Terwijl wij in Nederland aan het herstellen waren van de kater van Koninginnedag, had Tesla wat te vieren. In Los Angeles opende het merk afgelopen donderdag namelijk haar eerste echte dealer. Ondanks alle ruzies en rechtzaken zet het merk dus echt door.
Er zijn inmiddels al 600 orders binnen maar door de problemen zijn er nog maar vier roadsters gebouwd. Eentje daarvan staat dus nu achter het glas in LA.
De showroom heeft 2 miljoen dollar gekost om te bouwen en het ziet er behoorlijk hip en modern uit. Na deze eerste showroom zijn er plannen voor dealers in Miami, New York, Seattle en Chicago waarvan de eerste zijn deuren deze zomer opent. Er is overigens nog niks bekend over een dealer aan deze kant van de plas.
De Tesla’s worden nu gebouwd door Lotus in Engeland. Dit jaar moeten de eerste 300 van de productieband rollen. Begin 2009 wordt de productie verplaatst naar Californië omdat de batterijen daar ook gemaakt worden. Dat scheelt dus in de transportkosten en ook is het voordeliger met betrekking tot de wisselkoersen. Het tempo moet vanaf dan omhoog naar 150 auto’s per maand. Fisker, eat your heart out! (via autoweek.com)
dekster zegt
I still think it should have a petrol engine…
Racer X zegt
Als ie leeg is moet hij natuurlijk een uur achter de stroom. Dan gooi ik liever m’n tank in hooguit 3 minuten vol om weer door te knallen.Bijkomend voordeel is dat ik naar m’n zes cilindertjes kan luisteren.
thomas zegt
Laat maar komen, grandioos!
(laden is in veel kortere tijd mogelijk)
ZOEF zegt
De Tesla is teleurstellender dan de cijfers op het eerste zicht doen vermoeden. Hij heeft slechts +- 90 pk en geen 250 of 300 zoals wel eens gezegd wordt. Daarom haalt hij ook slechts 200 per uur (niet zó slecht). Stevige acceleraties zijn enkel af en toe mogelijk en heel kort met het piekvermogen van +250 pk. Maar ik denk dat je niet eens naar topsnelheid kan accelereren met piekvermogen. Dat hangt ook af van de maximale stroomsterkte die de batterijen kunnen leveren en gedurende hoeveel tijd (a matter of seconds)
Ook zit lekker raggen door bochtige weggetjes met veelvuldig voluit accelereren er niet in denk ik.
Denk ik. Te verifiëren.
DJD zegt
zoals dekster al zei “it should have a petrol engine…”. dan heb je pas iets leuks in handen…
Luc zegt
Mooi gebouw, maar ik weet niet of de wagen echt een hebbedingetje wordt waarmee je wilt blijven rijden
Rick dos zegt
Dit soort auto’s zijn toch de natte dromen van elke energiebedrijf?
Zorro zegt
ZOEF, van waar haal je die info? Het voordeel van een elektromotor is normaal net dat die steeds zijn vol vermogen heeft. +250pk zou het dus steeds moeten zijn.
150 auto’s per maand kan anders ook al tellen he :)
En eens ze hem in Amerika maken moeten we hem hier toch 25% goedkoper kunnen kopen, dan blijft er nog 25% extra marge over voor transportkosten dankzij de $ wisselkoers.
Edman zegt
Doe mij maar een Fisker Karma… Moet er nog wel een mooi geluid uit komen :(
RenesisHP zegt
Koop dan gewoon een Lotus met electromotor…. Die zien er beter uit. :D
LPJ zegt
@DJD: inderdaad ja, dan heb je namelijk een Lotus …
CasperH zegt
@ Zorro: ik denk dat ZOEF bedoelt dat als die accu’s constsant piekvermogen moeten leveren, ze binnen no time leeg zijn.
@ mx5/rx8owner: amen brother. Echt heel mooi is het ding niet. De budgetten zijn duidelijk besteed aan de techniek, niet het jasje. Wat dat betreft kunnen ze een voorbeeld nemen aan hun “vrienden” van Fisker.
