Elektriciteit is hot, of je het nu over sportwagens of taxi’s hebt. Elektromotoren leveren hun maximale koppel vanaf nul toeren, dus ze zijn niet kinderachtig. Helemaal niet als zo’n stroomvretertje zijn weg vindt naar een Lotus Super Seven-achtig autootje. Zie hier de ThoRR.
De ThoRR is een product van het Nederlandse bedrijf Evisol uit Echt. De cijfers zijn indrukwekkend: het gewicht van de auto is 755 kg, waarvan de accu’s 280 kg opeisen. Het motortje (86 kg) is van Siemens en levert een constant vermogen van 91 pk en een koppel van 160 Nm. Wanneer het piekvermogen wordt aangesproken hebben we het echter over 272 pk en 450 Nm. Een versnellingsbak is er niet, dus dat zal er best lekker aan sleuren! De ThoRR komt gemiddeld 200 km ver voordat je weer een stopcontact nodig hebt.
Hier een filmpje van de ThoRR in actie:
iFi® zegt
doe mij die maar
P@ zegt
Donkervoort neus?
Wel weer een mooi nederlands product! Nu maar hopen dat de internationale pers het ook op pikt!
wapz zegt
Krijg je er ook een schoonmaak-kitje bij om alle kinderen van de grill te wassen? Ze horen je niet aankomen en je zal ze allemaal wel dood moeten rijden. Jammer voor de kinderen, maar ja, ken je prioriteiten he!
Klassiekerrally zegt
Bliksems! ;)
Die indoctrinatie van de milieumafia werkt goed: we beginnen elektrische auto’s langzaamaan te accepteren! :)
Maar serieus, elektrisch hoeft dus gewoon niet saai te zijn. We zijn alleen zo ontzettend gewend (en gehecht) aan een lekkere grom van interne verbrandingsmotoren dat we daar niet snel afstand van willen doen.
Renaldo zegt
Wat bezielt een ontwerper om een rollbar zo schuin te laten aflopen?
Last van zijn vrouw ofzo?
jesseduh zegt
lol deze heb ik ook gefotografeerd in berg aan de maas met een rally
k heb nog een heel gesprek gehad met de man die hem gemaakt had.
het was een project wat hij moest doen om aangenomen te worden bij het bedrijf in echt.
meneer werd echter meteen aangenomen toen ze dit zagen.
i’m loving it
RenJie zegt
ik snap hem niet.. hij levert een constant vermogen van 91 pk en maximaal levert hij 272 pk? Hoe kan dat nou als hij constant 91 pk levert :? :)
Ik heb trouwens paar jaar terug in (Pey) Echt gewoond, leuk dorp!
Mardec zegt
Pff, ik zal toch altijd de (heerlijke) stank van benzine en een geluid om u tegen te zeggen gaan missen.
Hij ziet er ook niet goed uit.
Maar toch, doe mij er ook maar een.
DEX zegt
Mooie ontwikkeling.
Het probleem hiervan is zoals met de auto’s op biodiesel, mocht het grootschalig gebruikt gaan worden dan rijzen de prijzen van overige producten de pan uit. Je ziet voedselprijzen stijgen omdat grote hoeveelheden vegetatie gebruikt worden voor biodiesel. Persoonlijk heb ik er geen zin in om 3 keer zoveel voor mijn energierekening te betalen omdat er meer electrisch wordt gereden. Zolang de electriciteit met kolen wordt opgewekt.. is nog niks groens aan dus.
biertie zegt
dat is nu het probleem met die auto’s, 200km rijden en dan terug opladen is veeeeeeeeeeel te snel :o
Racer X zegt
Het grote nadeel van elektrische auto’s was al te merken toen we nog met RC autootjes speelden… Als ze leeg zijn duurt het een tijd voor de accu’s weer opgeladen zijn. Een auto met een verbrandingsmotor gooi je met hooguit 3 minuten weer vol. Een accu opladen ben je een stuk langer mee bezig.
