proberen deze Veyron te overtreffen, het geheel zullen zij om financiële redenen nooit kunnen evenaren. Ere wie ere toekomt.
En daarom verdient Casper met deze story ook alle lof.
JzAero zegt
Helemaal mee eens!
Wel een klein ding, wat heb je aan 400km/u in het dagelijkse leven dan?
Maar inderdaad, niemand zal de veyron ‘killen’ in prijs/kwaliteit + pkverhouding.
Want dit is niet een of andere uit elkaar gehaalde (of in elkaar gezette) auto die alleen gebouwd is voor het 400km gebeuren.
De veyron heeft nog de luxe uitstraling die een exoot moet hebben.
Jandepandaman zegt
Hey Casper- Top man!
Er zijn hier op Autoblog belangrijker discussies geweest die een stuk minder reacties hebben gegeven- Dit was een goeie van je!!!
sebastian zegt
jammer dat er een w motor in de veyron zit.
als volkswagen echt tot het gaatje zou gaan dan hadden ze alles wat naar volkswagen riekt moeten herinterpreteren en omzetten naar bugatti maatstaven.
zo een w motor is teveel een volkswagen derivaat.
peekaa zegt
mooie colum en een geweldige auto
Bertus zegt
Er bestaat wel degelijk een Veyron killer: http://www.zibb.nl/10117716/Auto-nieuwsbericht/marterrichtravageaanondermotorkap.htm
w0o0dy zegt
Voor de fans… de ruim 13 minuten van Fifth Gear (Tiff) tijdens een fabrieksbezoek en natuurlijk mag hij er mee rijden….
http://videos.streetfire.net/video/Road-test-and-track-test-of-the-bugatti-veyron_131894.htm
hans zegt
geniet van je Veyron Mister bean.. ik weet dat je er ene hebt.
Heyhuub zegt
Ok de Ultima is sneller, maar is dat uberhaupt een productie auto of is het een kitcar?
Ok misschien is die opmerking van Clarkson niet het meest waardevol, maar jullie negeren maar voor het gemak even wat men in Autocar en Evo magazine erover zeiden in vergelijking met andere super/hypercars. Vooral over het bochtenwerk dan.
Heyhuub zegt
En hoeveel circuit tests zijn er nu daadwerkelijk van de Ferari Enzo beschikbaar.
Sport Auto heeft bijvoorbeeld nooit een Enzo van Ferrari mogen testen. Top Gear mocht dit ook niet en heeft later pas van de eigenaar van 1 hem daadwerkelijk mogen testen.
De Bugatti is hierin dus gerust niet de enige.
w0o0dy zegt
@Heyhuub: de Ultima is er als kitcar, maar niet met de V8, die moet je af fabriek kopen. Van Evo kom ik niets vinden over het bochtenwerk, alleen een video waarop de veyron wegrijdt bij de rest… op een rechte weg, maar dat was te verwachten.
De rijimpressie van Tiff zegt veel, maar ik weet zeker dat een zonda op dat baantje sneller de hoek om gaat en een enzo ook.
Heyhuub zegt
@Wooody
Het ariekel staat inderdaad niet online, is alleen in het blad zelf te lezen. Evenees het artiekel van Chris Harris in AUtocar.
Kan geen scans vinden op het moment.
Ik vind het simpelweg gewoon een beetje onzin dat omdat de Veyron relatief zwaar is met 1900kg men meteen zegt dat hij geen kans op het circuit maakt.
Tegelijkertijd vergeten mensen zomaar wel even dat bijvoorbeeld de Lamborghini Murcielago (LP640) ook 1850kg weegt. En deze met 400pk minder en de helft van het koppel zeker niet langzaam over het circuit is. Misschien niet zo snel dan de 400kg lichtere Enzo en Carrera GT maar snel genoeg om sneller of net zo snel als 90% van alle supersport wagens te zijn.
Heyhuub zegt
Auto’s als de 599 Fiorano en Mclaren SLR zijn hier trouwens ook mooie voorbeelden van.
Skyline zegt
Akkoord dit is een prachtige auto, waarin je 400 kunt rijden, zonder dat je denkt dat die uit elkaar aan het vallen is.
Het enige spijtig is, dat ze hun vermogen moeten halen uit een W16 met maar liefst 4 turbo’s. Dit vindt ik een beetje overdreven. Ze zouden hun vermogen moeten halen uit een motor met minder cilinders en cilinderinhoud. Dat is toch ook te doen.
Heyhuub zegt
@Skyline
Het gaat meer een beetje om traditie hierbij.
