Hallo dan! Er zijn hier al aardig wat Hummer-killers langsgekomen, maar deze slaat toch wel alles. Er zijn momenteel zeven bedrijven bezig om voor de US Army een vervanger voor de legendarische Humvee te ontwikkelen, en het Britse BAE zou wel eens een goede kans kunnen maken.
De BAE Navistar is even breed als een Hummer H1, maar een stuk langer zodat hij meer mensen kan vervoeren. Hij weegt meer dan acht ton en is uitgerust met een V-vormige onderkant om de inzittenden veilig te houden bij ontploffende mijnen.
De carrosseriepanelen zijn 2,5 cm dik en bestand tegen allerhande bommen en granaten. De Navistar is ook uitgerust met run-flatbanden en luchtvering die de bodemvrijheid met 43 cm kan doen toenemen. Om reparaties te vergemakkelijken zijn alle onderdelen makkelijk te demonteren.
Mocht dit ‘m worden, dan zou het toch leuk zijn als er weer ergens een Schwarzenegger opstaat die eist dat er ook versie voor burgers gemaakt wordt… De ‘politiek incorrectheid’ zelve Sarkozy misschien?
Check het videootje op Autojunk!
Arodin zegt
Een spannend muziekje en een bakbeest van een wagen, dan verwacht ik toch minimaal dat ie even een mijn meepakt, niets is minder waar … een mountainbike kan nog spectaculairder dat zandpadje nemen.
Baztrd zegt
Ja, die kan Sarkozy wel gebruiken als’ie zo doorgaat… om veilig door parijs te kunnen rijden :D
Donnerwetter zegt
Misschien iets om de Olympische vlam mee te rond te rijden?
bruistablet zegt
die omgebouwde dafjes deden het ook niet slecht in de jaren 70 en 80 in het nederlandse leger…kwaliteit hoeft niet duur te zijn.
Dotternetta zegt
Zo te zien schiet je zo de motor lek! Ik had een wat spectaculairder filmpje verwacht..
bmw zegt
Gaat Bruni dan ook dit ding promoten als city limousine? :-)
the bugcollector zegt
Hoezo helemaal naar Frankrijk jongens, al eens gechecked waar onze MP in rondrijd?
Ook niet bepaalt PC.
Durf te wedden dat ie zichzelf vrijstelling van de slurptax heeft geregeld.
Premier Balkenende – BMW 7 serie, op benzine – Energielabel G
Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken – Citroën C6 op diesel – Energielabel F
Minister van der Hoeven van Economische Zaken – Citroën C6 op diesel – Energielabel F
Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken – BMW 525 op diesel – Energielabel E
Minister Verburg van Landbouw – Audi A6 op diesel – Energielabel F
Minister Rouvoet van Jeugdzaken – Chrystler 300 op diesel – Energielabel E
Staatssecretaris De Vries van Defensie – Peugeot 607 op benzine – Energielabel E
Staatssecretaris Albayrak van Justitie – Audi A6 op benzine – Energielabel E
Staatssecretarissen van Onderwijs – Volvo S80 op diesel – Energielabel E
Uitzondering
Balkenende rijdt in een BMW 7 serie op benzine, met energielabel G, maar voor hem geldt een uitzondering. Hij rijdt wegens veiligheidsredenen in een zwaar gepantserde auto die enorm veel benzine verbruikt. Verhagen krijgt toestemming in de vervuilende auto te blijven rijden wegens zijn rugklachten. Minister Camiel Eurlings (CDA) van Verkeer en Waterstaat mag in zijn verlengde Audi A8 rijden ‘omdat hij zo lang is’ (1.92 meter). De A6 van zijn voorganger Karla Peijs was te klein,
B64 zegt
@ the bugcollector: wat wil je dan, een Toyota Aygo voor die ministers en staatssecretarissen? Natuurlijk, er bestaan energie-efficientere voertuigen op het niveau BMW 5 / Audi A6 etc Maar om daar nou zo’n halszaak van te maken, dat vind ik wel wat overdreven.
Overigens heeft een rustige rijstijl een veel groter effect dan de aanschaf van een auto met een beter energielabel. Lees de laatste Autovisie er maar eens op na.
Endlezz zegt
@Arodin
Exactly my thoughts. Ik verwachtte met die opzwepende muziek toch wel wat mitrailleurschoten op de zijkant of een spectaculaire koprol.
Hij ziet er wel uit alsof hij waanzinnige capaciteiten heeft.
