Vernieuwde regelgeving moet ervoor zorgen dat in de komende jaren tenminste één nieuw merk de klasse moet gaan betreden. Lexus lijkt er klaar voor te zijn, maar ook Citroën bevestigd interesse te hebben in een debuut in de konings-toerwagenklasse.
De Deutsche Tourenwagen Masters is het DTM niet meer sinds Bernie Ecclestone in 1996 een stokje stak voor de razendpopulaire raceklasse. Zijn Formule 1 mocht onder geen beding in gevaar komen. Erg jammer, want de rivaliteit die destijds tussen de merken Alfa Romeo, Opel en Mercedes bestond was ongekend groot en dit zorgde voor erg spectaculaire beelden. Momenteel racet men met relatief goedkope V8-blokken en zijn alleen de merken Audi en Mercedes van de partij. Een extra (geen Duits) merk zou de raceklasse veel goed doen en het lijkt erop dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren.
Indien Citroën daadwerkelijk in het DTM stapt, zou er geracet gaan worden met de C5. Dit is natuurlijk een uitstekende move om de C5 uit te laten groeien tot een leasetopper van jewelste. Racen in het DTM eist ook z’n tol: het WRC zit er dan voor Citroën niet meer in.
Er gaan geruchten dat WRC-rijder Sébastien Loeb bestuurder zou worden van de mogelijk DTM-C5. Echter, er gaan ook geruchten dat ik morgen de €3 mln in de loterij ga winnen (via: Motorpasion).
Tom# zegt
Ik denk dat Sebastiaan Loeb lekker in de WRC moet blijven rijden. Daarin is hij heer en meester. Tenzij hij van een uitdaging houdt natuurlijk!
Rudy zegt
stukje van wikipedia:
Loeb finished second overall in the 2006 24 Hours of Le Mans in a Pescarolo-Judd, between the two Diesel-powered Audi R10.
Dus ook het normale asfalt kan hij er best wel wat van!. Er zijn wel wat meer rally rijders die ook op het normale circuit snel waren. (o.a. Colin McRae heeft ook le mans gereden)
Hello zegt
Maken ze dan ook gebruikt van de pneumatische vering?
ESSAAAAAAAAAAAAAA... zegt
Kunnen ze dat hele DTM niet gewoon opdoeken? Op tv is er echt geen ruk aan. Totaal geen spanning. Het is nog geen schim van wat het geweest is. Laten ze er een mooi “2-liter” kampioenschap van maken zoals het WTCC. Desnoods onder de oude STW naam… :-)
Eric zegt
@essaa…
Ze mogen hun V8 houden maar zonder electronica en spoiler gedoe. Ook de zitpositie van de piloot,nu achter de B-stijl, terug op normale plek brengen zou wonderen doen.
StormRAM zegt
Die nieuwe Citroen C5 was toch ook een beetje Duits?
http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/27/nieuwe-citroen-c5-is-een-echte-duitser
;)
KUYL zegt
Wagens moeten weer iets dichter bij de straatversie komen te staan, net zoals in het WTCC. Niet dat ze dan nog veel op de straat versie lijken. Maar niet zoals nu in het DTM. En dan ieder merk zijn sportmodel/wagen laten scheuren in die klasse. zit te kwijlen bij het idee van een race tussen de M3, RS4, C63, IS-F, S60 R, en bijv ook weer een Alfa net als toen die brute 155. En heel misschien nog wel wat uit andere werelddelen??
Dit zou toch ook geweldige reclame zijn voor deze merken en modellen.
Arnoud zegt
Ik heb het DTM op het moment hoger zitten dan de Formule 1. Juist vanwege die Ecclestone en zijn drang naar geld en meer geld. Ik vind ook dat de regeltjes die ze er steeds bij verzinnen de technologische ontwikkeling in de weg staan. Niet dat ik geloof dat dat beter is in de DTM, maar die auto’s lijken tenminste nog een beetje op straatwagens. Het staat voor het gevoel zoveel dichter bij de auto die je door de straat ziet rijden. Dus ik hoop dat er meer merken mee gaan racen in de DTM en dat de populariteit van deze raceklasse nog groter groeit.
