Autoproducenten, overheden, hippies, etc. Iedereen steekt op dit moment erg veel tijd (en geld) in het verminderen van de Co2 uitstoot. Er is echter een zeer makkelijke en goedkope manier om wereldwijd de emissies flink naar beneden te halen… Daar komt ie dan:
Zorgen dat je banden goed opgepompt zijn!
Iedereen weet dat zachte banden zorgen voor een hoger benzineverbuik, maar het zorgt ook voor extra koolstofdioxide. Goed nieuws dus, even de bandjes wat vaker nakijken en probleem lijkt opgelost. Scheelt ook weer een hoop kopzorgen en de marketingafdeling kan stoppen met het pluggen van “milde hybrides”.
Er is alleen één probleempje. Deze informatie wordt de wereld in gehlopen dankzij een onderzoek van Bridgestone Europa, wat het enigszins dubieus maakt. De studie claimt dat 93,5% van 20.300 personenauto’s in de Europese Unie eigenlijk te zachte banden hadden. Zachtere banden zorgen voor een stijging van de rolweerstand, waardoor de motor harder moet werken – en meer brandstof verbruikt. Het Amerikaanse Wired rekende uit dat er wereldwijd ongeveer 600 miljoen auto’s zijn, wat gelijk zou staan aan 42,32 miljoen ton kooldioxide die we uitstoten dankzij zachte banden.
Wellicht was die nieuwe wet op bandenspanningswaarschuwingssystemen (scrabble anyone?) toch niet zo’n slecht idee. Als dat het enige is om de treehuggers te doen kalmeren dan ga ik nu direct m’n banden checken!
PS: Mocht je heilige koe geen Tire Pressure Monitoring System (TPMS) aan boord hebben, dan kun je altijd nog het intelligente Air Alert ventieldopje kopen.
[ foto via Victoria chapman @ Flickr ]
Josje zegt
als we alle vulkanen zouden dichtgooien (stel dat het kon) zouden we 95% van alle CO2 uitstoot kunnen stoppen…..
maar daar heeft niemand het over…. want daar valt geen geld aan te verdienen… want hoewel de opmerking die ik hierboven maak natuurlijk kant noch wal raakt, is het wel zo dat wij mensen maar voor een klein percentage CO2 uitstoten (vergeleken met inderdaad vulkanisme)
en nogmaals. het is een fantastische hype waar maar 1 winnaar is: de OVERHEID
want die strijkt overal de winst van op (is het niet subsidie, dan is het wel het BTW plaatje, accijns of welke andere maatregel wel al niet genomen is om producten “milieuvriendelijker” te maken)
Motophobia zegt
Globing warming is en blijft een dikke hoax.
lincoln zegt
ik ben bezig met een “zuinigheid actie” in 1 van mijn bedrijfs auto,s ..
beste olie .. aceton .. en bandenspanning 15% te hoog .. en het scheelt echt aanzienlijk ..
RenesisHP zegt
Je kan het ook gewoon regelmatig controleren. I really don’t see the problem.
Dat mensen te lui zijn om te kijken, is eigenlijk gewoon stom. Hetzelfde geld voor het nakijken van de vloeistofpeilen, dat schijnen mensen ook wel eens te vergeten met alle gevolgen van dien.
Gelukkig worden wij met de rotory een wat hoger olieverbruik, dat verplicht tot meer controleren. ;)
NuttelozeBPM zegt
Heel vulgair: FUCK HET MILIEU, sorry maar ik geef geen moer erom…Auto’s zijn nog niet eens 0.1% verantwoordelijk voor de CO2. Get over it…miljoenen jaren geleden had je ook al zoiets als opwarming op aarde. Allemaal die achterlijke kuthippies zijn gewoon jaloers op mensen die het toevallig verder hebben gebracht waardoor deze een grotere wagen kunnen rijden…Zo is het.
rudi zegt
Ik zou ook zeggen; tjah zou eigenlijk altijd al moeten gebeuren, regelmatig die bandenspanning controleren. als het niet voor de CO2 is dan wel voor de portemonnee of de prestaties. Banden zijn natuurlijk niet ontwikkeld om dan maar met een te lage bandendruk te gaan rijden dus met de goede druk de beste kwaliteit en laagste slijtage.
topg zegt
@nuttelozeBPM
“Allemaal die achterlijke kuthippies zijn gewoon jaloers op mensen die het toevallig verder hebben gebracht waardoor deze een grotere wagen kunnen rijden…Zo is het.”
Right, kerel… Typisch weer iets voor ‘achterlijke hollanders’ om zoiets te beweren. Alsof iedereen gefrustreerd rondloopt over mensen die toevallig wat meer hebben. Het is niet omdat dit de Hollandse norm is (mensen met de grootste middenklasse frustraties ooit) dat dit op iedereen toepasbaar is.