Zo had de Bugatti EB110 4 turbos en hadden de Bugatti’s van 70 jaar geleden ook wel eens 16 cilinders.
Skyline zegt
@ Heyhuub
Ah dan zal het daarom zijn, dan heb ik niks gezegd ;-p
Maar merci voor de info, wist ik niet !
Nick zegt
@9000cse: Dat Ferdinand Piëch een volhardend persoon is, heeft hij geërft van zijn grootvader Prof. Dr. Ing h.c. Ferdinand Porsche.
En ik moet zeggen, dat het helemaal niet verkeerd heeft uitgepakt!
De Porsche 906, de Porsche 917, de Volkswagen Phaeton, de Bugatti EB16.4 Veyron, de Audi quattro, de TDI dieselmotor zoals we die vandaag kennen…
911allrod zegt
9ff gaat dan wel sneller(kan amper het verschil meten) maar heeft een achterkant waar je niet mee wil worden gezien! Nee dan de Veyron!!
(voordeel is natuurlijk wel dat als je topsnelheid rijd niemand de achterkant nog kan zien :) )
w0o0dy zegt
@Heyhuub: als je de rijtest van Winding road leest dan zul je zien dat het gewicht in werkelijkheid aanzienlijk hooger ligt dan die 1900 kilo. In feite is die 1900 kilo het leeggewicht (al heeft men in de communicatie van Bugatti dat gewicht een beetje lager gelegd). Rijklaar met alle vloeistoffen aan boord komt het gewicht op ongeveer 2096kilo…. De 1900 leeggewicht is toch wel een fors verschil met de 1665kilo leeg gewicht van een LP640….
De tekst van Winding Road geeft aan dat het gewicht goed voelbaar is bij hogere snelheden op bochtige wegen…. http://www.windingroad.com/features-page/bugatti-veyron-16-4/
“The car’s weight, though, was becoming increasingly noticeable the harder I pushed. There’s amazing traction on offer, but with typically slippery Italian tarmac under tire, I soon felt the weight at the rear starting to get the upper hand. A front/rear weight balance of 45/55 sounded pretty good, but according to Bugatti, the quoted 4153-pound weight was in fact a dry weight. To get a truer figure, you need to allow for 25 gallons of fuel, 10.5 gallons of water for engine cooling, four gallons of water for the twin chargecooler circuit, five gallons of engine oil, a further six gallons for the gearbox and another four gallons for hydraulics, brakes, etc. That puts the weight closer to 4620 pounds. Bugatti says the figure was a lot higher, but they’ve taken nearly 450 pounds out of the car since 2003. Still, there’s 2541 pounds over the rear axle, and that’s over 28 pounds more than the total weight of a McLaren F1.
So it’s no Elise (or F1). But, while the weight works against it on these roads, that’s not to say it feels unwieldy or difficult. In fact, it handles amazingly well, and having 1000 hp to play with on these roads was an absolute blast.
The problem for Bugatti is that, in creating a mid- engined supercar, it is inviting comparisons with other mid-engined cars that are bound to be lighter and, therefore, more nimble. Cars like the Carrera GT and Zonda F. Choosing the Veyron over these rivals is to admit that you’re more likely to get your kicks from the Bugatti’s pulverizing acceleration on the straights, rather than enjoying race-car dynamics through the curves.”
bmwF zegt
de titel is één en al onzin… sorry dat ik het zeg maar ik denk dat er nog velen zullen zijn die dit zeggen.
Jandepandaman zegt
@Bertus- Jaaaaa dat is een echte goeie! :-D
jwrmtz zegt
Elke auto die Captain Slow in volle luxe sneller kan laten gaan dan 400 km/u is wat mij betreft gelijk een icoon….
De Veyron is door verschillende monsters op bijna alle vlakken wel overtroffen:
Dragsters acceleren sneller….
Formule 1 bolides remmen een stuk beter…..
Het snelheidsrecord voor een auto ligt toch echt wel wat hoger dan 400km/u (Ik doel op dat zwarte monster op wielen met die twee turbinemotoren, kom even niet op de naam)…
Enzo’s en vergelijkbare auto’s rijden de Veyron zoek op elk circuit….
Er zijn verschillende auto’s op de markt die een nog hoger niveau van luxe bieden….
Dit is echter allemaal irrelevant want de Veyron geeft aan elke autojournalist die een beetje van wanten weet de indruk dat deze het bovenstaande (topprestaties in combinatie met luxe, kwaliteit en comfort) allemaal tegelijk biedt..
Niet alleen allemaal tegelijk maar schijnbaar ook nog eens beter dan wat dan ook op wielen….