Ik zie het nog niet zo zitten met de elektrische auto. Daar komt bij dat ik niet zit te wachten op het geluid van een opgevoerde boormachine als ik gas geef…
RenJie zegt
@DEX
het gaat meer om de uitstoot van auto’s denk ik, bij elektrische auto’s is die uitstoot 0, maar voor de elektriciteit moet je uiteraard wel fossiele brandstoffen verbranden. (zoals je al zei) Dus wat is erger; uitstoot bij verbranding van fos. brandstoffen of uitstoot van brandstoffen in de vorm van benzine? je hebt helemaal gelijk; zolang de elektriciteit wordt opgewekt dmv verbranding van fossiele brandstoffen schieten we er geen ene coño mee op. Hetzelfde hierover kan je ook zeggen over biodiesel en alle andere “milieuvriendelijke” brandstoffen. Waterstof ontstaat door elektrolyse, waar ook weer elektriciteit voor nodig is.
Als we nou gaan kijken welke betere(!) manieren er zijn om elektriciteit op te wekken, dan komen we aardig ver met de alternatieve brandstoffen. Al die onzin met windmolens, ik zeg: kernenergie en het radioactieve afval de ruimte inschieten! =] Ik praat misschien niet heel erg netjes zo, maar dit is wel wat ik vind.
Klassiekerrally zegt
@ RenJie: zelfs kernenergie is geen oplossing voor het energie probleem. Er is gewoonweg te weinig brandstof voor kerncentrales om aan de totale energiebehoefte te voldoen! Schokkend he? :)
Zoepie zegt
@renjie
De laatste generatie gebruikt al een veel groter percentage van het kernmateriaal waardoor dit eigenlijk voorlopig toch de enige mogelijkheid is om ons van elektriciteit te voorzien zonder de bijhorende CO2 uitstoot
RenJie zegt
tsja, vergeet wat ik gezegd heb. Ik zit nu even te kijken naar de situatie (tot zover ik kan), en ik denk gewoon dat we vastzitten, voor het ene ding heb je het andere nodig, zo zit de natuur in elkaar denk ik. Als de mens niet zulke grote behoeftes had gehad, dan kon de aarde gewoon organismen voorzien. Blijkbaar is er gewoon geen oplossing :P Andere eventuele oplossingen zijn dan weer te duur. Beetje lastig dit :?
RenJie zegt
@Zoepie
ja, maar zoals Klassiekerrally al gezegd heeft; je moet (heel veel) energie hebben om de kernsplijting/fusie mogelijk te maken en daarbij wordt ook veel verbrand en uitgestoten.
STi-lover zegt
net een catherham maar dan elektrisch
ZwerverRoodbaard zegt
Volgens mij zijn mijn speakers stuk want ik mis toch echt iets :S
Audi zegt
Zo dat is saai….. hoorde ook niets, leuk man, lekker planken in je elektrische skelter. Nee doet u mij maar een caterham of donkie met een uitlaat die het uitschreeuwt :)
Yuri zegt
Ah is idd een leuke auto. Die is al een paar keer bij ons op school geweest (Hogeschool Zuyd in Heerlen). Mijn vader is zelfs de begleider van de student die hieraan werkte. Topsnelheid is wel wat lager, maarja dat maak niet zoveel uit vind ik!
Vincent996 zegt
Mooi, leuke auto. Wel raar dat die rollbar scheef is…. Ik hou namelijk van symmetrie! :P
Dit is de toekomst, alhoewel die niet zo mooi is zonder een verbrandingsmotor.
Trobken zegt
En de prijs?
appieflappie zegt
Het valt me op dat gesuggereerd wordt dat je zon auto niet eraan hoort komen. Maar vergeten dat benzine motoren nagenoeg ook stil zijn, maar toch maken autos veel lawaai. Is iedereen hier vergeten dat banden het meeste lawaai maken. Dus zon auto hoor je echt wel aankomen. Tenzij dat ding met een slakkengang van 20 km/h komt aanrijden.
Juicie zegt
Voorzover ik weet is het een MK Indy chasis en body met een Haselier neus. Maar ik moet toegeven zo een wagen kun je beter met een lekker CBR1000 blok bouwen.
http://youtube.com/watch?v=W1GXe6AhHNU
Carmaster zegt
Jammer van die vage rollbar…
Verder een grappig bromtolletje.
