Het aantal pk’s dat de 6.2 supercharged LS9 van de bizarre Corvette ZR1 zou gaan leveren bleef lange tijd in het midden. Er werd gesproken over minstens 100 pk per liter, terwijl anderen het al hadden over een vermogen van 650+ pk. Sinds vandaag is het officieel: de ZR1 levert aan het vliegwiel 638 SAE-goedgekeurde paardjes, wat gelijk staat aan 646,8 Europese DIN-pk’s. Yeah baby!
Het koppel is vastgesteld op 604 lb-ft, dat is een monsterlijke 819 Nm. En omdat de LS9 zo’n simpel, laagtoerig blok is wordt het ook nog eens de zuinigste motor ter wereld met 600+ pk, zo schept GM op. Dat geloven we graag, aangezien de Z06 op de snelweg al verrassend zuinig uit de hoek kan komen. Niet dat ons dat verder wat kan schelen natuurlijk, he. Wij kijken liever naar de acceleratie – de ZR1 moet dankzij een langere eerste versnelling zonder te schakelen de 100 km/h kunnen halen – en naar de topsnelheid. Die laatste bedraagt, volgens onbevestigde geruchten, 330 hele kilometers per uur. Oftewel sneller dan een GT2. Yikes! Binnenkort wordt hier meer over bekend gemaakt, maar ik sla toch alvast steil achterover als je het niet erg vindt.
De LS9 wordt in Wixom in Michigan gebouwd naast zijn broertje, de atmosferische LS7 uit de Z06. Vanaf deze zomer zal de ZR1 in kleine aantallen leverbaar zijn. Of Nederland er een bepaald aantal krijgt, en voor welke prijs die te koop zullen zijn, is nog niet bekend.
Hieronder het persberichie dat vanmorgen in de VS werd uitgegeven.
UPDATE: en we hebben beeld! (330 km/u)
CHEVROLET ANNOUCES CERTIFIED POWER RATINGS FOR THE NEW CHEVROLET CORVETTE ZR1: 638 HP FROM THE SUPERCHARGED LS9 V-8
PONTIAC, Mich. – When it was introduced at the North American International Auto Show in Detroit earlier this year, the 2009 Chevrolet Corvette ZR1’s power was estimated at 100 horsepower for each of its 6.2 liters of displacement. GM Powertrain has completed SAE certification of the ZR1’s supercharged LS9 V-8 and the results exceed the estimate: 638 horsepower (476 kW) and 604 lb.-ft. of torque (819 Nm).
The LS9’s output is nearly 103 horses per liter, or just about 1.7 horses for each of the engine’s 376 cubic inches. It is unquestionably the most powerful automotive production engine ever manufactured by General Motors and enables the Corvette ZR1 to achieve a top speed of more than 200 mph (322 km/h).
“One of the most amazing things about the Corvette ZR1 is the level of refinement that our designers and engineers have attained. Even with all that power, this car has road manners that will allow our customers to enjoy it on the streets as a daily driver, and on the track,” said Chevrolet General Manager Ed Peper.
The Corvette ZR1 goes on sale this summer. Its 638-hp supercharged engine is complemented in the chassis by heavy-duty components not offered in any other model, including a six-speed manual transmission with race-hardened gears and dual-disc clutch technology that delivers exceptional clamping power and lower inertia, as well as strengthened axle components.
Fuel economy testing has not been completed, but engineers are confident the ZR1 will be the most fuel-efficient 600-plus-horsepower car on the market.
The LS9 engine is hand-built by specially trained technicians at GM’s Performance Build Center in Wixom, Mich. It is a unique, small-volume engine production facility that also builds the Chevrolet Corvette Z06’s LS7 engine and other high-performance GM production engines.
“Developing the LS9 involved more than simply striving for a great horsepower number. Endurance and reliability testing have shown the engine to be robust and low-maintenance, just like other engines in the small-block family,” said Sam Winegarden, executive director, engine engineering for GM Powertrain. “That it is distinguished as the most powerful engine ever from General Motors is a source of immense pride among everyone involved with the LS9.”
Supercharged aspiration
The key enabler of the LS9’s performance is the industry’s first production application of a new, positive-displacement Roots-type supercharger that has a unique four-lobe rotor design. Its design promotes quieter and more efficient performance, while the large, 2.3-liter displacement ensures adequate air volume at high rpm. Maximum boost pressure is 10.5 psi (0.72 bar). It is teamed with an integrated charge cooling system that reduces inlet air temperature for maximum performance.“The combination of large displacement and the new, four-rotor design broadens the effective range of the supercharger, allowing the engine to make more power at lower rpm and sustain it throughout the power band,” said Winegarden. “The low-end torque is tremendous and the high-rpm charge from the supercharger is simply amazing.”
A raised hood provides adequate clearance for the LS9, while a polycarbonate window in the hood provides a view of the engine beneath it.
