Exact 3 jaar geleden(!) schreven we over de Spirra, een Koreaanse supercar. Er is nu eindelijk wat meer te melden, op de Beijing Auto Show stond namelijk een productieversie van de Spirra S.
De Spirra was destijds ontwikkeld door “Proto Motors“, dit bedrijf is echter in mei 2007 overgenomen door Oullim Motors. De tweepersoons handgemaakte supercar is in de afgelopen jaren verder ontwikkeld en in december van vorig jaar introduceerde men de Spirra GT270. Dit was een raceversie van de Spirra, met een 2,7-liter V6 24V Twin Turbo motor. Het beschikbare vermogen lag rond de 600 pk en de raceauto was redelijk succesvol te noemen (Yongin Speedway 2008 Extra Time Trial en GTM race series).
Afgelopen week is in Peking de “Spirra S” onthuld, welke wordt aangedreven door eenzelfde 2.7-liter zespitter (afkomstig van landgenoot Hyundai). Er is geen 600 pk beschikbaar maar dankzij een supercharger is er ongeveer 400 pk uit te halen. Het max koppel is 355 Nm. Deze specs zorgen voor een sprint van 0-100 in 4,8 seconden en een topsnelheid van 305km/u.
De Spirra S moet volgende maand in de verkoop gaan (in Korea) en men heeft voor dit jaar gepland om 100 units voor de Koreaanse markt te produceren. De maximale productie ligt rond de 300 per jaar. De omgerekende prijs voor de Spirra S ligt ongeveer op 100.000 U.S. dollars.
TBK zegt
Koreaan of niet; zo hoort het!
Breng maar hierheen zou ik zeggen.
Forza! zegt
Mooie Koreaan! Zeer ten voordele gewijzigd tov het prototype
van 3 jaar geleden. Doet u mij er maar 1…want 100000 dollar?
Da’s omgerekend net 5000 euries ;)
ZonParaplu zegt
Wow!
Mooie auto, ook niet allemaal overdreven.
Geen 1500Pk en 15 airducts.
Andere velgen had geen kwaad gekunt.
dekster zegt
Die brug op de achterkant is niet 100% mijn smaak, maar voor de rest is het een mooie auto.
Een sportwagen zoals een sportwagen hoort te zijn.
M Freak zegt
Ik vind dat het uiterlijk een beetje ‘rustig’ is, terwijl ik meer van lijnenspel hou en een bruute bak.
Dat is deze ook natuurlijk, maar qua voorkant…mwuah.
lincoln zegt
beetje kinderachtig design .. goede opvolger van de Honda nsx ..
ac.88 zegt
Gelukkig kunnen jullie het allemaal wél goed en zijn jullie allemaal ook topdesigners ;)
Romeo zegt
@ Forza!
Was dat maar waar, 5000 euro!
Importeren met een tiental procentjes bpm…
Zet er morgen maar 2 op de stoep, een roze en een zwarte! ;)
hendrik zegt
ik vind de oude achterkant beter, voorkant is wel o.k
bruine zegt
ik vind hem wel vet. Zat de eerste versie (nog van Proto motrors) niet in Gran Turismo 4?
100 000 dollar is bij mijn weten toch wel wat meer dan 5000 euro
ZOEF zegt
mmm 60.000 euro voor 600 pk, da’s 100 euro per pk. Zelfs de Opel Astra OPC e.d. halen dat niet denk ik.
Goed bezig!
TomRS6 zegt
Hoog Farboud GTS gehalte, alhoewel ik een hekel heb om alle designers af te zeiken omdat ze kopieren. Dit is toch echt wel een kopietje.
Sven zegt
@ ZOEF,
Deze heeft 400pk voor 100.000 dollar. Geen 600.
@ RomRS6,
Deze Spirra was een stuk eerder dan de Farboud GTS, dus als er al iemand geript heeft is het Farboud…..
Ik vind het wel iets hebben, is weer eens wat anders dan de gevestigde orde. Maar vond de oude (die uit GT4) toch mooier, zeker in dat flitsende oranje kleurtje. En een zeer schappelijke prijs, als je geen nederlands BPM stelsel hebt dan.