Realhustler zegt
Volgens mij is dit een ideale auto in een mooi jasje.
De meeste autos rijden minder dan 100km per dag. Wil je verder dan de actieradius toelaat dan huur je gewoon een autootje.
Intussen kan je gewoon je woon-werk en rondom huis met de tesla doen. Ok, hij is wat duur, maar je bespaart jaarlijks 2000 euro aan brandstof, daar kan je heel wat keertjes een auto voor huren.
Onderhoud schijnt namelijk ook laag te zijn. Weinig mechanise en draaiende delen, plus je remt eigenlijk nooit, door de re-gen.
Savipe zegt
mooi dat het merk doorzet
hopelijk komt dit ook ooit voor savipe
lincoln zegt
“it should have a petrol engine” ?? in mijn belevingswereld zijn er al ZAT vergelijkbare auto,s met bezine motor !!
RenesisHP zegt
@Casper.
De Fisker is inderdaad wel een machtig mooi design ja, alleen die vroombox met F1 stand blijft een raar verzinsel. Ik hou van geluid, maar als het dan toch geluidloos moet, dan maar geluidloos. Dat is tenminste beter dan een kunstmatig geluid. ;)
.Memphis. zegt
Auto’s met electromotoren… het idee alleen al doet mij huiveren.
Waarom komt waterstof niet meer op de voorgrond, daarmee kan je tenminste nog een verbrandingsmotor aandrijven en het kan ook perfect milieuvriendelijk.
Snuf zegt
Ze zetten echt door, ofwel ze geloven erin! Dit gaat doorbreken. Hoop dat verdere afleidingen zoals rechtzaken achterwege kunnen blijven. Fantastisch, de eerste productie electrische sportwagen!
SyriX zegt
@ZOEF Snelheid is begrensd op 200.. ;)
carnie zegt
@ZOEF
wat je zegt klopt niet en hoe weet ik dat?
Een goeie vriend van mij is al een jaar aan de slag bij tesla.
Een elektromotor geeft een constant vermogen. Als je beweert dat de batterijen dat niet doen dan zeg ik: dat klopt als je over een normale simpele batterij spreekt. Maar het pack van tesla is zeer high-tech en kan het maximaal vermogen leveren vier uur aan een stuk. Daarom kost het batterij-pack alleen al 30 000 dollar. Ze zetten de gelijkstroom (die de batterijen leveren) nog eens om naar wisselstroom(3fase) zodat je 1vd meest efficiente motoren terwereld er mee kunt aandrijven (een 3 fase 4polen elektromotor) die omzetting is zeker niet gemakelijk als we over hoge vermogens spreken. + als je nog eens de review filmpjes bekijkt zie je wel duidelijk dat de auto goed werkt!
Le Belge zegt
zalig ding …
– in 3,9 seconden naar 100 km per uur
– veel goedkoper qua verbruik (zeker met de dure benzineprijzen van tegenwoordig)
– en veel milieuvriendelijker ook nog (als die elektriciteit tenminste via hernieuwbare energiebronnen opgewekt wordt)
face it, dit is de toekomst.
Enige nadeel is nog de actieradius. Met 360 km is het uitgesloten om naar het zuiden van Frankrijk te rijden bijvoorbeeld, maar om met een sportwagen (klein koffertje hmm) op vakantie te gaan zie ik toch ook niet meteen zitten. Daarom is het eerder een ideaal alternatief voor het gewone woon-werk verkeer.
Sorcerer zegt
Ik ben ontzettend benieuwd naar dit dingetje :)
Le Belge: Niet handig voor een ritje Frankrijk met 360km, maar idd wel voor woon-werk en ook voor een ritje naar het strand en terug (tenzij je in het oosten van het land woont) :)
NLX zegt
ik voorspel een nieuwe trend in Hollywood, komen ze er nu eindelijk achter dat Priussen wel heel lelijk zijn?