LS9 details
The LS9 features many unique design and manufacturing details that support its high-performance nature. They include:
Aluminum cylinder block with iron cylinder liners that are finish-bored and honed with a deck plate installed
Forged steel crankshaft with a nine-bolt flange
Titanium connecting rods and forged aluminum pistons
Stronger, rotocast cylinder heads with 2.16-inch (55 mm) titanium intake valves and 1.59-inch (40.4 mm) hollow-stem, sodium-filled exhaust valves
Camshaft with 0.555-inch (14.1 mm) lift for excellent idle and low-speed driving qualities
A dry-sump oiling system with 10.5-quart (9.9 liters) capacity
Integrated oil cooler and piston-cooling oil squirters
Intercooler cover visible through the hood window that features ZR1-unique blue accents and “LS9 SUPERCHARGED” embossed on the left and right sidesSpecifications
LS9 6.2L SUPERCHARGED V-8
Displacement (cu in / cc):
376 / 6162
Bore & stroke (in / mm):
4.06 x 3.62 / 103.25 x 92
Block material:
cast aluminum
Cylinder head material:
A356-T6 rotocast aluminum
Valvetrain:
overhead valve, 2 valves per cylinder
Fuel delivery:
SFI (sequential fuel injection)
Compression ratio:
9.1:1
Horsepower / kW:
638 / 476 @ 6500 rpm
Torque (lb-ft / Nm):
604 / 819 @ 3800 rpm
Fuel shut-off (rpm):
6600
Recommended fuel:
premium required
Exhaust manifolds:
stainless steel
Main bearing caps:
forged steel
Crankshaft:
forged steel
Camshaft:
hollow steel; 0.555-in (14.1 mm) lift
Connecting rods:
forged titanium
Valves:
intake: titanium
exhaust: hollow steel
Valve lifters:
hydraulic roller
Supercharger:
R2300, four-lobe “Roots” type (2.3L)
Additional features:
piston oil-spray cooling; direct-mount ignition coils; 11-rib accessory drive
CasperH zegt
Wat een mooi blok, die wil ik wel als salontafel :)
VonStroke zegt
Baas boven baas, zoveel is zeker.
Jonas zegt
Blijft vette bak die corvette, die maakt het alleen nog beter :D
Racer X zegt
Dat kijkvenster uit de motorkap en parkeren op mijn oprit aub. Ik wil er ook graag zo’n leren interieur in. Wat een beest! (en dat uit de mond van een Porsche fan)
Arnoud zegt
Dat verschil tussen SAE pk’s en DIN pk’s kan niet kloppen. Een motor heeft altijd minder DIN pk’s dan SAE pk’s. Dat komt omdat bij een SAE meting zonder aangehangen smeeroliepomp, waterpomp en dynamo wordt gemeten. Deze worden dus niet door de motor zelf aangedreven maar extern. Bij een DIN meting moeten ze wel door de motor zelf worden aangedreven. Dat slokt vermogen op dus zal het DIN vermogen dat de motor aan het vliegwiel levert lager zijn dan het SAE vermogen.
RubenBaeten zegt
@Arnoud: Bij alle conversies die ik ooit heb gezien vallen de DIN-pk’s hoger uit dan de SAE… En die 647 is ook wat GM officieel roept.
Jesper zegt
Ja, wat Arnoud zegt… :P
Koos Spee wrijft alvast in zijn handjes :P toch zou ik als ik dat geld in mn zak had, op het allerlaatste moment naar buurman Porsche lopen…
Neemt niet weg dat mijn mond opel viel bij het lezen van dit artikel
FabianVTR16V zegt
Blijft een monster van een auto.
Zou hem graag willen hebben ondanks dat ik geen fan ben van Amerikaanse bakken.
Maar bij deze corvette zijn het uiterlijk en innerlijk zo op orde dat ik graag zou willen hebben.
Jammer dat ik er het geld niet voor heb :)
@Ruben, klopt gewoon hoor wat je zegt !
De Z06 heeft 507 SAE Pk’s en 512 DIN pk’s ;)
Vinny_93 zegt
Hebben ze campers van de Corvettes gemaakt en is het blok het ingebouwde bed???
IlCuoreSportivo zegt
Is het met turbo’s??
Dan is dat toch helemaal niet zo’n prestatie, ik was al bijna onder de indruk van iets Amerikaans.
Bijna beetgenomen :)
Arnoud zegt
@ Ruben Beaten
Is er dan een andere omreken factor voor SAE pk’s? Een DIN pk is het zelfde als 0,74kW
VonStroke zegt
@IlCuoreSportivo: met supercharger
Jimmie zegt
Dat kijkvenster is zo suf, raampje met er onder een stuk plastic, yes dat wil ik zien!!
RScosworth zegt
@ IlCuoreSportivo
Als je dit geen indrukwekkende auto vind dan kun je of niet lezen, of heb je een straalmotoraangedreven Daihatsu ofzo. Man, wat een monster wordt dit!
RubenBaeten zegt
@Arnoud: Van deze site komt de volgende quote:
Break Horsepower is just another way to talk about SAE net horsepower – hp (SAE).
Divide DIN 70020 horsepower by 1.0138695680991980 to arrive at SAE net horsepower.
