Carroll Shelby, de messias voor sommigen, kan terugkijken op een aantal prachtige auto’s die uit zijn garage zijn komen rollen. De monsterlijke Cobra is veelvuldig gekopieerd en ook zijn de talrijke Mustangs van zijn hand nog altijd immens populair. De Daytona Coupe – in feite een Cobra met een meer aerodynamische carrosserie – is iets minder bekend, maar daarom niet minder bijzonder.
De Daytona boekte meerdere race-successen in 1964 en 1965. Zes stuks zijn ervan geproduceerd, waarvan er één meer dan twintig jaar in het bezit van Shelby zelf was. Hij verkocht deze auto in 1999, maar bij Superformance, een klein bedrijfje dat de Coupe nog onder licentie produceert, dachten ze dat hij daar vast spijt van zou hebben. Zij presenteerden deze week een gloednieuwe Daytona Coupe aan de racelegende.
Deze Daytona is iets groter, moderner en comfortabeler dan de oude racer. Peter Brock, dezelfde man die het origineel meer dan veertig jaar geleden ontwierp, tekende ook deze uitvoering voor Superformance. Shelby’s auto is gespoten in het klassieke ‘Guardsman Blue’ en draagt het nummer 98, hetzelfde als op zijn originele Daytona. Leuk detail: de motor is een 427 (7.0 liter) crate engine met 480 pk van niemand minder dan concurrent Roush. Shelby’s auto heeft verder een automaat met flippers achter het stuur, iets wat in geen enkele andere Daytona wordt geleverd en speciaal ontwikkeld werd door Mastershift.
Hieronder meer foto’s om je eraan te herinneren waarom je ook alweer zo van auto’s houdt…
Een videootje van Fifth Gear, met dank aan Thomas:
En het persbericht:
Irvine, CA – On Monday, April 21, Shelby Distribution USA presented automotive legend Carroll Shelby with a custom Superformance Shelby Cobra Daytona Coupe. This unique gift was made possible by Amy Boylan and the team at Shelby Automobiles in Las Vegas and Lance Stander and the employees at Shelby Distribution USA in Irvine, CA. “It was fantastic to have the opportunity to honor Carroll Shelby with this special car,” said Stander. “We hope he enjoys driving it as much as we enjoyed giving it to him.”
Painted in the same “Guardsman Blue” of the original cars, Carroll’s Daytona Coupe also features the number 98 that represents chassis #2300 that Shelby himself owned up until 1999. Power comes from a Roush 427SR V8 with 480 horsepower and 515 lb-ft torque. Unique to Carroll’s Daytona Coupe is a shifting system that utilizes paddles and buttons on the steering wheel. Developed by MasterShift (www.mastershift.com) of San Diego, the Art Carr 2004R 4-speed automatic transmission can be up shifted via paddles and downshifted using two buttons on either side of the steering wheel. The system also has safety features including a one second delay from Drive to Neutral as well as a speed sensor to prevent the car from being shifted into reverse or park unless it is completely stopped. Installation of the engine, transmission and paddle shift system was handled by Exotic Auto Restoration of Costa Mesa.
History of the Daytona Coupe
The original six Daytona Cobra Coupe factory racers enjoyed a short but impressive racing career: Originally built for the 1964-65 for the 1964-65 racing season using 289 Shelby Cobra roadster chassis, these were America’s answer to Ferrari’s highly successful 250 GTO. In their first year of competition, the Daytona Coupes won the GT class at Sebring and then placed 4th overall at Le Mans. They proved to be so competitive that Ferrari officials, fearing a loss of the championship, managed to get the Monza, Italy final round cancelled, knowing the Daytona’s would win the race and the Championship. Consequently, Ferrari claimed the 1964 FIA World Manufacturer’s Championship. The following year Enzo Ferrari, realizing he would lose to the Daytona’s, pulled his factory support from the GT program, paving the way for the Daytona Coupe walkover. In 1965, the ex-Shelby Daytona Coupes of the UK’s Alan Mann racing team won the FIA’s World Manufacturer’s GT title with ease.
