In China houden ze wel van glimmertjes. GM’s meest glimmende merk Buick is er dan ook een groot succes, en daarom is het niet verrassend dat de Invicta concept op de Beijing Auto Show werd onthuld.
Sinds Mercedes heeft bedacht dat je een sedan met een aflopende daklijn ook best een coupé kunt noemen, komen vele andere merken met soortgelijke modellen op de proppen. De Invicta, genoemd naar een Buick-model van 50 jaar geleden, is ook een ‘sedan met een coupé-achtige daklijn’ en geeft aan waar het merk met haar design naartoe wil. Het is tevens een ‘global market’ sedan die zowel in de VS als in China, de twee grootste automarkten, zou moeten gaan scoren. Heel ‘global’ is dan ook de motorisering: de Invicta wordt voortgestuwd door een 2.0 viercilinder turbomotor met 250 pk en 298 Nm, gekoppeld aan een zestraps automaat.
We hebben ook een filmpje van de presentatie van de Invicta. En mocht je zin hebben in een flinke dosis marketingpraat, hier het persbericht:
Buick Evolves Global Design Inspiration Into Invicta Show Car
The sleek Buick Invicta show car revealed here in conjunction with Auto China 2008 is Buick’s strongest statement yet of its deliberately international plans. The four-door midsize sedan with a coupe-like roofline presents bold direction for Buick’s new generation of vehicles in the world’s two biggest automotive markets – the United States and China.
Invicta has evolved from Buick concepts such as the 2004 Velite convertible and 2007 Riviera coupe, both of which received accolades for their thoroughly modern adaptation of classic Buick themes. Invicta was designed collaboratively by GM centers of expertise in Warren, Mich. and Shanghai, China. The name, which is Latin for “invincible,” returns to Buick after a 45-year hiatus in the United States.
“Buick’s global appeal created an opportunity for GM Design Centers to elevate our collaboration to new levels. Using our virtual reality centers in Warren and Shanghai, designers fused the best ideas from both cultures during the development of the Invicta,” said Edward T. Welburn, vice president, General Motors Global Design. “The result will set a new design standard for Buick, and it couldn’t have been achieved by one studio working in isolation. The Invicta represents another significant design milestone in Buick’s history.”
Invicta is powered by Buick’s first direct injection turbocharged engine, a four-cylinder powerplant that produces 250 horsepower (186 kW) and 220 lb-ft (298 Nm) of torque. The engine is matched with a six-speed automatic transmission for maximum fuel efficiency.Modern, sleek exterior
Invicta’s designers drew inspiration from the Riviera concept. Invicta features modern and sleek proportions with exterior lines that flow uninterrupted around the vehicle. For example, Invicta’s cat-eye headlamps transition into the Buick heritage-inspired sweepspear design cue, which flows seamlessly along the body sides and merges into the taillamps. Similarly, one can trace the top of the headlamp casing to the roofline and the rear of the vehicle without interruptions.
As with Riviera, Invicta features short overhangs with wheels pushed out to the corners for a well-planted stance. The overall appearance is sleek, thanks in part to a sweeping, low roofline and a front windshield that has an aggressive rake.
Up front, the Buick tri-shield is prominently displayed inside the Velite-inspired chrome vertical waterfall grille. Polished aluminum surrounding the headlamps, portholes, around the D-pillar and along the lower side of the vehicle on the lower doors accentuates the overall exterior design. Reminiscent of a number of historic Buick models, Invicta’s portholes – three per side – are located on the hood rather than on the front quarter panels.
Invicta’s wheelbase and high belt line give the vehicle more substantial proportions while visually reinforcing its premium appearance. Invicta’s 20-inch polished aluminum wheels feature a milled Buick tri-shield in the center cap.
To signal its premium attributes while enhancing the vehicle’s sleek proportions, Invicta’s exterior is draped in a sumptuous AluStone color. Its warm beige tone contains wafer-thin flakes of aluminum that reflect light to emit a liquid gold appearance.