Zullen de mensen verbaasd opkijken als dit karretje
letterlijk langs komt zoeven!
abc123 zegt
ff serieus offtopic mr dit moet ik toch even zeggen :)
vandaag op school, les Nederlands (in België)
onderwerp: nieuwe woorden
lerares: weet iemand wat SLURPTAX is of heeft iemand er al van gehoord?
ik (15 jaar) : de enige die het antwoord wist =P
het is erg gesteld; ben ik de enige in mijn klas die autoblog leest?!
maar dus jongens ik ben jullie dankbaar want je ziet hoe leerrijk jullie
autoblog wel niet is!!
groeten
Dr. S zegt
Mag je daar dan het golfterrein mee verlaten?
wilco zegt
Haha, best wel bizar, een sportwagen zonder geluid hahahahahha.
Citrofiel zegt
Nederlands, zo’n licht autootje, elektrisch. Ik moest even aan Burton denken: http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/27/nieuwe-nederlandse-trots-elementz-kit-car .
Gerrit zegt
Heeft autoblog geen internationale bronnen om deze uitvinding in de wereldmedia te brengen? misschien dat het in combinatie met een bedrijf het productierijp kunnen maken!!!
Apache zegt
De gast die dit getekend heeft is zeker zo:
Georgio zegt
Wat nou jammer is, is dat er niet in het artikel staat hoe snel die naar de 100 gaat. Dat moet natuurlijk sneller zijn dan een Donkervoort/Caterham anders koop ik ‘m niet.
Carabo zegt
Mooi initiatief, hopelijk horen we er meer van! Zo aan die neus te zien lijkt Donkervoort er wel wat mee te maken hebben maar op de website van ThoRR kan ik zo snel niks vinden. Weet iemand meer?
Mensen die zeuren over die roll bar hebben te weinig race wagens gezien. In het geheel niet ongebruikelijk zo’n assymetrische roll bar.
bleegh zegt
@ klassiekerrally
er is genoeg uranium om (op het niveau van vandaag de dag) ons voor de komende 400 jaar aan energie te voorzien. WERELDWIJD!
Klassiekerrally zegt
@ bleegh: daar lopen de meningen blijkbaar over uiteen.
Maar ik heb het ook maar uit de KIJK, dus… ;)
RenesisHP zegt
Als serieuze petrolhead kan ik alleen maar zeggen dat dit hem voor mij niet gaat worden. Ik ben gek op mechanica en de bijbehorende geluiden. De mooist klinkende motoren komen eigenlijk uit de eerste 60 jaar van de autoindustrie. Daar komen alle mechanische klanken goed tot hun recht.
Nu zijn de meeste auto’s al erg kunstmatig, maar electrische auto’s zijn wel heel erg.
Nope, ik kan er niet aan wennen. ;)
Jerudo zegt
Ze hadden het bij The Jetsons dan toch bij het rechte eind dat alle vervoersmiddelen van die space geluidjes gingen maken.
lincoln zegt
@mx5/rx8 .. petrolhead !! o.k. .. de eerste 60 jaar ?? daar zit je fout ..
er is al een tijd geweest dat electrische en bezine auto,s 50/50 verdeeld waren ..
_Junkreader_ zegt
niet horen aankomen? wat een B*LLSHIT… hoor je niet te kijken als over wil steken of zo??? als je “to lame” bent om te kijken horen je genen gestopt te worden voor voortplanting en dan is zo’n electrische auto een mooi hulpmiddel…de schuld altijd bij een ander leggen hé…preventieve euthanasie moet er gepromoot worden of de mensheid gaat onder aan die iq-loze schaduwbrullers…
abc123 zegt
@ Ruben Baeten:
is het nu slurptaKS of slurptaX ??
ik denk het eerste
:)
RenesisHP zegt
@Lincoln.
Uitzonderingen zijn er altijd, dat is waar. Maar de “normale” auto’s klinken geweldig. Maar ja, meningen mogen verschillen. ;)
Zoef zegt
Zo hoor je eens wat voor rolgeluiden een auto maakt, dat is nog behoorlijk wat.
Ah zo zit dat met die E-motoren. 91 pk maar 300 piek. Zo komt zo’n karretje als de Franse Fetish aan zo’n fenomenale acceleratie maar zo’n matige topsnelheid. Ook bij de Tesla is dat het geval, van 0 tot 100 in 4 seconden met 300 pk, maar 200 is de top.
bram zegt
beschamend voor elke seven liefhebber!
janjanssen zegt
Check die cyclewings op de 1e foto.
Bewegen die zo asymmetrisch als je stuurt?