Maar wel jammer dat het WRC doodbloedt. Want die wagens staan nog dichterbij de straatauto. En ze rijden ook nog eens echt over straat. Daar is echt sprake van kanibalisme door de FIA. Ze maken zelf deze tak van sport dood door alle regeltjes en beperkingen. Ik blijf hopen op een groep-B revival. Dat was toentertijd een echte kraamkamer voor technologie die in de auto’s van morgen te vinden was.
Floris zegt
Of zoiets als het oude BTCC, dat was ook gaaf. Het huidige DTM gaat nergens over. Ik ben nog in 1994 naar het oude DTM geweest op de ‘Ring, dat was echt fantastisch. Mijn held was Keke Rosberg in z’n Calibra….
Laurens zegt
@ Evo
:lol:
STI zegt
Citroën uit het WRC weg, aan de ene kant jammer, het is leuk om naar Loeb’s knetterstrakke rijstijl te kijken, aan de andere kant brengt het de spanning misschien ook weer wat terug (al is Subaru ook nog niet echt opgewassen tegen BP Ford)
Altron zegt
@ Floris
Idd , die Calibra was echt bruut.
Goede oude tijden…..
Marc van der Haak zegt
Hoezo zou Citroën de WRC afdeling op moeten doeken? Mag een automerk niet in beide klasse’s uitkomen dan?
Ik zou dan gewoon in het WRC blijven zitten, Citroën doet het gewoon goed. Waarom dan een nieuw risico opzoeken? Je maakt me niet wijs dat wanneer de C5 in het DTM gebeuren zal worden gebruikt dat de verkoop gigantisch zal stijgen.
freak zegt
@STI
Ach man, Loeb een knettergekke rijstijl?
hij is de enige die extreem weinig fouten maakt OMDAT hij geen knettergekke rijstijl heeft.
rikkon zegt
@ Marc: €€€ !!
.Memphis. zegt
Ze mogen wel in beide klassen uitkomen, maar het moet nog kunnen ook natuurlijk.
Racen kost geld en dat moet zo goed mogelijk gebruikt worden. Beter schitteren in 1 discipline dan uitkomen in 2 disciplines en in beide achterop hinken wegens te weinig budget…
Daarbij, er zijn al zoveel merken weggelopen bij de WRC, het zou mij niet verbazen als Citroën (spijtig genoeg) ook aan een exit strategie werkt.
F430Rijder zegt
WRC is echt geen zak meer aan, Citroën moet lekker naar de DTM komen :D
midi zegt
@freak: lezen, goed lezen. “knetterSTRAKKE” rijstijl
Roy zegt
Ik had wel graag gezien dat ze met een C6 gingen racen, ben erg benieuwd hoe zo’n auto er uitziet in Carbon Fiber met diffusors en spoiler.
Knorrit zegt
Waarom is er op het plaatje nog een oude C5 te zien?
Het zou de DTM i.i.g. een stuk leuker maken dan het nu is. Ik keek onlangs nog een stuk van een race, en vond het behoorlijk saai.
Er is momenteel ook geen team waar ik fan van ben, dat zou pas gebeuren als er weer een Italiaans merk mee zou gaan doen. Waarom gaat Alfa Romeo ook niet meedoen? :-(
Nico zegt
Bevestigd met een d? Hoe je daarin slaagd dat snap ik nied.
Joost zegt
@ Nico
:) idd Ik bevestig… ( stam)
Jij/zij/hij bevestigt..( Stam+t)
Hoera bloemen en hulde voor de Taalpuristen…
P.s. Zou wel gaaf zijn citroën in de DTM!
Mooie impressie van die nieuwe c5 dtm :)
tss68nl zegt
@Knorrit:
Omdat ze die nog een paar over hadden :)
tss68nl zegt
Hihi Nico….ik het is toch ook: hij Smurfd? ;)
Floris zegt
gaat een beetje hier op lijken?
Gerrit zegt
Beetje heel erg jammer, Citroën is hoe je het went of keert, gewoon geen Duits, dus moeten die zich er ook niet in gaan mengen.
Hier hebben ze het WTCC voor uitgevonden en niet de DTM, maar meningen verschillen natuurlijk
Casey zegt
@ Gerrit
En Rover en Alfa Romeo en Ford in het verleden?
Hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Arnoud zegt
@ Gerrit
En Volvo? In het verleden deden zij mee met een 240 Turbo.