Flowing, crafted interior
The focus and attention to seamless transitions carry over inside Invicta. The doors merge to become one with the instrument panel, which morphs into the center console.
The wrap-around design of the interior and fluid design provide a spacious cabin for all passengers, especially those seated in the back of the vehicle. At nearly 100 cubic feet of interior space, Invicta delivers large-car comfort in a mid-size sedan. The sense of roominess is further accentuated by a full glass roof, which allows all passengers to enjoy the sights, day or night.
Invicta also showcases a high level of interior craftsmanship while creating an environment that is soothing, quiet, comfortable and inviting for all passengers.
The blending of premium materials – such as wood trim and polished aluminum accents, soft aniline leather, supple suede-like material and soothing Light Emitting Diode (LED) lighting technology – encase passengers in Buick luxury.
Beyond its sumptuous appearance, Buick created a show car for the senses. Authentic French seam stitching on the soft-touch instrument panel pad, door panels and steering wheel invites touch. Buttons, switches and door pulls are crafted to deliver a tactile quality experience. Soft and soothing Ice Blue ambient LED lighting on the instrument panel, around the central vehicle function controls, along the console and center storage, and in the front footwells provoke visual sophistication. Two discriminating “spotlights” also accent the center point of the front and rear seats.
Buick introduced the Invicta in North America as a production vehicle in 1959. The Invicta show car is the first time the nameplate has appeared on a Buick in China.
BUICK INVICTA SPECIFICATIONS
Vehicle type: four-door, five-passenger luxury show car sedan
Wheelbase (in / mm): 114.5 / 2908
Length (in / mm): 194.2 / 4932
Width (in / mm): 73.8 / 1874
Height (in / mm): 57.7 / 1466
Track (in / mm): 64.4 / 1635 front; 64.5 / 1637 rear
Engine: 2.0L DOHC, direct injection turbo
Horsepower (kW): 250 / 186
Torque (Nm): 220 / 298
Transmission: six-speed automatic
Suspension: MacPherson strut, front; independent, rear
Brakes: four-wheel anti-lock disc
Wheels: polished aluminum, 20 in. x 8.5 in. with milled Buick emblem
Tires: P245/40R20About the Buick brand
Buick remains focused on being GM’s premium, international brand and is growing internationally by leveraging partnerships across the globe
Buick is reshaping its international portfolio with new, premium vehicles including the Enclave in North America and Park Avenue in China
The Riviera concept introduced at last year’s Shanghai auto show introduces Buick’s new global design direction and was developed with input from GM’s Pan Asia Technical Automotive Center (PATAC) in Shanghai
The all-new LaCrosse, which debuts later this year in North America, will be Buick’s next great example of global collaboration, benefiting from the global power of GM’s design and engineering organizationInteresting facts about Buick in China
Sun Yat-sen, the first president of the Republic of China, took his first automobile ride in a 1912 Buick
Two Buicks bought in 1924 by the last emperor of China were the first cars owned by an emperor and the first to enter the Forbidden City
China ’s first Buick sales office opened in Shanghai in 1929
On Dec. 17, 1998, the first locally produced Buick in China rolled off the assembly line at Shanghai GM
Regular production of Buicks in China commenced on April 12, 1999
In 2001, the 100,000 th Buick rolled off the production line at Shanghai GM
In 2007, Buick remained the largest-volume GM brand in China, a distinction it has held since 1999
More than 332,000 Buick products were sold in China in 2007, representing a year-on-year increase of 9.2 percent
Buick has a network of 380 sales outlets in China
Buick Care has set a new standard for aftersales service
Buick offers five product lines in China: Park Avenue, LaCrosse, Regal, Excelle, GL8Buick Invicta concept
Makes its world premiere at Auto China 2008
Name is Latin for “invincible”
Name first appeared on a Buick production model in 1959 to1963, and this is the first time the nameplate appears on a Buick in China
Invicta is Buick’s strongest statement yet of its deliberately international plans
P1et zegt
beetje vecta/insignia achtig of denk ik dat maar ?:D
ziet er best aardig uit daar niet van
Esprit de Flandre - Krottegemse Rommelmarkt 6 zegt
Ziet er niet slecht uit, maar die zien we hier nooit.