1 PS = 75 kp·m/s = 735.49875 W = 0.9863201652997627 hp (SAE)
Arnoud zegt
@ RScosworth
Deze tupperware doos met motor indrukwekkend??? Met zulk een ouderwetse techniek? Laat ze eens echt een modern concept uitwerken! Met 6 liter en een supercharger kan ik ook wel een motor van 650pk ontwikkelen.
RenJie zegt
in 1e versnelling 100 km/u halen =) lekker!
XytraS zegt
Eén van de weinige Amerikaanse auto’s die zich zonder schroom kan meten met de betere Europese sportwagens! En dat voor de helft van de prijs…
En Arnoud, je comment getuigt toch niet echt van veel autokennis hoor^^. Wat heeft het feit dat een auto een ‘verouderd’ (maar geheel normaal Amerikaans) concept, als motor gebruikt te maken met hoe goed hij is? De cijfers zijn er en zonder twijfel ligt deze ’tupperware-doos’ ook nog een heel goed op de weg.
Smaken en kleuren verschillen, maar een beetje objectiviteit mag nog wel.
FabianVTR16V zegt
@Arnoud,
wat maakt het motorconcept nou uit ?
Dit is en blijft een monster, en probeer hem eerst maar eens te temmen voordat je met opmerkingen komt :)
Als je nou had gezegd dat er met een ander motorconcept meer pk’s per liter uit zouden komen dan zou ik het met je eens zijn ;)
rider zegt
@ FabianVTR16V: wel een beetje raar wat je hier schrijft. want op de zijkant van de Corvette Z06 staat 505BHP en niet 507BHP!?? Hoe zit dat nou met die PK en BHP verhoudingen?
wat een bruut vermogen. maar het blok is nou niet bepaald een hi-tech blok. centrale nokkenas en 2 kleppen per cylinder. geen VTEC of variabele toepassingen hier. gewoon grof en groot met een supercharger erop en klaar is het PK pakhuis, dus typisch een amerikaans blok. echter de prestaties mogen er wel zijn.
Audi zegt
@ Arnoud
Tupperware? Wel eens met een nieuwe corvette gereden? nee denk het ook niet ;) Verwacht nog wel wat meer ‘kenners’ die onder hun rots vandaan kruipen om de corvette lekker ff te gaan afzeiken. Ding rijdt met zijn inderdaad niet zeer nieuwe techniek toch verdomd snel IN DE BOCHTEN, jaja echt waar!
En de 650pk is best wel netjes voor een auto die op grote schaal zal worden gebruikt en verkocht…
RScosworth zegt
@ Arnoud
Wel erg schandalig van ons dat we steeds van de baan worden gereden dan door deze ouderwetse techniek uit de US of A is het niet?
Het motorconcept maakt ook echt geen enkele zier uit. Een Toureag (of hoe je dat ook schrijven mag) leveren ze ook met een mooie 5 liter diesel maar kijk wat er omheen hangt. Het gaat om het totaalplaatje niet om een onderdeel apart.
Arnoud zegt
@ RScosworth
Maar we halen ze bij de pomp dan wel weer in. Om over beleving nog maar niet te spreken. Ik hoor liever een Carrera GT gillen dan het gemurmel van een V8 uit de US of A. Plus dat een Carrera GT of elke andere willekeurige Europese supersportwagen 10x mooier is dan alles wat uit die US of A komt.
Het probleem met auto’s uit de US of A is dat ze altijd 1 of 2 dingen goed kunnen maar voor de rest erg zuigen. Een Europese sportwagen is zoveel vaker op alle gebieden goed. Waarom worden er in de US of A zoveel Europese auto’s verkocht? En waarom genieten ze daar een zoveel betere status dan hun eigen auto’s? Niet omdat ze zoveel goedkoper zijn want dat zijn ze juist niet.
markieanta zegt
Lol @ Arnoud….
Ik zeg je slechts 1 ding: Ford GT
Worden er in de VS zoveel Europesen verkocht dan?
Volgens mij zijn dat Japanners hoor i.p.v. Europesen.
RScosworth zegt
@ Arnoud
Een Corvette verbruikt altijd nog een stuk minder dan een Lambo, Ferrari of Carrera GT hoor. Dus dat zal wel meevallen, als je het toch met extreem duur spul aan het vergelijken bent.
Daarnaast zegt het feit dat er in Amerika veel Europese auto’s verkocht worden extreem weinig in vergelijking met de rondetijden die een ZO6 hier in ons continent neerzet. Het is voor een Amerikaan belangrijker om te kunnen zeggen in het bezit te zijn van een ‘imported exotic supercar’ dan snel een bocht om te kunnen. Waar wil je die bocht immers zoeken in een land waar de wegen recht naar je bestemming toelopen.
En het antwoord op je vraag over de status geef je zelf al. Met een Carrera GT van 450k (of wat moet dat kosten in Amerika?) laat je eerder zien dat je geld hebt dan met een Vette van nog geen 60k. Aangezien er in Amerika nogal wat rijke mensen leven is het niet zo bijzonder dat er hier veel dure supercars de kanten van de VS op gaan.