Rick dos zegt
Ik sla er niet stijl achterover van, maar het ziet er zeker wel leuk uit.
dekster zegt
Ook even opmerken dat het interieur ongelooflijk mooi is.
Scuderia zegt
WOOW!
Wat een mooie bak zeg, de Spirra kende ik al uit GT4 die was al mooi maar dit slaat alles. Ik vindt er alles mooi aan, achterkant voorkant van binnen ziet het er heel erg goed uit. Hoop dat deze ooit naar Europa komt want het is echt een hele mooie bak. Koreanen kunnen het wel.
bruine.
Ja klopt, de Spirra zat in Gran Turismo 4. Met die wagen heb ik nog heel vaak gereden dat model vondt ik al heel erg mooi het leek een beetje op een Gallardo vindt ik.
STi-lover zegt
persoonlijk vind ik dit een prachtig desgin alhouwel dat hij op het eerste zich erg op een ferrari f430 scuderia lijkt de specs zijn erg telleurstellend voor 100.000 euro koop ik mij liever iets met wat meer prestatie’s als ze er een betere moter inplaatsen kan dit een topcar worden dus om het kort te zeggen parchtig desgin maar met de verkeerde moter
-edit: leestekens zijn beter-
R36 zegt
de voorkant heeft wel iets weg van de koenigsegg ccx vind ik
LilJeezy zegt
te ferarri en koonigsegg achtig.. lelijk dus…(ik bedoel iet dat alle ferarri lelijk zijn..)
RenJie zegt
@STi-lover
chill zeg, je taalgebruik =) “moter” die is wel erg oud :), +1 voor de edit!
———
OT: neahh, ik denk toch niet dat dit hém wordt, achterkant kan nog wel, maar de voorkant vind ik niet echt mooi… het is veel te standaard gewoon. Als je dit met de GT-R vergelijkt, is de GT-R toch veel beter, dus ik zie niet zoveel toekomst hierin.
RenJie zegt
@STi-lover
waarom is het een slechte motor dan? Hij levert genoeg vermogen en de specs zijn ook erg goed, dus ik zie het probleem niet.
Bert zegt
Vind het gek genoeg wel wat hebben!
Puur voor het rijden gemaakt!
V8 Vantage zegt
Koreaanse Audi R8!
LJ zegt
nice, en niet al te duur ook…
InF3Rn0 zegt
lol
Tycho zegt
Da’s nou ook toevallig, die had ik ergens tussen Geely en Chery door nog vlug even op de plaat gezet:
Grotere platen zie: http://www.thetycho.com/news_spirra.htm
Groeten uit Peking,
Tycho
PT zegt
Zelfs de badge(logo) en het interieur lijkt gecopieerd van Farbio.
appieflappie zegt
@Tycho
Geen lelijke dames by the way….. :D
Sebas zegt
ehm ja 100.000 us dollars komt eerder overeen met 66.000 euro,
en met belasting etc etc kun je rekenen op een ton :P
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Die achterkant is werkelijk SCHITTEREND!!!
Voorkant is helaas behooooooorlijk inwisselbaar.
Maar zo schuin van achteren is het een mooi eigen model…
Niet slecht!
Jax Dryke zegt
Ben ik nou de enige die hem op een Ferrari F430 vind lijken ?
Ik vind hem wel erg mooi ;)
Past zeer goed op mijn net nieuwe carport hehe
kowalsk zegt
Hij lijkt een beetje scheel te kijken… De achterkant vind ik veel te overdreven.
reactie op ac.88 ‘Gelukkig kunnen jullie het allemaal wél goed en zijn jullie allemaal ook topdesigners’
van dit soort reacites word ik zó moe, en toch voel ik me verplicht er iets van te zeggen: je hoeft geen topdesigner te zijn om andere designers te bekritiseren. Je denkt toch zeker niet dat als de crew van autoblog commentaar levert op een auto die ze net getest hebben, zij het beter kunnen?
