Voor wie het nog niet wist: Tata gaat voor World Domination! De Indiase autobouwer had reeds aangegeven om een aandeel in Ferrari te nemen, nu richt het bedrijf zich op een aandeel in Pininfarina. Het is al langer bekend dat diverse Italiaanse designhuizen, zoals Bertone en Pininfarina, niet lekker lopen. Een partij als Tata, die wel weet hoe je geld moet verdienen, kan een nuttige aandeelhouder zijn…
Tata wil samen met het Franse Bollore (reeds partner van Pininfarina) een deel van de Pininfarina-aandelen kopen. Het gaat daarbij om een kapitaalinjectie van 100 miljoen euro (AKA take-over). Volgens The Times zou de huidige grootaandeelhouder zelfs 55% willen dumpen! Dus binnenkort weer een Jaguar met Pininfarina styling?
PS: er is tevens bekend geworden dat Mahindra & Mahindra (ook uit India) waarschijnlijk een aandeel wil nemen in Bertone. Moehahaha, en jij twijfelt nog steeds of je straks in een Aziaat rijdt?
Viv S zegt
heeft TATA geld te veel ofzo:?
Jimmie zegt
Italiaanse rommel?!
De mooiste creaties komen toch van die bedrijven vandaan… :)
rickadelic zegt
ze zijn heel erg aan het shoppen in de italiaanse kringen. Het gerucht gaat dat ze ook mv agusta willen overnemen. Is niet erg zolang de naam, design en ze maar exclusief blijven dan kan dat geld hard gebruikt worden.
dekster zegt
Stop the horror!
lincoln zegt
mooi .. keihard werken en onderhandelen werpt visueel vruchten af voor TATA ..
laat die luie westerlingen maar goed schrikken ..
ZOEF zegt
Helemaal eens met Lincoln. Kapitaal en Europese Industrie in handen van zakenmensen die geen boodschap hebben aan politieke correctheid.
Binnenkort kunnen we op de tonen van de negende symfonie van Beethoven zingen: TATA TATA!
Jesper zegt
hmmz… waar gaat het heen met automotive-wereld?! o wee als ze de boel op de schop gaan gooien, dan gaan er net zo lang molotovs door de pui totdat ze massaal harakiri plegen :P
het zou ook gewoon een schande zijn om zometeen chinese truttenschudders met een pininfarina koets te zien…
autoblogger zegt
@Jesper: Pininfarina heeft reeds vele Chinese klanten…
PCCB zegt
Tata is Indisch overigens
Klassiekerrally zegt
Is Hoogovens/Corus niet ook van Tata?
Dan hebben ze dus een designhuis, een hoogwaardige staalleverancier en diverse automerken.
Vult elkaar nog aan ook!
Laat ze maar schuiven…
PCCB zegt
Ik zie het ook liever zo dan dat Pininfarina in de financiële problemen zou blijven. Ze blijven altijd verrassen met hun creaties, vind ik.
Apache zegt
Tof, Jaguar en Pininfarina in tzelfde huis…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Jesper: volgens mij snap je het niet helemaal…
Het gaat om het geld! Money makes the world go round. Amerika is aan het eind gekomen van zijn monopolie als superstaat. Er komen er gewoon 2 bij: China en India.
Allebei met 80 urige werkweken, zeer lage lonen, opkomende welvaart, slimme bedrijfsvoering en geld geld geld.
Als ze bijvoorbeeld Jaguar of Pinifarina kopen, zal er niet bijzonder veel veranderen, behalve dat er flinke financiele injecties komen. Als ze slim zaken blijven doen, levert dat op den duur het meeste op.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Klassiekerrally:
Precies!
Dus uiteindelijk misschien erg goed voor onsch Vaderlandsche ekonomie. Als ze het staal binnenshuis produceren, en hun merkenportefeuille blijft groeien…
Stefan zegt
@Klassiekerrally
TATA is van oorsprong een staal bedrijf. De staalproductie van de Nederlandse hoogovens, is maar een klein geddelte van het totaal aan staal dat door TATA geproduceerd wordt
phantom zegt
het is misschien naar om te zeggen maar ik denk dat landen in Azie die het eerst arm hadden nu rijk worden
met andere woorden: Ik vrees dat de macht zich van amerika en europa naar die landen verschuift, of niet?
Jacco zegt
De gouden eeuwen die wij hadden, en waar wij nu de rijkdom en vruchten van plukken verschuiven naar de BRIC landen. Evenals onze autoindustrie. Toyota is al bijna de grootste(maar 3 merken) en deze BRIC landen gaan nu hun gouden eeuwen tegemoed!! Enorme groei en het ware kapitaal bevind zich nu voornamelijk in India, en zuid oost Azie.
De giga ontwaarding van de USD is een belangrijk voorteken. Ze houden hun welvaart in stand dmv leningen. Wij zullen echter niet veel aan welvaart inboeten, alleen de sterke groei is er bij ons wel uit…Dus we kunnen heus wel luxe autos blijven rijden, alleen zal de industriele nadruk en dus zeggenschap en bezit in Azie gaan liggen.
Cheers:)
Only in a Willys ;)
Savipe zegt
das durven, Pininfarina italiaanse rommel te noemen :o !
Rick dos zegt
Ach, het is een teken van alle tijden.
Vroegah had je eerst de arabierenischen menschen die alles opkochten en verkochten. Toen was het westen perplex dat dat zomaar kon. Wat deden we toen? Toen gingen we ze persifleren in onze films. Remeber Canonball?!
Toen kregen gele marsmannekes uit Japan het op hun heupen en kochten de wereld op. En weer stond het westen perplex. Wat deden we toen? Gingen we in Amerika slogans bedenken zoals; “I only buy Americain filet!”