Peter zegt
Volvo wilde vanaf het begin al meedoen (met de wederopstanding van de DTM) maar de regelgeving verklaarde de C70 toen illegaal.
Ik weet niet meer pcies wie die C70 maakte… volgens mij was het Zakspeed… maar die hadden beter even eerst de regels moeten lezen voordat ze een auto bouwden.
CAFAN zegt
@Floris,
Lijkt me sterk aangezien de DTM met een standaard achter vleugel rijdt en das niet die gene op jouw foto ;)
Citroën is nou niet een merk van snelheid en racerij (in mijn ogen) Hoewel ze het in de WRC uitermate goed doen. Zou goed zijn voor het DTM, nadat Opel er uit is gestapt is het een stuk saaier geworden. Tevens zou ik gewoon de WRC blijven maken en dan alleen aan particuleren verkopen (komen er ook weer euros binnen).
m5 zegt
nu bmw en alfa nog dan krijgen we weer een mooie race klasse mss wel mooier dan de f1 :)
Scuderia zegt
Ga weg met je Citroen.
DTM is voor bruut duits geweld. Niet voor Franse pussy’s.
DTM moet alle duitse merken hebben.
Ramshoek zegt
@ Peter.
De Volvo C70 welke voor de DTM gebouwd was, was een prive initiatief van Zakspeed zelf. Er waren twee problemen:
1. De wagen werd aangedreven door een Zytek (dacht ik) V8. Het blok was te licht en te ‘racy’ voor de dtm. Maar daar was misschien nog wel een mauw aan te passen geweest. Belangrijker was probleem 2.
2. De organisatie had ervoor gekozen dat de DTM een serieus merken kampioenschap zou worden. Deelname bij voorkeur door fabrieksteams en anders in ieder geval met goedkeuring van de fabriekant. De ABT Audi’s waren een privé ontwikkeling, maar Audi ging akkoord met deelname van Abt. Abt mocht daarbij het ontwerp van de TT en de merktekens van Audi gebruiken. Audi is vervolgens al snel ondersteuning gaan leveren en heeft het project later geadopteerd.
Volvo gaf echter geen toestemming aan Zakspeed, waardoor het feest niet door ging.
Ramshoek zegt
@ Scuderia
Alleen de Dikke duitse merken wil je in de DTM zien.
Audi: Check
Mercedes: Check
Ford: Geen centen, het Amerikaanse Ford slurpt teveel geld op. Daarbij, geen dik merk.
Opel: Vertel me eens, da’s toch geen dik merk?!
VW: Is al vertegenwoordigd door Audi. Daarbij, als het om autosport gaat is VW zo ongeveer het lafste merk ter wereld. Plus, geen dik merk.
BMW: Wel een dik merk maar heeft er geen zin in (F1 en Breitensport)
Als het aan jou ligt dus alleen Audi en Mercedes.
Natuurlijk is een strijd tussen een Mercedes C-Klasse en een Hyundai Sonata wel een beetje een vreemde. Een strijd tussen Audi A4 en Citroen C5 vindt ik al wat minder vreemd. Deelname van Alfa met de 159 of Lexus met de IS is al helemaal niet gek in mijn optiek. Dus wat is het probleem nu eigenlijk? Waar leg jij de grens beste Scuderia?
DTM alleen voor dikke duitsers: Stierendeficatie !
lincoln zegt
DTM zegt me nix .. maar ik ben voor Citroen ..
VivelaFRANCE zegt
Haha! Waar slaat die laatste zin op!
Bertuss zegt
Lexus zie ik liever in de DTM komen dan de C5 … ik vind de IS een vele malen mooiere auto om t e zien dan de C5 … ik associeer de C5 ook absoluut niet me sportiviteit, maar meer met comfort e.d. de IS darentegen vind ik wel degelijk er sportief uitzien.
Luc zegt
vind frans niet echt bij de dtm passen, maar dit zou leukst zijn:
Audi A4
BMW 3-Serie
Citroën C5
Lexus IS
Mercedes C
Opel Insignia
tv zegt
ik vind Citroën ook niet goed passen
de DTM moet het doen als in 2000 met ABT
zo krijg je een fabriek teams
dit is ook leuk :
Alpina of AC Schnitzer met een Bmw 3-Serie
Audi A4
Citroën C5
Lexus IS
Mercedes C
Opel Insignia
Volvo S60
Lexus IS
http://www.youtube.com/watch?v=vIsXM1uURrE
tv zegt
alfa 159
Beaten zegt
Ramshoek schrijft,
Opel: Vertel me eens, da’s toch geen dik merk?!