Recreating the Legend
Almost 40 years later, Superformance has re-created this nostalgic player in American racing history. The Coupe is a Carroll Shelby licensed product and was designed by some of the original team, including Peter Brock and Bob Negstad. The Coupe boasts amazingly sleek lines and a contoured body which is slightly larger than that of the original race car. The original suspension was further engineered and improved and the interior space was optimized for more room. Addding value to this impressive Daytona is the fact that it is also eligible for the Shelby American Automobile Club owners registry, capturing each chassis number as a part of American history.
Superformance Shelby Daytona Cobra Coupe Standard Equipment*
• A complete factory-assembled rolling chassis.
• Show quality PPG paint finishes with many standard colors – custom colors also available.
• Fully independent front and rear suspension.
• Bilstein® coil over progressive shocks with H&R Springs®.
• Tubular space frame constructed of mild steel.
• Power assisted rack & pinion steering.
• Four-wheel vented disc brakes, power assisted.
• PBR® calipers.
• Aluminum radiator / oil cooler with dual electric fans.
• Oil cooler and braided lines.
• Stainless steel fuel tank. 20 gallon.
• Vinylester and glass composite body.
• Custom TFE air conditioning system.
• BTR / Dana HydraTrac limited slip differential.
• 18″ cast Alloy wheels and tires.
• Tinted front, side and rear windows.
• Remote door locks and immobilizer system.
• Unique under car exhaust -side pipes.
• Black leather and Alcantra interior.
• Retractable 3 point seat belts.
• Stewart Warner electronic gauges.
*Some components and features are subject to changeAbout Shelby Distribution
Based in Irvine, CA, Shelby Distribution is the official distributor for Shelby continuation cars. Their product lineup includes the CSX4000 Cobra, CSX9000, and the 85th Commemorative GT40®. For more information on Shelby continuation cars or to find a dealership near you, visit www.shelbydistribution.com or call 888-SHELBY-USA.
Robbert_W zegt
Wat een wagen!
Geweldig! :D
VonStroke zegt
Eén van de mooiste vierwielers op deze aardkloot.
RenesisHP zegt
Dit ding is zo cool, alleen de originele is nog veel cooler. 8).
De originele was al een echt beest en behoorlijk snel ook. Top van dik 300 is niet slecht voor zo’n oldtimer met een vierversnellingsbak. :whow:
RenesisHP zegt
:o
Klassiekerrally zegt
Ja, ik zeg het niet snel, maar dit is een automobiel afrodisiacum! Waanzinnig mooi…
RScosworth zegt
Hier vlakbij Breda heb ik vorig jaar een Daytona gezien achterop een trailer. Ik had er twee foto’s van proberen te maken maar het was voor het stoplicht en moest dus snel zijn. Hierdoor ziet het er nogal bibberig uit. Ik kan ze wel uploaden op Autojunk wanneer daar behoefte aan is.
Aangezien er maar zes van zijn gebouwd zal het echter wel een replica zijn.
victor zegt
geweldig echt mooie bak, maar persoonlijk vind ik de ford gt40 mooier, maar weet niet of die uit het zelfde soort van tijdperk komen..?
victor zegt
iemand zou mij eigenlijk een ban moeten geven voor onwetendhijdt(goed gespeld?), shelby was een soort van van ford dom ben ik..
Dr. jur. Rudy Pladijs zegt
Onwetendheid, Victor.
Oly zegt
ik ben der ooit een in nederland bij de GAMMA bij de arena tegen gekomen kon mijn ogen toen niet geloven. echt zoon vet ding der zat zelf een NOS fles is in. heb er nog foto’s van op mijn telefoon uit 1950.
feep zegt
poe poe wel 480pk uit een 7liter blok. :?
Voor de rest wel een coole auto.