Jellert zegt
@ B64, ik denk dat de insectenverzamelaar wil zeggen dat het vrij hypocriet is om financieel succesvolle mensen van het klootjesvolk zwaar te straffen voor dikke auto’s maar er zelf wel lekker op staatskosten in rond karren.
JP zegt
Hij is toch wel hybride he?
RenJie zegt
“De Navistar is ook uitgerust met run-flatbanden en luchtvering die de bodemvrijheid met 43 cm kan doen toenemen.”
MET 43 cm toenemen of TOT 43 cm toenemen(dus max. 43 cm van de grond)? De navistar staat al aardig hoog op zijn wielen, dus volgens jullie moet maximaal de max. afstand van de bodem van de wagen tot de grond ongeveer een meter zijn?
Jesper zegt
Tja, de US Army kijkt niet naar looks maar naar hoe praktisch hij is, en dat zal ongewtijveld beter zijn dan de Humvee, die is immers al tientallen jaren oud… Desalniettemin haalt ie t qua ontwerp niet bij de Humvee, en ook de naam staat me niet aan, het klinkt gewoon niet lekker…
Scar zegt
Het had een interessanter filmpje geweest als ze hem eens onder vuur genomen hadden met een RPG en AK-47.
Ik zal me waarschijnlijk wel vergissen maar de wielophanging van vooraan gezien lijkt me wel een interessant doelwit.
CS zegt
power van dit ding?
Pomoek zegt
Oud is een relatief begrip in militaire kringen. Er rijden nog zat militaire Jeeps rond op deze aardbol, en wat dacht je van de MB’s van de KL? De USAF vliegt overigens met B52’s. De eerste vlucht van dit toestel werd gemaakt in 1955. 53 jaar geleden dus. En de Yanks willen er niet vanaf!
RenesisHP zegt
Toch vind ik de Humvee er een stuk stoerder uit zien dan deze. Al is dat voor het doel van deze auto helemaal niet van belang. ;)
PCCB zegt
Wat kan je hierop zeggen… Ik hou mijn hart vast want er zou wel eens een dag kunnen komen dat ik deze kar tegenkom in een gangsta video, met 24″ spinner-sloffen eronder…
PCCB zegt
Doe maar 35″, als ik de foto’s zo nog eens herbekijk…
the bugcollector zegt
@Jellert
Dank je.
Jandepandaman zegt
Tja, die naam…. De Britten zullen het ding als het in dienst zou komen, vast wel de “Navvi” nicknamen of zo.
Verder vraag ik me toch een beetje af of de oplosing voor het overtreffen van een Humvee hem nou echt zit in het maken van een nog groter voertuig dan de Hummer en er gewoon nog meer pantsering aan te hangen. Goed, die pantsering snap ik ook heus wel. Maar oorspronkelijk moest en jeep-achtige zelf ook makkelijk naar het slagveld te transporteren zijn. En met 8 ton zie ik daar toch een klein probleem ontstaan. En hoe kun je met zo’n gewicht je brandstofverbruik binnen de perken houden…? Dat zal weer aardig oplopen. Is ‘ie dan soms hybride…? Of hebben we hier soms te maken met één van die laatste dinosauriërs uit het tijdperk van de olie-overvloed zoals de Humvee zelf is…?
pipo zegt
LOL @ PCCB
wat voor en blok steekt er eigenlijk in dat beest? op die vid. komt hij bijna niet vooruit…
Tinus zegt
Die aandrijfassen zien er kwetsbaar uit.. Bij de echte Humvee lopen de aandrijfassen door de draagarmen! Een lelijke bos prikkeldraad maakt dit bakbeest dus potentieel aandrijfloos…. De echte dendert lekker door! Ik zou zeggen, ff verder ‘engineeren’
IksEm zegt
Een Brits bedrijf dat Amerikaanse legervoertuigen gaat produceren? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk
EJ Design zegt
1000 bommen en granaten nog aan toe…
dik bakkie… ben die amerikaanse troep zat…
onze jongens en meisjes die in ver-weggie-stand zitten, verdienen het beste
Arnoud zegt
Ik heb liever een Fennek
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fennek_%28pantserwagen%29
Arnoud zegt
@ EJ Design
Dus een Fennek?
EJ Design zegt
gewoon het beste…
zij brengen hun eigen in gevaar om ons te beschermen, vind ik toch ook dat je het beste voor hun mag regelen…
die open-jeep van laatst kan dus echt niet meer…
475632 zegt
Ahahaha :P super spannend muziek je en hij rolt daar met 30 door de middle of no where ? :P