w0o0dy zegt
Het lijkt ergens een beetje een allergaartje van stukjes van andere sportwagens (ik zie f430 in het achterraam, het achterspatbord in combinatie met de zijruitjes achter lijken op de vorige mustang coupé, als je de zijkant van voor naar achter bekijkt doet de auto me denken aan de R8 en de voorkant doet me idd denken aan de Farboud gts of hoe dat ding tegenwoordig ook mag heten) maar…………….Toch ziet de auto er erg goed uit en lijkt het één geheel… bijna alsof de overeenkomsten met de andere per toevalligheid zijn ontstaan.
Complimenten voor de designer en een 2,7 liter met 400pk is meer dan zat voor een leuke sportwagen, alleen…. met die motor achterin zal er erg weinig ruimte zijn voor bagage enzo…. maar ik zie de auto graag komen voor dat geld. Misschien maken ze achter wel een mooie vierkante bagagebok met ruimte voor een bak bier en voorin ook nog wat ruimte voor wat spulletjes.
majinstar zegt
ik vind de velgen alleen mooi ?
STi-lover zegt
@RenJie omdat ik met 100.000 dollar liever iets koop als een nissan gt-r of iets dergelijk, dan heb ik betere specs en ook een mooie wagen voor het ongeveer hetzelfde geld.
Scorso zegt
Voor € 65.000 koop ik toch liever iets met mooie voor- en achterlichten en met een degelijke kwaliteit, want geef toe: als het is zoals een kia valt er een deur af als je tegen een stoep rijdt (echt gebeurd). Kweet ni geef mij maar een 300C, Alpina B3, Hummer H3, Jaguar XF, Nissan 350Z, Porsche Cayman, Porsche Cayenne, Porsche Boxster of een VW Phaeton zelfs… Maar dit mogen ze houden…
F430Rijder zegt
@ Scorso
Dus omdat het uit Korea komt gelijk vergelijken met Kia.. dat is net als die Porsches en Alpina’s van je vergelijken met Opels.. allebei vinden de oorsprong in Duitsland niet? ;) Nee als die Cayenne net zo hard roest als een C Kadett dan neem ik liever deze Spirra S.
Sam325i zegt
Ferrariwah!! threesixty :-p
rider zegt
helemaal niet verkeerd. mooi design en prettige prestaties als ik die specs zo lees. en de prijs is ook al helemaal scherp te noemen. zo moet het. laat maar komen. hoop wel dat ze de wegligging ook voor elkaar hebben.
Carmaster zegt
Raar, ik kan me nog herinneren dat de Spirra in GT4 een 4 liter V8 had.
Wat is daar dan mee gebeurd? Heeft Oullim Motors deze motor afgschaft ofzo?
Anyway, dit is een Koreaan die ik nog wel eens zou kunnen kopen.
Strak design, goeie performance en wie zegt dat er in een supersporter geen V6 kan liggen?(Nissan GT-R)
rogerq zegt
vette bak hoor doe mij maar 1.
en vind hem meer weg hebben van een 360 als een 430.
deze gaat 135.000 kosten ongeveer, en word officieel geimporteert door spirra Europe. en dat is echt een koopje hoor.
er komt ook een turbo versie met 500pk en 571nm.
ook komt er een geheel electrisch model dat 3.8 naar 100 doet en een top van 322 heeft..
ook is de complete body van CARBON. vind dat maar eens bij de gevestigde orde voor deze prijs. enkel de deuren en achterklep zijn van alu, omdat dat in europa niet van carbon mag vanwege typegoedkeuring. deze zijn natuurlijk wel te importeren en achteraf erop te zetten.
ook het gewicht van 1080 kg is ook erg laag te noemen.
wat de handling en presaties erg ten goede komt. een vergelijkbare italiaan of nissan gtr is al snel 3 of 400 kg zwaarder.
ook geen electronische fratsen als esp enzo, enkel uitschakelbaar abs.. lekker puur.
staat ook in de nieuwe top gear…