japp zegt
t is maar wat die gekke chinezen mooi vinden ;)
k vind er geen drol aan ;)
maare.. zwart is wel een vette kleur.. hopelijk de nieuwe modekleur!
terug naar de saaie zwarte/grijze/blauwe leasbakken! :D
ZwerverRoodbaard zegt
Best wel een stoer ding :) Maar ik ben toch meer van de oude Buicks :D
http://www.autocult.com.au/img/gallery/full/TorqueOmata2545.jpg
JANUS zegt
P1et.
You took the words right out of my mouth !
Heeft dat ding overigens geen deur grepen ofzo (Of hoe heten die dingen eigenlijk ?)
Pinho zegt
Wel lastig instappen zonder deurhendels…
Maar ok, best wel een leuke bak zo’n Opel Insignia met Buick logo!
Rick dos zegt
Ik zat me net te denken of ik gek ben geworden.
Gezien de comments van P1et en JANUS gelukkig niet.
Phew…pak van m’n hart.
Benny1 zegt
WOW! een mooie Buick dat komt niet vaak voor.
@ Janus Ja het zal wel general lee style instappen worden dan ;)
JANUS zegt
Ho ho ho dos.
Mijn comment staat volledig los van jouw geestelijke gezondheid hè !
JANUS zegt
@Benny1
Ja of ze hebben eindelijk een goede oplossing gevonden voor die vreselijke stukken ijzer danwel plastic !!
Rick dos zegt
Nee nee JANUS, als er twee mensen mijn gedachtengang onderschrijven dan ben ik niet gek!
…….tenzij jullie gek zijn? Dat kan natuurlijk ook….
JANUS zegt
Ik wel. Al jaren !
Hoe zit het met jou P1et ?
lincoln zegt
vergeet niet dat Buick ECHT een serieus groot merk in China is ..
zelfs groter dan VW ..
godspeed Buick ..
schnitzerken zegt
Nice ride,
just aan de zijkant smalle ruiten hoor..
en wat laag denk ik voor in te zitten
Gr.
Thom Holwerda zegt
Ah, ik zie dat deze Buick alweer ergens op lijkt! Ja, hij heeft natuurlijk ook vier wielen, deuren, en godverhoeddenhetidioteriekrukjapinusheid stoelen. Ja, deze auto lijkt duidelijk op $AUTO.
Even serieus, ik vind dit een mooi conceptje. Die vouw in zijn zij geeft ‘m dat beetje American musclecar snufje, terwijl dat luchthapperdingwhateveritis onderop de neus ‘m lekker stoer en uitdagend doet kijken. De grille vind ik echter wat minder, een beetje te druk en ouderwets. De komplampen zijn gelukkig conservatief, maar misschien wel een beetje té conservatief.
Gewoon, leuk ding.
robert zegt
ik vind hem leuk. weet iemand in wat voor klasse die valt? Ik bedoel, is dit een bora, passat, of A6 concurrent?
VonStroke zegt
Beetje heel veel Insignia in te herkennen. Of sommige mensen dat nu graag horen of niet. (logisch natuurlijk ook)
P1et zegt
@ Janus
:D ik ook hoor ;D
JANUS zegt
Aha.
There you go Mr dos.
Onze comments zeggen dus duidelijk niets over jouw geestes gesteldheid !
Rick dos zegt
@JANUS
Jawel, jullie hebben me zojuist gezond verklaard!
Thx guys!
Armada zegt
@ Rick dos en Janus
Om hier een van de vaste reageerders te zijn moet je standaard al een beetje prettig gestoord zijn lijkt me. ;)
JANUS zegt
Armada.
