We schreven al eens over het Britse bedrijf Keating (formerly known as Barabus), dat zich tot doel heeft gesteld om de Bugatti Veyron naar de kroon te steken wat betreft topsnelheid. Get in line, zou ik zeggen, maar inmiddels heeft Keating (geen relatie) het monstertje waarmee ze dit willen doen ook echt onthuld.
De auto komt in twee versies, beide uitgerust met hetzelfde chassis en spaceframe en een V8 van General Motors. Die wordt gekoppeld aan een Porsche-vijfversnellingsbak en drijft alleen de achterwielen aan. De carrosserie levert Keating naar keuze in fiberglas of koolstofvezel, waardoor het gewicht van de totale auto in het gunstigste geval op slechts 1190 kg uitkomt.
De vrij tamme SKR krijgt naar keuze een 6- of 7-liter V8, al dan niet met supercharger. De vermogens van deze motoren variëren van 404 tot 656 pk. Maar uiteindelijk gaat het allemaal om de TKR. Er wordt nog gewerkt aan de aandrijflijn, maar bevestigd is in ieder geval dat er een twinturbo-versie komt met zo’n 1500 pk. Orders worden al genoteerd, en tegen het eind van het jaar beginnen ze met de productie. Zeggen ze.
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar moet altijd redelijk hard gapen van kleine merken die zo hoog van de toren blazen. Als je ziet wat voor ontwikkeling er aan de Veyron vooraf is gegaan, dan lijkt het niet logisch dat een man die wat kitcars in elkaar sleutelt zo’n icoon zomaar even zal evenaren, laat staan voorbijstreven. Echter, zo dacht ik ook over Koenigsegg en die zijn (door schade en schande) toch ook een heel eind gekomen. Laat dus maar eens wat zien, Keating, dan neem ik misschien mijn woorden terug.
M Freak zegt
Dan zou ik alleen nog willen weten hoeveel er van mijn bankrekening af gaat.
CasperH zegt
Ik word persoonlijk een beetje moe van ál die mensen die beweren dat ze de Veyron af gaan troeven. Ga het eerst maar eens doen, dan kijken we dan wel weer verder. En dan moet je dus niet alleen de snelheid of de pk’s evenaren, maar ook de bruikbaarheid en de luxe. Dán ben je stoer. Wat je zegt Ruben, de ontwikkelingskosten van de Veyron zijn niet voor niets geweest.
Daar komt bij: de Veyron zal altijd de eerste productie straatauto zijn die 400+ km/h haalde en meer dan 1000 pk. Als je je écht wil onderscheiden als autofabrikant moet je imho zien dat je de 500 km/h of 2000 pk doorbreekt. Dán sta je echt op de kaart.
victor zegt
@casper, 1500PK is ook niet verkeerd veder is deze auto even lelijk als de veyron..
en ja ik weet het het gaat bij dit soort auto’s om de snelheid, maar iets meer design please..
nick zegt
ik vind het jammer dat er er ook modellen met mindere motors komen, dat verliest een beetje de exluciviteit van de auto.
Timo zegt
is dit nou gewoon een carrera gt met een dak?
Dotternetta zegt
Kan ie over een drempel?
autogek zegt
Casper heeft gelijk want ik kan ook schreeuwen dat ik een 400+-er ga maken. Als er een poging is geweest heb je recht van spreken.
schnitzerken zegt
Veyron killer?
Kyle zegt
@ Timo:
Carrera GT is toch wel 1000 malen mooier, en zal probly wel heel wat netter afgewerkt zijn dan deze…
Veyron, lijkt alsof iedere fabrikant van deze soort wagens enkel maar kijkt naar de snelheid.
Maar bij de Veyron draait het toch niet enkel en alleen rond die snelheid?
De uitstraling, het luxe interieur…
Blitz zegt
Hoe gaan ze 1500 PK goed op straat neerleggen met RWD???? Lijkt mij dat je alleen maar wheelspin krijgt of je moet monster Traction Control hebben in combinatie met Launch control… LOL :)
Timmah zegt
@ Casper en Ruben,
Het feit dat de kleinere fabrikanten de oorlog met de veyron aandurven kan je alleen maar aanmoedigen.