Hoe je het ook went of keert, hoe jaloers op of oneens met het project je ook bent, wat je ooit er voor hebt gereden, het doet er allemaal niet toe:
De twee sleuteltjes er in, de riemen vast en het gas er op voor zo lang als je durft en 1 gedachte flitst door je hoofd: dit is HET, dit is de overtreffende trap van alles wat op wielen de openbare weg op mag……
victor zegt
goed stuk, neej niet echt, met die veyron kom je echt niet over een vluchheuveltje dus gebruiksvriendelijk is het interieur mischien maar de rest is net zo kansloos als het uiterlijk.
Appeltje zegt
Er is nog geen Veyronkiller, maar die is best te realiseren gezien de foutjes bij de ontwikkeling. Hij is niet optimaal efficient ontwikkeld omdat er al een exterieur was voor de techniek er was, kan dus wel beter. Overigens is het wel knap dat de Veyron van alle recordhouders nog enigszins spotbaar is, zaterdag nog in Londen bijvoorbeeld, er wordt dus wel genoeg in gereden waar McLaren F1’s, XJ220’s, EB110’s nog vaak binnen lijken te blijven. Dat heeft dus weer te maken met de relatief goede praktische bruikbaarheid van de Vey.
Benjamin1 zegt
@ Casper
Deze column was een schot in de roos :mrgreen:
CasperH zegt
@ appeltje: je hebt gelijk, er is altijd ruimte voor verbetering. En de spotbaarheid zal waarschijnlijk ook véél te maken hebben met de zeldzaamheid, aangezien de door jou genoemde, oudere modellen ook in kleine oplagen werden gebouwd (en er inmiddels heel wat afgeschreven zullen zijn). Plus dat een hoop verzamelaars bijvoorbeeld beide Bugatti’s zullen bezitten en dan toch de praktische afweging van bruikbaarheid e.d. zullen maken voor een rondje boulevard.
Overigens kwam er een paar jaar geleden heel regelmatig een zilverkleurig EB110 op het paddock van Zandvoort. Geen idee of dat nog zo is, maar zeg niet dat ik je niet getipt heb ;)
Joost zegt
Quote van Baztrd: “Op de openbare weg, als “normale” auto, dat is waar de veyron heerst, er is simpelweg verder niets zo snel, zo luxe en zo bruikbaar tegelijk.”
Een beetje een slecht punt als je het mij vraagt. Op de openbare weg kan je dan wel de snelste zijn met 409km/h daar heb je daar niks aan. Ook is de Veyron totaal niet bruikbaar. Je kan er met zen 2en in zitten zonder bagage. Handig man! Ik ken ook wel luxere auto’s dan de veyron.
De Veyron vind ik niet meer dan een pronkstuk. Dat is toch ook waarvoor de auto gebouwd is. Anders was er wel een circuit auto gemaakt.
Frasker (Spyker D12 SSUV) zegt
Ik ben het wel met het artikel eens. Ik ben zo’n 3 jaar geleden interresse voor auto’s beginnen te krijgen. Ik vondt de gloednieuwe MC12 in 1 woord prachtig. De veyron ond ik toen maar niks, hij was naar m’n mening lelijk door die koplampen. Maar in die 3 jaar heb ik toch meer respect gekregen voor de veyron omdat ik de inboard video’s van een veyron op topsnelheid (topgear) en de SSC Ultimate Aero naast elkaar heb geplakt. Je ziet dat dan inderdaad welke een plactic blik is en welke echte kwaliteit heeft. Sinsdien heb ik er meer respect voor gekregen en nu vindt ik het 1 van de mooiste auto’s. (MC12, P4/5, Veyron, C8 GT2R, D12 SSUV, F430)
metin zegt
ik vind nog steeds de bugatti eb110 de mooiste bugatti
metin zegt
bugatti was de eerste die boven grens van 350 haalde…de bugatti eb110
CasperH zegt
@ metin: nope, het was de Jaguar XJ220. Inderdaad een hele mooie auto overigens, de eb110.
Arnaud zegt
Ik geef je DIK gelijk man !!!
Frasker zegt
aanvulling op mijzelf -Frasker (Spyker D12 SSUV)-
Er wordt toch wel in de pers gesproken over het kwalliteitsverschil, ik bedoel überhaupt al de term veyronkiller. De SSC Ultimate Aero TT heeft het snelheidsrecord en er wordt toh nogsteeds de term veyronkiller gebruikt en niet aerokiller. Dat duidt aan dat de Veyron als mijlpaal en als betere auto wordt getoond als de Aero TT.