Thomas zegt
genieten jongens:
http://youtube.com/watch?v=-U3zAiUFcy4&feature=related
Endlezz zegt
*kwijl*
met zo’n wagens blijft deze site mijn hart veroveren! pure schoonheid.
markieanta zegt
feep schrijft,
24 April 2008 om 20:47
poe poe wel 480pk uit een 7liter blok.
Voor de rest wel een coole auto.
Kansloze kneus, jullie bashers leren het ook nooit he…
RubenBaeten zegt
@markieanta: Iedereen die cijfertjes loopt te neuken bij zo’n auto moet per definitie niet serieus genomen worden. ;-)
RubenBaeten zegt
@Thomas: Naja! Die was ik aan het zoeken, kon ‘m nergens vinden. Ik dank u!
Zoef zegt
Welke vent heet er nu toch Carroll?
Doet me denken aan Johnny Cash “a boy named Sue”
AMG Powerrr zegt
Nog mooier (en veel exclusiever) dan de Cobra 427
Nick_BE zegt
Hele leuke geste, maar waarom er dan een blok getuned door Roush inleggen?
Rob USA zegt
Welke 8C ? :)
V8 Vantage zegt
Wel lullig, een Roush motor in een auto die veel met Shelby te maken heeft, zeker als je de historie een beetje kent…
dekster zegt
Schakelpeddels, wat een schande!
w0o0dy zegt
@dekster: misschien iets minder schande als je weet dat hij waarschijnlijk geen schakelbak meer kan rijden ivm zijn leeftijd…. Hij is als het goed is inmiddels 85jaar oud en leeft al 28jaar met een donorhart en 22jaar met een donor nier…
Gave bak, maar dat achterraam is niet echt top….
Jordey zegt
Zo ik heb echt veel respect voor Caroll Shelby! Wat een man. Dikke auto’s gemaakt en hij is al 85 jaar oud. Een van de laatste Automerkoprichters die nog leeft.
Roadronner zegt
Ben ik dan de enige die vindt dat de achterkant gruwelijk lelijk is…?
Klassiekerrally zegt
@ Roadronner: lelijk of niet lelijk, daar ging het bij het origineel niet om. Dat was een racewagen. De Kamm-tail was gewoon een aerodynamische oplossing.
En persoonlijk vind ik ’t heel erg bruut. Mooi? Ach, wat is mooi. Iets kan door z’n functie ook mooi zijn, terwijl het estetisch misschien niet helemaal optimaal is.
CasperH zegt
Ik ga ff een schone broek aantrekken.
w0o0dy zegt
TAIWWV! (this article is worthless without video) ;)
FifthGear (onder andere) over de geschiedenis:
http://www.youtube.com/watch?v=a1m9VONeM14
En nog zoiets van Victory by Design (geen idee wie dat zijn…)
http://www.youtube.com/watch?v=9WyXstSYIgA
w0o0dy zegt
Nog een filmpje….
http://video.msn.com/video.aspx?mkt=en-GB&brand=&vid=16ca6d1b-82d3-4bbd-866c-8a9a9496979c
Carmaster zegt
feep schrijft,
poe poe wel 480 pk uit een 7 liter blok.
Voor de rest is het wel een coole auto.
feep
Wat doet een Corvette ZO6 dan met een 7 liter blok?
Die haalt er anders maar 20pk meer uit hoor…
Om markieanta maar te citeren: Kansloze kneus…
w0o0dy zegt
ok, ik denk dat het laat genoeg is voor deze hardcore foto…..
Dit is nou een uitzonderlijk geile bak… vooral in deze kleur…. Sorry heren, dit wordt kwijlen… of erger….
Rick dos zegt
Kneus hier, kneus daar….
Well, it takes one to know one, now doesn’t it?