– De DTM Calibra was anders toch echt een beest van een auto hoor!
Das war noch zeiten:
http://nl.youtube.com/watch?v=r8ikT3Ovcr8
Ramshoek zegt
@ Beaten
De Calibra DTM was inderdaad een mooie racer, maar het merk Opel mag toch absoluut niet in een adem genoemd worden met Audi, BMW, Mercedes, Lexus, Alfa Romeo.
Opel maakt saaie huis tuin en keukenauto’s en is een soort van Europese KIA of Hyundai (maar dan wat minder betrouwbaar dan die Koreanen)…
freak zegt
@ midi
sorry mijn fout. dan klopte het wel
freak zegt
saab 93
volkswagen jetta
ford focus
cadillac cts v
Je kunt bijna alle automerken wel aan dit lijstje toevoegen. waarom Lada niet?
maar het zou van psa een heel gewaagde move zijn om de dtm te betreden.
En loeb kun je volgens mij iedere auto wel toevertrouwen om efficient en hard mee te rijden.
mrk zegt
Laat Citroën ook daar maar eens rulen, ben benieuwd ! Als ze stoppen met Rally ervoor moet het wel groot zijn.
Citrofiel zegt
Wat zou Citroën er aan hebben? Ik bedoel: Waar is de DTM bekend en belangrijk? In Nederland leeft het volgens mij niet echt. Als dit in andere landen wél het geval is, mogen ze het van mij proberen, en daar de WRC voor inruilen. Mocht de belangstelling voor de DTM echter minder zijn dan voor de WRC (wat heel populair is in meer zuidelijke landen), dan moeten ze het wat mij betreft maar bij de WRC laten.
EnRiCo zegt
Audi A4
Mercedes C
BMW
alfa romeo
peugeot 407 silhouette
@ scuderia, franse pussy’s?? ieder zn mening, maar als het nodig is zijn ze hardstikke bruut renault f1 of citroën in de raly’s.
of deze: http://www.car-tr.com/wp/Peugeot/407_silhouette_1280_14.jpg
jodocus zegt
Behalve dat er in autosport zoiets bestaat als een Formule 1 en WRC Rally-kampioenschap heb ik er geen flauw idee van welke klasses en soorten races er nog meer zijn..; ik volg dat namelijk allemaal zo niet van dichtbij,…van DTM had ik voor het lezen van dit autoblog-item zelfs nog nooit gehoord….maar ik begrijp dat de klasse op sterven na dood is want alleen audi en mercedes rijden nog mee…tsja, dat is wel een beetje zielig, toch !….
Het zou dus wel leuker en spannender kunnen zijn als er wat meer merken zouden mee doen, denk ik dan….
Wat ik wel weet is dat als Citroën mee doet, ze mee doen om te winnen ! En let op mijn woorden ! Binnen de kortste keren doen ze dat ook en rijden ze Audi en Mercedes naar huis ! Geef ze twee-drie jaar tijd en Citroën Rules !
Als ze mee doen doen ze het goed. Kijk maar naar Parijs-Dakar met de Xsara en vervolgens Stop Paris-Dakar en alles op het WRC, waar ze met de Xsara en nu met de C4 de concurrentie op een hoopje rijden. In de WRC hebben ze nix meer te bewijzen, dus tijd voor andere uitdagingen !
Verdomd sterke marketing-strategie ook: Met je nieuwe C5 de duitse concurrentie gaan tarten,
– naar uiterlijk en stijl van de wagen, maar niettemin met ontegensprekelijke Citroën-designtrekjes
– naar het opzij schuiven van je comfortabele hydractieve vering om die hardleerse duitsers een harde zit aan te bieden, maar ze voor de echte citroën-liefhebbers toch nog als optie aan te bieden…
– door in je communicatie & publiciteit die zogenaamde duitse roots van de wagen er met een knipoog bij uit te spelen…
En dan nu : de Citroën C5 in de dtm-klasse !?
Citroën Go For It …en beat them all !
geert zegt
@jodocus
tja, zo had ik het nog niet bekeken………..misschien heb je wel gelijk.