Ik kan het omdraaien: Jullie zijn zielige middenklassers die zich afmeten aan de grootte van de wagen die ze rijden. waaw…
Daarbij, wij belgen zijn nog minder gefrustreerd over grotere wagens dan jullie. Je kan hier gemakkelijk in grote middenklasse rondrijden, heel veel mensen kunnen zich tegenwoordig wagens van 30.000 euro aanschaffen, big deal. Ga je maar ergens in een hoekje stoer voelen :)
En daarmee heb ik NIETS gezegd over CO2, milieuproblematiek, opwarming van de aarde, en neem ik het NIET op voor ‘hippies’. Alleen een reactie op weer van die achterlijke kleinzielige ‘wagen-complex’ uitspraken. Grow up :)
Benjamin1 zegt
@ josje
Dat over die vulkanen is niet waar, ze stoten ten eerste maar 2 ton Co2 uit, en daarnaast is het na maximaal 2 jaar al uit de atmosfeer verdwenen.
Je moet niet alles (lees: niets) geloven wat je in ”The Great Global Warming Swindle” ziet.
Emmanuel zegt
@NuttelozeBPM
Hmm waarom zou er per se een verband moeten zijn tussen ‘het ver brengen’ en in een grote auto rijden? Mensen die écht rijk zijn hoeven zich helemaal niet te bewijzen door in een SUV of Porsche rond te rijden. Dat is eerder iets voor mensen die onzeker zijn, nog maar weinig bewezen hebben in hun leven, en zich daarom maar met behulp van hun wagen een status willen aanmeten.
Ik ken zowel (euro)multimiljonairs die in een 15 jaar oude Mitsubishi Lancer rondrijden, als mensen die de helft van hun loon afbetalen aan een BMW.
Wat betreft “fuck het milieu”: dit is zowat de meest egoïstische en kortzichtige reactie die ik hier al gelezen heb. In de Lage Landen zullen wij inderdaad weinig problemen hebben met de opwarming van de aarde: verhoog de dijken een beetje, en voor de rest kan je genieten van een warmer klimaat.
Het zijn echter de warmere, Zuiderse, landen die met grote droogtes, problemen met voedselvoorziening, uitbreiding van de woestijnen en ronduit onleefbare temperaturen te maken zullen hebben.
Dat mensen als jij niet verder kijken dan de grens van hun sociale woonwijk zorgt ervoor dat het leven van die honderden miljoenen mensen in gevaar komt, om over het uitsterven van duizenden diersoorten en verpreiding van tropische ziektes nog maar te zwijgen.
Emmanuel zegt
@NuttelozeBPM
Hmm waarom zou er per se een verband moeten zijn tussen ‘het ver brengen’ en in een grote auto rijden? Mensen die écht rijk zijn hoeven zich helemaal niet te bewijzen door in een SUV of Porsche rond te rijden. Dat is eerder iets voor mensen die onzeker zijn, nog maar weinig bewezen hebben in hun leven, en zich daarom maar met behulp van hun wagen een status willen aanmeten.
Ik ken zowel (euro)multimiljonairs die in een 15 jaar oude Mitsubishi Lancer rondrijden, als mensen die de helft van hun loon afbetalen aan een BMW.
Wat betreft “fuck het milieu”: dit is zowat de meest egoïstische en kortzichtige reactie die ik hier al gelezen heb. In de Lage Landen zullen wij inderdaad weinig problemen hebben met de opwarming van de aarde: verhoog de dijken een beetje, en voor de rest kan je genieten van een warmer klimaat.
Het zijn echter de warmere, Zuiderse, landen die met grote droogtes, problemen met voedselvoorziening, uitbreiding van de woestijnen en ronduit onleefbare temperaturen te maken zullen hebben.
Dat mensen als jij niet verder kijken dan de grens van hun sociale woonwijk zorgt ervoor dat het leven van die honderden miljoenen mensen in gevaar komt, om over het uitsterven van duizenden diersoorten en verpreiding van tropische ziektes nog maar te zwijgen.
volvoaight zegt
uhmm co2 kan je niet uitdrukken in ton dan moet je in kuub doen.!
geelhoed zegt
@ josje, Vlkanen stote minder dan 2% van de antropogene CO2 uit.
Gratis? 50 cent bedoel je!
geelhoed zegt
Vulkanen en stoten. Ik wil een edit functie!