En wat deden we nog meer? Gingen we ze ook persifleren in films. Ever heard of a movie called Gung-Ho with Michael Keaton?
En nu staan we dus alweer perplex. Ja, een ezel kan zich dus daadwerkelijk 3 maal tegen dezelfde steen stoten…
Het is nu alleen afwachten voor de Chinezen, Indiërs en Russen totdat ze gepersifleerd worden in westerse films. Dan pas weten ze dat ze erbij horen….
RenesisHP zegt
Tata is gewoon heel goed bezig met het versterken van zijn marktpositie en ze zullen nog wel meer ideeen hebben.
Weet je wat nou het leukste is, ik gun het ze van harte. :D
JH zegt
Overigens gaat de design afdeling van Bertone zelfstandig verder:
http://www.cardesignnews.com/site/home/display/store4/item117671/
Grappige is dat ze zeggen dat er weinig werk in de prototype/showcars/one-offs is…
IlCuoreSportivo zegt
Allé Italiaantjes,
LAAT DAT TOCH ALLEMAAL NIET GEBEUREN, PLEASE!!!!
STOP Slurptax zegt
Tata kan wel willen, maar met geld is niet alles te koop, Pinanfarina’s groot aandeel houder Ferrari zal hier nooit voor wijken. Tevens is Pinanfarina geen NV.
Edman zegt
Zolang pininfarina zo elegant op de zijkant van de Quattroporte blijft staan, mag TATA van mijn part Pininfarina wel kopen.
_Junkreader_ zegt
wat is erger….Oostblok-maffiageld(Spyker) of Indisch geld (Tata)…stelletje hypocrieten…
Birger zegt
Hopelijk veranderen de tijden terug snel, ik vind dit niet meer zo leuk. :(
JH zegt
Het lijkt erop dat Pinin voor 100 miljoen euro nieuwe aandelen wil uitgeven 10x raden wie die wil kopen? ;)
http://www.pininfarina.com/index/finanza/financialNews.html?index.php&p=569
Daytona zegt
het is heel simpel er leven meer mensen in aziatische landen dan in europa.die kopen allemaal een tata auto.Omdat ze daar niet zo veel geld hebben om een zo een veelste dure bmw mercedes etc (duitse auto) te kopen dat ze een goedkope tata nemen.En als je een keer in dat soort landen bent geweest zal je ook zien hoeveel van die dingen er rondrijden.ferrari is uiteraard goed voor de marketing van tata omdat die auto waarschijnlijk niet echt de positie hebben om betrouwbaar genoemd te kunnen worden.Bovendien de meeste mensen zouden liever een auto kopen waarvan ze weten dat het goed is of iets bekends is.marketing
MrSelected zegt
Ik vind het wel grappig dat in de comments TATA al 2 maal “Indisch” genoemd wordt. Dat is het helemaal niet. TATA is Indiaas, uit India en niet uit Indonesië.
Als Indiër kan ik deze ontwikkeling alleen maar toejuichen, en als Nederland met hetzelfde tempo blijft dalen ben ik gewoon weg. Net zoals vele andere relatief hoge inkomens ervandoor vliegen.
Jimmie zegt
Overname zal sowieso niet gebeuren, daar steekt Berlusconi wel een stokje voor.
Net als dat de overname van Alitalia geblokkeerd werd.
Tombnolz zegt
Over 7 jaar dan wel een geile Nano please!
Nja, de wereld wordt een dorp, whether we like it or not. Op zich maakt het me niet uit, als Pininfarina maar mooi werk blijft afleveren. Minder is dat als de zaken goed draaien, er weer kapitaal naar niet-Europa gaat en zo boeren wij maar achteruit en achteruit. En dat tot we nog net genoeg geld hebben voor 300 gram rijst en een lepel currysaus…
IlCuoreSportivo zegt
Ik zou het verschil tussen India en Indonesië zo direct niet kunnen noemen :-/
Ze hebben alleszins beiden niks te zoeken in de Italiaanse autobusiness
het enige land waar nog echte auto’s gemaakt kunnen worden, STOP de GLOBALISERING!!!
jopie zegt
Dan moet Pininfarina straks andermans ontwerpen gaan kopieren.
autoblogger zegt
LOL @ jopie! ;)
@IlCuoreSportivo: get over it!
JH zegt
Wat een onzin dat Italie nog het enige land is waar echte auto’s gemaakt worden. Italiaans design was de laatste 15 jaar niet echt vernieuwend te noemen. Alfa borduurt nog steeds voort op het design wat Da Silva ingevoerd heeft, de mooiste/leukste Italiaanse auto’s zijn retro (500/8C). Ferrari’s zijn logisch mooie bakken maar een sportwagen styleren is makkelijker dan een normale auto. Vroeger was Italie toonaangevend kwa design maar dat is al lang niet meer zo; het is toch tekenend dat Bertone, Pinin, etc. al jaren voor de Chinezen werken en wat is daar nou uit voortgekomen?
Esprit de Flandre - DierVriendelijk Roeselare zegt
@ dekster: “stop de horror”
???
Tata – een een heleboel andere merken uit Azië komen onze richting uit. Niets tegen te doen. Dan liever met een pininfarina-koetswerk dan een die ontworpen lijkt op een servet aan den toog.
Jan C. zegt
Ik zie dit wel als positief nieuws. Tata probeert kennis te kopen om zo zelf betere wagens te bouwen die wereldwijd verkocht kunnen worden.
lincoln zegt
@Ilcouresportivo .. dus het verschil tussen indonesie en india niet weten maar toch tegen globalisering zijn ..
je breekt werkelijk alle wetten der logica ..
JH zegt
@Lincoln; volgens mij is een voordeel van globalisering dat hij in een italiaanse auto kan rijden en niet alleen een daf ;)