Ook Aardig wat camber geinduceerd door het gewicht van het electrische package!
heb ff het kenteken bekeken op de RDW-site, enkele details:
Datum aanvang tenaamstelling 26-04-2007
BPM € 0 :-)
Vermogen 27 kW
In NH is iemand bezig een Caterham om te bouwen:
http://www.indigosite.nl/forum/index.php?thread=2236
Wat ik mezelf afvraag zijn de gevaren bij een ongeluk en er bijv stroomdraden bloot komen te liggen. Is er iemand die dit al voor mij heeft uitgeprobeerd door zijn Prius vakkundig in een SUV te manouvreren?
Hextrasher zegt
Da’s toch helemaal niks he, doe maar een lekker brullend motorgeluid, dat geeft volgens mij 200x meer kick.
RenJie zegt
@abc123
niet dus. TAX = BTW
Juppe zegt
@rx8,
Grappig dat we hier laatst al een ‘discussie’ over hadden. Ik ben ook zeker een petrolhead, en ben ook vooral een liefhebber van de ‘oude’ techniek zoals jij die noemt. Zoals de oude formule 1 bolides. Geweldig.
Ik mag m’n vtec ook graag in de toeren jagen, of een 600cc blokje richting de 12.000rpm jassen (dan heb ik het over een 2-wieler ;) ), en verder heb je nog wel een enkele auto met een leuke V8 oid. Maar het gros van de motoren wat hier rondrijdt is niet zo spannend, en ik heb er niks op tegen om met de tijd vooruit te gaan. Ik vind het wel wat, zo’n elektrische sportwagen. Door de bochtjes jagen, terwijl je de steentjes onder het rubber hoort kermen ;) En er fluit ook nog een vogeltje LOL!
Tombnolz zegt
Ik zette m’n plaatje af om naar het filmpje te kijken… Had ik niet moeten doen, want er is niks te horen! En een leuk motorgeluid past nochtans zo goed bij dat soort Lotus-7-kloons, ja toch?
Maar goed, het rijdt wel met die batterijen. Maar laat ons toch niet de hele tijd fixeren op het verbruik en de uitstoot van de auto’s. Hoezeer lijdt de aarde om de Thorr keer op keer vol te laden? En om ‘m te ontmantelen? Ik weet het zo nog niet hoor.
Neal zegt
Leuk, nu moet je constant gaan toeteren om overstekende mensen te waarschuwen dat je eraan komt. Eens kijken hoeveel extra ongevallen dat met zich meebrengt…
Erwin zegt
En nu nog het aftermarket pakket om van je benzinebak een hybride te maken en veel extra vermogen :)
Jan C. zegt
Ik kan niet warm worden van de zoveelste Lotus-kloon met als “verschil” een elektrische motor (sorry, ook dat is al eerder gedaan)
RenesisHP zegt
@Juppe.
Jagen van bocht naar bocht en dan toch nog meekrijgen dat er een vogeltje fluit. :? Dat doe je goed.
Die vogels zullen mij niets interesseren als ik aan het laagvliegen ben, tenzij ik er een aan rij, dan stop ik wel ff…. Om te kijken of die schijtbird geen schade heeft veroorzaakt. :P
Snuf zegt
Mooie nederlandse concurrentie voor Tesla! En voor alle audiofielen: bij >80km/h hoor je gewoonlijk toch alleen de banden en is de motor op de achtergrond verdwenen.
Juppe zegt
@Rx8,
Dat vogeltje horen met alle windgeruis om je heen zal ook wel goed gaan ;)
Wel weer jammer dat het gros van de seven klonen zo ontiegelijk lelijk zijn. En het kopieren van de Donkervoort RS neus is ook niet bepaald geslaagd te noemen. Doe even je best mensen, zo verkoop je nooit iets.
Tombnolz zegt
Quanta costa? Hopelijk minder dan de 99.000 euro die Tesla vraagt…
Jan C. zegt
Ik heb het e.e.a. nagevraagd. Deze auto is niet te koop en is eigenlijk een soort experiment.
art zegt
Eey die komt uit de plaats waar ik woon heb eigenlijk wel nog nooit van het bedrijf iets gezien of gehoord?? :s
volgens de adres gegevens ligt het bedrijf achter onze school
Hmm tijd om eens op bezoek te gaan