Arnoud zegt
@ Markieanta
Die Ford GT heeft ook al zo’n fabriekshal van ’n motor met supercharger. Ik zie Ferrari nog niet een motor met supercharger bouwen maar als ze dat zouden doen dan reed ie rondjes om een Ford GT.
En hoeveel Porsche’s Lambo’s en Ferrari’s gaan er naar de VS? Veel meer dan Nissan GTR’s. Dat de goedkopere auto uit Europa daar niet verkoopt komt omdat we weigeren een auto te bouwen welke op hun eisen is afgestemd. En terecht. Die dweilen op de weg zijn ronduit gevaarlijk. En niet bepaald zuinig in vergelijk met onze technisch hoogstaande bolides.
Arnoud zegt
@ RScosworth
Waarom is het in nog geen enkele yanken kop opgekomen om zelf een echte supercar te gaan bouwen? Ze hebben gewoon al meer dan 40 jaar zitten slapen in plaats van steeds weer de beste willen zijn.
Wij hebben auto’s die snel zijn, veilig, met een goede wegligging een goede bouwkwaliteit, een kwaliteitsbeleving, betrouwbaarheid en nog relatief zuinig en schoon ook.
markieanta zegt
@Arnoud, ik had het over het geluid, niet over stel je eens voor dat Ferrari een turbo of een supercharger ergens op bouwt. What is your point? En daarbij is het nog altijd niet zo dat een Ferrari rondjes om de GT draait. Dus wat je momenteel beweert, is ongefundeerde bullshit.
Even een quote van jezelf trouwens:
Waarom worden er in de US of A zoveel Europese auto’s verkocht? En waarom genieten ze daar een zoveel betere status dan hun eigen auto’s? Niet omdat ze zoveel goedkoper zijn want dat zijn ze juist niet.
Ik zie nergens dat jij het hier over sportwagens hebt, ik was in de veronderstelling dat je het had over de gigantische verkopen van Fiat, Alfa, VW etc in de VS. Is het ook niet zo dat er in Europa veel meer sportwagens ontwikkeld worden dan in de VS? Zoveel sportwagens zijn daar niet.
Overigens, wanneer de Amerikanen met hun dweilen op de weg hier totaal niet over te spreken waren, kochten ze heus wel wat anders. Doch dit doen ze ook niet. Dus blijkbaar bevallen die dweilen op de weg hun wel, anders zouden ze het wel anders doen. Daarbij gaat het daar momenteel nog steeds niet heel erg over de zuinigheid van een auto, dit begint daar momenteel een beetje te lopen. Waardoor ze daar tegenwoordig steeds kleinere auto’s kopen.
Beetje jammer dat 1 van de zuinigste gezinsauto’s van het moment de Ford Focus is, met een ernstig verouderde moter dus, deze dweil op de weg.
Arnoud zegt
Alleen zie ik de Ford Focus niet als een auto uit de US of A. Dat is gewoon een Duitse auto. In Duitsland ontwikkeld en geproduceerd. Typisch voorbeeld van een goede Europese auto. Ford is dan wel een bedrijf uit de US of A maar dat maakt het alleen maar zoveel vreemder dat ze aan de andere kant van de plas geen moderne auto’s produceren.
Super zegt
heeft die corvette nog steeds bladveren?
Cerbera zegt
Kunnen we nou eens ophouden met dat slappe gezeik over Amerikanen en hun gebrek aan moderne techniek?
6.2 Liter V8 met 648pk en 819 nm, wat is het probleem?Niet genoeg?
Als ze ineens wel variabele kleptiming hebben is het nog niet goed want dan zijn ze weer te laat en wordt er wel weer een andere drogreden gezocht om ze af te kraken. M.a.w het is nooit goed.
Begrijp me goed, ik ben geen voorstander van alle Amerikaanse auto’s en sommige zijn gewoon ronduit lelijk.
Maar laten we nu ff stoppen met doen alsof wij hier in europa de wijsheid in pacht hebben.
markieanta zegt
@Arnoud, zullen ze dat niet met een reden doen denk je?
We houden Ford nog even aan in dit geval, maar in het geval van GM hetzelfde verhaal, ze beschikken wel degelijk over de technieken om het goed te kunnen doen. Ik denk echt dat de Amerikanen zelf niet aan de Europese technieken willen in verband met hun eigen superioriteit. Ford beschikt niet alleen over hun Europese Fordkennis, maar ook nog over Volvo en Mazda, dus wanneer ze zouden willen kunnen ze wel degelijk zeer goede auto’s bouwen.
Overigens haalt Ford wel degelijk de laatste tijd steeds meer Europese wagens naar Amerika, zoals de nieuwe Mondeo, de Focus, de Connect en in de toekomst de nieuwe Fiesta.
Dus bij Ford is er de laatste tijd wel degelijk een lampje gan branden volgens mij, nu alleen nog afwachten of het een beetje aanslaat.
GM daarentegen haalt naar mijn weten geen Europese modellen over de plas, maar wel Amerikaanse modellen deze kant op. Volgens mij is dat niet de goede manier momenteel.