Citrofiel zegt
@ w0o0dy; Waaat!? Dat is echt verschrikkelijk mooi… Met die kleur, en vanuit die hoek is het gewoon een vrijwel perfect design. En dat terwijl ik dat lichtblauwe ding hierboven weer niet veel bijzonders vind.
w0o0dy zegt
@Citrofiel: dat is dan ook zo ongeveer mijn favoriete kleur voor een sportieve auto… beetje in de richting van klassiek Alfa rood. Als ik ooit een auto zou laten overspuiten in een andere kleur dan origineel… dan wordt het vrijwel deze kleur. Helemaal geweldig, vooral met zwarte details en een beetje (maar wel weinig) chroom.
Citrofiel zegt
@ w0o0dy; En dan kan ik niet anders dan het er mee eens zijn.
VonStroke zegt
@w0o0dy: perfecte kleur, perfecte hoek, perfecte auto.
Sven zegt
@rscosworth
Ik kan je wel betere foto’s geven van die auto.
Ik ken de eigenaar namelijk :)
En het was idd een replica, ook van superformance.
Sven zegt
Djivy zegt
Schit-te-ren-de supercar!
Geilebertje zegt
Nog niemand gehoord over de gelijkenissen met een Ferrari 250 GTO uit datzelfde tijdperk. Kies dan denk ik voor de Italiaan, mooiere lijnen, zeker met betrekking tot de achterpartij.
lincoln zegt
ben ik dan de enige die het opvalt dat ie wel erg retro is ??
Motophobia zegt
Het kan mij niet bekoren, sorry.
jurrian zegt
@ Lincoln, het is dat ook geen nieuwe auto, maar gewoon een uitgewerkte replica. zoals er zo velen zijn van de cobra.
Over de auto zelf, die is geweldig. ik zou een moorde doen om in mijn eigen rondjes over een circuit te kunnen boenderen
RScosworth zegt
@ Sven
Godsgruwelijk mooi! Ik kwam hem tegen op afslag Bavel en had nog even snel een babbel gemaakt met de chauffeur van de auto. Ik denk dat hij ook de eigenaar was aangezien hij erg enthausiast was toen ik op half 11 uit de auto hing met mijn fotocamera. Mag ik weten waar hij ergens staat? :)
Jesper zegt
“een klein bedrijfje dat de Coupe nog onder licentie produceert”
Technisch gesproken is dit geen replica maar een echte Shelby :D
Om ook even terug te komen op die pk-neukerij… als ik me niet vergis hebben we hier te maken met een overvierkante motor, dus naast pk’s levert hij ook een koppel waar je U tegen zegt.
@ WOoOdy & Sven: en bedankt jongens, nou heb ik allemaal witte klodders op mn beeldscherm :P Die kleurstelling is übergeil :D
Mag rustig zeggen dat dit de mooiste auto is die ik in maanden heb gezien, hier kan een Ferrari 250 GTO echt niet tegenop hoor, hoewel die ook legendarisch is, zowel qua model als historie.
Markus zegt
@ Zoef en Rick dos: BIG lol!
Ben ik dan de enige die opmerkt dat deze geezer al over de 80 jaar is, en dat iedereen daar over het algemeen nogal op tegen is dat ouwe l#llen nog autorijden? Maar als ie Mr Shelby heet dan is het opeens goed?
Beetje consequent blijven reagluurders!
Sven zegt
Hij staat in engeland om via een omweg een nederlands kenteken te krijgen.
Daar zijn ze wat makkelijker met het uitdelen van kentekens.
En het mooie van de eu is dat als hij in engeland goedgekeurd is, dat hij dan in nederland ook goedgekeurd moet worden :)
Daar is hij inmiddels goedgekeurd dus over 1,5 maand hopen we dat hij in omgeving breda op de weg te vinden is.
w0o0dy zegt
@Markus: ik heb die “ouwe” een paar jaar geleden zie los gaan met een prototype van de nieuwe Shelby sportwagen en ik durf te beweren dat de man ondanks zijn leeftijd de meeste mensen hier om de oren zou rijden op een circuit. Maar goed hij is wel 85 en niet echt goed ter been… dus is een automaatje wel verstandig, lol
RScosworth zegt
@ Sven
Ik kan niet wachten!