Daar heb je wel gelijk in.
Gelukkig ben ik hier vanavond voor het eerst !
Rick dos zegt
@Armada
Bedankt dat je het nog een beetje netjes houdt. ;)
Birger zegt
Ziet er mooi uit! Waar zal hij geproduceerd worden?
Xemurai zegt
Erg mooi deze car!
RenesisHP zegt
Ik ben toch ondertussen een vaste reageerder dacht ik zo…. Of toch niet, want ik heb ook nog een leven naast Autoblog…. :?
Hoe dan ook, (on)prettig gestoord ben ik af en toe wel. :twisted:
Doe ik toch nog iets goed. :D
onkruid zegt
Niks nieuws onder de zon.
Tig jaar terug heeft Rover dit al gedaan.
En het zag (ziet) er ook nog goed uit.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/14/Rover_P5_coupé.jpg/800px-Rover_P5_coupé.jpg
RenesisHP zegt
Ik word koud van de auto. Ik mis emotie in het ontwerp, het is gewoon saai. Is dat wat ze bedoelen met global?
Arodin zegt
Stuurtje geleend van Bentley? Ach je kan slechter jatten …
Thijs zegt
Kleine ramen of grote deuren.
Zoef zegt
De Amerikaanse autoindustrie herpakt zich!
StormRAM zegt
Nette auto, idd een beetje insignia-achtig, maar jet ziet er allemaal best goed uit. De grille vind ik dan weer niet geslaagd helaas.
StormRAM zegt
…. omdat het naar mijn smaak net wat teveel chroom bevat ;)
Babes zegt
ik vind hem wel een beetje lijken op dat genesis concept van huyndai als ik me niet vergis
T-Bird zegt
Hebben!!!
Jesper zegt
Gaan ze allemaal lopen zeggen ‘beetje Insignia-achtig’…. HALLO… en waar is de Insignia van afkomstig?! Juist; GM… Caddilac had deze koets + interieur al voordat er uberhaupt sprake was van een Insignia mensen…
stopmetnaäpen zegt
misgien heb ik niet goed gelezen en is dt al gezegd maar zijn die achterlichten niet gigantisch gejat van de bmw 5 serie???
Rob USA zegt
Ziet er in iedergval veeel beter uit als de paszat!
Kijk de Amerikanen pakken de Chinesen terug in hun eigen land, zo hoort het (vuur met vuur enz) en ze beuren tenminste een betere prijs dan thuis! :) Buick Enclave is zeker ook niet verkeerd!!
Tycho zegt
Paar plaatjes van de show:
MRTN zegt
achterlichten zijn van de facelift van een bmw 5?
Tim zegt
Ik vind de gehele auto verdacht veel op de 5-serie van BMW lijken. En aangezien ik dat een zeer geslaagde auto vind, mag deze er ook zeker wel wezen.
flappie zegt
mooi, ik zag er wel wat jaguar in.
cheese dippers zegt
maar ja, beter slecht gejat dan goed gestolen…ofzoiets…
Citrofiel evil twin zegt
Ben ik de enige die vind dat de daklijn wat weg heeft van de nieuwe Opel Insignia?
majinstar zegt
Hoe gaan die deuren open ??
Citrofiel zegt
Als het een Chinees was geweest, dan werd Buick nu platgegooid met kritiek over kopieergedrag, maar gelukkig is het bij merken die niet uit Azië komen geen kopie, maar toeval. Toch? :roll:
@ evil twin; Nee, dat ben je niet. Daar had je alleen maar de eerste reactie voor hoeven lezen. ;)
Citrofiel zegt
Over die deuren: Het is een concept car, dus het doet er eigenlijk niet toe. Ten tweede is het al goed mogelijk om deuren elektrisch te openen, met een afstandsbediening zo gewild. Dit lijkt me daar een gevalletje voor.
De Bute zegt
Dikke Insignia!!