RScosworth zegt
@ Arnoud
“Waarom is het in nog geen enkele yanken kop opgekomen om zelf een echte supercar te gaan bouwen? Ze hebben gewoon al meer dan 40 jaar zitten slapen in plaats van steeds weer de beste willen zijn.”
Afgezien van de ongefundamenteerde uitspraak heb ik het idee dat jij de afgelopen XX jaar hebt zitten slapen. Ik weet niet of je er erg in hebt maar Corvette heeft het voor elkaar gekregen om, met een extreem goedkope auto en met door ons als ‘ouderwets’ beschouwde techniek, een zeer snelle wagen neer te zetten.
Daarnaast hebben ze bij GM nooit geclaimed het kwaliteitsniveau te halen wat wij hier hebben dus daar zie ik het probleem ook niet. Wel hebben ze gezegd de 911 het vuur aan de schenen te leggen en nu blijkt dat menig 911 rijder goed geklopt zal worden op het circuit. Waarna deze over ‘verouderde techniek’ en ‘slechte bouwkwaliteit’ zal gaan beginnen.
Arnoud zegt
@ Markieanta
Dus je bent het wel met me eens? Je vindt het niet de goede manier om wel hun auto’s hierheen te sturen maar vervolgens niet onze auto’s daarheen te halen.
markieanta zegt
Wat dat betreft ben ik het absoluut met je eens, alleen zullen ze de wagens daar ook moeten accepteren en ik geloof ook dat dat momenteel wel enigzins gebeurt(klopt dit of moet het gebeurd zijn) en dat ze daar de goede richting op gaan. Als ik op msn al lees dat Ford veel meer gewone wagens dan pick ups hebben verkocht in Amerika gaat dat de goeie kant op.
Van mij mogen ze de Mustang ook wel deze kant ophalen, maar dat schiet toch niet op, aangezien de gemiddelde Nederlander daar toch niet mee wil rijden i.v.m. de hoeveelheid bochten in Nederland. Even terugkomend op de Mustang, deze wagen heeft achter veren omdat de Amerikanen dit graag wilden, dit is naar mijn weten democratisch besloten.
Zoals ik net al zei denk ik dat GM heel slecht bezig is om wel al die slurpers deze kant op te halen, maar niets die kant op te doen, bijvoorbeeld de Corsa, de Vectra en de Astra(alhoewel ik geloof dat die laatste daar nou wel wordt verkocht), dit kost GM veel geld en dat zal de eerste tijd ook nog wel zo blijven.
Arnoud zegt
@ RScosworth
Ik heb ook nooit gezegd dat ze bij GM claimen het kwaliteitsniveau van Porsche hebben bereikt. Maar ik denk dat een gefortuneerde klant dat wel zou willen. Een echte Yank zou graag een auto uit eigen land willen dat alles en iedereen op elk gebied eruit rijdt, en de kwaliteit en uitstraling/status heeft als bijvoorbeeld een Porsche of Ferrari. Echt heel vreemd dat de fabriekanten uit de US of A hun klanten niet bedienen welke onder andere wel door Ferrari, Lamborghini of Porsche bediend worden. Ook het segment dat Mercedes met hun S-klasse, Lexus met hun LS en BMW met hun 7-serie vormen is niet of nauwelijks te beconcurreren door de Amerikanen. Ook niet op hun eigen markt. Lincoln bouwt aardige limo’s maar dat is toch niet hetzelfde als een zakensedan.
Rick dos zegt
Mooi hè? En dan te bedenken dat de Amerikanen hiervoor de Duitsers als inspiratiebron hebben gebruikt…
http://www.thecarconnection.com/blog/?p=669&DID=RSS
Rick dos zegt
Mooi hè? En dan te bedenken dat de Amerikanen hiervoor de Duitsers als inspiratiebron hebben gebruikt…
http://www.autoblog.com/2008/01/10/corvette-zr1s-ls9-inspired-by-bmw-m-v1/
Trevor zegt
Natuurlijk is dit een vette bak, maar toch.. nee. Ik denk toch dat ik het bij een sky-line hou.. Die heeft misschien een minder hoge top snelheid maar ik denk dat ie in op een circuit of stratenparcours onverslaanbaar is… En dat dan met bijna de helft minder cilinderinhoud, 2 cilinders minder, 170pk minder en met z’n 1750 kg waarschijnlijk ook nog zwaarder en dan nog die prestaties.. Tja..
robgym zegt
wat worden sommige mensen hier toch pist als er ineens een mooie dikke corvette met super spec en alles er omheen naar europa komt toch arnoud ?teneerst het maakt niet uit hoe je scoort als je maar scoort , hetzelfde als de ssc aero, maar ja binnen kort rij ik heerlijk in me c5 zo6 en ben er dan super blij mee .persoonlijk ga ik er nog wat geld tegen aan gooien om het dasboard te voor zien van mooie matrialen en dan is dat ook weer top .
Floris zegt
Of de Bmw V10 als inspiratiebron heeft gefungeerd is nog maar de vraag. Een supercharged V8 van dik 6 liter tegenover een ongeblazen 5 liter V10 zetten is nogal onlogisch.
