Ruim anderhalf jaar geleden schreef ik over het project van een aantal Britten die het nogal dwars zit dat het land-snelheidsrecord voor voertuigen op stoom al ruim een eeuw niet gebroken is. Met een nieuw hedendaagse conceptcar op stoom, hebben zij het al een poosje gemunt op het oude record.
Ondanks dat Frank Swanson, de leider van het project vorig jaar is overleden, gaan de voorbereidingen voor de recordpoging door. Het was de bedoeling om in de lente van 2007 een recordpoging te wagen, maar dat heeft enige vertraging opgelopen. De planning is nu om in augustus van dit jaar op de Amerikaanse Bonneville zoutvlaktes een gooi naar het record van 205.4 km/u te doen. De stoom-bolide zal tijdens de 60ste Bonneville Speed Week (18 t/m 24 augustus) worden onthuld.
Onzinnig? Hoezo! Je kunt er maar net zin in hebben. Wellicht dat ze hierna de piramide’s opnieuw bouwen. Dat record staat immers ook al een tijdje.
Jan C. zegt
Zo is er nog een ander record dat al (meer dan) 25 jaar op naam van een Nederlander staat. Ik heb het over een door een motor aangedreven voertuig.
RijNouNsDoor! zegt
Het snelheidsrecord op een sparta solex!
dekster zegt
Ik zag ooit eens een stoomvrachtwagen in levende lijve, stoomvoertuigen zijn prachtige dingen als je gewoon al kijkt naar al die mechanica die erin zit ;)
RX-7 Owner zegt
wat is de 0 tot 100 tijd van die ouwe stoomauto die het record heeft?
sjaak zegt
Waarom nou weer die ietswat minderwaardige refferentie naar het bouwen van piramides op het einde? Zelfs naar hedendaagse normen zijn het gigantisch ingewikkelde bouwwerken.
jos zegt
wat een zever :) je kan toch veel sneller gaan op stoom!
Jandepandaman zegt
…Het wereldrecord loopfietsrennen verdient ook verbetering….!
En het wereldrecord lange afstand door twee dragers getilde Keltisch Stamhoofd Op Schild staat ook al een paar duizend jaar op scherp…!
…Enne— Het wereldrecord Menhir Verplaatsen door een moerasgebied…!
…Wacht maar tot Jandepandaman op stoom komt- Dán beleef je pas wat….!
…En maar wachten…. En maar wachten….. :-S
NLX zegt
Waarom gaan wij Nederlanders gewoon niet weer met caravans achteruit racen? daar waren we toch zo goed in?
Arie Nap zegt
Met de huidige batterijtechnieken en kennis over aerodynamica stelt 205km/u echt geen reet voor.
Overigens vind ik stroom-auto wel een erg vreemd woord voor een elektrisch aangedreven voertuig
Rogier zegt
@ Arie Nap
Er staat Stoomauto geen stroomauto
NLX zegt
@ Arie Nap
bedtijd?:p
niek zegt
@ NLX
Ik heb ooit in TG magazine ofzo gelezen dat ene Australier door de politie aan de kant werd gezet nadat hij 80km met een gemiddelde snelheid van 60kph achteruit gereden had (zijn versnellingsbak zat vast en dit leek hem wel een redelijke oplossing). Dat record staat toch redelijk scherp.
Ik denk dat we ons moeten richten op de snelste trekschuit. Dat record staat ook al een paar jaar…
Emerald Green Jag zegt
@Jandepandaman
citaat:
“En het wereldrecord lange afstand door twee dragers getilde Keltisch Stamhoofd Op Schild staat ook al een paar duizend jaar op scherp…!”
Einde citaat
Euh… dat waren Galliërs! Kelten dragen kraaienvleugels op hun helm!
Kent Uw Klassiekers! ;-)
Goed… even terug naar het onderwerp.
Wel, nu we toch op stoom komen: stoom onder zeer hoge druk ineens vrij laten komen heeft hetzelfde effect als een raketmotor….
Stoommotoren zijn wel efficiënter in het omzetten van energie naar beweging dan conventionele.
