De Pontiac G8 GXP beschikte er al over, evenals de Holden Commodore HSV. Omdat Vauxhall, Pontiac en Holden natuurlijk één pot nat is, krijgt ook de Vauxhall VXR8 er de beschikking over. We hebben het dan uiteraard over GM’s 6.2L LS3 V8-motor.
De vorige VXR8 deed het al niet slecht met 417 pk, maar de LS3-motor levert 431 pk. In andere auto’s levert hetzelfde krachtblok minder (425 pk in de Pontiac), dan wel meer (437 pk in de Corvette). Met deze vernieuwde motor duurt het bekende sprintje nu geen 5 seconden rond, maar 4,9 seconden. Opties zijn de kleur Heron White en nieuwe 20″ units. De auto zal helaas enkel in Engeland blijven, tenzij jij het leuk vindt om een rechtsgestuurd exemplaar naar Nederland te importeren.
High-res pics in de gallery.
– New 6.2-litre V8 engine
– Improved in-gear performance
– Option of 20” alloy wheels
– Gearbox oil cooler standard on auto
– Addition of Heron White to colour paletteVauxhall’s mighty VXR8 super-saloon gets a potent new V8 engine this summer, with even more power and improved performance. The new unit allows the VXR8 to raise the bar yet again among its rivals, optimising its sophisticated rear-wheel drive chassis still further and retaining its mantle as a driver’s car like no other in its class. New colour and equipment options further enhance this, the fastest car to wear the Griffin badge.
Known as LS3, the new V8 engine’s capacity grows from 5967cc to 6162cc, and thanks to various improvements over the outgoing LS2 unit, such as high-flow cylinder heads, new pistons and an enhanced valvetrain, power is up by 14PS to 431PS at 6000rpm.
This translates to a reduced 0-60mph time for cars with automatic transmissions (down from 5.0 seconds to 4.9) and improved in-gear acceleration for manual models (50-70mph in 3rd gear drops from 2.8 to 2.6 seconds; 30-50mph in 2nd gear drops from 2.0 to 1.9 seconds). And if you fancy smoking your VXR8 at a track day, you’ll see 80-100mph times fall from 4.3 to just 4.0 seconds in 4th gear.
Despite the VXR8’s enhanced performance credentials, its LS3 produces the same emissions and fuel consumption as the outgoing LS2 unit. In addition, the VXR8 automatic receives a transmission oil cooler as standard.
Buyers for the LS3-engined VXR8s also receive the choice of an all-new body colour – Heron White – at no extra cost, as well as the option of factory-fit 20-inch rims for the first time on this model.
Prices for both manual and automatic versions of the LS3-powered VXR8, which are on sale now, rise by £485 to £35,695.
Dotternetta zegt
Deze gaat weer heel goed scoren bij Topgear! De vorige waren ze ook wild over! Pond/pk-verhouding is nogal gunstig :)
berend zegt
kan iemand mij eens uitleggen hoe het nou zit met vauxhall en renault? Renault heet in engeland toch vauxhall? welk model is de vxr8 dan in NL? Sorry hoor, ik weet er niet super veel van… :?
Tom zegt
@ berend: Opel bedoel je ipv. Renault. En dit model wordt in Nederland niet geleverd (jammergenoeg). Enkel verkrijgbaar in landen waar ze aan de verkeerde kant van de weg rijden ;)
floryn zegt
@ Berend
In Groot brittanië is elke opel die je ziet een vauxhall…
in australie bestaat het merk vauxhall volgens mij onafhankelijk en maakt het zijn eigen modelle zoals grote sedans, pickups en deze VXR8 is volgens mij ook ontwikkeld voor de australische markt. Toen hebben ze in GB het voorrecht gekregen om de auto ook daar te verkopen
tesanole zegt
@ berend;
Het is Opel wat in Engeland Vauxhall heet. Daar heette de Opel Kadett bijvoorbeeld al Vauxhall Astra.
Knorrit zegt
@ Berend:
Vauxhall = Opel, maar dan in Groot-Brittannië.
Brute bak wederom. Waarom importeren ze nu eigenlijk de sedan-versie?