Zoals in een van de comments staat; Basically, “TheCarConnection heard on background” that two completely different engine designs with completely different torque curves and completely different applications are somehow related by inspiration?
Onzin.
Rick dos zegt
En zoals het in het artikel staat;
“The German competition is driving the higher horsepower and torque numbers coming to the Corvette, Chevrolet engineers told TheCarConnection.com at a recent backgrounder on the new supercar, slated for a debut at the Detroit auto show next week. The LS9 was specifically made to match up favorably with the V-10 engine found in the BMW M range, Chevy says.”
Yep, onzin. :roll:
RScosworth zegt
@ Arnoud
Tsjah, het is maar net welke markt je wil bedienen. Als wij de beste cocktailshaker willen hebben laten we er ook een uit Amerika overkomen omdat dat de beste zouden zijn. Maakt ons dat minder bekwaam in de zelfvoorziening? En dan nog. Wanneer er hier veel auto’s op export naar Amerika gaan wil dat nog niet zeggen dat Amerikaanse auto’s niet gekocht worden in het thuisland.
@ Rick dos
Nou, hij is in ieder geval zuiniger. Weer een vooroordeel minder. :)
Rick dos zegt
@RScosworth
De officiële cijfers moeten nog uitkomen, maar gezien het feit dat ze tot nu toe aan hun woord gehouden hebben twijfel ik daar niet zo heel erg aan.
Maar het is zeker wel noemenswaardig, ja! :)
Arnoud zegt
@ Robgym
Ik word helemaal niet pissed als GM een Super Corvette hierheen haalt. Ik vind alleen dat je appels met peren vergelijkt als je een Corvette ZR1 tegenover een Porsche GT2 zet. Dat is als een veertiger die aan de prestatie verhogende drugs zit laten rennen tegen een jonge, top fitte atleet.
Floris zegt
Wow, Rick, twee op het oog identieke posts met blijkbaar twee verschillende linkjes, dan is de kans groot dat ik er maar één lees. Niet zo gepikeerd meteen.
Rick dos zegt
@Floris
Niet gepikeerd hoor.
Vind het alleen vreemd dat je iets als “onzin” afdoet zonder het fijne van de zaak te weten.
Arnoud zegt
@ RScosworth
Nee hoor, het heeft niks te maken met welke markt je wil bedienen. Maar wel of je de kaas van je brood laat eten. Je pretendeert een sportwagen te hebben maar mensen die een echte sportwagen willen, kopen de auto van de concurrent.
Als fabrikant luister je naar wat de klant wil en speel je daarop in. Je zegt niet: “Dit is ons product en daar doe je het maar mee. Wil je wat anders ga je maar naar de buurman/concurrent.” Met zo’n instelling help je je eigen bedrijf om zeep.
Floris zegt
Vind het alleen vreemd dat je iets als “onzin” afdoet zonder het fijne van de zaak te weten.
Het vergelijken van de ZR1 motor en de V10 van Bmw is nog steeds vreemd. Verschillende concepten, verschillende karakters, verschillende toepassingen en verschillende doelgroepen. Een beetje kritischer kijken mag best hoor.
Floris zegt
Oh ja, er zit ook nog zo’n 140pk tussen.
Rick dos zegt
Natuurlijk mag dat, maar vreemd en onzin hebben twee verschillende definities.
Blitz zegt
Monster blok…. Damn…. wat zullen de tuners ermee doen!?!?!
lincoln zegt
@Arnoud .. ga eens rond kijken in de wereld en verbaas jezelf ..
on-topic .. het is toch geen geheim meer dat GM heel erg gespitst is BMW motoren ..
Rob USA zegt
Dat betekent misschien ook dat de heftigste versie van de Camaro (SS)
ook wellicht deze motor kan krijgen!! :0 Me like!
Nu nog wat Ring tijden, ik ben benieuwd en natuurlijk de test op Autoblog!
Davidov zegt
Yeah baby, Enzo beater? lol 8)
sebastian zegt
@lincoln
europa is op autosportgebied de wereld, zeker voor amerika…
lincoln zegt
@Rob USA .. zou zo iets kosten als crate-engine ?? 12.000 dollar ??
Rob USA zegt
@Lincoln:750 dollar shipping … ga door… ga door…!!
RScosworth zegt
@ Arnoud
En wat heeft Corvette hier neergezet? Een bloedsnelle sportwagen. Wat the f**k wil je nog meer? Iemand die een extreme sportwagen zoekt en niet een prijs van een twee-onder-eenkapper voor een auto uit wil geven is hier aan het goede adres.
Dat jij het een goedkoop stuk plastic vind wil niet zeggen dat iedereen dat zo ziet.
robgym zegt
heb ik het woord porsche in me mond gehad arnoud ? nee maar ja heb wel es in z,n volkswagen met een hoge bloedruk gezeten en gereden kan mij niet bekoren en het interieur vind ik nog erger als een amerikaan zeker voor dat geld .maat de gt 2 is een pracht auto qwa techniek maar de buitenkant is het gewoon niet voor mij , maar dat is smaak . maar ik rij liever langzaam in een corvette dan snel in een porsche sorry arnoud.
lincoln zegt
@sebastiaan .. wake up .. dat heeft met sponsers en consumenten te maken .. auto,s en sport is bijzaak ..