Dat VAG de veyron kon ontwerpen is gewoon omdat ze zo slordig veel geld hebben , zoals je weet met geld kan alles gerealiseerd worden.
Deze wagen zal nooit de afwerking en de luxe van een veyron hebben maar vermogensgewijs hebben ze wel een troef in handen.
Ik kan alleen maar respect opbrengen voor de kleine man met grootse dromen , dat een multi miljarden bedrijf zoiets als de veyron kan ontwerpen is eigenlijk niets spectaculairs.
AMG Powerrr zegt
Lijkt van voren wel een beetje op de Saleen S7 Twin Turbo (ook al zo’n wannabe-Veyron-van-de-troon-stoter).
joost zegt
De veyron zou toch met wat aanpassingen hier en daar toch ook 1500 pk kunnen leveren. Alleen met het motormagagement kun je al een forse prestatiewinst boeken. Kijk bijvoorbeeld eens naar de nieuwe audi rs6. Even chippen en dan heb je zomaar 62 pk erbij. Zie: http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Audi-RS6-5.0-V10-579pk.html
@ Autoblog misschien keertje leuk om dat eens te doen met een sportauto die je met de dealer mee krijgt! De rs6 bijvoorbeeld. En dan over de autobahn met 326 km/h LOL
JH zegt
1500pk..moet goed zijn voor 400km/h maar euh met zo’n kleine tuner wie durft het testritje aan? aerodynamica wordt dan wel erg kritisch…
vinox zegt
Allemaal blabla in pakjes van den aldi.
De Veyron zal zeeeeer lange tijd niet worden geëvenaard, het blijft een klasse apart, no doubt. Ok, er zijn nog auto’s die boven de 400 zullen rijden, maar geen van hen zal het met zo weinig moeite, zo veel finesse en perfectie, en vooral zo weinig drama doen als de Veyron. My 2 cents.
lambofreak zegt
Hij heeft in ieder geval niet de klasse-uitstraling van een Veyron, verre van. En dat is toch wel één van de belangrijkste kenmerken van een sportwagen.
Voorlopig blijft de Veyron voor mij de topwagen. Vele pogingen zoals Saleen S7tt, SSC Ultimate Aero TT, Porsche 9ff GT3, Bristol….. hebben geen van allen de uitstraling van een Veyron.
valleyman zegt
Ik moet redelijk hard gapen van mensen die een gran turismo als de Veyron verwarren met een performante supersportwagen…
Het idee om ballen en rijkunst nodig te hebben om hem effectief tot die snelheid te duwen zegt me nog steeds meer.
Blitz zegt
Veyron= topwagen??? Dat is waar… technisch een hoogstandje maar uiterlijk… Lijkt het op een 1000 PK gepimpte stofzuiger….
Baztrd zegt
Mensen schreeuwen dan wel altijd over Veyron-killers, maar ik ben bang dat velen zich niet realiseren waarom een Veyron zo bijzonder is.
’tis niet omdat de motor 1001 pk heeft. Dat is, zoals een aantal hobbyisten al heeft laten zien, niet zo moeilijk te maken.
’tis ook niet omdat hij 400+ km/u haalt. Ook dat is wel te doen.
Het bijzondere is het feit dat hij het bovenstaande presteert en tegelijkertijd ook echt een bruikbare auto is. Met een redelijke levensverwachting, alle denkbare luxe en bovenal, gebruiksgemak. Naar het schijnt is een Veyron relatief eenvoudig te rijden, is het goed te doen om er rustig mee te gaan maar merk je het ook niet echt als je wel heel hard gaat (behalve aan de voorbijvliegende omgeving).
Wil je dus een Veyron-killer maken, dan moet je DAT evenaren, niet alleen harder gaan.
db zegt
De productie van de veyron is lang uitgesteld omdat men bezig was om banden te ontwikkelen die de 400 halen, ook al haalt die keating dus 407+ , ik zou me veiliger in een Veyron voelen
Mtyn zegt
Onthoud wel dat Bugatti er bij de veyron rekening mee heeft gehouden dat de auto aan een bepaalde kwaliteit moest voldoen. Bugatti heeft naar mijn mening een volwaardige auto neergezet, een met heel veel stijl en enorm veel power. Maar alles nog wel op een verantwoorde en “veilige” manier.