Jesper zegt
@ autoblogger: scrable, geweldig! :D ik had helemaal de slappe lach :P
on-topic: leuk dat het goed is voor het milieu, maar echt niet dat de regering de belastingen gaat terug brengen als we allemaal onze bandjes goed oppompen… ze bedenken nog wel een belasting in combinatie met wet erbij…
NuttelozeBPM zegt
@mensen die mij repliceren
Ik zeg niet dat je meer bent als je een grotere wagen hebt, en ik voel mij helemaal niet minder dan de vermogenden. Maar aangezien er inderdaad veel mensen zijn die zich daar wel aan storen is het wel zo wat ik zeg.
En auto’s zijn nu eenmaal makkelijke prooien op de dag van vandaag, omwille van de CO2-gekte, vandaar…
En @ Emmanuel
Jij snapt het niet: ik geef wel voor het milieu, maar die gekte wat er nu ineens heerst over de CO2 enz. vind ik te ver gaan. Auto’s zijn niet de reden voor dit. Het is gewoon van de natuur uit!!!
En die mensen in die Zuiderse landen…ik woon er niet dus ik zie het probleem voor mij ook niet. En dan nog als het mij iets zou schelen, dan nog, wat kunnen wij er dan doen?
En maak je geen zorgen…ik woon niet in een sociale woonwijk, en als dat zo was…is dat erg dan? Hmm, ik noem dat discriminatie van inwoners van een sociale woonwijk…
H zegt
Komaan, dat is nu toch iets wat je als een beetje auto-geintereseerde persoon moet weten. weinig weerstand (aerodynamica, rolweerstand en algemene wrijvingsweerstand in de aandrijvingslijn) geven grotere snelheid tegenover lager verbruik. tweede belangrijk aandachtspunt is het gewicht. Het gewicht geeft echter bij grotere snelheid weinig belang meer (cfr. veyron), daar maakt een uitstekend boutkopje een groot verschil. Derde belangrijk punt is het design, het mag zo goed zijn als het wil, als het lelijk is, wil je er ook niet mee buitenkomen (cfr. enzo).
Kkortom afwerking en details maken perfectie.
banden opblazen en veel smeren.
leendert zegt
Ik ga direct de banden van mijn fiets op pompen…
Sorcerer zegt
Waarom is het dubieus dat Bridgestone dat onderzoek brengt? Ze weten zelf ook wel dat hun onderzoek niet veel invloed zal hebben, maar ze wel positief in het nieuws brengt…
Nog een voordeel van goed opgepompte banden: je kunt gemakkelijker/sneller uitwijken in noodsituaties. Enige nadeel is dat je remweg iets langer wordt…
Emmanuel zegt
@Nutteloze BPM
“FUCK HET MILIEU, sorry maar ik geef geen moer erom”
“Jij snapt het niet: ik geef wel voor het milieu”
Nee, dan snap ik het inderdaad niet :-)
Natuurlijk is heel de CO2-hype massaal overroepen, en wordt ze misbruikt door allerlei links gespuis in hun gefrustreerde strijd tegen het kapitalisme.
Maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk een probleem is: de CO2 concentratie in de atmosfeer stijgt jaar na jaar, voor het grootste deel veroorzaakt door menselijke activiteit. Met de toename van het aantal mensen, stijgende industriële activiteit en afbraak van de tropische regenwouden als voornaamste boosdoeners.
En een hogere CO2 concentratie in de atmosfeer blijkt nu eenmaal heel sterk gecorreleerd te zijn met hogere temperaturen op aarde. Those are the facts.
Ton zegt
Speciaal voor Geelhoed ;)
Als je brandstof bespært(zuiniger rijdt), stoot je natuurlijk minder CO2 uit.
CO2 uitstoot is immers een immers lineair te koppelen aan verbruik.
Dat maakt het onderzoek direct minder discutabel. Punt van twijfel zou kunnen blijven dat de hoeveelheid te reduceren CO2 wat lager zou kunnen zijn.
Gerard zegt
Ik rij zelf met 2,3 bar voor en achter i.p.v. 2,2 voor en 2,1 achter als je de dealer z’n gang laat gaan. Het geeft iets minder comfort, maar de wegligging gaat er flink op vooruit.
Patrick zegt
@ NuttelozeBPM : “Het is gewoon van de natuur uit!!!”
Nooit verder gekomen zeker dat dan de basischool ?
Auto’s dragen wel degelijk bij aan Global Warming. En nee, niet alleen de CO2 die hij eruit gooit, maar is heel wat voor nodig om een wagen te maken en ervoor te zorgen dat ie voor jouw deur staat. En dat ie blijft rijden….en daarna ook weer gerecycled wordt….