RubenBaeten zegt
@RScosworth: Give it a rest, hij zal het nooit begrijpen. ;-) Overigens is een 911 bijna even oud als een Corvette (als we zo gaan beginnen), dus dat voorbeeld slaat als kut op Dirk.
Ik word persoonlijk ’s nachts badend in het zweet wakker van deze ZR1. Na in gewone C6’en en een Z06 gereden te hebben, heb ik mezelf tot doel gesteld in dit leven zo’n auto te bezitten. Misschien moet ik dat doel maar naar boven bijstellen…
DB zegt
Aardige discussie, mis een beetje de objectieve kant van het verhaal. GM heeft natuurlijk best de kennis om een motor te bouwen met bovenliggende nokkenassen, meer dan twee kleppen per cilinder en meer technische hoogstandjes waar sommigen zo hoog over opgeven. Maar waarom zouden ze het doen voor de Corvette? De huidige motor is door zijn bouwwijze en gebruik van exotische materialen voor ondermeer kleppen uitermate licht (veel lichter dan die hypermoderne BMW V10), zeer betrouwbaar (denk aan Le Mans; 5x winnaar) en zeer compact (lage neus mogelijk). Bovendien is de slijtage door weinig bewegende delen gering en het brandstofverbruik laag. Voor de aardigheid een overzicht van Amerikaanse Gazguzzler tax, een soort slurptax die in Amerika betaald moet worden voor benzineverslindende auto’s. Zoals je ziet zijn alleen de Corvette en de 911 vrijgesteld waarbij de 911 een veel lager vermogen heeft. Tot slot: die bladveer is een veer van in de vliegtuigindustrie gebruikt composiet. Ook weer compact, licht, zeer sterk en op de lange termijn constanter qua veerspanning dan stalen veren zoals door andere merken gebruikt. Nadeel is de hoge prijs van de veer.
Model Hp Guzzler Tax
Corvette 400 $0
Corvette Z06 505 $0
Aston Martin Vanquish S 520 $3.700
Dodge Viper 500 $3.000
Dodge Viper Coupe 500 $3.000
Ferrari F430 483 $4.500
Ferrari 612 Scaglietti 540 $3.700
Ferrari 575M Maranello 515 $5.400
Ferrari Enzo 660 $7.700
Ford GT 550 $2.100
Jaguar XKR 390 $1.000
Lamborghini Gallardo 492 $6.400
Lamborghini Murcielago 580 $7.700
Maserati GT Coupe 390 $3.700
Maserati MC12 630 $7.700
Mercedes SL500 302 $1.000
Mercedes SL55 AMG 493 $3.700
Mercedes SLR 612 $2.600
Porsche 911 Carrera 325 $0
Porsche 911 Carrera S 355 $0
Porsche 911 GT3 380 $1.300
Porsche 911 GT2 477 $1.300
autoblogger zegt
Filmpje! http://www.autojunk.nl/clips/view/139290
w0o0dy zegt
@Autoblogger: als ik het goed zag was dat 207 en een beetje… mph! Dus zo’n 331
dekster zegt
Moet wel relaxed rijden, constant in 1ste door het stad endan autosnelweg opacceleren in 1ste endan naar 6e :P
wilco zegt
Dat gaat vast (veel) harder dan 330 echte km s. De GT2 haalt 325 echte km s, dus een verschil van 5 km/h terwijl er 120 pk verschil is zou ik een afgang voor GM vinden tov Porsche.
Lijkt me dus dat deze schattingen te voorzichtig zijn. 0-100 in 3,5 sec durf ik wel te gokken.
w0o0dy zegt
@dekster: op de oude ZR1 (c4?) kon/moest je ook al versnellingen overslaan… dat schakelde nogal raar maar de auto werkte prima.
w0o0dy zegt
@Wilco: voor een hoge top is de aerodynamica belangrijker dan het aantal pk’s. Daarnaast is het van belang hoe lang de overbrenging is..
dekster zegt
@W0o0dy
Beetje zoals met een vrachtwagen rijden, maar dan sneller :P
Cupracer zegt
leuk, leuk, het heeft zeker zijn charmes, maar het zal moeilijk rijbaar worden.
Geef mij toch maar die GT2.
wilco zegt
Moeilijk rijdbaar vind ik juist leuk aan zo n auto. Geeft net dat beetje extra karakter wat hightech auto s missen naar mijn smaak. Ik vind Porsches leuk, maar de Corvette vind ik minstens zo leuk. Dat de Corvette niet supermoderne techniek heeft zal mij aan mijn aars oxideren. Hij is dankzij zn eenvoud belachelijk zuinig (wat meteen de vraag oproept waarom de autotechniek zo complex moet zijn).
Maar aerodynamica maakt dus kennelijk meer uit dan ik dacht. Ik ben benieuwd wat de teller topsnelheid zal zijn, bij ferrari s zeggen ze vaak ook een hoop, maar echte km s is heeeel wat anders dan teller kms.