Nu zal deze keating vast heel lekker vooruit willen, maar zouden ze daar ook jaren bezig zijn geweest aan berekeningen voor aerodynamica, veiligheid, en ga zo maar door? En hoe lang zou de motor bijvoorbeeld meegaan? En de banden, dat was bij de veyron al zo’n probleem. Kunnen de remmen het écht aan? Nee ik ben wel benieuwd, ze zullen 400+ wel kunnen halen met die motor, maar op een manier zoals Bugatti dat doet geloof ik nooit. Als je de veyron ziet vind ik het nog altijd een en al stijl. Het is bij de bugatti gewoon ontworpen als volwaardige auto, dit is meer een heerlijk autotje á la noble, maar ik zou er niet graag 400+ mee rijden, ik zou doods en doods bang zijn.
VeyronLover zegt
ach wat een hoop gezever, zonder een deftig budjet geraak je nergens, of toch niet ver… Maar laat ze het proberen, en geloof me, misschien bereiken ze de 407 wel, maar is het dan ook nog comfortabel?
En zal deze opgefokte kart even snel en even geraffineerd als de Veyron naar de 100 sprinten? Dat doet echt geen enkele andere auto na, zonder een tikkeltje wielspin naar de 100 sprinten, en dat onder de 2,5 sec… Maar laat ze het toch proberen, ze zullen wel zien dat het allemaal voor niets is :)
De Veyron is gewoon de beste auto ooit! Ok, nu overdrijf ik een beetje, maar toch :D
Blitz zegt
Iedereen heeft het over 400+ km/u rijden…. maar als jij op een openbare weg gaat rijden zal je in mijn mening nooit echt 400+ km gaan, behalve als je op de Salt Flats bent of een speed circuit…. Ik zou nooit, ook al is het de Bugatti, 400+ km/u willen rijden op de autobahn, bijvoorbeeld…. 280 km/u vind ik al hard…. laat gaan 400 km….. :D
CasperH zegt
@ Timmah: ik heb er niks tegen dat er door kleine bedrijfjes sportwagens ontwikkeld worden, sterker nog: ik zie dat graag en ben erg benieuwd naar de Keating. Vooral omdat bedrijven als Noble (waar je Keating wellicht mee zou kunnen vergelijken) hebben bewezen zeer fraaie, snelle straatauto’s te kunnen produceren. Maar ga niet roepen dat je de Veyron gaat asswhoopen als je nooit een auto zult bouwen met vergelijkbare kwaliteit en bruikbaarheid. Tenzij je dat écht gaat doen natuurlijk, maar daar acht ik een klein bedrijfje uit Engeland niet toe in staat.
Ringfan zegt
Nogal wiedus dat die Barabus zijn naam heeft veranderd…
Wie neemt nou een autofabrikant serieus die een tijdmachine en de Gyronef heeft uitgevonden?
Artijn zegt
ind EERST zien en dan pas geloven… enne maken is het probleem niet maar heel houden dat is de opgave!! 4000PK uit een 9 liter V8 trekken is niet moeilijk het moet alleen heel blijven en je moet ook iets met al dat vermogen kunnen doen…!
robin zegt
Iedereen heeft commentaar op dit merk. Maar ga eens na waar Bugattie als bedrijf mee is begonnen.. Hun eerste auto ging ook geen 400+. Daarbij snap ik niet waarom iedereen de bugattie optisch zo lelijk vindt. Het is gewoon een klasse wagen, zoals een bentley bijv.
phantom zegt
@ robin: omdat de bugatti alle wetten van de natuur tart heeft er altijd wel iemand wat op te zeiken.
btw; ik heb nog steeds geen overtuigend overtreffende trap van de veyron gezien…
emiel zegt
Waarschijnlijk is de prijs van de bugatti ook wel 2 tot 3 x zo duur dus het zou me niks verbazen dat de bugatti kwalitatief veel beter is!