Maar dat is té ver van je bedshow…..Je denkt alleen aan het gaspedaal…
mashell zegt
Als ze nou eens zouden zeggen dat een auto met hogere bandenspanning sportiever rijdt (wat ook zo is) dan zouden er veel meer mensen aandacht voor hebben. Bovendien snap ik niet dat mensen niet in de gaten hebben dat de spanning terug loopt, ik voel dat aan het stuurgedrag en merk het ook aan het brandstof vebruik.
wilco zegt
Ja, dit kan denk ik meer helpen dan alle andere kleinschalige initiatieven samen. Maar ook de rijstijl zou een stuk kunnen helpen.
Zorn zegt
ik denk dat de natuur ons iets wil vertellen… pak eens wat vaker de trein.
NuttelozeBPM zegt
Weet je wat het is…het is gewoon allemaal bullshit, gewoon big-bussines…
Als het echt moest, dan reden we nou al op waterstof of iets dergelijks…
Remember: er was eens een Nederlander die een auto kon laten rijden op een alternatieve brandstof, zero-uitstoot, en die Nederlander was HEEL toevallig heel even na zijn uitvinding vermoord…true story…
vitamine c zegt
bpm
Volledig mee eens.
Die slurptax is gewoon een ordinaire belasting. Dat geeft die linkse groenen ik onderneem niet want hou niet zo van risico toch een beetje een leuk gevoel als ze ingehaald worden door een 911 terwijl ze in hun 1.1 liter op biodiesel rijden.
geelhoed zegt
TON: Speciaal voor Geelhoed ;)
Als je brandstof bespært(zuiniger rijdt), stoot je natuurlijk minder CO2 uit.
CO2 uitstoot is immers een immers lineair te koppelen aan verbruik.
Nee hoor. Een gezaghebbend blad in nederland heeft een redacteur in dienst voor hun milieuwebsite en die zegt van niet. En hij kan het weten want hij heeft er 7 jaar op de HTS autotechniek voor “gestudeerd”
Ton zegt
Hmm, is die persoon in jouw ogen dan een autoriteit op dát gebied?
(Je mag het lezen als een retorische vraag… ;) )
autoblogger zegt
He, is dat dat blad dat het autonieuws altijd een paar dagen later brengt?
(ja, dat mag je ook als retorisch bestempelen)
Ton zegt
@autoblogger,
Deze is té mooi om niet te gebruiken:
http://www.liveleak.com/view?i=527_1205782611&p=1
autoblogger zegt
LOL @ Ton ;)
RenJie zegt
@Ton
haha LOl :P
Emmanuel zegt
@geelhoed
Kan het er niet mee te maken hebben dat de stumperds van de EU die die emissies moeten controleren aparte metingen doen voor CO2 en verbruik?
Ik was voor de rest de overige koolstofverbindingen eens aan het overlopen, maar die zijn ook allemaal beperkt tot
Emmanuel zegt
1g/km door de Euro-normen. Dus dan zijn 2 verschillende metingen het enige wat ik als verklaring kan bedenken..
geelhoed zegt
Sterker nog Emmanuel, verbruiksmetingen worden gedaan door de hoeveelheid CO2 in het uitlaatgas te meten.
Emmanuel zegt
Ben je daar zeker van? Zou het niet logischer zijn om gewoon de hoeveelheid verbruikte brandstof over een bepaald traject te meten? Heb je een bron ofzo? :) Want dan is het wel echt sterk…
geelhoed zegt
TNO automotive, zij doen de verbruikstesten voor veel fabrikanten.
Het is veel nauwkeuriger dan meten wat je erin gooit. Wat als een benzineslang wat uitzet onder de druk? wat als er een druppel blijft hangen ergens?
Moet je alle benzine er ook nog maar eens uit zien te krijgen.
Pietje zegt
Weten jullie wel, ook de kinders die verder als de basisschool kwamen,
CO2 absoluut niet millieu onvriendelijk is, en dat planten er van moeten leven,
en dat er eens, op het hoogte punt van het plantenrijk 18x meer aanwezig was.
en wisten jullie dat bijna alles co2 produceert, zoals jijzelf je hond je gemaait gras, evenals alle andere doden dingen in de natuur, zoals ook dat bos dat zogenaamt de co2 op zou nemen nou dan zou ik een wat vaker naar het bos gaan en onder de hopen bladeren kijken, dan zie je de CO2 gewoon dampen van de bacteriën die deze afgeven.
dan is het natuurlijk ook nog een wedstrijd we de meeste CO2 produceert, nou ik kan je zeggen de plankton in zee staat op nummer 1, vulkanen en natuurlijk afval staan daar ook ergens, iets verder naar onderen komen we bij de industrieen en bosbranden, en dan bij dieren en mensen, pas later komen we bij het autotje uit. zo kunnen we nog wel wat meer opratelen maar dat is toch helemaal niet leuk, uiteindelijk sterven de vervelende mensen toch wel uit…