RScosworth zegt
@ Ruben Baeten
Misschien is dat inderdaad maar beter ja. Ik raak overigens (vergeef het me alsjeblieft) altijd nog meer gecharmeerd van het allereerste model C5 met die blokkerige 5-spaak velgen eronder.
Ik weet het, het is een erg foute auto en ik kan het ook niet verantwoorden maar ik vind hem gewoon cool en hij maakt zo’n mooi apart geluid. Maar na een keer live meegemaakt te hebben waartoe zo’n ZO6 in staat is op het circuit ben ik wel heel anders tegen de Vettes aan gaan kijken. :)
C6.R zegt
Wat een hoop geblaat zeg, we hebben het hier over een auto met 650 pk, hoe die dat produceert: lekker belangrijk.
We hebben het hier tevens over een auto met fenomenale prestaties voor een waarschijnlijk hele nette prestaties. Dat die dan uit de US of A komt en geen Ferrari heet: lekker belangrijk!
timo zegt
Haal er maar 50PK af.
Deze tests worden afgenomen op een niet belast blok.
Of wel deze motor wordt alleen getest wat er daat werkelijk op de krukas gegenereerd wordt en niet het totaal vermogen incl verbruikers zoals dynamo airco waterpomp stuurpomp of iets.
Denk als je deze auto op de rollenbank zet dat er +/- maar 600Pk uit gaat komen!!!!!
Dit is het geval bij elke auto die uit de USA afkomstig is.
De europese PK din norm is percies heb zelfde
het wordt onbelast getest.
Arnoud zegt
@Ruben Beaten
De laatste 911 is pas van 2005. Dus heel erg jong. Porsche doet er alles aan zijn auto’s het nieuwste van het nieuwste mee te geven. En zo hoort het. Stilstand is immers achteruitgang. De naam 911 is het enige dat meer dan 40 jaar oud is. Voor de rest wordt het model bij elke nieuwe versie van techniek van de laatste stand voorzien. De torsie veren zijn dus allang verdwenen. De luchtgekoelde motor (helaas) ook. De mechanische ontsteking ook. De centrale nokkenas heeft er nooit opgezeten. Sinds jaar en dag heeft hij 4 kleppen per cilinder. Enzovoorts enzovoorts.
Dat ze daar in de US of A nu exotische materialen voor de kleppen gebruiken kan ik me voorstellen. Als je een beetje goede vulling wilt met slechts 2 kleppen per cilinder zal je een flinke klep moeten monteren. Maar wat is het nadeel van zo’n gorte klep? De massatraagheid. Je hebt dus vrij snel last van ‘zwevende’ kleppen. Dat wil zeggen dat ze het nokkenas profiel niet meer kunnen volgen waardoor de kans dat de zuiger de klep raakt groot wordt. Met alle vervelende gevolgen van dien.
robgym zegt
waarom houden die 2 kleppen per cillinder het dan zo lang uit arnoud, het zijn onverwoestbare blokken van chevy draaien zomaar 5 a 6 ton , het feit dat je wilt aantonen dat je het bagger vind is duidelijk, maar je begrip laat aardig te wensen over .je begrijpt het nog steeds niet he pikkiehet gaat niet om de techniek man dringt dat nou is tot je door het gaat om de auto,s uit de US of A zelf gewoon het gevoel , dat jij bij een porsche of wat dan ook hebt , maar blijkbaar wil jer het niet snappen .dus geef ik het maar op LB.
RScosworth zegt
@ Arnoud
Nu weet ik het wel zeker dat je het allemaal niet meer snapt. De 911 is zeker net zo oud als de Corvette (motor ligt achter de achter-as). Daarnaast vind ik die gevolgen van het blok uit een Corvette niet zo vervelend, vooral als ik zo eens naar de rondetijden kijk.
Het is schattig dat je op technisch gebied zoveel van motoren afweet maar helaas zie je de praktische aspecten over het hoofd. Deze laatste kom je nog wel een keer tegen wanneer je de kracht van dit soort auto’s in reallife meemaakt in plaats van een youtube-filmpje. Ik weet inmiddels beter.
bozewolf zegt
Fokking bruut ding. Eindelijk lijken die Yanks een keer hun best te hebben gedaan op een (super)sport auto.
– Technisch hoogstaand? Hmm, nee. Maar wel beproefde techniek (m.a.w., t gaat niet stuk).
– Netjes uitgebalanceerd? Check.
– Retesnel? Check.
– Relatief goedkoop? Check.
Geef? Jawohl! Alleen wel efkes die gore doorzichtige motorkap veranderen. k’ Ben geen barbaar tenslotte.
Carmaster zegt
Nu nog een LS7 supercharged!
700 pk redt ie wel denk ik
En dat kijkvenster hoeft van mij ook niet echt, doe maar gewoon een supercharger die uit de motorkap steekt!
Sowieso vind ik de huidige motoren met hun plastic afdekplaten echt helemaal niks aan, het moet gewoon allemaal verchroomd zolas bij de Alfa GT.
Man wat heeft dat ding een mooi uitlaatspruitstuk zeg!