Trouwens het is wel leuk om een hele snelle auto te bouwen, maar dan moet ie wel goed kunnen sturen ;)
autoblogger zegt
LOL @ Ringfan! ;)
Frasker (Maserati MC12) zegt
@ VeyronLover:
Het antwoord op de accelerati is dus kwa beweringen, ja.
Citrofiel zegt
@ Frasker; Iedereen kan een cijfertje naast een fotootje zetten. Waar is het bewijs?
Laurens zegt
@ teveel om op te noemen
Veyron en Keating zullen niet met elkaar te vergelijken zijn, zoals heel veel mensen al zeggen. Ik zie de Keating meer als trackday-car, of iets dergelijks. Een bruut speeltje. De Veyron, zou indien mogelijk ook als boodschappenauto gebruikt kunnen worden.
Ik juich het alleen maar toe dat zulke bedrijfjes laten zien wat ze kunnen, maar ik vrees voor hen dat alleen giganten als GM, Toyota of BMW zoiets als de Veyron in elkaar kunnen schroeven.
Scuderia zegt
Er is maar één Bugatti Killer.
Koenigsegg.
Groot merk, moet flink in de buidel gestast worden en is tering bruut!
Hou ook niet van die kleine merken die met 1 snelheidsrecord beroemd willen worden.
ZoZo... zegt
Zoals als Phantom zegt, waar blijven de filmpjes van de Veyron op bv een circuit? De Enzo werd na zijn lancering veel sneller gespot op zo’n plek.
mark zegt
ik blijf het toch een vreemd venomeen vinden dat menzen bij zulke sportwagens beginnen over luxe. En ik vind het helemaal niet erg dat hij minder makkelijk is dan de veyron, moet je tenminste een goede chauffeur erin te rijden ipv voet naar beneden en gaan.
rider zegt
@ ZoZo: er staat hier ergens op autoblog al een filmpje van een Veyron op een circuit met de cameraman/vrouw in een Lotus. Dus dat is er al. Maar even voor de goede orde. Op een cirtcuit zal de Veyron best snel zijn maar niet verpletterend snel. Hij is daar gewoon veel te zwaar voor. Op welke willekeurig bergweggetje op snelweg zal hij 9 van de 10 supercars te snel zijn maar op een circuit zal hij geen potten kunnen breken.
De TKR moet eerst nog maar ontwikkeld worden voordat de fabrikant gaat beweren sneller te zijn dan de Veyron. Die eerder beweerde 0-96 tijd van 1,67sec is een computer berekening. Neem dat maar met een korreltje zout. Dit is nog niet proefondervindelijk aangetoond. 1500pk en alleen achterwiel aandrijving zal deze tijd nooit kunnen laten presteren. Ookal is hij zo licht. Je hebt simpelweg geen tractie/grip. Ook niet met een formule-1 beproefde tracktion controle. De Veyron doet de 0-100km/h in 2,89sec (gemiddeld) met een DSG bak, met launche-control en tracktion controle en 4×4. Ja ik weet dat de Veyron 1888kg (leeg) weegt en de TKR 1190kg (leeg?) maar die tijd van de TKR is voor mij niet geloofwaardig.
Over het design. Nou ja, het zal wel in een windtunnel getest zijn en met computers berekend zijn maar het is niet echt mooi. Maar aan de andere kant, het straald wel supercar/snelheid uit.
Wanneer zal dit voertuig daadwerkelijk op de openbare weg gespot worden?
Ik plaats dit model op hetzelfde niveau als de Ultimate SSC Aero. Zelfde concept en vergelijkbare prestaties. Maar ook dit ding is alleen sneller op topsnelheid.
Frasker (Maserati MC12) zegt
@ Citrofiel, er is geen bewijs maar ik heb em niet op internet gezet. Hij was al eerder gebruikt.
1: Tik em maar in bij google, dan zul je hem op verschillende sites tegenkomen. (niet alleen 1e pagina)
2: http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/22/barabus-trk-1000-pk-monster
Daar is die afbeelding ook.