Deze wagen is een heel apart verhaal. Wat begon als een roestige Ford carrosserie is uiteindelijk met behulp van een heleboel onderdelen omgevormd tot deze prachtige hotrod. Verantwoordelijk voor dit kunstwerk is Tom Culbertson die het wrak vond.
Allereerst werd een buizenframe gemaakt voor het chassis. Tom wilde geen onderdelen van na 1962 gebruiken, dus voor de ophanging pakte hij een Lincoln uit 1947. Ook heeft de El Tiki geen schijfremmen maar echte ouderwetse trommelremmen. De motor kwam vervolgens uit een Oldsmobile (1956) en de achterlichten komen van een oude Dodge.
Iemand had in een ver verleden geprobeerd om een nieuw dak op de Ford carroserie te lassen maar had dit niet afgemaakt. Daarom onderging de roestige carrosserie een aantal aanpassingen zoals het verwijderen van het dak en het inkorten van de deuren.
Ook het interieur is een mengelmoesje van verschillende auto’s. De bekleding van de deuren komt uit een Chrysler, de startschakelaar uit een Oldsmobile en de asbak uit een DeSoto. John Cooper was een goede vriend van Tom en ook hij was iedere dag in de workshop om te helpen met het bouwen van de auto. Toen de El Tiki eindelijk klaar was kon hij er geen afscheid van nemen en dus heeft hij hem maar gekocht (via motorpasion).
De oude Ford carrosserie waarmee het allemaal begon:
De El Tiki halverwege het restauratie proces:
Het uiteindelijke resultaat:
Joepiedepoepie zegt
Doetie het ook als het regent?
X043 zegt
zo hooort het !
Xemurai zegt
Het resultaat mag er wezen zeg!
FordGT zegt
Hoop werk aan gehad. Ziet er wel netjes uit.
Appieflappie zegt
Vakwerk en prachtig!
lincoln zegt
een bastaard/vuilnisbakkie .. schattig hoor ..
maar volgens mij is dat geen oldsmobile rocket in het vooronder ..
zal het effe uitvogellen ..
japp zegt
we moeten meer van die mensen hebben! t is toch mooi dat zulke auto’s op deze manier gered worden!! :D
alleen.. we hebben helaas nogsteeds van die zielige DGB mensen die denken dat ze t ook kunnen maar t altijd verneuken..
gr. japp ;)
J Master zegt
nu boyd is overleden (rip) mogen de hotrods ook wel overlijden….wel één van de vettere hotrods
lincoln zegt
@japp .. welke auto is er dan gered ??
en dit soort bijelkaarrapers zijn er zat op de wereld ..
Xiphos zegt
zulke dinge vinde ik egt helemaal geweldig, allus custom, mega blok erin (normaal gesprooke dan) en weegt helemaal nix, en dan zien ze er ook nieteens zo bruut snel uit, egt gaaf :D
k0walsk zegt
prachtig! en wat een ontzéttend gave wielen!
Nick_BE zegt
Schitterend dat er geen enkel “nieuw” onderdeel aan te pas is gekomen.
tom zegt
ja deze wagens met een verleden zijn best wel leuk zeker als ze met authentieke onderdelen zijn gemaakt
Rick dos zegt
Dat ziet er fantastisch uit.
Solstice zegt
Wat een gaaf ding, vooral die verlengde neus is briljant! De hotrodders die dit in een ‘schuurtje’ in elkaar knutselen zijn toch echt kunstenaars hoor.. :-)
vla zegt
Stond dat wrakje niet op autojunk?
Leuk, zo’n wrakje vinden! Maar dan zou ik hem niet veranderen in een hotrod…
CrazyHenkie zegt
weegt niks?? Nou, gietijzer was toen behoorlijk normaal!
Savipe zegt
damn mooi gemaakt zeg:o
Baztrd zegt
Erg mooi! Kan het wel waarderen als mensen alleen oude onderdelen gebruiken, zeker als dit het resultaat is :)
btw: “De oude Ford carroserie” – Carrosserie ;)
–edit: dank u, is inmiddels gefixt!–
Eric zegt
is de lak ook van voor 1962
SyriX zegt
leuk, maar nutteloos
Antoine zegt
Geweldige auto , ik zie mezelf er niet in rijden maar echt helemaal top.
Je moet zo ie zo respect hebben voor mensen die zoiets moois kunnen bouwen!
dekster zegt
Toch één van de betere hotrod projecten, ziet er goed uit.
Chris zegt
@ J Master
Daar ben ik het echt niet mee eens. Boyd was natuurlijk geniaal in wat hij dee en creeerde, maar hiermee zie je dat er meer zijn die het goed kunnen. Ik hoop dat alle mensen uit boyds werkplaats ook gewoon doorgaan… Echt er zijn meer die het kunnen :)
Hot rods mogen echt niet verdwijnen nu boyd er niet meer is!
monk zegt
Kunst!!!
010 zegt
werkelijk prachtig, van een wrak naar een kunstwerk!!!
bozewolf zegt
Das het toffe van Amerika, dat kennen we hier in Europa nauwelijks, dat iemand oude auto’s op zulke manieren nieuw leven in blaast. Het blijft vaak bij het restaureren van een oude Volvo.
Geweldig dit. Zo houd je de passie levend. En het resultaat is ook niet verkeerd…..
Ivan zegt
mooie project
design vind ik niets
ronie size zegt
J Master schrijft,
10 May 2008 om 17:23
nu boyd is overleden (rip) mogen de hotrods ook wel overlijden….
wat bedoel je daar nu mee …Boyd was een eikel en zijn rod’s waren comerciaal, dit zijn echte hotrod, mensen in nederland snappen er zoiezo niks van , altijd overdone, een kleine groep hier in nederland snappen deze wagens en style van leven, kijk maar eens naar de scrapers (BE) en dan nog heb je gen fuck aan een rod hier want de volgens de wet heb je spatborden nodig dus het leuke halen ze er wel weer van af, achemd met z’n verlopen apk en dertig gezinsleden mogen dan wel gewoon doorijden met hun busje wat z’on drie millimeter boven het asvalt zweeft….