Als uitsmijter: een uiterst kleine nucleaire reactor kan voor een geweldige stoomproductie onder hoge druk zorgen. Nadeel is dat je met alle veiligheidsmaatregelen (lood gevoerd, betonnen bunker eromheen, jammerende millieubewegingen, boze politici) dan een enorm zwaar voertuig krijgt. Geen uitstoot van CO2 of schadelijke stoffen, dat wel….
Arnoud zegt
@ Niek
En dat geloof jij? Herinner je nog dat filmpje van die limousine die aan de politie probeerde te ontsnappen? Een week of 3 geleden hier gepost geloof ik. Die blies op het laatst zijn motor op omdat hij zolang zo hard achteruit reed. De radiateur staat namelijk in de neus van de auto en die doet het niet best als koelelement wanneer je achteruit rijdt. Dan komt er veel minder rijlucht doorheen om het koelwater te koelen met als gevolg een overhitte motor en op het laatst een grote plof. Einde motor.
On-topic:
Stoom turbines worden nog heel veel gebruikt in de scheepvaart. Gastankers varen er vaak op. En andere schepen gebruiken stoom om de brandstof voor te verhitten en daarnaast hebben ze een stoomturbine om elektriciteit op te wekken. Dus zo ouderwets is stoom helemaal niet. By the way, alle elektriciteits centrales werken met stoom. Dus een hypermoderne stoomturbine is zo gevonden of gemaakt. Maar hoe maken ze de stoom eigenlijk heet aanboord van de wagen? Zit er een kernreactor op ofzo? Een beetje ketel weegt namelijk zo een ton of wat. En zo hard rijden met een olie of gasgestookte ketel lijkt me niet het slimste wat je kan doen. Of zit er alleen een groot drukvat op waar de stoom in opgeslagen wordt en wordt het drukvat op zijn beurt weer extern gevuld?
bakkerst zegt
voor details:
http://www.steamcar.co.uk/index.htm
maar als ik het even snel gelezen heb:
12 boilers, 400 graden hete stoom onder 40 bar druk op een turbine..
en LPG om het zaakje op te stoken..
(correct me if i’m wrong, ik heb het heel kort door gelezen)
Willem vd Velde zegt
Ik hoop dat ut ze niet lukt, beetje 100 jaar na dato met alle kennis die er nu is proberen zo’n record te verbeteren, daar is naar mijn mening geen kunst aan.
C30CDIAMG zegt
de snelste stoomtrein gaat net zo hard… dus lijkt me sterk dat ‘ie er veel moeite mee zou hebben als ie zo gestroomlijnd zal zijn als op de foto
Endlezz zegt
@Arnoud
“Herinner je nog dat filmpje van die limousine die aan de politie probeerde te ontsnappen?”
link? ik heb dat gemist denk ik…
vinox zegt
Records zijn er om gebroken te worden, net als een tijdje terug het wereldrecord Mentosfonteinen is verbroken :)
mattie zegt
@Niek En die dafjes dan, waren zelfs wedstrijden achteruitrijden.
Stoom is niet ouderwets en traag. Zelfs Honda is bezig met stoommachines. http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Honda-hybrides-zuiniger-met-stoommachine.htm
En stoomturbines kunnen hoge rendementen halen, nieuwe steg centrale van siemens haalt rendement van 60%. Met ondermeer een stoomturbine van 200MW, met stoom van 600 graden celsius en een druk van 170bar.
Jandepandaman zegt
@ Willem van de Velde- Juist daarom is het dan interessant om ze dat record te laten verbreken: Óf we zullen zien hoe geweldig dat record va toen eigenlijk was dat het nu maar zo magertjes te kloppen is, óf we krijgen te zien wat voor giga-technische sprong er gemaakt is dat er nu zo’n kneiter van een nieuw record kan worden gezet. In beide gevallen zal het indrukwekkend blijven. Zo is dat ook gegaan met het wereldsnelheidsrecord voor electrische auto’s.
Daniel zegt
Vermoedelijk heeft de beschreven auto geen boiler maar een zogaamde monotube boiler. Dit betekent dat de vloeistof in een leiding onder hoge druk verhit wordt tot oververhitte stoom en later in de generator pas echt gasvormig wordt.
Groeten van Daniel (E.L.S. Motor)