Tenck zegt
In Australie is het een Holden.
Fej zegt
@ berend
niet Renault, maar opel! En in Australie heet het merk Holden!
@ Dotternetta
de wagen bij Top Gear was de Holden Monaro VXR en die had al 500 pk!
Gummen zegt
@floryn en berend
In Australie hebben ze Holden (ook GM) een zuster brand van Vauxhall (en Opel)
berend zegt
dank je wel!
Knorrit zegt
@ Floryn:
Vauxhall wordt officieel niet verkocht in Australië, Holden wél. En Vauxhall rebadged dan een model van Holden naar Vauxhall, niet andersom.
victor zegt
ik vind hem een beetje lijken op een lancer evolution, maar voor de rest lijkt ie met wel bruut kwa motor dan want het uiterlijk laat de wensen over..
C30CDIAMG zegt
als één iemand zegt dat het opel moet zijn ipv renault dan lijkt mij dat toch wel voldoende…??
Jos zegt
@RR V8, niet iedereen f5’ed voordat hij/zij post, met het lezen van het verhaal kun je gerust 5 minuten zoet zijn hoor :)
Jay Hovah zegt
@ Floryn:
In Australië is het idd een onafhankelijk merk, namelijk Holden. Het vorige model Commodore was gebaseerd op de Omega zoals wij die hier kennen.
UTE’s (pick-ups) worden daar, natuurlijk, erg goed verkocht.
De Monaro, coupé, wordt ook verkocht in Engeland als Vauxhall Monaro en in Amerika als Pontiac GTO.
De Europese Corsa C heet “Down Under” Holden Nova, sinds 2005 is de Holden Nova is de “Europese” Chevrolet Kalos. Nu heet het model Holden Barina. De Holden Viva is de Chevy Nuriba, de Astra is hetzelfde als hier.
De Antara en Captiva worden beide verkocht als Holden Captiva.
Topper is de Statesman, echt een superluxe Commodore.
Twee jaar geleden enkele weken in Australië gezeten en diverse modellen gezien. Ons logeeradres in Australië hadden kennissen die net een gloednieuwe Statesman gekocht en die heeft het slagschip uitgebreidt laten zien.
M Freak zegt
De prijs hiervan in euro’s is ongeveer 50k. En voor 431 echte paardenkrachten is dit waar voor je geld. Wel in het zwart!
C6.R zegt
Het is Opel geen Renault! :P
Vind hem uiterlijk niet zo geslaagd als zn voorganger (Die spoilert Brrr), maar wat een zet zou het zijn van GM als ze dit ding ook als Opel naar bijvoorbeeld de Nederlandse markt zouden brengen. Om nog maar te zwijgen van de Duitse…
Eindelijk een opel die mensen wél willen!
ZwerverRoodbaard zegt
Bruuuttt!!! :D
+ een wat lompere supercharger, ander uitlaat systeempje :D Dat gaat men niet leuk vinden in Amsterdam :P
yannick zegt
laat dat maar naar belgie komen als opel ;-)
Scuderia zegt
Dit is z’n geile wagen.
Het uiterlijk is echt bruut/
lincoln zegt
zijn de jaren 90 nu alweer retro ??
lopen ze wel veel voor in down-under ..
robin zegt
nou dit is zeker een mooie bak voor reletief weinig poen denk ik
en voor het geld dat je overhoud kun je er een 500+ pk beest van maken
Willem zegt
juij, ook al vind ik het model lelijk, ik blijf fan van motorsport.
long live horsepower!
IlCuoreSportivo zegt
Als ie rijdt als een vectra zal ie er toch niet veel van bakken, die gaat met 150 pk al overal rechtdoor… Lelijke auto trouwens.
jan zegt
Dit had een erg mooie calibra opvolger kunnen worden,maarja dat is helaas niet het geval…….
Dit is een echte brute bak,een echte auto met alle power op de achterwielen ipv de voorwielen zoals de meeste auto’s tegenwoordig.
EnzoR zegt
ik wil er een!
from Oz zegt
Koop de auto in Australie.
vraag voor het model wat naar Midden Oosten wordt verstuurd